Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 28. november 2023
Forslag
til
Lov om behandlings- og specialundervisningstilbud
til børn og unge
Kapitel 1
Lovens
anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Denne lov gælder for behandlings- og
specialundervisningstilbud, der yder både støttende
indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling
efter barnets lov og specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand efter folkeskoleloven, til
børn og unge, der har behov for begge indsatser.
§ 2.
I denne lov forstås ved:
1) Barn og ung:
Børn og unge fra starten af den undervisningspligtige alder
til og med 17 år.
2)
Beliggenhedskommune: Kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor
behandlings- og specialundervisningstilbuddet er beliggende.
3)
Kvalitetsaftale: Den aftale mellem behandlings- og
specialundervisningstilbuddet og beliggenhedskommunen, der
indeholder de krav, som behandlings- og
specialundervisningstilbuddet skal opfylde for at kunne drive
behandlings- og specialundervisningstilbud, herunder om
økonomiske forhold, målgrupper og organisation.
4)
Koncernlignende konstruktion: Konstruktion som defineret i § 2
a, stk. 1, 2. pkt., i lov om socialtilsyn.
Kapitel 2
Henvisning til
behandlings- og specialundervisningstilbud
§ 3.
Det er en betingelse for, at et behandlings- og
specialundervisningstilbud kan modtage børn og unge, at
behandlings- og specialundervisningstilbuddet er godkendt af
beliggenhedskommunen efter bestemmelserne i kapitel 3, og at barnet
eller den unge er henvist til behandlings- og
specialundervisningstilbuddet efter bestemmelserne i §§ 4
og 5.
§ 4.
Vedkommende kommune kan henvise børn og unge, der har behov
for støttende indsatser i form af pædagogisk
støtte og behandling efter barnets lov og har behov for
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter
folkeskoleloven, til et behandlings- og specialundervisningstilbud,
hvis det pågældende behandlings- og
specialundervisningstilbud vurderes at kunne imødekomme
barnets eller den unges behov.
Stk. 2. Det er
en betingelse for henvisning efter stk. 1, at kommunen har truffet
afgørelse om både
1) barnets eller
den unges behov for dagbehandling efter § 32, stk. 1, nr. 5
eller 8, i barnets lov og
2) henvisning
til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand
efter folkeskolelovens § 3, stk. 2, på baggrund af
pædagogisk-psykologisk rådgivning efter
folkeskolelovens § 12, stk. 2.
Stk. 3. Fylder
en ung, der er henvist efter stk. 1, 18 år i løbet af
skoleåret, kan den unge fortsætte i behandlings- og
specialundervisningstilbuddet resten af skoleåret,
såfremt der er enighed herom mellem vedkommende kommuner og
behandlings- og specialundervisningstilbuddet.
§ 5.
Henvisning til et behandlings- og specialundervisningstilbud i en
anden kommune end den kommune, der er ansvarlig for barnets eller
den unges behov for støttende indsatser i form af
pædagogisk støtte og behandling, må kun ske
efter forudgående aftale med beliggenhedskommunen.
§ 6.
Beliggenhedskommunen skal sikre, at elevens behov for
støttende indsatser i form af pædagogisk støtte
og behandling imødekommes der, hvor undervisningen
gennemføres, hvis eleven er omfattet af folkeskolelovens
§ 23, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Ved
fravær på grund af sygdom el.lign., der må
skønnes at blive af længere varighed, skal
beliggenhedskommunen give meddelelse til den kommune, der er
ansvarlig for barnets eller den unges behov for støttende
indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling,
med henblik på at den ansvarlige kommune kan vurdere, om
barnets eller den unges behov for støttende indsatser i form
af pædagogisk støtte og behandling og behov for
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand
fortsat kan opfyldes i behandlings- og
specialundervisningstilbuddet.
Kapitel 3
Oprettelse og
godkendelse af behandlings- og
specialundervisningstilbud
§ 7.
