Skriftlig fremsættelse (4. oktober
2023)
Transportministeren (Thomas Danielsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
færdselsloven (Forsøg med dobbelttrailer-vogntog)
(Lovforslag nr. L 18)
Et bredt flertal i Folketinget blev den 21.
april 2022, som en del af Infrastrukturplan 2035, enige om at
iværksætte en forsøgsordning med
dobbelttrailer-vogntog på det danske vejnet. Den
forsøgsstrækning, der i første omgang er
truffet beslutning om, er mellem Aarhus og Høje-Taastrup
samt mulighed for at forlænge strækningen til
Malmø.
Med forslag til lov om ændring af
færdselsloven foreslås den fornødne
ændring af færdselslovens § 70 a
gennemført, hvilket vil danne grundlag for, at der kan
udføres forsøg med dobbelttrailer-vogntog.
Med den foreslåede lovændring
udvides transportministerens beføjelser, så loven
indeholder hjemmel til, at der kan igangsættes forsøg
med lange vogntog med et til flere
påhængskøretøjer. I lovforslaget benyttes
termen lange vogntog, som er en overordnet samlebetegnelse, som
både kan rumme det eksisterende forsøg med
modulvogntog og det kommende politisk besluttede forsøg med
dobbelttrailer-vogntog.
En forsøgsordning med
dobbelttrailer-vogntog vurderes at have en positiv
klimamæssig konsekvens, da der vil kunne transporteres samme
mængde gods på færre lastbiler. Samtidig giver
det transportbranchen mulighed for at imødekomme den
nuværende situation med mangel på chauffører,
fordi behovet for lastbiler vil kunne reduceres. Endvidere vil
transportvirksomheder bl.a. kunne spare på brændstof og
udgifter til vedligehold af lastbiler.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.
Da der er tale om erhvervsrettet
lovgivning, skal jeg venligst opfordre til, at lovforslaget
vedtages fire uger før den 1. januar 2024, hvor det
foreslås, at forslaget skal træde i kraft.