L 92 Forslag til lov om ændring af ligningsloven.

(Ændring af listen over lande, der er omfattet af defensive foranstaltninger).

Af: Skatteminister Jeppe Bruus (S)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 19-12-2023

Fremsat den 19. december 2023 af skatteministeren (Jeppe Bruus)

20231_l92_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 19. december 2023 af skatteministeren (Jeppe Bruus)

Forslag

til

Lov om ændring af ligningsloven

(Ændring af listen over lande, der er omfattet af defensive foranstaltninger)

§ 1

I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 42 af 13. januar 2023, som ændret bl.a. ved § 4 i lov nr. 710 af 13. juni 2023 og § 3 i lov nr. 712 af 13. juni 2023 og senest ved § 5 i lov nr. 1563 af 12. december 2023, foretages følgende ændringer:

1. I § 5 H, stk. 2, indsættes efter nr. 2 som nyt nummer:

»3) Antigua og Barbuda.«

Nr. 3-5 bliver herefter nr. 4-6.

2. § 5 H, stk. 2, nr. 4, der bliver nr. 5, affattes således:

»5) Belize.«

3. § 5 H, stk. 2, nr. 6, ophæves.

4. § 5 H, stk. 2, nr. 9, ophæves.

Nr. 10-12 bliver herefter nr. 9-11.

5. I § 5 H, stk. 2, indsættes efter nr. 12, der bliver nr. 11, som nyt nummer:

»12) Seychellerne.«

§ 2

Loven træder i kraft den 1. februar 2024.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
 
1.
Indledning
2.
Lovforslagets hovedpunkt
 
2.1.
Ændring af listen over lande omfattet af defensive foranstaltninger
  
2.1.1.
Gældende ret
  
2.1.2.
Skatteministeriets overvejelser
  
2.1.3.
Den foreslåede ordning
3.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
6.
Klimamæssige konsekvenser
7.
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8.
Forholdet til EU-retten
9.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10.
Sammenfattende skema
 


1. Indledning

Lovforslaget har til formål at ændre listen over lande, der er omfattet af de danske defensive foranstaltninger (skattesanktioner) over for lande på EU´s sortliste over skattely, således at den er i overensstemmelse med EU's liste over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner (EU´s sortliste over skattely) efter den seneste opdatering ved Rådets beslutning af 17. oktober 2023.

Ved beslutningen blev Antigua og Barbuda, Belize og Seychellerne medtaget på EU´s sortliste, fordi landene ikke opfyldte kravene vedrørende udveksling af skatteoplysninger efter anmodning. Derudover blev Costa Rica, De Britiske Jomfruøer og Marshalløerne fjernet fra listen. Costa Rica og De Britiske Jomfruøer er opført på den såkaldte observationsliste.

2. Lovforslagets hovedpunkt

2.1. Ændring af listen over lande omfattet af defensive foranstaltninger

2.1.1. Gældende ret

Ved lov nr. 788 af 4. maj 2021 blev der med virkning fra den 1. juli 2021 indført såkaldte defensive foranstaltninger imod lande, der er opført på EU´s sortliste over skattely.

De defensive foranstaltninger består i, at der ikke er fradrag for betalinger til interesseforbundne modtagere hjemmehørende i de berørte lande. Der er heller ikke fradragsret i det tilfælde, hvor modtageren ikke er skattemæssigt hjemmehørende i de berørte lande, hvis modtageren ikke er betalingens retmæssige modtager, og betalingen videreføres til en modtager i de berørte lande. De nærmere regler herom fremgår af ligningslovens § 5 H, stk. 1 og 3.

Endvidere skal der indeholdes og betales en særlig høj udbytteskat (44 pct.) på udbytter af hovedaktionæraktier, datterselskabsaktier og koncernselskabsaktier, når den retmæssige modtager af udbyttet er hjemmehørende i ét af de oplistede lande. Denne særlig høje udbytteskat gælder også, hvor udbyttet udloddes til en modtager, der ikke er skattemæssigt hjemmehørende i de berørte lande, men hvor den pågældende ikke er udbyttets retmæssige ejer, og udbyttet videreføres til en modtager i de berørte lande. Reglerne herom fremgår af selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 3. pkt., og kildeskattelovens § 2, stk. 11, 2. pkt., og § 65, stk. 12 og 13.

