Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 30. maj 2024
Forslag
til
Lov om afgift af CO2e-emissioner fra kvoteomfattede sektorer
(emissionsafgiftsloven)1)
Kapitel 1
Det
afgiftspligtige anvendelsesområde og afgiftens
størrelse
§ 1.
Der betales afgift til statskassen efter bestemmelserne i denne lov
ved udledning af drivhusgasser fra aktiviteter i Danmark, herunder
søterritoriet og Danmarks eksklusive økonomiske zone,
der er omfattet af lovens bilag 1, og for hvilke der skal
returneres kvoter efter kvoteordningen, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2. Der
betales alene afgift for flyvninger omfattet af stk. 1, hvis disse
begynder og slutter i Danmark, herunder søterritoriet og
Danmarks eksklusive økonomiske zone, og er omfattet af
lovens bilag 1 (indenrigsluftfart). Der betales alene afgift for
færgeruter omfattet af stk. 1, hvis disse begynder og slutter
i dansk havn eller platform og er omfattet af lovens bilag 1
(indenrigsfærgefart).
Stk. 3. For
aktiviteter, hvor der i kvotedirektivet er fastsat en gradvis
indfasning for returnering af kvoter, betales afgift af den
mængde kvoter, der svarer til den faktiske udledning i denne
periode, uden hensyn til indfasning af returneringspligten.
Stk. 4. For
udledninger fra bæredygtig bionaturgas, som er fritaget for
kvotereturneringspligt, skal der betales afgift af udledningen uden
hensyn til kvotefritagelse.
§ 2.
Afgiften udgør pr. t udledt CO2-ækvivalent 71,2 kr. i 2025, 128,1
kr. i 2026, 185,0 kr. i 2027, 241,9 kr. i 2028, 298,9 kr. i 2029 og
355,8 kr. (2015-niveau) fra og med den 1. januar 2030, jf. dog stk.
3.
Stk. 2. Satserne
nævnt i stk. 1 reguleres efter § 32 a i lov om
energiafgift af mineralolieprodukter m.v.
Stk. 3. Afgiften
udgør pr. t udledt CO2-ækvivalent fra mineralogiske
processer, metallurgiske processer, kemisk reduktion og
elektrolyse, som er omfattet af lovens bilag 2, 94,9 kr. i 2025,
99,6 kr. i 2026, 104,4 kr. i 2027, 109,1 kr. i 2028, 113,9 kr. i
2029 og 118,6 kr. (2015-niveau) fra og med den 1. januar 2030.
Udledningerne fra mineralogiske og metallurgiske processer skal ske
som følge af opvarmning i anlæg, og materialerne, der
indgår i de nævnte processer, skal gennem opvarmningen
i anlæggene forandre kemisk eller indre fysisk struktur.
Udledningerne omfatter også ikkeenergirelaterede udledninger
fra processerne nævnt i 1. pkt.
Stk. 4. Satserne
nævnt i stk. 3 reguleres efter § 32 a i lov om
energiafgift af mineralolieprodukter m.v.
Stk. 5.
Virksomheder, der betaler afgift efter satsen i stk. 3, skal
indberette differencen mellem den lempede afgift efter stk. 3 og
afgiften, som den ville have været, hvis den skulle beregnes
efter de højere afgiftssatser i stk. 1, til told- og
skatteforvaltningen, hvis differencen overstiger 100.000 euro i 1
kalenderår. Omregningen fra danske kroner til euro skal ske
efter den kurs, der gælder den første arbejdsdag i
oktober for det år, som indberetningen vedrører, og
som offentliggøres i Den Europæiske Unions Tidende.
Opgørelsen af afgiftslempelsen efter 1. pkt. skal ske pr.
juridisk enhed.
Stk. 6.
Skatteministeren fastsætter nærmere regler om
indberetning og offentliggørelse af oplysninger indberettet
efter stk. 5 og oplysninger om virksomhedens navn, type, cvr-nummer
og størrelse og dato for tildeling. Skatteministeren
fastsætter derudover nærmere regler om, at virksomheder
ikke kan anvende afgiftssatsen i stk. 3, når de ikke opfylder
de til enhver tid gældende betingelser for at modtage
statsstøtte.
Kapitel 2
Definitioner
§ 3.
I denne lov forstås ved:
1) CO2-ækvivalent: Den mængde af en
drivhusgas, der svarer til det globale opvarmningspotentiale af 1 t
kuldioxid (CO2).
2) Driftsleder:
En fysisk eller juridisk person, der driver eller kontrollerer et
stationært anlæg, eller som har fået overdraget
afgørende økonomiske beføjelser med hensyn til
den tekniske drift heraf.
3)
Drivhusgasser: Kuldioxid (CO2),
metan (CH4), lattergas (N2O), hydrofluorkarboner (HFC),
perfluorkarboner (PFC), svovlheksafluorid (SF6) og andre gasformige bestanddele af
atmosfæren, både natur- og menneskeskabte, som optager
og genudsender infrarød stråling.
4) Kvote: Bevis
for retten til at udlede 1 t CO2-ækvivalent. Retten er
nærmere reguleret i kvotedirektivet, der er gennemført
ved lov om CO2-kvoter, og i andre
EU-retsakter fastsat med hjemmel i kvotedirektivet
(kvoteordningen).
5)
Kvotedirektivet: Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om et
system for handel med kvoter for drivhusgasemissioner i
Unionen.
6)
Kvoteordningen: Reguleringen i lov om CO2-kvoter, i regler udstedt i medfør
af lov om CO2-kvoter og i
EU-retsakter om forhold omfattet af lov om CO2-kvoter.
7)
Kvotereturneringspligt: Pligt for driftsledere,
luftfartsoperatører og søfartsoperatører
til i medfør af kvoteordningen hvert år senest den 30.
september i EU-registeret at returnere et antal kvoter svarende til
deres verificerede udledning i det forudgående
kalenderår.
8)
Luftfartsoperatør: En luftfartøjsoperatør,
erhvervsmæssig lufttransportoperatør eller enhver
anden, der er omfattet af EU-regler om krav til handel med kvoter
for drivhusgasemissioner på luftfartens område.
9)
MR-forordningen: Kommissionens gennemførelsesforordning om
overvågning og rapportering af drivhusgasemissioner i
medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2003/87/EF og om ændring af Kommissionens forordning nr.
601/2012/EU.
10)
MRV-forordningen: Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
overvågning, rapportering og verifikation af CO2-emissioner fra søtransport og om
ændring af direktiv 2009/16/EF.
11)
Operatør: En driftsleder, luftfartsoperatør,
søfartsoperatør (rederi),
brændstofoperatør (reguleret enhed) eller enhver
anden, der er omfattet af EU-regler om krav til handel med kvoter
for drivhusgasemissioner.
12)
Overvågningsplan: Driftslederens eller
luftfartsoperatørens plan for overvågning af
drivhusgasemissioner, som den kompetente myndighed har godkendt,
jf. MR-forordningens artikel 11, og
søfartsoperatørens tilsvarende plan for
overvågning af søfart, jf. MRV-forordningens artikel
6, stk. 6-8.
13)
Søfartsoperatør: Et rederi, en reder eller enhver
anden organisation eller person såsom en forvalter eller
bareboatchartrer, der er omfattet af kvoteordningens
bestemmelser, fordi personen opfylder definitionen af rederi
ifølge kvotedirektivets artikel 3, litra w.
14)
Udledningsrapport: Driftslederens eller luftfartsoperatørens
verificerede rapport over de årlige emissionsmængder i
rapporteringsperioden, som forelægges den kompetente
myndighed, jf. MR-forordningens artikel 68, og
søfartsoperatørernes tilsvarende rapport for
søfart, jf. MRV-forordningens artikel 11.
15)
Udledningstilladelse: Tilladelse til en driftsleder eller
brændstofoperatør til at udlede drivhusgasser, jf.
§ 4, stk. 1, i lov om CO2-kvoter.
Kapitel 3
Registrerede
virksomheder
§ 4.
En virksomhed skal registreres hos told- og skatteforvaltningen,
hvis den udfører aktiviteter, som kræver, at
driftslederen i medfør af kvoteordningen skal have en
tilladelse fra Energistyrelsen til at udlede drivhusgasser.
Anmeldelse til registrering skal ske senest 14 dage efter
modtagelse af udledningstilladelsen. Er driftslederen den 1. januar
2025 i besiddelse af en udledningstilladelse, skal virksomheden
lade sig registrere hos told- og skatteforvaltningen senest den 14.
januar 2025.
Stk. 2. En
virksomhed skal registreres hos told- og skatteforvaltningen, hvis
den driver indenrigsluftfart i Danmark, jf. § 1, stk. 3, som
kræver, at luftfartsoperatøren i medfør af
kvoteordningen er forpligtet til at returnere kvoter. Anmeldelse
til registrering skal ske senest 14 dage efter godkendelse af en
overvågningsplan af Energistyrelsen eller en kompetent
myndighed i et andet EU-land, hvis det forventes, at virksomheden
vil blive omfattet af kvotereturneringspligt, jf. stk. 4. Har
virksomheden i 2024 returneret kvoter, skal denne lade sig
registrere senest den 14. januar 2025.
Stk. 3. En
virksomhed skal registreres hos told- og skatteforvaltningen, hvis
den driver indenrigsfærgefart i Danmark, som kræver, at
søfartsoperatøren i medfør af kvoteordningen
er forpligtet til at returnere kvoter. Anmeldelse til registrering
skal ske senest 14 dage efter godkendelse af en
overvågningsplan for overvågning og rapportering af
årlige CO2-udledninger af
Energistyrelsen eller en kompetent myndighed i et andet EU-land,
hvis det forventes, at virksomheden vil blive omfattet af
kvotereturneringspligt, jf. stk. 4. Virksomheder, der fra 2025 som
søfartsoperatører omfattes af pligt til at returnere
kvoter efter kvotedirektivet, skal, når betingelserne i stk.
4 er opfyldt, lade sig registrere hos told- og skatteforvaltningen
senest den 14. januar 2025.
Stk. 4. En
virksomhed skal, medmindre der foreligger særlige
omstændigheder, lade sig registrere efter stk. 2 eller 3,
hvis virksomheden i det forudgående år var omfattet af
pligt til at returnere kvoter til Energistyrelsen eller en
kompetent myndighed i et andet EU-land. En virksomhed, som ikke i
forudgående år har været i besiddelse af en
overvågningsplan eller har haft pligt til at returnere
kvoter, skal lade sig registrere hos told- og skatteforvaltningen
på det tidspunkt, hvor det måtte formodes, at
virksomheden efter årets udgang skal returnere kvoter til
Energistyrelsen eller en kompetent myndighed i et andet EU-land.
Virksomheden er fra registreringstidspunktet eller tidspunktet,
hvor virksomheden skulle have ladet sig registrere efter 2. pkt.,
forpligtet til at angive og afregne afgift.
Stk. 5. Told- og
skatteforvaltningen udsteder et bevis for registreringen efter stk.
1-3.
Kapitel 4
Afgiftsperiode
og opgørelse af den afgiftspligtige mængde
§ 5.
Afgiftsperioden er måneden.
Stk. 2.
Registrerede virksomheder skal efter udløbet af hver
afgiftsperiode opgøre den afgiftspligtige
drivhusgasudledning foreløbigt.
Stk. 3. Den
foreløbige afgiftspligtige mængde
drivhusgasudledning i afgiftsperioden opgøres på
grundlag af måling af energiforbrug eller drivhusgasudledning
opgjort efter § 6 eller drivhusgasudledningen i de op til 2
forudgående kalenderår opgjort efter § 6, jf. dog
stk. 4.
Stk. 4.
Registrerede virksomheder kan ved den foreløbige
opgørelse af den afgiftspligtige mængde tage hensyn
til oplysninger, som kan have betydning for
udledningsopgørelsen i det igangværende
kalenderår, herunder ændring af
overvågningsplaner grundet kapacitetsudvidelser. Registrerede
virksomheder, der ikke tidligere har indleveret udledningsrapporter
til Energistyrelsen eller en kompetent myndighed i et andet EU-land
efter kvoteordningen, opgør den afgiftspligtige udledning i
det første kalenderår på grundlag af den
forventede udledning i de enkelte afgiftsperioder.
Stk. 5.
Foreligger der ikke en godkendt overvågningsplan efter
MRV-forordningen før den 6. juni 2025, kan de
foreløbige opgørelser, jf. stk. 1, for 2025 ske
på grundlag af den indsendte overvågningsplan og den
endelige opgørelse.
Stk. 6.
Skatteministeren kan fastsætte regler vedrørende
dokumentation for opgørelsen af den afgiftspligtige
mængde drivhusgasudledning efter stk. 1-4.
§ 6.
Efter udløbet af kalenderåret skal registrerede
virksomheder foretage en endelig opgørelse af den
afgiftspligtige mængde udledning. Den endeligt opgjorte
afgiftspligtige mængde opgøres som
drivhusgasudledningen, jf. § 1, beregnet efter den
udledningsrapport, som den kompetente myndighed har godkendt efter
MR-forordningen og MRV-forordningen, jf. dog stk. 2, 3 og 5.
Stk. 2.
Registrerede virksomheder efter § 4 skal opgøre
omfanget af udledningen fra indenrigsluftfart.
Stk. 3.
Registrerede virksomheder efter § 4 skal opgøre
omfanget af udledningen fra indenrigsfærgefart.
Stk. 4.
Skatteministeren kan fastsætte regler vedrørende
dokumentation for opgørelsen af den afgiftspligtige
mængde drivhusgasudledning, der skal angives efter stk.
1-3.
Stk. 5.
