Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 4. december 2024
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
24 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, M, KF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DD, LA, EL og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget har en
række kritiske bemærkninger til lovforslaget, som
udmønter den foreslåede kontanthjælpsreform. EL
finder det nødvendigt at påpege de alvorlige
konsekvenser for udsatte grupper i det danske samfund, herunder
børn, unge med handicap og diagnoser og personer, der er i
risiko for at blive hjemløse.
I dag lever 47.000 børn i Danmark i
fattigdom - et tal, der er resultatet af bevidste politiske
beslutninger. Disse børn har ikke haft indflydelse på,
hvilke livsvilkår de fødes ind i, og de bør
ikke betale prisen for voksne beslutningstageres prioriteringer.
Der er veldokumenterede konsekvenser ved børnefattigdom.
Blot 1 år i økonomisk usikkerhed kan påvirke
børns muligheder for uddannelse, trivsel og sociale
relationer. Trods løfter fra regeringen om at løfte
flere børn ud af fattigdom vælger man nu at lade en
tidligere aftale falde til jorden. 5.000 børn, som tidligere
blev løftet ud af fattigdom, svigtes igen. Samtidig er
inflation og energikrise blevet undskyldninger for ikke at sikre et
sikkerhedsnet for familierne, selv om det ville have kostet blot
300 mio. kr. at fastholde en midlertidig løsning. Dette
beløb står i skarp kontrast til de milliarder af
kroner, der er givet til skattelettelser og arvemidler til Danmarks
rigeste.
EL betragter denne prioritering som
uacceptabel. Danmark er blandt verdens rigeste lande, og Danmark
har både ressourcerne og forpligtelsen til at sikre, at alle
børn vokser op i økonomisk tryghed. Med reformen
fjernes vigtige økonomiske sikkerhedsnet for unge med
handicap og diagnoser, herunder en reduktion i deres
kontanthjælp. Dette sker med den begrundelse, at
økonomisk pres skulle motivere de unge til at tage en
uddannelse eller finde beskæftigelse. Men erfaringerne viser
noget andet. Disse unge er ofte på kontanthjælp, fordi
de har behov for støtte, ikke fordi de vælger det som
en bekvem løsning.
Evidens viser, at reduktion i ydelserne
ikke har øget beskæftigelsen blandt disse unge.
Tværtimod risikerer man at marginalisere dem yderligere og
fratage dem mulighederne for at blive en del af samfundet. Det er
en alvorlig fejlprioritering, når man tager penge fra denne
sårbare gruppe for at finansiere nødvendige
brobygningsinitiativer inden for psykiatrien. EL bifalder
intentionen om at styrke psykiatriindsatsen, men det bør
ikke ske på bekostning af unge med handicap og diagnoser.
Lovforslaget medfører desuden en
afskaffelse af § 34 i lov om aktiv socialpolitik, som sikrer
særlig støtte til boligudgifter for udsatte grupper.
Denne ændring har potentielt katastrofale konsekvenser for
hundredvis af husstande på landsplan, der mister den
nødvendige støtte til at betale deres husleje. Flere
kommuner anvender § 34 som en systematisk del af deres arbejde
for at forebygge hjemløshed. Eksempelvis vil en mindre
kommune miste denne mulighed for 276 husstande, der står til
at miste ydelsen helt. Dette kan i praksis betyde forskellen mellem
at kunne blive boende i sin bolig eller ej. EL frygter, at denne
ændring vil føre til en markant stigning i antallet af
hjemløse i Danmark - et problem, der i forvejen er stigende.
Afskaffelsen af § 34 er ikke blot en social
skævvridning, men også en økonomisk kortsigtet
beslutning. At øge risikoen for hjemløshed betyder
samtidig øgede udgifter til nødherberger, social
støtte og genhusning på længere sigt.
Danmark har råd til at behandle sine
mest sårbare borgere med værdighed. Det bør
være en selvfølge i et velfærdssamfund. EL kan
derfor ikke støtte lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af DF):
1) I
det under nr. 4 foreslåede § 10, stk. 2, 4. pkt., ændres
»opfølgning og kontaktforløbet, jf. kapitel 7 i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. stk. 1, sidste
pkt.« til: »opfølgningen, jf. stk. 1, 1. og 2.
pkt., eller i forbindelse med opfølgningen på den
beskæftigelsesrettede indsats, jf. stk. 1, 3. pkt.«
[Præcisering af,
hvornår afklaring kan ske]
2) I
den under nr. 8 foreslåede
affattelse af § 10 g, stk. 1,
indsættes efter »§ 26, stk. 2,«: »og
§ 31«.
[Præcisering af, at reglerne
om fradrag i kontanthjælp for arbejdsindtægter efter
§ 31 er omfattet af bestemmelsen]
3) I
den under nr. 10 foreslåede
affattelse af § 10 i, stk. 1,
indsættes efter »§ 26, stk. 2,«: »og
§ 31«.
