Skriftlig fremsættelse (25. oktober
2023)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Lars Aagaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
fremme af vedvarende energi og lov om ændring af lov om
elforsyning, lov om fremme af vedvarende energi og
elsikkerhedsloven og om ophævelse af lov om tilskud til
fremme af vedvarende energi i virksomheders produktionsprocesser
(En forenklet og hurtig ansøgnings- og tilladelsesproces for
repowering af bestående elproduktionsanlæg på
havet, tinglysning vedrørende elproduktionsanlæg i den
eksklusive økonomiske zone, justering af administrationen af
visse pristillægsordninger til VE-anlæg samt
forlængelse af frist for anmodning om udbetaling af
tilskud)
(Lovforslag nr. L 56)
Formålet med lovforslaget er bl.a. at
understøtte den grønne omstilling ved at forbedre
vilkår for elproducerende anlæg på havet.
Lovforslaget har til formål at sikre korrekt implementering
af Europa-Parlamentets og Rådet direktiv 2018/2991/EU af 11.
december 2018 om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende
energikilder, artikel 16 stk. 16, første afsnit. Med
lovforslaget foreslås det derved, at klima-, energi- og
forsyningsministeren bemyndiges til at kunne fastsætte regler
om en forenklet og hurtig ansøgnings- og tilladelsesproces
for repowering af bestående elproduktionsanlæg på
havet, som forsimpler og øger transparensen for
ansøgnings- og tilladelsesprocessen.
Med lovforslaget foreslås det at
tydeliggøre, at der er mulighed for tinglysning af
rettigheder over elproduktionsanlæg med tilhørende
interne ledningsnet i den eksklusive økonomiske zone. Dette
skal ses i relation til ønsket om opstilling af 9 GW
havvindmølleparker efter udbud, inkl. Energiø
Bornholm, inden udgangen af 2030, som der er politisk enighed om i
medfør af flere politiske aftaler.
Der foreslås med lovforslaget en
række justeringer af reglerne for administrationen af
pristillægsordninger for visse VE-anlæg med fast
afregningspris således, at længerevarende perioder med
høje elpriser bedre vil kunne håndteres. Dette
udspringer af, at der i en længerevarende periode, der
begyndte i efteråret 2021 og varede hele 2022, var så
høje priser på elmarkedet, at markedsprisen oversteg
de faste afregningspriser, som visse VE-anlæg er sikret i
henhold til støtteordninger efter VE-loven. Med den
nuværende administration af ordningerne indebærer
vedvarende høje elpriser, at staten skal opkræve penge
fra et stort antal anlægsejere, der har oparbejdet
såkaldte negative pristillæg i form af for meget
udbetalt markedspris for den elektricitet, de har solgt til det
kollektive net. Lovforslaget vil præcisere og tilpasse de
administrative bestemmelser vedrørende disse
støtteordninger, således at administrationen af
ordningerne vil kunne håndtere situationer med varigt
høje elpriser mere hensigtsmæssigt.
Det foreslås endvidere at opdatere en
række begreber vedr. udpegede
elektricitetsmarkedsoperatører i VE-lovens generelle
bestemmelser om fastsættelse af pristillæg,
afsætning af VE-elproduktion. Dette da VE-lovens generelle
bestemmelser om fastsættelse af pristillæg,
afsætning af VE-elproduktion m.v. benytter en forældet
terminologi fsva. udpegede elektricitetsmarkedsoperatører og
elektricitetsmarkedet, særligt i forhold til
Europa-Kommissionens forordning 2015/1222/EU af 24. juli 2015 om
fastsættelse af retningslinjer for kapacitetstildeling og
håndtering af kapacitetsbegrænsninger fastsætter.
Lovforslaget foreslår dermed en revidering af relevante
bestemmelser, således der kommer begrebskonsistens mellem
forordning 2015/1222/EU, elforsyningsloven og VE-loven.
Endeligt foreslås det, at fristen for
indgivelse af anmodning om udbetaling af tilskud for projekter, der
allerede er meddelt tilsagn på VE til procesordningen,
udsættes fra den 31. december 2023 til den 31. december 2027.
Der indsættes desuden en bemyndigelsesbestemmelse, der giver
klima-, energi- og forsyningsministeren mulighed for at
fastsætte regler om forlængelse af fristen for
indgivelse af anmodninger om udbetaling af tilskud. Dette skal
gøre det muligt at forlænge fristen yderligere,
såfremt der måtte opstå et behov herfor.
Baggrunden herfor er, at meddelte tilsagn om tilskud på
ordningen kan være i risiko for at bortfalde, fordi
projekterne ikke kan afsluttes før sidste frist for
anmodning om udbetaling, hvis fristen for anmodning om udbetaling
ikke udsættes som foreslået.
Lovforslagets del vedrørende
administration af visse støtteordninger til VE-anlæg
forventes at have økonomiske og implementeringskonsekvenser
for staten som følge af IT-tilpasninger og mindre
ændringer i administrationen af pristillæg i form af
faste afregningspriser hos Energinet og Energistyrelsen.
Energistyrelsen og Energinet finansierer tilpasningerne af
administrationen af egen ramme.
Forslaget er erhvervsrettet og omfattet af
de fælles ikrafttrædelsesdatoer. Lovforslaget
foreslås at træde i kraft d. 1. januar 2024.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.