L 13 Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love.

(Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.).

Af: Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Udvalg: Beskæftigelsesudvalget
Samling: 2024-25
Status: 2. beh./Direkte til 3. beh.

Betænkning

Afgivet: 04-12-2024

Afgivet: 04-12-2024

Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 4. december 2024

20241_l13_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 4. december 2024

1. Ændringsforslag

Beskæftigelsesministeren har stillet 24 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, SF, M, KF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (DD, LA, EL og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Enhedslisten

Enhedslistens medlemmer af udvalget har en række kritiske bemærkninger til lovforslaget, som udmønter den foreslåede kontanthjælpsreform. EL finder det nødvendigt at påpege de alvorlige konsekvenser for udsatte grupper i det danske samfund, herunder børn, unge med handicap og diagnoser og personer, der er i risiko for at blive hjemløse.

I dag lever 47.000 børn i Danmark i fattigdom - et tal, der er resultatet af bevidste politiske beslutninger. Disse børn har ikke haft indflydelse på, hvilke livsvilkår de fødes ind i, og de bør ikke betale prisen for voksne beslutningstageres prioriteringer. Der er veldokumenterede konsekvenser ved børnefattigdom. Blot 1 år i økonomisk usikkerhed kan påvirke børns muligheder for uddannelse, trivsel og sociale relationer. Trods løfter fra regeringen om at løfte flere børn ud af fattigdom vælger man nu at lade en tidligere aftale falde til jorden. 5.000 børn, som tidligere blev løftet ud af fattigdom, svigtes igen. Samtidig er inflation og energikrise blevet undskyldninger for ikke at sikre et sikkerhedsnet for familierne, selv om det ville have kostet blot 300 mio. kr. at fastholde en midlertidig løsning. Dette beløb står i skarp kontrast til de milliarder af kroner, der er givet til skattelettelser og arvemidler til Danmarks rigeste.

EL betragter denne prioritering som uacceptabel. Danmark er blandt verdens rigeste lande, og Danmark har både ressourcerne og forpligtelsen til at sikre, at alle børn vokser op i økonomisk tryghed. Med reformen fjernes vigtige økonomiske sikkerhedsnet for unge med handicap og diagnoser, herunder en reduktion i deres kontanthjælp. Dette sker med den begrundelse, at økonomisk pres skulle motivere de unge til at tage en uddannelse eller finde beskæftigelse. Men erfaringerne viser noget andet. Disse unge er ofte på kontanthjælp, fordi de har behov for støtte, ikke fordi de vælger det som en bekvem løsning.

Evidens viser, at reduktion i ydelserne ikke har øget beskæftigelsen blandt disse unge. Tværtimod risikerer man at marginalisere dem yderligere og fratage dem mulighederne for at blive en del af samfundet. Det er en alvorlig fejlprioritering, når man tager penge fra denne sårbare gruppe for at finansiere nødvendige brobygningsinitiativer inden for psykiatrien. EL bifalder intentionen om at styrke psykiatriindsatsen, men det bør ikke ske på bekostning af unge med handicap og diagnoser.

Lovforslaget medfører desuden en afskaffelse af § 34 i lov om aktiv socialpolitik, som sikrer særlig støtte til boligudgifter for udsatte grupper. Denne ændring har potentielt katastrofale konsekvenser for hundredvis af husstande på landsplan, der mister den nødvendige støtte til at betale deres husleje. Flere kommuner anvender § 34 som en systematisk del af deres arbejde for at forebygge hjemløshed. Eksempelvis vil en mindre kommune miste denne mulighed for 276 husstande, der står til at miste ydelsen helt. Dette kan i praksis betyde forskellen mellem at kunne blive boende i sin bolig eller ej. EL frygter, at denne ændring vil føre til en markant stigning i antallet af hjemløse i Danmark - et problem, der i forvejen er stigende. Afskaffelsen af § 34 er ikke blot en social skævvridning, men også en økonomisk kortsigtet beslutning. At øge risikoen for hjemløshed betyder samtidig øgede udgifter til nødherberger, social støtte og genhusning på længere sigt.

Danmark har råd til at behandle sine mest sårbare borgere med værdighed. Det bør være en selvfølge i et velfærdssamfund. EL kan derfor ikke støtte lovforslaget.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af beskæftigelsesministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af DF):

1) I det under nr. 4 foreslåede § 10, stk. 2, 4. pkt., ændres »opfølgning og kontaktforløbet, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. stk. 1, sidste pkt.« til: »opfølgningen, jf. stk. 1, 1. og 2. pkt., eller i forbindelse med opfølgningen på den beskæftigelsesrettede indsats, jf. stk. 1, 3. pkt.«

[Præcisering af, hvornår afklaring kan ske]

2) I den under nr. 8 foreslåede affattelse af § 10 g, stk. 1, indsættes efter »§ 26, stk. 2,«: »og § 31«.

