L 13 Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love.

(Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.).

Af: Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Udvalg: Beskæftigelsesudvalget
Samling: 2024-25
Status: 2. beh./Direkte til 3. beh.

Ændringsforslag til 3. behandling

Afgivet: 10-12-2024

Afgivet: 10-12-2024

Ændringsforslag nr. 1-14 af beskæftigelsesministeren stillet den 10.12.2024

20241_l13_aendringsforslag_beh32956870.pdf
Html-version

Ændringsforslag stillet den 10. december 2024

Til § 1

Af beskæftigelsesministeren:

1) I den under nr. 25 foreslåede affattelse af § 13 indsættes i stk. 1 efter 2. pkt. som nyt punktum:

»Det er en betingelse for, at en person, der er omfattet af arbejdspligt i § 105 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller integrationslovens § 20 d, kan få kontanthjælp efter § 11, at personen står til rådighed for de aktiviteter, som indgår i arbejdspligten.«

[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 12 om arbejdspligt]

2) I den under nr. 25 foreslåede affattelse af § 13 indsættes i stk. 2, nr. 2, efter »rehabiliteringsteamet«: », fra forberedelsestid til danskundervisning og jobsøgning som led i arbejdspligt efter regler fastsat i medfør af § 105 c i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller integrationslovens § 20 d, stk. 4,«.

[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 12 om arbejdspligt]

3) I den under nr. 25 foreslåede affattelse af § 13 indsættes i stk. 2, nr. 5, efter »hvor den ledige er givet et tilbud«: »eller er omfattet af arbejdspligten«, og efter »et program« indsættes: »eller er omfattet af arbejdspligten«.

[Konsekvensændringer som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 12 om arbejdspligt]

4) I den under nr. 25 foreslåede affattelse af § 13 indsættes i stk. 3, nr. 3, efter »rehabiliteringsteamet«: », fra forberedelsestid til danskundervisning og jobsøgning som led i arbejdspligt efter regler fastsat i medfør af § 105 c i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats«.

[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 12 om arbejdspligt]

5) I den under nr. 25 foreslåede affattelse af § 13 indsættes i stk. 3, nr. 5, efter »hvor den ledige er givet et tilbud«: »eller er omfattet af arbejdspligten«.

[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 12 om arbejdspligt]

6) I den under nr. 25 foreslåede affattelse af § 13 indsættes i stk. 4 efter »hvor personen er givet et tilbud«: »eller er omfattet af arbejdspligten«, og efter »et program« indsættes: »eller er omfattet af arbejdspligten«.

[Konsekvensændringer som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 12 om arbejdspligt]

7) I den under nr. 25 foreslåede affattelse af § 13 indsættes i stk. 5, 1. pkt., efter »et rimeligt tilbud«: »eller er omfattet af arbejdspligten«, efter »et program« indsættes: »eller er omfattet af arbejdspligten«, og »§ 16, stk. 5, 1. pkt.« ændres til: »§ 16, stk. 4, 1. pkt.«

[Konsekvensændringer som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 12 om arbejdspligt]

8) I den under nr. 25 foreslåede affattelse af § 13 indsættes i stk. 5, 2. pkt., efter »læse-, skrive- og regnetest«: », medmindre personen er omfattet af arbejdspligten, jf. stk. 1, 3. pkt«.

[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 12 om arbejdspligt]

9) I den under nr. 25 foreslåede affattelse af § 13 indsættes i stk. 5, 3. pkt., efter »læse-, skrive- og regnetest,«: »hvis personen ikke er omfattet af arbejdspligten, jf. stk. 1, 3. pkt.,«, og 5. pkt. affattes således:

»En person, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravene, og som ikke er omfattet af et program efter integrationsloven, herunder personer, der er omfattet af arbejdspligten efter § 105 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, har pligt til at deltage i en læse-, skrive- og regnetest, hvis jobcenteret vurderer, at der er behov herfor.«

[Konsekvensændringer som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 12 om arbejdspligt]

10) I den under nr. 25 foreslåede affattelse af § 13 indsættes i stk. 6 som 2. pkt.:

»Hvis personen ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravene og er omfattet af arbejdspligten efter § 105 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, er det endvidere en betingelse, at personen deltager i de aktiviteter, som indgår i arbejdspligten.«

[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 12 om arbejdspligt]

11) I den under nr. 25 foreslåede affattelse af § 13 ændres i stk. 7 »stk. 6« til: »stk. 6, 1. pkt.,«, og efter »efter integrationsloven« indsættes: »eller arbejdspligten efter § 105 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller integrationslovens § 20 d«.

