Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 28. november 2023
Forslag
til
Lov om ændring af lov om radioudstyr og
elektromagnetiske forhold, lov om elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester, lov om etablering og fælles udnyttelse af master
til radiokommunikationsformål og udnyttelse af infrastruktur
til opsætning af trådløse adgangspunkter med
lille rækkevidde m.v. og lov om fremme af effektiv
energianvendelse og drivhusgasreduktion
(Universalopladere til mobiltelefoner m.v.,
regler om kommunal støtte til bredbåndsudrulning,
indhentning af oplysninger om elforbrug og indberetning af
oplysninger om datacentres energimæssige ydeevne m.v.)
§ 1
I lov om radioudstyr og elektromagnetiske
forhold, jf. lovbekendtgørelse nr. 958 af 22. juni 2022,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 17 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur fastsætter
regler om, at forbrugere og andre slutbrugere skal kunne erhverve
radioudstyr i særlige kategorier, uden at der
medfølger en oplader.«
2. I
§ 40, stk. 1, ændres
»§§ 38 og 39« til: »§
38«.
§ 2
I lov om elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester, jf. lovbekendtgørelse nr. 955 af 17. juni 2022,
som ændret ved lov nr. 1531 af 18. december 2018 og § 1
i lov nr. 1833 af 8. december 2020, foretages følgende
ændringer:
1. § 18,
stk. 1, 1. og 2. pkt., affattes
således:
»Forsyningspligtudbydere, der i
henhold til § 15, stk. 2, er udpeget til at varetage
forsyningspligtydelser omfattet af § 14, stk. 2 eller 3, eller
fastsat i medfør af § 14, stk. 4, har ret til at
få dækket dokumenterede nettoomkostninger ved udbud af
forsyningspligtydelser. Nettoomkostninger for
forsyningspligtydelser omfattet af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2018/1972 af 11. december 2018 om
oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk
kommunikation med senere ændringer dækkes, i det omfang
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur vurderer, at
varetagelsen af forsyningspligten udgør en urimelig byrde
for den udpegede forsyningspligtudbyder. Nettoomkostningerne
opgøres samlet for forsyningspligtydelser omfattet af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/1972 af 11.
december 2018 om oprettelse af en europæisk kodeks for
elektronisk kommunikation med senere ændringer og hver for
sig for øvrige forsyningspligtydelser.«
2. I
§ 18, stk. 3, nr. 2, ændres
»stk. 1, 1. pkt.« til: »stk. 1, 2.
pkt.«
3. I
§ 18, stk. 8, ændres
»som nævnt i § 14, stk. 4« til:
»omfattet af § 14, stk. 2 eller 3, eller fastsat i
medfør af § 14, stk. 4«.
4. § 24,
stk. 2, ophæves.
5. § 25,
stk. 1, affattes således:
»Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
opkræver nummerafgifter hos de udbydere, som Styrelsen for
Dataforsyning og Infrastruktur i medfør af § 24 har
tildelt eller tildeler numre, nummerserier, koder eller
adresser.«
6. I
§ 31, stk. 5, nr. 2, og stk. 6, ændres
»landsdækkende nummeroplysningstjeneste« til:
»udtømmende nummerfortegnelse«.
7. I
§ 32, stk. 1, ændres
»stk. 2-4« til: »stk. 2 og 3«.
8. I
§ 32, stk. 2, ændres
»§ 24, stk. 1,« til: »§ 24«.
9. § 32,
stk. 3, ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
10. I
§ 47, stk. 2, nr. 2, ændres
»nr. 1-5« til: »nr. 1-6«.
11. I
§ 60 a, stk. 2, ændres
»i medfør af stk. 5« til: »i medfør
af stk. 6«.
12. I
§ 60 a, stk. 2, indsættes
som 2. pkt.:
»Styrelsen for Dataforsyning og
Infrastruktur kan som led i tilsynet træffe
afgørelser, herunder fastsætte vilkår om pris
m.v.«
13. I
§ 60 a indsættes efter stk.
2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan af en part i en
tilsynssag i medfør af stk. 2 opkræve et beløb
til dækning af styrelsens ekstraordinære omkostninger i
forbindelse med tilsynet.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
14. I
§ 60 a, stk. 4, der bliver stk. 5,
indsættes efter »som led i tilsynet«: », om
opkrævning af beløb til dækning af styrelsens
ekstraordinære omkostninger i forbindelse med tilsynet, jf.
stk. 3,«.