[Præcisering af, at reglerne
om fradrag i kontanthjælp for arbejdsindtægter efter
§ 31 er omfattet af bestemmelsen]
4) I
den under nr. 12 foreslåede
affattelse af § 10 k, stk. 1,
indsættes efter »§ 26, stk. 2,«: »og
§ 31«.
[Præcisering af, at reglerne
om fradrag i kontanthjælp for arbejdsindtægter efter
§ 31 er omfattet af bestemmelsen]
5) I
den under nr. 35 foreslåede § 19 ændres i stk. 3, nr. 2, »mellem 25 og 29
år« til: »i alderen 25 til 29
år«.
[Præcisering af, at de
29-årige også er omfattet af bestemmelsen]
6) I
den under nr. 35 foreslåede § 20 udgår i stk. 1, 1. pkt.
»(2024-niveau)«.
[Præcisering for at
tydeliggøre, at beløbet ikke satsreguleres]
7) I
den under nr. 41 foreslåede § 25 b indsættes i stk. 1 som 2.
pkt.:
»En gift eller samlevende person, som
modtager kontanthjælp efter § 16, stk. 1, nr. 2, og har
fået kontanthjælpen med eventuelle tillæg nedsat
efter §§ 10 f, 10 h og 10 j, eller § 26, stk. 2, er
dog ikke omfattet af boligstøtteloftet efter 1.
pkt.«
[Præcisering af, at personer,
der får nedsat hjælp i en karantæneperiode, og
gifte og samlevende modtagere af forhøjet sats, der
samberegnes med en modtager af mindstesats, er undtaget fra
boligstøtteloftet]
8) I
den under nr. 41 foreslåede § 25 b ændres i stk. 5 »personer, hvor Udbetaling
Danmark har truffet afgørelse om, at personen kan anses for
enlig forsørger efter lov om børnetilskud og
forskudsvis udbetaling af børnebidrag, og personer«
til: »en person, hvor Udbetaling Danmark har truffet
afgørelse om, at personen kan anses for enlig
forsørger efter lov om børnetilskud og forskudsvis
udbetaling af børnebidrag, og en person«.
[Sproglig præcisering]
9) I
den under nr. 58 foreslåede
affattelse af § 31 indsættes
i stk. 1, 2. pkt., efter »stk.
5«: », jf. dog stk. 3«.
[Præcisering af
fribeløb og indkomstloft for gifte og samlevende, der
samberegnes med en modtager af mindstesats]
10) I
den under nr. 58 foreslåede
affattelse af § 31 indsættes
i stk. 3 som 2.
pkt.:
»En gift eller samlevende person, som har
fået kontanthjælpen efter § 16, stk. 1, med
eventuelle tillæg nedsat efter § 26, stk. 2, har et
fribeløb efter stk. 2, nr. 2, og et indkomstloft efter stk.
5, nr. 2.«
[Præcisering af
fribeløb og indkomstloft for gifte og samlevende, der
samberegnes med en modtager af mindstesats]
11) Nr.
64 affattes således:
»64. I §
35, stk. 4, ændres »2019-niveau« til:
»2024-niveau følgende«, og nr. 1-4 affattes således:
»1) 200
kr. for personer, der modtager hjælp efter §§ 16-20
på mindre end 6.553 kr. pr. måned.
2) 450 kr. for
personer, der modtager hjælp efter §§ 16-20
på mindst 6.553 kr. og højst 9.642 kr. pr.
måned.
3) 600 kr. for
personer, der modtager hjælp efter §§ 16-20
på mere end 9.642 kr. og mindre end 13.723 kr. pr.
måned.
4) 700 kr. for
personer, der modtager hjælp efter §§ 16-20
på mindst 13.723 kr. pr. måned.««
[Lovteknisk korrektion]
12) I
nr. 73 indsættes efter »69 k, stk. 4,«: »§ 74 g, stk. 2,«, og »§ 76, stk. 1, 3. pkt.«
ændres til: »§ 76, stk. 1, 4.
pkt.«
[Konsekvensrettelse]
13) I
den under nr. 77 foreslåede
affattelse af § 68, stk. 2,
ændres i nr. 4
»(2024-niveau). Den samlede ydelse kan højst«
til: »(2024-niveau), idet den samlede ydelse højst
kan«.
[Lovteknisk præcisering]
14) I
den under nr. 80 foreslåede
affattelse af § 69 j, stk. 2,
ændres i nr. 4
»(2024-niveau). Den samlede ydelse kan højst«
til: »(2024-niveau), idet den samlede ydelse højst
kan«.
[Lovteknisk præcisering]
15) I
den under nr. 96 foreslåede
affattelse af § 79, stk. 3,
indsættes i 1. pkt. efter
»ATP-bidrag,«: »at hjælpen ikke er nedsat
efter §§ 10 f, 10 h og 10 j og § 26, stk. 2,
og«.