Behandlings- og specialundervisningstilbud kan oprettes af
regionsrådet, kommunalbestyrelsen eller private
leverandører. Private behandlings- og
specialundervisningstilbud skal være oprettet som selvejende
institution, forening, aktieselskab, anpartsselskab, partnerselskab
eller virksomhed med begrænset ansvar omfattet af lov om
visse erhvervsdrivende virksomheder.
§ 8.
Beliggenhedskommunen godkender efter ansøgning behandlings-
og specialundervisningstilbuddet, jf. §§ 9 og 10.
§ 9.
Godkendelse sker ved indgåelse af en kvalitetsaftale med det
pågældende behandlings- og specialundervisningstilbud,
der skal indeholde oplysning om de elementer, som fremgår af
stk. 2, § 10 og § 11, stk. 2, nr. 2 og 3, og regler
udstedt i medfør af stk. 3.
Stk. 2.
Kvalitetsaftalen skal som minimum indeholde følgende
oplysninger om behandlings- og specialundervisningstilbuddet:
1) Navn,
cvr-nummer og eventuelt institutionsnummer.
2) Adresse og
fysiske rammer.
3) Antal
pladser.
4) Ejerforhold,
og om behandlings- og specialundervisningstilbuddet er en afdeling
af et tilbud eller behandlings- og specialundervisningstilbuddet
indgår i en koncern eller en koncernlignende
konstruktion.
5)
Målgruppe.
6) Ydelser.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter
nærmere regler om kvalitetsaftalen, herunder krav til
indgivelse af ansøgning og om kvalitetsaftalens form og
indhold.
§
10. Det er en betingelse for beliggenhedskommunens
indgåelse af en kvalitetsaftale, at behandlings- og
specialundervisningstilbuddet efter en samlet vurdering har den
fornødne kvalitet, jf. stk. 2.
Stk. 2.
Kvaliteten af et behandlings- og specialundervisningstilbud
vurderes inden for følgende temaer:
1)
Undervisningens organisering, tilrettelæggelse og indhold
m.v., jf. folkeskolelovens § 22 b.
2) Organisation
og ledelse.
3) Elevernes
selvstændighed og relationer.
4)
Målgrupper, metoder og resultater.
5) Kompetencer
hos medarbejdere, der varetager støttende indsatser i form
af pædagogisk støtte og behandling efter barnets
lov.
6)
Økonomiske forhold, jf. § 11.
7) Fysiske
rammer.
8) Behandlings-
og specialundervisningstilbuddets samarbejde med de relevante
kommunale myndigheder.
§
11. Beliggenhedskommunen påser, at behandlings- og
specialundervisningstilbud har den fornødne
økonomiske kvalitet. I vurderingen af, om et behandlings- og
specialundervisningstilbud har den fornødne
økonomiske kvalitet, indgår,
1) at der
ifølge årsbudgettet er et rimeligt forhold mellem den
forventede omsætning og omkostninger,
2) at
årsbudgettet afspejler målgruppe, metoder og
behandlings- og specialundervisningstilbuddets planer for faglig
udvikling og større ændringer,
3) om
økonomien giver mulighed for den fornødne kvalitet,
herunder i forhold til pris og målgruppe, og
4) at der er
udarbejdet årsbudget og regnskab for det samlede behandlings-
og specialundervisningstilbud og særskilt for
specialundervisningsdelen.
Stk. 2. I
vurderingen af, om et privat behandlings- og
specialundervisningstilbud har den fornødne
økonomiske kvalitet, indgår ud over de i stk. 1
opregnede forhold,
1) at
behandlings- og specialundervisningstilbuddets soliditetsgrad er
rimelig set i forhold til behandlings- og
specialundervisningstilbuddets alder og specialiseringsgrad,
2) om
behandlings- og specialundervisningstilbuddet er økonomisk
bæredygtigt,
3) om der er
gennemsigtighed i behandlings- og specialundervisningstilbuddets
økonomi,
4) i hvilket
omfang der er udbetalt udbytte de seneste 5 år, og
5) behandlings-
og specialundervisningstilbuddets udgifter til løn til
ledelsen.