[Konsekvensændringer som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 12 om arbejdspligt]

12) Efter nr. 67 indsættes:

»01. I § 36, stk. 1, ændres »§ 13, stk. 5, 2.-4. pkt., og stk. 14, 2. pkt.« til: »§ 13, stk. 5, 2.-5. pkt.««

[Konsekvensændring som følge af nyaffattelsen af § 13, stk. 5, 5. pkt.]

Til § 24

13) I nr. 2 udgår i den indledende tekst »§ 16, stk. 3,«.

[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 12 om arbejdspligt]

14) I nr. 3 ændres i den indledende tekst »§ 16, stk. 7« til: »§ 16, stk. 6«, og »§ 23 b, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2, 2. pkt.,« udgår.

[Konsekvensændringer som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 12 om arbejdspligt]

Bemærkninger

Til nr. 1

Som følge af det samtidigt fremsatte lovforslag nr. L 12 om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, integrationsloven og forskellige andre love (Arbejdspligt for borgere, som ikke opfylder opholdskravet og beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet), folketingsåret 2024-25, som vedtaget ved 3. behandling, hvor der indføres en arbejdspligt for personer, der ikke opfylder opholds- eller beskæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik, er der behov for at indsætte regler om arbejdspligten i § 13 i lov om aktiv socialpolitik.

Det foreslås derfor i § 13, stk. 1, at indsætte et nyt 3. pkt., hvorefter det vil blive en betingelse for, at en person, der er omfattet af arbejdspligt i § 105 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller integrationslovens § 20 d, vil kunne få kontanthjælp efter § 11, at personen står til rådighed for de aktiviteter, som indgår i arbejdspligten

Baggrunden for forslaget er, at personer, der er omfattet af arbejdspligten, jf. det samtidigt fremsatte lovforslag nr. L 12, som led i rådighedsforpligtelsen vil kunne blive tilbudt en jobrettet indsats, jf. § 105 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller integrationslovens § 20 d. De aktiviteter, som vil kunne indgå i arbejdspligten, vil skulle fremgå af personens »Min plan«, jf. §§ 41 og 42 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og et program efter integrationslovens kapitel 4. Personen skal således stå til rådighed for de aktiviteter, der er beskrevet i »Min plan« eller et program efter integrationsloven.

Til nr. 2

Som følge af det samtidigt fremsatte lovforslag nr. L 12 om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, integrationsloven og forskellige andre love (Arbejdspligt for borgere, som ikke opfylder opholdskravet og beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet), folketingsåret 2024-25, som vedtaget ved 3. behandling, hvor der indføres en arbejdspligt for personer, der ikke opfylder opholds- eller beskæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik, er der behov for at indsætte regler om arbejdspligten i § 13 i lov om aktiv socialpolitik.

Det foreslås derfor i § 13, stk. 2, nr. 2, at der efter »rehabiliteringsteamet« indsættes: », fra forberedelsestid til danskundervisning og jobsøgning som led i arbejdspligt efter regler fastsat i medfør af § 105 c i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller integrationslovens § 20 d, stk. 4«.

Den foreslåede ændring indebærer, at personer, der modtager kontanthjælp, og som er omfattet af arbejdspligten i henholdsvis § 105 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller integrationslovens § 20 d, jf. § 1, nr. 26, og § 3, nr. 11, i det samtidigt fremsatte lovforslag nr. L 12, i lighed med øvrige modtagere af hjælp som led i rådighedsforpligtelsen, aktivt skal søge at udnytte deres arbejdsmuligheder, herunder være aktivt jobsøgende og møde til samtaler eller aktiviteter, som jobcenteret indkalder til eller tilbyder den ledige.

