Fremsat den 2. oktober 2024 af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF),
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) og Jacob Mark (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om techgiganternes ansvar for mistrivsel blandt
børn og unge
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2024 at fremsætte lovforslag, der sikrer,
at virksomheder bag platforme for sociale medier, pornosider og
dating- og sugardatingsider kan gøres erstatningsansvarlige
for skadevirkninger på børn og unge som følge
af brug af deres produkter. Lovgivningen skal være baseret
på, at det er virksomhederne, der skal påvise det, hvis
det ikke er benyttelsen af deres platform, der har medført
skadevirkningen, på linje med sikkerhedskravene til
eksempelvis medicinalfirmaers produkter.
Bemærkninger til forslaget
Forslaget er en revideret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 171 om
techgiganternes ansvar for mistrivsel blandt børn og unge,
folketingsåret 2023-24, som ikke kom til behandling i
Folketingssalen. Der henvises til www.folketingstidende.dk,
Folketingstidende 2023-24, tillæg A, B 171 som fremsat.
Man kan ikke længere komme uden om, at
den digitale verden tilbyder muligheder såvel som risici for
dem, der træder ind i den. Særlig børn og unge,
der til tider er mere velbevandrede i det digitale end deres
forældre, står i en udsat position, da sociale medier,
pornosider og dating- og sugardatingsider præsenterer dem for
materiale, der bevisligt har skadelige virkninger på deres
udvikling og trivsel. Forslagsstillerne så gerne, at
virksomhederne bag disse hjemmesider tog større initiativ
til at beskytte børn og unge online. Men processen går
for langsomt og bør derfor fremskyndes gennem
regulering.
Derfor foreslår forslagsstillerne, at
virksomhederne bag digitale tjenester og sociale medier skal kunne
gøres erstatningsansvarlige i de tilfælde, hvor der
kan påvises lægeligt anerkendte skadevirkninger
på børn og unge som følge af deres brug af
virksomhedernes ydelser og produkter. Forslagsstillerne mener
endvidere, at det skal være op til virksomheden at
påvise, at dens ydelse og/eller produkt ikke har medvirket
til den anmeldte skadevirkning, hvis dette ansvar skal have en
effekt. Der stilles i forvejen lignende krav til
medicinalindustrien, så tilgangen er kendt og
velafprøvet.
Forslagsstillerne er bekendt med, at
området er reguleret på europæisk niveau. Men
selv om kun EU kan lovgive (jf. artikel 26, stk. 2, TEUF, der
understreger, at medlemsstater skal fjerne forhindringer for fri
bevægelighed for bl.a. tjenesteydelser), kan der forekomme
situationer, hvor traktatens bestemmelser om den
grundlæggende ret til bevægelighed ikke er til hinder
for national lovgivning, hvis denne kan begrundes i »legitime
hensyn«. Et sådant hensyn kan f.eks. være
beskyttelse af børn mod oplysning og materiale, der skader
deres trivsel. Det fremgår f.eks. af dommen C-244/06 Dynamic
Medien. Her fastslog EU-Domstolen, at beskyttelsen af børn
udgør en legitim interesse, som kan begrunde en restriktion
for en grundlæggende ved EF-traktaten sikret frihed,
såsom de frie varebevægelser,
Beskyttelse af børn er ligeledes
omhandlet i andre retsinstrumenter, som er udarbejdet inden for
rammerne af Den Europæiske Union, såsom Den
Europæiske Unions Charter om Grundlæggende Rettigheder
proklameret den 7. december 2000 i Nice, hvis artikel 24, stk. 1,
bestemmer, at børn har ret til den beskyttelse og omsorg,
der er nødvendig for deres trivsel.
Det centrale ved dette beslutningsforslag er
at stille børn og unge bedre i deres møde med
internettet. Flere studier viser en klar sammenhæng mellem
mistrivsel og brugen af digitale produkter, se f.eks. »Study
Probes Connection Be-tween Excessive Screen Media Activity and
Mental Health Problems in Youth«, Yale School of Medicine,
den 21. marts 2023, og »Associations Between Infant Screen
Use, Electroencephalography Markers, and Cognitive Outcomes«,
JAMA Network Pediatrics, den 30. januar 2023.
Samtidig understøtter et studie fra SDU
hypotesen om, at børn og unges brug af skærm kan
være en medvirkende årsag til, at mange børn og
unge har mentale udfordringer (»Mindre skærmtid i
børnefamilier kædes sammen med forbedret mental
sundhed hos børn og unge«, sdu.dk, den 13. juli
2024).
