Ændringsforslag stillet den 10.
december 2024
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren:
1) I
den under nr. 25 foreslåede
affattelse af § 13 indsættes
i stk. 1 efter 2. pkt. som nyt
punktum:
»Det er en betingelse for, at en person, der
er omfattet af arbejdspligt i § 105 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller integrationslovens § 20 d,
kan få kontanthjælp efter § 11, at personen
står til rådighed for de aktiviteter, som indgår
i arbejdspligten.«
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 12 om
arbejdspligt]
2) I
den under nr. 25 foreslåede
affattelse af § 13 indsættes
i stk. 2, nr. 2, efter
»rehabiliteringsteamet«: », fra forberedelsestid
til danskundervisning og jobsøgning som led i arbejdspligt
efter regler fastsat i medfør af § 105 c i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats eller integrationslovens §
20 d, stk. 4,«.
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 12 om
arbejdspligt]
3) I
den under nr. 25 foreslåede
affattelse af § 13 indsættes
i stk. 2, nr. 5, efter »hvor den
ledige er givet et tilbud«: »eller er omfattet af
arbejdspligten«, og efter »et program«
indsættes: »eller er omfattet af
arbejdspligten«.
[Konsekvensændringer som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 12 om
arbejdspligt]
4) I
den under nr. 25 foreslåede
affattelse af § 13 indsættes
i stk. 3, nr. 3, efter
»rehabiliteringsteamet«: », fra forberedelsestid
til danskundervisning og jobsøgning som led i arbejdspligt
efter regler fastsat i medfør af § 105 c i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats«.
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 12 om
arbejdspligt]
5) I
den under nr. 25 foreslåede
affattelse af § 13 indsættes
i stk. 3, nr. 5, efter »hvor den
ledige er givet et tilbud«: »eller er omfattet af
arbejdspligten«.
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 12 om
arbejdspligt]
6) I
den under nr. 25 foreslåede
affattelse af § 13 indsættes
i stk. 4 efter »hvor personen er
givet et tilbud«: »eller er omfattet af
arbejdspligten«, og efter »et program«
indsættes: »eller er omfattet af
arbejdspligten«.
[Konsekvensændringer som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 12 om
arbejdspligt]
7) I
den under nr. 25 foreslåede
affattelse af § 13 indsættes
i stk. 5, 1. pkt., efter »et
rimeligt tilbud«: »eller er omfattet af
arbejdspligten«, efter »et program«
indsættes: »eller er omfattet af arbejdspligten«,
og »§ 16, stk. 5, 1. pkt.« ændres til:
»§ 16, stk. 4, 1. pkt.«
[Konsekvensændringer som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 12 om
arbejdspligt]
8) I
den under nr. 25 foreslåede
affattelse af § 13 indsættes
i stk. 5, 2. pkt., efter
»læse-, skrive- og regnetest«: », medmindre
personen er omfattet af arbejdspligten, jf. stk. 1, 3.
pkt«.
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 12 om
arbejdspligt]
9) I
den under nr. 25 foreslåede
affattelse af § 13 indsættes
i stk. 5, 3. pkt., efter
»læse-, skrive- og regnetest,«: »hvis
personen ikke er omfattet af arbejdspligten, jf. stk. 1, 3.
pkt.,«, og 5. pkt. affattes
således:
»En person, der ikke opfylder opholds- og
beskæftigelseskravene, og som ikke er omfattet af et program
efter integrationsloven, herunder personer, der er omfattet af
arbejdspligten efter § 105 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, har pligt til at deltage i en
læse-, skrive- og regnetest, hvis jobcenteret vurderer, at
der er behov herfor.«
[Konsekvensændringer som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 12 om
arbejdspligt]
10) I
den under nr. 25 foreslåede
affattelse af § 13 indsættes
i stk. 6 som 2.
pkt.:
»Hvis personen ikke opfylder opholds- og
beskæftigelseskravene og er omfattet af arbejdspligten efter
§ 105 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, er det
endvidere en betingelse, at personen deltager i de aktiviteter, som
indgår i arbejdspligten.«
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 12 om
arbejdspligt]
11) I
den under nr. 25 foreslåede
affattelse af § 13 ændres i
stk. 7 »stk. 6« til:
»stk. 6, 1. pkt.,«, og efter »efter
integrationsloven« indsættes: »eller
arbejdspligten efter § 105 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller integrationslovens § 20
d«.