15. I
§ 60 a, stk. 5, der bliver stk. 6,
indsættes efter »i henhold til stk. 1«: »,
regler, der er nødvendige for implementeringen og
anvendelsen af metoderne, regler om oplysningspligt og pligt til
indsendelse af materiale, der skønnes relevant for
udviklingen, implementeringen og anvendelsen af metoderne,
m.v«.
16.
Efter kapitel 21 b indsættes i afsnit
V:
»Kapitel 21 c
Kommunal støtte til etablering
af elektroniske kommunikationsnet m.v.
§ 60 d. Kommunalbestyrelser
kan give støtte til etablering af elektroniske
kommunikationsnet i medfør af Kommissionens forordning (EU)
nr. 651/2014 af 17. juni 2014 om visse kategorier af støttes
forenelighed med det indre marked i henhold til traktatens artikel
107 og 108 med senere ændringer og støtte i
medfør af Kommissionens forordning (EU) nr. 1407/2013 af 18.
december 2013 om anvendelse af artikel 107 og 108 i traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde på de
minimis-støtte med senere ændringer.
Stk. 2.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan fastsætte
regler om kommunalbestyrelsers støtte som nævnt i stk.
1, herunder regler om gennemførelse og administration af
støtteprojekter, de støtteberettigede
foranstaltninger og aktiviteter og vilkår og betingelser for
støtte og tilbagebetaling af støtte samt åben
engrosadgang.
Stk. 3.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur fører tilsyn
med kommunalbestyrelsers støtte som nævnt i stk. 1 og
overholdelse af regler fastsat i medfør af stk. 2. Styrelsen
kan i forbindelse med sit tilsyn træffe afgørelser
over for kommunalbestyrelser eller støttemodtagere.
Stk. 4. Klima-,
energi- og forsyningsministeren fastsætter regler om tilsynet
efter stk. 3, herunder om, hvordan tilsynet gennemføres,
hvem der er klageberettiget, og hvilke typer afgørelser
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan træffe,
herunder om tilbagebetaling af støtte, og om inddragelse af
andre myndigheder ved afgørelser om åben
engrosadgang.
§ 60 e. Kommunalbestyrelser
kan alene på markedsvilkår stille passiv infrastruktur
til brug for elektroniske kommunikationsnet til rådighed for
udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester,
når
1)
infrastrukturen er bredt tilgængelig for alle udbydere og
2) det ikke
virker konkurrenceforvridende i forhold til andre udbydere af
tilsvarende passiv infrastruktur.«
17. I
§ 73 a indsættes som stk. 8 og 9:
»Stk. 8.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan med henblik
på at understøtte opgaverne i stk. 2, nr. 2 og 6,
indhente oplysninger om elforbrug på adresseniveau fra
Energinet.
Stk. 9. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan med henblik på at
understøtte opgaverne i stk. 2, nr. 2 og 6, fastsætte
regler om, at ejere af elektroniske kommunikationsnet skal medvirke
til eller samarbejde om at udvikle en metode for kortlægning
af adgang til mobilt bredbånd og andre trådløse
teknologier.«
18. I
§ 75, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »fungerer på telemarkedet«:
», samt at understøtte den grønne omstilling
på området«.
§ 3
I lov om etablering og fælles udnyttelse
af master til radiokommunikationsformål og udnyttelse af
infrastruktur til opsætning af trådløse
adgangspunkter med lille rækkevidde m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 420 af 10. marts 2021, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 4, stk. 1, ændres
»tv-formål som registeret i den i § 16, stk. 2,
nævnte oversigt« til: »tv-formål, hvor
ønsker om fælles udnyttelse til radio- eller
tv-formål følger af radiodækningsplaner
indberettet i overensstemmelse med § 16«.
2. I
§ 8, stk. 2, ændres
»at andre indehavere af tilladelse til anvendelse af
radiofrekvenser har planer om opsætning af master eller
antennesystemer til radiokommunikationsformål i det
pågældende geografiske område, jf. §
16« til: »at der foreligger oplysninger fra Styrelsen
for Dataforsyning og Infrastruktur om forventet opsætning af
master eller antennesystemer til radiokommunikationsformål i
det pågældende geografiske område«, og som
2. pkt. indsættes:
»Styrelsen
for Dataforsyning og Infrastruktur skal på anmodning fra
landzone- eller bygningsmyndigheden og bl.a. på baggrund af
oplysninger, der er modtaget i medfør af reglerne i §
16, stk. 1, afgive udtalelse herom senest 1 måned efter
anmodningen.«
3. I
§ 9, stk. 2, 2. pkt., ændres
»til brug for den i § 16, stk. 2, nævnte
oversigt« til: »i form af radiodækningsplaner i
overensstemmelse med reglerne i § 16, stk. 1«.