[Præcisering af, at der ikke
skal indbetales ATP-bidrag for personer, der får nedsat
hjælpen i en karantæneperiode efter §§ 10 f,
10 h og 10 j eller efter § 26, stk. 2]
16)
Efter nr. 104 indsættes:
»01. I §
82 a, stk. 7, der bliver stk. 8, ændres »stk.
1-6« til: »stk. 1-7«.
02. I
§ 82 a, stk. 8, der bliver stk. 9,
ændres »stk. 1-7« til: »stk.
1-8«.«
[Kosekvensændringer]
Til § 2
17) I
den under nr. 13 foreslåede § 36 a ændres i stk. 1, 1. pkt., »afklare
personen« til: »foretage en afklaring, jf. stk.
2«, i stk. 1, 2. pkt.,
ændres »afklare personen« til: »foretage en
afklaring«, og »den pågældende«
ændres til: »personen«.
[Sproglig præcisering]
18) I
den under nr. 15 foreslåede
ændring af § 62, stk. 2,
ændres »§ 22, stk. 3, nr. 8« til:
»§ 23, stk. 2, nr. 8«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 9
19) I
den under nr. 3 foreslåede
ændring af § 45 g, stk. 1 og
3, ændres »eller«
til: »og«.
[Korrektion af ordlyden af den
gældende § 45 g, stk. 1 og 3]
Til § 10
20) Nr.
1 affattes således:
»1. § 2 affattes således:
Ȥ 2. Kommunerne har ret
til refusion af udgifterne til visse offentlige ydelser udbetalt af
kommunerne, jf. § 3, stk. 1, nr. 4-9 og 11-13. Kommunerne skal
medfinansiere visse offentlige ydelser udbetalt af
arbejdsløshedskasserne og Udbetaling Danmark, jf. § 3,
stk. 1, nr. 1, 2 og 10.««
[Konsekvensrettelse]
Ny paragraf
21)
Efter § 25 indsættes før overskriften før
§ 26:
Ȥ 01
I lov nr. 324 af 16. marts 2022 om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 266 af 19. marts 2024 og
senest ved lov nr. 1309 af 30. november 2024, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 30 c, stk. 1, ændres
Ȥ 22, stk. 2, nr. 1, i lov om aktiv
socialpolitik« til: »§ 16, stk. 2, nr. 1, i lov om
aktiv socialpolitik med eventuelle tillæg efter §§
17 og 18 i lov om aktiv socialpolitik«.«
[Ændring som følge af
lovforslagets § 1, nr. 35-37]
Til § 26
22) I
stk. 4, 1. pkt., ændres
»modtage efter den foreslåede § 16, jf.
lovforslagets § 1, nr. 35,« til: »modtage efter
§ 16 i lov om aktiv socialpolitik, jf. denne lovs § 1,
nr. 35,«.
[Sproglig korrektion]
23) I
stk. 4, 4. pkt., ændres
»tillæg efter de foreslåede §§ 17-20,
jf. lovforslagets § 1, nr. 35« til: »tillæg
efter §§ 17-20 i lov om aktiv socialpolitik, jf. denne
lovs § 1, nr. 35«.
[Sproglig korrektion]
Til § 27
24) I
stk. 3, 2. pkt., udgår ordene
»Forslaget til«.
[Sproglig korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med det i lovforslagets § 1, nr. 4,
foreslåede § 10, stk. 2, 4. pkt., i lov om aktiv
socialpolitik henvises til, at afklaring efter § 36 a i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats kan ske i forbindelse med
opfølgning og kontaktforløbet, jf. kapitel 7 i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. stk. 1, sidste pkt.
Ved opfølgning forstås den
opfølgning, som kommunen foretager med henblik på at
sikre, at betingelserne for at give hjælp fortsat er opfyldt,
jf. § 10, stk. 1, 1. pkt., og hvor kommunen også skal
følge op på, om der er grundlag for at yde andre
former for hjælp, jf. § 10, stk. 1, 2. pkt.
Opfølgning efter 1. og 2. pkt. skal som minimum finde sted
hver tredje måned. Jobcenterets opfølgning på
den beskæftigelsesrettede indsats, jf. § 10, stk. 1, 3.
pkt., sker i forbindelse med kontaktforløbet, jf. kapitel 7
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Der foreslås med
ændringsforslaget en sproglig korrektion for at
tydeliggøre, at afklaringen efter § 36 a i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats både kan ske i forbindelse
med kommunens generelle opfølgning og i forbindelse med
opfølgningen på den beskæftigelsesrettede
indsats.
Forslaget medfører ikke
indholdsmæssige ændringer af bestemmelsen.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 8,
foreslås det at nyaffatte § 10 g, stk. 1, således
at for personer, der er omfattet af den 3-årige
karantæne i § 10 f, stk. 1, og som modtager
kontanthjælp efter § 16, stk. 1, vil § 26, stk. 2,
finde tilsvarende anvendelse som for gifte og samlevende modtagere
af kontanthjælp efter § 16, stk. 2.
