Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 21. november 2023
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og NB) indstiller
lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget kan ikke
støtte lovforslaget om at åbne for længere
vogntog. En klimarigtig tilgang til godstransport handler om at
overføre gods til tog og skib. Dette indgår ikke i
lovforslaget. Tværtimod vil effekten af lovforslaget
være den modsatte, da konkurrencen øges til fordel for
transport på motorvejene.
Det antages i lovforslaget, at der er en
CO2-gevinst. Dette er alene baseret
på en sammenligning mellem to aktuelle lastbiler og
dobbelttrailervogntog. Men de »normale« lastbiler kan
inden for en kortere periode forventes omlagt til ellastbiler, mens
de dobbelte vogntog fortsat vil køre på diesel, da de
kræver en større motorkraft. En sådan vurdering
er ikke foretaget. EL kan derfor ikke støtte lovforslaget,
men anbefaler, at evalueringen af forsøgsordningen med
dobbelttrailervogntog på det danske vejnet inddrager en
bredere analyse af klimaeffekterne, jf. ovenfor, der også
indeholder en vurdering af effekten på trængsel.
Desuden bør det vurderes, hvad forsøget betyder for
forholdet mellem den samlede godsmængde transporteret
på henholdsvis vej, bane og skib.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober
2023 og var til 1. behandling den 12. oktober 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Transportudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transportministeren sendte den 28. april 2023 dette udkast til
udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 165, folketingsåret
2022-23, 2. samling. Den 4. oktober 2023 sendte transportministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til transportministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Jens Joel (S) Malte Larsen (S)
Maria Durhuus (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S) fmd. Thomas Jensen (S) Thomas Monberg
(S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Peter Juel-Jensen
(V) Hans Andersen (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Hans Christian
Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Peter Have (M) Kenneth
Fredslund Petersen (DD) Charlotte Munch (DD) Jens Meilvang (LA)
nfmd. Lars-Christian Brask (LA)
Niels Flemming Hansen (KF) Mona Juul (KF) Kim Edberg Andersen (NB)
Nick Zimmermann (DF) Sofie Lippert (SF) Signe Munk (SF) Anne
Valentina Berthelsen (SF) Jette Gottlieb (EL) Stinus Lindgreen (RV)
Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |