Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 30. maj 2024
Forslag
til
Lov om ændring af minimumsbeskatningsloven
og ligningsloven
(Gennemførelse af OECD's
administrative retningslinjer om minimumsbeskatningsreglerne og
ændring af listen over lande, der er omfattet af defensive
foranstaltninger)
§ 1
I minimumsbeskatningsloven, lov nr. 1535 af 12.
december 2023, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 4, nr. 14, litra a,
indsættes som 2. pkt.:
»Statslige investeringsfonde omfattet
af nr. 9, litra b, nr. ii, anses ikke for at have bestemmende
indflydelse over andre enheder.«
2. § 4,
nr. 45, ophæves.
Nr. 46-50 bliver herefter nr. 45-49.
3. I
§ 4 indsættes som nr. 50:
»50)
Kvalificeret ejerandel: En investering i en skattemæssigt
transparent enhed,
a) der
skattemæssigt anses for at være en egenkapitalandel i
den transparente enhed, og som ville blive anset for at være
en egenkapitalandel efter en godkendt regnskabsstandard i den
jurisdiktion, hvor den transparente enhed opererer,
b) hvor der
regnskabsmæssigt ikke sker konsolidering post for post i
koncernens konsoliderede regnskab, og
c) hvor det
samlede afkast af investeringen forventes at blive negativt
før medregning af ikkekvalificerede
skattegodtgørelser.«
4. I
§ 12, stk. 2, indsættes som
2.-4. pkt.:
»I koncernenhedens
regnskabsmæssige nettoindkomst eller -tab efter 1. pkt.
medregnes ikke reguleringer som følge af allokering af
købesum. Reguleringer som følge af allokering af
købesum skal dog medregnes, når de vedrører
transaktioner omfattet af § 36, stk. 8, § 37, stk. 1,
eller § 37, stk. 4, og når de vedrører
ikkekvalificerede gevinster eller tab ved transaktioner omfattet af
§ 37, stk. 3. Reguleringer som følge af allokering af
købesum kan endvidere medregnes ved erhvervelser
gennemført før den 1. december 2021, hvis koncernen
ikke er i besiddelse af oplysninger, der giver mulighed for med
rimelig sikkerhed at fastslå den bogførte værdi
af de overtagne aktiver og passiver før
erhvervelsen.«
5. § 12,
stk. 3, ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
6. I
§ 14, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »og« til: »eller«.
7. I
§ 15, stk. 1, indsættes som
nr. 16:
»16)
Armslængdeprincippet, jf. stk. 17.«
8. I
§ 15, stk. 3, indsættes som
nr. 3:
»3) En
porteføljeandel, der på datoen for udlodningen
økonomisk har været ejet i mindst 1 år af den
koncernenhed, som modtager eller tilskrives udbytte eller
andre former for udlodning, når den indberettende
koncernenhed i overensstemmelse med § 54, stk. 1, for den
enkelte koncernenhed har valgt ikke at udelukke sådanne
udbytter.«
9. § 15,
stk. 5, 2. pkt., ophæves.
10. I
§ 15, stk. 5, 4. pkt., der bliver
3. pkt., ændres »1.-3. pkt.« til: »1. og 2.
pkt.«
11. § 15,
stk. 6, 2. pkt., affattes således:
»1. pkt. finder ikke anvendelse, hvis
den indberettende koncernenhed har valgt ikke at udelukke udbytter
efter stk. 3, nr. 3.«
12. I
§ 15 indsættes som stk. 17:
»Stk. 17.
Enhver transaktion mellem koncernenheder, som ikke er
bogført med det samme beløb i begge koncernenheders
regnskaber, eller som ikke er i overensstemmelse med
armslængdeprincippet, skal reguleres, således at den
opføres med det samme beløb og er i overensstemmelse
med armslængdeprincippet. Er koncernenhederne
hjemmehørende i samme jurisdiktion, og opgøres den
effektive skattesats samlet for enhederne, skal der kun reguleres
for transaktioner, som ikke er bogført i overensstemmelse
med armslængdeprincippet, hvis transaktionen medfører
tab ved salg eller anden overførsel af et aktiv og det
pågældende tab er medtaget ved beregningen af den
kvalificerede indkomst eller det kvalificerede tab. Der skal ikke
foretages reguleringer efter 1. pkt., hvis der kun er foretaget en
armslængdekorrektion efter de lokale indkomstskatteregler i
den ene af de relevante jurisdiktioner og denne jurisdiktion har en
nominel selskabsskattesats, der er mindre end
minimumsskattesatsen, eller har været en
lavskattejurisdiktion for koncernen i begge de 2 forudgående
regnskabsår.«
13. I
§ 16, stk. 1, nr. 1, 2. pkt.,
ændres »eller investeringsenhedernes materielle
aktiver« til: »materielle aktiver eller til
investeringsenheder«.
14. § 16,
stk. 2, nr. 2, affattes således:
»2) Den
bogførte værdi af et aktiv eller passiv ved
opgørelsen af en gevinst eller et tab er den bogførte
værdi justeret for akkumulerede afskrivninger på det
seneste af følgende tidspunkter:
a) Det
tidspunkt, hvor aktivet er erhvervet, eller hvor gælden er
stiftet.
b) Den
første dag i det regnskabsår, hvor beslutningen efter
§ 54, stk. 1, foretages.«
15. § 16,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Tilbagekaldes en beslutning, jf. § 54, stk. 1, om anvendelse
af realisationsprincippet, jf. stk. 1, nr. 1, skal et beløb
svarende til differencen mellem dagsværdien af aktivet eller
passivet og den bogførte værdi justeret for
akkumulerede afskrivninger af aktivet eller passivet på den
første dag i det regnskabsår, hvor tilbagekaldelsen er
foretaget og ansat i henhold til beslutningen, medregnes ved
beregningen af koncernenhedens kvalificerede indkomst eller
tab.«
16. I
§ 19, stk. 1, nr. 2, ændres
»det ultimative moderselskabs regulerede omfattede
skatter« til: »omfattede skatter betalt af det
ultimative moderselskab og andre enheder, der indgår i den
transparente struktur,«.
17. I
§ 20, stk. 1, nr. 2, ændres
»det ultimative moderselskabs regulerede omfattede
skatter« til: »omfattede skatter betalt af det
ultimative moderselskab«.
18. § 23,
stk. 5, 1. pkt., ændres »samme
regnskabsår« til: »regnskabsåret, hvor
tabet lides,«.
19.
Efter § 23 indsættes:
Ȥ 23 a. Er der truffet
valg om medregning af regnskabsmæssige egenkapitalgevinster
og -tab på ejerandele efter § 15, stk. 5, reguleres
en koncernenheds regulerede omfattede skatter for et
regnskabsår for enhver kvalificeret
gennemløbsskattefordel efter stk. 2-6, når
koncernenheden ejer en kvalificeret ejerandel enten direkte eller
indirekte gennem en kæde af skattemæssigt transparente
enheder, som ikke er koncernenheder i koncernen.
Stk. 2. Ejerens
investering anses for reduceret ved modtagelse eller
gennemløb af følgende beløb:
1) Enhver
skattegodtgørelse.
2) Ethvert
fradragsberettiget tab multipliceret med ejerens nominelle
skattesats.
3) Udlodninger
fra investeringen.
4)
Afståelsessummer vedrørende investeringen.
Stk. 3.
Reduceres ejerens investering til et positivt beløb eller
nul ved modtagelse eller gennemløb af en kvalificeret
gennemløbsskattefordel, skal den kvalificerede
gennemløbsskattefordel tillægges de regulerede
omfattede skatter, i det omfang den kvalificerede
gennemløbsskattefordel regnskabsmæssigt er indregnet
som en nedsættelse af de aktuelle skatteforpligtelser, jf.
dog stk. 5 og 6.