[Præcisering af, at reglerne om fradrag i kontanthjælp for arbejdsindtægter efter § 31 er omfattet af bestemmelsen]

3) I den under nr. 10 foreslåede affattelse af § 10 i, stk. 1, indsættes efter »§ 26, stk. 2,«: »og § 31«.

[Præcisering af, at reglerne om fradrag i kontanthjælp for arbejdsindtægter efter § 31 er omfattet af bestemmelsen]

4) I den under nr. 12 foreslåede affattelse af § 10 k, stk. 1, indsættes efter »§ 26, stk. 2,«: »og § 31«.

[Præcisering af, at reglerne om fradrag i kontanthjælp for arbejdsindtægter efter § 31 er omfattet af bestemmelsen]

5) I den under nr. 35 foreslåede § 19 ændres i stk. 3, nr. 2, »mellem 25 og 29 år« til: »i alderen 25 til 29 år«.

[Præcisering af, at de 29-årige også er omfattet af bestemmelsen]

6) I den under nr. 35 foreslåede § 20 udgår i stk. 1, 1. pkt. »(2024-niveau)«.

[Præcisering for at tydeliggøre, at beløbet ikke satsreguleres]

7) I den under nr. 41 foreslåede § 25 b indsættes i stk. 1 som 2. pkt.:

»En gift eller samlevende person, som modtager kontanthjælp efter § 16, stk. 1, nr. 2, og har fået kontanthjælpen med eventuelle tillæg nedsat efter §§ 10 f, 10 h og 10 j, eller § 26, stk. 2, er dog ikke omfattet af boligstøtteloftet efter 1. pkt.«

[Præcisering af, at personer, der får nedsat hjælp i en karantæneperiode, og gifte og samlevende modtagere af forhøjet sats, der samberegnes med en modtager af mindstesats, er undtaget fra boligstøtteloftet]

8) I den under nr. 41 foreslåede § 25 b ændres i stk. 5 »personer, hvor Udbetaling Danmark har truffet afgørelse om, at personen kan anses for enlig forsørger efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag, og personer« til: »en person, hvor Udbetaling Danmark har truffet afgørelse om, at personen kan anses for enlig forsørger efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag, og en person«.

[Sproglig præcisering]

9) I den under nr. 58 foreslåede affattelse af § 31 indsættes i stk. 1, 2. pkt., efter »stk. 5«: », jf. dog stk. 3«.

[Præcisering af fribeløb og indkomstloft for gifte og samlevende, der samberegnes med en modtager af mindstesats]

10) I den under nr. 58 foreslåede affattelse af § 31 indsættes i stk. 3 som 2. pkt.:

»En gift eller samlevende person, som har fået kontanthjælpen efter § 16, stk. 1, med eventuelle tillæg nedsat efter § 26, stk. 2, har et fribeløb efter stk. 2, nr. 2, og et indkomstloft efter stk. 5, nr. 2.«

[Præcisering af fribeløb og indkomstloft for gifte og samlevende, der samberegnes med en modtager af mindstesats]

11) Nr. 64 affattes således:

»64. I § 35, stk. 4, ændres »2019-niveau« til: »2024-niveau følgende«, og nr. 1-4 affattes således:

»1) 200 kr. for personer, der modtager hjælp efter §§ 16-20 på mindre end 6.553 kr. pr. måned.

2) 450 kr. for personer, der modtager hjælp efter §§ 16-20 på mindst 6.553 kr. og højst 9.642 kr. pr. måned.

3) 600 kr. for personer, der modtager hjælp efter §§ 16-20 på mere end 9.642 kr. og mindre end 13.723 kr. pr. måned.

4) 700 kr. for personer, der modtager hjælp efter §§ 16-20 på mindst 13.723 kr. pr. måned.««

[Lovteknisk korrektion]

12) I nr. 73 indsættes efter »69 k, stk. 4,«: »§ 74 g, stk. 2,«, og »§ 76, stk. 1, 3. pkt.« ændres til: »§ 76, stk. 1, 4. pkt.«

[Konsekvensrettelse]

13) I den under nr. 77 foreslåede affattelse af § 68, stk. 2, ændres i nr. 4 »(2024-niveau). Den samlede ydelse kan højst« til: »(2024-niveau), idet den samlede ydelse højst kan«.

[Lovteknisk præcisering]

14) I den under nr. 80 foreslåede affattelse af § 69 j, stk. 2, ændres i nr. 4 »(2024-niveau). Den samlede ydelse kan højst« til: »(2024-niveau), idet den samlede ydelse højst kan«.

