Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 13. november 2024
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 11
ændringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af
lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af SF og EL) indstiller de under
A og B nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF og EL) indstiller det under A nævnte lovforslag
til forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget
bemærker, at Alternativet kan støtte lovforslagene
efter delingen. Det er Alternativets opfattelse, at der lige nu
lappes på uhensigtsmæssigheder ved det samlede system
til beskatning af fast ejendom, og partiet vil grundlæggende
gerne lave dette system om. Alternativet er dog klar over de
uhensigtsmæssigheder, som det nuværende system og
problemerne med ejendomsvurderingerne afstedkommer, og synes heller
ikke, at det er rimeligt, at borgere og virksomheder skal leve med
så stor uforudsigelighed i budgetterne på grund af
forsinkelser med ejendomsvurderingerne. Alternativet støtter
altså forslaget for at hjælpe borgere og virksomheder
med forudsigelighed, men ikke som en støtte til den
nuværende beskatning af fast ejendom.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af ejendomsskatteloven og lov om kommunal
indkomstskat og statens afregning af grundskyld og
dækningsafgift til kommunerne.
(Stigningsbegrænsningsordning for dækningsafgift af
erhvervsejendomme)« omfattende § 1, nr. 12, 13 og 21, og
§§ 2 og 6.«
B. »Forslag til lov om ændring af
ejendomsskatteloven, ejendomsvurderingsloven, skattekontrolloven og
kildeskatteloven. (Justeringer af pensionistlåneordningen til
betaling af grundskyld og foreløbige beskatningsgrundlag i
udstykningstilfælde m.v.)« omfattende § 1, nr.
1-11, 14-20 og 22-44, og §§ 3-6.«
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 6
2)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 6
Loven træder i kraft den 1. januar
2025.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 1
3) I
den under nr. 11 foreslåede
ændring af § 17
indsættes i stk. 5 efter 1. pkt.
som nyt punktum:
»For en ejerlejlighed, hvoraf der er oprettet
to eller flere ejerlejligheder, og hvor både den eksisterende
ejerlejlighed og de oprettede ejerlejligheder efter opdelingen er
omfattet af ejendomsvurderingslovens § 4, stk. 1, nr. 2 eller
4, jf. dog stk. 7, ansætter told- og skatteforvaltningen for
det andet indkomstår eller kalenderår efter opdelingen
en foreløbig afgiftspligtig grundværdi til brug for
opkrævning af grundskyld frem til udsendelsen af den
første almindelige vurdering eller omvurdering efter
ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller 6.«
[Indførelse af
særskilt regulering af ejerlejligheder]
4) I
den under nr. 11 foreslåede
ændring af § 17 ændres
i stk. 5, 2. og 3.
pkt., der bliver 3. og 4. pkt., »1. pkt.« til:
»1. og 2. pkt.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3]
5) I
den under nr. 11 foreslåede
ændring af § 17 ændres
i stk. 7
»ejendomskategorisering» til:
»kategorisering«.
[Sproglig rettelse]
6)
Efter nr. 19 indsættes:
»01. I §
34, stk. 1, indsættes efter »forfaldstid«:
», jf. dog stk. 5«.
02. I
§ 34 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5. I
særlige tilfælde kan opkrævningen eller
inddrivelsen af grundskyld og dækningsafgift, herunder
tilskrivning af renter, sættes i bero i op til 6
måneder ad gangen. Afgørelser om berostillelse af krav
efter 1. pkt. under opkrævning træffes af told- og
skatteforvaltningen. Afgørelser om berostillelse af krav
efter 1. pkt. under inddrivelse træffes af
restanceinddrivelsesmyndigheden. Hviler grundskylden og
dækningsafgiften på ejendommen i sin helhed med en
pante- og fortrinsret, jf. § 4, stk. 5, 1. pkt., og § 11,
stk. 5, 1. pkt., forlænges perioden med pante- og fortrinsret
tilsvarende med den periode, hvor opkrævningen eller
inddrivelsen har været sat i bero. Afgørelser efter 1.
pkt. kan ikke indbringes for en højere administrativ
myndighed.««
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3 og indførelse af en
berostillelse af opkrævning og inddrivelse af grundskyld og
dækningsafgift i særlige tilfælde]
7) Nr.
29 udgår.
[Konsekvens af manglende data]
8)
Efter nr. 37 indsættes:
»03. I §
61, stk. 1, 1. pkt., ændres »stk. 4« til:
»stk. 5«.«
[Konsekvens af lovforslagets §
1, nr. 37]
9) Nr.
38 affattes således:
»38. I §
66, stk. 2, ændres »§§ 56 og 59-64 og
§ 65, stk. 1« til: »§§ 56 og
59-65«.«
[Lovteknisk rettelse]
10)
Efter nr. 44 indsættes:
»04. Efter kapitel 11
indsættes:
»Kapitel 11 a
Eftergivelses-
og tilbagebetalingsordning for grundskyld for 2022-2024 i visse
udstykningstilfælde
§ 82 a. En fysisk person, der
ejer en ejendom, der pr. 1. januar 2024 er eller forventes at blive
omfattet af § 3, stk. 1, nr. 3 eller 4, eller af
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, er efter
ansøgning til told- og skatteforvaltningen berettiget til en
eftergivelse af ubetalt grundskyld eller tilbagebetaling af betalt
grundskyld for kalenderåret 2024, hvis følgende
betingelser er opfyldt:
1) Den fysiske
person har i henhold til et autoritativt register overtaget
ejendommen den 1. januar 2023 eller senere.
2) Ejendommen er
af en tidligere ejer i perioden fra og med den 1. januar 2023 til
og med den 31. december 2023 udstykket, jf. § 6 i lov om
udstykning og anden registrering i matriklen m.v., i to eller flere
ejendomme.
3) Grundskylden
for 2024 opkræves efter § 33.
4) Den
nuværende ejer har betalt eller modtaget en opkrævning
af grundskyld for 2024 i et tilfælde, hvor sælgeren
ikke har opfyldt sin kontraktlige forpligtelse vedrørende
grundskyld for kalenderåret 2024, eller hvor en fordeling af
grundskylden for 2024 ikke er kontraktuelt reguleret.
Stk. 2.
Eftergivelse og tilbagebetaling efter stk. 1 omfatter eventuelle
renter og gebyrer, der er påløbet som følge af
manglende eller for sen betaling af grundskylden.
Stk. 3.
Opkrævning og inddrivelse, herunder tilskrivning af renter,
af grundskyld m.v. omfattet af stk. 1 og 2 sættes i bero i
perioden fra ejerens ansøgning om eftergivelse eller
tilbagebetaling efter stk. 1, og indtil told- og
skatteforvaltningen har truffet afgørelse herom. Hviler
grundskylden på ejendommen i sin helhed med en pante- og
fortrinsret, jf. § 4, stk. 5, 1. pkt., forlænges
perioden med pante- og fortrinsret tilsvarende med den periode,
hvor opkrævningen eller inddrivelsen har været sat i
bero.
Stk. 4. Ved
eftergivelse eller tilbagebetaling efter stk. 1 indtræder
told- og skatteforvaltningen i den fysiske persons eventuelle ret
til at kræve, at den tidligere ejer iagttager sine
forpligtigelser, jf. stk. 1, nr. 4, vedrørende grundskylden
for kalenderåret 2024.
Stk. 5.
Indtræder der en ændring i beskatningsgrundlaget, som
grundskylden for kalenderåret 2024 er opgjort på
baggrund af, efter at der er truffet afgørelse om
eftergivelse eller tilbagebetaling, efterreguleres grundskylden for
kalenderåret 2024 ikke for den fysiske person efter stk.
