L 70 Forslag til lov om visse medietjenesteudbyderes bidrag til fremme af dansk kultur (kulturbidragsloven).

Af: Kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M)
Udvalg: Kulturudvalget
Samling: 2023-24
Status: Bortfaldet

Betænkning

Afgivet: 06-12-2023

Betænkning afgivet af Kulturudvalget den 6. december 2023

20231_l70_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Kulturudvalget den 6. december 2023

1. Ændringsforslag

Kulturministeren har stillet 11 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, SF, M, EL, DF, RV og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (DD, LA og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.

Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Socialdemokratiet, Venstre, Enhedslisten, Dansk Folkeparti, og Radikale Venstre

Socialdemokratiets, Venstres, Enhedslistens, Dansk Folkepartis og Radikale Venstres medlemmer i udvalget noterer sig med tilfredshed ministerens svar på spørgsmål 3, hvori det fremgår, at den omsætning, som on demand-audiovisuelle medietjenester genererer ved at videredistribuere andre on demand-audiovisuelle medietjenester, vil være undtaget fra det bidragspligtige omsætningsgrundlag. Derudover noterer et flertal i udvalget sig med tilfredshed ministerens tilsagn under 1. behandling om løbende at vurdere og eventuelt justere loven, hvilket ministeren også gentog i svar på spørgsmål 8, hvor ministeren oplyser, at det er naturligt at se på behovet for justeringer, når der har været lejlighed til at vurdere, hvordan ordningen fungerer i praksis.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af kulturministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Ordet »til« udgår.

[Korrekturrettelse]

Til § 2

2) I stk. 3 og 4 ændres »Stk. 1 og 2 gælder ikke« til: »Loven gælder ikke«.

[Sproglig justering]

3) Som stk. 5 indsættes:

»Stk. 5. Loven gælder ikke medietjenesteudbydere, der alene udbyder medietjenester til biblioteks- eller undervisningsformål.«

[Undtagelse af medietjenester til biblioteks- eller undervisningsformål]

Til § 3

4) I nr. 4, 3. pkt., ændres »eller indtægter« til: »og indtægter«.

[Sproglig justering]

Til § 4

5) Stk. 7 affattes således:

»Stk. 7. Kulturministeren kan efter forhandling med skatteministeren fastsætte nærmere regler om inddrivelse af bidraget, herunder regler om rykkerprocedure for betaling, forrentning og betalingsfrist.«

[Lovteknisk rettelse]

Til § 5

6) I stk. 1 udgår »efter tilbageløb, adfærd og arbejdsudbud«.

[Undladelse af statsfinansielle begreber]

Til § 7

7) Stk. 2 udgår.

Stk. 3-5 bliver herefter stk. 2-4.

[Lovteknisk rettelse]

8) I stk. 3, der bliver stk. 2, udgår », jf. dog stk. 5«.

[Lovteknisk rettelse]

9) I stk. 4, der bliver stk. 3, ændres »jf. stk. 4« til: »jf. stk. 2«.

[Lovteknisk rettelse]

10) I stk. 5, der bliver stk. 4, ændres »jf. stk. 4 og 5« til: »jf. stk. 2 og 3«.

[Lovteknisk rettelse]

Til § 9

11) Stk. 2 affattes således:

»Stk. 2. En medietjenesteudbyder skal inden for en frist fastsat af Slots- og Kulturstyrelsen give de oplysninger, udlevere de dokumenter m.v. og afgive de skriftlige udtalelser, som forlanges af styrelsen i forbindelse med udøvelse af tilsynsforpligtelsen.«

[Sproglig justering af stykket]

Bemærkninger

Til nr. 1

Med ændringsforslaget foretages korrekturrettelse i lovforslagets § 1.

Ændringsforslaget er således uden indholdsmæssig betydning.

Til nr. 2

Med ændringsforslaget foretages sproglige ændring i lovforslagets § 2, stk. 3 og 4, således at det tydeliggøres, for hvilke medietjenester loven ikke vil finde anvendelse.

Der er tale om sproglige rettelser. Ændringsforslaget er således uden indholdsmæssig betydning.

Til nr. 3

Det følger af artikel 13, stk. 6, 2. pkt. i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/1808 af 14. november 2018 om ændring af direktiv (EU) 2010/13 af 10. marts 2010 om samordning af visse love og administrative bestemmelser i medlemsstaterne om udbud af audiovisuelle medietjenester (direktiv om audiovisuelle medietjenester) i betragtning af de ændrede markedsforhold, at en medlemsstat kan fravige bidragsforpligtelsen efter direktivets artikel 13, stk. 2, hvor det ville være upraktisk eller ubegrundet i betragtning af arten af eller emnet for den audiovisuelle medietjeneste.

Det foreslås med ændringsforslaget, at loven ikke vil finde anvendelse på medietjenesteudbydere, der kun udbyder biblioteks- eller undervisningstjenester, som f.eks. digitalt udlåner film gennem bibliotekerne og til undervisningsbrug. Dermed vil sådanne on demand-audiovisuelle medietjenester, der grundet deres art har et fortrinsvis almennyttigt sigte, være undtaget fra at betale kulturbidrag.

Til nr. 4

Med ændringsforslaget foretages en sproglig ændring i lovforslaget § 3, nr. 4, 3. pkt., så det tydeliggøres, at de indtægter, der kan undtages fra den bidragspligtige omsætning er sidestillede.

Der er tale om sproglig rettelse. Ændringsforslaget er således uden indholdsmæssig betydning.

