Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 28. november 2023
1) Ændringsforslag
Der er stillet 16 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens medlem af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1-10, herunder om deling af lovforslaget.
Alternativets medlem af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 11. Udlændinge- og integrationsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 12-16.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af udlændinge- og
integrationsministeren stillede ændringsforslag.
Flertallet vil stemme imod de øvrige
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF, EL og RV) vil stemme for ændringsforslag nr. 1
om deling af lovforslaget og indstiller det under A nævnte
lovforslag til forkastelse ved 3.
behandling og det under B nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Hvis ændringsforslag nr. 1 om deling
af lovforslaget bliver forkastet ved 2. behandling, vil
mindretallet stemme imod lovforslaget ved 3. behandling. Hvis
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget bliver
forkastet ved 2. behandling, vil mindretallet stemme for de af
udlændinge- og integrationsministeren stillede
ændringsforslag og det af ALT stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DD og DF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de af udlændinge-
og integrationsministeren stillede ændringsforslag
nr. 13-16. Mindretallet vil stemme imod de af EL og ALT stillede
ændringsforslag og imod det af udlændinge- og
integrationsministeren stillede ændringsforslag nr. 12.
Et tredje
mindretal i udvalget (NB og SIU) vil ved 2. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og
de stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af udlændinge- og integrationsministeren
stillede ændringsforslag og det af ALT stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af EL
stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget, da Danmarksdemokraterne mener, at der
er mange positive elementer i forslagene, der udgør det
samlede lovforslag.
Det er grundlæggende vigtigt for
Danmarksdemokraterne, at vi styrker udlændingemyndighedernes
og politiets værktøjer til kontrol af
udlændinges indrejse og arbejde i Danmark. Det lægger
dette lovforslag op til.
Derudover støtter
Danmarksdemokraterne, at man ophæver 10-årsreglen for
personer med tidsbegrænsede ophold i Danmark såvel som
tidsubegrænset ophold i Danmark. Dog noterer
Danmarksdemokraterne sig, at udlændinge- og
integrationsministeren har fremsat et ændringsforslag til
lovforslaget, således at 10-årsreglen kun
ophæves, for så vidt angår tidsbegrænsede
opholdstilladelser. Danmarksdemokraterne mener, at
udlændinge, uanset om deres ophold er tidsbegrænset
eller tidsubegrænset, bør have deres opholdstilladelse
inddrages, hvis de rejser på ferie til deres hjemland, som de
er flygtet fra, hvorefter de har fået asyl, uanset opholdets
varighed i Danmark. Derfor kan Danmarksdemokraterne ikke
støtte dette ændringsforslag.
Desuden ønsker Danmarksdemokraterne
at understrege, at det er afgørende, at hvis
ophævelsen af 10-årsreglen skal kunne
håndhæves og opnå den ønskede effekt, er
det nødvendigt at indføre den nødvendige
kontrol på området.
Endvidere giver lovforslaget myndighederne
bedre redskaber til at håndtere en situation, hvor presset
på Danmarks indre grænser øges markant over kort
tid. Dette opnås ved at gøre reglerne for
transportøransvar ved de indre Schengengrænser
permanente og indføre en trappestigeordning for
befordringspligten, så den kan træde i kraft tidligere
end i dag. Det mener Danmarksdemokraterne er rettidig omhu, fordi
det er nødvendigt, at der er kontrol med de indre
grænser mellem landene i EU.
Grænsekontrol er af stor betydning
for Danmark, og derfor vil Danmarksdemokraterne arbejde for, at
regeringen ændrer sin grundlæggende holdning til
grænsekontrollen ved den danske grænse, således
at der på sigt kan indføres skærpet
grænsekontrol i Danmark.
På baggrund af ovenstående
støtter Danmarksdemokraterne lovforslaget i sin helhed.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget finder det
problematisk, at lovforslaget indeholder mange forskellige
elementer, der ikke indbyrdes hænger sammen. Når
regeringen fremsætter disse ændringer som ét
samlet lovforslag, stilles Folketingets medlemmer potentielt i en
situation, hvor de kan gå ind for nogle af elementerne, men
ikke for andre. Derved tvinges de til enten at stemme for noget, de
er imod, eller imod noget, de er for.