1.
Stk. 6. En
eftergivelse eller tilbagebetaling efter stk. 1 og 2 medregnes ikke
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Stk. 7.
Afgørelser efter stk. 1 kan ikke påklages til anden
administrativ myndighed. Fysiske personer, der har fået
afslag på en ansøgning om eftergivelse eller
tilbagebetaling efter stk. 1, fordi told- og skatteforvaltningen
skønnede, at ejendommen pr. 1. januar 2024 ikke ville blive
omfattet af § 3, stk. 1, nr. 3 eller 4, eller af
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, kan efter
anmodning få sagen genoptaget, hvis skønnet viser sig
at være forkert.
§ 82 b. Kommunalbestyrelsen
kan for ejendomme, der er ejet af en fysisk person, efter ejerens
ansøgning meddele en eftergivelse eller tilbagebetaling af
hele eller dele af den grundskyld, som efter den tidligere
gældende lov om kommunal ejendomsskat, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1463 af 6. oktober 2020 med senere
ændringer, er opkrævet for skatteårene 2022 og
2023, hvis følgende betingelser er opfyldt:
1) Den fysiske
person har i henhold til et autoritativt register overtaget
ejendommen den 1. januar 2021 eller senere.
2) Ejendommen er
af en tidligere ejer i perioden fra og med den 1. januar 2021 til
og med den 31. december 2023 udstykket, jf. § 6 i lov om
udstykning og anden registrering i matriklen m.v., i to eller flere
ejendomme.
Stk. 2.
Eftergivelse og tilbagebetaling efter stk. 1 kan helt eller delvis
omfatte eventuelle renter og gebyrer, der er påløbet
som følge af manglende betaling af grundskylden.
Stk. 3.
Opkrævning og inddrivelse, herunder tilskrivning af renter,
af grundskyld m.v. omfattet af stk. 1 og 2 kan sættes i bero
i perioden fra ejerens ansøgning om eftergivelse eller
tilbagebetaling efter stk. 1 og 2, og indtil kommunalbestyrelsen
har truffet afgørelse herom. Hviler grundskylden på
ejendommen i sin helhed med en pante- og fortrinsret, jf. §
29, stk. 1, i den tidligere gældende lov om kommunal
ejendomsskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 1463 af 6. oktober
2020 med senere ændringer, forlænges perioden med
pante- og fortrinsret tilsvarende med den periode, hvor
opkrævningen eller inddrivelsen har været sat i
bero.
Stk. 4. En
eftergivelse eller tilbagebetaling efter stk. 1 og 2 medregnes ikke
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Stk. 5.
Afgørelser efter stk. 1-3 kan ikke påklages til anden
administrativ myndighed.««
[Indførelse af
eftergivelses- og tilbagebetalingsordning for grundskyld for
2022-2024 i visse udstykningstilfælde]
Til § 6
11) I
stk. 2 ændres »12-14, 16,
19, 21-43« til: »14, 16, 19, 22-37, 03 og
38-43«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1, 7 og 8]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i
to forslag. Det ene lovforslag (A) vedrører
indførelse af regler om en
stigningsbegrænsningsordning for dækningsafgift af
erhvervsejendomme. Det andet lovforslag (B) vedrører
justeringer til pensionistlåneordningen til betaling af
grundskyld og foreløbige beskatningsgrundlag i
udstykningstilfælde m.v.
Til nr. 2
Den foreslåede bestemmelse er en
konsekvensændring som følge af forslaget om deling af
lovforslaget i to lovforslag, jf. ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 3
I den nu ophævede lov om kommunal
ejendomsskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 1463 af 6. oktober
2020 med senere ændringer, fandtes en overgangsbestemmelse i
§ 37 a, hvoraf det efter 1. pkt. fulgte, at der af
Skatteforvaltningen ansættes et foreløbigt
beregningsgrundlag efter § 27, stk. 3, til brug for en
foreløbig beregning af grundskylden efter § 27, stk. 2,
for skatteårene 2022 og 2023 for ejendomme, hvorfra der efter
den 1. oktober 2019 er frastykket mere end 40 pct. af ejendommens
samlede grundareal, og for ejerlejligheder, hvor fordelingstallet
efter den 1. oktober 2019 er reduceret med mere end 40 pct. Det
fulgte afslutningsvis af bestemmelsens 2. pkt., at det
foreløbige beregningsgrundlag efter 1. pkt. ikke er bindende
og frit kan ændres af ejendomsejeren.
Det foreslås, at der i lovforslagets
§ 17, stk. 5, indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum,
at for en ejerlejlighed, hvoraf der er oprettet to eller flere
ejerlejligheder, og hvor både den eksisterende ejerlejlighed
og de oprettede ejerlejligheder efter opdelingen er omfattet af
ejendomsvurderingslovens § 4, stk. 1, nr. 2 eller 4, jf. dog
stk. 7, ansætter told- og skatteforvaltningen for det andet
indkomstår eller kalenderår efter opdelingen en
foreløbig afgiftspligtig grundværdi til brug for
opkrævning af grundskyld frem til udsendelsen af den
første almindelige vurdering eller omvurdering efter
ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller 6.
Forslaget skal ses, i lyset af at der til
ejendomsskatteloven er foreslået et nyt § 17, stk. 5, 1.
pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 11, hvor Skatteforvaltningen
i visse udstykningstilfælde af ejendomme vil skulle
fastsætte et foreløbigt beskatningsgrundlag, så
der sikres en mere korrekt foreløbig beskatning, indtil
Skatteforvaltningen vil kunne udsende den første almindelige
vurdering eller omvurdering.
Et tilsvarende behov findes for
ejerlejligheder, hvor en eksisterende ejerlejlighed f.eks.
videreopdeles i flere ejerlejligheder. Hvis en større
erhvervsejerlejlighed f.eks. omdannes til en række nye
beboelsesejerlejligheder, vil det også her være
relevant at sikre, at ejeren af den eksisterende ejerlejlighed
efter opdelingen vil skulle betale en mere korrekt foreløbig
grundskyld.
For at blive omfattet af den
foreslåede bestemmelse, vil ejeren skulle udskille to eller
flere nye ejerlejligheder fra den eksisterende ejerlejlighed. Det
vil sige, at der efter udskillelsen vil skulle findes tre eller
flere selvstændige ejerlejligheder.
Til nr. 4
Det foreslås, at i den under nr. 11
foreslåede ændring af § 17 ændres i stk. 5,
2. og 3. pkt., der bliver 3. og 4. pkt., »1. pkt.« til
»1. og 2. pkt.«
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af ændringsforslag nr. 3.
Det følger af det foreslåede
§ 17, stk. 5, 2. pkt., der med ændringsforslag nr. 3
bliver 3. pkt., at det foreløbige beskatningsgrundlag efter
1. pkt. fastsættes med udgangspunkt i forholdene på og
prisniveauet for ejendommen pr. 1. januar i det første
vurderingsår efter ændringen.
Med den foreslåede ændring vil
det foreløbige beskatningsgrundlag efter både 1. og 2.
pkt. skulle fastsættes med udgangspunkt i forholdene på
og prisniveauet for ejendommen - dvs. grunden eller ejerlejligheden
- pr. 1. januar i det første vurderingsår efter
ændringen.
Til nr. 5
Det foreslås, at i det under nr. 11
foreslåede § 17, stk. 7, ændres
»ejendomskategorisering« til
»kategorisering«.
