L 56 Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi og lov om ændring af lov om elforsyning, lov om fremme af vedvarende energi og elsikkerhedsloven og om ophævelse af lov om tilskud til fremme af vedvarende energi i virksomheders produktionsprocesser.

(En forenklet og hurtig ansøgnings- og tilladelsesproces for repowering af bestående elproduktionsanlæg på havet, tinglysning vedrørende elproduktionsanlæg i den eksklusive økonomiske zone, justering af administrationen af visse pristillægsordninger til VE-anlæg og forlængelse af frist for anmodning om udbetaling af tilskud).

Af: Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard
Udvalg: Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 25-10-2023

Fremsættelse: 25-10-2023

Skriftlig fremsættelse (25. oktober 2023)

20231_l56_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (25. oktober 2023)

Klima-, energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi og lov om ændring af lov om elforsyning, lov om fremme af vedvarende energi og elsikkerhedsloven og om ophævelse af lov om tilskud til fremme af vedvarende energi i virksomheders produktionsprocesser (En forenklet og hurtig ansøgnings- og tilladelsesproces for repowering af bestående elproduktionsanlæg på havet, tinglysning vedrørende elproduktionsanlæg i den eksklusive økonomiske zone, justering af administrationen af visse pristillægsordninger til VE-anlæg samt forlængelse af frist for anmodning om udbetaling af tilskud)

(Lovforslag nr. L 56)

Formålet med lovforslaget er bl.a. at understøtte den grønne omstilling ved at forbedre vilkår for elproducerende anlæg på havet. Lovforslaget har til formål at sikre korrekt implementering af Europa-Parlamentets og Rådet direktiv 2018/2991/EU af 11. december 2018 om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder, artikel 16 stk. 16, første afsnit. Med lovforslaget foreslås det derved, at klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndiges til at kunne fastsætte regler om en forenklet og hurtig ansøgnings- og tilladelsesproces for repowering af bestående elproduktionsanlæg på havet, som forsimpler og øger transparensen for ansøgnings- og tilladelsesprocessen.

Med lovforslaget foreslås det at tydeliggøre, at der er mulighed for tinglysning af rettigheder over elproduktionsanlæg med tilhørende interne ledningsnet i den eksklusive økonomiske zone. Dette skal ses i relation til ønsket om opstilling af 9 GW havvindmølleparker efter udbud, inkl. Energiø Bornholm, inden udgangen af 2030, som der er politisk enighed om i medfør af flere politiske aftaler.

Der foreslås med lovforslaget en række justeringer af reglerne for administrationen af pristillægsordninger for visse VE-anlæg med fast afregningspris således, at længerevarende perioder med høje elpriser bedre vil kunne håndteres. Dette udspringer af, at der i en længerevarende periode, der begyndte i efteråret 2021 og varede hele 2022, var så høje priser på elmarkedet, at markedsprisen oversteg de faste afregningspriser, som visse VE-anlæg er sikret i henhold til støtteordninger efter VE-loven. Med den nuværende administration af ordningerne indebærer vedvarende høje elpriser, at staten skal opkræve penge fra et stort antal anlægsejere, der har oparbejdet såkaldte negative pristillæg i form af for meget udbetalt markedspris for den elektricitet, de har solgt til det kollektive net. Lovforslaget vil præcisere og tilpasse de administrative bestemmelser vedrørende disse støtteordninger, således at administrationen af ordningerne vil kunne håndtere situationer med varigt høje elpriser mere hensigtsmæssigt.

Det foreslås endvidere at opdatere en række begreber vedr. udpegede elektricitetsmarkedsoperatører i VE-lovens generelle bestemmelser om fastsættelse af pristillæg, afsætning af VE-elproduktion. Dette da VE-lovens generelle bestemmelser om fastsættelse af pristillæg, afsætning af VE-elproduktion m.v. benytter en forældet terminologi fsva. udpegede elektricitetsmarkedsoperatører og elektricitetsmarkedet, særligt i forhold til Europa-Kommissionens forordning 2015/1222/EU af 24. juli 2015 om fastsættelse af retningslinjer for kapacitetstildeling og håndtering af kapacitetsbegrænsninger fastsætter. Lovforslaget foreslår dermed en revidering af relevante bestemmelser, således der kommer begrebskonsistens mellem forordning 2015/1222/EU, elforsyningsloven og VE-loven.

Endeligt foreslås det, at fristen for indgivelse af anmodning om udbetaling af tilskud for projekter, der allerede er meddelt tilsagn på VE til procesordningen, udsættes fra den 31. december 2023 til den 31. december 2027. Der indsættes desuden en bemyndigelsesbestemmelse, der giver klima-, energi- og forsyningsministeren mulighed for at fastsætte regler om forlængelse af fristen for indgivelse af anmodninger om udbetaling af tilskud. Dette skal gøre det muligt at forlænge fristen yderligere, såfremt der måtte opstå et behov herfor. Baggrunden herfor er, at meddelte tilsagn om tilskud på ordningen kan være i risiko for at bortfalde, fordi projekterne ikke kan afsluttes før sidste frist for anmodning om udbetaling, hvis fristen for anmodning om udbetaling ikke udsættes som foreslået.

Lovforslagets del vedrørende administration af visse støtteordninger til VE-anlæg forventes at have økonomiske og implementeringskonsekvenser for staten som følge af IT-tilpasninger og mindre ændringer i administrationen af pristillæg i form af faste afregningspriser hos Energinet og Energistyrelsen. Energistyrelsen og Energinet finansierer tilpasningerne af administrationen af egen ramme.

Forslaget er erhvervsrettet og omfattet af de fælles ikrafttrædelsesdatoer. Lovforslaget foreslås at træde i kraft d. 1. januar 2024.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.