Den danske udlændingelovgivning er
ganske kompliceret, og regeringen bidrager ikke til
overskueligheden ved på udlændingeområdet at
fremsætte store lovforslag med mange elementer uden indbyrdes
sammenhæng. Netop på udlændingeområdet
kunne man med fordel fremsætte de enkelte elementer som
separate lovforslag - også for overskuelighedens skyld.
Enhedslisten finder det beklageligt, at
ministeren har afvist at støtte et ændringsforslag om
opdeling af lovforslaget, som Enhedslisten stiller, jf. svaret
på spørgsmål 6.
Konkret ville Enhedslisten gerne have stemt
for lovforslagets ændring af bopælskravet efter
ukrainerloven. Ministerens afvisende holdning over for en opdeling
af lovforslaget betyder desværre, at Enhedslistens
folketingsmedlemmer på dette punkt må stemme imod et
lovforslag, hvor der er elementer, Enhedslisten ellers går
ind for.
Enhedslisten finder det urimeligt, at den
tid, som en person tilbringer i Danmark med opholdstilladelse efter
ukrainerloven, ikke tæller med ved en eventuel senere
beregning af personens lovlige ophold i Danmark, hvis personen
søger tidsubegrænset opholdstilladelse. På den
baggrund ønsker Enhedslisten under 2. behandling at stille
det ændringsforslag, som ministeren har ydet teknisk bistand
til i svaret på spørgsmål 17.
Enhedslisten noterer med tilfredshed, at
der er sket en lille forbedring af lovforslaget, da ministeren nu
vil ændre lovforslaget, så flygtninge, der har
tidsubegrænset opholdstilladelse og har boet mere end 10
år i Danmark, ikke risikerer at få inddraget
opholdstilladelsen, hvis de rejser til familiens oprindelsesland,
jf. svaret på spørgsmål 8.
Tilbage står, at det gennem den
seneste snes år kontinuerligt er blevet sværere at
få tidsubestemt opholdstilladelse, og at mange flygtninge,
hvis hjemland i dag entydigt er Danmark, efter en vedtagelse af
lovforslaget vil risikere at miste opholdstilladelsen ved rejser
til familiens oprindelsesland. Mange flygtninge har opholdt sig
længere end 10 år i Danmark uden at have fået
tidsubegrænset opholdstilladelse efter de skærpede
krav, der gælder, og uden udsigt til at få det.
Ministerens lille forbedring af
lovforslaget ændrer ikke ved det forhold, at Enhedslisten
ikke kan stemme for lovforslaget.
Enhedslisten støtter heller ikke, at
reglerne om transportøransvar ved de indre
Schengengrænser forlænges. Enhedslisten mener, at
regeringen - i dette tilfælde - burde lytte til DI Transport
og andre erhvervsorganisationer, der i høringssvar ganske
rigtigt har påpeget, at grænsekontrol er en
myndighedsopgave og ikke en opgave for private firmaer.
Det samlede - og beklageligvis ikke opdelte
- lovforslag vil Enhedslisten stemme imod.
Alternativet
Alternativet støtter op om forslaget
til lov om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse
til personer, der er fordrevet fra Ukraine. Dog kan Alternativet
ikke støtte op om afskaffelsen af 10-årsreglen samt
resterende elementer i lovforslaget. Alternativet stemmer derfor
imod lovforslaget i sin helhed. Alternativet har sympati for
Enhedslistens ændringsforslag og stemmer imod af tekniske
grunde, så Alternativet kan stille et ændringsforslaget
om at fastholde 10-årsreglen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF og RV):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af udlændingeloven og hjemrejseloven
(Styrkelse af udlændingemyndighedernes og politiets
værktøjer til kontrol af udlændinges indrejse og
ophold i Danmark)« omfattende §§ 1-4 og 6-8.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse
til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Justering af
bopælskrav m.v.)« omfattende § 5, § 7, stk.
1, 2 og 7, og § 8.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 7
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF):
2) I
stk. 2 udgår »§ 5, nr.
1, og«.
[Konsekvensændring som
følge af delingen af lovforslaget]
3) Stk.
7 udgår.
[Konsekvensændring som
følge af delingen af lovforslaget]
Til § 8
4) I
1. pkt. ændres
»§§ 1-5« til: »§§
1-4«.
