B 16 Forslag til folketingsbeslutning om Danmarks tilslutning på mellemstatsligt grundlag til Europa-Parlamentets og Rådets ændringsforordning vedrørende Schengengrænsekodeksen.

Af: Udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad Bek (S)
Udvalg: Udlændinge- og Integrationsudvalget
Samling: 2024-25
Status: 2. beh/Vedtaget

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 11-10-2024

Fremsættelse: 11-10-2024

Skriftlig fremsættelse (11. oktober 2024)

20241_b16_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (11. oktober 2024)

Udlændinge- og integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om Danmarks tilslutning på mellemstatsligt grundlag til Europa-Parlamentets og Rådets ændringsforordning vedrørende Schengengrænsekodeksen

(Beslutningsforslag nr. B 16)

Formålet med forslaget til folketingsbeslutning er at opnå Folketingets samtykke, jf. grundlovens § 19, stk. 1, 2. pkt., til, at regeringen på mellemstatsligt grundlag i henhold til artikel 4 i protokol nr. 22 om Danmarks stilling tilslutter sig ændringsforordning vedrørende Schengengrænsekodeksen.

Med henblik på at styrke Schengenområdets ydre og indre grænser har Europa-Parlamentet og Rådet vedtaget en forordning af 13. juni 2024 om ændring af Schengengrænsekodeksen.

Ændringsforordningens formål er at skabe bedre rammer for at kunne reagere effektivt på de udfordringer, som medlemsstaterne i Schengensamarbejdet står over for i forhold til f.eks. større sundhedskriser, instrumentalisering af immigranter, ulovlig immigration og grænseoverskridende kriminalitet.

Ændringsforordningen indeholder bl.a. nye regler om passage af de ydre grænser, herunder i forbindelse med instrumentalisering. Medlemsstaterne kan således træffe de nødvendige foranstaltninger for at opretholde sikkerheden og den offentlige orden, hvis et stort antal migranter forsøger at passere de ydre grænser ulovligt og ved brug af vold, ligesom medlemsstaterne, navnlig i tilfælde af instrumentalisering af migranter, midlertidigt kan lukke grænseovergangssteder eller begrænse deres åbningstider, når omstændighederne kræver det.

Ændringsforordningen indeholder endvidere bl.a. ændringer i reglerne om grænseovervågning, herunder at grænseovervågning kan gennemføres ved hjælp af alle typer stationær infrastruktur som også grænsehegn og andre fysiske barrierer.

Herudover indeholder ændringsforordningen en ny mekanisme, som skal muliggøre rettidig vedtagelse og ophævelse af koordinerede foranstaltninger på EU-plan, ved at EU kan vedtage en gennemførelsesforordning, som fastsætter midlertidige rejserestriktioner for rejser til medlemsstaterne. Den nye mekanisme vil finde anvendelse ved de ydre grænser i tilfælde af større kriser for den offentlige sundhed.

Ændringsforordningen udgør en udbygning af Schengenreglerne, hvorved Danmark i henhold til artikel 4 i protokol nr. 22 om Danmarks stilling inden seks måneder efter vedtagelsen af forordningen skal træffe afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gennemføre denne i sin nationale lovgivning.

Det betyder, at beslutningsforslaget vil skulle behandles og vedtages forud herfor, hvilket jeg håber, at der er opbakning til.

Idet jeg i øvrigt henviser til beslutningsforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale beslutningsforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.