Det fremgår af lovforslagets
bemærkninger, at ændringen er en konsekvens af
forslaget om en ny ydelsesstruktur for hjælp i
kontanthjælpssystemet.
Det foreslås at indsætte en
henvisning i lovforslagets § 1, nr. 8, til det med
lovforslagets § 1, nr. 58, foreslåede nye
indkomstfradrag i lovens § 31.
Med forslaget vil personer, der i den
3-årige karantæneperiode modtager kontanthjælp
efter § 16, stk. 1, på niveau med hjælp efter
§ 16, stk. 2, skulle have beregnet indkomstfradrag efter
§ 31, som hvis de modtog hjælp efter § 16, stk.
2.
Forslaget er en konsekvens af det i
lovforslagets § 1, nr. 58, foreslåede nye
indkomstfradrag i lovens § 31, hvor fribeløb og
indkomstlofter afhænger af, om personen modtager
kontanthjælp med forhøjet sats efter § 16, stk.
1, nr. 2, eller kontanthjælp med grundsats efter § 16,
stk. 1, nr. 1, eller mindstesats efter § 16, stk. 2, nr. 1.
Personer, der kommer til at modtage kontanthjælp som
hjemmeboende efter § 16, stk. 1, nr. 3, og § 16, stk. 2,
nr. 2, vil ikke have noget fribeløb, og samtidig er et
indkomstloft på 85 pct. af den maksimale dagpengesats ikke
relevant for personer, der modtager hjemmeboende sats.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 1, nr. 10,
foreslås det at nyaffatte § 10 i, stk. 1, således
at for personer, der er omfattet af den 3-årige
karantæne i § 10 h, stk. 1, og som modtager
kontanthjælp efter § 16, stk. 1, vil § 26, stk. 2,
finde tilsvarende anvendelse som for gifte og samlevende modtagere
af kontanthjælp efter § 16, stk. 2.
Det fremgår af lovforslagets
bemærkninger, at ændringen er en konsekvens af
forslaget om en ny ydelsesstruktur for hjælp i
kontanthjælpssystemet.
Det foreslås at indsætte en
henvisning i lovforslagets § 1, nr. 10, til det med
lovforslagets § 1, nr. 58, foreslåede nye
indkomstfradrag i lovens § 31.
Med forslaget vil personer, der i den
3-årige karantæneperiode modtager kontanthjælp
efter § 16, stk. 1, på niveau med hjælp efter
§ 16, stk. 2, skulle have beregnet indkomstfradrag efter
§ 31, som hvis de modtog hjælp efter § 16, stk.
2.
Forslaget er en konsekvens af det i
lovforslagets § 1, nr. 58, foreslåede nye
indkomstfradrag i lovens § 31, hvor fribeløb og
indkomstlofter afhænger af, om personen modtager
kontanthjælp med forhøjet sats efter § 16, stk.
1, nr. 2, eller kontanthjælp med grundsats efter § 16,
stk. 1, nr. 1, eller mindstesats efter § 16, stk. 2, nr. 1.
Personer, der kommer til at modtage kontanthjælp som
hjemmeboende efter § 16, stk. 1, nr. 3, og § 16, stk. 2,
nr. 2, vil ikke have noget fribeløb, og samtidig er et
indkomstloft på 85 pct. af den maksimale dagpengesats ikke
relevant for personer, der modtager hjemmeboende sats.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 1, nr. 12,
foreslås det at nyaffatte § 10 k, stk. 1, således
at for personer, der er omfattet af karantæne i 12 uger efter
§ 10 j, stk. 1, og som modtager kontanthjælp efter
§ 16, stk. 1, vil § 26, stk. 2, finde tilsvarende
anvendelse som for gifte og samlevende modtagere af
kontanthjælp efter § 16, stk. 2.
Det fremgår af lovforslagets
bemærkninger, at ændringen er en konsekvens af
forslaget om en ny ydelsesstruktur for hjælp i
kontanthjælpssystemet.
Det foreslås at indsætte en
henvisning i lovforslagets § 1, nr. 12, til det med
lovforslagets § 1, nr. 58, foreslåede nye
indkomstfradrag i lovens § 31.
Med forslaget vil personer, der i en
karantæneperiode på 12 uger modtager kontanthjælp
efter § 16, stk. 1, på niveau med hjælp efter
§ 16, stk. 2, skulle have beregnet indkomstfradrag efter
§ 31, som hvis de modtog hjælp efter § 16, stk.
2.
Forslaget er en konsekvens af det i
lovforslagets § 1, nr. 58, foreslåede nye
indkomstfradrag i lovens § 31, hvor fribeløb og
indkomstlofter afhænger af, om personen modtager
kontanthjælp med forhøjet sats efter § 16, stk.