Den foreslåede ændring er en
sproglig rettelse, som ikke har indholdsmæssig betydning.
Til nr. 6
Til nr. 01
Det foreslås med nr. 01, at der i
ejendomsskattelovens § 34, stk. 1, efter
»forfaldstid« indsættes », jf. dog stk.
5«.
Den foreslåede ændring skal ses
i sammenhæng med den foreslåede bestemmelse i nr. 02
nedenfor, hvor det foreslås, at Skatteforvaltningen i
særlige tilfælde kan sætte opkrævning og
inddrivelse, herunder eventuelle rentetilskrivninger, af grundskyld
og dækningsafgift i bero i op til 6 måneder ad
gangen.
Den foreslåede ændring vil
dermed indebære en undtagelse til ejendomsskattelovens §
34, stk. 1, fordi en ejer i visse tilfælde vil kunne blive
fritaget for pligt til betaling af grundskyld og
dækningsafgift til forfaldstid.
Det følger af ejendomsskattelovens
§ 34, stk. 1, at klage over ansættelse af
ejendomsværdiskat, grundskyld og dækningsafgift, der er
opkrævet efter §§ 31 eller 33, ikke fritager for
pligt til betaling til forfaldstid.
Til nr. 02
Det foreslås med nr. 02, at der i
ejendomsskattelovens § 34 indsættes som stk. 5, 1. pkt.,
at opkrævningen eller inddrivelsen af grundskyld og
dækningsafgift, herunder tilskrivning af renter, i
særlige tilfælde kan sættes i bero i op til 6
måneder ad gangen. Det foreslås i 2. pkt., at
afgørelser om berostillelse af krav efter 1. pkt. under
opkrævning træffes af Skatteforvaltningen.
Afgørelser om berostillelse af krav efter 1. pkt. under
inddrivelse træffes af restanceinddrivelsesmyndigheden.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at Skatteforvaltningen og
restanceinddrivelsesmyndigheden i særlige tilfælde og
efter en konkret afgørelse gives en mulighed for at
sætte opkrævning og inddrivelse af grundskyld og
dækningsafgift i bero i op til 6 måneder ad gangen.
Med »ad gangen« menes, at
Skatteforvaltningen eller restanceinddrivelsesmyndigheden - enten
af egen drift eller efter henvendelse fra ejendomsejeren - vil
kunne forny berostillelsen ved udløbet af de 6
måneder, hvis Skatteforvaltningen eller
restanceinddrivelsesmyndigheden skønner det
nødvendigt, f.eks. fordi en forestående justering af
praksis ikke endeligt er på plads på tidspunktet for
udløbet af den oprindelige berostillelse.
Der vil som udgangspunkt ikke være en
begrænsning på antallet af gange, hvor
Skatteforvaltningen og restanceinddrivelsesmyndigheden vil kunne
sætte opkrævningen i bero, forudsat at der f.eks. en
forestående justering af praksis eller lovgivning er i gang
og endnu ikke afsluttet.
Den foreslåede bestemmelse skal ses,
i lyset af at Skatteforvaltningen er i færd med udrulningen
af både et nyt ejendomsvurderings- og et nyt
ejendomsskattesystem, som begge implementeres på baggrund af
nye hovedlove.
Bestemmelsen skal også ses, i
relation til at Skatteforvaltningen pr. 1. januar 2024 har
overtaget opkrævningen af grundskyld og dækningsafgift
fra kommunerne. Skatteforvaltningens overtagelse af
opkrævningen af grundskyld fra kommunerne ses at have belyst
visse uhensigtsmæssigheder i forbindelse med enkelte
beskatningssituationer. Der findes ikke på nuværende
tidspunkt regler, som giver Skatteforvaltningen eller
restanceinddrivelsesmyndigheden mulighed for at sætte
opkrævnings- og inddrivelsesskridt af grundskyld og
dækningsafgift, herunder tilskrivning af renter, i bero.
Dette har f.eks. betydet, at Skatteforvaltningen og
restanceinddrivelsesmyndigheden ikke har eller har haft mulighed
for at undlade igangsættelse af opkrævnings- og
inddrivelsesskridt over for enkelte boligejere, der har købt
en nyudstykket grund i skatteåret 2023, mens lovmæssige
løsninger på disse uhensigtsmæssigheder var
under udarbejdelse. Det har været medvirkende til, at enkelte
boligejere, der f.eks. har købt en nyudstykket grund i 2023,
er blevet efterladt i en uhensigtsmæssig situation i 2024 med
en markant skatteregning i form af grundskyld af en grund, som de
ikke har ejet.
Det har givet anledning til, at der i
ændringsforslaget tillige foreslås indsat regler om en
eftergivelses- og tilbagebetalingsordning for grundskyld i visse
udstykningstilfælde for 2024 i ejendomsskattelovens § 82
a, jf. ændringsforslag nr. 10.
Formålet med den foreslåede
bestemmelse er således at sikre, at hvis lignende situationer
skulle opstå fremover, vil Skatteforvaltningen og
restanceinddrivelsesmyndigheden have mulighed for at sætte
betalingen i bero i op til 6 måneder ad gangen. På den
måde sikres det, at en ejendomsejer ikke risikerer
opkrævnings- og inddrivelsesskridt, indtil problemet er
kortlagt og der er taget stilling til en eventuel løsning
heraf, f.eks. i form af en afdækning af mulighederne for at
anlægge en anden praksis i Skatteforvaltningen.
Det foreslås, at
henstandsbestemmelsen alene omfatter opkrævningen og
inddrivelsen af grundskyld og dækningsafgift og ikke
ejendomsværdiskat, fordi det alene er grundskyld og
dækningsafgift, som er overtaget fra kommunerne.
Det foreslås som 4. pkt., at hviler
grundskylden og dækningsafgiften på ejendommen i sin
helhed med en pante- og fortrinsret, jf. § 4, stk. 5, 1. pkt.,
forlænges perioden med pante- og fortrinsret tilsvarende med
den periode, hvor opkrævningen eller inddrivelsen har
været sat i bero.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at pante- og fortrinsretten, som hviler på
den faste ejendom i sin helhed med en pante- og fortrinsret i 2
år og 3 måneder, jf. ejendomsskattelovens § 4,
stk. 5, 1. pkt., og § 11, stk. 5, 1. pkt., - forudsat at
ejendommen er omfattet af ejendomsskattelovens § 33 - vil
få forlænget sin virkningsperiode med samme antal dage,
som en ejers opkrævning eller inddrivelse sættes i bero
efter det foreslåede 1. pkt.
Det betyder, at en ejer, der har
ansøgt om eftergivelse eller tilbagebetaling af grundskyld
for 2024, jf. det foreslåede § 34, stk. 5, jf.
ændringsforslagets § 1, nr. 02, og som får et
afslag på sin ansøgning, vil få forlænget
den periode, hvorpå pante- og fortrinsretten hviler på
ejendommen med den samme periode, som ejerens opkrævning
eller inddrivelse sættes i bero efter det foreslåede 1.
pkt.
Det foreslås som 4. pkt., at
afgørelser efter 1. pkt. ikke kan indbringes for en
højere administrativ myndighed.
Det indebærer, at afgørelser
truffet af Skatteforvaltningen eller
restanceinddrivelsesmyndigheden vedrørende en berostillelse
af opkrævningen eller inddrivelsen af grundskyld,
dækningsafgift og renter ikke vil kunne indbringes for
Skatteankeforvaltningen, Landsskatteretten m.v.
