Fremsat den 19. december 2023 af skatteministeren (Jeppe Bruus)
Forslag
til
Lov om ændring af ligningsloven
(Ændring af listen over lande, der er
omfattet af defensive foranstaltninger)
§ 1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 42 af 13. januar 2023, som ændret bl.a. ved § 4 i
lov nr. 710 af 13. juni 2023 og § 3 i lov nr. 712 af 13. juni
2023 og senest ved § 5 i lov nr. 1563 af 12. december 2023,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 5 H, stk. 2, indsættes
efter nr. 2 som nyt nummer:
»3)
Antigua og Barbuda.«
Nr. 3-5 bliver herefter nr. 4-6.
2. § 5 H,
stk. 2, nr. 4, der bliver nr. 5, affattes således:
»5)
Belize.«
3. § 5 H,
stk. 2, nr. 6, ophæves.
4. § 5 H,
stk. 2, nr. 9, ophæves.
Nr. 10-12 bliver herefter nr. 9-11.
5. I
§ 5 H, stk. 2, indsættes
efter nr. 12, der bliver nr. 11, som nyt nummer:
»12)
Seychellerne.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. februar 2024.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkt | | 2.1. | Ændring af listen over lande
omfattet af defensive foranstaltninger | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Skatteministeriets overvejelser | | | 2.1.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema | |
|
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at ændre listen over
lande, der er omfattet af de danske defensive foranstaltninger
(skattesanktioner) over for lande på EU´s sortliste
over skattely, således at den er i overensstemmelse med EU's
liste over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner (EU´s
sortliste over skattely) efter den seneste opdatering ved
Rådets beslutning af 17. oktober 2023.
Ved beslutningen blev Antigua og Barbuda, Belize og Seychellerne
medtaget på EU´s sortliste, fordi landene ikke opfyldte
kravene vedrørende udveksling af skatteoplysninger efter
anmodning. Derudover blev Costa Rica, De Britiske Jomfruøer
og Marshalløerne fjernet fra listen. Costa Rica og De
Britiske Jomfruøer er opført på den
såkaldte observationsliste.
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Ændring af listen over lande omfattet af
defensive foranstaltninger
2.1.1. Gældende ret
Ved lov nr. 788 af 4. maj 2021 blev der med virkning fra den 1.
juli 2021 indført såkaldte defensive foranstaltninger
imod lande, der er opført på EU´s sortliste over
skattely.
De defensive foranstaltninger består i, at der ikke er
fradrag for betalinger til interesseforbundne modtagere
hjemmehørende i de berørte lande. Der er heller ikke
fradragsret i det tilfælde, hvor modtageren ikke er
skattemæssigt hjemmehørende i de berørte lande,
hvis modtageren ikke er betalingens retmæssige modtager, og
betalingen videreføres til en modtager i de berørte
lande. De nærmere regler herom fremgår af
ligningslovens § 5 H, stk. 1 og 3.
Endvidere skal der indeholdes og betales en særlig
høj udbytteskat (44 pct.) på udbytter af
hovedaktionæraktier, datterselskabsaktier og
koncernselskabsaktier, når den retmæssige modtager af
udbyttet er hjemmehørende i ét af de oplistede lande.
Denne særlig høje udbytteskat gælder også,
hvor udbyttet udloddes til en modtager, der ikke er
skattemæssigt hjemmehørende i de berørte lande,
men hvor den pågældende ikke er udbyttets
retmæssige ejer, og udbyttet videreføres til en
modtager i de berørte lande. Reglerne herom fremgår af
selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 3. pkt., og
kildeskattelovens § 2, stk. 11, 2. pkt., og § 65, stk. 12
og 13.
De defensive foranstaltninger skal virke som værn mod
skatteunddragelse og skatteundgåelse ved benyttelse af
skattelykonstruktioner. Kriterierne for sortlisten vedrører
udveksling af oplysninger mellem skattemyndigheder, fair beskatning
og fravær af skadelige skatteordninger samt efterlevelse af
OECD's BEPS-minimumsstandarder.
Følgende 15 lande er på nuværende tidspunkt
omfattet af de defensive foranstaltninger, jf. ligningslovens
§ 5 H, stk. 2: Amerikansk Samoa, Anguilla, Bahamas, Costa
Rica, De Amerikanske Jomfruøer, De Britiske
Jomfruøer, Fiji, Guam, Marshalløerne, Palau, Panama,
Samoa, Trinidad og Tobago, Turks- og Caicosøerne og
Vanuatu.
Rusland har siden den 14. februar 2023 været opført
på EU's sortliste over skattely. Med lov nr. 712 af 13. juni
2023 om opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark
og Rusland og gennemførelse af defensive foranstaltninger
mod Rusland er der opnået Folketingets samtykke til at opsige
dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Rusland. En
sådan opsigelse er en forudsætning for, at det er
muligt at gennemføre skattesanktioner i form af de ovenfor
nævnte defensive foranstaltninger mod Rusland.
Dobbeltbeskatningsoverenskomsten er opsagt med virkning fra den
1. januar 2024. Se hertil bekendtgørelse nr. 3 af 13.
november 2023 om opsigelse af dobbeltbeskatningsoverens-komsten
mellem Danmark og Rusland.
Med lov nr. 712 af 13. juni 2023 er skatteministeren bemyndiget
til at fastsætte tidspunktet for ophævelse af lov nr.
403 af 22. maj 1996 om indgåelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Kongeriget Danmarks
regering og Den Russiske Føderations regering, jf. § 2,
stk. 3, i lov nr. 712 af 13. juni 2023. Skatteministeren er
tilsvarende, jf. § 2, stk. 2, i lov nr. 712 af 13. juni 2023,
bemyndiget til at fastsætte tidspunktet for
ikrafttrædelse af den ændring af ligningslovens §
5 H, stk. 2, der følger af § 3 i lov nr. 712 af 13.
juni 2023, dvs. gennemførelse af de defensive
foranstaltninger mod Rusland.
Lov nr. 403 af 22. maj 1996 om indgåelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Kongeriget Danmarks regering
og Den Russiske Føderations regering er således som
følge af bekendtgørelse nr. 1292 af 13. november
2023, der er udstedt i medfør af lov om opsigelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Rusland og
gennemførelse af defensive foranstaltninger mod Rusland,
ophævet fra den 1. januar 2024. Det samme gælder
gennemførelse af defensive foranstaltninger mod Rusland, og
Rusland er således fra den 1. januar 2024 omfattet af
defensive foranstaltninger.
2.1.2. Skatteministeriets overvejelser
Ifølge bemærkningerne til lovforslaget om
fastsættelse af defensive foranstaltninger mod lande på
EU-listen over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner, jf.
Folketingstidende 2020-21, A, L 150 som fremsat, side 4, var det
ved indførelsen af de defensive foranstaltninger mod lande
på EU´s sortliste over skattely forudsat, at fremtidige
ændringer af, hvilke lande der berøres af de defensive
foranstaltninger, ville skulle gennemføres ved lov. Dette
ville skulle gælde, hvis der blev optaget nye lande på
EU´s sortliste over skattely, eller hvis nogle af de
oplistede lande blev fjernet fra listen.
Ved opdateringen af EU´s sortliste over skattely vedtaget
af Rådet den 17. oktober 2023 blev Antigua og Barbuda, Belize
og Seychellerne indført på EU's sortliste, mens Costa
Rica, De Britiske Jomfruøer og Marshalløerne blev
fjernet fra listen.
De lande, der er medtaget på EU's sortliste over skattely
ved den seneste opdatering af listen, bør medtages på
listen over de lande, der berøres af de defensive
foranstaltninger, der er gennemført i Danmark, jf.
ligningslovens § 5 H, stk. 2. Ligeledes bør de lande,
der er fjernet fra EU's sortliste over skattely, fjernes fra den
danske liste.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at Antigua og Barbuda, Belize og
Seychellerne medtages på listen i ligningslovens § 5 H,
stk. 2, samt at Costa Rica, De Britiske Jomfruøer og
Marshalløerne fjernes fra listen.