[Konsekvensændringer som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 12 om
arbejdspligt]
12)
Efter nr. 67 indsættes:
»01. I §
36, stk. 1, ændres »§ 13, stk. 5, 2.-4.
pkt., og stk. 14, 2. pkt.« til: »§ 13, stk. 5,
2.-5. pkt.««
[Konsekvensændring som
følge af nyaffattelsen af § 13, stk. 5, 5. pkt.]
Til § 24
13) I
nr. 2 udgår i den indledende tekst »§ 16, stk.
3,«.
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 12 om
arbejdspligt]
14) I
nr. 3 ændres i den indledende tekst »§ 16, stk.
7« til: »§ 16, stk. 6«, og »§ 23
b, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2, 2. pkt.,« udgår.
[Konsekvensændringer som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 12 om
arbejdspligt]
Bemærkninger
Til nr. 1
Som følge af det samtidigt fremsatte
lovforslag nr. L 12 om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, integrationsloven og forskellige andre
love (Arbejdspligt for borgere, som ikke opfylder opholdskravet og
beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet),
folketingsåret 2024-25, som vedtaget ved 3. behandling, hvor
der indføres en arbejdspligt for personer, der ikke opfylder
opholds- eller beskæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8,
i lov om aktiv socialpolitik, er der behov for at indsætte
regler om arbejdspligten i § 13 i lov om aktiv
socialpolitik.
Det foreslås derfor i § 13, stk.
1, at indsætte et nyt 3. pkt., hvorefter det vil blive en
betingelse for, at en person, der er omfattet af arbejdspligt i
§ 105 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller
integrationslovens § 20 d, vil kunne få
kontanthjælp efter § 11, at personen står til
rådighed for de aktiviteter, som indgår i
arbejdspligten
Baggrunden for forslaget er, at personer,
der er omfattet af arbejdspligten, jf. det samtidigt fremsatte
lovforslag nr. L 12, som led i rådighedsforpligtelsen vil
kunne blive tilbudt en jobrettet indsats, jf. § 105 b i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats eller integrationslovens
§ 20 d. De aktiviteter, som vil kunne indgå i
arbejdspligten, vil skulle fremgå af personens »Min
plan«, jf. §§ 41 og 42 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og et program efter integrationslovens
kapitel 4. Personen skal således stå til rådighed
for de aktiviteter, der er beskrevet i »Min plan« eller
et program efter integrationsloven.
Til nr. 2
Som følge af det samtidigt fremsatte
lovforslag nr. L 12 om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, integrationsloven og forskellige andre
love (Arbejdspligt for borgere, som ikke opfylder opholdskravet og
beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet),
folketingsåret 2024-25, som vedtaget ved 3. behandling, hvor
der indføres en arbejdspligt for personer, der ikke opfylder
opholds- eller beskæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8,
i lov om aktiv socialpolitik, er der behov for at indsætte
regler om arbejdspligten i § 13 i lov om aktiv
socialpolitik.
Det foreslås derfor i § 13, stk.
2, nr. 2, at der efter »rehabiliteringsteamet«
indsættes: », fra forberedelsestid til
danskundervisning og jobsøgning som led i arbejdspligt efter
regler fastsat i medfør af § 105 c i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller integrationslovens § 20 d,
stk. 4«.
Den foreslåede ændring
indebærer, at personer, der modtager kontanthjælp, og
som er omfattet af arbejdspligten i henholdsvis § 105 a i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats eller integrationslovens
§ 20 d, jf. § 1, nr. 26, og § 3, nr. 11, i det
samtidigt fremsatte lovforslag nr. L 12, i lighed med øvrige
modtagere af hjælp som led i rådighedsforpligtelsen,
aktivt skal søge at udnytte deres arbejdsmuligheder,
herunder være aktivt jobsøgende og møde til
samtaler eller aktiviteter, som jobcenteret indkalder til eller
tilbyder den ledige.
Samtidig tydeliggøres det, at
personer, der er omfattet af arbejdspligten, også skal
stå til rådighed for den indsats, som de har fået
som led i arbejdspligten, jf. § 105 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, hvilket bl.a. vil kunne bestå af
tilbud om virksomhedspraktik, ansættelse med
løntilskud, nytteindsats og i særlige tilfælde
vejledning og opkvalificering med korte kurser med et klart og
tydeligt beskæftigelsesrettet fokus.