[Konsekvensændring som
følge af delingen af lovforslaget]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til titlen
5)
Efter »Ukraine« indsættes: », og
udlændingeloven«.
[Konsekvensændring som
følge af beregningen af opholdskrav for personer fra
Ukraine]
6) I
undertitlen indsættes efter
»bopælskrav«: »og beregning af opholdskrav
ved tidsubegrænset ophold for personer fra
Ukraine«.
[Konsekvensændring som
følge af beregningen af opholdskrav for personer fra
Ukraine]
Ny paragraf
7)
Efter § 5 indsættes:
Ȥ 01
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1079 af 10. august 2023, som
ændret senest ved § 50 i lov nr. 753 af 13. juni 2023,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 9 h, stk. 1, nr. 19,
indsættes efter »nr. 1-10 og 12«: »eller
lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet
fra Ukraine,«.
2. I
§ 11, stk. 3, nr. 1, 1. pkt., og
stk. 5, 1. pkt., indsættes efter
»9 q, stk. 2 eller 3«: », eller lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine«.
3. I
§ 11, stk. 3, nr. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »9 q, stk. 2,«: »eller
§ 2, stk. 1, nr. 1 eller 4, i lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine,«.
4. I
§ 11, stk. 11, 2. pkt.,
indsættes efter »9 q«: »eller lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine,«.«
[Ophold efter særloven for
Ukrainere indgår i beregningen af opholdskrav for personer
fra Ukraine]
Til § 7
8) I
stk. 1 udgår »og
3«.
[Konsekvensændringer som
følge af delingen af lovforslaget]
9) I
stk. 2 udgår »og §
6«.
[Konsekvensændringer som
følge af delingen af lovforslaget]
Til § 8
10) I
1. pkt. ændres
»§§ 1-5« til: »loven«.
[Konsekvensændringer som
følge af delingen af lovforslaget]
d
Ændringsforslag til
det udelte lovforslag
Til § 1
Af et mindretal
(ALT):
11) Nr.
4 udgår.
[Fastholdelse af
10-årsreglen]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af DD, DF,
NB og SIU):
12) Nr.
4 affattes således:
»4. I §
19, stk. 3, 1. pkt., indsættes efter »En«:
»tidsubegrænset«.«
[Justering af personkredsen]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB og
SIU):
13) I
det under nr. 10 foreslåede kapitel 7 c affattes § 45 l, stk. 13, 1. pkt.,
således:
»Den del af et retsmøde, der
angår oplysninger omfattet af stk. 6, som ikke er omfattet af
en afgørelse efter stk. 10, eller hvor sådanne
oplysninger fremlægges eller behandles, afholdes som et
lukket retsmøde.«
[Sproglig korrektion]
Til § 3
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
14) Paragraffen udgår.
[Lovteknisk ændring]
Til § 5
15)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
42 indsættes som stk.
3:
»Stk. 3.
De dele af loven, som i medfør af stk. 2 er sat i kraft for
Færøerne, kan ved kongelig anordning sættes helt
eller delvis i kraft på ny for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Bestemmelserne kan sættes i kraft på ny på
forskellige tidspunkter.««
[Lovteknisk ændring af
anordningshjemmel]
Til § 6
16) I
det under nr. 1 foreslåede § 1, stk. 3, 3. pkt., ændres
»Er udlændingen omfattet af stk. 1, og kan« til:
»Kan«.
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles i
to lovforslag således, at ét lovforslag omfatter
ændringer af udlændingeloven og hjemrejseloven, og
ét lovforslag omfatter ændring af lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine
(Ukrainesærloven).
Ændringsforslaget vil indebære,
at lovforslaget deles i to separate lovforslag (A og B) og dermed
udskilles til to selvstændige lovforslag.
Det under A nævnte lovforslag vil
herefter omfatte ændringerne til styrkelse af
udlændingemyndighedernes og politiets værktøjer
til kontrol af udlændinges indrejse og ophold i Danmark
indeholdende ophævelse af 10-årsreglen ved ferierejser
foretaget af flygtninge, ændring af visse regler om oplysning
af sager i henhold til udlændingeloven, revision af reglerne
om transportøransvar ved de indre Schengengrænser,
opfølgning på EU-retsakter og genindførelse af
adgang til, at politiet kan overgive tredjelandsstatsborgere, der
er indrejst fra Tyskland eller et af de nordiske lande, til de
respektive lande i overensstemmelse med
grænseoverløberoverenskomsten og
paskontroloverenskomsten.
