Skriftlig fremsættelse (30. april
2024)
Skatteministeren
(Jeppe Bruus):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
minimumsbeskatningsloven og ligningsloven (Gennemførel-se af
OECD's administrative retningslinjer om minimumsbeskatningsreglerne
og ændring af listen over lande, der er omfattet af defensive
foranstaltninger)
(Lovforslag nr. L 186)
Regeringen har den opfattelse, at det er
vigtigt, at verdens største og mest profitable koncerner er
pålagt at betale en retfærdig skat ligesom alle andre
virksomheder. OECD-aftalen fra 2021 om bl.a. en minimumsskat
på mindst 15 pct. udgjorde i den henseende et historisk
gennembrud. Formålet med lovforslaget er at sikre, at
minimumsbeskatningsloven fuldt ud lever op til OECD's modelregler
og OECD's administrative retningslinjer herom.
Der foreslås indført
værnsregler, som skal hindre, at koncerner indgår
omgåelsesarrangementer mhp. udnyttelse af den særlige
overgangsregel i minimumsbeskatningsloven om adgang til at
fastsætte ekstraskatten til nul med udgangspunkt i koncernens
land for land-rapporter. Med forslaget gennemføres de
værnsregler, der fremgår af OECD's administrative
retningslinjer fra december 2023. Bebyrdende beskatningsregler
bør kun indføres med tilbagevirkende kraft, når
afgørende hensyn gør det påkrævet. Da
værnsreglerne skal sikre, at minimumsbeskatningslovens regler
ikke vil kunne omgås, foreslås reglerne indført
med virkning for regnskabsår, der påbegyndes den 31.
december 2023 eller senere, hvilket svarer til den dato, hvorfra
minimumsbeskatningsreglerne i øvrigt har virkning.
Det foreslås desuden, at der i
overensstemmelse med OECD's administrative retningslinjer fra
december 2023 fastsættes forenklede beregningsregler for
anvendelsen af den permanente undtagelsesbestemmelse (safe
harbour), som OECD indgik aftale om i december 2022. De
foreslåede forenklede regler skal gælde specifikt for
koncernenheder i en jurisdiktion, når sådanne enheders
regnskab ikke er inkluderet i den multinationale koncerns
konsoliderede regnskaber udelukkende på grund af
størrelse eller væsentlighed.
Derudover foreslås en række
ændringer og justeringer af minimumsbeskatningsloven, der
navnlig har til formål at gennemføre de krav til de
nationale gennemførelsesbestemmelser, der fremgår af
OECD's administrative retningslinjer fra juli 2023 og december
2023, og som vurderes at burde fremgå af
minimumsbeskatningslovens ordlyd.
Endeligt foreslås en ændring af
listen over de lande, der er omfattet af de danske defensive
foranstaltninger over for lande på EU's sortliste over
skattely, således at listen er i overensstemmelse med EU's
liste over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner. Bahamas,
Belize, Seychellerne og Turks- og Caicosøerne fjernes efter
lovforslaget fra listen.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske konsekvenser for det offentlige. Den
foreslåede værnsregel vil hindre, at der opstår
et utilsigtet mindreprovenu.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2024 i overensstemmelse med de fælles
ikrafttrædelsesdatoer.
Da lovforslaget gennemfører
administrative retningslinjer fra OECD, der blev offentliggjort den
18. december 2023, og afspejler en ændring af EU's sortliste
over skattely, der blev besluttet den 20. februar 2024,
fremsættes det af hensyn til bl.a. en sædvanlig
høringsproces først efter den 1. april 2024.
Lovforslaget ønskes vedtaget i indeværende
folketingsår.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.