For personer, der er omfattet af
arbejdspligten efter integrationslovens § 20 d, vil indsatsen
kunne bestå af danskuddannelse efter integrationslovens
§ 21 eller beskæftigelsesrettede tilbud efter
integrationslovens § 23.
Hvis en person f.eks. udebliver fra en
samtale, jf. § 13, stk. 2, nr. 2, skal kommunen foretage en
rådighedsvurdering af personen og undersøge, om
pågældende skal have en sanktion som følge af
udeblivelsen, eller om pågældende havde en rimelig
grund til udeblivelse.
Med forslaget vil kommunen endvidere
få pligt til at vurdere, om en person, der er omfattet af
arbejdspligt, fortsat opfylder betingelserne for hjælpen ved
at udnytte sine arbejdsmuligheder, hvis personen udebliver fra
forberedelsestid til danskundervisning og jobsøgning.
Ændringen medfører, at det vil blive en del af
rådighedsforpligtelsen, at personer, der omfattes af
arbejdspligten, skal møde til forberedelsestid til
danskundervisning og jobsøgning, hvis det indgår som
en aktivitet i personens deltagelse i arbejdspligten.
Forslaget medfører endvidere, at
hvis en person uden rimelig grund udebliver fra forberedelsestid
til danskundervisning eller jobsøgning som led i
arbejdspligten, vil personen skulle sanktioneres med et fradrag i
hjælpen, jf. forslaget til ændring af § 36, stk.
2, i lov om aktiv socialpolitik, jf. § 2, nr. 8, i det
samtidigt fremsatte lovforslag nr. L 12.
Til nr. 3
Som følge af det samtidigt fremsatte
lovforslag nr. L 12 om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, integrationsloven og forskellige andre
love (Arbejdspligt for borgere, som ikke opfylder opholdskravet og
beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet),
folketingsåret 2024-25, som vedtaget ved 3. behandling, hvor
der indføres en arbejdspligt for personer, der ikke opfylder
opholds- eller beskæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8,
i lov om aktiv socialpolitik, er der behov for at indsætte
regler om arbejdspligten i § 13 i lov om aktiv
socialpolitik.
Det foreslås derfor i § 13, stk.
2, nr. 5, at der efter »hvor den ledige er givet et
tilbud« indsættes: »eller er omfattet af
arbejdspligten,«, og efter »et program«
indsættes »eller er omfattet af
arbejdspligten«.
Ændringen af bestemmelsen om
sygemelding i § 13, stk. 2, nr. 5, i lov om aktiv
socialpolitik betyder, at bestemmelsen også gælder for
personer, der er omfattet af arbejdspligten i § 105 a i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats eller integrationslovens
§ 20 d. Det betyder, at når en person, der har
ansøgt om eller får kontanthjælp, er givet et
tilbud, herunder er omfattet af arbejdspligten efter lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, et tilbud efter kapitel 5 i lov
om kompensation til handicappede i erhverv m.v. eller et tilbud
m.v. i medfør af et program, herunder omfattet af
arbejdspligten efter integrationsloven, eller skal møde til
jobsamtale hos en arbejdsgiver, vil personen også kunne melde
sygdom til tilbudsstedet.
Det betyder, at sygemelding også vil
kunne ske til tilbudsstedet, således at undladelse heraf vil
indebære, at kommunen vil få pligt til at vurdere, om
personen fortsat opfylder betingelserne for hjælpen ved at
udnytte sine arbejdsmuligheder, herunder hvis personen er omfattet
af arbejdspligten.
Forslaget vil betyde, at kommunerne vil
få frihed til at beslutte, hvortil sygemelding skal ske, og
at kommunerne vil kunne sanktionere for manglende sygemelding til
tilbudsstedet, hvis kommunen har angivet, at den
pågældende person skal sygemelde sig til tilbudsstedet
også i tilfælde, hvor personen er omfattet af
arbejdspligten.
Selv om kommunen vælger tilbudsstedet
som modtager af sygemeldingen, er det stadig kommunens ansvar at
sikre, at der kommer tilbagemeldinger fra tilbudsstedet, så
der kan tages stilling til en eventuel sanktion og til, om
sygemeldingen er korrekt.