1, nr. 2, eller kontanthjælp med grundsats efter § 16,
stk. 1, nr. 1, eller mindstesats efter § 16, stk. 2, nr. 1.
Personer, der kommer til at modtage kontanthjælp som
hjemmeboende efter § 16, stk. 1, nr. 3, og § 16, stk. 2,
nr. 2, vil ikke have noget fribeløb, og samtidig er et
indkomstloft på 85 pct. af den maksimale dagpengesats ikke
relevant for personer, der modtager hjemmeboende sats.
Til nr. 5
I forslaget til § 19, stk. 3, 2. pkt.,
som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 35, fremgår det,
at personer, der er mellem 25 og 29 år, kan få et
månedligt ungetillæg på 2.500 kr.
(2024-niveau).
Bestemmelsen vil også skulle omfatte
personer, der er fyldt 29 år.
Der foretages derfor en sproglig
præcisering, således at det fremgår, at personer,
der er fyldt 29 år, også er omfattet af bestemmelsen og
dermed kan modtage et ungetillæg på 2.500 kr.
(2024-niveau).
Til nr. 6
I § 20, stk. 1, 1. pkt., som affattet
ved lovforslagets § 1, nr. 35, udgår
»(2024-niveau)«. Baggrunden for ændringen er, at
det midlertidige tilpasningstillæg ikke vil skulle
satsreguleres.
Til nr. 7
Med lovforslagets § 1, nr. 41,
foreslås det at ophæve de gældende regler om
kontanthjælpsloftet og indsætte nye regler om et
boligstøtteloft med forslaget til § 25 b.
Boligstøtteloftet skal gælde for gifte eller
samlevende personer, der modtager hjælp med forhøjet
sats efter § 16, stk. 1, nr. 2, og betyder, at der som
boligstøtteloft maksimalt kan ydes 350 kr. (2024-niveau) i
boligstøtte efter kapitel 1-9 i lov om individuel
boligstøtte til en omfattet person.
Det foreslås at indsætte
henvisninger i lovforslagets § 1, nr. 41, til
karantæneordningerne i lovens §§ 10 f, 10 h og 10 j
og den med lovforslagets § 1, nr. 43, foreslåede
affattelse af lovens § 26, stk. 2.
Præciseringen betyder, at en gift
eller samlevende person, som modtager kontanthjælp efter
§ 16, stk. 1, nr. 2, og har fået kontanthjælpen
med eventuelle tillæg nedsat i en karantæneperiode
efter §§ 10 f, 10 h og 10 j, eller samberegnet
hjælpen med en modtager af mindstesats efter § 26, stk.
2, ikke er omfattet af boligstøtteloftet.
Med forslaget vil det være tydeligt,
at gifte og samlevende personer, der modtager hjælp med
forhøjet sats efter § 16, stk. 1, nr. 2, i en
karantæneperiode, hvor hjælpen efter de nævnte
bestemmelser alene kan udbetales på niveau med hjælp
efter § 16, stk. 2, er undtaget boligstøtteloftet.
Tilsvarende vil det være tydeligt, at
gifte og samlevende personer, der modtager hjælp med
forhøjet sats efter § 16, stk. 1, nr. 2, og som
får kontanthjælpen beregnet sammen med en
ægtefælle eller samlever, som modtager mindstesats
efter § 16, stk. 2, og derfor får kontanthjælpen
efter § 16, stk. 1, nedsat til det beløb, som ville
kunne modtages efter § 16, stk. 2 med eventuelle tillæg
efter §§ 17 og 18, er undtaget
boligstøtteloftet.
Til nr. 8
Der er alene tale om en sproglig
præcisering af bestemmelsen, så det står
tydeligt, at bestemmelsen ikke omhandler en gruppe af personer, men
en person, der ikke anses for samlevende i relation til
boligstøtteloftet, hvor Udbetaling Danmark har truffet
afgørelse om, at personen kan anses for enlig
forsørger efter lov om børnetilskud og forskudsvis
udbetaling af børnebidrag, eller hvis personen modtager
tillæg til enlige ikkeforsørgere efter § 18.
Til nr. 9
Det foreslås at indsætte
»jf. dog stk. 3« efter henvisningen til stk. 5 i lovens
§ 31, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 58, som
følge af forslaget om indsættelse af et nyt 2. pkt. i
stk. 3 i lovens § 31, jf. forslaget til § 1, nr. 10.
Forslaget er en konsekvens af det i
lovforslagets § 1, nr. 58, foreslåede nye
indkomstfradrag i lovens § 31, hvor fribeløb og
indkomstlofter afhænger af, om personen modtager
kontanthjælp med forhøjet sats efter § 16, stk.
1, nr. 2, eller kontanthjælp med grundsats efter § 16,
stk. 1, nr. 1, eller mindstesats efter § 16, stk. 2, nr. 1.
