L 12 Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, integrationsloven og forskellige andre love.

(Arbejdspligt for borgere, som ikke opfylder opholdskravet og beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet).

Af: Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Udvalg: Beskæftigelsesudvalget
Samling: 2024-25
Status: 2. beh./Direkte til 3. beh.

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 02-10-2024

Fremsættelse: 02-10-2024

Skriftlig fremsættelse (2. oktober 2024)

20241_l12_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (2. oktober 2024)

Beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, integrationsloven og forskellige andre love (Arbejdspligt for borgere som ikke opfylder opholdskravet og beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet)

(Lovforslag nr. L 12)

Lovforslaget udmønter Aftale om en ny arbejdspligt med klare krav til borgere i kontanthjælpssystemet som ikke opfylder optjeningsreglerne, som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Danmarksdemokraterne og Dansk Folkeparti indgik den 13. oktober 2023.

Med lovforslaget foreslås det at indføre en ny arbejdspligt på op til 37 timer om ugen for personer, som modtager ydelser i kontanthjælpssystemet, og som ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravet i lov om aktiv socialpolitik. I arbejdspligten vil der blive stillet klare krav om, at man skal bidrage for sin ydelse, ligesom man gør på det danske arbejdsmarked. Arbejdspligten skal således gøre op med, at mange indvandrere, især kvinder med ikke-vestlig baggrund, ikke er en del af det danske arbejdsmarked i dag.

Det foreslås, at personer i arbejdspligten som udgangspunkt skal bidrage i op til 37 timer om ugen, ved at deltage i f.eks. tilbud om nytteindsats, virksomhedspraktik og løntilskudsjob m.v. For personer, der er omfattet af integrationsloven, vil arbejdspligten også omfatte danskuddannelse.

Derudover kan arbejdspligten også bestå af timer, hvor personen er ansat ordinært som lønmodtager, deltager i samtaler i jobcenteret/kommunen, forbereder sig til danskundervisning eller er jobsøgende uden for hjemmet i op til samlet 4 timer om ugen eller deltager i indsatser efter social- og sundhedslovgivningen.

Det indgår også i lovforslaget, at rimelighedskravet og varighedsbegrænsningen afskaffes for nytteindsats, og at formålet med tilbuddet udvides. Det er kommunernes opgave at sikre, at der ikke sker konkurrenceforvridning eller fortrængning af ordinært ansatte ved etablering af tilbud om nytteindsats. For personer i arbejdspligt etableres der et nyt tilbud kaldet særligt tilrettelagt nytteindsats, der er et kommunalt organiseret tilbud, hvor personen skal arbejde for sin ydelse til gavn for personen og samfundet.

Kommunen skal altid foretage en konkret og individuel vurdering af den enkeltes forudsætninger og helbredsmæssige situation, så arbejdspligtens indhold og omfang bliver afstemt med disse. Hvis ikke borgeren bidrager i de timer, den pågældende er forpligtet til, vil borgeren blive sanktioneret ved et fradrag i sin kontanthjælp.

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2025. Det foreslås, at arbejdspligten indfases gradvist i løbet af 2025. Arbejdspligten får virkning den 1. januar 2025 for personer, som på dette tidspunkt modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse. Kommunerne skal senest den 1. juli 2025 have implementeret arbejdspligten for denne målgruppe. Fra den 1. juli 2025 omfattes de personer, som modtager den nye mindstesats. Kommunerne skal senest den 1. januar 2026 have implementeret arbejdspligten fuldt for den samlede målgruppe.

Lovforslaget skønnes at medføre offentlige merudgifter efter skat og tilbageløb på ca. 6 mio. kr. i 2024, 28 mio. kr. i 2025, 155 mio. kr. i 2026, 159 mio. kr. i 2027 og 155 mio. varigt.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.