Betænkning afgivet af Kulturudvalget
den 6. december 2023
1. Ændringsforslag
Kulturministeren har stillet 11
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, M, EL, DF, RV og ALT) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DD, LA og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, Enhedslisten, Dansk
Folkeparti, og Radikale Venstre
Socialdemokratiets, Venstres,
Enhedslistens, Dansk Folkepartis og Radikale Venstres medlemmer i
udvalget noterer sig med tilfredshed ministerens svar på
spørgsmål 3, hvori det fremgår, at den
omsætning, som on demand-audiovisuelle medietjenester
genererer ved at videredistribuere andre on demand-audiovisuelle
medietjenester, vil være undtaget fra det bidragspligtige
omsætningsgrundlag. Derudover noterer et flertal i udvalget
sig med tilfredshed ministerens tilsagn under 1. behandling om
løbende at vurdere og eventuelt justere loven, hvilket
ministeren også gentog i svar på spørgsmål
8, hvor ministeren oplyser, at det er naturligt at se på
behovet for justeringer, når der har været lejlighed
til at vurdere, hvordan ordningen fungerer i praksis.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af kulturministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Ordet »til«
udgår.
[Korrekturrettelse]
Til § 2
2) I
stk. 3 og 4
ændres »Stk. 1 og 2 gælder ikke« til:
»Loven gælder ikke«.
[Sproglig justering]
3) Som
stk. 5 indsættes:
»Stk. 5.
Loven gælder ikke medietjenesteudbydere, der alene udbyder
medietjenester til biblioteks- eller
undervisningsformål.«
[Undtagelse af medietjenester til
biblioteks- eller undervisningsformål]
Til § 3
4) I
nr. 4, 3. pkt., ændres
»eller indtægter« til: »og
indtægter«.
[Sproglig justering]
Til § 4
5) Stk.
7 affattes således:
»Stk. 7.
Kulturministeren kan efter forhandling med skatteministeren
fastsætte nærmere regler om inddrivelse af bidraget,
herunder regler om rykkerprocedure for betaling, forrentning og
betalingsfrist.«
[Lovteknisk rettelse]
Til § 5
6) I
stk. 1 udgår »efter tilbageløb, adfærd
og arbejdsudbud«.
[Undladelse af statsfinansielle
begreber]
Til § 7
7) Stk.
2 udgår.
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 2-4.
[Lovteknisk rettelse]
8) I
stk. 3, der bliver stk. 2, udgår
», jf. dog stk. 5«.
[Lovteknisk rettelse]
9) I
stk. 4, der bliver stk. 3, ændres
»jf. stk. 4« til: »jf. stk. 2«.
[Lovteknisk rettelse]
10) I
stk. 5, der bliver stk. 4, ændres
»jf. stk. 4 og 5« til: »jf. stk. 2 og
3«.
[Lovteknisk rettelse]
Til § 9
11) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
En medietjenesteudbyder skal inden for en frist fastsat af Slots-
og Kulturstyrelsen give de oplysninger, udlevere de dokumenter m.v.
og afgive de skriftlige udtalelser, som forlanges af styrelsen i
forbindelse med udøvelse af tilsynsforpligtelsen.«
[Sproglig justering af stykket]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foretages
korrekturrettelse i lovforslagets § 1.
Ændringsforslaget er således
uden indholdsmæssig betydning.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foretages
sproglige ændring i lovforslagets § 2, stk. 3 og 4,
således at det tydeliggøres, for hvilke medietjenester
loven ikke vil finde anvendelse.
Der er tale om sproglige rettelser.
Ændringsforslaget er således uden indholdsmæssig
betydning.
Til nr. 3
Det følger af artikel 13, stk. 6, 2.
pkt. i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/1808
af 14. november 2018 om ændring af direktiv (EU) 2010/13 af
10. marts 2010 om samordning af visse love og administrative
bestemmelser i medlemsstaterne om udbud af audiovisuelle
medietjenester (direktiv om audiovisuelle medietjenester) i
betragtning af de ændrede markedsforhold, at en medlemsstat
kan fravige bidragsforpligtelsen efter direktivets artikel 13, stk.
2, hvor det ville være upraktisk eller ubegrundet i
betragtning af arten af eller emnet for den audiovisuelle
medietjeneste.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at loven ikke vil finde anvendelse
på medietjenesteudbydere, der kun udbyder biblioteks- eller
undervisningstjenester, som f.eks. digitalt udlåner film
gennem bibliotekerne og til undervisningsbrug. Dermed vil
sådanne on demand-audiovisuelle medietjenester, der grundet
deres art har et fortrinsvis almennyttigt sigte, være
undtaget fra at betale kulturbidrag.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foretages en
sproglig ændring i lovforslaget § 3, nr. 4, 3. pkt.,
så det tydeliggøres, at de indtægter, der kan
undtages fra den bidragspligtige omsætning er
sidestillede.
Der er tale om sproglig rettelse.
Ændringsforslaget er således uden indholdsmæssig
betydning.
Til nr. 5
Det fremgår af lovforslagets §
4, stk. 7, at kulturministeren efter forhandling med
skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om
inddrivelse af bidraget efter stk. 5.
Henvisningen til stk. 5 kan føre til
tvivl om, hvorvidt bemyndigelsen til at fastsætte
nærmere regler kun omfatter bidraget på 3 pct. fra
medietjenesteudbyder, der har investeret under 5 pct. af sin
bidragspligtige omsætning i dansk indhold i gennemsnit over
en 3-årig periode, eller om bemyndigelsen også omfatter
andre bidrag efter § 4. Det foreslås derfor at rette op
på dette ved at slette henvisningen til stk. 5.