Stk. 4.
Reduceres ejerens investering til et negativt beløb ved
modtagelse eller gennemløb af beløb omfattet af stk.
2, skal de regulerede omfattede skatter nedsættes med
reduktionsbeløbet, i det omfang beløbet ikke
regnskabsmæssigt er indregnet som en nedsættelse af de
aktuelle skatteforpligtelser. De regulerede omfattede skatter
nedsættes kun som følge af udlodninger,
afståelsessummer eller kvalificerede
skattegodtgørelser, i det omfang kvalificerede
gennemløbsskattefordele er medregnet i de regulerede
omfattede skatter efter stk. 3, jf. dog stk. 5 og 6.
Stk. 5. For en
ejer af en kvalificeret ejerandel, der regnskabsmæssigt
anvender proportional nedskrivning ved indregningen af
investeringen, nedsættes de regulerede omfattede skatter, i
det omfang reduktionen af ejerens investering, jf. stk. 2,
overstiger en proportional nedskrivning af ejerens investering i
året. Der foretages kun en nedsættelse, i det omfang
reduktionen ikke regnskabsmæssigt er indregnet som en
nedsættelse af de aktuelle skatteforpligtelser. Den
proportionale nedskrivning foretages med forholdet mellem de
skattefordele, der er modtaget eller gennemløbet i
løbet af året, og de samlede forventede skattefordele
ved investeringen, jf. stk. 2, nr. 1 og 2.
Stk. 6. Den
indberettende koncernenhed kan vælge, at stk. 5 finder
tilsvarende anvendelse for ejere af en kvalificeret ejerandel, der
ikke regnskabsmæssigt anvender proportional nedskrivning ved
indregningen af investeringen. Valget skal træffes i det
regnskabsår, hvor investeringen foretages, eller hvor ejeren
omfattes af en kvalificeret regel om indkomstmedregning, en
kvalificeret regel om underbeskattet overskud eller en kvalificeret
regel om indenlandsk ekstraskat.
Stk. 7. Ved
kvalificeret gennemløbsskattefordel efter denne bestemmelse
forstås enhver skattegodtgørelse, som ikke er en
kvalificeret skattegodtgørelse, og ethvert
fradragsberettiget tab multipliceret med ejerens nominelle
skattesats, der modtages eller løber gennem fra en
kvalificeret ejerandel, i det omfang ejerens investering i den
kvalificerede ejerandel reduceres.«
20. I
§ 24, stk. 4, indsættes som
2. pkt.:
»Eventuelle udskudte skatteaktiver og
skatteforpligtelser opgøres, som de ville være
opgjort, hvis der var foretaget opgørelser efter
§§ 23 og 51 for tidligere regnskabsår.«
21. I
§ 24, stk. 5, 1. pkt.,
ændres », der omfatter« til: »for det
første regnskabsår, hvor koncernen har en koncernenhed
i«.
22. § 34,
stk. 2, 1. pkt., affattes således:
»Har en jurisdiktion for et regnskabsår
pålagt en anerkendt kvalificeret indenlandsk ekstraskat, kan
den indberettende koncernenhed ved beslutning truffet i
overensstemmelse med § 54, stk. 3, beslutte, at ekstraskatten
ansættes til nul for de koncernenheder, der er
hjemmehørende i den pågældende jurisdiktion, og
for statsløse gennemløbsenheder, der er oprettet i
jurisdiktionen, og som er pålagt den indenlandske
ekstraskat.«
23. § 34,
stk. 2, 3. pkt., affattes således:
»Den indberettende koncernenhed kan ikke
træffe en beslutning efter 1. pkt., hvis en
gennemløbsenhed, der er det ultimative moderselskab eller er
forpligtet til at anvende en regel om indkomstmedregning efter
OECD's modelregler, er hjemmehørende i jurisdiktionen, og
den anerkendte kvalificerede indenlandske ekstraskat ikke er
pålagt enheden.«
24.