Samtidig tydeliggøres det, at personer, der er omfattet af arbejdspligten, også skal stå til rådighed for den indsats, som de har fået som led i arbejdspligten, jf. § 105 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvilket bl.a. vil kunne bestå af tilbud om virksomhedspraktik, ansættelse med løntilskud, nytteindsats og i særlige tilfælde vejledning og opkvalificering med korte kurser med et klart og tydeligt beskæftigelsesrettet fokus.

For personer, der er omfattet af arbejdspligten efter integrationslovens § 20 d, vil indsatsen kunne bestå af danskuddannelse efter integrationslovens § 21 eller beskæftigelsesrettede tilbud efter integrationslovens § 23.

Hvis en person f.eks. udebliver fra en samtale, jf. § 13, stk. 2, nr. 2, skal kommunen foretage en rådighedsvurdering af personen og undersøge, om pågældende skal have en sanktion som følge af udeblivelsen, eller om pågældende havde en rimelig grund til udeblivelse.

Med forslaget vil kommunen endvidere få pligt til at vurdere, om en person, der er omfattet af arbejdspligt, fortsat opfylder betingelserne for hjælpen ved at udnytte sine arbejdsmuligheder, hvis personen udebliver fra forberedelsestid til danskundervisning og jobsøgning. Ændringen medfører, at det vil blive en del af rådighedsforpligtelsen, at personer, der omfattes af arbejdspligten, skal møde til forberedelsestid til danskundervisning og jobsøgning, hvis det indgår som en aktivitet i personens deltagelse i arbejdspligten.

Forslaget medfører endvidere, at hvis en person uden rimelig grund udebliver fra forberedelsestid til danskundervisning eller jobsøgning som led i arbejdspligten, vil personen skulle sanktioneres med et fradrag i hjælpen, jf. forslaget til ændring af § 36, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik, jf. § 2, nr. 8, i det samtidigt fremsatte lovforslag nr. L 12.

Til nr. 3

Som følge af det samtidigt fremsatte lovforslag nr. L 12 om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, integrationsloven og forskellige andre love (Arbejdspligt for borgere, som ikke opfylder opholdskravet og beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet), folketingsåret 2024-25, som vedtaget ved 3. behandling, hvor der indføres en arbejdspligt for personer, der ikke opfylder opholds- eller beskæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik, er der behov for at indsætte regler om arbejdspligten i § 13 i lov om aktiv socialpolitik.

Det foreslås derfor i § 13, stk. 2, nr. 5, at der efter »hvor den ledige er givet et tilbud« indsættes: »eller er omfattet af arbejdspligten,«, og efter »et program« indsættes »eller er omfattet af arbejdspligten«.

Ændringen af bestemmelsen om sygemelding i § 13, stk. 2, nr. 5, i lov om aktiv socialpolitik betyder, at bestemmelsen også gælder for personer, der er omfattet af arbejdspligten i § 105 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller integrationslovens § 20 d. Det betyder, at når en person, der har ansøgt om eller får kontanthjælp, er givet et tilbud, herunder er omfattet af arbejdspligten efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, et tilbud efter kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v. eller et tilbud m.v. i medfør af et program, herunder omfattet af arbejdspligten efter integrationsloven, eller skal møde til jobsamtale hos en arbejdsgiver, vil personen også kunne melde sygdom til tilbudsstedet.

Det betyder, at sygemelding også vil kunne ske til tilbudsstedet, således at undladelse heraf vil indebære, at kommunen vil få pligt til at vurdere, om personen fortsat opfylder betingelserne for hjælpen ved at udnytte sine arbejdsmuligheder, herunder hvis personen er omfattet af arbejdspligten.

Forslaget vil betyde, at kommunerne vil få frihed til at beslutte, hvortil sygemelding skal ske, og at kommunerne vil kunne sanktionere for manglende sygemelding til tilbudsstedet, hvis kommunen har angivet, at den pågældende person skal sygemelde sig til tilbudsstedet også i tilfælde, hvor personen er omfattet af arbejdspligten.