Til nr. 7
Det er foreslået i det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 29, at der i ejendomsskattelovens §
56, stk. 4, indsættes som 2. pkt., at er oplysninger om
størrelsen af hele eller dele af lånet ikke
tilgængelige for låntageren på tidspunktet for
aftaleindgåelse om overdragelse af ejendommen, bortfalder
hæftelsen efter stk. 1 for den del af lånet, der ikke
er tilgængelige oplysninger om.
Det foreslås, at § 1, nr. 29,
udgår.
Den skyldes, at det efter
fremsættelsen af lovforslaget har vist sig, at den
foreslåede bestemmelse ikke vil kunne administreres af
Skatteforvaltningen. Det skyldes, at Skatteforvaltningen ikke har
tilgængelige data om tidspunktet for aftaleindgåelse om
ejendommens overdragelse.
Til nr. 8
Det er foreslået i § 1, nr. 37,
i det fremsatte lovforslag, at der i ejendomsskattelovens § 59
efter stk. 3 indsættes et nyt stykke om, at er der ikke
tilstrækkelig friværdi, jf. § 57, stk. 2, på
tidspunktet for tinglysningen, forbliver allerede stiftede
lån inklusive påløbne renter indestående.
Afviser en låntager på tidspunktet for tinglysningen,
jf. § 57, stk. 1, 2. pkt., at acceptere tinglysning af
sikkerhed for allerede stiftede lån, jf. § 55, stk. 1,
forfalder lån, inklusive påløbne renter, som
ikke er sikret ved tinglyst pant, til betaling den 1. i
måneden, efter Skatteforvaltningen har registreret
afvisningen.
Det foreslås, at der efter
lovforslagets § 1, nr. 37, indsættes, at i
ejendomsskattelovens § 61, stk. 1, 1. pkt., ændres
»stk. 4« til »stk. 5«.
Den foreslåede ændring er en
manglende konsekvensændring som følge af det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 37.
Til nr. 9
Det følger af ejendomsskattelovens
§ 66, stk. 2, at lån, der overtages af
Skatteforvaltningen efter stk. 1, omfattes af betingelserne i
§§ 56 og 59-64 og § 65, stk. 1, jf. dog stk. 3 og
§ 68.
Det er foreslået i § 1, nr. 38,
i det fremsatte lovforslag, at i ejendomsskattelovens § 66,
stk. 2, ændres »65, stk. 1« til »§
65«.
Det foreslås, at lovforslagets §
1, nr. 38, affattes således, at »§§ 56 og
59-64 og § 65, stk. 1« ændres til
»§§ 56 og 59-65«.
Den foreslåede ændring er en
sproglig forbedring, der har til hensigt at forbedre
læsevenligheden og ikke vil have nogen indholdsmæssig
betydning.
Til nr. 10
Til § 82 a
Det følger af
ejendomsvurderingslovens § 5, stk. 1, at der foretages
almindelig vurdering af fast ejendom, jf. dog § 9, hvert andet
år. Vurderingerne foretages pr. 1. januar i
vurderingsåret, jf. dog § 81, stk. 7, og §§
87-88 a.
Det følger videre af
ejendomsvurderingslovens § 6, stk. 1, nr. 2, at der bl.a.
foretages omvurderinger pr. 1. januar i året efter en
almindelige vurdering, jf. dog stk. 2 og §§ 87-88 a, af
ejendomme, hvis grundareal er ændret med mindst 25 m2.
Af ejendomsskattelovens § 17, stk. 2,
følger det, at beskatningsgrundlaget for grundskylden for et
indkomstår eller kalenderår udgør 80 pct. af den
grundværdi, der efter ejendomsvurderingsloven er ansat for
den pågældende ejendom i det forudgående
indkomstår eller kalenderår, jf. dog stk. 3 og 4.
Det betyder, at hvis en ejendoms grundareal
f.eks. i forbindelse med en udstykning ændrer sig i
løbet af et kalender- eller indkomstår med mere end 25
m2, vil denne ændring
indgå i vurderingen den først kommende 1. januar.
Denne vurdering vil udgøre beskatningsgrundlaget fra og med
det efterfølgende kalender- eller indkomstår.
Ved udstykning af f.eks. nye
parcelhusgrunde fra en større ejendom, beholder én af
de nye parcelhusgrunde ejendommens oprindelige BFE-nummer (Bestemt
Fast Ejendom). Det betyder, at ejeren af den udstykkede ejendom,
som beholder det gamle BFE-nummer, vil skulle betale den samlede
grundskyld for hele den oprindelige grund i det mellemliggende
kalenderår.
Eksempel: En ejendom udstykkes i 25
parcelhusgrunde i februar 2023, der alle sælges den 1. juni
2023. Alle 25 ejendomme, herunder restejendommen, som har beholdt
den nyudstykkede ejendoms BFE-nummer, vurderes pr. 1. januar 2024.
Vurderingen pr. 1. januar 2024 anvendes som beskatningsgrundlag for
grundskylden fra og med 2025. Ejeren, der købte
restejendommen den 1. april 2023, opkræves grundskyld
på anden ratebetaling til kommunen for 2023 og begge
ratebetalinger i 2024 til Skatteforvaltningen. Grundskylden for
disse år vil dermed fortsat svare til grundskylden af
restejendommen, som den fremstod inden udstykningen, fordi
udstykningen først afspejles i beskatningen fra og med
2025.
I praksis håndteres
grundskyldsbetalingen typisk aftaleretligt, f.eks. ved at
ejendomsudvikleren afholder udgiften til den indledende betaling af
grundskyld og herefter opkræver et forholdsmæssigt
beløb hos samtlige ejere af de nyudstykkede ejendomme -
herunder ejeren af restejendommen.
Skatteforvaltningens overtagelse af
opkrævningen af grundskyld fra kommunerne ses at have givet
anledning til visse ændringer af den praktiske
håndtering, for så vidt angår udstykninger til
ejerboliger. Det har været medvirkende til, at enkelte
boligejere, der har købt en nyudstykket ejendom i 2023, er
blevet efterladt i en urimelig situation og med en markant
skatteregning i form af grundskyld af jord, som de aldrig har
ejet.
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre,
Moderaterne), Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance blev på den baggrund den 24. september 2024
enige om, at der skal indføres en eftergivelses- og
tilbagebetalingsordning for grundskyld for 2024 i visse
udstykningstilfælde.
På den baggrund foreslås det
med ændringsforslag nr. 10, at der efter ejendomsskattelovens
kapitel 11 indsættes et nyt kapitel 11 a med §§ 82
a og 82 b om en eftergivelses- og tilbagebetalingsordning af
grundskyld for 2022-2024 i visse udstykningstilfælde.
Det foreslås i § 82 a, stk. 1,
at en fysisk person, der ejer en ejendom, der pr. 1. januar 2024 er
eller forventes at blive omfattet af § 3, stk. 1, nr. 3 eller
4, eller af ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, efter
ansøgning til Skatteforvaltningen er berettiget til en
skattefri eftergivelse af ubetalt eller tilbagebetaling af betalt
grundskyld for kalenderåret 2024, hvis samtlige fire
betingelser er opfyldt.
De fire foreslåede betingelser vil
således være kumulative, hvorved de alle vil skulle
være opfyldt.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at Skatteforvaltningen i visse
udstykningstilfælde vil skulle eftergive eller tilbagebetale
grundskyld for kalenderåret 2024. En eftergivelse eller
tilbagebetaling af grundskyld vil være skattefri, hvorfor den
pågældende ejer ikke vil skulle svare indkomstskat af
beløbet.
