Skriftlig fremsættelse (2. oktober
2024)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Lars Aagaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om supplerende
bestemmelser til forordning om indførelse af en
kulstofgrænsetilpasningsmekanisme.
(Lovforslag nr. L 17)
Lovforslaget om supplerende bestemmelser
til kulstofgrænsetilpasningsmekanismen er udarbejdet med
henblik på, at der gives hjemmel til den danske
administration af CBAM-forordningen. Forordningen blev vedtaget i
maj 2023.
Med CBAM-forordningen indføres en
fælleseuropæisk kulstofgrænsetilpasningsmekanisme
(CBAM), der indebærer, at der for udvalgte CO2- og energiintensive varegrupper, der
importeres ind i EU, skal betales et "CO2-bidrag", som svarer til den samme
CO2-kvotepris, som hvis de blev
produceret indenfor EU. Da der er tale om en forordning har
Folketinget ikke indflydelse på indholdet af CBAM.
Folketinget skal dog tage stilling til en rammelov for CBAM, som
giver hjemmel til administration af CBAM i Danmark.
I takt med at CBAM-forordningens
forpligtelser indfases, vil myndighedsopgaver i forbindelse med
administration tilsvarende øges. Fra 2025 skal virksomheder
autoriseres til CBAM-registret og kravene til kvalitetssikring af
virksomhedernes CBAM-rapporter indfases. Lovforslaget giver
også mulighed for at administrere CBAM-certifikater i
forbindelse med udfasning af gratiskvoter i ETS (EU's CO2 kvotesystem).
Lovforslaget giver klima-, energi- og
forsyningsministeriet bemyndigelse til administration af CBAM,
herunder
til at fastsætte regler om
klageadgang, samt regler om straf for overtrædelse af regler
fastsat i CBAM-forordningen, herunder øvrige forordninger
omfattet af CBAM. Det vil medvirke til at sikre retsstillingen for
virksomhederne og give beføjelser til at straffe dem, der
ikke lever op til forordningens regler.
Lovforslaget giver desuden
bemyndigelsesbestemmelse for klima-, energi- og
forsyningsministeren til at kunne fastsætte regler om
betaling af gebyr for administrationen af CBAM. Dette
indebærer en mulighed for, at administrationen af CBAM
betales af dem, der importerer de CO2- og energiintensive varer. Der
udestår pt. regeringsbeslutning om, hvorvidt administrationen
af CBAM ønskes gebyrfinansieret, da der har udestået
en række retsakter af relevans for opgørelse af de
administrative omkostninger. Der forventes afklaring senest inden
1. lovbehandling.
Endelig indeholder lovforslaget
bestemmelser, der bemyndiger klima-, energi- og
forsyningsministeren til at uddelegere autorisationsopgaven for
CBAM-importører (klarerer) til erhvervsministeren,
såfremt dette besluttes. Dette giver mulighed for at placere
autorisationsopgaven hos en myndighed, der har lignende erfaring
fra ETS-området (CO2-kvoter).
De umiddelbare økonomiske
konsekvenser for staten som følge af nærværende
lovforslag, er uafhængige af nærværende
lovforslag, og skønnes indeholdt i L81
af 2023-2024, lov om CO2-kvoter. Hvis gebyrhjemlen tages i brug,
vil denne kunne finansiere administrationen af forordningen. Ved
anvendelse af gebyrhjemlen vil virksomhederne og ikke staten derfor
opleve mindre økonomiske konsekvenser, da de vil betale for
administrationen af systemet.
Lovforslaget foreslås at træde
i kraft d. 1. januar 2025
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.