Selv om kommunen vælger tilbudsstedet som modtager af sygemeldingen, er det stadig kommunens ansvar at sikre, at der kommer tilbagemeldinger fra tilbudsstedet, så der kan tages stilling til en eventuel sanktion og til, om sygemeldingen er korrekt.

Til nr. 4

Som følge af det samtidigt fremsatte lovforslag nr. L 12 om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, integrationsloven og forskellige andre love (Arbejdspligt for borgere, som ikke opfylder opholdskravet og beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet), folketingsåret 2024-25, som vedtaget ved 3. behandling, hvor der indføres en arbejdspligt for personer, der ikke opfylder opholds- eller beskæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik, er der behov for at indsætte regler om arbejdspligten i § 13 i lov om aktiv socialpolitik.

Det foreslås derfor i § 13, stk. 3, nr. 3, at der efter »rehabiliteringsteamet« indsættes: », fra forberedelsestid til danskundervisning og jobsøgning som led i arbejdspligt efter regler fastsat i medfør af § 105 c i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats«.

Den foreslåede ændring indebærer, at personer, der modtager kontanthjælp, og som er omfattet af arbejdspligten i § 105 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. § 1, nr. 26, i det samtidigt fremsatte lovforslag nr. L 12, i lighed med andre personer, der modtager hjælp som led i rådighedsforpligtelsen, aktivt skal søge at udnytte deres arbejdsmuligheder, herunder være aktivt jobsøgende og møde til samtaler eller aktiviteter, som jobcenteret indkalder til eller tilbyder den ledige.

Samtidig tydeliggøres det, at personer, der er omfattet af arbejdspligten, skal stå til rådighed for den indsats, som de har fået som led i arbejdspligten, jf. § 105 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvilket bl.a. vil kunne bestå af tilbud om virksomhedspraktik, ansættelse med løntilskud, nytteindsats og i særlige tilfælde vejledning og opkvalificering med korte kurser med et klart og tydeligt beskæftigelsesrettet fokus.

De aktiviteter, som kan indgå i arbejdspligten, vil fremgå af personens »Min plan«, jf. §§ 41 og 42 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Personen skal således stå til rådighed for de aktiviteter, der er beskrevet i »Min plan«. Forslaget vil medføre en udvidelse af rådighedsforpligtelsen for disse personer, idet de både vil skulle stå til rådighed for en uddannelsesrettet og en jobrettet indsats.

Med forslaget får kommunen pligt til at vurdere, om en person, der er omfattet af arbejdspligt, fortsat opfylder betingelserne for hjælpen ved at udnytte sine arbejdsmuligheder, hvis personen udebliver fra forberedelsestid til danskundervisning og jobsøgning. Ændringen medfører, at det bliver en del af rådighedsforpligtelsen, at personer, der omfattes af arbejdspligten, skal møde til forberedelsestid til danskundervisning og jobsøgning, hvis det indgår som en aktivitet i personens deltagelse i arbejdspligten.

Forslaget medfører endvidere, at hvis en person uden rimelig grund udebliver fra forberedelsestid til danskundervisning eller jobsøgning som led i arbejdspligten, vil personen skulle sanktioneres med et fradrag i hjælpen, jf. forslaget til ændring af § 36, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik, jf. § 2, nr. 8, i det samtidigt fremsatte lovforslag nr. L 12.

Hvis en person f.eks. udebliver fra en samtale, jf. forslaget til § 13, stk. 3, nr. 3, skal kommunen foretage en rådighedsvurdering af personen og undersøge, om pågældende skal have en sanktion som følge af udeblivelsen, eller om pågældende havde en rimelig grund til udeblivelse.

Endelig foreslås en mindre ændring af bestemmelsen om sygemelding for en person, der har ansøgt om eller får uddannelseshjælp, hvor den ledige er givet et tilbud eller er omfattet af arbejdspligten efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Til nr. 5

Som følge af det samtidigt fremsatte lovforslag nr. L 12 om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, integrationsloven og forskellige andre love (Arbejdspligt for borgere, som ikke opfylder opholdskravet og beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet), folketingsåret 2024-25, som vedtaget ved 3. behandling, hvor der indføres en arbejdspligt for personer, der ikke opfylder opholds- eller beskæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik, er der behov for at indsætte regler om arbejdspligten i § 13 i lov om aktiv socialpolitik.

Det foreslås derfor i § 13, stk. 3, nr. 5, at der efter »hvor den ledige er givet et tilbud« indsættes: »eller er omfattet af arbejdspligten,«.

Ændringen af bestemmelsen om sygemelding i § 13, stk. 3, nr. 5, i lov om aktiv socialpolitik betyder, at bestemmelsen også gælder for personer, der er omfattet af arbejdspligten i § 105 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Det betyder, at når en person, der har ansøgt om eller får kontanthjælp, er givet et tilbud, herunder er omfattet af arbejdspligten efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, vil personen også kunne melde sygdom til tilbudsstedet.

Det betyder, at sygemelding også vil kunne ske til tilbudsstedet, således at undladelse heraf vil indebære, at kommunen vil få pligt til at vurdere, om personen fortsat opfylder betingelserne for hjælpen ved at udnytte sine arbejdsmuligheder, herunder hvis personen er omfattet af arbejdspligten.

Forslaget vil betyde, at kommunerne vil få frihed til at beslutte, hvortil sygemelding skal ske, og at kommunerne vil kunne sanktionere for manglende sygemelding til tilbudsstedet, hvis kommunen har angivet, at den pågældende person skal sygemelde sig til tilbudsstedet også i tilfælde, hvor personen er omfattet af arbejdspligten.

Selv om kommunen vælger tilbudsstedet som modtager af sygemeldingen, er det stadig kommunens ansvar at sikre, at der kommer tilbagemeldinger fra tilbudsstedet, så der kan tages stilling til en eventuel sanktion og til, om sygemeldingen er korrekt.

Til nr. 6

Som følge af det samtidigt fremsatte lovforslag nr. L 12 om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, integrationsloven og forskellige andre love (Arbejdspligt for borgere, som ikke opfylder opholdskravet og beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet), folketingsåret 2024-25, som vedtaget ved 3. behandling, hvor der indføres en arbejdspligt for personer, der ikke opfylder opholds- eller beskæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik, er der behov for at indsætte regler om arbejdspligten i § 13 i lov om aktiv socialpolitik.

Det foreslås derfor i § 13, stk. 4, at der efter »hvor personen er givet et tilbud« indsættes: »eller er omfattet af arbejdspligten«, og efter »et program« indsættes »eller er omfattet af arbejdspligten«.

§ 13, stk. 4, viderefører de gældende regler, dog således at bestemmelsen også vil gælde, hvis personen flere gange melder sig syg, når pågældende er omfattet af arbejdspligten.

Kommunen skal således vurdere, om en person, der modtager hjælp efter § 11, fortsat opfylder betingelserne for at stå til rådighed i forbindelse med sygemeldinger.

Kommunen vil i forbindelse med vurderingen kunne give personen et tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller anmode personen om en lægeerklæring.

Kommunen skal dog ikke foretage en vurdering af personens rådighed, hvis det ikke vurderes at være relevant, f.eks. hvis der er tale om forudsigelige smålidelser som influenza, eller hvis der tydeligvis er tale om langvarig, kronisk eller alvorlig sygdom. Det vil være op til kommunen at vurdere, hvornår der skal foretages en rådighedsvurdering på baggrund af gentagne sygemeldinger. I den vurdering vil personens adfærd i øvrigt kunne indgå.

Kommunen skal have fokus på, om modtageren af hjælp har særlige udfordringer i forhold til helbredet, og hvilke foranstaltninger der vil kunne iværksættes for at imødegå sådanne udfordringer. Dette vil kunne ske ved indhentelse af en generel helbredserklæring fra en læge.

Rådighedsvurderingen skal være med til at sikre, at det ikke er manglende vilje til at tage imod et tilbud og forsøg på at unddrage sig disse, der begrunder sygemeldingerne.