Personer, der kommer til at modtage kontanthjælp som
hjemmeboende efter § 16, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, nr. 2, vil
efter forslagets indhold ikke have noget fribeløb. For disse
personer vil kommunen skulle fradrage 65 pct. af arbejdsindkomsten
i kontanthjælpen efter de foreslåede § 31, stk. 1
og 4. Et indkomstloft på 85 pct. af den maksimale
dagpengesats er ikke relevant for personer, der modtager
hjemmeboende sats, idet hjælpen vil være fradraget
fuldt ud, inden summen af kontanthjælp og lønindkomst
udgør 85 pct. af den maksimale dagpengesats svarende til
17.305 kr.
Med forslaget vil det være fastsat i
loven, at personer, der modtager kontanthjælp efter §
16, stk. 1, på niveau med hjælp efter § 16, stk.
2, som følge af forslaget til § 26, stk. 2, om
samberegning med en ægtefælle eller samlever, som
modtager mindstesats efter § 16, stk. 2, skal have beregnet
indkomstfradrag efter § 31, som hvis de modtog hjælp
efter § 16, stk. 2.
Det betyder, at begge
ægtefæller eller samlevende i et par, hvor den ene er
berettiget til mindstesats, mens den anden er berettiget til
forhøjet sats, som dog nedsættes, så
kontanthjælpen svarer til mindstesats, jf. forslaget til
§ 26, stk. 2, vil have et fribeløb på 5.000 kr.
og et indkomstloft på 85 pct. af dagpengemaksimum. De
får dermed begge det indkomstfradrag, som passer til
mindstesatsen.
Til nr. 10
Med lovforslagets § 1, nr. 58,
foreslås det nye lempeligere indkomstfradrag med forslaget
til lovens § 31.
Det fremgår samtidig af
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 43, om
ændringer til lovens § 26, stk. 2, at »Det
foreslås at nyaffatte § 26, stk. 2, således, at er
en person, der modtager kontanthjælp efter § 16, stk. 2,
gift eller samlevende med en person, der modtager
kontanthjælp efter § 16, stk. 1, nedsættes
kontanthjælpen efter § 16, stk. 1, med eventuelle
tillæg efter §§ 17-20, således at begge
modtager det beløb, de hver især ville have modtaget
efter § 16, stk. 2, med eventuelle tillæg efter
§§ 17 og 18.
Efter forslaget til nyaffattelse af §
26, stk. 2, vil kommunen skulle beregne hjælpen til et
ægtepar eller samlevende, hvor den ene kommer til at modtage
mindstesats, og hvor den anden kommer til at modtage grundsats
eller forhøjet sats, på den måde, at
kontanthjælpen vil blive nedsat, så begge vil modtage
det beløb, de hver ville have modtaget i mindstesats. Dette
svarer til en videreførelse af princippet i den
gældende regel i lovens § 26, stk. 2, dog justeres
reglen som følge af de nye satser i det nye
kontanthjælpssystem.
Nyaffattelsen af § 26, stk. 2,
betyder, at en ægtefælle eller en samlever, der
modtager forhøjet sats, ikke kan modtage særligt
ungetillæg og midlertidigt tilpasningstillæg efter
§§ 19 og 20, da disse tillæg ikke ydes til
personer, der får hjælp efter § 16, stk. 2.
I forhold til forslaget om det lempeligere
indkomstfradrag, jf. forslaget til § 31, vil der her
gælde, at begge ægtefæller eller samlevende i et
par, hvor den ene er berettiget til mindstesats, mens den anden er
berettiget til forhøjet sats, som dog nedsættes,
så kontanthjælpen svarer til mindstesats, jf. forslaget
til § 26, stk. 2, vil have et fribeløb på 5.000
kr. og et indkomstloft på 85 pct. af dagpengemaksimum. Det
skyldes, at parrets samlede sats inklusive tillæg vil blive
nedsat til to gange mindstesats inklusive tillæg. De
får derfor et indkomstfradrag, som passer til
mindstesatsen.«
Det foreslås at indsætte et 2.
pkt. i stk. 3 i lovens § 31, jf. lovforslagets § 1, nr.
58.
Forslaget er en konsekvens af det i
lovforslagets § 1, nr. 58, foreslåede nye
indkomstfradrag i lovens § 31, hvor fribeløb og
indkomstlofter afhænger af, om personen modtager
kontanthjælp med forhøjet sats efter § 16, stk.
1, nr. 2, eller kontanthjælp med grundsats efter § 16,
stk. 1, nr. 1, eller mindstesats efter § 16, stk. 2, nr. 1.
Personer, der kommer til at modtage kontanthjælp som
hjemmeboende efter § 16, stk. 1, nr. 3, og § 16, stk. 2,
nr. 2, vil efter forslagets indhold ikke have noget
fribeløb. For disse personer vil kommunen skulle fradrage 65
pct. af arbejdsindkomsten i kontanthjælpen efter de
foreslåede § 31, stk. 1 og 4. Et indkomstloft på
85 pct. af den maksimale dagpengesats er ikke relevant for
personer, der modtager hjemmeboende sats, idet hjælpen vil
være fradraget fuldt ud, inden summen af kontanthjælp
og lønindkomst udgør 85 pct. af den maksimale
dagpengesats svarende til 17.305 kr.