Registrerede virksomheder efter § 4 skal opgøre
omfanget af udledningen relateret til mineralogiske processer,
metallurgiske processer, kemisk reduktion og elektrolyse, der er
omfattet af § 2, stk. 3. En forholdsmæssig del af
afgiften kan henregnes til 1. pkt., hvor samme anlæg forsyner
såvel anvendelser omfattet af 1. pkt. som andre anvendelser i
virksomheden, når en sådan fordeling kan
opgøres. Ved opgørelse af den forholdsmæssige
fordeling finder § 11, stk. 5, nr. 4, i lov om energiafgift af
mineralolieprodukter m.v., § 11, stk. 5, nr. 4, i lov om
afgift af naturgas og bygas m.v. og § 8, stk. 4, nr. 4, i lov
om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. tilsvarende
anvendelse.
Stk. 6.
Skatteministeren kan fastsætte regler vedrørende
dokumentation for opgørelsen af den afgiftspligtige
mængde drivhusgasudledning, der skal angives efter stk.
5.
Kapitel 5
Regnskabsbestemmelser
§ 7.
Registrerede virksomheder skal føre regnskab over
drivhusgasudledninger i Danmark i overensstemmelse med de
opgørelsesregler, der følger af §§ 5 og 6,
og kvoteordningens regler. Registrerede virksomheder skal på
forlangende fremvise dokumentation herfor over for told- og
skatteforvaltningen.
Stk. 2.
Virksomhederne skal opbevare regnskabsmateriale, herunder
fakturaer, fakturakopier, ledsagedokumenter, opgørelser
m.v., i 10 år efter regnskabsårets udløb.
Stk. 3. Told- og
skatteforvaltningen kan fastsætte nærmere regler for
virksomhedernes regnskabsførelse efter stk. 1.
Kapitel 6
Afregning af
afgiften
§ 8.
Registrerede virksomheder skal efter udløbet af hver
afgiftsperiode, jf. § 5, stk. 1, angive og betale afgift efter
§ 2 af den foreløbigt opgjorte afgiftspligtige
mængde drivhusgasudledning, jf. § 5, stk. 2-4, til told-
og skatteforvaltningen. Angivelse og betaling skal ske senest den
15. i den første måned efter afgiftsperiodens
udløb. Er den sidste rettidige angivelsesdato en
banklukkedag, anses den førstkommende bankdag som sidste
rettidige angivelsesdag.
Stk. 2.
Angivelse og betaling efter stk. 1 sker efter reglerne i
opkrævningsloven. Efter kalenderårets udløb
foretages endelig regulering af afgiftstilsvaret, jf. § 9.
§ 9.
Registrerede virksomheder skal efter udløbet af hvert
kalenderår angive og betale eventuel restafgift eller angive
overskydende afgift efter § 2 til told- og
skatteforvaltningen. Restafgiften udgøres af det
beløb, hvormed det endeligt opgjorte afgiftstilsvar opgjort
efter § 6 måtte overstige de foreløbigt betalte
afgifter, jf. § 8. Overskydende afgift udgøres af det
beløb, hvormed det endelige afgiftstilsvar opgjort efter
§ 6 måtte være mindre end de foreløbigt
betalte afgifter, jf. § 8.
Stk. 2.
Angivelsen efter stk. 1, 1. pkt., skal hvert år indgives til
told- og skatteforvaltningen som en del af den ordinære
angivelse for april måned med angivelsesfrist den 15. maj. Er
den sidste rettidige angivelsesdato en banklukkedag, anses den
førstkommende bankdag som sidste rettidige
angivelsesdag.
Stk. 3. Afgiften
forfalder til betaling den 1. i den måned, hvor angivelsen
skal indgives, og skal indbetales senest samtidig med
angivelsesfristens udløb. Angivelsen og betalingen sker i
øvrigt efter reglerne i opkrævningsloven.
Kapitel 7
Kontrolbestemmelser
§
10. Told- og skatteforvaltningen har til enhver tid mod
behørig legitimation og uden retskendelse adgang til at
foretage eftersyn i registreringspligtige virksomheder og til at
efterse virksomhedernes varebeholdninger og
forretningsbøger, det øvrige regnskabsmateriale,
udlednings- og verifikationsrapport, andre oplysninger omfattet af
kvoteordningen og korrespondance m.v. I det omfang de nævnte
oplysninger er registreret elektronisk, omfatter told- og
skatteforvaltningens adgang også en elektronisk adgang
hertil.
Stk. 2. Ejere af
virksomheder som nævnt i stk. 1 og de personer, der er
beskæftiget i virksomhederne, skal yde told- og
skatteforvaltningen nødvendig vejledning og hjælp ved
foretagelsen af de i stk. 1 omhandlede eftersyn.
Stk. 3.
Oplysninger nævnt i stk. 1 skal på told- og
skatteforvaltningens anmodning udleveres eller indsendes til
denne.
Stk. 4.
Offentlige myndigheder skal efter anmodning til told- og
skatteforvaltningen videregive enhver oplysning til brug for
registrering af og kontrol med virksomheder, der omfattes af
loven.