Til nr. 7

Som følge af det samtidigt fremsatte lovforslag nr. L 12 om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, integrationsloven og forskellige andre love (Arbejdspligt for borgere, som ikke opfylder opholdskravet og beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet), folketingsåret 2024-25, som vedtaget ved 3. behandling, hvor der indføres en arbejdspligt for personer, der ikke opfylder opholds- eller beskæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik, er der behov for at indsætte regler om arbejdspligten i § 13 i lov om aktiv socialpolitik.

Det foreslås derfor i § 13, stk. 5, 1. pkt., at der efter »et rimeligt tilbud« indsættes: »eller er omfattet af arbejdspligten,«, efter »et program« indsættes:», eller er omfattet af arbejdspligten«, og »§ 16, stk. 5, 1. pkt.« ændres til: »§ 16, stk. 4, 1. pkt.«

Det foreslås i § 13, stk. 5, 1. pkt., at det er en betingelse for at få hjælp, at personen og dennes ægtefælle tager imod et rimeligt tilbud eller deltager i arbejdspligten efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller et tilbud efter kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v., tager imod beskæftigelsesfremmende foranstaltninger eller deltager i de enkelte dele af introduktionsprogrammet eller er omfattet af arbejdspligten efter integrationsloven, medmindre personen i medfør af § 106 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller § 16, stk. 4, 1. pkt., i integrationsloven ikke er forpligtet til at tage imod tilbud.

Udgangspunktet vil være, at en person skal tage imod de tilbud, som kommunen tilbyder, herunder deltage i arbejdspligten. For personer, der er omfattet af et integrationsprogram eller arbejdspligten efter integrationsloven, gælder, at de skal deltage i de tilbud, som kommunen giver efter integrationsloven.

Hvis personen er omfattet af en mindre intensiv indsats efter § 106 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller § 16, stk. 4, 1. pkt., i integrationsloven, skal personen ikke stå til rådighed.

Det gælder f.eks., hvis personen kan dokumentere, at personen skal påbegynde ordinært job på fuld tid eller fleksjob eller skal på barsel eller overgå til efterløn, fleksydelse, tidlig pension, seniorpension eller folkepension.

Hvis personen kan dokumentere, at personen er hjemsendt på grund af vejrlig eller materialemangel, eller personen er omfattet af en arbejdsfordelingsordning, skal personen heller ikke stå til rådighed. Det samme gælder, hvis personen vil kunne dokumentere, at den pågældende inden for de næste 6 uger på almindelige vilkår skal påbegynde et fuldtidsstudie i form af en erhvervsuddannelse efter lov om erhvervsuddannelser eller en anden erhvervsrettet uddannelse, der med hensyn til niveau og varighed kan sidestilles med eller overstiger en erhvervsuddannelse, idet denne fritagelsesmulighed dog ikke gælder for personer, som er uddannelsesparate eller aktivitetsparate modtagere af hjælp, som ikke har en erhvervskompetencegivende uddannelse.

Til nr. 8

Som følge af det samtidigt fremsatte lovforslag nr. L 12 om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, integrationsloven og forskellige andre love (Arbejdspligt for borgere, som ikke opfylder opholdskravet og beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet), folketingsåret 2024-25, som vedtaget ved 3. behandling, hvor der indføres en arbejdspligt for personer, der ikke opfylder opholds- eller beskæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik, er der behov for at indsætte regler om arbejdspligten i § 13 i lov om aktiv socialpolitik.

Det foreslås derfor i § 13, stk. 5, 2. pkt., at der efter »læse-, skrive- og regnetest« indsættes: », medmindre personen er omfattet af arbejdspligten, jf. stk. 1, 3. pkt.«

Der er tale om en konsekvensændring, som følge af at personer, der er omfattet af arbejdspligten i § 105 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, ikke længere vil have ret til læse-, skrive-, regne- og ordblindekurser, medmindre jobcenteret som led i arbejdspligten vurderer, at personen skal tilbydes et sådant kursus.