[Lovteknisk præcisering]

15) I den under nr. 96 foreslåede affattelse af § 79, stk. 3, indsættes i 1. pkt. efter »ATP-bidrag,«: »at hjælpen ikke er nedsat efter §§ 10 f, 10 h og 10 j og § 26, stk. 2, og«.

[Præcisering af, at der ikke skal indbetales ATP-bidrag for personer, der får nedsat hjælpen i en karantæneperiode efter §§ 10 f, 10 h og 10 j eller efter § 26, stk. 2]

16) Efter nr. 104 indsættes:

»01. I § 82 a, stk. 7, der bliver stk. 8, ændres »stk. 1-6« til: »stk. 1-7«.

02. I § 82 a, stk. 8, der bliver stk. 9, ændres »stk. 1-7« til: »stk. 1-8«.«

[Kosekvensændringer]

Til § 2

17) I den under nr. 13 foreslåede § 36 a ændres i stk. 1, 1. pkt., »afklare personen« til: »foretage en afklaring, jf. stk. 2«, i stk. 1, 2. pkt., ændres »afklare personen« til: »foretage en afklaring«, og »den pågældende« ændres til: »personen«.

[Sproglig præcisering]

18) I den under nr. 15 foreslåede ændring af § 62, stk. 2, ændres »§ 22, stk. 3, nr. 8« til: »§ 23, stk. 2, nr. 8«.

[Lovteknisk ændring]

Til § 9

19) I den under nr. 3 foreslåede ændring af § 45 g, stk. 1 og 3, ændres »eller« til: »og«.

[Korrektion af ordlyden af den gældende § 45 g, stk. 1 og 3]

Til § 10

20) Nr. 1 affattes således:

»1. § 2 affattes således:

»§ 2. Kommunerne har ret til refusion af udgifterne til visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, jf. § 3, stk. 1, nr. 4-9 og 11-13. Kommunerne skal medfinansiere visse offentlige ydelser udbetalt af arbejdsløshedskasserne og Udbetaling Danmark, jf. § 3, stk. 1, nr. 1, 2 og 10.««

[Konsekvensrettelse]

Ny paragraf

21) Efter § 25 indsættes før overskriften før § 26:

Ȥ 01

I lov nr. 324 af 16. marts 2022 om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 266 af 19. marts 2024 og senest ved lov nr. 1309 af 30. november 2024, foretages følgende ændring:

1. I § 30 c, stk. 1, ændres »§ 22, stk. 2, nr. 1, i lov om aktiv socialpolitik« til: »§ 16, stk. 2, nr. 1, i lov om aktiv socialpolitik med eventuelle tillæg efter §§ 17 og 18 i lov om aktiv socialpolitik«.«

[Ændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 35-37]

Til § 26

22) I stk. 4, 1. pkt., ændres »modtage efter den foreslåede § 16, jf. lovforslagets § 1, nr. 35,« til: »modtage efter § 16 i lov om aktiv socialpolitik, jf. denne lovs § 1, nr. 35,«.

[Sproglig korrektion]

23) I stk. 4, 4. pkt., ændres »tillæg efter de foreslåede §§ 17-20, jf. lovforslagets § 1, nr. 35« til: »tillæg efter §§ 17-20 i lov om aktiv socialpolitik, jf. denne lovs § 1, nr. 35«.

[Sproglig korrektion]

Til § 27

24) I stk. 3, 2. pkt., udgår ordene »Forslaget til«.

[Sproglig korrektion]

Bemærkninger

Til nr. 1

Med det i lovforslagets § 1, nr. 4, foreslåede § 10, stk. 2, 4. pkt., i lov om aktiv socialpolitik henvises til, at afklaring efter § 36 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kan ske i forbindelse med opfølgning og kontaktforløbet, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. stk. 1, sidste pkt.

Ved opfølgning forstås den opfølgning, som kommunen foretager med henblik på at sikre, at betingelserne for at give hjælp fortsat er opfyldt, jf. § 10, stk. 1, 1. pkt., og hvor kommunen også skal følge op på, om der er grundlag for at yde andre former for hjælp, jf. § 10, stk. 1, 2. pkt. Opfølgning efter 1. og 2. pkt. skal som minimum finde sted hver tredje måned. Jobcenterets opfølgning på den beskæftigelsesrettede indsats, jf. § 10, stk. 1, 3. pkt., sker i forbindelse med kontaktforløbet, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Der foreslås med ændringsforslaget en sproglig korrektion for at tydeliggøre, at afklaringen efter § 36 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats både kan ske i forbindelse med kommunens generelle opfølgning og i forbindelse med opfølgningen på den beskæftigelsesrettede indsats.

Forslaget medfører ikke indholdsmæssige ændringer af bestemmelsen.

