L 170 Forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og udlændingeloven.

(Anbefalinger fra taskforce om udenlandsk arbejdskraft og ændring af gebyrer for autorisation af sundhedspersoner).

Af: Indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V)
Udvalg: Sundhedsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 25-04-2024

Skriftlig fremsættelse (25. april 2024)

20231_l170_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (25. april 2024)

Indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og udlændingeloven (Anbefalinger fra Taskforce om udenlandsk arbejdskraft og ændring af gebyrer for autorisation af sundhedspersoner)

(Lovforslag nr. L 170)

Sundhedsvæsenet og ældreplejen forventes fremover at stå med en massiv mangel på arbejdskraft. Det gælder bl.a. social- og sundhedsassistenter og -hjælpere. Samtidig er antallet af førsteprioritetsansøgere til sygeplejerskeuddannelsen faldet med 34 pct. fra 2016 til 2023.

Det er regeringens opfattelse, at en del af udfordringerne skal løses med udenlandsk arbejdskraft.

Der er dog i dag en række udfordringer i forhold til at rekruttere sundhedspersonale fra særligt tredjelande. Det er især autorisationsprocessen for ansøgere fra lande uden for EU/EØS (tredjelande), som opleves som en langvarig, ufleksibel og uigennemsigtig for både ansøgere og arbejdsgivere, ligesom de nuværende autorisationsgebyrer, der betales ved udstedelse af - og ikke ved ansøgning om - autorisation, ikke i tilstrækkeligt omfang sikrer finansiering af sagsområdet. Dertil kommer, at der på udlændingeområdet findes regler, som i forhold til autorisationsprocessen kan opleves som en yderligere barriere.

Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) indgik derfor den 24. januar 2024 en politisk aftale med Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Konservativt Folkeparti og Radikale Venstre om initiativer, der skal sikre bedre og smidigere rammer for rekruttering af udenlandske sundhedspersoner fra tredjelande, så det sikres, at kompetent og efterspurgt sundhedspersonale hurtigere kan bidrage til løsningen af opgaverne i sundhedsvæsenet.

Med lovforslaget implementeres en række af initiativerne fra den politiske aftale gennem justeringer af bl.a. autorisationsprocessen og udlændingelovgivningen, der skal lette processen for ansøgere fra tredjelande og arbejdsgivernes rekruttering.

Det foreslås derfor med lovforslaget at give særligt efterspurgte sundhedspersoner fra tredjelande mulighed for at påbegynde evalueringsansættelsen med det samme efter godkendt uddannelsesvurdering og sideløbende opfylde de øvrige betingelser.

I forlængelse heraf foreslås, at særligt efterspurgte sundhedspersoner, som har et konkret tilbud om evalueringsansættelse forud for indrejse, skal kunne få opholdstilladelse med henblik på at opnå dansk autorisation som sundhedsperson (autorisationsophold).

Forslagene skal sikre, at kompetent og efterspurgt sundhedspersonale fra tredjelande hurtigere kan bidrage til løsningen af opgaverne i sundhedsvæsenet.

Samtidig foreslås, at både ansøgers grunduddannelse og eventuel videreuddannelse indgår i uddannelsesvurderingen, og at ansøger skal kunne kompensere for manglende praktiktimer i sin uddannelse. Dermed får kvalificerede sundhedspersoner modsat i dag fremover mulighed for at gennemføre autorisationsprocessen, selvom uddannelsesstrukturen ikke ligner den danske.

Desuden foreslås at omlægge det nuværende autorisationsgebyr fra et meddelelses- til et ansøgningsgebyr, så der er ressourcer til at behandle ansøgninger og nye sagspukler forebygges.

Samtidig foreslås det at udvide positivlisten for faglærte med social- og sundhedshjælper og indføre en kvote på 1.000 opholds- og arbejdstilladelser til udenlandske social- og sundhedshjælpere efter positivlisten for faglærte. Dermed tilvejebringes det retlige grundlag for, at arbejdsgiverne kan rekruttere udlændinge til stillinger som social- og sundhedshjælper, samtidig med at det sikres, at de kan absorbere de nye medarbejdere.

Endvidere foreslås en række andre ændringer af udlændingelovgivningen, der skal forenkle processerne og forbedre mulighederne for at opnå autorisation. Herunder at udenlandske sundhedspersoner på autorisationsophold fremover fritages fra krav om arbejdstilladelse, og at visse ansøgere om autorisation som læge eller tandlæge kan søge om forlængelse af opholdstilladelsen, hvis udlændingen har indgået en konkret aftale om evalueringsansættelse eller er påbegyndt en evalueringsansættelse.

Idet jeg i øvrigt tillader mig at henvise til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.