Til nr. 9

Som følge af det samtidigt fremsatte lovforslag nr. L 12 om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, integrationsloven og forskellige andre love (Arbejdspligt for borgere, som ikke opfylder opholdskravet og beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet), folketingsåret 2024-25, som vedtaget ved 3. behandling, hvor der indføres en arbejdspligt for personer, der ikke opfylder opholds- eller beskæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik, er der behov for at indsætte regler om arbejdspligten i § 13 i lov om aktiv socialpolitik.

Det forslås derfor i § 13, stk. 5, 3. pkt., at der efter »læse-, skrive- og regnetest« indsættes: »hvis personen ikke er omfattet af arbejdspligten, jf. stk. 1, 3. pkt.,«.

Der er tale om en konsekvensændring, som følge af at personer, der er omfattet af arbejdspligten i § 105 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, ikke længere vil have ret til læse-, skrive-, regne- og ordblindekurser.

Det foreslås videre, at § 13, stk. 5, 5 pkt., i lov om aktiv socialpolitik, affattes således: »En person, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravene, som ikke er omfattet af et program efter integrationsloven, herunder personer, der er omfattet af arbejdspligten efter § 105 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, har pligt til at deltage i en læse-, skrive- og regnetest, hvis jobcenteret vurderer, at der er behov herfor.«

Baggrunden for ændringen er, at en person, der bliver omfattet af arbejdspligten efter § 105 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvor jobcenteret vurderer, at der er behov for en læse-, skrive- og regnetest, fordi det vil være et krav, at personen har taget den obligatoriske test, som Børne- og Undervisningsministeriet udarbejder for at få afklaret, om personen vil have behov og forudsætninger for at deltage et danskkursus eller i et regne- eller ordblindekursus.

Der er tale om en konsekvensændring, som følge af at personer omfattet af arbejdspligten efter § 105 a, vil kunne få tilbud om danskkursus og regne- eller ordblindekursus efter § 105 b, stk. 2, nr. 1 og 2, hvor der skal foreligge en test, inden tilbuddene vil kunne gives.

Øvrige personer, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravene, og som ikke er omfattet af et program efter integrationsloven, har pligt til at deltage i en læse-, skrive- og regnetest, hvis jobcenteret vurderer, at der er behov for det. Dette kan f.eks. være, hvis der stilles krav om en sådan test i forhold til f.eks. et regne- eller ordblindekursus.

I forhold til personer, der tidligere modtog selvforsørgelses- og hjemrejseydelse og overgangsydelse og med denne lovs § 1, nr. 35, fremadrettet vil modtage kontanthjælp, og som er omfattet af arbejdspligt efter integrationslovens § 20 d, har det ikke tidligere og vil det ikke fremover blive en del af deres rådighedsforpligtelse, at de vil skulle deltage i en læse-, skrive- eller regnetest.

Til nr. 10

Som følge af det samtidigt fremsatte lovforslag nr. L 12 om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, integrationsloven og forskellige andre love (Arbejdspligt for borgere, som ikke opfylder opholdskravet og beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet), folketingsåret 2024-25, som vedtaget ved 3. behandling, hvor der indføres en arbejdspligt for personer, der ikke opfylder opholds- eller beskæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik, er der behov for at indsætte regler om arbejdspligten i § 13 i lov om aktiv socialpolitik.

Det foreslås derfor i § 13, stk. 6, at der efter 1. pkt. indsættes et nyt punktum om, at hvis personen ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravene og er omfattet af arbejdspligten efter § 105 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, er det endvidere en betingelse, at personen deltager i de aktiviteter, som indgår i arbejdspligten.