Til nr. 2

Med lovforslagets § 1, nr. 8, foreslås det at nyaffatte § 10 g, stk. 1, således at for personer, der er omfattet af den 3-årige karantæne i § 10 f, stk. 1, og som modtager kontanthjælp efter § 16, stk. 1, vil § 26, stk. 2, finde tilsvarende anvendelse som for gifte og samlevende modtagere af kontanthjælp efter § 16, stk. 2.

Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at ændringen er en konsekvens af forslaget om en ny ydelsesstruktur for hjælp i kontanthjælpssystemet.

Det foreslås at indsætte en henvisning i lovforslagets § 1, nr. 8, til det med lovforslagets § 1, nr. 58, foreslåede nye indkomstfradrag i lovens § 31.

Med forslaget vil personer, der i den 3-årige karantæneperiode modtager kontanthjælp efter § 16, stk. 1, på niveau med hjælp efter § 16, stk. 2, skulle have beregnet indkomstfradrag efter § 31, som hvis de modtog hjælp efter § 16, stk. 2.

Forslaget er en konsekvens af det i lovforslagets § 1, nr. 58, foreslåede nye indkomstfradrag i lovens § 31, hvor fribeløb og indkomstlofter afhænger af, om personen modtager kontanthjælp med forhøjet sats efter § 16, stk. 1, nr. 2, eller kontanthjælp med grundsats efter § 16, stk. 1, nr. 1, eller mindstesats efter § 16, stk. 2, nr. 1. Personer, der kommer til at modtage kontanthjælp som hjemmeboende efter § 16, stk. 1, nr. 3, og § 16, stk. 2, nr. 2, vil ikke have noget fribeløb, og samtidig er et indkomstloft på 85 pct. af den maksimale dagpengesats ikke relevant for personer, der modtager hjemmeboende sats.

Til nr. 3

Med lovforslagets § 1, nr. 10, foreslås det at nyaffatte § 10 i, stk. 1, således at for personer, der er omfattet af den 3-årige karantæne i § 10 h, stk. 1, og som modtager kontanthjælp efter § 16, stk. 1, vil § 26, stk. 2, finde tilsvarende anvendelse som for gifte og samlevende modtagere af kontanthjælp efter § 16, stk. 2.

Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at ændringen er en konsekvens af forslaget om en ny ydelsesstruktur for hjælp i kontanthjælpssystemet.

Det foreslås at indsætte en henvisning i lovforslagets § 1, nr. 10, til det med lovforslagets § 1, nr. 58, foreslåede nye indkomstfradrag i lovens § 31.

Med forslaget vil personer, der i den 3-årige karantæneperiode modtager kontanthjælp efter § 16, stk. 1, på niveau med hjælp efter § 16, stk. 2, skulle have beregnet indkomstfradrag efter § 31, som hvis de modtog hjælp efter § 16, stk. 2.

Forslaget er en konsekvens af det i lovforslagets § 1, nr. 58, foreslåede nye indkomstfradrag i lovens § 31, hvor fribeløb og indkomstlofter afhænger af, om personen modtager kontanthjælp med forhøjet sats efter § 16, stk. 1, nr. 2, eller kontanthjælp med grundsats efter § 16, stk. 1, nr. 1, eller mindstesats efter § 16, stk. 2, nr. 1. Personer, der kommer til at modtage kontanthjælp som hjemmeboende efter § 16, stk. 1, nr. 3, og § 16, stk. 2, nr. 2, vil ikke have noget fribeløb, og samtidig er et indkomstloft på 85 pct. af den maksimale dagpengesats ikke relevant for personer, der modtager hjemmeboende sats.

Til nr. 4

Med lovforslagets § 1, nr. 12, foreslås det at nyaffatte § 10 k, stk. 1, således at for personer, der er omfattet af karantæne i 12 uger efter § 10 j, stk. 1, og som modtager kontanthjælp efter § 16, stk. 1, vil § 26, stk. 2, finde tilsvarende anvendelse som for gifte og samlevende modtagere af kontanthjælp efter § 16, stk. 2.

Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at ændringen er en konsekvens af forslaget om en ny ydelsesstruktur for hjælp i kontanthjælpssystemet.

Det foreslås at indsætte en henvisning i lovforslagets § 1, nr. 12, til det med lovforslagets § 1, nr. 58, foreslåede nye indkomstfradrag i lovens § 31.

Med forslaget vil personer, der i en karantæneperiode på 12 uger modtager kontanthjælp efter § 16, stk. 1, på niveau med hjælp efter § 16, stk. 2, skulle have beregnet indkomstfradrag efter § 31, som hvis de modtog hjælp efter § 16, stk. 2.