Omfattet af bestemmelsen vil alene
være fysiske personer. Det skal ses, i lyset af at der i de
omfattede udstykningssager typisk vil være tale om en fysisk
boligkøber, som erhverver en nyudstykket ejendom af en
professionel aktør, f.eks. en ejendomsudvikler.
I
tilfælde, hvor en juridisk person har erhvervet en
restejendom af en anden juridisk ejer, lægges det til grund,
at begge vil være professionelle aktører, der vil have
forudsætninger for at forhindre eller løse en eventuel
tvist om betalingen af grundskyld for 2024 via domstolene,
retsmægling eller el.lign.
Det vil også være et krav, at
der er tale om en ejendom, der på vurderingsterminen den 1.
januar 2024 vurderes som en ejendom, der omfattes af eller vil
blive omfattet af ejendomsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 3 og
4, eller ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Den foreslåede afgrænsning
svarer til de ejendomme, herunder ubebyggede ejendomme, hvor ejeren
som alt overvejende hovedregel vil blive opkrævet grundskyld
via personskattesystemerne, jf. ejendomsskattelovens § 31,
stk. 1, og dermed vil kunne anses som almindelige ejerboliger.
Nævnt i ejendomsskattelovens §
3, stk. 1, nr. 3 og 4, er:
- Boliger tilhørende
landbrugsejendomme, hvor der efter ejendomsvurderingslovens §
30, stk. 1, 1. pkt., ansættes en særskilt
ejendomsværdi og en særskilt grundværdi.
- Boliger tilhørende skovejendomme,
hvor der efter ejendomsvurderingslovens § 30, stk. 1, 1. pkt.,
ansættes en særskilt ejendomsværdi og en
særskilt grundværdi.
Nævnt i ejendomsvurderingslovens
§ 3, stk. 1, nr. 1, er ejendomme, der er kategoriseret som en
ejerbolig, jf. ejendomsvurderingslovens § 4.
Det følger af
ejendomsvurderingslovens § 4, at ved ejerboliger forstås
i denne lov følgende ejendomme, hvis de for bebyggede
ejendommes vedkommende højest indeholder to
boligenheder:
1) Ejendomme til
helårsbeboelse.
2)
Ejerlejligheder til helårsbeboelse.
3) Sommerhuse og
andre fritidshuse.
4)
Sommerhusejerlejligheder.
5) Ejendomme som
nævnt under nr. 1-4 på fremmed grund.
6) Grunde,
hvorpå der udelukkende er opført ejendomme som
nævnt under nr. 5.
7) Ubebyggede
grunde, hvor hele grunden ligger i byzone, med en
grundstørrelse på mindre end 1.400 m2, og hvor hele grunden er udlagt til
helårsbeboelse som nævnt under nr. 1.
8) Ubebyggede
grunde, hvor hele grunden ligger i et sommerhusområde, med en
grundstørrelse på mindre end 2.400 m2, og hvor hele grunden alene er udlagt
til sommerhus- eller fritidsboligbebyggelse som nævnt under
nr. 3.
Med »forventes at blive
omfattet« tænkes på ejendomme, der ved
modtagelsen af den endelige 2024-ejendomsvurdering, herunder
omvurderinger, forventes kategoriseret som en ejendom nævnt i
ejendomsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, eller
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, på baggrund
af en udstykning, men som indtil da har været kategoriseret
som en landbrugs-, skov- eller erhvervsejendom.
Skatteforvaltningen vil således
skulle skønne, om det må anses for sandsynligt, at en
omkategorisering til ejerbolig vil indtræde. Et sådant
skøn vil kunne baseres på plangrundlaget eller
grundens faktiske anvendelse til en ejerbolig, f.eks. hvis der er
opført et række- eller parcelhus på grunden.
Det vil skulle ses, i lyset af at
Skatteforvaltningen på nuværende tidspunkt ikke har
udsendt omvurderinger med vurderingstermin den 1. januar 2024.
Disse vurderinger vil ikke være udsendt på det
foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt, den 2. december
2024. For at sikre, at de berørte boligejere ikke vil skulle
vente på udsendelsen af denne vurdering, vil
Skatteforvaltningen i konkrete tilfælde kunne skønne,
at den omtalte ejendom vil blive til en ejendom nævnt i
ejendomsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, eller
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Et sådant skøn vil kunne
baseres på plangrundlaget eller grundens faktiske anvendelse
til en ejerbolig, f.eks. hvis der allerede er opført et
række- eller parcelhus på grunden.
Den foreslåede ordning vil både
indebære en eftergivelse og en tilbagebetaling af grundskyld
afhængigt af den specifikke situation. I det tilfælde,
hvor en boligejer har betalt det opkrævede grundskyld for
2024 vil der være tale om en tilbagebetaling af den betalte
grundskyld. Har boligejeren derimod ikke betalt, vil der være
tale om en eftergivelse.
Der vil kunne opstå tilfælde,
hvor en boligejer f.eks. har betalt første
rateopkrævning, men ikke anden rateopkrævning, hvorved
der både vil skulle ske en eftergivelse og en tilbagebetaling
af grundskyld.
Det vil være uden betydning, hvordan
grundskylden er betalt. Det vil sige, at det er uden betydning, om
betaling er sket i forbindelse med en opkrævning via
skattekontoen eller inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden
- f.eks. ved lønindeholdelse, jf. § 10 i lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige.
For boligejere, som ikke har betalt
grundskylden for 2024, vil der være tale om en
eftergivelsesordning, herunder for ubetalte morarenter, jf. den
foreslåede bestemmelse i ejendomskattelovens § 82 a,
stk. 2. Det vil tilsvarende være uden betydning, om
boligejerens grundskyld er under opkrævning eller under
inddrivelse.
Der vil også kunne opstå
tilfælde, hvor en boligejer både vil skulle eftergives
og tilbagebetales grundskyld, f.eks. hvis første
rateopkrævning i 2024 er betalt, mens anden
rateopkrævning ikke er betalt.
En eftergivelse eller tilbagebetaling af
grundskyld for 2024 vil udgøre den samlede grundskyld, som
den pågældende boligejer har betalt for 2024. Det vil
sige, at hvis boligejeren har overtaget ejendommen efter
første rateopkrævning af grundskyld den 2. april 2024,
vil eftergivelsen eller tilbagebetalingen alene omfatte den
grundskyld, som boligejeren er blevet opkrævet på anden
rateopkrævning den 1. august 2024.
Det vil sige, at i det tilfælde, hvor
boligejeren har overtaget ejendommen efter første
rateopkrævning, vil det være uden betydning, om
boligejeren aftaleretligt - f.eks. via refusionsopgørelsen -
er blevet opkrævet en forholdsmæssig andel af
grundskylden betalt af sælger på første
rateopkrævning.
Det foreslås i nr. 1, at det er en
betingelse, at den fysiske person i henhold til et autoritativt
register har overtaget ejendommen den 1. januar 2023 eller
senere.
Den foreslåede betingelse vil
indebære, at boligejeren (den fysiske person), som
ansøger om eftergivelse eller tilbagebetaling af grundskyld,
tidligst må være registreret som ejer af ejendommen den
1. januar 2023 i et autoritativt register.
Udstykningen vil, jf. den foreslåede
betingelse nr. 2, skulle være gennemført af en
tidligere ejer i perioden fra og med den 1. januar 2023 til og med
den 31. december 2023. De foreslåede betingelser vil dermed
samlet sikre, at boligejeren har købt sin bolig på et
tidspunkt, hvor udstykningen er gennemført af en tidligere
ejer.