Til nr. 4
Som følge af det samtidigt fremsatte
lovforslag nr. L 12 om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, integrationsloven og forskellige andre
love (Arbejdspligt for borgere, som ikke opfylder opholdskravet og
beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet),
folketingsåret 2024-25, som vedtaget ved 3. behandling, hvor
der indføres en arbejdspligt for personer, der ikke opfylder
opholds- eller beskæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8,
i lov om aktiv socialpolitik, er der behov for at indsætte
regler om arbejdspligten i § 13 i lov om aktiv
socialpolitik.
Det foreslås derfor i § 13, stk.
3, nr. 3, at der efter »rehabiliteringsteamet«
indsættes: », fra forberedelsestid til
danskundervisning og jobsøgning som led i arbejdspligt efter
regler fastsat i medfør af § 105 c i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats«.
Den foreslåede ændring
indebærer, at personer, der modtager kontanthjælp, og
som er omfattet af arbejdspligten i § 105 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. § 1, nr. 26, i det samtidigt
fremsatte lovforslag nr. L 12, i lighed med andre personer, der
modtager hjælp som led i rådighedsforpligtelsen, aktivt
skal søge at udnytte deres arbejdsmuligheder, herunder
være aktivt jobsøgende og møde til samtaler
eller aktiviteter, som jobcenteret indkalder til eller tilbyder den
ledige.
Samtidig tydeliggøres det, at
personer, der er omfattet af arbejdspligten, skal stå til
rådighed for den indsats, som de har fået som led i
arbejdspligten, jf. § 105 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, hvilket bl.a. vil kunne bestå af
tilbud om virksomhedspraktik, ansættelse med
løntilskud, nytteindsats og i særlige tilfælde
vejledning og opkvalificering med korte kurser med et klart og
tydeligt beskæftigelsesrettet fokus.
De aktiviteter, som kan indgå i
arbejdspligten, vil fremgå af personens »Min
plan«, jf. §§ 41 og 42 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Personen skal således stå
til rådighed for de aktiviteter, der er beskrevet i
»Min plan«. Forslaget vil medføre en udvidelse
af rådighedsforpligtelsen for disse personer, idet de
både vil skulle stå til rådighed for en
uddannelsesrettet og en jobrettet indsats.
Med forslaget får kommunen pligt til
at vurdere, om en person, der er omfattet af arbejdspligt, fortsat
opfylder betingelserne for hjælpen ved at udnytte sine
arbejdsmuligheder, hvis personen udebliver fra forberedelsestid til
danskundervisning og jobsøgning. Ændringen
medfører, at det bliver en del af
rådighedsforpligtelsen, at personer, der omfattes af
arbejdspligten, skal møde til forberedelsestid til
danskundervisning og jobsøgning, hvis det indgår som
en aktivitet i personens deltagelse i arbejdspligten.
Forslaget medfører endvidere, at
hvis en person uden rimelig grund udebliver fra forberedelsestid
til danskundervisning eller jobsøgning som led i
arbejdspligten, vil personen skulle sanktioneres med et fradrag i
hjælpen, jf. forslaget til ændring af § 36, stk.
2, i lov om aktiv socialpolitik, jf. § 2, nr. 8, i det
samtidigt fremsatte lovforslag nr. L 12.
Hvis en person f.eks. udebliver fra en
samtale, jf. forslaget til § 13, stk. 3, nr. 3, skal kommunen
foretage en rådighedsvurdering af personen og
undersøge, om pågældende skal have en sanktion
som følge af udeblivelsen, eller om pågældende
havde en rimelig grund til udeblivelse.
Endelig foreslås en mindre
ændring af bestemmelsen om sygemelding for en person, der har
ansøgt om eller får uddannelseshjælp, hvor den
ledige er givet et tilbud eller er omfattet af arbejdspligten efter
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Til nr. 5
Som følge af det samtidigt fremsatte
lovforslag nr. L 12 om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, integrationsloven og forskellige andre
love (Arbejdspligt for borgere, som ikke opfylder opholdskravet og
beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet),
folketingsåret 2024-25, som vedtaget ved 3. behandling, hvor
der indføres en arbejdspligt for personer, der ikke opfylder
opholds- eller beskæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8,
i lov om aktiv socialpolitik, er der behov for at indsætte
regler om arbejdspligten i § 13 i lov om aktiv
socialpolitik.