Med forslaget til § 13, stk. 6, 2. pkt., vil det således for en person, som er omfattet af stk. 1, 2. og 3. pkt., være en betingelse for at få hjælp, at personen medvirker ved beskæftigelsesfremmende foranstaltninger i form af aktiviteter pålagt efter §§ 30 og 30 a, og at personen deltager i arbejdspligten efter § 105 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

En uddannelsesparat person, der modtager kontanthjælp, herunder en person, som ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravet i § 11, og som ikke er omfattet af et program efter integrationsloven, skal for at udnytte sine uddannelsesmuligheder medvirke ved beskæftigelsesfremmende foranstaltninger i form af aktiviteter, tilbud m.v. pålagt og beskrevet i uddannelsespålægget efter § 30 og jobrettede aktiviteter i § 30 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Personer, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravet i § 11, herunder personer, der ikke er omfattet af et program efter integrationsloven, som er omfattet af arbejdspligten, skal endvidere stå til rådighed for de aktiviteter, der er givet i medfør af arbejdspligten i § 105 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Til nr. 11

Som følge af det samtidigt fremsatte lovforslag nr. L 12 om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, integrationsloven og forskellige andre love (Arbejdspligt for borgere, som ikke opfylder opholdskravet og beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet), folketingsåret 2024-25, som vedtaget ved 3. behandling, hvor der indføres en arbejdspligt for personer, der ikke opfylder opholds- eller beskæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik, er der behov for at indsætte regler om arbejdspligten i § 13 i lov om aktiv socialpolitik.

Det foreslås derfor i § 13, stk. 7, at »stk. 6« ændres til: »stk. 6, 1. pkt.«, og at der efter »efter integrationsloven« indsættes: »eller arbejdspligten efter § 105 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller integrationslovens § 20 d«.

Ændringen fra stk. 6 til stk. 6, 1. pkt., er en konsekvens af indsættelsen at et nyt punktum i § 6, i forhold til personer, der er omfattet af arbejdspligten efter § 105 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Det betyder efter forslaget til ændring af § 13, stk. 7, 1. pkt., at en uddannelses- eller jobparat modtager af hjælp, som har en rimelig grund, ikke har pligt til at udnytte sine uddannelses- eller arbejdsmuligheder ved at deltage i tilbud om uddannelse eller arbejde, jf. stk. 1, beskæftigelsesfremmende foranstaltninger m.v. efter stk. 5, beskæftigelsesfremmende foranstaltninger efter §§ 30 og 30 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats efter stk. 6, 1. pkt., tilbud efter et program efter integrationsloven, eller arbejdspligten efter § 105 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller integrationslovens § 20 d.

De rimelige grunde gælder - som efter de gældende regler - både i forbindelse med at kommunerne afgiver et tilbud, indkalder til jobsamtaler, henviser til arbejde m.v., og hvis personen under deltagelsen i tilbuddet eller forud for en selvbooket jobsamtale eller påbegyndelse af henvist arbejde m.v. får en rimelig grund, herunder hvis personen er omfattet af arbejdspligten, jf. § 105 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og integrationslovens § 20 d.

Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 25, til forslaget om nyaffattelse af § 13, stk. 7.

Til nr. 12

På baggrund af ændringsforslag nr. 9 om bl.a. nyaffattelse af § 13, stk. 5, 5. pkt., er det nødvendigt at ændre i § 36, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik, således at personer, der er omfattet af § 13, stk. 5, 5. pkt., vil kunne sanktioneres, hvis de udebliver fra en test, som jobcenteret har vurderet der er behov for.

Det foreslås derfor, at i § 36, stk. 1, ændres »§ 13, stk. 5, 2-4. pkt. og stk. 14, 2. pkt.« til: »§ 13, stk. 5, 2-5. pkt.«

Det betyder, at en person, der er omfattet af arbejdspligten, og som siger nej til en test eller ikke møder til testen, jf. ændringsforslag nr. 9 om affattelsen af § 13, stk. 5, 5. pkt., vil kunne blive sanktioneret med en dagssats, jf. § 36, stk. 2.

Dette gælder også for øvrige kontanthjælpsmodtagere, som har pligt til at deltage i en læse-, skrive- og regnetest.

Til nr. 13 og 14

De foreslåede ændringer er en konsekvens af vedtagelsen af lovforslag nr. L 12 om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, integrationsloven og forskellige andre love (Arbejdspligt for borgere, som ikke opfylder opholdskravet og beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet), folketingsåret 2024-25.