Forslaget er en konsekvens af det i lovforslagets § 1, nr. 58, foreslåede nye indkomstfradrag i lovens § 31, hvor fribeløb og indkomstlofter afhænger af, om personen modtager kontanthjælp med forhøjet sats efter § 16, stk. 1, nr. 2, eller kontanthjælp med grundsats efter § 16, stk. 1, nr. 1, eller mindstesats efter § 16, stk. 2, nr. 1. Personer, der kommer til at modtage kontanthjælp som hjemmeboende efter § 16, stk. 1, nr. 3, og § 16, stk. 2, nr. 2, vil ikke have noget fribeløb, og samtidig er et indkomstloft på 85 pct. af den maksimale dagpengesats ikke relevant for personer, der modtager hjemmeboende sats.

Til nr. 5

I forslaget til § 19, stk. 3, 2. pkt., som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 35, fremgår det, at personer, der er mellem 25 og 29 år, kan få et månedligt ungetillæg på 2.500 kr. (2024-niveau).

Bestemmelsen vil også skulle omfatte personer, der er fyldt 29 år.

Der foretages derfor en sproglig præcisering, således at det fremgår, at personer, der er fyldt 29 år, også er omfattet af bestemmelsen og dermed kan modtage et ungetillæg på 2.500 kr. (2024-niveau).

Til nr. 6

I § 20, stk. 1, 1. pkt., som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 35, udgår »(2024-niveau)«. Baggrunden for ændringen er, at det midlertidige tilpasningstillæg ikke vil skulle satsreguleres.

Til nr. 7

Med lovforslagets § 1, nr. 41, foreslås det at ophæve de gældende regler om kontanthjælpsloftet og indsætte nye regler om et boligstøtteloft med forslaget til § 25 b. Boligstøtteloftet skal gælde for gifte eller samlevende personer, der modtager hjælp med forhøjet sats efter § 16, stk. 1, nr. 2, og betyder, at der som boligstøtteloft maksimalt kan ydes 350 kr. (2024-niveau) i boligstøtte efter kapitel 1-9 i lov om individuel boligstøtte til en omfattet person.

Det foreslås at indsætte henvisninger i lovforslagets § 1, nr. 41, til karantæneordningerne i lovens §§ 10 f, 10 h og 10 j og den med lovforslagets § 1, nr. 43, foreslåede affattelse af lovens § 26, stk. 2.

Præciseringen betyder, at en gift eller samlevende person, som modtager kontanthjælp efter § 16, stk. 1, nr. 2, og har fået kontanthjælpen med eventuelle tillæg nedsat i en karantæneperiode efter §§ 10 f, 10 h og 10 j, eller samberegnet hjælpen med en modtager af mindstesats efter § 26, stk. 2, ikke er omfattet af boligstøtteloftet.

Med forslaget vil det være tydeligt, at gifte og samlevende personer, der modtager hjælp med forhøjet sats efter § 16, stk. 1, nr. 2, i en karantæneperiode, hvor hjælpen efter de nævnte bestemmelser alene kan udbetales på niveau med hjælp efter § 16, stk. 2, er undtaget boligstøtteloftet.

Tilsvarende vil det være tydeligt, at gifte og samlevende personer, der modtager hjælp med forhøjet sats efter § 16, stk. 1, nr. 2, og som får kontanthjælpen beregnet sammen med en ægtefælle eller samlever, som modtager mindstesats efter § 16, stk. 2, og derfor får kontanthjælpen efter § 16, stk. 1, nedsat til det beløb, som ville kunne modtages efter § 16, stk. 2 med eventuelle tillæg efter §§ 17 og 18, er undtaget boligstøtteloftet.

Til nr. 8

Der er alene tale om en sproglig præcisering af bestemmelsen, så det står tydeligt, at bestemmelsen ikke omhandler en gruppe af personer, men en person, der ikke anses for samlevende i relation til boligstøtteloftet, hvor Udbetaling Danmark har truffet afgørelse om, at personen kan anses for enlig forsørger efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag, eller hvis personen modtager tillæg til enlige ikkeforsørgere efter § 18.

Til nr. 9

Det foreslås at indsætte »jf. dog stk. 3« efter henvisningen til stk. 5 i lovens § 31, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 58, som følge af forslaget om indsættelse af et nyt 2. pkt. i stk. 3 i lovens § 31, jf. forslaget til § 1, nr. 10.

