Skriftlig fremsættelse (28. marts
2025)
Justitsministeren
(Peter Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til Lov om ændring af lov om
forbrugeraftaler og lov om forsikringsaftaler (Øget
forbrugerbeskyttelse ved fjernsalg af finansielle
tjenesteydelser)
(Lovforslag nr. L 185)
Lovforslaget har til formål at
gennemføre Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2023/2673 af 22. november 2023 om ændring af direktiv
2011/83/EU for så vidt angår aftaler om finansielle
tjenesteydelser indgået ved fjernsalg og om ophævelse
af direktiv 2002/65/EF (herefter "ændringsdirektivet") i
dansk ret.
Formålet med ændringsdirektivet
er at forenkle og modernisere den lovgivningsmæssige ramme
for finansielle tjenesteydelser ved at ophæve 2002-direktivet
om fjernsalg af finansielle tjenesteydelser til forbrugerne og
samtidig indsætte relevante bestemmelser i
forbrugerrettighedsdirektivet, hvis anvendelsesområde udvides
til også at omfatte finansielle tjenesteydelser.
Det overordnede formål med reglerne
om fjernsalg af finansielle tjenesteydelser er at fremme
indgåelsen af fjernsalgsaftaler (dvs. aftaler der
indgås ved brug af fjernkommunikation og indgås som led
i et system for fjernsalg, som drives af den erhvervsdrivende) om
finansielle tjenesteydelser på det indre marked og samtidig
sikre et højt forbrugerbeskyttelsesniveau. Derudover
indeholder ændringsdirektivet bl.a. regler om udøvelse
af fortrydelsesretten for aftaler om fjernsalg, der indgås
ved hjælp af en onlinegrænseflade.
Ændringsdirektivet medfører totalharmonisering,
medmindre andet konkret fremgår af de enkelte bestemmelser i
direktivet. Det indebærer, at medlemsstaterne alene på
visse områder har valgfrihed i forbindelse med
implementeringen. Det gør sig bl.a. gældende i forhold
til muligheden for at vedtage strengere bestemmelser
vedrørende oplysningskrav forud for aftaleindgåelsen
end dem, der er omhandlet i direktivet.
Det er vigtigt for regeringen at sikre en
fortsat høj forbrugerbeskyttelse og gode vilkår for
det danske erhvervsliv. Forbrugeraftalereglerne berører alle
danske borgere og virksomheder, og det er derfor vigtigt for
regeringen at sikre, at der er den rette balance mellem hensynet
til forbrugerne og hensynet til erhvervslivet.
Lovforslaget er bl.a. på den baggrund
som udgangspunkt udtryk for en direktivnær implementering, og
de fleste af ændringsdirektivets muligheder for at
fastsætte strengere bestemmelser end dem, der er omhandlet i
direktivet, udnyttes ikke. Bl.a. er muligheden for at
indføre sprogkrav vedrørende de oplysninger, som den
erhvervsdrivende skal give forbrugeren i forbindelse med aftaler om
fjernsalg af finansielle tjenesteydelser, imidlertid udnyttet. Det
følger af forbrugeraftalelovens regler om sprogkrav, at
oplysninger, som den erhvervsdrivende har pligt til at give
forbrugeren, skal afgives på dansk, såfremt den
erhvervsdrivende har markedsført den pågældende
vare eller tjenesteydelse på dansk, medmindre forbrugeren
giver sit udtrykkelige samtykke til at modtage oplysningerne
på et andet sprog. Der lægges med lovforslaget op til,
at sprogkravet i relation til aftaler om fjernsalg af finansielle
tjenesteydelser vil svare til sprogkravet i henhold til
forbrugeraftalelovens regler om aftaler vedrørende varer og
ikkefinansielle tjenesteydelser indgået ved bl.a. fjernsalg,
da de samme hensyn til forbrugeren vurderes at gøre sig
gældende.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 19. februar 2025 til den 18. marts 2025 været sendt i
høring hos forskellige myndigheder og organisationer
m.v.
Det foreslås bl.a. at indføre
nye bestemmelser om udøvelse af fortrydelsesretten for
aftaler om fjernsalg, der indgås ved hjælp af en
onlinegrænseflade ("fortrydelsesfunktion"). Den
foreslåede ændring vil medføre, at den
erhvervsdrivende skal sikre, at forbrugeren også kan fortryde
aftalen ved hjælp af en fortrydelsesfunktion i tilfælde
af aftaler om fjernsalg, der indgås ved hjælp af en
onlinegrænseflade.
Det foreslås tillige at
indføre nye bestemmelser om fyldestgørende
redegørelser vedrørende aftaler om finansielle
tjenesteydelser. Den foreslåede ændring vil
indebære, at den erhvervsdrivende vil skulle give forbrugeren
fyldestgørende redegørelser vedrørende de
foreslåede aftaler om finansielle tjenesteydelser, der skal
gøre det muligt for forbrugeren at vurdere, om den
foreslåede aftale og de accessoriske tjenesteydelser er
tilpasset vedkommendes behov og finansielle situation.
Endelig foreslås der med
lovforslaget, at der indføres en ny bestemmelse om
yderligere beskyttelse af forbrugere på
onlinegrænseflader, hvorefter erhvervsdrivende ved
indgåelse af aftaler om finansielle tjenesteydelser ved
fjernsalg ikke må udforme, organisere eller drive deres
onlinegrænseflader på en sådan måde, at
bestemte valg fremgår tydeligere, når forbrugeren
anmodes om en beslutning.
Implementeringsfristen for
ændringsdirektivet er den 19. december 2025. Regeringen
ønsker derfor, at lovforslaget vedtages inden da, så
man fra dansk side kan overholde de EU-retlige forpligtelser.
Lovforslaget skal ifølge direktivet træde i kraft den
19. juni 2026.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.