L 106 Forslag til lov om uafhængige udbydere af erklæringsydelser vedrørende bæredygtighedsrapportering.

Af: Erhvervsminister Morten Bødskov (S)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2024-25
Status: 1. beh./Henvist til udvalg

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 20-11-2024

Fremsættelse: 20-11-2024

Skriftlig fremsættelse (20. november 2024)

20241_l106_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (20. november 2024)

Erhvervsministeren (Morten Bødskov):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om uafhængige erklæringsudbydere vedrørende bæredygtighedsrapportering

(Lovforslag nr. L 106)

Lovforslaget indfører mulighed for, at andre end godkendte revisorer kan afgive erklæringer om virksomheders bæredygtighedsrapportering. Bæredygtighedsrapporteringen skal forsynes med en erklæring med begrænset sikkerhed for at sikre troværdigheden af bæredygtighedsoplysningerne og dermed behovene hos brugere af oplysningerne, herunder investorer m.fl. Det er omfattende og vigtige nye rapporteringskrav, som kræver de rette kompetencer hos dem, der afgiver erklæringerne.

Det er i dag kun godkendte revisorer, der kan afgive erklæringer om virksomhedens bæredygtighedsrapportering. Bæredygtighedsdirektivet giver imidlertid en mulighed for, at også uafhængige udbydere af erklæringsydelser kan afgive erklæringer om bæredygtighedsrapportering, og den mulighed udnyttes med lovforslaget. Erklæringer fra de uafhængige udbydere vil være sidestillet med erklæringer afgivet af de godkendte revisorer om bæredygtighedsrapportering.

Det er centralt, at bæredygtighedsrapporteringen bliver både troværdig og anvendelig for regnskabsbrugerne. Det følger derfor af bæredygtighedsdirektivet, at uafhængige erklæringsudbyderne skal underlægges tilsvarende krav, som stilles for revisorer, for så vidt angår afgivelse af erklæringer om bæredygtighedsrapportering. Kravene til revisorer er gennemført i revisorloven, og lovforslagets hovedpunkter afspejler disse krav. Lovforslaget er en ny hovedlov, der fastsætter betingelserne for registrering og godkendelse af uafhængige erklæringsudbydere og vilkårene for udførelse af erklæringsopgaver om bæredygtighedsrapportering samt regler om offentligt tilsyn. Lovforslaget skal bidrage til at øge konkurrencen og give flere valgmuligheder for virksomheder, der skal udarbejde en bæredygtighedsrapportering.

Endelig er det præciseret i lovforslaget, at alternative investeringsfonde (AIF'er) som følge af regnskabsdirektivet er undtaget fra kravet om virksomhedernes bæredygtighedsrapportering.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.