De defensive foranstaltninger skal virke som værn mod skatteunddragelse og skatteundgåelse ved benyttelse af skattelykonstruktioner. Kriterierne for sortlisten vedrører udveksling af oplysninger mellem skattemyndigheder, fair beskatning og fravær af skadelige skatteordninger samt efterlevelse af OECD's BEPS-minimumsstandarder.

Følgende 15 lande er på nuværende tidspunkt omfattet af de defensive foranstaltninger, jf. ligningslovens § 5 H, stk. 2: Amerikansk Samoa, Anguilla, Bahamas, Costa Rica, De Amerikanske Jomfruøer, De Britiske Jomfruøer, Fiji, Guam, Marshalløerne, Palau, Panama, Samoa, Trinidad og Tobago, Turks- og Caicosøerne og Vanuatu.

Rusland har siden den 14. februar 2023 været opført på EU's sortliste over skattely. Med lov nr. 712 af 13. juni 2023 om opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Rusland og gennemførelse af defensive foranstaltninger mod Rusland er der opnået Folketingets samtykke til at opsige dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Rusland. En sådan opsigelse er en forudsætning for, at det er muligt at gennemføre skattesanktioner i form af de ovenfor nævnte defensive foranstaltninger mod Rusland.

Dobbeltbeskatningsoverenskomsten er opsagt med virkning fra den 1. januar 2024. Se hertil bekendtgørelse nr. 3 af 13. november 2023 om opsigelse af dobbeltbeskatningsoverens-komsten mellem Danmark og Rusland.

Med lov nr. 712 af 13. juni 2023 er skatteministeren bemyndiget til at fastsætte tidspunktet for ophævelse af lov nr. 403 af 22. maj 1996 om indgåelse af dobbeltbeskatnings‍overen‍skomst mellem Kongeriget Danmarks regering og Den Russiske Føderations regering, jf. § 2, stk. 3, i lov nr. 712 af 13. juni 2023. Skatteministeren er tilsvarende, jf. § 2, stk. 2, i lov nr. 712 af 13. juni 2023, bemyndiget til at fastsætte tidspunktet for ikrafttrædelse af den ændring af ligningslovens § 5 H, stk. 2, der følger af § 3 i lov nr. 712 af 13. juni 2023, dvs. gennemførelse af de defensive foranstaltninger mod Rusland.

Lov nr. 403 af 22. maj 1996 om indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Kongeriget Danmarks regering og Den Russiske Føderations regering er således som følge af bekendtgørelse nr. 1292 af 13. november 2023, der er udstedt i medfør af lov om opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Rusland og gennemførelse af defensive foranstaltninger mod Rusland, ophævet fra den 1. januar 2024. Det samme gælder gennemførelse af defensive foranstaltninger mod Rusland, og Rusland er således fra den 1. januar 2024 omfattet af defensive foranstaltninger.

2.1.2. Skatteministeriets overvejelser

Ifølge bemærkningerne til lovforslaget om fastsættelse af defensive foranstaltninger mod lande på EU-listen over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner, jf. Folketingstidende 2020-21, A, L 150 som fremsat, side 4, var det ved indførelsen af de defensive foranstaltninger mod lande på EU´s sortliste over skattely forudsat, at fremtidige ændringer af, hvilke lande der berøres af de defensive foranstaltninger, ville skulle gennemføres ved lov. Dette ville skulle gælde, hvis der blev optaget nye lande på EU´s sortliste over skattely, eller hvis nogle af de oplistede lande blev fjernet fra listen.

Ved opdateringen af EU´s sortliste over skattely vedtaget af Rådet den 17. oktober 2023 blev Antigua og Barbuda, Belize og Seychellerne indført på EU's sortliste, mens Costa Rica, De Britiske Jomfruøer og Marshalløerne blev fjernet fra listen.

De lande, der er medtaget på EU's sortliste over skattely ved den seneste opdatering af listen, bør medtages på listen over de lande, der berøres af de defensive foranstaltninger, der er gennemført i Danmark, jf. ligningslovens § 5 H, stk. 2. Ligeledes bør de lande, der er fjernet fra EU's sortliste over skattely, fjernes fra den danske liste.

