L 111 Forslag til lov om styrket beredskab i energisektoren.

Af: Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard
Udvalg: Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Samling: 2024-25
Status: 2. beh./Direkte til 3. beh.

Betænkning

Afgivet: 06-02-2025

Afgivet: 06-02-2025

Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 6. februar 2025

20241_l111_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 6. februar 2025

1. Ændringsforslag

Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet 12 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Borgernes Parti, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Det Konservative Folkeparti

Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bakker op om lovforslaget, som implementerer NIS2- og CER-direktiverne. Det er vigtige initiativer, som er med til at forebygge angreb mod forsyningssikkerheden i både Danmark og Europa. Et forhøjet trusselniveau bliver imidlertid brugt som en begrundelse for en markant overimplementering af EU-direktiverne. Det er bekymrende, fordi sikkerhedstrusler netop er hele afsættet for direktiverne og gælder for EU som helhed. Der er ikke i lovprocessen fremlagt dokumentation for, at der skulle være en større trussel mod Danmark end resten af EU, som begrunder overimplementeringen. Overimplementering bevirker øgede byrder for erhvervslivet og vil i sidste ende også give højere energipriser. Det går ud over vores konkurrenceevne og borgernes økonomiske råderum.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 2

Af klima-, energi- og forsyningsministeren, tiltrådt af udvalget:

1) I stk. 2, nr. 1, udgår »eller håndterer en kapacitet på 25 MW elforbrug eller derover«.

[Korrektion af anvendelsesområde]

2) I stk. 2, nr. 8, ændres »loven« til: »olieberedskabsloven«.

[Lovteknisk ændring]

3) I stk. 2 indsættes som nr. 9-13:

»9) Er distributionssystemoperatør.

10) Er central lagerenhed.

11) Er operatør af naturgasbehandlingsanlæg.

12) Er operatør af regionale koordinationscentre.

13) Er operatør af bygasnet.«

[Korrektion af anvendelsesområde og lovteknisk ændring]

Til § 19

4) I stk. 2, nr. 4, udgår »og penetrationstest« og »samt fysiske lokationer«.

[Udeladelse af penetrationstest og fysiske lokationer]

Til § 20

5) I stk. 1 indsættes efter »betydning efter § 5, stk. 1,«: »har truffet«, og »sine« ændres til: »deres«.

[Lovteknisk ændring]

Til § 23

6) I stk. 1, 1. pkt., indsættes efter »Overtræder en virksomhed«: », der er udpeget som en væsentlig enhed, jf. § 4, stk. 1,«.

[Muligheden for midlertidig suspension af certificering m.v. indsnævres, jf. NIS2-direktivets artikel 32, stk. 5]

Til § 25

7) I stk. 1, nr. 2, ændres »myndigheder« til: »myndighed«.

[Lovteknisk ændring og sproglig ensretning med NIS2-direktivets artikel 37, stk. 1. ]

Til § 31

8) Stk. 4 udgår.

Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 4 og 5.

[Konsekvensændring som følge af erhvervsministerens fremsættelse af lovforslag nr. L 125 om forslag til lov om Energiklagenævnet]

Til § 32

9) Stk. 2 udgår.

[Konsekvensændring som følge af erhvervsministerens fremsættelse af lovforslag nr. L 125 om forslag til lov om Energiklagenævnet]

Til § 38

10) Stk. 1 affattes således:

»Loven træder i kraft den 7. marts 2025.«

[Ændring af lovens ikrafttrædelse]

Til § 41

11) Før nr. 1 indsættes:

»01. I § 12 a, stk. 3, udgår »§ 15 a, stk. 1,«.«

[Korrektion og konsekvensrettelse]

12) Efter nr. 2 indsættes:

»02. I § 30 a, stk. 2, udgår », jf. dog stk. 5.«.«

[Korrektion og konsekvensrettelse]

Bemærkninger

Til nr. 1

Den foreslåede ændring er en konsekvens af ændringsforslag nr. 3, jf. nedenfor. Den foreslåede ændring vil medføre en mindre materiel ændring af lovens anvendelsesområde, idet elhandlere, også kaldet elleverandører, alene bør omfattes af loven, hvis de beskæftiger 50 personer eller derover eller har en årlig omsætning og en samlet årlig balance på 10 mio. euro eller derover som bestemt i § 2, stk. 2.

Det har ikke været hensigten, at mindre elhandlere skulle omfattes, fordi de håndterer en kapacitet på 25 MW elforbrug eller derover. Elhandlere vil med ændringsforslaget således alene blive omfattet af lovens anvendelsesområde, når de omfattes af NIS2-direktivets tærskelværdier.

Til nr. 2

Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter.

Ændringsforslaget vil ikke medføre nogen materielle ændringer i bestemmelsens indhold.

Til nr. 3

Den foreslåede ændring udvider lovens anvendelsesområde. Den foreslåede ændring vil medføre, at distributionssystemoperatører, centrale lagerenheder, operatører af naturgasbehandlingsanlæg, operatører af regionale koordinationscentre og operatører af bygasnet vil blive omfattet af lovens bestemmelser, uagtet hvor mange ansatte der er i virksomheden, eller hvor stor omsætningen eller den regnskabsmæssige balance i virksomheden er.

Det er ændringsforslagets hensigt, at alle distributionssystemoperatører i elsektoren, også kaldet netvirksomheder, skal omfattes af loven, uagtet om disse er omfattet af NIS2-direktivets tærskelværdier som fastsat i § 2, stk. 2. Det samme vil være gældende for distributionssystemoperatørerne i gassektoren.

Med ændringsforslaget vil det være tydeligt, at alle distributionssystemoperatører i elsektoren ligesom alle distributionssystemoperatører i gassektoren vil være omfattet af loven. Dette vil være en videreførelse af gældende regler om beredskab og cybersikkerhed i elforsyningsloven og gasforsyningsloven.

Til nr. 4

Med ændringsforslaget skabes der overensstemmelse med ordlyden af NIS2-direktivets artikel 32, stk. 2, litra d. Med ændringsforslaget vil kravet i § 19, stk. 1, nr. 4, følge NIS2-direktivets formulering, så Energistyrelsens ramme for tilsyn vil følge NIS2-direktivets minimumskrav.

Til nr. 5

Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Ændringen vil ikke medføre nogen materielle ændringer i bestemmelsens indhold.

Til nr. 6

Den foreslåede ændring har til hensigt at sikre direktivnær implementering af artikel 32, stk. 5, litra a, i NIS2-direktivet om midlertidig suspension af certificering eller godkendelse og midlertidig forbud mod visse personer med et vist ledelsesansvar.

Med den foreslåede ændring understreges betragtningerne fra de specielle bemærkninger til lovforslagets § 23 om, at midlertidig suspension kun bør anvendes som en sidste udvej, dvs. først efter at de øvrige relevante håndhævelsesforanstaltninger er udtømt, og at sådanne midlertidige suspensioner eller forbud kun vil blive anvendt, når det er proportionalt med overtrædelsens alvor.

Med den foreslåede ændring vil bestemmelsen i § 23, stk. 1, således alene finde anvendelse på en virksomhed, der er udpeget som en væsentlig enhed, jf. lovforslagets § 4, stk. 1. Med ændringen vil bestemmelsen være i overensstemmelse med NIS2-direktivets minimumskrav i artikel 32, stk. 5, litra a, om midlertidig suspension af certificering eller godkendelse og midlertidigt forbud for visse personer at udøve ledelsesfunktioner.

Til nr. 7

Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Der er tale om en sproglig ensretning med NIS2-direktivets artikel 37, stk. 1. Ændringen vil ikke medføre nogen materielle ændringer i bestemmelsens indhold.

Til nr. 8

Den forslåede ændring er en konsekvensændring. Ændringen tager højde for, at der med erhvervsministerens lovforslag nr. L 125 om forslag til lov om Energiklagenævnet foreslås indført bestemmelser, som fælles for alle klageadgange regulerer, hvornår Energiklagenævnets formand kan træffe afgørelse på nævnets vegne.

Til nr. 9

Den forslåede ændring er en konsekvensændring. Ændringen tager højde for, at der med erhvervsministerens lovforslag nr. L 125 om forslag til lov om Energiklagenævnet foreslås indført bestemmelser, som fælles for alle klageadgange regulerer forhold vedrørende Energiklagenævnet, der er nævnt i § 32, stk. 2.

Til nr. 10

Det foreslås i § 38, stk. 1, at loven skal træde i kraft den 7. marts 2025.

Til nr. 11

Den foreslåede ændring er en konsekvensændring af § 12 a, stk. 3, i gasforsyningsloven, da § 15 a ophæves af § 41, nr. 2, i dette lovforslag, hvorfor det foreslås, at henvisning til den ophævede bestemmelse udgår af gasforsyningslovens § 12 a, stk. 3.

Til nr. 12

Den foreslåede ændring er en konsekvensændring af § 30 a, stk. 2, i gasforsyningsloven, da § 30 a, stk. 5, ophæves af § 41, nr. 3, i dette lovforslag, hvorfor henvisningen til den ophævede bestemmelse udgår af gasforsyningslovens § 30 a, stk. 2.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 4. december 2024 og var til 1. behandling den 7. januar 2025. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsministeren sendte den 12. juni 2024 dette udkast til udvalget, jf. KEF alm. del - bilag 318, folketingsåret 2023-24. Den 5. december 2025 sendte klima-, energi- og forsyningsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 12 bilag på lovforslaget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 4 skriftlige henvendelser om lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 16 spørgsmål til klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Anne Paulin (S) Ida Auken (S) Jesper Petersen (S) Lea Wermelin (S) Mette Reissmann (S) Per Husted (S) Rasmus Horn Langhoff (S) fmd. Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Linea Søgaard-Lidell (V) Lars Christian Lilleholt (V) Kim Valentin (V) Christian Friis Bach (V) Karin Liltorp (M) Henrik Frandsen (M) Dennis Flydtkjær (DD) Kristian Bøgsted (DD) Steffen W. Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Frederik Bloch Münster (KF) Dina Raabjerg (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Nick Zimmermann (DF) Marianne Bigum (SF) Carl Valentin (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)

Borgernes Parti, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)24
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)15
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)13
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Dansk Folkeparti (DF)7
Radikale Venstre (RV)6
Alternativet (ALT)5
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen (BP)1
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5