4. Kapitel
5 affattes således:
»Kapitel 5
Indberetning og
offentliggørelse af oplysninger om fremtidige
radiodækningsplaner, eksisterende antennepositioner og master
til radiokommunikationsformål
§ 16. Indehavere af
tilladelser i medfør af lov om radiofrekvenser til
anvendelse af radiofrekvenser inden for geografisk afgrænsede
områder (fladetilladelser) og virksomheder, der i henhold til
lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. har tilladelse til
landsdækkende radio- eller tv-virksomhed via det jordbaserede
sendenet, skal regelmæssigt indsende
radiodækningsplaner til Styrelsen for Dataforsyning og
Infrastruktur, jf. dog stk. 3 og 4 og § 16 a.
Stk. 2.
Indehavere af tilladelser i medfør af lov om radiofrekvenser
til anvendelse af radiofrekvenser inden for geografisk
afgrænsede områder (fladetilladelser) skal
regelmæssigt indsende oplysninger om eksisterende
antennepositioner til Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur,
jf. dog stk. 3 og 4 og § 16 a.
Stk. 3.
Myndigheder inden for Forsvarsministeriets område er ikke
omfattet af stk. 1 og 2 eller regler fastsat i medfør af
stk. 5.
Stk. 4.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan beslutte at lade
oplysninger omfattet af stk. 1 og 2 og regler fastsat i
medfør af stk. 5, som Styrelsen for Dataforsyning og
Infrastruktur på systematisk vis får kendskab til,
træde i stedet for indberetninger efter stk. 1 og 2 og regler
fastsat i medfør af stk. 5 og offentliggøre disse
oplysninger i overensstemmelse med regler fastsat i medfør
af stk. 7.
Stk. 5.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan fastsætte
regler om, at juridiske personer, der ejer master, som anvendes til
radiokommunikationsformål i elektroniske kommunikationsnet,
regelmæssigt skal indsende oplysninger om masterne til
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur, herunder regler om,
hvilke juridiske personer der skal omfattes af pligten til at
indsende oplysningerne.
Stk. 6.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur fastsætter
nærmere regler om indberetning af oplysninger efter stk. 1 og
2.
Stk. 7.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur fastsætter
regler om offentliggørelse af oplysninger indberettet efter
stk. 1 og 2 og efter regler fastsat i medfør af stk. 5.
Stk. 8.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan efter indstilling
fra Justitsministeriet eller Forsvarsministeriet til enhver tid
beslutte, at visse oplysninger om antennepositionerne til en
radiotjeneste skal undtages fra offentliggørelse af hensyn
til statens sikkerhed eller rigets forsvar. En sådan
beslutning kan højst træffes for 2 år ad
gangen.
§ 16 a. For så vidt
angår radiodækningsplaner og eksisterende
antennepositioner, jf. § 16, stk. 1 og 2, og master, jf.
§ 16, stk. 5, der samtidig er omfattet af regler om
indberetning af oplysninger i de til enhver tid gældende
gennemførelsesretsakter udstedt af Den Europæiske
Union i overensstemmelse med artikel 57, stk. 2, i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/1972 af 11.
december 2018 om oprettelse af en europæisk kodeks for
elektronisk kommunikation, finder bestemmelserne i § 16, stk.
1-7, kun anvendelse, i det omfang disse bestemmelser regulerer
forhold, hvorom der ikke fremgår regler i de nævnte
gennemførelsesretsakter.
Stk. 2.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan fastsætte
regler vedrørende radiodækningsplaner og eksisterende
antennepositioner, jf. § 16, stk. 1 og 2, eller master, jf.
§ 16, stk. 5, der er nødvendige for at anvende de i
stk. 1 nævnte gennemførelsesretsakter udstedt af Den
Europæiske Union og regler om sanktioner i form af
bødestraf for manglende overholdelse af regler om
indberetning af oplysninger i disse retsakter.
Stk. 3.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan fastsætte
regler vedrørende offentliggørelse af oplysninger
indberettet på baggrund af indberetningspligter i de i stk. 1
nævnte gennemførelsesretsakter.«
5. I
§ 22 indsættes efter stk. 1
som nye stykker:
»Stk. 2.