Efter § 34 indsættes i kapitel
7:
Ȥ 34 a. Den
indberettende koncernenhed kan ved beslutning truffet i
overensstemmelse med § 54, stk. 3, beslutte, at den
ekstraskat, der skal betales for en eller flere koncernenheder
i en jurisdiktion, ansættes til nul, hvis enhedernes regnskab
ikke er inkluderet i den multinationale koncerns konsoliderede
regnskaber udelukkende på grund af størrelse eller
væsentlighed, jf. dog stk. 3, og de koncernenheder, som
beslutningen vedrører, i jurisdiktionen opfylder en af
følgende betingelser:
1) Den samlede
omsætning i regnskabsåret efter det anvendelige
regelsæt for koncernens land for land-rapportering er lig med
eller mindre end det beløb, hvormed nettoindkomsten kan
nedsættes efter § 30.
2) Den samlede
omsætning i regnskabsåret efter det anvendelige
regelsæt for koncernens land for land-rapportering er mindre
end 1 mio. euro.
3) Den effektive
skattesats i regnskabsåret opgjort som den aktuelle
skatteomkostning efter det anvendelige regelsæt for
koncernens land for land-rapportering divideret med den samlede
omsætning efter det anvendelige regelsæt for koncernens
land for land-rapportering er lig med eller højere end
minimumsskattesatsen.
Stk. 2. Stk. 1
finder tilsvarende anvendelse for faste driftssteder af
koncernenheder, hvis regnskab ikke er inkluderet i den
multinationale koncerns konsoliderede regnskaber udelukkende
på grund af størrelse eller væsentlighed.
Stk. 3. Stk. 1
og 2 finder alene anvendelse, hvis den multinationale koncerns
konsoliderede regnskaber er omfattet af § 4, nr. 6, litra a
eller c, og er revideret af en ekstern revisor. Er en koncernenheds
samlede omsætning, herunder omsætningen i enhedens
eventuelle faste driftssteder, i regnskabsåret højere
end 50 mio. euro efter det anvendelige regelsæt for
koncernens land for land-rapportering, finder stk. 1 og 2 alene
anvendelse for koncernenheden, hvis det regnskab for enheden, der
anvendes ved udarbejdelsen af koncernens land for land-rapport, er
udarbejdet i overensstemmelse med en almindeligt anerkendt eller
godkendt regnskabsstandard.
Stk. 4. I denne
bestemmelse forstås ved det anvendelige regelsæt for
koncernens land for land-rapportering:
1) Det nationale
regelsæt, der indeholder reglerne om indholdet af den land
for land-rapport, der indgives af det ultimative moderselskab.
2) Det nationale
regelsæt, der indeholder reglerne om indholdet af den land
for land-rapport, der indgives af et stedfortrædende
moderselskab, når det ultimative moderselskab ikke indgiver
en land for land-rapport.
3) OECD's
endelige rapport fra 2015 om handlingsplan 13 i OECD's projekt om
skatteudhuling og skatteflytning og OECD's retningslinjer om land
for land-rapportering i OECD's »Guidance on Transfer Pricing
Documentation and Country-by-Country Reporting«, hvis det
ultimative moderselskab ikke indgiver en land for land-rapport og
koncernen ikke er forpligtet til at indgive en land for
land-rapport i nogen jurisdiktion.«
25. I
§ 35, stk. 2, ændres
»(målenheden)« til: »(den overtagende
enhed)«, og »(den overtagende enhed)«
ændres til: »(målenheden)«.
26. I
§ 40, stk. 4, 1. pkt.,
udgår: »den multinationale koncerns eller den store
nationale koncerns allokerbare andel i«.
27. I
§ 40, stk. 4, 3. pkt.,
ændres »effektive skattesats« til:
»procentsats for ekstraskat«, og »den
multinationale koncerns eller den store nationale koncerns
allokerbare andel af« udgår.
28. § 40,
stk. 4, 5. pkt., ophæves.