Forslaget er en konsekvens af det i lovforslagets § 1, nr. 58, foreslåede nye indkomstfradrag i lovens § 31, hvor fribeløb og indkomstlofter afhænger af, om personen modtager kontanthjælp med forhøjet sats efter § 16, stk. 1, nr. 2, eller kontanthjælp med grundsats efter § 16, stk. 1, nr. 1, eller mindstesats efter § 16, stk. 2, nr. 1. Personer, der kommer til at modtage kontanthjælp som hjemmeboende efter § 16, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, nr. 2, vil efter forslagets indhold ikke have noget fribeløb. For disse personer vil kommunen skulle fradrage 65 pct. af arbejdsindkomsten i kontanthjælpen efter de foreslåede § 31, stk. 1 og 4. Et indkomstloft på 85 pct. af den maksimale dagpengesats er ikke relevant for personer, der modtager hjemmeboende sats, idet hjælpen vil være fradraget fuldt ud, inden summen af kontanthjælp og lønindkomst udgør 85 pct. af den maksimale dagpengesats svarende til 17.305 kr.

Med forslaget vil det være fastsat i loven, at personer, der modtager kontanthjælp efter § 16, stk. 1, på niveau med hjælp efter § 16, stk. 2, som følge af forslaget til § 26, stk. 2, om samberegning med en ægtefælle eller samlever, som modtager mindstesats efter § 16, stk. 2, skal have beregnet indkomstfradrag efter § 31, som hvis de modtog hjælp efter § 16, stk. 2.

Det betyder, at begge ægtefæller eller samlevende i et par, hvor den ene er berettiget til mindstesats, mens den anden er berettiget til forhøjet sats, som dog nedsættes, så kontanthjælpen svarer til mindstesats, jf. forslaget til § 26, stk. 2, vil have et fribeløb på 5.000 kr. og et indkomstloft på 85 pct. af dagpengemaksimum. De får dermed begge det indkomstfradrag, som passer til mindstesatsen.

Til nr. 10

Med lovforslagets § 1, nr. 58, foreslås det nye lempeligere indkomstfradrag med forslaget til lovens § 31.

Det fremgår samtidig af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 43, om ændringer til lovens § 26, stk. 2, at »Det foreslås at nyaffatte § 26, stk. 2, således, at er en person, der modtager kontanthjælp efter § 16, stk. 2, gift eller samlevende med en person, der modtager kontanthjælp efter § 16, stk. 1, nedsættes kontanthjælpen efter § 16, stk. 1, med eventuelle tillæg efter §§ 17-20, således at begge modtager det beløb, de hver især ville have modtaget efter § 16, stk. 2, med eventuelle tillæg efter §§ 17 og 18.

Efter forslaget til nyaffattelse af § 26, stk. 2, vil kommunen skulle beregne hjælpen til et ægtepar eller samlevende, hvor den ene kommer til at modtage mindstesats, og hvor den anden kommer til at modtage grundsats eller forhøjet sats, på den måde, at kontanthjælpen vil blive nedsat, så begge vil modtage det beløb, de hver ville have modtaget i mindstesats. Dette svarer til en videreførelse af princippet i den gældende regel i lovens § 26, stk. 2, dog justeres reglen som følge af de nye satser i det nye kontanthjælpssystem.

Nyaffattelsen af § 26, stk. 2, betyder, at en ægtefælle eller en samlever, der modtager forhøjet sats, ikke kan modtage særligt ungetillæg og midlertidigt tilpasningstillæg efter §§ 19 og 20, da disse tillæg ikke ydes til personer, der får hjælp efter § 16, stk. 2.

I forhold til forslaget om det lempeligere indkomstfradrag, jf. forslaget til § 31, vil der her gælde, at begge ægtefæller eller samlevende i et par, hvor den ene er berettiget til mindstesats, mens den anden er berettiget til forhøjet sats, som dog nedsættes, så kontanthjælpen svarer til mindstesats, jf. forslaget til § 26, stk. 2, vil have et fribeløb på 5.000 kr. og et indkomstloft på 85 pct. af dagpengemaksimum. Det skyldes, at parrets samlede sats inklusive tillæg vil blive nedsat til to gange mindstesats inklusive tillæg. De får derfor et indkomstfradrag, som passer til mindstesatsen.«

Det foreslås at indsætte et 2. pkt. i stk. 3 i lovens § 31, jf. lovforslagets § 1, nr. 58.

Forslaget er en konsekvens af det i lovforslagets § 1, nr. 58, foreslåede nye indkomstfradrag i lovens § 31, hvor fribeløb og indkomstlofter afhænger af, om personen modtager kontanthjælp med forhøjet sats efter § 16, stk. 1, nr. 2, eller kontanthjælp med grundsats efter § 16, stk. 1, nr. 1, eller mindstesats efter § 16, stk. 2, nr. 1. Personer, der kommer til at modtage kontanthjælp som hjemmeboende efter § 16, stk. 1, nr. 3, og § 16, stk. 2, nr. 2, vil efter forslagets indhold ikke have noget fribeløb. For disse personer vil kommunen skulle fradrage 65 pct. af arbejdsindkomsten i kontanthjælpen efter de foreslåede § 31, stk. 1 og 4. Et indkomstloft på 85 pct. af den maksimale dagpengesats er ikke relevant for personer, der modtager hjemmeboende sats, idet hjælpen vil være fradraget fuldt ud, inden summen af kontanthjælp og lønindkomst udgør 85 pct. af den maksimale dagpengesats svarende til 17.305 kr.