2.1.3. Den foreslåede ordning

Det foreslås, at Antigua og Barbuda, Belize og Seychellerne medtages på listen i ligningslovens § 5 H, stk. 2, samt at Costa Rica, De Britiske Jomfruøer og Marshalløerne fjernes fra listen.

Den danske oplistning af lande omfattet af de defensive foranstaltninger vil derved pr. 1. februar 2024 svare til de lande, der indgår på EU´s sortliste over skattely.

3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige

Lovforslaget vurderes ikke at have nævneværdige økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for det offentlige.

Det er vurderingen, at lovforslaget er udformet i overensstemmelse med de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

Ændringen af listen over lande, der omfattes af de defensive foranstaltninger over for lande på EU's sortliste over skattely, vurderes ikke at have nævneværdige økonomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

Der er ved vurderingen taget udgangspunkt i den generelle økonomiske aktivitet med de lande, der foreslås opført på listen i ligningslovens § 5 H, stk. 2. At konsekvenserne ikke er vurderet nævneværdige, skyldes dels den begrænsede økonomiske aktivitet med hovedparten af landene, dels at det må forventes, at den skærpede beskatning vil få danske selskaber og hovedaktionærer til i vidt omfang at undlade at gennemføre den form for transaktioner, der rammes af den skærpede beskatning.

Innovations- og Iværksættertjekket vurderes ikke at være relevant, fordi lovforslaget ikke påvirker virksomheders eller iværksætters muligheder for at teste, udvikle og anvende nye teknologier og innovation.

5. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

6. Klimamæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.

7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.

8. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.

9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.

Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 17. november 2023 til den 15. december 2023 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:

3F, Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP, Borger- og retssikkerhedschefen i Skatteforvaltningen, Brancheforeningen for Aktive Ejere i Danmark, CEPOS, Cevea, Dansk Aktionærforening, Dansk Erhverv, Dansk Iværksætterforening, Danske Advokater, DI, Digitaliseringsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen - Område for Bedre Regulering (OBR), Finans Danmark, Foreningen Danske Revisorer, Forsikring & Pension, FSR - danske revisorer, Justitia, Kraka, Landbrug & Fødevarer, Landsskatteretten, Mellemfolkeligt Samvirke, Oxfam IBIS, SEGES, Skatteankeforvaltning-en, SMVdanmark og SRF Skattefaglig Forening.

 


10. Sammenfattende skema


 
Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Er i strid med de fem principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end minimumskrav i EU-regulering (sæt X)
Ja
Nej
X
   


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1-5

Ved lov nr. 788 af 4. maj 2021 blev der med virkning fra den 1. juli 2021 indført såkaldte defensive foranstaltninger (skattesanktioner) imod lande, der er opført på EU´s sortliste over skattely.

De defensive foranstaltninger består i, at der ikke er fradrag for betalinger til interesseforbundne modtagere hjemmehørende i de berørte lande. Der er heller ikke fradragsret i det tilfælde, hvor modtageren ikke er skattemæssigt hjemmehørende i de berørte lande, hvis modtageren ikke er betaling-ens retmæssige modtager, og betalingen videreføres til en modtager i de berørte lande. Dette gælder dog ikke, hvis den skattepligtige godtgør, at betalingens retmæssige modtager er skattemæssigt hjemmehørende i en stat, der er medlem af EU eller EØS, eller som har indgået en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark. Reglerne herom fremgår af ligningslovens § 5 H, stk. 1 og 3.

Endvidere skal der indeholdes og betales en særlig høj udbytteskat (44 pct.) på udbytter af hovedaktionæraktier, datterselskabsaktier og koncernselskabsaktier, når den retmæssige modtager af udbyttet er hjemmehørende eller registreret i et af de oplistede lande. Denne særlig høje udbytteskat gælder også, hvor udbyttet udloddes til en modtager, der ikke er skattemæssigt hjemmehørende i de berørte lande, men hvor den pågældende ikke er udbyttets retmæssige ejer, og udbyttet videreføres til en modtager i de berørte lande. Reglerne herom fremgår af selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 3. pkt., og kildeskattelovens § 2, stk. 11, 2. pkt., og § 65, stk. 12 og 13.