Med forslaget vil det være fastsat i
loven, at personer, der modtager kontanthjælp efter §
16, stk. 1, på niveau med hjælp efter § 16, stk.
2, som følge af forslaget til § 26, stk. 2, om
samberegning med en ægtefælle eller samlever, som
modtager mindstesats efter § 16, stk. 2, skal have beregnet
indkomstfradrag efter § 31, som hvis de modtog hjælp
efter § 16, stk. 2.
Det betyder, at begge
ægtefæller eller samlevende i et par, hvor den ene er
berettiget til mindstesats, mens den anden er berettiget til
forhøjet sats, som dog nedsættes, så
kontanthjælpen svarer til mindstesats, jf. forslaget til
§ 26, stk. 2, vil have et fribeløb på 5.000 kr.
og et indkomstloft på 85 pct. af dagpengemaksimum. De
får dermed begge det indkomstfradrag, som passer til
mindstesatsen.
Til nr. 11
Der er alene tale om en lovteknisk
ændring. Ændringen har ingen indholdsmæssig
betydning.
Til nr. 12
Der er i lovforslagets § 1, nr. 73,
ved en fejl henvist til § 76, stk. 1, 3. pkt. Der skulle
rettelig have været henvist til § 76, stk. 1, 4. pkt.
Med ændringsforslaget korrigeres henvisningen. Der er alene
tale om en teknisk ændring.
Endvidere indsættes med
ændringsforslaget en henvisning til § 74 g, stk. 2, som
ved en fejl ikke er medtaget i forslaget til § 1, nr. 73. Der
henvises i § 74 g, stk. 2, til bemyndigelsesbestemmelsen i
§ 13, stk. 16, som med lovforslagets § 1, nr. 25, bliver
§ 13, stk. 14.
Med ændringsforslaget vil
henvisningen i § 74 g, stk. 2, til § 13, stk. 16,
rettelig blive ændret til § 13, stk. 14. Der er tale om
en konsekvensændring.
Til nr. 13
Der er tale om en lovteknisk
korrektion.
Til nr. 14
Der er tale om en lovteknisk
korrektion.
Til nr. 15
Med lovforslagets § 1, nr. 96,
foreslås det at nyaffatte § 79, stk. 3, 1. pkt.,
således at for personer, der modtager hjælp med
forhøjet sats efter § 16, stk. 1, nr. 2, er det en
betingelse for indbetaling af ATP-bidrag, at der ikke er foretaget
fradrag i hjælpen efter reglerne i §§ 30-33, 36-40
a, 42 og 43.
Det foreslås at indsætte en
henvisning i nr. 96 til de med lovforslagets § 1, nr. 7, 9 og
11, foreslåede ændringer i §§ 10 f, 10 h og
10 j om karantæne i ydelsessystemet. Med forslaget vil der
ikke skulle indbetales ATP-bidrag for personer, der modtager
hjælp med forhøjet sats efter § 16, stk. 1, nr.
2, i en karantæneperioden, hvor hjælpen efter de
nævnte bestemmelser alene kan udbetales på niveau med
hjælp efter § 16, stk. 2.
Det foreslås endvidere at
indsætte en henvisning i nr. 96 til den med lovforslagets
§ 1, nr. 43, foreslåede ændring i § 26, stk.
2, i lov om aktiv socialpolitik. Med forslaget vil personer, der
får nedsat hjælp efter § 16, stk. 1, fordi de er
gift eller samlevende med en person, der modtager
kontanthjælp efter § 16, stk. 2, ikke skulle betale
ATP-bidrag.
Til nr. 16
Ved lovforslagets § 1, nr. 104, er det
foreslået, at der indsættes et nyt stk. 6 i § 82 a
i lov om aktiv socialpolitik, hvorefter stk. 7 og 8 bliver stk. 8
og 9.
I § 82 a, stk. 7, i lov om aktiv
socialpolitik henvises til stk. 1-6. Med indsættelsen af et
nyt stk. 6 i § 82 a skal henvisningen rettelig være stk.
1-7. Med ændringsforslaget korrigeres henvisningen. Der er
alene tale om en teknisk ændring.
I § 82 a, stk. 8, i lov om aktiv
socialpolitik henvises til stk. 1-7. Med indsættelsen af et
nyt stk. 6 i § 82 a skal henvisningen rettelig være stk.
1-8. Med ændringsforslaget korrigeres henvisningen. Der er
alene tale om en teknisk ændring.
Til nr. 17
Der er alene tale om sproglige
præciseringer, så der bliver en tydelig henvisning til,
hvad afklaringen skal bestå af.
Ændringsforslaget medfører
ikke materielle ændringer af bestemmelsen.