Efter en opdeling af lovforslaget som
foreslået vil det under A nævnte lovforslag have titlen
»Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og
hjemrejseloven (Styrkelse af udlændingemyndighedernes og
politiets værktøjer til kontrol af udlændinges
indrejse og ophold i Danmark)« og omfatte §§ 1-4 og
§§ 6-8.
Det under B nævnte lovforslag vil
herefter omfatte ændringerne til lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine
(Ukrainesærloven).
Efter en opdeling som foreslået vil
det under B nævnte lovforslag have titlen »Forslag til
lov om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der er fordrevet fra Ukraine, (Justering af
bopælskrav m.v.)« og omfatte § 5, § 7, stk.
1, 2 og 7, og § 8.
Til nr. 2-4
Konsekvensændringer som følge
af opdelingen af lovforslaget.
Til nr. 5-7
Der er tale om ændringer, som vil
indebære, at personer med opholdstilladelse efter lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine, omfattes af udlændingelovens regler om
tidsubegrænset opholdstilladelse.
Udlændingelovens § 9 h, stk. 1,
regulerer, hvilke typer ansøgninger der er
gebyrpålagte. Det følger således af
udlændingelovens § 9 h, stk. 1, at udlændingen
senest samtidig med indgivelse af ansøgning, medmindre
Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige
andet, skal betale et gebyr for at indgive ansøgning om
opholdstilladelse efter en række nærmere bestemmelser.
Der skal betales gebyr for at indgive ansøgning om
opholdstilladelse m.v. på en lang række områder,
herunder ansøgning om tidsubegrænset
opholdstilladelse.
Det foreslås at indsætte en
henvisning i § 9 h, stk. 1, nr. 19, til lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine.
Forslaget indebærer, at der
også ved indgivelse af en ansøgning om
tidsubegrænset opholdstilladelse, når udlændingen
har opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse
til personer, der er fordrevet fra Ukraine, som udgangspunkt skal
betales et gebyr.
Størrelsen af gebyret vil blive
fastsat således, at det svarer til omkostningerne ved
behandlingen af ansøgninger om tidsubegrænset
opholdstilladelse, jf. den gældende bestemmelse i
udlændingelovens § 9 h, stk. 4, 4. pkt.
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af forslaget om, at udlændinge med
opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der er fordrevet fra Ukraine, omfattes af reglerne om
tidsubegrænset opholdstilladelse i udlændingelovens
§ 11.
Det fremgår af udlændingelovens
§ 11, stk. 3, nr. 1, at der, medmindre der er grundlag for at
inddrage opholdstilladelsen efter § 19, efter ansøgning
kan meddeles tidsubegrænset opholdstilladelse til en
udlænding over 18 år, hvis udlændingen lovligt
har boet her i landet, jf. dog stk. 7, i mindst 8 år, jf. dog
stk. 5 og 6, og i hele denne periode haft opholdstilladelse efter
§§ 7-9 f, 9 i-9 n eller 9 p eller § 9 q, stk. 2
eller 3.
Endvidere følger det af
udlændingelovens § 11, stk. 5, 1. pkt., at der under
visse betingelser kan meddeles tidsubegrænset
opholdstilladelse til en udlænding over 18 år, der har
boet lovligt her i landet i mindst 4 år og i hele denne
periode haft opholdstilladelse efter §§ 7-9 f, 9 i-9 n
eller 9 p eller § 9 q, stk. 2 eller 3.
Udlændingelovens § 11 indeholder
en række krav til opnåelse af tidsubegrænset
opholdstilladelse, og § 11, stk. 3, nr. 1, indeholder det krav
til opholdets varighed her i landet, der normalt stilles for
opnåelse af tidsubegrænset opholdstilladelse, dvs. 8
år. Det er efter bestemmelsen et krav, at den
pågældende i hele denne periode har haft
opholdstilladelse efter bestemmelserne i udlændingelovens
§§ 7-9 f, 9 i-9 n eller 9 p eller § 9 q, stk. 2
eller 3. Udlændingelovens § 11, stk. 5, der
vedrører muligheden for under visse betingelser at
opnå tidsubegrænset opholdstilladelse efter 4 år,
indeholder også et krav om, at den pågældende i
hele denne periode har haft opholdstilladelse efter bestemmelserne
i udlændingelovens §§ 7-9 f, 9 i-9 n eller 9 p
eller § 9 q, stk. 2 eller 3.