Stk. 3.
Beliggenhedskommunen skal i sin vurdering af, om et behandlings- og
specialundervisningstilbud har den fornødne
økonomiske kvalitet, jf. stk. 1 og 2, tage udgangspunkt i de
oplysninger, der fremgår af årsbudgettet og
regnskabet.
Kapitel 4
Tilsyn med
behandlings- og specialundervisningstilbud
§
12. Beliggenhedskommunen har ansvaret for tilsynet med
behandlings- og specialundervisningstilbuddet og fører
tilsyn med, om behandlings- og specialundervisningstilbuddet
overholder kvalitetsaftalen og betingelserne for godkendelse, jf.
§§ 8-10, og har den fornødne økonomiske
kvalitet, jf. § 11, samt om behandlings- og
specialundervisningstilbuddets årsbudget kan godkendes, jf.
§ 13.
Stk. 2.
Beliggenhedskommunen indgår aftale med socialtilsynet, jf.
§ 2, stk. 2, 3 og 6, i lov om socialtilsyn, om, at
socialtilsynet fører fagligt tilsyn med kvaliteten af
støttende indsatser i form af pædagogisk støtte
og behandling, der ydes efter barnets lov og den indgåede
kvalitetsaftale. Beliggenhedskommunen kan indgå aftale med
socialtilsynet om, at socialtilsynet varetager tilsynsopgaver efter
stk. 1 i videre omfang end efter 1. pkt.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter
nærmere regler om beliggenhedskommunens tilsyn med
behandlings- og specialundervisningstilbud, herunder krav til
tilsynets indhold, karakter og omfang.
Stk. 4.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter efter
forhandling med social- og boligministeren nærmere regler om
beliggenhedskommunernes indgåelse af aftale med
socialtilsynet om socialtilsynets tilsyn med behandlings- og
specialundervisningstilbud.
§
13. Beliggenhedskommunen godkender årligt behandlings-
og specialundervisningstilbuddets årsbudget, hvis
årsbudgettet
1) sikrer den
nødvendige sammenhæng mellem den faglige indsats og de
afsatte økonomiske ressourcer,
2) ikke
indeholder udgifter, der er uvedkommende for behandlings- og
specialundervisningstilbuddets virksomhed,
3) giver
mulighed for ansvarlig forvaltning af offentlige midler og
4) adskiller
poster til undervisning fra det samlede årsbudget.
Stk. 2.
Behandlings- og specialundervisningstilbud skal udarbejde en
årlig rapport om tilbuddets virksomhed, som bl.a. skal
indeholde økonomiske nøgletal fra behandlings- og
specialundervisningstilbuddets seneste regnskab.
Stk. 3.
Beliggenhedskommunen kan stille yderligere krav til det enkelte
behandlings- og specialundervisningstilbuds budget- og
regnskabsaflæggelse og om revision heraf, hvis det i
særlige tilfælde vurderes nødvendigt for at
sikre tilstrækkelig gennemsigtighed i behandlings- og
specialundervisningstilbuddets økonomi.
Stk. 4.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om behandlings- og specialundervisningstilbuds
årlige rapport om tilbuddets virksomhed, jf. stk. 2.
§
14. Behandlings- og specialundervisningstilbud skal efter
anmodning give beliggenhedskommunen de faglige, organisatoriske og
økonomiske oplysninger om behandlings- og
specialundervisningstilbuddet, som beliggenhedskommunen vurderer er
nødvendige for beliggenhedskommunens tilsyn med behandlings-
og specialundervisningstilbuddet, jf. §§ 12 og 13.
Stk. 2.
Behandlings- og specialundervisningstilbud skal af egen drift og
uden unødigt ophold give oplysning til beliggenhedskommunen
om
1)
væsentlige ændringer i forhold til godkendelsen, jf.
§§ 8-11 og 13, og
2) bekymrende
forhold og hændelser i behandlings- og
specialundervisningstilbuddet og om, hvorvidt andre
tilsynsyndigheder har foretaget tilsynsmæssige skridt over
for behandlings- og specialundervisningstilbuddet.