Ved et autoritativt register forstås
den datakilde, som Skatteforvaltningen til enhver tid anvender til
at identificere, hvem der ejer en konkret ejendom. Datakilden vil i
alle tilfælde være administreret af en offentlig
myndighed eller på vegne af en offentlig myndighed. Data fra
autoritative registre vedligeholdes løbende af relevante
myndigheder, hvorfor data fra disse registre anvendes af
Skatteforvaltningens administration. Det autoritative register i
dette tilfælde vil være ejerfortegnelsen, der opdateres
af kommunerne og indeholder oplysninger om de faktiske ejere, dvs.
primært tinglyste ejere, men også andre, hvis
ejerforholdet ikke er tinglyst.
Det foreslås i nr. 2, at det er en
betingelse, at ejendommen af en tidligere ejer i perioden fra og
med den 1. januar 2023 til og med den 31. december 2023 er
udstykket, jf. § 6 i lov om udstykning og anden registrering i
matriklen m.v., i to eller flere ejendomme.
Den foreslåede betingelse
indebærer, at en tidligere ejer, det vil typisk sige
sælger, vil skulle have udstykket den oprindelige ejendom -
den nuværende restejendom - i to eller flere grunde.
Det vil sige, at den fysiske person, som
ansøger om eftergivelse eller tilbagebetaling af grundskyld,
vil have overtaget ejendommen, som har bibeholdt BFE-nummeret.
Med to eller flere ejendomme menes, at der
efter udstykningen som minimum vil skulle være to nye
ejendomme samt restejendommen - dvs. tre eller flere
selvstændige ejendomme ialt.
Betingelsen vil udgøre en nedre
grænse for de udstykningstilfælde, som vil være
omfattet af den foreslåede eftergivelses- og
tilbagebetalingsordning. Med to eller flere ejendomme vil en
boligejer, der f.eks. udstykker baghaven til en selvstændig
parcelhusgrund, ikke være omfattet af ordningen, fordi der i
dette tilfælde ialt vil være tale om to
selvstændige ejendomme - den nyudstykkede ejendom og
restejendommen.
Der vil kunne være tilfælde,
hvor en tidligere ejer har udstykket ejendommen i f.eks. ti
selvstændige boligejendomme og overdraget dem til tredjemand,
som herefter overdrager dem enkeltvis til ti eller flere
boligejere. Et sådant tilfælde vil ikke være til
hinder for, at en boligejer - som har købt den
såkaldte restejendom - vil kunne opfylde den foreslåede
betingelse.
Det foreslås i nr. 3, at det er en
betingelse, at grundskylden for 2024 opkræves efter §
33.
Den foreslåede betingelse
indebærer, at den fysiske person er blevet opkrævet
grundskyld af den ejendom, som der ansøges om en
eftergivelse eller tilbagebetaling af grundskyld for 2024 for, via
skattekontoen. Betingelsen skyldes systemhensyn.
Det foreslås som sidste betingelse i
nr. 4, at det er en betingelse, at den nuværende ejer har
betalt eller har modtaget en opkrævning af grundskyld for
2024 i et tilfælde, hvor sælger ikke har opfyldt sin
kontraktlige forpligtelse vedrørende grundskyld for
kalenderåret 2024, eller hvor en fordeling af grundskylden
for 2024 ikke er kontraktuelt reguleret.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at det vil være en betingelse, at
sælger ikke har opfyldt sin kontraktlige forpligtigelse i
henhold til fordeling, betaling el.lign. vedrørende
grundskylden i 2024, som måtte fremgå af kontrakten,
for så vidt angår den ejendom, der har fået det
videreførte BFE-nummer, eller at en fordeling af
grundskylden for 2024 ikke er kontraktuelt reguleret.
Sælger vil typisk være den
tidligere ejer nævnt i den foreslåede § 82 a, stk.
1, nr. 2. Årsagen til, at der i den foreslåede
bestemmelse ikke henvises til den tidligere ejer i betingelsen er,
at der vil kunne være tilfælde, hvor ejendommen er
overdraget til tredjemand, inden den boligejer, som ansøger
om en eftergivelse eller tilbagebetaling, overtager den
pågældende ejendom, f.eks. hvis en større
ejendomsudvikler udstykker 50 ejendomme med henblik på
opførelse af boligparceller og videresælger 10 af
disse til en underentreprenør el.lign., som herefter
videresælger dem enkeltvis til fysiske personer.
Betingelsen skal ses, i lyset af at det
må antages, at der har været en mangeårig praksis
for en kontraktlig fordeling af grundskylden i
udstykningstilfælde, og at en sådan fordeling
formentlig vil være en standardklausul i
købskontrakter i udstykningstilfælde.
Det vil være uden betydning, hvordan
sælger ikke har opfyldt sin kontraktlige forpligtigelse. Det
vil sige, at bestemmelsen ikke alene vil finde anvendelse,
når der er tale om misligholdelse, men f.eks. også i
konkurs- eller insolvenstilfælde, hvor sælger vil have
en intention om at betale, men bare ikke har en tilstrækkelig
betalingsevne.
I tilfælde, hvor en regulering af
grundskylden for 2024 ikke er kontraktuelt reguleret, vil den
foreslåede betingelse også være opfyldt. Det vil
sikre, at boligejere, der ikke har været direkte eller
indirekte vidende om den faktiske grundskyldsbetaling for
kalenderåret 2024 i forbindelse med overtagelsen af boligen,
også vil kunne opfylde den foreslåede betingelse.
Betingelsen forudsætter, at
boligejeren - eller dennes rådgiver - der ansøger om
eftergivelse eller tilbagebetaling af grundskyld for 2024, vil
skulle indsende kopier af relevant dokumentation i henhold til en
vurdering af, om den foreslåede betingelse nr. 4 vil
være opfyldt.
Skatteforvaltningen vil i forbindelse med
ansøgningen vejlede boligejeren om, hvilke dokumenter der
vil skulle anses for relevante, f.eks. købskontrakten,
salgsopstillingen og ejendomsdatarapporten.
De umiddelbart relevante dokumenter vil
ikke findes i alle tilfælde, hvorfor det vil være
Skatteforvaltningens konkrete skøn i det enkelte
tilfælde, om den foreslåede betingelse i nr. 4 er
opfyldt eller ej. Der vil kunne opstå tilfælde, hvor en
boligejer ikke ønsker at udlevere relevante oplysninger,
hvorved den foreslåede betingelse ikke vil være
opfyldt.
Ved tvivlstilfælde, hvor det ikke
klart og entydigt kan udledes af faktum, en købskontrakt
el.lign., at sælger har misligholdt sine forpligtigelser
vedrørende grundskyld, vil tvivlen skulle komme boligejeren
til gode, hvorfor grundskylden i dette tilfælde vil skulle
eftergives eller tilbagebetales.
Det foreslås i stk. 2, at
eftergivelse og tilbagebetaling efter stk. 1 omfatter eventuelle
renter og gebyrer, der er påløbet som følge af
manglende eller for sen betaling af grundskylden.
Bestemmelsen har til formål at sikre,
at i tilfælde, hvor en boligejer enten har misligholdte
betalinger under opkrævningen eller under inddrivelsen, og
der dermed er påløbet morarenter og gebyrer, vil disse
skulle eftergives eller tilbagebetales, hvis boligejeren får
eftergivet eller tilbagebetalt sin grundskyld.