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter.
Til nr. 6
I lovforslagets § 5 henvises der til,
at provenuet af kulturbidraget efter tilbageløb,
adfærd og arbejdsudbud fordeles efter fradrag af
administrationsomkostninger mellem public service-puljen og
støtte til dansk film.
»Tilbageløb, adfærd og
arbejdsudbud« beskriver en statsfinansiel beregningsmetode,
der ikke har indflydelse på, at provenuet fra kulturbidraget
vil blive fordelt mellem public service-puljen og støtte til
dansk film, hvilket kan medføre tvivl om bestemmelsens
anvendelsesområde. Det foreslås derfor at rette op
på dette ved at slette beskrivelsen af den statsfinansielle
beregningsmetode.
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter. Ændringsforslaget er således uden
indholdsmæssig betydning.
Til nr. 7
Det fremgår af lovforslagets §
7, stk. 2, at den bidragspligtige omsætning skal indregnes i
opgørelsen, så det klart kan identificeres, at
omsætningen hidrører fra en on demand-audiovisuel
medietjeneste. Tilsvarende fremgår af lovforslagets § 7,
stk. 1, 2. pkt.
Det foreslås derfor med
ændringsforslaget, at § 7, stk. 2, udgår. Stk. 3-5
vil herefter blive stk. 2-4.
Der er tale om lovteknisk rettelse, der ved
en fejl ikke indgik i det fremsatte lovforslag.
Ændringsforslaget er således uden indholdsmæssig
betydning.
Til nr. 8
Lovforslagets §7, stk. 3,
fastsætter, at en indberettet opgørelse skal ledsages
af en revisorerklæring afgivet med høj grad af
sikkerhed, jf. dog stk. 5. Det foreslås at fjerne
henvisningen til stk. 5, da bestemmelsen ikke udgør en
undtagelse til kravet om revisorerklæring og dermed er
overflødig.
Der er tale om lovteknisk korrektion, der
ved en fejl ikke indgik i det fremsatte lovforslag.
Ændringsforslaget er således uden indholdsmæssig
betydning.
Til nr. 9
Det fremgår af lovforslagets §
7, stk. 4, at en medietjenesteudbyder, der udbyder mere end
én on demand-audiovisuel medietjeneste, kan indberette
én samlet erklæring, jf. stk. 4, for disse.
Kulturministeriet er blevet opmærksom
på en lovteknisk fejl i henvisningen i den foreslåede
§ 7, stk. 4, idet der henvises tilbage til stk. 4.
Krav til indberettede opgørelser
fremgår imidlertid af lovforslagets § 7, stk. 3.
Som konsekvens af ændringsforslag nr.
7 foreslås det med ændringsforslag nr. 9, at
henvisningen til stk. 4 i lovforslagets § 7, stk. 4,
ændres til stk. 2.
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter. Ændringsforslaget er således uden
indholdsmæssig betydning.
Til nr. 10
Det fremgår af lovforslagets §
7, stk. 5, at kulturministeren kan fastsætte nærmere
regler om indberetning af opgørelser over den
bidragspligtige omsætning i medfør af stk. 1, herunder
om indberetningens form, procedure og indhold, frister for
indberetningen og krav til revisorerklæringer, jf. stk. 4 og
5.
Krav til revisorerklæringer
fremgår imidlertid kun af lovforslagets § 7, stk. 3.
Som konsekvens af ændringsforslag nr.
7 foreslås det med ændringsforslag nr. 10, at
henvisningen til stk. 4 og 5 i lovforslagets § 7, stk. 5,
ændres til stk. 2 og 3.
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter. Ændringsforslaget er således uden
indholdsmæssig betydning.
Til nr. 11
Med ændringsforslaget foreslås
det, at lovforslaget § 9, stk. 2, nyaffattes.
Der er tale om sproglig forenkling af
bestemmelsen. Ændringsforslaget er således uden
indholdsmæssig betydning.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. november
2023 og var til 1. behandling den 10. november 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Kulturudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
kulturministeren sendte den 15. august 2023 dette udkast til
udvalget, jf. KUU alm. del - bilag 128, (folketingsåret
2022-23 2. samling). Den 3. november 2023 sendte kulturministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
17 spørgsmål til kulturministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Astrid Krag
(S) Bjarne Laustsen (S) Flemming Møller Mortensen (S)
Frederik Vad (S) Gunvor Wibroe (S) Matilde Powers (S) Mogens Jensen
(S) Thomas Monberg (S) Jan E. Jørgensen (V) Hans Christian
Schmidt (V) fmd. Anni Matthiesen
(V) Kim Valentin (V) Jeppe Søe (M) Jan Carlsen (M)
Søren Espersen (DD) Peter Skaarup (DD) Katrine Daugaard (LA)
Louise Brown (LA) Helle Bonnesen (KF) Mai Mercado (KF) Mikkel
Bjørn (DF) Morten Messerschmidt (DF) Charlotte Broman
Mølbæk (SF) Mads Olsen (SF) Søren
Søndergaard (EL) Runa Friis Hansen (EL) Zenia Stampe (RV)
nfmd. Sascha Faxe (ALT)
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Moderaterne (M) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 3 | |