Det fremgår af ligningslovens § 5 H, stk. 2, at følgende lande er omfattet af de defensive foranstaltninger: Amerikansk Samoa, Anguilla, Bahamas, Costa Rica, De Amerikanske Jomfruøer, De Britiske Jomfruøer, Fiji, Guam, Marshalløerne, Palau, Panama, Samoa, Trinidad og Tobago, Turks- og Caicosøerne og Vanuatu.

Rusland opføres på listen over lande, der er omfattet af de danske defensive foranstaltninger, fra den 1. januar 2024 som følge af bekendtgørelse nr. 1292 af 13. november 2023, der er udstedt i medfør af lov nr. 712 af 13. juni 2023 om opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Rusland og gennemførelse af defensive foranstaltninger mod Rusland.

Det foreslås at ændre ligningslovens § 5 H, stk. 2, således at Antigua og Barbuda, Belize og Seychellerne medtages på listen over lande, der omfattes af de defensive foranstaltninger over for lande på EU's sortliste over skattely, samt at Costa Rica, De Britiske Jomfruøer og Marshalløerne fjernes fra listen i ligningslovens § 5 H, stk. 2.

Det vil medføre, at Antigua og Barbuda, Belize og Seychellerne vil være omfattet af de defensive foranstaltninger. Dermed vil skattepligtige selskaber, personer m.v., jf. ligningslovens § 5 H, stk. 1, 1. pkt., ikke kunne foretage fradrag for betalinger efter skattelovgivningens almindelige regler, hvis de endelige modtagere er skattesubjekter, der er hjemmehørende i Antigua og Barbuda, Belize eller Seychellerne.

Endvidere vil udbytter af hovedaktionæraktier, datterselskabsaktier og koncernselskabsaktier være omfattet af de ovenfor beskrevne regler om en forhøjet indeholdelses- og skattesats på 44 pct., når modtageren eller den retmæssige ejer af udbyttet er hjemmehørende eller registreret i Antigua og Barbuda, Belize eller Seychellerne.

Samtidigt vil det betyde, at Costa Rica, De Britiske Jomfruøer og Marshalløerne ikke længere vil være omfattet af de ovenfor nævnte defensive foranstaltninger.

Til § 2

Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. februar 2024.

Det vil betyde, at Antigua og Barbuda, Belize og Seychellerne vil blive omfattet af defensive foranstaltninger pr. 1. februar 2024, mens Costa Rica, De Britiske Jomfruøer og Marshalløerne pr. 1. februar 2024 ikke længere vil være omfattet af defensive foranstaltninger.

Loven gælder hverken for Færøerne eller Grønland, fordi ligningsloven, der foreslås ændret, ikke gælder for Færøerne eller Grønland og ikke indeholder hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne og Grønland.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
 
Lovforslaget
   
  
§ 1
  
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 42 af 13. januar 2023, som ændret bl.a. ved § 4 i lov nr. 710 af 13. juni 2023 og § 3 i lov nr. 712 af 13. juni 2023 og senest ved ‍§ ‍5 i lov nr. 1563 af 12. december 2023, foretages følgende ændringer:
   
§ 5 H. ---
  
Stk. 2. Stk. 1 finder anvendelse på betalinger til modtagere, der er skattemæssigt hjemmehørende eller registreret efter reglerne i:
  
1) Amerikansk Samoa.
  
2) Anguilla.
 
1. I § 5 H, stk. 2, indsættes efter nr. 2 som nyt nummer:
3) Bahamas.
 
»3) Antigua og Barbuda.«
4) Costa Rica.
 
Nr. 3-5 bliver herefter nr. 4-6.
5) De Amerikanske Jomfruøer.
  
6) De Britiske Jomfruøer.
 
2. § 5 H, stk. 2, nr. 4, der bliver nr. 5, affattes således:
7) Fiji.
 
»5) Belize.«
8) Guam.
  
9) Marshalløerne.
 
3. § 5 H, stk. 2, nr. 6, ophæves.
10) Palau.
  
11) Panama.
 
4. § 5 H, stk. 2, nr. 9, ophæves.
12) Samoa.
 
Nr. 10-12 bliver herefter nr. 9-11.
13) Trinidad og Tobago.
  
14) Turks- og Caicosøerne.
 
5. I § 5 H, stk. 2, indsættes efter nr. 12, der bliver nr. 11, som
15) Vanuatu.
 
nyt nummer:
Stk. 3. ---
 
»12) Seychellerne.«