Forslaget omfatter alene morarenter og
gebyrer som følge af manglende eller for sen betaling af
grundskyld for 2024. Det vil sige, at hvis boligejeren har
øvrige krav under opkrævning eller inddrivelse,
hvorpå der er påløbet morarenter og gebyrer, vil
disse ikke være omfattet af den foreslåede
bestemmelse.
Det foreslås i stk. 3, 1. pkt., at
opkrævning og inddrivelse, herunder tilskrivning af renter,
af grundskyld m.v. omfattet af stk. 1 og 2 sættes i bero i
perioden fra ejerens ansøgning om eftergivelse eller
tilbagebetaling efter stk. 1, og indtil Skatteforvaltningen har
truffet afgørelse herom.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at Skatteforvaltningen vil skulle sætte
påbegyndte opkrævnings- og inddrivelsesskridt i bero,
når en fysisk ejer indleverer ansøgningen efter det
foreslåede § 82 a, stk. 1. Berostillelsen vil skulle
gives i perioden fra ansøgningen indgives, og indtil
Skatteforvaltningen træffer afgørelsen om en eventuel
eftergivelse eller tilbagebetaling af grundskyld for 2024.
Det vil være uden betydning, om det
skyldige beløb i grundskyld for 2024 er under
opkrævning eller inddrivelse.
Bestemmelsen vil ikke omfatte juridiske
ejere, der indleverer en ansøgning om eftergivelse og
tilbagebetaling, fordi disse aldrig vil kunne få medhold i
ansøgningen, da de ikke foreslås omfattet af den
foreslåede eftergivelses og tilbagebetalingsordning.
Er kravet under opkrævning vil
Skatteforvaltningen skulle sætte opkrævningen i bero,
hvorimod restanceinddrivelsesmyndigheden vil skulle gøre
det, hvis kravet er under inddrivelse.
Det foreslås som 2. pkt., at hviler
grundskylden på ejendommen i sin helhed med en pante- og
fortrinsret, jf. § 4, stk. 5, 1. pkt., forlænges
perioden med pante- og fortrinsret tilsvarende med den periode,
hvor opkrævningen eller inddrivelsen har været sat i
bero.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at pante- og fortrinsretten, som hviler på
den faste ejendom i sin helhed med en pante- og fortrinsret i 2
år og 3 måneder, jf. § 4, stk. 5, 1. pkt., vil
få forlænget sin virkningsperiode med samme antal dage,
som en boligejers opkrævning eller inddrivelse sættes i
bero efter det foreslåede 1. pkt.
Det betyder, at en boligejer, der har
ansøgt om eftergivelse eller tilbagebetaling af grundskyld
for 2024, jf. det foreslåede § 82 a, stk. 1, og som
får et afslag på sin ansøgning, vil få
forlænget den periode, hvorpå pante- og fortrinsretten
hviler på ejendommen med den samme periode, som boligejerens
opkrævning eller inddrivelse sættes i bero efter det
foreslåede 1. pkt.
Det foreslås i stk. 4, at ved
eftergivelse eller tilbagebetaling efter stk. 1 indtræder
Skatteforvaltningen i den fysiske persons eventuelle ret til efter
dennes kontraktforhold med den tidligere ejer at kræve, at
den tidligere ejer iagttager sine forpligtigelser, jf. stk. 1, nr.
4, vedrørende grundskylden for kalenderåret 2024.
Den foreslåede bestemmelse vil skulle
ses i sammenhæng med den foreslåede betingelse i §
82 a, stk. 1, nr. 4, om, at den nuværende ejer har betalt
grundskyld for 2024 i et tilfælde, hvor sælger ikke har
opfyldt sin kontraktlige forpligtelse vedrørende
grundskylden for 2024.
Med bestemmelsen vil Skatteforvaltningen
blive tillagt muligheden for at rette henvendelse til sælger
og anmode om, at sælger iagttager sine forpligtigelser, som
disse fremgår af en købskontrakt el.lign.,
vedrørende grundskylden for 2024. Skatteforvaltningen
tildeles dermed en begrænset partsstatus og tillægges
samme retlige interesse som boligejeren, for så vidt
angår de kontraktlige forpligtelser vedrørende
grundskyld for 2024.
Det vil samtidig indebære, at
Skatteforvaltningen vil kunne påbegynde retsskridt mod
sælger, herunder anlægge en sag ved domstolene. Inden
påbegyndelse af eventuelle retsskridt vil Skatteforvaltningen
skulle iagttage den til enhver tid gældende
retssagsvejledning, jf. SKM2018. 517. DEP med senere
ændringer.
Uanset udfaldet af eventuelle retsskridt
vil det ikke have betydning for en eftergivelse eller
tilbagebetaling af grundskyld for 2024 efter det foreslåede
§ 82 a, stk. 1.
Det foreslås i stk. 5, at
indtræder der en ændring i beskatningsgrundlaget, som
grundskylden for kalenderåret 2024 er opgjort på
baggrund af, efter at der er truffet afgørelse om
eftergivelse eller tilbagebetaling, efterreguleres grundskylden for
kalenderåret 2024 ikke for den fysiske person efter stk.
1.
På nuværende tidspunkt er
grundskylden for 2024 i den pågældende type sager
beregnet på baggrund af en foreløbig 2023-vurdering,
som vil blive afløst af den endelige 2023-vurdering,
når denne udsendes af Skatteforvaltningen.
Det betyder, at en eventuel eftergivelse
eller tilbagebetaling af grundskyld vil ske på baggrund af en
foreløbig opgørelse af grundskylden for 2024, hvorfor
der vil indtræde en efterregulering af grundskylden i
forbindelse med udsendelsen af den endelige 2023-vurdering.
Henset til, at en boligejer, der har
fået eftergivet eller tilbagebetalt grundskylden for 2024
efter det foreslåede § 82 a, stk. 1, ikke vil have
afholdt udgiften til grundskylden, foreslås det, at der ikke
vil skulle ske en efterregulering af grundskylden.
Det betyder, at boligejeren hverken vil
blive efteropkrævet eller få udbetalt grundskyld i
forbindelse med udsendelsen af den endelige 2023-vurdering. Det
betyder videre, at det beløb, som boligejeren har fået
eftergivet eller tilbagebetalt efter den foreslåede § 82
a, stk. 1, heller ikke vil blive efterreguleret i forbindelse med
udsendelsen af den endelige 2023-vurdering.
Det foreslås i stk. 6, at en
eftergivelse eller tilbagebetaling efter stk. 1 og 2 ikke medregnes
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Den foreslåede bestemmelse vil sikre,
at en eftergivelse eller tilbagebetaling af grundskyld og
eventuelle renter og gebyrer vil være fritaget for
beskatning.
Det foreslås i stk. 7, 1. pkt., at
afgørelser efter stk. 1 ikke kan påklages til anden
administrativ myndighed.
Med den
foreslåede bestemmelse vil en ejer ikke kunne påklage
afgørelser efter den foreslåede eftergivelses- og
tilbagebetalingsordning af grundskyld for 2024 i visse
udstykningstilfælde.
I praksis
vurderes det, at en afskæring af klageadgangen hovedsagelig
vil have betydning i tilfælde, hvor Skatteforvaltningen i
nogle tilfælde vil skulle skønne, om den
pågældende ejendom vil blive omfattet af
ejendomsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 3 eller 4, eller af
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1 - dvs. blive
kategoriseret som en ejerbolig.