Det foreslås derfor i § 13, stk.
3, nr. 5, at der efter »hvor den ledige er givet et
tilbud« indsættes: »eller er omfattet af
arbejdspligten,«.
Ændringen af bestemmelsen om
sygemelding i § 13, stk. 3, nr. 5, i lov om aktiv
socialpolitik betyder, at bestemmelsen også gælder for
personer, der er omfattet af arbejdspligten i § 105 a i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats. Det betyder, at når en
person, der har ansøgt om eller får
kontanthjælp, er givet et tilbud, herunder er omfattet af
arbejdspligten efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
vil personen også kunne melde sygdom til tilbudsstedet.
Det betyder, at sygemelding også vil
kunne ske til tilbudsstedet, således at undladelse heraf vil
indebære, at kommunen vil få pligt til at vurdere, om
personen fortsat opfylder betingelserne for hjælpen ved at
udnytte sine arbejdsmuligheder, herunder hvis personen er omfattet
af arbejdspligten.
Forslaget vil betyde, at kommunerne vil
få frihed til at beslutte, hvortil sygemelding skal ske, og
at kommunerne vil kunne sanktionere for manglende sygemelding til
tilbudsstedet, hvis kommunen har angivet, at den
pågældende person skal sygemelde sig til tilbudsstedet
også i tilfælde, hvor personen er omfattet af
arbejdspligten.
Selv om kommunen vælger tilbudsstedet
som modtager af sygemeldingen, er det stadig kommunens ansvar at
sikre, at der kommer tilbagemeldinger fra tilbudsstedet, så
der kan tages stilling til en eventuel sanktion og til, om
sygemeldingen er korrekt.
Til nr. 6
Som følge af det samtidigt fremsatte
lovforslag nr. L 12 om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, integrationsloven og forskellige andre
love (Arbejdspligt for borgere, som ikke opfylder opholdskravet og
beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet),
folketingsåret 2024-25, som vedtaget ved 3. behandling, hvor
der indføres en arbejdspligt for personer, der ikke opfylder
opholds- eller beskæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8,
i lov om aktiv socialpolitik, er der behov for at indsætte
regler om arbejdspligten i § 13 i lov om aktiv
socialpolitik.
Det foreslås derfor i § 13, stk.
4, at der efter »hvor personen er givet et tilbud«
indsættes: »eller er omfattet af arbejdspligten«,
og efter »et program« indsættes »eller er
omfattet af arbejdspligten«.
§ 13, stk. 4, viderefører de
gældende regler, dog således at bestemmelsen også
vil gælde, hvis personen flere gange melder sig syg,
når pågældende er omfattet af arbejdspligten.
Kommunen skal således vurdere, om en
person, der modtager hjælp efter § 11, fortsat opfylder
betingelserne for at stå til rådighed i forbindelse med
sygemeldinger.
Kommunen vil i forbindelse med vurderingen
kunne give personen et tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller anmode personen om en
lægeerklæring.
Kommunen skal dog ikke foretage en
vurdering af personens rådighed, hvis det ikke vurderes at
være relevant, f.eks. hvis der er tale om forudsigelige
smålidelser som influenza, eller hvis der tydeligvis er tale
om langvarig, kronisk eller alvorlig sygdom. Det vil være op
til kommunen at vurdere, hvornår der skal foretages en
rådighedsvurdering på baggrund af gentagne
sygemeldinger. I den vurdering vil personens adfærd i
øvrigt kunne indgå.
Kommunen skal have fokus på, om
modtageren af hjælp har særlige udfordringer i forhold
til helbredet, og hvilke foranstaltninger der vil kunne
iværksættes for at imødegå sådanne
udfordringer. Dette vil kunne ske ved indhentelse af en generel
helbredserklæring fra en læge.
Rådighedsvurderingen skal være
med til at sikre, at det ikke er manglende vilje til at tage imod
et tilbud og forsøg på at unddrage sig disse, der
begrunder sygemeldingerne.