Den danske oplistning af lande omfattet af de defensive
foranstaltninger vil derved pr. 1. februar 2024 svare til de lande,
der indgår på EU´s sortliste over skattely.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have nævneværdige
økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser
for det offentlige.
Det er vurderingen, at lovforslaget er udformet i
overensstemmelse med de syv principper for digitaliseringsklar
lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Ændringen af listen over lande, der omfattes af de
defensive foranstaltninger over for lande på EU's sortliste
over skattely, vurderes ikke at have nævneværdige
økonomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
Der er ved vurderingen taget udgangspunkt i den generelle
økonomiske aktivitet med de lande, der foreslås
opført på listen i ligningslovens § 5 H, stk. 2.
At konsekvenserne ikke er vurderet nævneværdige,
skyldes dels den begrænsede økonomiske aktivitet med
hovedparten af landene, dels at det må forventes, at den
skærpede beskatning vil få danske selskaber og
hovedaktionærer til i vidt omfang at undlade at
gennemføre den form for transaktioner, der rammes af den
skærpede beskatning.
Innovations- og Iværksættertjekket vurderes ikke at
være relevant, fordi lovforslaget ikke påvirker
virksomheders eller iværksætters muligheder for at
teste, udvikle og anvende nye teknologier og innovation.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 17. november
2023 til den 15. december 2023 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F, Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, ATP, Borger- og retssikkerhedschefen i
Skatteforvaltningen, Brancheforeningen for Aktive Ejere i Danmark,
CEPOS, Cevea, Dansk Aktionærforening, Dansk Erhverv, Dansk
Iværksætterforening, Danske Advokater, DI,
Digitaliseringsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen - Område for
Bedre Regulering (OBR), Finans Danmark, Foreningen Danske
Revisorer, Forsikring & Pension, FSR - danske revisorer,
Justitia, Kraka, Landbrug & Fødevarer,
Landsskatteretten, Mellemfolkeligt Samvirke, Oxfam IBIS, SEGES,
Skatteankeforvaltning-en, SMVdanmark og SRF Skattefaglig
Forening.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1-5
Ved lov nr. 788 af 4. maj 2021 blev der med virkning fra den 1.
juli 2021 indført såkaldte defensive foranstaltninger
(skattesanktioner) imod lande, der er opført på
EU´s sortliste over skattely.
De defensive foranstaltninger består i, at der ikke er
fradrag for betalinger til interesseforbundne modtagere
hjemmehørende i de berørte lande. Der er heller ikke
fradragsret i det tilfælde, hvor modtageren ikke er
skattemæssigt hjemmehørende i de berørte lande,
hvis modtageren ikke er betaling-ens retmæssige modtager, og
betalingen videreføres til en modtager i de berørte
lande. Dette gælder dog ikke, hvis den skattepligtige
godtgør, at betalingens retmæssige modtager er
skattemæssigt hjemmehørende i en stat, der er medlem
af EU eller EØS, eller som har indgået en
dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark. Reglerne herom
fremgår af ligningslovens § 5 H, stk. 1 og 3.
Endvidere skal der indeholdes og betales en særlig
høj udbytteskat (44 pct.) på udbytter af
hovedaktionæraktier, datterselskabsaktier og
koncernselskabsaktier, når den retmæssige modtager af
udbyttet er hjemmehørende eller registreret i et af de
oplistede lande. Denne særlig høje udbytteskat
gælder også, hvor udbyttet udloddes til en modtager,
der ikke er skattemæssigt hjemmehørende i de
berørte lande, men hvor den pågældende ikke er
udbyttets retmæssige ejer, og udbyttet videreføres til
en modtager i de berørte lande. Reglerne herom fremgår
af selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 3. pkt., og
kildeskattelovens § 2, stk. 11, 2. pkt., og § 65, stk. 12
og 13.
Det fremgår af ligningslovens § 5 H, stk. 2, at
følgende lande er omfattet af de defensive foranstaltninger:
Amerikansk Samoa, Anguilla, Bahamas, Costa Rica, De Amerikanske
Jomfruøer, De Britiske Jomfruøer, Fiji, Guam,
Marshalløerne, Palau, Panama, Samoa, Trinidad og Tobago,
Turks- og Caicosøerne og Vanuatu.