Klage over landzonemyndighedens afgørelser, jf. stk. 1, skal
være indgivet skriftligt, inden 4 uger efter at
afgørelsen er meddelt klageren. Er afgørelsen
offentligt bekendtgjort, regnes klagefristen fra
bekendtgørelsen. I tilfælde, hvor en afgørelse
træffes indirekte og således ikke meddeles og
offentliggøres, regnes fristen fra det tidspunkt, hvor
klageren har fået kendskab til afgørelsen.
Udløber klagefristen på en lørdag eller en
helligdag, forlænges fristen til den følgende
hverdag.
Stk. 3.
Rettidige klager over landzonemyndighedens afgørelser efter
§ 8, stk. 1, jf. § 22, stk. 1, har opsættende
virkning, medmindre Planklagenævnet bestemmer andet.
Stk. 4.
Planklagenævnet kan ved rettidig klage efter stk. 1 beslutte,
at en meddelt tilladelse eller godkendelse ikke må udnyttes,
og at et påbud ikke skal efterkommes. Er et bygge- eller
anlægsarbejde iværksat, kan Planklagenævnet
påbyde dette standset.«
Stk. 2-5 bliver herefter stk. 5-8.
6. I
§ 22, stk. 5, der bliver stk. 8,
ændres »§§ 59 og 60« til: »§
59«.
7. I
§ 24, stk. 5, ændres
»§ 16, stk. 5,« til: »§ 16, stk. 5-7,
og § 16 a, stk. 2 og 3,«.
8. I
§ 25, stk. 1, nr. 2, ændres
»§ 16, stk. 1,« til: »§ 16, stk. 1 og
2,«, og »§ 22, stk. 2« ændres til:
»§ 22, stk. 5«.
9. I
§ 25, stk. 2, ændres
»§ 16, stk. 6 og 7,« til: »§ 16, stk.
5,«.
§ 4
I lov om fremme af effektiv energianvendelse og
drivhusgasreduktion, jf. lovbekendtgørelse nr. 296 af 17.
marts 2023, foretages følgende ændringer:
1.
Efter kapitel 4 indsættes:
»Kapitel 4 a
Indberetning og
offentliggørelse af oplysninger vedrørende
datacentres energimæssige ydeevne
§ 14 a. Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler om indberetning og
offentliggørelse af oplysninger vedrørende
datacentres energimæssige ydeevne, herunder om
følgende:
1) Hvilke
datacentre der er omfattet af krav om indberetning og
offentliggørelse.
2) Hvilke
oplysninger der er omfattet af krav om indberetning og
offentliggørelse.
3) Anvendelse af
bestemte standarder til beregning af datacentres
energimæssige ydeevne m.v.
4) Anvendelse af
bestemte it-systemer til indberetning.
5) Frister for
indberetning.
6) Undtagelser
fra krav om indberetning.
7) Undtagelser
fra krav om offentliggørelse.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
tilsyn med opfyldelse af regler fastsat i medfør af stk. 1.
Ministeren kan endvidere bemyndige en institution under ministeriet
til at føre tilsyn med opfyldelse af de regler, der er
udstedt i medfør af stk. 1.
Stk. 3. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at
der kan udstedes påbud om opfyldelse af regler fastsat i
medfør af stk. 1.«
2. I
§ 18 a indsættes efter stk.
1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler
om, at internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, som
ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, skal være
gældende, selv om de ikke foreligger på
dansk.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
3. I
§ 21, stk. 1, indsættes
efter »støttemodtagere omfattet af kapitel 3,«:
»datacentre omfattet af kapitel 4 a,«.
§ 5
I lov nr. 1833 af 8. december 2020 om
ændring af lov om elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester, lov om radiofrekvenser og forskellige andre love
(Implementering af direktiv om oprettelse af en europæisk
kodeks for elektronisk kommunikation, (omarbejdning) m.v.)
foretages følgende ændring:
1. § 1,
nr. 69, ophæves.
§ 6
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 28. december 2023, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Klima-, energi-
og forsyningsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelse af denne lovs § 2, nr. 16, og § 3,
nr. 1-4 og 7-9.
Stk. 3. § 22, stk.
2-4, i lov om etablering og fælles udnyttelse af master til
radiokommunikationsformål og udnyttelse af infrastruktur til
opsætning af trådløse adgangspunkter med lille
rækkevidde m.v. som affattet ved denne lovs § 3, nr. 5,
finder ikke anvendelse på klager over landzonemyndighedens
afgørelser indgivet før lovens ikrafttræden.
For sådanne klager finder de hidtil gældende regler i
bekendtgørelse nr. 130 af 28. januar 2017 om udnyttelse af
tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage
til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for
visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og
visse andre love anvendelse.