Stk. 5. Politiet
yder om nødvendigt bistand til gennemførelsen af
kontrol efter stk. 1.
Stk. 6.
Registrerede virksomheder, der indleverer udledningsrapport m.v.
vedrørende afgiftspligtige udledninger til en kompetent
myndighed i et andet land, skal meddele told- og
skatteforvaltningen, hvis den kompetente myndighed træffer
afgørelse vedrørende drivhusgasudledning eller
aktivitetsniveau. Meddelelse skal ske, senest 1 måned efter
at afgørelsen er sendt fra myndigheden. Har
afgørelsen betydning for afgiftspligten, skal denne
betydning samtidig meddeles told- og skatteforvaltningen.
§
11. Har den registrerede virksomhed ikke rettidigt angivet
afgift, jf. §§ 8 og 9, kan told- og skatteforvaltningen
pålægge daglige tvangsbøder.
Stk. 2.
Efterkommes en anmodning til en registreret eller
registreringspligtig virksomhed om oplysninger efter § 10,
stk. 3, ikke, kan told- og skatteforvaltningen give
pålæg om, at oplysningerne skal indsendes inden en
fastsat frist, og pålægge daglige tvangsbøder
fra fristens overskridelse, og indtil pålægget
efterkommes.
Kapitel 8
Straffebestemmelser
§
12. Med bøde straffes den, som forsætligt eller
groft uagtsomt
1) afgiver
urigtige eller vildledende oplysninger eller fortier oplysninger
til brug for afgiftskontrollen,
2)
overtræder § 2, stk. 5, § 4, stk. 1-3, § 7,
stk. 1 eller 2, eller § 10, stk. 2, 3 eller 6, eller
3) undlader at
foretage angivelse, jf. § 8 eller § 9, stk. 1 eller
2.
Stk. 2. I
forskrifter, der udstedes i medfør af loven, kan der
fastsættes straf af bøde for den, der forsætligt
eller groft uagtsomt overtræder bestemmelser i
forskrifterne.
Stk. 3. Den, der
begår en af de nævnte overtrædelser omfattet af
stk. 1 med forsæt til at unddrage afgift til det offentlige,
straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6
måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter
straffelovens § 289.
Stk. 4. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
§
13. Opkrævningslovens §§ 18 og 19 finder
tilsvarende anvendelse på sager om overtrædelse af
denne lov.
Kapitel 9
Ikrafttrædelsesbestemmelser m.v.
§
14. Loven træder i kraft den 1. januar 2025, jf. dog
stk. 2.
Stk. 2.
Skatteministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelse af § 2, stk. 3-6, og § 6, stk. 5 og
6.
§
15. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Aktiviteter som angivet i
bilag I i kvotedirektivet
1. Anlæg
eller dele af anlæg, der anvendes til forskning, udvikling og
afprøvning af nye produkter og processer, er ikke omfattet
af dette direktiv. Anlæg, hvis der i løbet af den
foregående relevante 5-årsperiode, jf. artikel 11, stk.
1, andet afsnit, har været emissioner fra forbrænding
af biomasse, der opfylder kriterierne i artikel 14, som
gennemsnitligt bidrager til mere end 95 pct. af de samlede
gennemsnitlige drivhusgasemissioner, er ikke omfattet af dette
direktiv.
2.
Tærskelværdierne nedenfor henviser generelt til
produktionskapacitet eller produktionsomfang. Hvis flere
aktiviteter, der henhører under samme kategori,
udføres i det samme anlæg, lægges kapaciteten af
sådanne aktiviteter sammen.
3. Når et
anlægs samlede nominelle indfyrede termiske effekt beregnes
med henblik på at afgøre, hvorvidt det skal medtages i
EU ETS, sammenlægges den nominelle indfyrede termiske effekt
i alle anlæggets tekniske enheder, der forbrænder
brændsel. Disse enheder kan bl.a. omfatte alle typer af
kedler, brændere, turbiner, varmeaggregater, industriovne,
forbrændingsovne, sintringsovne, brændeovne,
tørreovne, motorer, brændselsceller, kemisk looping
forbrænding, gasflaring og termiske eller katalytiske
efterbrændere. Enheder med en nominel indfyret termisk effekt
på under 3 MW indgår ikke i denne beregning.
4. Hvis en enhed
benyttes til en aktivitet, hvor tærskelværdien ikke
udtrykkes i nominel indfyret termisk effekt, har
tærskelværdien for denne aktivitet forrang ved
beslutningen om medtagelse i EU ETS.
5. Hvis det
fastslås, at tærskelkapaciteten for en i dette bilag
nævnt aktivitet overstiges i et anlæg, skal alle
enheder, hvori der forbrændes brændsel, bortset fra
enheder til forbrænding af farligt affald eller
husholdningsaffald medtages i drivhusgasemissionstilladelsen.