Til nr. 18
Ved en fejl er der i lovforslagets §
2, nr. 15, ikke citeret korrekt fra den gældende § 62,
stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Med ændringsforslaget rettes denne
fejl. Der er alene tale om en teknisk ændring.
Ændringen har ingen materielle konsekvenser.
Til nr. 19
Ved en fejl er der i lovforslagets §
9, nr. 3, ikke citeret korrekt fra den gældende § 45,
stk. 1 og 3, i lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v.
Med ændringsforslaget rettes denne
fejl. Der er alene tale om en teknisk ændring.
Ændringen har ingen materielle konsekvenser.
Til nr. 20
Ved en fejl blev der med lovforslagets
§ 10, nr. 1, i § 2, 1. pkt., i lov om kommunernes
finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne,
Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne ikke foretaget
en ændring af henvisningen til § 3, stk. 1, nr. 4-10.
Der er derfor behov for at medtage § 3, stk. 1, nr. 4-10, i
ændringen af § 2, 1. pkt.
Det foreslås, at lovforslagets §
10, nr. 1, nyaffattes, så det af § 2 kommer til at
fremgå, at kommunerne har ret til refusion af udgifterne til
visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, jf. § 3, stk.
1, nr. 4-9 og 11-13. Kommunerne skal medfinansiere visse offentlige
ydelser udbetalt af arbejdsløshedskasserne og Udbetaling
Danmark, jf. § 3, stk. 1, nr. 1, 2 og 10.
Bestemmelsens 1. pkt. regulerer, hvilke
offentlige ydelser kommunerne modtager refusion for, mens 2. pkt.
regulerer, hvilke ydelser kommunerne skal medfinansiere.
Det drejer sig bl.a. om kontanthjælp,
arbejdsløshedsdagpenge, sygedagpenge,
fleksløntilskud, ledighedsydelse og førtids- og
seniorpension.
Baggrunden for ændringen er, at
§ 3, stk. 1, nr. 6 og 14, som affattet ved lovens § 10,
nr. 3 og 4, udgår.
Samtidig overflyttes særlig
støtte til kommunerne, således at § 3, stk. 1,
nr. 15, som med forslaget bliver til § 3, stk. 1, nr. 13, skal
indgå i opremsningen af bestemmelser, som kommunerne vil
kunne modtage refusion for.
Til nr. 21
I den gældende § 30 c, stk. 1, i
lov midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet
fra Ukraine, henvises til § 22, stk. 2, nr. 1, i lov om aktiv
socialpolitik. Den foreslåede ændring er en konsekvens
af forslaget om en ny ydelsesstruktur for hjælp i
kontanthjælpssystemet, jf. lovforslagets § 1, nr. 35-37,
hvor selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse,
uddannelseshjælp og kontanthjælp erstattes af
kontanthjælp med en af satserne mindstesats, grundsats,
forhøjet sats og sats for hjemmeboende samt eventuelle
tillæg, som tildeles på baggrund af personens
personlige forhold.
Den foreslåede ændring
indebærer ikke materielle ændringer.
Til nr. 22
Med ændringsforslaget foretages en
sproglig korrektion af § 26, stk. 4, 1. pkt., som med
ændringsforslag nr. 21 om indsættelse af en ny paragraf
bliver § 27, stk. 4, 1. pkt., da der ikke længere er
tale om foreslåede bestemmelser.
Til nr. 23
Med ændringsforslaget foretages en
sproglig korrektion af § 26, stk. 4, 4. pkt., som med
ændringsforslag nr. 21 om indsættelse af en ny paragraf
bliver § 27, stk. 4, 4. pkt., da der ikke længere er
tale om foreslåede bestemmelser.
Til nr. 24
Med ændringsforslaget foretages en
sproglig korrektion af § 27, stk. 3, som med
ændringsforslag nr. 21 om indsættelse af en ny paragraf
bliver § 28, stk. 3, da der ikke længere er tale om
foreslåede bestemmelser.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober
2024 og var til 1. behandling den 24. oktober 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 24. juni 2024 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 204,
folketingsåret 2023-24. Den 2. oktober 2024 sendte
beskæftigelsesministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
22 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret med undtagelse af
et spørgsmål, som forventes besvaret inden 2.
behandling.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Bjarne Laustsen (S) Bjørn
Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug
(S) Thorkild Holmboe-Hay (S) Frederik Vad (S) Thomas Monberg (S)
Thomas Skriver Jensen (S) fmd.
Christoffer Aagaard Melson (V) Louise Elholm (V) Hans Andersen (V)
Kim Valentin (V) nfmd. Karin
Liltorp (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Charlotte Munch (DD) Betina
Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen
(LA) Dina Raabjerg (KF) Frederik Bloch Münster (KF) Dennis
Flydtkjær (DD) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF)
Carl Valentin (SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria Velasquez
(EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |