L 111 Forslag til lov om styrket beredskab i energisektoren.

Af: Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard
Udvalg: Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Samling: 2024-25
Status: Fremsat

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 04-12-2024

Fremsættelse: 04-12-2024

Skriftlig fremsættelse (4. december 2024)

20241_l111_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (4. december 2024)

Klima-, energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om styrket beredskab i energisektoren

(Lovforslag nr. L 111)

Lovforslaget implementerer EU's direktiv om foranstaltninger til sikring af et højt fælles cybersikkerhedsniveau i hele Unionen (NIS 2) og direktiv om kritiske enheders modstandsdygtighed (CER) i energisektoren. Desuden indføres en række supplerende krav for yderligere at styrke beredskabsniveauet i sektoren.

Lovforslaget har til formål at sikre et højt beredskabsniveau i den danske energisektor, således at virksomheder og energisektoren som helhed er robust overfor relevante risici og sårbarheder såsom cyberangreb og spionage. Forslaget bidrager således til regeringens ønske om at styrke robustheden i kritiske sektorer.

Lovforslaget omfatter virksomheder inden for el-, gas-, olie, fjernvarme-, fjernkøling- og brintsektoren. Det indebærer, at nye delsektorer og forsyningsaktører, som i dag ikke er omfattet af beredskabsregulering i energisektoren, vil blive omfattet, fx fjernvarmesektoren og operatører af ladepunkter. Det medfører desuden, at flere virksomheder vil blive omfattet af beredskabskrav og fast tilsyn.

Lovforslaget indeholder en række krav til virksomheders organisatoriske beredskab, fysiske sikring og cybersikkerhed og hjemmel til at føre tilsyn med virksomhedernes overholdelse af disse krav.

Lovforslaget har økonomiske konsekvenser for staten og erhvervslivet, bl.a. fordi implementeringen af NIS2- og CER-direktivet udvider beredskabsreguleringen til at omfatte nye sektorer og forsyningsaktører. Det betyder, at myndighedernes tilsynsforpligtelse og vejledningsindsats vil omfatte flere virksomheder, at der vil blive stillet krav til virksomheder, som ikke er reguleret i dag, ligesom de virksomheder, der allerede er reguleret, vil blive omfattet af nye og skærpede krav.

Forslaget er erhvervsrettet og omfattet af de fælles ikrafttrædelsesdatoer. Lovforslaget foreslås at træde i kraft den 1. marts 2025.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.