29. I
§ 51, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »et overgangsår« til: »den
afhændende koncernenheds overgangsår«.
30. I
§ 51, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »lovens anvendelsesområde« til:
»anvendelsesområdet for en kvalificeret regel om
indkomstmedregning, en kvalificeret regel om underbeskattet
overskud eller en kvalificeret regel om indenlandsk
ekstraskat«.
31. I
§ 51, stk. 4, 3. pkt., udgår
»hvis den afhændende koncernenhed er
hjemmehørende i en jurisdiktion, der omfattes af en
kvalificeret regel om indkomstmedregning, en kvalificeret regel om
underbeskattet overskud eller en kvalificeret regel om indenlandsk
ekstraskat, eller«.
32. I
§ 51 indsættes som stk. 5 og 6:
»Stk. 5.
Der fastsættes et nyt overgangsår, hvis
koncernenhederne i en jurisdiktion falder ind under
anvendelsesområdet for en kvalificeret regel om
indkomstmedregning eller en kvalificeret regel om underbeskattet
overskud i et regnskabsår, hvor de tidligere har været
omfattet af anvendelsesområdet for en kvalificeret regel om
indenlandsk ekstraskat.
Stk. 6. Det nye
overgangsår medfører, at
1)
fremført yderligere negativ ekstraskat efter § 22, stk.
5 og 6, elimineres,
2) § 23,
stk. 6, ikke finder anvendelse på udskudte
skatteforpligtelser, som er indregnet ved opgørelsen af den
effektive skattesats i forhold til den kvalificerede regel om
indenlandsk ekstraskat, og som ikke er efterbeskattet inden det nye
overgangsår,
3)
fremførte kvalificerede tabsbetingede udskudte skatteaktiver
efter § 24 elimineres, og at den indberettende koncernenhed
kan træffe en ny beslutning efter § 24 om kvalificeret
tab for jurisdiktionen,
4) stk. 1 finder
fornyet anvendelse og
5) stk. 2 finder
fornyet anvendelse på transaktioner, der har fundet sted
efter den 30. november 2021 og før begyndelsen af det nye
overgangsår, idet udskudte skatteaktiver ikke skal anses for
at hidrøre fra poster, der er udelukket fra beregningen af
kvalificeret indkomst eller tab, jf. kapitel 5, hvis kvalificeret
indenlandsk ekstraskat skulle betales som følge af §
22, stk. 5.«
33. I
§ 53, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »51, stk. 4,« til: »§ 51, stk.
4 eller 5,«.
34. I
§ 53, stk. 4, indsættes som
3. pkt.:
»Udløber fristen efter 1. og 2. pkt. før den
30. juni 2026, er fristen for indgivelse dog den 30. juni
2026.«
35. I
§ 54, stk. 1, 1. pkt., og stk. 3, ændres »§ 12, stk.
4, § 15, stk. 4-6,« til: »§ 12, stk. 3,
§ 15, stk. 3-5,«.
36. I
§ 54, stk. 3, indsættes
efter »§ 34, stk. 1«: »og 2, § 34 a,
stk. 1,«.
37. I
§ 69, stk. 2 og 3, ændres »§ 51, stk.
4,« til: »§ 51, stk. 4 eller 5,«.
38. I
§ 71, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »den lavt beskattede koncernenhed er
hjemmehørende i en jurisdiktion« til: »det
ultimative moderselskab er hjemmehørende i et
EU-medlemsland«.
39. I
§ 72, stk. 4, nr. 4,
indsættes som 3.-5. pkt.:
»En land for land-rapport udarbejdet
på baggrund af kvalificerede regnskaber, der medregner
reguleringer som følge af allokering af købesum,
anses kun for en kvalificeret land for land-rapport, hvis
reguleringerne vedrørende koncernenheden er medregnet i alle
koncernens land for land-rapporter, der er indgivet for
regnskabsår, der begynder efter den 31. december 2022, eller
en koncernenhed ved lov eller anden offentligretlig regulering har
været forpligtet til at ændre det regnskab, som land
for land-rapporteringen er udarbejdet på baggrund af,
således at reguleringer for købesum medregnes. En land
for land-rapport anses kun for en kvalificeret land for
land-rapport, hvis eventuelle tab ved værdiforringelse af
goodwill konstateret ved transaktioner gennemført efter den
30. november 2021, der er medregnet ved opgørelsen af
resultatet før skat, er tilbageført ved vurderingen
af, om koncernen i jurisdiktionen opfylder betingelserne i stk. 1,
nr. 2 og 3. 4. pkt. finder dog ikke anvendelse ved vurderingen af,
om koncernen i jurisdiktionen opfylder betingelsen i stk. 1, nr. 2,
hvis tabet ved værdiforringelse af goodwill modsvares af en
tilbageførsel af en udskudt skatteforpligtelse eller af en
medregning eller forøgelse af et udskudt skatteaktiv som
følge af værdiforringelsen af goodwill.«
40.
Efter § 72 indsættes:
Ȥ 72 a. Ved vurderingen
af, om § 72 kan finde anvendelse i en jurisdiktion,
udelukkes
1) alle udgifter
og tab, der opstår som følge af hybride arrangementer,
der er indgået efter den 15. december 2022, og som resulterer
i fradrag uden medregning eller dobbelt fradrag for tab, fra
opgørelsen af resultatet før skat, og
2) alle
skatteudgifter, der opstår som følge af hybride
arrangementer, der er indgået efter den 15. december 2022, og
som resulterer i dobbelt medregning af skatteudgifter, fra
opgørelsen af forenklede omfattede skatter.
Stk. 2. I denne
bestemmelse forstås ved:
1) Hybridt
arrangement: Arrangement, der resulterer i
a) fradrag uden
medregning,
b) dobbelt
fradrag for tab eller
c) dobbelt
medregning af skatteudgifter.
2) Arrangement,
der resulterer i fradrag uden medregning: Et arrangement, hvor en
koncernenhed direkte eller indirekte yder kredit til eller på
anden måde foretager en investering i en anden koncernenhed,
som medfører, at en udgift eller et tab medregnes i den ene
koncernenheds regnskab, jf. dog stk. 3, i det omfang
a) der ikke er
en tilsvarende indtægt eller avance i regnskabet hos den
anden koncernenhed eller
b) den anden
koncernenhed ikke med rimelighed kan forventes i arrangementets
levetid at have en tilsvarende forhøjelse af sin
skattepligtige indkomst.
3) Arrangement,
der resulterer i dobbelt fradrag for tab: Et arrangement, som
medfører en udgift eller et tab i en koncernenheds regnskab,
i det omfang
a) udgiften
eller tabet også medregnes som en udgift eller et tab i en
anden koncernenheds regnskab, medmindre beløbet modsvares af
indtægt, der medregnes i begge koncernenheders regnskaber,
eller
b) arrangementet
medfører, at et tilsvarende beløb er
fradragsberettiget ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst for en anden koncernenhed i en anden jurisdiktion,
medmindre beløbet modsvares af indtægter, som
både medregnes i regnskabet hos den koncernenhed, der
medregner udgiften eller tabet i regnskabet, og i den
skattepligtige indkomst hos den koncernenhed, der tager fradraget
for udgiften eller tabet.
4) Arrangement,
der resulterer i dobbelt medregning af skatteudgifter: Et
arrangement, som medfører, at mere end en koncernenhed helt
eller delvis medregner den samme skatteudgift i sine regulerede
omfattede skatter eller ved opgørelsen af sin forenklede
effektive skattesats. Det gælder dog ikke, hvis indkomsten
medregnes som skattepligtig i alle koncernenhedernes regnskaber.