Med forslaget vil det være fastsat i loven, at personer, der modtager kontanthjælp efter § 16, stk. 1, på niveau med hjælp efter § 16, stk. 2, som følge af forslaget til § 26, stk. 2, om samberegning med en ægtefælle eller samlever, som modtager mindstesats efter § 16, stk. 2, skal have beregnet indkomstfradrag efter § 31, som hvis de modtog hjælp efter § 16, stk. 2.

Det betyder, at begge ægtefæller eller samlevende i et par, hvor den ene er berettiget til mindstesats, mens den anden er berettiget til forhøjet sats, som dog nedsættes, så kontanthjælpen svarer til mindstesats, jf. forslaget til § 26, stk. 2, vil have et fribeløb på 5.000 kr. og et indkomstloft på 85 pct. af dagpengemaksimum. De får dermed begge det indkomstfradrag, som passer til mindstesatsen.

Til nr. 11

Der er alene tale om en lovteknisk ændring. Ændringen har ingen indholdsmæssig betydning.

Til nr. 12

Der er i lovforslagets § 1, nr. 73, ved en fejl henvist til § 76, stk. 1, 3. pkt. Der skulle rettelig have været henvist til § 76, stk. 1, 4. pkt. Med ændringsforslaget korrigeres henvisningen. Der er alene tale om en teknisk ændring.

Endvidere indsættes med ændringsforslaget en henvisning til § 74 g, stk. 2, som ved en fejl ikke er medtaget i forslaget til § 1, nr. 73. Der henvises i § 74 g, stk. 2, til bemyndigelsesbestemmelsen i § 13, stk. 16, som med lovforslagets § 1, nr. 25, bliver § 13, stk. 14.

Med ændringsforslaget vil henvisningen i § 74 g, stk. 2, til § 13, stk. 16, rettelig blive ændret til § 13, stk. 14. Der er tale om en konsekvensændring.

Til nr. 13

Der er tale om en lovteknisk korrektion.

Til nr. 14

Der er tale om en lovteknisk korrektion.

Til nr. 15

Med lovforslagets § 1, nr. 96, foreslås det at nyaffatte § 79, stk. 3, 1. pkt., således at for personer, der modtager hjælp med forhøjet sats efter § 16, stk. 1, nr. 2, er det en betingelse for indbetaling af ATP-bidrag, at der ikke er foretaget fradrag i hjælpen efter reglerne i §§ 30-33, 36-40 a, 42 og 43.

Det foreslås at indsætte en henvisning i nr. 96 til de med lovforslagets § 1, nr. 7, 9 og 11, foreslåede ændringer i §§ 10 f, 10 h og 10 j om karantæne i ydelsessystemet. Med forslaget vil der ikke skulle indbetales ATP-bidrag for personer, der modtager hjælp med forhøjet sats efter § 16, stk. 1, nr. 2, i en karantæneperioden, hvor hjælpen efter de nævnte bestemmelser alene kan udbetales på niveau med hjælp efter § 16, stk. 2.

Det foreslås endvidere at indsætte en henvisning i nr. 96 til den med lovforslagets § 1, nr. 43, foreslåede ændring i § 26, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik. Med forslaget vil personer, der får nedsat hjælp efter § 16, stk. 1, fordi de er gift eller samlevende med en person, der modtager kontanthjælp efter § 16, stk. 2, ikke skulle betale ATP-bidrag.

Til nr. 16

Ved lovforslagets § 1, nr. 104, er det foreslået, at der indsættes et nyt stk. 6 i § 82 a i lov om aktiv socialpolitik, hvorefter stk. 7 og 8 bliver stk. 8 og 9.

I § 82 a, stk. 7, i lov om aktiv socialpolitik henvises til stk. 1-6. Med indsættelsen af et nyt stk. 6 i § 82 a skal henvisningen rettelig være stk. 1-7. Med ændringsforslaget korrigeres henvisningen. Der er alene tale om en teknisk ændring.

I § 82 a, stk. 8, i lov om aktiv socialpolitik henvises til stk. 1-7. Med indsættelsen af et nyt stk. 6 i § 82 a skal henvisningen rettelig være stk. 1-8. Med ændringsforslaget korrigeres henvisningen. Der er alene tale om en teknisk ændring.

Til nr. 17

Der er alene tale om sproglige præciseringer, så der bliver en tydelig henvisning til, hvad afklaringen skal bestå af.