Stk. 3.
Behandlings- og specialundervisningstilbud skal af egen drift og
uden unødigt ophold give oplysning til den kommune, der har
ansvaret for barnet eller den unge efter barnets lov, jf.
§§ 9-9 b i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, om bekymrende forhold og
hændelser i behandlings- og specialundervisningstilbuddet og
om, hvorvidt andre tilsynsmyndigheder har foretaget
tilsynsmæssige skridt over for behandlings- og
specialundervisningstilbuddet.
Stk. 4.
Vedkommende kommune skal give socialtilsynet, jf. § 12, stk.
2, de oplysninger efter stk. 1-3, som er nødvendige for, at
socialtilsynet kan føre tilsyn med kvaliteten af
støttende indsatser i form af pædagogisk støtte
og behandling efter kvalitetsaftalen og barnets lov i behandlings-
og specialundervisningstilbud.
Kapitel 5
Tilbagekaldelse
af godkendelse
§
15. Godkendelse efter § 9 kan tilbagekaldes, hvis
behandlings- og specialundervisningstilbuddet ikke opfylder
betingelserne for godkendelse, jf. §§ 8-10, ikke har den
fornødne økonomisk kvalitet, jf. § 11, eller
beliggenhedskommunen ikke kan godkende årsbudgettet, jf.
§ 13. Fremgangsmåden i folkeskolelovens § 22 c
finder anvendelse på tilbagekaldelse efter 1. pkt., medmindre
tilbagekaldelsen sker efter påbud fra børne- og
undervisningsministeren, jf. folkeskolelovens § 57 f, stk. 3,
og § 57 g, stk. 3.
Stk. 2. I
tilfælde af at godkendelsen tilbagekaldes, jf. stk. 1, skal
den kommune, der er ansvarlig for barnets eller den unges behov for
støttende indsatser i form af pædagogisk støtte
og behandling, finde et andet behandlings- og
specialundervisningstilbud til barnet eller den unge.
Stk. 3. I
tilfælde af at godkendelsen tilbagekaldes, jf. stk. 1, skal
beliggenhedskommunen give besked til den kommune, der er ansvarlig
for barnets eller den unges behov for støttende indsatser i
form af pædagogisk støtte og behandling, om, at
godkendelsen af behandlings- og specialundervisningstilbuddet er
tilbagekaldt.
Kapitel 6
Forskellige
bestemmelser
§
16. Det er alene beliggenhedskommunen, der kan yde betaling
med frigørende virkning til behandlings- og
specialundervisningstilbud.
Stk. 2.
Beliggenhedskommunen og den kommune, der er ansvarlig for barnets
eller den unges behov for støttende indsatser i form af
pædagogisk støtte og behandling, aftaler
mellemkommunal refusion for betalinger efter stk. 1.
§
17. Vedkommende minister kan til varetagelse af lovgivnings-
og vejledningsfunktioner m.v. forlange enhver oplysning om
behandlings- og specialundervisningstilbud, som ministeren
skønner nødvendig, meddelt af kommunalbestyrelsen,
herunder oplysninger til brug for opfølgning på
behandlings- og specialundervisningstilbuds resultater eller
forhold i øvrigt.
Stk. 2.
Vedkommende minister kan bestemme, at oplysninger, jf. stk. 1, skal
leveres i elektronisk form, og kan herunder fastsætte, i
hvilket format leveringen skal ske.
Stk. 3.
Vedkommende minister kan fastsætte regler om elektronisk
kommunikation mellem myndigheder og om anvendelse af digital
signatur i forbindelse med levering af oplysninger efter stk. 1 og
2.
§
18. Har børne- og undervisningsministeren bemyndiget
en styrelse under Børne- og Undervisningsministeriet til at
udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt
ministeren, kan styrelsens afgørelser ikke indbringes for
ministeren.
Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler
om, at visse typer af afgørelser, der er truffet i henhold
til bemyndigelsen, dog i et nærmere bestemt omfang kan
indbringes for ministeren. Ministeren kan i den forbindelse
fastsætte regler om adgangen til at klage og om
fremgangsmåden herved.
§
19. Sager om evaluering er omfattet af lov om offentlighed i
forvaltningen, når sagsbehandlingen er afsluttet.
Stk. 2.
Når vedkommende minister til brug for gennemførelsen
af en evaluering modtager arbejdsdokumenter, der i henhold til lov
om offentlighed i forvaltningen og forvaltningsloven er interne,
mister dokumenterne ikke som følge af videregivelsen til
ministeren deres interne karakter.
Kapitel 7
Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser
§
20. Loven træder i kraft den 1. januar 2024, jf. dog
stk. 2.
Stk. 2. §
12, stk. 2, træder i kraft den 1. juli 2024.
§
21. § 3 finder til og med den 30. juni 2024 ikke
anvendelse for dagbehandlingstilbud omfattet af § 20, stk. 5,
i lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 1086 af 15.
august 2023, som har indgået overenskomst med
beliggenhedskommunen efter samme lovs § 22, stk. 5, 1. pkt.,
og regler herom udstedt i medfør af samme lovs § 20,
stk. 7. For sådanne dagbehandlingstilbud finder de hidtil
gældende regler anvendelse, indtil de er godkendt som
behandlings- og specialundervisningstilbud, jf. kapitel 3.
Ansøgning om godkendelse som behandlings- og
specialundervisningstilbud skal indgives inden den 1. april
2024.
Stk. 2. §
7, 2. pkt., finder til og med den 31. december 2028 ikke anvendelse
for private behandlings- og specialundervisningstilbud, som er
oprettet før den 1. januar 2024, og som på det
tidspunkt ikke er selvejende institutioner, foreninger,
aktieselskaber, anpartsselskaber, partnerselskaber eller
virksomheder med begrænset ansvar omfattet af lov om visse
erhvervsdrivende virksomheder. Er kravet i § 7, 2. pkt., ikke
opfyldt den 1. januar 2029, bortfalder godkendelsen.
Stk. 3. Til brug
for behandlingen af ansøgning om godkendelse som
behandlings- og specialundervisningstilbud, jf. § 8, kan
behandlings- og specialundervisningstilbud, der tidligere har
drevet virksomhed som dagbehandlingstilbud efter § 20, stk. 5,
i lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 1086 af 15.
august 2023, indsende eksisterende årsrapport eller regnskab
for dagbehandlingstilbuddet til brug for kommunalbestyrelsens
vurdering efter § 10, stk. 2, nr. 6, jf. § 11, stk. 1,
nr. 4.
Kapitel 8
Ændringer
i anden lovgivning
§ 22. I
barnets lov, lov nr. 721 af 13. juni 2023, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 99 indsættes efter
»jf. dog«: »2. pkt. og«.
2. I
§ 99 indsættes som 2. pkt.:
»Støttende indsatser for unge
efter § 32, stk. 1, kan dog fortsætte ud over det 18.
år, når disse indgår som led i et behandlings- og
specialundervisningstilbud, jf. § 4, stk. 3, i lov om
behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og
unge.«
§ 23. I
lov om socialtilsyn, jf. lovbekendtgørelse nr. 1109 af 1.
juli 2022, som ændret ved § 3 i lov nr. 753 af 13. juni
2023 og § 4 i lov nr. 754 af 13. juni 2023, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 3 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Socialtilsynet udfører på vegne af kommunalbestyrelsen
i den kommune, hvor et behandlings- og specialundervisningstilbud
er beliggende, og på grundlag af en aftale med den
pågældende kommunalbestyrelse fagligt tilsyn med
kvaliteten af støttende indsatser i form af pædagogisk
støtte og behandling, der ydes efter barnets lov og den
indgåede kvalitetsaftale, jf. § 12, stk. 2 og 3, i lov
om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og
unge.«
Kapitel 9
Territorialbestemmelser
§
24. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.