6. Fra den 1.
januar 2012 medtages alle flyvninger, der afgår fra eller
ankommer til en flyveplads, der er beliggende på en
medlemsstats område, hvor traktaten finder anvendelse.
| Aktivitet | Drivhusgas | Forbrænding af brændsel i
anlæg med en samlet nominel indfyret termisk effekt på
mere end 20 MW (undtagen i anlæg til forbrænding af
farligt affald eller kommunalt affald). Fra den 1. januar 2024
forbrænding af brændsel i anlæg til
forbrænding af kommunalt affald med en samlet nominel
indfyret termisk effekt på mere end 20 MW, jf.
kvotedirektivets artikel 14 og 15 | Kuldioxid (CO2) | Raffinering af olie, hvor der drives
forbrændingsenheder med en samlet nominel indfyret termisk
effekt på mere end 20 MW | Kuldioxid (CO2) | Produktion af koks | Kuldioxid (CO2) | Ristning eller sintring, herunder
pelletering, af malm (herunder svovlholdigt malm) | Kuldioxid (CO2) | Produktion af jern eller stål
(første eller anden smeltning) med dertil hørende
strengstøbning og med en kapacitet på mere end 2,5
t/time | Kuldioxid (CO2) | Produktion eller forarbejdning af
ferrometaller (herunder ferrolegeringer), hvor der drives
fyringsenheder med en samlet nominel indfyret termisk effekt
på mere end 20 MW. Forarbejdningen omfatter bl.a.
valseværker, genopvarmningsanlæg, glødningsovne,
smedning, støbning, overfladebelægning og
bejdsning | Kuldioxid (CO2) | Fremstilling af primær aluminium
eller aluminiumoxid | Kuldioxid (CO2) og perflourkarboner (PFC) | Produktion af sekundær aluminium,
når der anvendes fyringsenheder med en samlet nominel
indfyret termisk effekt på mere end 20 MW | Kuldioxid (CO2) | Produktion eller forarbejdning af
nonferrometaller, herunder produktion af legeringer, raffinering,
støbning osv., hvor der anvendes fyringsenheder med en
samlet nominel indfyret termisk effekt (herunder brændsel
anvendt som reduktionsmiddel) på over 20 MW | Kuldioxid (CO2) | Fremstilling af cementklinker i roterovne
med en produktionskapacitet på mere end 500 t/dag eller i
andre ovne med en produktionskapacitet på mere end 50
t/dag | Kuldioxid (CO2) | Fremstilling af kalk eller brænding
af dolomit eller magnesit i roterovne eller i andre ovne med en
produktionskapacitet på mere end 50 t/dag | Kuldioxid (CO2) | Fremstilling af glas, herunder glasfiber,
med en smeltekapacitet på over 20 t/dag | Kuldioxid (CO2) | Fremstilling af keramiske produkter ved
brænding, navnlig tagsten, mursten, ildfaste sten, fliser,
stentøj og porcelæn, med en produktionskapacitet
på mere end 75 t/dag | Kuldioxid (CO2) | Fremstilling af
mineraluldsisoleringsmateriale ved hjælp af glas, sten eller
slagger med en smeltekapacitet på mere end 20 t/dag | Kuldioxid (CO2) | Tørring eller brænding af
gips eller fremstilling af gipsplader og andre gipsprodukter med en
produktionskapacitet for brændt gips eller tørret
sekundært gips på over 20 t/dag | Kuldioxid (CO2) | Fremstilling af papirmasse af træ
eller andre fibermaterialer | Kuldioxid (CO2) | Fremstilling af papir eller karton med en
produktionskapacitet på mere end 20 t/dag | Kuldioxid (CO2) | Produktion af kønrøg, hvor
organiske stoffer som olie, tjære og kraknings- og
destillationsrester forkulles, med en produktionskapacitet på
mere end 50 t/dag | Kuldioxid (CO2) | Produktion af salpetersyre | Kuldioxid (CO2) og dinitrogenoxid (N2O) | Produktion af adipinsyre | Kuldioxid (CO2) og dinitrogenoxid (N2O) | Produktion af glyoxal og glyoxylsyre | Kuldioxid (CO2) og dinitrogenoxid (N2O) | Produktion af ammoniak | Kuldioxid (CO2) | Produktion af organiske kemikalier ved
krakning, reforming, delvis eller fuld oxidering eller lignende
processer, hvor produktionskapaciteten er større end 100
t/dag | Kuldioxid (CO2) | Produktion af brint (H2) og syntesegas med en
produktionskapacitet på mere end 5 t/dag | Kuldioxid (CO2) | Produktion af natriumkarbonat (Na2CO3) og
natriumhydrogenkarbonat (NaHCO3) | Kuldioxid (CO2) | Opsamling af drivhusgasser fra anlæg
omfattet af dette direktiv med henblik på transport og
geologisk lagring i et lagringsanlæg med tilladelse i henhold
til direktiv 2009/31/EF | Kuldioxid (CO2) | Transport af drivhusgasser med henblik