Da der altså kan påvises en
sammenhæng mellem brugen af digitale produkter og
skadevirkninger på børn og unge, bør der
nødvendigvis også medfølge et ansvar for disse
skader, som der er ved skader påført af fysiske
produkter, jf. produktansvarsloven.
Endvidere står det klart, at det danske
samfund er et af de mest digitaliserede i hele verden, og derfor
udgør børn og unge i Danmark en særlig udsat
gruppe, når det kommer til skadevirkninger fra brug af
techgiganternes produkter.
I januar måtte direktør for og
ejer af Metakoncernen Mark Zuckerberg anerkende over for den
amerikanske kongres, at en lang række dødsfald blandt
børn og unge hang sammen med onlinemistrivsel
(»Pludselig vendte Mark Zuckerberg sig om under høring
i Senatet og sagde undskyld«, politiken.dk, den 31. januar
2024). Samtidig slog Zuckerberg fast, at Metakoncernen ser
løsningen på manglende beskyttelse af børn og
unge online i en større forældreansvarsrolle på
Metas platforme (»Testimony of Mark Zuckerberg, Hearing
before the United States Senate Committee on the Judiciary«,
judiciary.senate.gov, den 31. januar 2024. Der er således et
tiltagende internationalt fokus på skadevirkninger, der
stammer fra børns brug af sociale medier. I Irland har
sundhedsminister Stephen Donelly udråbt børns
eksponering mod skadeligt indhold på sociale medier som en
»offentlig sundhedskrise«, der kræver
stærkere lovgivning (»Children's exposure to harmful
online content a 'public health crisis', says Minister«, The
Irish Times, den 18. september 2024).
Forslagsstillerne mener ikke, det er rimeligt
at lade forældrene stå alene over for
techvirksomhederne og deres algoritmer. De har ofte en
omsætning på størrelse med mindre nationers bnp.
Det er kort sagt ikke en fair kamp. Erfaringen fra USA viser os, at
presset for en forandring ikke kommer fra virksomhederne selv.
Derfor må det komme udefra.
Den tidligere regering nedsatte i juni 2022
den såkaldte techekspertgruppe med et bredt mandat til at
undersøge problemstillinger forbundet med de større
techvirksomheders produkter og servicer (»Ny ekspertgruppe
skal støtte regeringens håndtering af
tech-giganter«, Erhvervsministeriet, em.dk, den 29. juni
2022). Baggrunden var bl.a., at de større digitale platforme
var arnested for mistrivsel blandt danske børn og unge. I
juni 2023 udkom ekspertgruppens anbefalinger, hvor den på
flere områder foreslog at lægge ansvaret for skadeligt
indhold over på virksomhederne, hvis platforme blev brugt til
at dele det skadelige indhold (»Demokratisk kontrol med
tech-giganternes forretningsmodeller«, Erhvervsministeriet,
em.dk, den 12. juni 2023).
I august 2023 blev Trivselskommissionen
så nedsat med fokus på bl.a. »Det gode digitale
liv« blandt børn og unge (»Regeringen
nedsætter Trivselskommissionen«, Børne- og
Undervisningsministeriet, uvm.dk, den 11. august 2023).
Trivselskommissionen skal i den forbindelse se på
problemstillinger forbundet med børn og unges forbrug af
digitale tjenester og sociale medier med henblik på
konsekvenserne for deres trivsel og tryghed (»Om
Trivselskommissionen«, trivselskommissionen.dk, den 24.
januar 2024). Man har så at sige nedsat én kommission
for så at se bort fra dens anbefalinger, hvorefter man har
nedsat en ny kommission, der undersøger selvsamme
problemstilling, om end med en anden ordlyd.
Forslagsstillerne finder det foruroligende, at
børn og unges mistrivsel i den digitale verden er blevet en
politisk varm kartoffel, der sendes videre fra regering til
regering og fra syltekrukke til syltekrukke. Forslagsstillerne
anerkender, at flere omsiggribende tiltag nødvendigvis
må gennemføres i EU-regi. Vi mener dog, at det er
muligt på nationalt plan at stille techvirksomhederne
erstatningsmæssigt til ansvar for de skadevirkninger, deres
indhold har på danske børn og unge, når der kan
vises en sammenhæng mellem skade og forbrug af platforme for
sociale medier, pornosider og dating- og sugardatingsider.
Forslagsstillerne mener, det er nødvendigt at
pålægge virksomhederne et sådant ansvar, og at
dette ansvar vil udgøre virksomhedernes motivation til at
igangsætte egne initiativer til at styrke børn og
unges digitale trivsel og tryghed.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
techgiganternes ansvar for mistrivsel blandt børn og
unge.
(Beslutningsforslag nr. B 7)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.