Til nr. 7
Som følge af det samtidigt fremsatte
lovforslag nr. L 12 om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, integrationsloven og forskellige andre
love (Arbejdspligt for borgere, som ikke opfylder opholdskravet og
beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet),
folketingsåret 2024-25, som vedtaget ved 3. behandling, hvor
der indføres en arbejdspligt for personer, der ikke opfylder
opholds- eller beskæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8,
i lov om aktiv socialpolitik, er der behov for at indsætte
regler om arbejdspligten i § 13 i lov om aktiv
socialpolitik.
Det foreslås derfor i § 13, stk.
5, 1. pkt., at der efter »et rimeligt tilbud«
indsættes: »eller er omfattet af
arbejdspligten,«, efter »et program«
indsættes:», eller er omfattet af
arbejdspligten«, og »§ 16, stk. 5, 1. pkt.«
ændres til: »§ 16, stk. 4, 1. pkt.«
Det foreslås i § 13, stk. 5, 1.
pkt., at det er en betingelse for at få hjælp, at
personen og dennes ægtefælle tager imod et rimeligt
tilbud eller deltager i arbejdspligten efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller et tilbud efter kapitel 5 i lov
om kompensation til handicappede i erhverv m.v., tager imod
beskæftigelsesfremmende foranstaltninger eller deltager i de
enkelte dele af introduktionsprogrammet eller er omfattet af
arbejdspligten efter integrationsloven, medmindre personen i
medfør af § 106 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller § 16, stk. 4, 1. pkt., i
integrationsloven ikke er forpligtet til at tage imod tilbud.
Udgangspunktet vil være, at en person
skal tage imod de tilbud, som kommunen tilbyder, herunder deltage i
arbejdspligten. For personer, der er omfattet af et
integrationsprogram eller arbejdspligten efter integrationsloven,
gælder, at de skal deltage i de tilbud, som kommunen giver
efter integrationsloven.
Hvis personen er omfattet af en mindre
intensiv indsats efter § 106 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller § 16, stk. 4, 1. pkt., i
integrationsloven, skal personen ikke stå til
rådighed.
Det gælder f.eks., hvis personen kan
dokumentere, at personen skal påbegynde ordinært job
på fuld tid eller fleksjob eller skal på barsel eller
overgå til efterløn, fleksydelse, tidlig pension,
seniorpension eller folkepension.
Hvis personen kan dokumentere, at personen
er hjemsendt på grund af vejrlig eller materialemangel, eller
personen er omfattet af en arbejdsfordelingsordning, skal personen
heller ikke stå til rådighed. Det samme gælder,
hvis personen vil kunne dokumentere, at den pågældende
inden for de næste 6 uger på almindelige vilkår
skal påbegynde et fuldtidsstudie i form af en
erhvervsuddannelse efter lov om erhvervsuddannelser eller en anden
erhvervsrettet uddannelse, der med hensyn til niveau og varighed
kan sidestilles med eller overstiger en erhvervsuddannelse, idet
denne fritagelsesmulighed dog ikke gælder for personer, som
er uddannelsesparate eller aktivitetsparate modtagere af
hjælp, som ikke har en erhvervskompetencegivende
uddannelse.
Til nr. 8
Som følge af det samtidigt fremsatte
lovforslag nr. L 12 om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, integrationsloven og forskellige andre
love (Arbejdspligt for borgere, som ikke opfylder opholdskravet og
beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet),
folketingsåret 2024-25, som vedtaget ved 3. behandling, hvor
der indføres en arbejdspligt for personer, der ikke opfylder
opholds- eller beskæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8,
i lov om aktiv socialpolitik, er der behov for at indsætte
regler om arbejdspligten i § 13 i lov om aktiv
socialpolitik.
Det foreslås derfor i § 13, stk.
5, 2. pkt., at der efter »læse-, skrive- og
regnetest« indsættes: », medmindre personen er
omfattet af arbejdspligten, jf. stk. 1, 3. pkt.«
Der er tale om en konsekvensændring,
som følge af at personer, der er omfattet af arbejdspligten
i § 105 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, ikke
længere vil have ret til læse-, skrive-, regne- og
ordblindekurser, medmindre jobcenteret som led i arbejdspligten
vurderer, at personen skal tilbydes et sådant kursus.
Til nr. 9
Som følge af det samtidigt fremsatte
lovforslag nr. L 12 om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, integrationsloven og forskellige andre
love (Arbejdspligt for borgere, som ikke opfylder opholdskravet og
beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet),
folketingsåret 2024-25, som vedtaget ved 3. behandling, hvor
der indføres en arbejdspligt for personer, der ikke opfylder
opholds- eller beskæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8,
i lov om aktiv socialpolitik, er der behov for at indsætte
regler om arbejdspligten i § 13 i lov om aktiv
socialpolitik.