Ændringsforslaget medfører ikke materielle ændringer af bestemmelsen.

Til nr. 18

Ved en fejl er der i lovforslagets § 2, nr. 15, ikke citeret korrekt fra den gældende § 62, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Med ændringsforslaget rettes denne fejl. Der er alene tale om en teknisk ændring. Ændringen har ingen materielle konsekvenser.

Til nr. 19

Ved en fejl er der i lovforslagets § 9, nr. 3, ikke citeret korrekt fra den gældende § 45, stk. 1 og 3, i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.

Med ændringsforslaget rettes denne fejl. Der er alene tale om en teknisk ændring. Ændringen har ingen materielle konsekvenser.

Til nr. 20

Ved en fejl blev der med lovforslagets § 10, nr. 1, i § 2, 1. pkt., i lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne ikke foretaget en ændring af henvisningen til § 3, stk. 1, nr. 4-10. Der er derfor behov for at medtage § 3, stk. 1, nr. 4-10, i ændringen af § 2, 1. pkt.

Det foreslås, at lovforslagets § 10, nr. 1, nyaffattes, så det af § 2 kommer til at fremgå, at kommunerne har ret til refusion af udgifterne til visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, jf. § 3, stk. 1, nr. 4-9 og 11-13. Kommunerne skal medfinansiere visse offentlige ydelser udbetalt af arbejdsløshedskasserne og Udbetaling Danmark, jf. § 3, stk. 1, nr. 1, 2 og 10.

Bestemmelsens 1. pkt. regulerer, hvilke offentlige ydelser kommunerne modtager refusion for, mens 2. pkt. regulerer, hvilke ydelser kommunerne skal medfinansiere.

Det drejer sig bl.a. om kontanthjælp, arbejdsløshedsdagpenge, sygedagpenge, fleksløntilskud, ledighedsydelse og førtids- og seniorpension.

Baggrunden for ændringen er, at § 3, stk. 1, nr. 6 og 14, som affattet ved lovens § 10, nr. 3 og 4, udgår.

Samtidig overflyttes særlig støtte til kommunerne, således at § 3, stk. 1, nr. 15, som med forslaget bliver til § 3, stk. 1, nr. 13, skal indgå i opremsningen af bestemmelser, som kommunerne vil kunne modtage refusion for.

Til nr. 21

I den gældende § 30 c, stk. 1, i lov midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, henvises til § 22, stk. 2, nr. 1, i lov om aktiv socialpolitik. Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslaget om en ny ydelsesstruktur for hjælp i kontanthjælpssystemet, jf. lovforslagets § 1, nr. 35-37, hvor selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp og kontanthjælp erstattes af kontanthjælp med en af satserne mindstesats, grundsats, forhøjet sats og sats for hjemmeboende samt eventuelle tillæg, som tildeles på baggrund af personens personlige forhold.

Den foreslåede ændring indebærer ikke materielle ændringer.

Til nr. 22

Med ændringsforslaget foretages en sproglig korrektion af § 26, stk. 4, 1. pkt., som med ændringsforslag nr. 21 om indsættelse af en ny paragraf bliver § 27, stk. 4, 1. pkt., da der ikke længere er tale om foreslåede bestemmelser.

Til nr. 23

Med ændringsforslaget foretages en sproglig korrektion af § 26, stk. 4, 4. pkt., som med ændringsforslag nr. 21 om indsættelse af en ny paragraf bliver § 27, stk. 4, 4. pkt., da der ikke længere er tale om foreslåede bestemmelser.

Til nr. 24

Med ændringsforslaget foretages en sproglig korrektion af § 27, stk. 3, som med ændringsforslag nr. 21 om indsættelse af en ny paragraf bliver § 28, stk. 3, da der ikke længere er tale om foreslåede bestemmelser.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober 2024 og var til 1. behandling den 24. oktober 2024. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 24. juni 2024 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 204, folketingsåret 2023-24. Den 2. oktober 2024 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 22 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret med undtagelse af et spørgsmål, som forventes besvaret inden 2. behandling.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.

Deputationer

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til lovforslaget.

Bjarne Laustsen (S) Bjørn Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Thorkild Holmboe-Hay (S) Frederik Vad (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) fmd. Christoffer Aagaard Melson (V) Louise Elholm (V) Hans Andersen (V) Kim Valentin (V) nfmd. Karin Liltorp (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Charlotte Munch (DD) Betina Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Dina Raabjerg (KF) Frederik Bloch Münster (KF) Dennis Flydtkjær (DD) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Carl Valentin (SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria Velasquez (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)24
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)15
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)13
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Dansk Folkeparti (DF)7
Radikale Venstre (RV)6
Alternativet (ALT)5
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)6