L 17 Forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordning om indførelse af en kulstofgrænsetilpasningsmekanisme.

Af: Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard
Udvalg: Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Samling: 2024-25
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 02-10-2024

Fremsættelse: 02-10-2024

Skriftlig fremsættelse (2. oktober 2024)

20241_l17_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (2. oktober 2024)

Klima-, energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordning om indførelse af en kulstofgrænsetilpasningsmekanisme.

(Lovforslag nr. L 17)

Lovforslaget om supplerende bestemmelser til kulstofgrænsetilpasningsmekanismen er udarbejdet med henblik på, at der gives hjemmel til den danske administration af CBAM-forordningen. Forordningen blev vedtaget i maj 2023.

Med CBAM-forordningen indføres en fælleseuropæisk kulstofgrænsetilpasningsmekanisme (CBAM), der indebærer, at der for udvalgte CO2- og energiintensive varegrupper, der importeres ind i EU, skal betales et "CO2-bidrag", som svarer til den samme CO2-kvotepris, som hvis de blev produceret indenfor EU. Da der er tale om en forordning har Folketinget ikke indflydelse på indholdet af CBAM. Folketinget skal dog tage stilling til en rammelov for CBAM, som giver hjemmel til administration af CBAM i Danmark.

I takt med at CBAM-forordningens forpligtelser indfases, vil myndighedsopgaver i forbindelse med administration tilsvarende øges. Fra 2025 skal virksomheder autoriseres til CBAM-registret og kravene til kvalitetssikring af virksomhedernes CBAM-rapporter indfases. Lovforslaget giver også mulighed for at administrere CBAM-certifikater i forbindelse med udfasning af gratiskvoter i ETS (EU's CO2 kvotesystem).

Lovforslaget giver klima-, energi- og forsyningsministeriet bemyndigelse til administration af CBAM, herunder

til at fastsætte regler om klageadgang, samt regler om straf for overtrædelse af regler fastsat i CBAM-forordningen, herunder øvrige forordninger omfattet af CBAM. Det vil medvirke til at sikre retsstillingen for virksomhederne og give beføjelser til at straffe dem, der ikke lever op til forordningens regler.

Lovforslaget giver desuden bemyndigelsesbestemmelse for klima-, energi- og forsyningsministeren til at kunne fastsætte regler om betaling af gebyr for administrationen af CBAM. Dette indebærer en mulighed for, at administrationen af CBAM betales af dem, der importerer de CO2- og energiintensive varer. Der udestår pt. regeringsbeslutning om, hvorvidt administrationen af CBAM ønskes gebyrfinansieret, da der har udestået en række retsakter af relevans for opgørelse af de administrative omkostninger. Der forventes afklaring senest inden 1. lovbehandling.

Endelig indeholder lovforslaget bestemmelser, der bemyndiger klima-, energi- og forsyningsministeren til at uddelegere autorisationsopgaven for CBAM-importører (klarerer) til erhvervsministeren, såfremt dette besluttes. Dette giver mulighed for at placere autorisationsopgaven hos en myndighed, der har lignende erfaring fra ETS-området (CO2-kvoter).

De umiddelbare økonomiske konsekvenser for staten som følge af nærværende lovforslag, er uafhængige af nærværende lovforslag, og skønnes indeholdt i L81 af 2023-2024, lov om CO2-kvoter. Hvis gebyrhjemlen tages i brug, vil denne kunne finansiere administrationen af forordningen. Ved anvendelse af gebyrhjemlen vil virksomhederne og ikke staten derfor opleve mindre økonomiske konsekvenser, da de vil betale for administrationen af systemet.

Lovforslaget foreslås at træde i kraft d. 1. januar 2025

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.