L 32 Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og lov om erhvervsuddannelser.

(Justering af fleksibelt uddannelsesbidrag og aktivitetsafhængigt veu-bidrag for 2024, fastsættelse af modelparametre for erhvervsuddannelser til brug for beregning af lærepladsafhængigt arbejdsgiverbidrag for 2024, afskaffelse af færdiggørelsestaxameter på grundforløbet m.v.).

Af: Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S)
Udvalg: Børne- og Undervisningsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 04-10-2023

Fremsættelse: 04-10-2023

Skriftlig fremsættelse (4. oktober 2023)

20231_l32_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (4. oktober 2023)

Børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og lov om erhvervsuddannelser (Justering af fleksibelt uddannelsesbidrag og aktivitetsafhængigt VEU-bidrag for 2024, fastsættelse af modelparametre for erhvervsuddannelser til brug for beregning af lærepladsafhængigt arbejdsgiverbidrag for 2024, afskaffelse af færdiggørelsestaxameter på grundforløbet m.v.)

(Lovforslag nr. L 32)

Lovforslaget har til formål at udmønte en række elementer i eller med baggrund i forskellige trepartsaftaler på erhvervsuddannelsesområdet.

I modellen med det fleksible uddannelsesbidrag fastsættes uddannelsesbidraget hvert år ved lov efter det forventede udgiftsniveau for året samt med en regulering for sammenhæng mellem udgifter og indtægter i det seneste regnskabsår. Modellen har baggrund i trepartsaftalen fra maj 2020 og "Trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar" fra november 2020. Det indgår dertil som et element i "Aftale om 1-årig forlængelse af Trepartsaftalen om styrket og mere fleksibel voksen, efter- og videreuddannelse" fra oktober 2021, at det underskud, som AUB fik i 2020, skal betales tilbage i 2022, 2023 og 2024 i stedet for det fulde beløb i 2022. Derfor skal korrektionen for den del af underskuddet i 2020, der skal betales i 2024, indregnes i den foreslåede sats for uddannelsesbidraget for 2024.

Det foreslås, at uddannelsesbidraget sættes ned fra 2.890 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget medarbejder i 2023 til 2.801 kr. i 2024 pr. fuldtidsbeskæftiget medarbejder.

I modellen med det aktivitetsafhængige VEU-bidrag fastsættes VEU-bidraget - lige som uddannelsesbidraget - hvert år ved lov efter det forventede udgiftsniveau for året samt med en regulering for sammenhæng mellem udgifter og indtægter i det seneste regnskabsår. Også denne model har et historisk ophæng i trepartsaftaler. Modellen var som udgangspunkt tidsbegrænset men blev fastholdt og videreført som permanent ved lov nr. 326 af 28. marts 2023.

Det foreslås, at VEU-bidraget sættes op fra 111 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget medarbejder i 2023 til 235 kr. i 2024 pr. fuldtidsbeskæftiget medarbejder.

Lovforslaget vedrører endvidere det lærepladsafhængige AUB-bidrag, der blev aftalt ved "Trepartsaftale om tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft i hele Danmark og praktikpladser" fra 2016. I ordningen med det lærepladsafhængige AUB-bidrag belønnes de virksomheder, der bidrager til at uddanne erhvervsuddannet arbejdskraft, mens de virksomheder, der ikke i tilstrækkelig grad bidrager til at uddanne erhvervsuddannet arbejdskraft, omvendt pålægges et større ansvar for den samlede finansiering i AUB. Det er forudsat i modellen, at der årligt ved lov skal ske en fastsættelse af modelparametrene i det lærepladsafhængige AUB-bidrag.

Det foreslås, at bilag 1 til lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ændres med sigte på at fastsætte modelparametrene for 2024.

Endelig foreslås det at afskaffe færdiggørelsestaxameter på grundforløbet ved ændring af lov om erhvervsuddannelser. Der er tale om en udmøntning af initiativet om styrkede økonomiske incitamenter i trepartsaftalen fra november 2020. Denne del af lovforslaget er en genfremsættelse af § 2, nr. 1, i lovforslag nr. L 29, folketingsåret 2022-23, 1. samling.

Da der er tale om et erhvervsrettet lovforslag, anmodes der om, at folketingsbehandlingen tilrettelægges med henblik på vedtagelse senest 4 uger før det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt.

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2024.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.