Til nr. 5

Det fremgår af lovforslagets § 4, stk. 7, at kulturministeren efter forhandling med skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om inddrivelse af bidraget efter stk. 5.

Henvisningen til stk. 5 kan føre til tvivl om, hvorvidt bemyndigelsen til at fastsætte nærmere regler kun omfatter bidraget på 3 pct. fra medietjenesteudbyder, der har investeret under 5 pct. af sin bidragspligtige omsætning i dansk indhold i gennemsnit over en 3-årig periode, eller om bemyndigelsen også omfatter andre bidrag efter § 4. Det foreslås derfor at rette op på dette ved at slette henvisningen til stk. 5.

Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter.

Til nr. 6

I lovforslagets § 5 henvises der til, at provenuet af kulturbidraget efter tilbageløb, adfærd og arbejdsudbud fordeles efter fradrag af administrationsomkostninger mellem public service-puljen og støtte til dansk film.

»Tilbageløb, adfærd og arbejdsudbud« beskriver en statsfinansiel beregningsmetode, der ikke har indflydelse på, at provenuet fra kulturbidraget vil blive fordelt mellem public service-puljen og støtte til dansk film, hvilket kan medføre tvivl om bestemmelsens anvendelsesområde. Det foreslås derfor at rette op på dette ved at slette beskrivelsen af den statsfinansielle beregningsmetode.

Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Ændringsforslaget er således uden indholdsmæssig betydning.

Til nr. 7

Det fremgår af lovforslagets § 7, stk. 2, at den bidragspligtige omsætning skal indregnes i opgørelsen, så det klart kan identificeres, at omsætningen hidrører fra en on demand-audiovisuel medietjeneste. Tilsvarende fremgår af lovforslagets § 7, stk. 1, 2. pkt.

Det foreslås derfor med ændringsforslaget, at § 7, stk. 2, udgår. Stk. 3-5 vil herefter blive stk. 2-4.

Der er tale om lovteknisk rettelse, der ved en fejl ikke indgik i det fremsatte lovforslag. Ændringsforslaget er således uden indholdsmæssig betydning.

Til nr. 8

Lovforslagets §7, stk. 3, fastsætter, at en indberettet opgørelse skal ledsages af en revisorerklæring afgivet med høj grad af sikkerhed, jf. dog stk. 5. Det foreslås at fjerne henvisningen til stk. 5, da bestemmelsen ikke udgør en undtagelse til kravet om revisorerklæring og dermed er overflødig.

Der er tale om lovteknisk korrektion, der ved en fejl ikke indgik i det fremsatte lovforslag. Ændringsforslaget er således uden indholdsmæssig betydning.

Til nr. 9

Det fremgår af lovforslagets § 7, stk. 4, at en medietjenesteudbyder, der udbyder mere end én on demand-audiovisuel medietjeneste, kan indberette én samlet erklæring, jf. stk. 4, for disse.

Kulturministeriet er blevet opmærksom på en lovteknisk fejl i henvisningen i den foreslåede § 7, stk. 4, idet der henvises tilbage til stk. 4.

Krav til indberettede opgørelser fremgår imidlertid af lovforslagets § 7, stk. 3.

Som konsekvens af ændringsforslag nr. 7 foreslås det med ændringsforslag nr. 9, at henvisningen til stk. 4 i lovforslagets § 7, stk. 4, ændres til stk. 2.

Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Ændringsforslaget er således uden indholdsmæssig betydning.

Til nr. 10

Det fremgår af lovforslagets § 7, stk. 5, at kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om indberetning af opgørelser over den bidragspligtige omsætning i medfør af stk. 1, herunder om indberetningens form, procedure og indhold, frister for indberetningen og krav til revisorerklæringer, jf. stk. 4 og 5.

Krav til revisorerklæringer fremgår imidlertid kun af lovforslagets § 7, stk. 3.

Som konsekvens af ændringsforslag nr. 7 foreslås det med ændringsforslag nr. 10, at henvisningen til stk. 4 og 5 i lovforslagets § 7, stk. 5, ændres til stk. 2 og 3.

Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Ændringsforslaget er således uden indholdsmæssig betydning.

Til nr. 11

Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslaget § 9, stk. 2, nyaffattes.

Der er tale om sproglig forenkling af bestemmelsen. Ændringsforslaget er således uden indholdsmæssig betydning.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 3. november 2023 og var til 1. behandling den 10. november 2023. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Kulturudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og kulturministeren sendte den 15. august 2023 dette udkast til udvalget, jf. KUU alm. del - bilag 128, (folketingsåret 2022-23 2. samling). Den 3. november 2023 sendte kulturministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 17 spørgsmål til kulturministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Anders Kronborg (S) Astrid Krag (S) Bjarne Laustsen (S) Flemming Møller Mortensen (S) Frederik Vad (S) Gunvor Wibroe (S) Matilde Powers (S) Mogens Jensen (S) Thomas Monberg (S) Jan E. Jørgensen (V) Hans Christian Schmidt (V) fmd. Anni Matthiesen (V) Kim Valentin (V) Jeppe Søe (M) Jan Carlsen (M) Søren Espersen (DD) Peter Skaarup (DD) Katrine Daugaard (LA) Louise Brown (LA) Helle Bonnesen (KF) Mai Mercado (KF) Mikkel Bjørn (DF) Morten Messerschmidt (DF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Mads Olsen (SF) Søren Søndergaard (EL) Runa Friis Hansen (EL) Zenia Stampe (RV) nfmd. Sascha Faxe (ALT)

Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Moderaterne (M)15
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)14
Liberal Alliance (LA)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)5
Nye Borgerlige (NB)3
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)3