Det foreslås at ændre §
11, stk. 3, nr. 1, 1. pkt., og stk. 5, 1. pkt., således at
ophold med opholdstilladelse efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine,
også omfattes af bestemmelsen.
Forslaget indebærer, at ophold med
opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der er fordrevet fra Ukraine, vil indgå ved
beregningen af kravet til opholdets varighed, og at
udlændinge med opholdstilladelse efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine,
omfattes af reglerne om tidsubegrænset opholdstilladelse i
udlændingelovens § 11.
Af udlændingelovens § 11, stk.
3, nr. 1, 2. pkt., fremgår det, at betingelsen i 1. pkt. kun
anses for opfyldt, hvis opholdstilladelsen er meddelt efter §
9, stk. 1, nr. 1, § 9 c, stk. 1, 1. pkt., eller § 9 q,
stk. 2, på baggrund af ægteskab eller fast
samlivsforhold og opholdstilladelsen er meddelt på grundlag
af samme ægteskab eller samlivsforhold. Denne bestemmelse
finder også anvendelse i forhold til § 11, stk. 5, jf.
bestemmelsens 2. pkt.
Det foreslås at indsætte en
henvisning i § 11, stk. 3, nr. 1, 2. pkt., til § 2, stk.
1, nr. 1 og 4, i lov om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der er fordrevet fra Ukraine.
§ 2, stk. 1, nr. 1, i lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine, vedrører opholdstilladelse til
ægtefæller og faste samlevere til udlændinge
omfattet af lovens § 1, stk. 1. § 2, stk. 1, nr. 4,
vedrører udlændinge, der uden for de tilfælde,
der er nævnt i nr. 1-3, har etableret et
beskyttelsesværdigt familieliv med en udlænding med
opholdstilladelse efter lovens § 1, og som samlever på
fælles bopæl med denne.
Den foreslåede ændring
indebærer, at udlændinge, der er meddelt
opholdstilladelse efter § 2, stk. 1, nr. 1 eller 4, i lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine, alene vil opfylde den tidsmæssige betingelse for
meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse, hvis
opholdstilladelsen er meddelt på grundlag af samme
ægteskab eller samlivsforhold.
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af forslaget om, at udlændinge med
opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der er fordrevet fra Ukraine, omfattes af reglerne om
tidsubegrænset opholdstilladelse i udlændingelovens
§ 11.
Det følger af udlændingelovens
§ 11, stk. 11, 2. pkt., sammenholdt med § 11, stk. 11, 1.
pkt., at kommunalbestyrelsen uden samtykke fra en udlænding
kan afgive en udtalelse til Udlændingestyrelsen om forhold
vedrørende den pågældende, som
kommunalbestyrelsen skønner vil være af betydning for
afgørelse af en sag om meddelelse af tidsubegrænset
opholdstilladelse, hvor udlændingen er meddelt
opholdstilladelse efter §§ 7-9, 9 a-9 f, 9 i-9 n, 9 p
eller 9 q.
Det foreslås at indsætte en
henvisning i § 11, stk. 11, 2. pkt., til lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine,
således at kommunalbestyrelsen uden samtykke fra en
udlænding, der er meddelt opholdstilladelse efter lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine, vil kunne afgive en udtalelse til
Udlændingestyrelsen om forhold, som kommunalbestyrelsen
skønner vil være af betydning for afgørelse af
en sag om tidsubegrænset opholdstilladelse til den
pågældende.
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af forslaget om, at udlændinge med
opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der er fordrevet fra Ukraine, omfattes af reglerne om
tidsubegrænset opholdstilladelse i udlændingelovens
§ 11.
Til nr. 8-10
Konsekvensændringer som følge
af opdelingen af lovforslaget.
