L 18 Forslag til lov om ændring af færdselsloven.

(Forsøg med dobbelttrailervogntog).

Af: Transportminister Thomas Danielsen (V)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 04-10-2023

Fremsættelse: 04-10-2023

Skriftlig fremsættelse (4. oktober 2023)

20231_l18_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (4. oktober 2023)

Transportministeren (Thomas Danielsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Forsøg med dobbelttrailer-vogntog)

(Lovforslag nr. L 18)

Et bredt flertal i Folketinget blev den 21. april 2022, som en del af Infrastrukturplan 2035, enige om at iværksætte en forsøgsordning med dobbelttrailer-vogntog på det danske vejnet. Den forsøgsstrækning, der i første omgang er truffet beslutning om, er mellem Aarhus og Høje-Taastrup samt mulighed for at forlænge strækningen til Malmø.

Med forslag til lov om ændring af færdselsloven foreslås den fornødne ændring af færdselslovens § 70 a gennemført, hvilket vil danne grundlag for, at der kan udføres forsøg med dobbelttrailer-vogntog.

Med den foreslåede lovændring udvides transportministerens beføjelser, så loven indeholder hjemmel til, at der kan igangsættes forsøg med lange vogntog med et til flere påhængskøretøjer. I lovforslaget benyttes termen lange vogntog, som er en overordnet samlebetegnelse, som både kan rumme det eksisterende forsøg med modulvogntog og det kommende politisk besluttede forsøg med dobbelttrailer-vogntog.

En forsøgsordning med dobbelttrailer-vogntog vurderes at have en positiv klimamæssig konsekvens, da der vil kunne transporteres samme mængde gods på færre lastbiler. Samtidig giver det transportbranchen mulighed for at imødekomme den nuværende situation med mangel på chauffører, fordi behovet for lastbiler vil kunne reduceres. Endvidere vil transportvirksomheder bl.a. kunne spare på brændstof og udgifter til vedligehold af lastbiler.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.

Da der er tale om erhvervsrettet lovgivning, skal jeg venligst opfordre til, at lovforslaget vedtages fire uger før den 1. januar 2024, hvor det foreslås, at forslaget skal træde i kraft.