Rusland opføres på listen over lande, der er
omfattet af de danske defensive foranstaltninger, fra den 1. januar
2024 som følge af bekendtgørelse nr. 1292 af 13.
november 2023, der er udstedt i medfør af lov nr. 712 af 13.
juni 2023 om opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem
Danmark og Rusland og gennemførelse af defensive
foranstaltninger mod Rusland.
Det foreslås at ændre ligningslovens § 5 H, stk. 2, således at Antigua
og Barbuda, Belize og Seychellerne medtages på listen over
lande, der omfattes af de defensive foranstaltninger over for lande
på EU's sortliste over skattely, samt at Costa Rica, De
Britiske Jomfruøer og Marshalløerne fjernes fra
listen i ligningslovens § 5 H, stk. 2.
Det vil medføre, at Antigua og Barbuda, Belize og
Seychellerne vil være omfattet af de defensive
foranstaltninger. Dermed vil skattepligtige selskaber, personer
m.v., jf. ligningslovens § 5 H, stk. 1, 1. pkt., ikke kunne
foretage fradrag for betalinger efter skattelovgivningens
almindelige regler, hvis de endelige modtagere er skattesubjekter,
der er hjemmehørende i Antigua og Barbuda, Belize eller
Seychellerne.
Endvidere vil udbytter af hovedaktionæraktier,
datterselskabsaktier og koncernselskabsaktier være omfattet
af de ovenfor beskrevne regler om en forhøjet indeholdelses-
og skattesats på 44 pct., når modtageren eller den
retmæssige ejer af udbyttet er hjemmehørende eller
registreret i Antigua og Barbuda, Belize eller Seychellerne.
Samtidigt vil det betyde, at Costa Rica, De Britiske
Jomfruøer og Marshalløerne ikke længere vil
være omfattet af de ovenfor nævnte defensive
foranstaltninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1.
februar 2024.
Det vil betyde, at Antigua og Barbuda, Belize og Seychellerne
vil blive omfattet af defensive foranstaltninger pr. 1. februar
2024, mens Costa Rica, De Britiske Jomfruøer og
Marshalløerne pr. 1. februar 2024 ikke længere vil
være omfattet af defensive foranstaltninger.
Loven gælder hverken for Færøerne eller
Grønland, fordi ligningsloven, der foreslås
ændret, ikke gælder for Færøerne eller
Grønland og ikke indeholder hjemmel til at sætte loven
i kraft for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I ligningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 42 af 13. januar 2023, som
ændret bl.a. ved § 4 i lov nr. 710 af 13. juni 2023 og
§ 3 i lov nr. 712 af 13. juni 2023 og senest ved §
5 i lov nr. 1563 af 12. december 2023, foretages
følgende ændringer: | | | | § 5
H. --- | | | Stk. 2. Stk. 1
finder anvendelse på betalinger til modtagere, der er
skattemæssigt hjemmehørende eller registreret efter
reglerne i: | | | 1) Amerikansk Samoa. | | | 2) Anguilla. | | 1. I § 5 H, stk. 2, indsættes efter nr.
2 som nyt nummer: | 3) Bahamas. | | »3) Antigua og
Barbuda.« | 4) Costa Rica. | | Nr. 3-5 bliver herefter nr. 4-6. | 5) De Amerikanske
Jomfruøer. | | | 6) De Britiske Jomfruøer. | | 2. § 5 H, stk. 2, nr. 4, der bliver nr. 5,
affattes således: | 7) Fiji. | | »5) Belize.« | 8) Guam. | | | 9) Marshalløerne. | | 3. § 5 H, stk. 2, nr. 6,
ophæves. | 10) Palau. | | | 11) Panama. | | 4. § 5 H, stk. 2, nr. 9,
ophæves. | 12) Samoa. | | Nr. 10-12 bliver herefter nr. 9-11. | 13) Trinidad og Tobago. | | | 14) Turks- og Caicosøerne. | | 5. I § 5 H, stk. 2, indsættes efter nr.
12, der bliver nr. 11, som | 15) Vanuatu. | | nyt nummer: | Stk.
3. --- | | »12) Seychellerne.« | | | |
|