Der er ikke tale om dobbelt medregning af skatteudgifter, hvis den
dobbelte medregning kun opstår, som følge af at
opgørelsen af den forenklede effektive skattesats for en
koncernenhed ikke kræver allokering af skatteudgifter til en
anden koncernenhed, hvor skatteudgiften ville blive allokeret til
en anden koncernenhed ved opgørelsen af
førstnævnte koncernenheds regulerede omfattede
skatter.
5) Koncernenheds
regnskab: Det regnskab, der er anvendt til at opgøre
koncernenhedens kvalificerede indkomst eller tab, eller
koncernenhedens kvalificerede regnskab efter § 72.
Stk. 3. Stk. 2,
nr. 2, finder ikke anvendelse, hvis udgiften eller tabet
udelukkende vedrører et instrument udstedt af et
pengeinstitut i henhold til tilsynsmæssige krav (hybrid
kernekapital for pengeinstitutter).
Stk. 4.
Opstår et arrangement med dobbelt fradrag for tab, jf. stk.
2, nr. 3, litra a, hvor alle koncernenheder, som medregner udgiften
eller tabet i deres regnskaber, er hjemmehørende i samme
jurisdiktion, udelukkes udgiften eller tabet ikke i regnskabet hos
en af koncernenhederne.
Stk. 5.
Koncernenheder i denne bestemmelse omfatter også enheder, der
efter denne lov behandles på samme måde som
koncernenheder, og enhver enhed med et kvalificeret regnskab, der
medtages i opgørelsen efter § 72, uanset om enheden er
i den samme jurisdiktion.
Stk. 6. Et
arrangement anses i denne bestemmelse for indgået efter den
15. december 2022, hvis en af følgende betingelser er
opfyldt efter den 15. december 2022:
1) Arrangementet
ændres eller overføres.
2) Opfyldelsen
af rettigheder eller forpligtelser i arrangementet afviger fra
opfyldelsen inden den 15. december 2022, inklusive i
tilfælde, hvor betalingerne reduceres eller ophører
med den følge, at forpligtelsen i arrangementet
forøges.
3) Der er en
ændring i den regnskabsmæssige behandling af
arrangementet.
Stk. 7. En
koncernenhed anses i denne bestemmelse ikke for at have en
tilsvarende forhøjelse af sin skattepligtige indkomst, i det
omfang en af følgende betingelser er opfyldt:
1)
Beløbet medregnet i den skattepligtige indkomst modsvares af
anvendelsen af fremførte underskud eller beskårne
låneomkostninger m.v., som regnskabsmæssigt har
været værdireguleret eller ville have været
værdireguleret uden skatteelementerne i hybride arrangementer
indgået efter den 15. december 2022.
2) Betalingen,
der giver anledning til udgiften eller tabet, vil være en
fradragsberettiget udgift eller et fradragsberettiget tab for en
koncernenhed, der er hjemmehørende i den samme jurisdiktion
som den koncernenhed, der modtager betalingen, uden at
udgiften eller tabet medregnes i resultatet før skat i den
jurisdiktion.
Stk. 8. En
udgift eller et tab anses i denne bestemmelse ikke for at
være medregnet i en transparent koncernenheds regnskab, i det
omfang udgiften eller tabet medregnes i regnskabet hos den
transparente koncernenheds ejere.«
§ 2
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 42 af 13. januar 2023, som ændret bl.a. ved § 4 i
lov nr. 710 af 13. juni 2023, § 3 i lov nr. 712 af 13. juni
2023 og lov nr. 107 af 31. januar 2024 og senest ved § 2 i lov
nr. 482 af 22. maj 2024, foretages følgende
ændringer:
1. § 5 H,
stk. 2, nr. 4 og 5,
ophæves.
Nr. 6-12 bliver herefter nr. 4-10.
2. § 5 H,
stk. 2, nr. 13, ophæves.
Nr. 14 bliver herefter nr. 11.
3. § 5 H,
stk. 2, nr. 15, ophæves.
Nr. 16 bliver herefter nr. 12.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2024.
Stk. 2. § 1 har
virkning for regnskabsår, der påbegyndes den 31.
december 2023 eller senere.