Det forslås derfor i § 13, stk.
5, 3. pkt., at der efter »læse-, skrive- og
regnetest« indsættes: »hvis personen ikke er
omfattet af arbejdspligten, jf. stk. 1, 3. pkt.,«.
Der er tale om en konsekvensændring,
som følge af at personer, der er omfattet af arbejdspligten
i § 105 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, ikke
længere vil have ret til læse-, skrive-, regne- og
ordblindekurser.
Det foreslås videre, at § 13,
stk. 5, 5 pkt., i lov om aktiv socialpolitik, affattes
således: »En person, der ikke opfylder opholds- og
beskæftigelseskravene, som ikke er omfattet af et program
efter integrationsloven, herunder personer, der er omfattet af
arbejdspligten efter § 105 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, har pligt til at deltage i en
læse-, skrive- og regnetest, hvis jobcenteret vurderer, at
der er behov herfor.«
Baggrunden for ændringen er, at en
person, der bliver omfattet af arbejdspligten efter § 105 a i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvor jobcenteret
vurderer, at der er behov for en læse-, skrive- og regnetest,
fordi det vil være et krav, at personen har taget den
obligatoriske test, som Børne- og Undervisningsministeriet
udarbejder for at få afklaret, om personen vil have behov og
forudsætninger for at deltage et danskkursus eller i et
regne- eller ordblindekursus.
Der er tale om en konsekvensændring,
som følge af at personer omfattet af arbejdspligten efter
§ 105 a, vil kunne få tilbud om danskkursus og regne-
eller ordblindekursus efter § 105 b, stk. 2, nr. 1 og 2, hvor
der skal foreligge en test, inden tilbuddene vil kunne gives.
Øvrige personer, der ikke opfylder
opholds- og beskæftigelseskravene, og som ikke er omfattet af
et program efter integrationsloven, har pligt til at deltage i en
læse-, skrive- og regnetest, hvis jobcenteret vurderer, at
der er behov for det. Dette kan f.eks. være, hvis der stilles
krav om en sådan test i forhold til f.eks. et regne- eller
ordblindekursus.
I forhold til personer, der tidligere
modtog selvforsørgelses- og hjemrejseydelse og
overgangsydelse og med denne lovs § 1, nr. 35, fremadrettet
vil modtage kontanthjælp, og som er omfattet af arbejdspligt
efter integrationslovens § 20 d, har det ikke tidligere og vil
det ikke fremover blive en del af deres
rådighedsforpligtelse, at de vil skulle deltage i en
læse-, skrive- eller regnetest.
Til nr. 10
Som følge af det samtidigt fremsatte
lovforslag nr. L 12 om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, integrationsloven og forskellige andre
love (Arbejdspligt for borgere, som ikke opfylder opholdskravet og
beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet),
folketingsåret 2024-25, som vedtaget ved 3. behandling, hvor
der indføres en arbejdspligt for personer, der ikke opfylder
opholds- eller beskæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8,
i lov om aktiv socialpolitik, er der behov for at indsætte
regler om arbejdspligten i § 13 i lov om aktiv
socialpolitik.
Det foreslås derfor i § 13, stk.
6, at der efter 1. pkt. indsættes et nyt punktum om, at hvis
personen ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravene og
er omfattet af arbejdspligten efter § 105 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, er det endvidere en betingelse, at
personen deltager i de aktiviteter, som indgår i
arbejdspligten.
Med forslaget til § 13, stk. 6, 2.
pkt., vil det således for en person, som er omfattet af stk.
1, 2. og 3. pkt., være en betingelse for at få
hjælp, at personen medvirker ved
beskæftigelsesfremmende foranstaltninger i form af
aktiviteter pålagt efter §§ 30 og 30 a, og at
personen deltager i arbejdspligten efter § 105 a i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats.
