Betænkning afgivet af Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalget den 6. februar 2025
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har
stillet 12 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Borgernes Parti, Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget bakker op om lovforslaget, som implementerer NIS2- og
CER-direktiverne. Det er vigtige initiativer, som er med til at
forebygge angreb mod forsyningssikkerheden i både Danmark og
Europa. Et forhøjet trusselniveau bliver imidlertid brugt
som en begrundelse for en markant overimplementering af
EU-direktiverne. Det er bekymrende, fordi sikkerhedstrusler netop
er hele afsættet for direktiverne og gælder for EU som
helhed. Der er ikke i lovprocessen fremlagt dokumentation for, at
der skulle være en større trussel mod Danmark end
resten af EU, som begrunder overimplementeringen.
Overimplementering bevirker øgede byrder for erhvervslivet
og vil i sidste ende også give højere energipriser.
Det går ud over vores konkurrenceevne og borgernes
økonomiske råderum.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af klima-, energi- og
forsyningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 2, nr. 1, udgår »eller
håndterer en kapacitet på 25 MW elforbrug eller
derover«.
[Korrektion af
anvendelsesområde]
2) I
stk. 2, nr. 8, ændres
»loven« til: »olieberedskabsloven«.
[Lovteknisk ændring]
3) I
stk. 2 indsættes som nr.
9-13:
»9) Er
distributionssystemoperatør.
10) Er central
lagerenhed.
11) Er
operatør af naturgasbehandlingsanlæg.
12) Er
operatør af regionale koordinationscentre.
13) Er
operatør af bygasnet.«
[Korrektion af
anvendelsesområde og lovteknisk ændring]
Til § 19
4) I
stk. 2, nr. 4, udgår »og
penetrationstest« og »samt fysiske
lokationer«.
[Udeladelse af penetrationstest og
fysiske lokationer]
Til § 20
5) I
stk. 1 indsættes efter
»betydning efter § 5, stk. 1,«: »har
truffet«, og »sine« ændres til:
»deres«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 23
6) I
stk. 1, 1. pkt., indsættes efter
»Overtræder en virksomhed«: », der er
udpeget som en væsentlig enhed, jf. § 4, stk.
1,«.
[Muligheden for midlertidig
suspension af certificering m.v. indsnævres, jf.
NIS2-direktivets artikel 32, stk. 5]
Til § 25
7) I
stk. 1, nr. 2, ændres
»myndigheder« til: »myndighed«.
[Lovteknisk ændring og
sproglig ensretning med NIS2-direktivets artikel 37, stk. 1. ]
Til § 31
8) Stk.
4 udgår.
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 4 og
5.
[Konsekvensændring som
følge af erhvervsministerens fremsættelse af
lovforslag nr. L 125 om forslag til lov om
Energiklagenævnet]
Til § 32
9) Stk.
2 udgår.
[Konsekvensændring som
følge af erhvervsministerens fremsættelse af
lovforslag nr. L 125 om forslag til lov om
Energiklagenævnet]
Til § 38
10) Stk.
1 affattes således:
»Loven træder i kraft den 7.
marts 2025.«
[Ændring af lovens
ikrafttrædelse]
Til § 41
11)
Før nr. 1 indsættes:
»01. I §
12 a, stk. 3, udgår »§ 15 a, stk.
1,«.«
[Korrektion og
konsekvensrettelse]
12)
Efter nr. 2 indsættes:
»02. I §
30 a, stk. 2, udgår », jf. dog stk.
5.«.«
[Korrektion og
konsekvensrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af ændringsforslag nr. 3, jf. nedenfor. Den
foreslåede ændring vil medføre en mindre
materiel ændring af lovens anvendelsesområde, idet
elhandlere, også kaldet elleverandører, alene
bør omfattes af loven, hvis de beskæftiger 50 personer
eller derover eller har en årlig omsætning og en samlet
årlig balance på 10 mio. euro eller derover som bestemt
i § 2, stk. 2.
Det har ikke været hensigten, at
mindre elhandlere skulle omfattes, fordi de håndterer en
kapacitet på 25 MW elforbrug eller derover. Elhandlere vil
med ændringsforslaget således alene blive omfattet af
lovens anvendelsesområde, når de omfattes af
NIS2-direktivets tærskelværdier.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter.
Ændringsforslaget vil ikke
medføre nogen materielle ændringer i bestemmelsens
indhold.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring udvider
lovens anvendelsesområde. Den foreslåede ændring
vil medføre, at distributionssystemoperatører,
centrale lagerenheder, operatører af
naturgasbehandlingsanlæg, operatører af regionale
koordinationscentre og operatører af bygasnet vil blive
omfattet af lovens bestemmelser, uagtet hvor mange ansatte der er i
virksomheden, eller hvor stor omsætningen eller den
regnskabsmæssige balance i virksomheden er.
Det er ændringsforslagets hensigt, at
alle distributionssystemoperatører i elsektoren, også
kaldet netvirksomheder, skal omfattes af loven, uagtet om disse er
omfattet af NIS2-direktivets tærskelværdier som fastsat
i § 2, stk. 2. Det samme vil være gældende for
distributionssystemoperatørerne i gassektoren.
Med ændringsforslaget vil det
være tydeligt, at alle distributionssystemoperatører i
elsektoren ligesom alle distributionssystemoperatører i
gassektoren vil være omfattet af loven. Dette vil være
en videreførelse af gældende regler om beredskab og
cybersikkerhed i elforsyningsloven og gasforsyningsloven.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget skabes der
overensstemmelse med ordlyden af NIS2-direktivets artikel 32, stk.
2, litra d. Med ændringsforslaget vil kravet i § 19,
stk. 1, nr. 4, følge NIS2-direktivets formulering, så
Energistyrelsens ramme for tilsyn vil følge NIS2-direktivets
minimumskrav.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter. Ændringen vil ikke medføre nogen
materielle ændringer i bestemmelsens indhold.
Til nr. 6
Den foreslåede ændring har til
hensigt at sikre direktivnær implementering af artikel 32,
stk. 5, litra a, i NIS2-direktivet om midlertidig suspension af
certificering eller godkendelse og midlertidig forbud mod visse
personer med et vist ledelsesansvar.
Med den foreslåede ændring
understreges betragtningerne fra de specielle bemærkninger
til lovforslagets § 23 om, at midlertidig suspension kun
bør anvendes som en sidste udvej, dvs. først efter at
de øvrige relevante håndhævelsesforanstaltninger
er udtømt, og at sådanne midlertidige suspensioner
eller forbud kun vil blive anvendt, når det er proportionalt
med overtrædelsens alvor.
Med den foreslåede ændring vil
bestemmelsen i § 23, stk. 1, således alene finde
anvendelse på en virksomhed, der er udpeget som en
væsentlig enhed, jf. lovforslagets § 4, stk. 1. Med
ændringen vil bestemmelsen være i overensstemmelse med
NIS2-direktivets minimumskrav i artikel 32, stk. 5, litra a, om
midlertidig suspension af certificering eller godkendelse og
midlertidigt forbud for visse personer at udøve
ledelsesfunktioner.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter. Der er tale om en sproglig ensretning med
NIS2-direktivets artikel 37, stk. 1. Ændringen vil ikke
medføre nogen materielle ændringer i bestemmelsens
indhold.
Til nr. 8
Den forslåede ændring er en
konsekvensændring. Ændringen tager højde for, at
der med erhvervsministerens lovforslag nr. L 125 om forslag til lov
om Energiklagenævnet foreslås indført
bestemmelser, som fælles for alle klageadgange regulerer,
hvornår Energiklagenævnets formand kan træffe
afgørelse på nævnets vegne.
Til nr. 9
Den forslåede ændring er en
konsekvensændring. Ændringen tager højde for, at
der med erhvervsministerens lovforslag nr. L 125 om forslag til lov
om Energiklagenævnet foreslås indført
bestemmelser, som fælles for alle klageadgange regulerer
forhold vedrørende Energiklagenævnet, der er
nævnt i § 32, stk. 2.
Til nr. 10
Det foreslås i § 38, stk. 1, at
loven skal træde i kraft den 7. marts 2025.
Til nr. 11
Den foreslåede ændring er en
konsekvensændring af § 12 a, stk. 3, i
gasforsyningsloven, da § 15 a ophæves af § 41, nr.
2, i dette lovforslag, hvorfor det foreslås, at henvisning
til den ophævede bestemmelse udgår af
gasforsyningslovens § 12 a, stk. 3.
Til nr. 12
Den foreslåede ændring er en
konsekvensændring af § 30 a, stk. 2, i
gasforsyningsloven, da § 30 a, stk. 5, ophæves af §
41, nr. 3, i dette lovforslag, hvorfor henvisningen til den
ophævede bestemmelse udgår af gasforsyningslovens
§ 30 a, stk. 2.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. december
2024 og var til 1. behandling den 7. januar 2025. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og klima-,
energi- og forsyningsministeren sendte den 12. juni 2024 dette
udkast til udvalget, jf. KEF alm. del - bilag 318,
folketingsåret 2023-24. Den 5. december 2025 sendte klima-,
energi- og forsyningsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 12
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
4 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
16 spørgsmål til klima-, energi- og
forsyningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anne Paulin (S) Ida Auken (S)
Jesper Petersen (S) Lea Wermelin (S) Mette Reissmann (S) Per Husted
(S) Rasmus Horn Langhoff (S) fmd.
Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Linea Søgaard-Lidell (V)
Lars Christian Lilleholt (V) Kim Valentin (V) Christian Friis Bach
(V) Karin Liltorp (M) Henrik Frandsen (M) Dennis Flydtkjær
(DD) Kristian Bøgsted (DD) Steffen W. Frølund (LA)
Steffen Larsen (LA) Frederik Bloch Münster (KF) Dina Raabjerg
(KF) Kim Edberg Andersen (DD) Nick Zimmermann (DF) Marianne Bigum
(SF) Carl Valentin (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Søren
Egge Rasmussen (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
Borgernes Parti, Siumut, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen
(BP) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |