L 60 Forslag til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et indre marked for digitale tjenester.

Af: Erhvervsminister Morten Bødskov (S)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 25-10-2023

Fremsættelse: 25-10-2023

Skriftlig fremsættelse (25. oktober 2023)

20231_l60_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (25. oktober 2023)

Erhvervsministeren (Morten Bødskov):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et indre marked for digitale tjenester

(Lovforslag nr. L 60)

Lovforslaget skal supplere forordningen om digitale tjenester for at sikre et effektivt tilsyn med og håndhævelse af forordningen i Danmark.

Formålet med forordningen er at skabe et velfungerende indre marked for digitale tjenester, hvor det er trygt og sikkert at færdes, og hvor fundamentale rettigheder, herunder ytringsfriheden, beskyttes. Kravene gælder for forskellige digitale tjenester rettet til brugere i EU, herunder cloudtjenester og onlineplatforme, fx sociale platforme og onlinemarkedspladser. Forordningen indeholder blandt andet krav om etablering af anmeldelsesmekanismer og pligt til at behandle anmeldelser, krav til gennemsigtighed om tjenestens indholdsmoderation, krav til tydelighed om onlinemarkedsføring, krav til udformning af tjenesternes vilkår, særlige krav til onlinemarkedspladser og krav om beskyttelse af mindreårige online.

For at sikre et passende tilsyn med og håndhævelse af forordningen, skal medlemsstaterne senest 17. februar 2024 udpege en eller flere kompetente myndigheder, herunder en koordinator for digitale tjenester, som skal føre tilsyn med forordningens overholdelse. Forordningen forpligter endvidere medlemsstaterne til at fastsætte regler om sanktioner for overtrædelse af forordningen.

Med lovforslaget foreslås det, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udpeges som kompetent myndighed og koordinator for digitale tjenester. Koordinatoren skal føre tilsyn med digitale platforme m.v., som er etableret i Danmark. Lovforslaget sikrer, at koordinatoren handler i fuld uafhængighed ved udførelsen af dens opgaver og udøvelsen af dens beføjelser, hvilket er et krav i følge forordningen. Erhvervsministeren får med lovforslaget bemyndigelse til efter aftale med den pågældende minister at udpege andre uafhængige kompetente myndigheder, hvis der viser sig et behov herfor.

Lovforslaget indeholder supplerende bestemmelser om kompetente myndigheders undersøgelses- og håndhævelsesbeføjelser, herunder en bestemmelse om at kompetente myndigheder kan udstede administrative bødeforelæg for visse ukomplicerede overtrædelser ved anvendelse af en model for udmåling af bødestørrelsen.

Lovforslaget indeholder herudover blandt andet bestemmelser om, at kompetente myndigheder har prioriteringsadgang for så vidt angår modtagne klager, bestemmelser om afskæring af administrativ rekurs og bestemmelser om afskæring af adgangen til aktindsigt efter offentlighedsloven i sager om overtrædelse af forordningen og undtagelser for indsigtsret og oplysningspligt efter databeskyttelsesforordningen.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.