Skriftlig fremsættelse (4. oktober
2023)
Skatteministeren
(Jeppe Bruus):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om en ekstraskat for visse
koncernenheder (minimumsbeskatningsloven)
(Lovforslag nr. L 5)
Regeringen har den opfattelse, at det er
vigtigt at sikre en ligebehandling af de virksomheder, der har
deres virke i den globaliserede verden. De største og mest
profitable koncerner skal ligesom alle andre virksomheder
være pålagt en retfærdig beskatning. OECD-aftalen
fra 2021 om bl.a. en minimumsskat på mindst 15 pct.
udgør i den henseende et historisk gennembrud.
EU har hurtigt fulgt op på
OECD-aftalen, idet Rådet for den Europæiske Union den
15. december 2022 vedtog et direktiv om sikring af en global
minimumsskattesats for multinationale koncerner og store nationale
koncerner i Unionen (Rådets direktiv (EU) 2022/2523 af 15.
december 2022). Lovforslaget har til formål at implementere
EU-direktivet i en ny hovedlov - minimumsbeskatningsloven.
Med lovforslaget foreslås der
indført regler om beregning og opkrævning af en
ekstraskat for koncernenheder, der indgår i en stor koncern,
og som i de jurisdiktioner, hvor koncernen har aktiviteter,
effektivt beskattes med en skattesats under 15 pct. Der
indgår i den foreslåede lov en regel om såkaldt
substansbaseret indkomstudelukkelse. Den indebærer, at det
alene vil være den indkomst, der overstiger et rutineafkast
af de materielle aktiver og lønomkostningerne i
jurisdiktionen, som i givet fald vil blive beskattet.
Lovforslaget omfatter koncernenheder, der
er en del af en multinational koncern eller en stor national
koncern, hvor koncernen i to af de seneste fire regnskabsår
før det aktuelle år har haft en årlig
omsætning på mindst 750 mio. euro (ca. 5,6 mia. kr.).
Beregningen af den effektive skattesats foretages på grundlag
af et særligt beregnet skattegrundlag, der opgøres med
udgangspunkt i det konsoliderede regnskab for koncernen, og en
opgørelse af de skatter, der må indgå i
beregningen af den effektive skattesats.
EU-direktivet indebærer, at der skal
indføres et system med to sammenhængende regler. Dette
skal konkret ske ved, at der skal indføres en regel om
indkomstmedregning (IIR - Income Inclusion Rule) og en regel om
underbeskattet overskud (UTPR - Undertaxed Profit Rule).
Sidstnævnte anvendes i tilfælde, hvor det ultimative
moderselskab i koncernen er beliggende i et land, der ikke har
indført regler svarende til OECD-aftalen.
Lovforslaget indeholder derudover regler om
en indenlandsk ekstraskat (QDTT - qualified domestic top-up tax).
Reglerne medfører, at danske koncernenheder, der ikke er
effektivt beskattet med 15 pct., pålægges en
ekstraskat, så den samlede effektive skat bliver 15 pct. For
danske koncernenheder i multinationale koncerner betyder det, at
den ekstraskat, som disse koncernenheder måtte blive
pålagt tilfalde Danmark og ikke udlandet.
Lovforslaget vurderes med betydelig
usikkerhed at medføre et merprovenu på ca. 1,9 mia.
kr. efter adfærd. Det umiddelbare merprovenu skønnes
til ca. 0,3 mia. kr. varigt. Provenuvirkningen af øgede
investeringer i Danmark skønnes til ca. 0,3 mia. kr. varigt
og merprovenuet fra mindre overskudsflytning skønnes til ca.
1,3 mia. kr. varigt med en indfasningsperiode på 10
år.
OECD-aftalen skønnes samlet set
på længere sigt at være omtrent provenuneutral,
hvis spor 1 om omfordeling af beskatningsret til de største
og mest profitable koncerner gennemføres.
Provenuskønnene er dog behæftet med usikkerhed,
ligesom provenuprofilen af aftalens elementer er forskellig. Hvis
den samlede OECD-aftale, når der er tilstrækkelig
klarhed om implementeringen af spor 1, skønnes at
medføre et merprovenu, vil regeringen tage stilling til
disponeringen heraf. Det lægges således til grund, at
der ikke samlet set opkræves et merprovenu som følge
af den samlede OECD-aftale og det opfølgende EU-direktiv om
minimumsbeskatning, og lovforslaget er derfor i overensstemmelse
med regeringens skattestop.
Loven foreslås at træde i kraft
den 31. december 2023 med virkning for regnskabsår, der
påbegyndes den 31. december 2023 eller senere.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.