på geologisk lagring i et lagringsanlæg, der er
godkendt i henhold til direktiv 2009/31/EF, med undtagelse af de
emissioner, der er omfattet af en anden aktivitet i henhold til
nærværende direktiv | Kuldioxid (CO2) | Geologisk lagring af drivhusgasser i et
lagringsanlæg med tilladelse i henhold til direktiv
2009/31/EF | Kuldioxid (CO2) | Luftfart Flyvninger mellem flyvepladser, der er
beliggende i to forskellige stater, som er opført i den
gennemførelsesretsakt, der er vedtaget i henhold til artikel
25 a, stk. 3, og flyvninger mellem Schweiz eller Det Forenede
Kongerige og de stater, der er opført i den
gennemførelsesretsakt, der er vedtaget i henhold til artikel
25 a, stk. 3, og med henblik på artikel 12, stk. 6 og 8, og
artikel 28 c alle andre flyvninger mellem flyvepladser, der er
beliggende i to forskellige tredjelande, foretaget af
luftfartøjsoperatører, der opfylder alle
følgende betingelser: | Kuldioxid (CO2) | | a) | luftfartøjsoperatørerne er
indehavere af et AOC, som er udstedt af en medlemsstat, eller er
registreret i en medlemsstat, herunder i regioner i den yderste
periferi samt i områder og territorier, der hører
under den pågældende medlemsstat, og | | | b) | de producerer CO2-emissioner på mere end 10.000 t om
året fra anvendelsen af fly med en maksimal certificeret
startmasse på over 5.700 kg, der foretager flyvninger
omfattet af dette bilag, bortset fra fly, der afgår og
ankommer i samme medlemsstat, herunder regioner i den yderste
periferi i samme medlemsstat, fra den 1. januar 2021; med henblik
på dette litra medregnes emissioner fra følgende typer
flyvninger ikke: | | | | i) | statslige flyvninger | | | | ii) | humanitære flyvninger | | | | iii) | ambulanceflyvninger | | | | iv) | militære flyvninger | | | | v) | brandslukningsflyvninger | | | | vi) | flyvninger forud for eller efter en
humanitær flyvning, en ambulanceflyvning eller en
brandslukningsflyvning, forudsat at de pågældende
flyvninger blev foretaget med samme luftfartøj og var
nødvendige for at udføre de dermed forbundne
humanitære, medicinske eller brandslukningsmæssige
aktiviteter eller for at omplacere luftfartøjet efter disse
aktiviteter med henblik på dets næste aktivitet. | | Flyvninger, der afgår fra eller
ankommer til en flyveplads, der er beliggende på en
medlemsstats område, hvor traktaten finder anvendelse. | | Denne aktivitet omfatter ikke: | | | a) | flyvninger, der udføres udelukkende
med det formål at transportere en regerende monark og dennes
nærmeste familie, statsoverhoveder, regeringschefer og
ministre fra et tredjeland på officiel tjenesterejse,
når dette formål fremgår af en relevant
statusindikator i flyveplanen | | | b) | militære flyvninger, der
udføres af militærfly, og toldmyndighedernes og
politiets flyvninger | | | c) | eftersøgnings- og
redningsflyvninger, brandslukningsflyvninger, humanitære
flyvninger og medicinske nødflyvninger, der er godkendt af
den relevante kompetente myndighed | | | d) | flyvninger, der udelukkende udføres
efter visuelflyvereglerne som defineret i bilag 2 til
Chicagokonventionen | | | e) | flyvninger, der afsluttes på den
flyveplads, hvorfra luftfartøjet er startet, og som ikke
indebærer nogen mellemlanding | | | f) | træningsflyvninger, der
udføres udelukkende med det formål at opnå et
certifikat eller, hvis der er tale om
flyvebesætningsmedlemmer, en rating af certifikat, når
dette fremgår af en passende bemærkning i flyveplanen,
forudsat at flyvningen ikke tjener til transport af passagerer
og/eller fragt eller til positionering eller transport af
luftfartøjet | | | g) | flyvninger, der udføres udelukkende
som led i videnskabelig forskning eller med det formål at
kontrollere, afprøve eller certificere et luftfartøj
eller udstyr, uanset om dette er luftbårent eller
jordbaseret | | | h) | flyvninger, der udføres med
luftfartøjer med en højst tilladt startmasse på
under 5.700 kg | | | i) | flyvninger, der udføres inden for
rammerne af forpligtelser til offentlig tjeneste, som i henhold til
forordning (EØF) nr. 2408/92 pålægges ruter i
regionerne i den yderste periferi som defineret i artikel 299, stk.
