Skriftlig fremsættelse (4. oktober
2023)
Børne- og
undervisningsministeren (Mattias Tesfaye):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og lov om erhvervsuddannelser
(Justering af fleksibelt uddannelsesbidrag og
aktivitetsafhængigt VEU-bidrag for 2024, fastsættelse
af modelparametre for erhvervsuddannelser til brug for beregning af
lærepladsafhængigt arbejdsgiverbidrag for 2024,
afskaffelse af færdiggørelsestaxameter på
grundforløbet m.v.)
(Lovforslag nr. L 32)
Lovforslaget har til formål at
udmønte en række elementer i eller med baggrund i
forskellige trepartsaftaler på
erhvervsuddannelsesområdet.
I modellen med det fleksible
uddannelsesbidrag fastsættes uddannelsesbidraget hvert
år ved lov efter det forventede udgiftsniveau for året
samt med en regulering for sammenhæng mellem udgifter og
indtægter i det seneste regnskabsår. Modellen har
baggrund i trepartsaftalen fra maj 2020 og "Trepartsaftale om flere
lærepladser og entydigt ansvar" fra november 2020. Det
indgår dertil som et element i "Aftale om 1-årig
forlængelse af Trepartsaftalen om styrket og mere fleksibel
voksen, efter- og videreuddannelse" fra oktober 2021, at det
underskud, som AUB fik i 2020, skal betales tilbage i 2022, 2023 og
2024 i stedet for det fulde beløb i 2022. Derfor skal
korrektionen for den del af underskuddet i 2020, der skal betales i
2024, indregnes i den foreslåede sats for uddannelsesbidraget
for 2024.
Det foreslås, at uddannelsesbidraget
sættes ned fra 2.890 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget
medarbejder i 2023 til 2.801 kr. i 2024 pr.
fuldtidsbeskæftiget medarbejder.
I modellen med det
aktivitetsafhængige VEU-bidrag fastsættes VEU-bidraget
- lige som uddannelsesbidraget - hvert år ved lov efter det
forventede udgiftsniveau for året samt med en regulering for
sammenhæng mellem udgifter og indtægter i det seneste
regnskabsår. Også denne model har et historisk
ophæng i trepartsaftaler. Modellen var som udgangspunkt
tidsbegrænset men blev fastholdt og videreført som
permanent ved lov nr. 326 af 28. marts 2023.
Det foreslås, at VEU-bidraget
sættes op fra 111 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget
medarbejder i 2023 til 235 kr. i 2024 pr. fuldtidsbeskæftiget
medarbejder.
Lovforslaget vedrører endvidere det
lærepladsafhængige AUB-bidrag, der blev aftalt ved
"Trepartsaftale om tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft
i hele Danmark og praktikpladser" fra 2016. I ordningen med det
lærepladsafhængige AUB-bidrag belønnes de
virksomheder, der bidrager til at uddanne erhvervsuddannet
arbejdskraft, mens de virksomheder, der ikke i tilstrækkelig
grad bidrager til at uddanne erhvervsuddannet arbejdskraft, omvendt
pålægges et større ansvar for den samlede
finansiering i AUB. Det er forudsat i modellen, at der årligt
ved lov skal ske en fastsættelse af modelparametrene i det
lærepladsafhængige AUB-bidrag.
Det foreslås, at bilag 1 til lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ændres med sigte på
at fastsætte modelparametrene for 2024.
Endelig foreslås det at afskaffe
færdiggørelsestaxameter på grundforløbet
ved ændring af lov om erhvervsuddannelser. Der er tale om en
udmøntning af initiativet om styrkede økonomiske
incitamenter i trepartsaftalen fra november 2020. Denne del af
lovforslaget er en genfremsættelse af § 2, nr. 1, i
lovforslag nr. L 29, folketingsåret 2022-23, 1. samling.
Da der er tale om et erhvervsrettet
lovforslag, anmodes der om, at folketingsbehandlingen
tilrettelægges med henblik på vedtagelse senest 4 uger
før det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2024.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.