En uddannelsesparat person, der modtager
kontanthjælp, herunder en person, som ikke opfylder opholds-
og beskæftigelseskravet i § 11, og som ikke er omfattet
af et program efter integrationsloven, skal for at udnytte sine
uddannelsesmuligheder medvirke ved beskæftigelsesfremmende
foranstaltninger i form af aktiviteter, tilbud m.v. pålagt og
beskrevet i uddannelsespålægget efter § 30 og
jobrettede aktiviteter i § 30 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Personer, der ikke opfylder opholds- og
beskæftigelseskravet i § 11, herunder personer, der ikke
er omfattet af et program efter integrationsloven, som er omfattet
af arbejdspligten, skal endvidere stå til rådighed for
de aktiviteter, der er givet i medfør af arbejdspligten i
§ 105 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Til nr. 11
Som følge af det samtidigt fremsatte
lovforslag nr. L 12 om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, integrationsloven og forskellige andre
love (Arbejdspligt for borgere, som ikke opfylder opholdskravet og
beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet),
folketingsåret 2024-25, som vedtaget ved 3. behandling, hvor
der indføres en arbejdspligt for personer, der ikke opfylder
opholds- eller beskæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8,
i lov om aktiv socialpolitik, er der behov for at indsætte
regler om arbejdspligten i § 13 i lov om aktiv
socialpolitik.
Det foreslås derfor i § 13, stk.
7, at »stk. 6« ændres til: »stk. 6, 1.
pkt.«, og at der efter »efter integrationsloven«
indsættes: »eller arbejdspligten efter § 105 b i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller
integrationslovens § 20 d«.
Ændringen fra stk. 6 til stk. 6, 1.
pkt., er en konsekvens af indsættelsen at et nyt punktum i
§ 6, i forhold til personer, der er omfattet af arbejdspligten
efter § 105 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Det betyder efter forslaget til
ændring af § 13, stk. 7, 1. pkt., at en uddannelses-
eller jobparat modtager af hjælp, som har en rimelig grund,
ikke har pligt til at udnytte sine uddannelses- eller
arbejdsmuligheder ved at deltage i tilbud om uddannelse eller
arbejde, jf. stk. 1, beskæftigelsesfremmende foranstaltninger
m.v. efter stk. 5, beskæftigelsesfremmende foranstaltninger
efter §§ 30 og 30 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats efter stk. 6, 1. pkt., tilbud efter et
program efter integrationsloven, eller arbejdspligten efter §
105 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller
integrationslovens § 20 d.
De rimelige grunde gælder - som efter
de gældende regler - både i forbindelse med at
kommunerne afgiver et tilbud, indkalder til jobsamtaler, henviser
til arbejde m.v., og hvis personen under deltagelsen i tilbuddet
eller forud for en selvbooket jobsamtale eller påbegyndelse
af henvist arbejde m.v. får en rimelig grund, herunder hvis
personen er omfattet af arbejdspligten, jf. § 105 a i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats og integrationslovens §
20 d.
Der henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 25, til forslaget om nyaffattelse af § 13, stk.
7.
Til nr. 12
På baggrund af ændringsforslag
nr. 9 om bl.a. nyaffattelse af § 13, stk. 5, 5. pkt., er det
nødvendigt at ændre i § 36, stk. 1, i lov om
aktiv socialpolitik, således at personer, der er omfattet af
§ 13, stk. 5, 5. pkt., vil kunne sanktioneres, hvis de
udebliver fra en test, som jobcenteret har vurderet der er behov
for.
Det foreslås derfor, at i § 36,
stk. 1, ændres »§ 13, stk. 5, 2-4. pkt. og stk.
14, 2. pkt.« til: »§ 13, stk. 5, 2-5.
pkt.«
Det betyder, at en person, der er omfattet
af arbejdspligten, og som siger nej til en test eller ikke
møder til testen, jf. ændringsforslag nr. 9 om
affattelsen af § 13, stk. 5, 5. pkt., vil kunne blive
sanktioneret med en dagssats, jf. § 36, stk. 2.
Dette gælder også for
øvrige kontanthjælpsmodtagere, som har pligt til at
deltage i en læse-, skrive- og regnetest.
Til nr. 13 og 14
De foreslåede ændringer er en
konsekvens af vedtagelsen af lovforslag nr. L 12 om ændring
af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, integrationsloven
og forskellige andre love (Arbejdspligt for borgere, som ikke
opfylder opholdskravet og beskæftigelseskravet i
kontanthjælpssystemet), folketingsåret 2024-25.