Til nr. 11
Efter udlændingelovens § 19,
stk. 2, nr. 4, kan en tidsbegrænset eller
tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse altid inddrages,
når en udlænding, der har opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7, stk. 1-3, (konventionsstatus,
beskyttelsesstatus og midlertidig beskyttelsesstatus) eller §
8, stk. 1 eller 2, (konventionsstatus og beskyttelsesstatus til
kvoteflygtninge) rejser på ferie eller andet korterevarende
ophold i det land, hvor den myndighed, der har givet
opholdstilladelsen, har fundet at udlændingen risikerer
forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7 og
forholdene, der har begrundet opholdstilladelsen, har ændret
sig på en sådan måde, at udlændingen ikke
længere risikerer sådan forfølgelse, jf.
udlændingelovens § 7 og § 8, stk. 1 og 2.
Det følger imidlertid af
udlændingelovens § 19, stk. 3, 1. pkt., at en
opholdstilladelse, herunder en tidsubegrænset (permanent)
opholdstilladelse, kun kan inddrages efter udlændingelovens
§ 19, stk. 2, nr. 4, indtil 10 år efter det tidspunkt,
hvor opholdstilladelsen er meddelt første gang
(10-årsreglen).
Det forslås i
ændringsforslaget, at den såkaldte 10-årsregel
opretholdes i sin nuværende form, jf. udlændingelovens
§ 19, stk. 3, 1. pkt. Lovforslaget vil herefter ikke
længere ophæve bestemmelsen, som ellers er foreskrevet
i lovforslagets § 1, stk. 4, hvilket vil indebære, at
10-årsreglen fortsat vil være gældende for
udlændinge med midlertidige såvel som
tidsubegrænsede (permanente) opholdstilladelser på
baggrund af international beskyttelse i Danmark efter
udlændingelovens § 7 eller § 8, stk. 1 eller 2.
Til nr. 12
Efter
udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 4, kan en
tidsbegrænset eller tidsubegrænset opholdstilladelse
altid inddrages, når en udlænding, der har
opholdstilladelse efter § 7 eller § 8, stk. 1 og 2,
rejser på ferie eller andet korterevarende ophold i det land,
hvor den myndighed, der har givet opholdstilladelsen, har fundet at
udlændingen risikerer forfølgelse omfattet af § 7
og forholdene, der har begrundet opholdstilladelsen, har
ændret sig på en sådan måde, at
udlændingen ikke længere risikerer sådan
forfølgelse, jf. § 7 og § 8, stk. 1 og 2.
Efter
udlændingelovens § 19, stk. 3, 1. pkt., kan en
opholdstilladelse inddrages efter stk. 2, nr. 4, indtil 10 år
efter det tidspunkt, hvor opholdstilladelsen er meddelt
første gang. Har en udlænding haft opholdstilladelse i
Danmark i 10 år eller derover, vil opholdstilladelsen
således ikke kunne inddrages efter bestemmelsen. Dette
gælder, uanset om opholdstilladelsen er tidsbegrænset
eller tidsubegrænset.
Det
foreslås i ændringsforslaget, at lovforslagets §
1, nr. 4, affattes således, at udlændingelovens §
19, stk. 3, 1. pkt. ikke ophæves, men at der i stedet i
§ 19, stk. 3, 1. pkt., efter »En« indsættes
»tidsubegrænset«.
Ændringsforslaget vil medføre,
at den tidsmæssige begrænsning på 10 år
ikke ophæves i sin helhed, men alene ophæves, for
så vidt angår tidsbegrænsede opholdstilladelser.
Ændringsforslaget vil indebære, at en udlænding,
der har tidsubegrænset opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7 eller § 8, stk. 1 eller 2, som
i dag alene vil kunne få sin opholdstilladelse inddraget
efter § 19, stk. 2, nr. 4, indtil 10 år fra
opholdstilladelsen blev meddelt første gang.
Til nr. 13
Efter den
foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 45 l,
stk. 13, 1. pkt., afholdes den del af et retsmøde, der
angår oplysninger omfattet af stk. 6, eller hvor
sådanne oplysninger fremlægges eller behandles, og som
ikke er omfattet af en afgørelse efter stk. 10, som et
lukket retsmøde.