2, i traktaten eller på ruter, hvor den udbudte kapacitet
ikke overstiger 50.000 sæder pr. år | | | j) | flyvninger, som, hvis det ikke var for
dette punkt, ville falde ind under denne aktivitet, og som
foretages af en erhvervsmæssig lufttransportoperatør,
der enten i 3 på hinanden følgende perioder på 4
måneder foretager under 243 flyvninger pr. periode eller
foretager flyvninger med samlede årlige emissioner på
under 10.000 t. Flyvninger, som er omhandlet i litra l og m, eller
som udføres udelukkende med det formål at transportere
en regerende monark og dennes nærmeste familie,
statsoverhoveder, regeringschefer eller ministre fra en medlemsstat
på officiel tjenesterejse, kan ikke undtages i henhold til
dette litra. | | | k) | fra den 1. januar 2013 til den 31.
december 2030 flyvninger, som, hvis det ikke var for dette litra,
ville falde under denne aktivitet, og som udføres af en
ikkekommerciel luftfartsoperatør, hvis sammenlagte
årlige emissioner er lavere end 1.000 t pr. år
(herunder emissioner fra flyvninger omhandlet i litra l og m) | | | l) | flyvninger fra flyvepladser beliggende i
Schweiz til flyvepladser beliggende i EØS | | | m) | flyvninger fra flyvepladser beliggende i
Det Forenede Kongerige til flyvepladser beliggende i
EØS. | | Søtransport Søtransportaktiviteter, der er
omfattet af forordning (EU) 2015/757, med undtagelse af de
søtransportaktiviteter, der er omfattet af artikel 2, stk. 1
a, og indtil den 31. december 2026 artikel 2, stk. 1 b, i
nævnte forordning | Kuldioxid (CO2) Fra den 1. januar 2026, metan og
dinitrogenoxid |
|
Bilag 2
Mineralogiske processer,
metallurgiske processer, kemisk reduktion og elektrolyse
Ved udledninger fra mineralogiske
processer, metallurgiske processer, kemisk reduktion og elektrolyse
forstås ikkeenergirelaterede udledninger fra følgende
aktiviteter og udledninger fra energiprodukter anvendt til
følgende aktiviteter: | Direkte ved fremstilling af glas. | Der anvendes direkte ved fremstilling
af | a) slaggeuld, stenuld og lignende
mineralsk uld, ekspanderet vermiculit, ekspanderet ler, skumslagger
og lignende ekspanderede mineralske stoffer, blandinger og varer af
varmeisolerende, lydisolerende eller lydabsorberende mineralske
stoffer henhørende under position 6806 i EU's kombinerede
nomenklatur, | b) glasfibre, herunder glasuld,
henhørende under position 7019 i EU's kombinerede
nomenklatur. | Der anvendes direkte til keramisk
brænding og forudgående tørring af varer bestemt
hertil samt til fremstilling af porebeton. | Der anvendes direkte til opvarmning,
inddampning, tørring eller brænding af kalk, kridt,
kridtsten, marmor og andre calciumcarbonatprodukter, flint, gips,
moler, bentonit og andre lerarter, ferrosulfat, kobbersulfat og
calciumoxid samt gødningsstoffer med et
tørstofindhold på mindst 90 pct., heraf mindst 5 pct.
fosfat efter tørring. | Der anvendes direkte ved fremstilling af
hydrogen, argon, inaktive gasser, nitrogen, dinitrogenmonoxid, ozon
og oxygen, herunder påfyldning af disse gasser i
trykbeholdere, i det omfang gasserne anvendes i virksomhedens
produktion i stedet for indkøbte gasser eller gasserne
afsættes. | Der anvendes direkte til fremstilling af
cement. | Der anvendes direkte til smeltning af
metaller og glas og varmholdelse af smeltede metaller og glas samt
direkte til fremstilling af valsede eller kontinuert støbte
slabs og knipler samt til videreforarbejdning af slabs og knipler
ved varmvalsning til plader, tråd, stænger og lignende
varer af jern og stål, ikke yderligere forarbejdet ved f.eks.
sandblæsning m.v., til metalvarmebehandlingsanlæg og
til ventilation af lokaler, hvor smeltet metal og glas forarbejdes.
Alene opvarmning af glas til over 300 grader samt varmholdelse af
glas, der har været opvarmet herover i
fremstillingsprocessen, betragtes som smeltning af glas samt
varmholdelse af smeltet glas. |
|
Officielle noter
1)
Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/1535 af 9.
september 2015 om en informationsprocedure med hensyn til tekniske
forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester
(kodifikation).