Det
foreslås, at den foreslåede bestemmelse korrigeres rent
sprogligt, således at den del af et retsmøde, der
angår oplysninger omfattet af stk. 6, som ikke er omfattet af
en afgørelse efter stk. 10, eller hvor sådanne
oplysninger fremlægges eller behandles, afholdes som et
lukket retsmøde.
Der er alene
tale om en sproglig korrektion af affattelsen af den
foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 45 l,
stk. 13, 1. pkt., så det fremgår tydeligere af
bestemmelsen, at det er »oplysninger omfattet af stk.
6«, som ikke er omfattet af en afgørelse efter stk.
10, og ikke »den del af et retsmøde«.
Ændringsforslaget har ingen indholdsmæssig
betydning.
Til nr. 14
I forbindelse
med revideringen af transportøransvaret i
nærværende lovforslag er det ikke nødvendigt
rent lovteknisk at ophæve § 1 i lov nr. 1571 af 18.
december 2018 om ændring af udlændingeloven (Revision
af reglerne om transportøransvar i forbindelse med
midlertidig grænsekontrol ved indre
Schengengrænser).
Af lovtekniske
hensyn foreslås det derfor med ændringsforslaget, at
§ 3 udgår.
Til nr. 15
Det
fremgår af § 42, stk. 1, i lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine
(særloven), at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2. Det
fremgår af stk. 2, at lovens §§ 1-34 ved kongelig
anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som henholdsvis de færøske og de grønlandske
forhold tilsiger.
Ved anordning
nr. 433 af 8. april 2022 blev særloven sat i kraft for
Færøerne.
Det
foreslås, at der i § 42 indsættes som stk. 3, at
de dele af loven, som i medfør af stk. 2 er sat i kraft for
Færøerne, ved kongelig anordning kan sættes helt
eller delvis i kraft på ny for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Bestemmelserne kan sættes i kraft på ny på
forskellige tidspunkter.
Den
foreslåede ændring vil gøre det muligt ved
kongelig anordning at ændre de bestemmelser, der allerede er
sat i kraft for Færøerne. Det bliver således
muligt at ændre den måde, som særloven er sat i
kraft på.
Ændringen skyldes, at Færøernes landsstyre har
ønsket at hæve den for Færøerne
gældende kvote i forhold til antallet af opholdstilladelser,
der kan meddeles efter særloven.
Det
foreslås endvidere, at bestemmelserne kan sættes i
kraft på ny på forskellige tidspunkter. Herved vil det
være muligt på forskellige tidspunkter at foretage
ændring eller justering af den måde, som de
øvrige bestemmelser er sat i kraft på for
Færøerne, såfremt der skulle opstå behov
for dette.
Det
bemærkes, at der således alene er tale om en lovteknisk
ændring af anordningshjemmelen i særloven.
Til nr. 16
Det kan give anledning til forvirring, at
der i det foreslåede 3. pkt. i hjemrejselovens § 1, stk.
3, bliver henvist til udlændinge omfattet af stk. 1, da
hjemrejselovens § 1, stk. 3, alene vedrører
udlændinge, der er omfattet af stk. 1.
For at skabe klarhed om bestemmelsens
virkeområde foreslås det derfor, at henvisningen til
stk. 1 udgår.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober
2023 og var til 1. behandling den 26. oktober 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge-
og Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 29. juni
2023 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. - bilag 80
(folketingsåret 2022-23, 2. samling). Den 12. oktober 2023
sendte udlændinge- og integrationsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
17 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Birgitte Vind (S) fmd. Bjørn Brandenborg (S)
Camilla Fabricius (S) Fie Hækkerup (S) Gunvor Wibroe (S)
Malte Larsen (S) Rasmus Stoklund (S) Thomas Jensen (S) Mads Fuglede
(V) Marie Bjerre (V) Erling Bonnesen (V) Lars Christian Lilleholt
(V) Mohammad Rona (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda
Høegh-Dam (SIU) Peter Skaarup (DD) Inger Støjberg
(DD) Steffen Larsen (LA) Helena Artmann Andresen (LA) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Pia
Kjærsgaard (DF) nfmd. Carl
Valentin (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Helene Liliendahl
Brydensholt (ALT)
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Moderaterne (M) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 3 | |