Afskæring af klageadgangen vil skulle ses, i sammenhæng
med at kategoriseringen af de af ordningen omfattede ejendomme
på tidspunktet for lovens ikrafttræden vil være
sket på baggrund af en foreløbig vurdering, som ikke
er tillagt klageadgang, jf. ejendomsvurderingslovens § 89 d,
stk. 1.
Det
følger af ejendomsvurderingslovens § 89 d, stk. 1, at
foreløbige vurderinger efter ejendomsvurderingslovens
§§ 89 b og 89 c foretages uden partshøring og ikke
kan påklages til anden administrativ myndighed.
Ejendommens
kategorisering vil dermed kunne påklages i forbindelse med
udsendelsen af den endelige vurdering. I tilfælde, hvor en
fysisk ejer har fået afslag på sin ansøgning,
fordi Skatteforvaltningen ikke har vurderet, at den
pågældende ejendom vil blive kategoriseret som en
ejerbolig, og som i forbindelse med udsendelsen af den endelige
vurdering modtager en kategorisering som en ejerbolig, vil den
fysiske ejer kunne anmode om at få genoptaget
afgørelsen og derved få ændret afslaget, jf.
nedenfor om det foreslåede 2. pkt.
Det foreslås i 2. pkt., at fysiske
ejere, der har fået afslag på en ansøgning om
eftergivelse eller tilbagebetaling efter stk. 1, fordi
Skatteforvaltningen ikke skønnede, at ejendommen pr. 1.
januar 2024 ville blive omfattet af § 3, stk. 1, nr. 3 eller
4, eller af ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, efter
anmodning kan få ansøgningen genoptaget, hvis
skønnet viser sig at være forkert.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at en fysisk ejer, der har fået afslag
på sin ansøgning med den begrundelse, at
Skatteforvaltningen ikke skønnede, at vedkommendes ejendom
vil blive omfattet af § 3, stk. 1, nr. 3 eller 4, eller af
ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, på
vurderingsterminen den 1. januar 2024 vil kunne anmode om at
få ansøgningen genoptaget, hvis ejendommen bliver
omfattet af disse bestemmelser i forbindelse med udsendelsen af den
endelige vurdering.
Forslaget skal ses, i lyset af at den
foreslåede eftergivelses- og tilbagebetalingsordning i
ejendomsskattelovens § 82 a i høj grad vil være
en manuel og håndholdt ordning uden om Skatteforvaltningens
systemer. Udsendelsen af de endelige vurderinger er derimod i vidt
omfang automatiseret masseadministration. Det betyder, at
Skatteforvaltningen ville blive pålagt en
uforholdsmæssig stor administrativ byrde, hvis
Skatteforvaltningen selvstændigt ville skulle genoptage
ansøgningerne i forbindelse med udsendelsen af de endelige
2023-vurderinger.
Det foreslås derfor, at de
pågældende fysiske ejere selv vil skulle henvende sig
til Skatteforvaltningen med henblik på genoptagelse, hvis
deres ejendom - mod Skatteforvaltningens forventning - bliver
omfattet af ejendomsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 3 eller 4,
eller af ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1, på
vurderingsterminen 1. januar 2024.
Til § 82 b
Det følger af ejendomsskattelovens
§ 83, stk. 4, at loven finder anvendelse for
ejendomsværdiskat, grundskyld og dækningsafgift, der
vedrører perioden fra og med den 1. januar 2024. Det
følger videre af stk. 5, at ejendomsværdiskatteloven,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1590 af 2. november 2020, og lov
om kommunal ejendomsskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 1463 af
6. oktober 2020, ophæves den 1. januar 2024. Det
følger afslutningsvis af stk. 7, at de regler, der
ophæves i medfør af stk. 5, finder anvendelse for
ejendomsværdiskat, grundskyld og dækningsafgift, der
vedrører perioden til og med den 31. december 2023.
For ejendomsskatter, der vedrører
perioden til og med den 31. december 2023, vil de nu ophævede
regler i ejendomsværdiskatteloven og lov om kommunal
ejendomsskat således fortsat finde anvendelse.
For grundskyld, der vedrører
perioden til og med den 31. december 2023, har kommunalbestyrelsen
efter den nu ophævede lov om kommunal ejendomsskat en
række muligheder for at meddele hel eller delvis fritagelse
for grundskyld.
Kommunalbestyrelsen kan således i henhold til § 8 i den
tidligere gældende lov om kommunal ejendomsskat, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1463 af 6. oktober 2020, efter visse
betingelser meddele hel eller delvis fritagelse for grundskyld
af:
1) Skoler,
hospitaler, sygehuse, institutioner godkendt i henhold til den
sociale lovgivning, biblioteker under offentligt tilsyn og
offentligt tilgængelige museer.
2) Sports- og
idrætsanlæg tilhørende gymnastik-, idræts-
og skytteforeninger eller andre organisationer med samme
formål og ejendomme, der anvendes til ungdomslejre og
lejrpladser eller til feriekoloni for børn.
3 Ejendomme, der
ejes af almenvelgørende stiftelser eller andre institutioner
med almennyttigt formål.
4) Gas-, vand-
og fjernvarmeværker.
Kommunalbestyrelsen kan endvidere efter § 8 a og efter visse
betingelser meddele hel eller delvis fritagelse for stigning i
grundskylden til ejere af ejendomme, hvor grundværdien er
steget med mere end 20 pct. som følge af en ændret
lokalplan.
Kommunalbestyrelsen kan endelig efter § 9 og efter visse
betingelser meddele hel eller delvis fritagelse for grundskyld,
hvis kommunalbestyrelsen af samfundsmæssige hensyn finder det
ønskeligt, at private grunde ikke bebygges, eller at en vis
bebyggelse bevares. Fritagelse kan dog efter denne bestemmelse kun
gives for en vurderingsperiode ad gangen.
Det
følger herefter af § 30, at ud over, hvad
bestemmelserne i den nu ophævede lov om kommunal ejendomsskat
hjemler, kan grundskyld og dækningsafgift hverken eftergives
eller på anden måde lempes.
Skatteforvaltningens overtagelse af opkrævningen af
grundskyld fra kommunerne ses at have givet anledning til visse
ændringer af den praktiske håndtering, for så
vidt angår udstykninger til ejerboliger. Det har været
medvirkende til, at enkelte boligejere, der har købt en
nyudstykket grund i 2023, er blevet efterladt i en
uhensigtsmæssig situation og med en markant skatteregning i
form af grundskyld af jord, som de aldrig har ejet. Det
foreslås derfor i den foreslåede § 82 a, at
indføre en eftergivelses- og tilbagebetalingsordning, som
gør det muligt for Skatteforvaltningen at eftergive eller
tilbagebetale grundskyld for kalenderåret 2024 under visse
betingelser.
Det kan ikke
udelukkes, at der, for så vidt angår skatteårene
2022 og 2023, findes eksempler på lignende situationer, eller
senere hen vil kunne opstå sådanne situationer, i takt
med at de endelige ejendomsvurderinger udsendes, og at der i den
forbindelse vil skulle ske en efterregulering for disse
skatteår.
Det
foreslås på den baggrund, at der indføres en
kommunal eftergivelses- og tilbagebetalingsordning for
skatteårene 2022 og 2023.
Det
foreslås i § 82 b, stk. 1, at kommunalbestyrelsen for
ejendomme, der er ejet af en fysisk person, efter ejerens
ansøgning kan meddele en eftergivelse eller tilbagebetaling
af hele eller dele af den grundskyld, som efter den tidligere
gældende lov om kommunal ejendomsskat, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1463 af 6. oktober 2020 med senere
ændringer, er opkrævet for skatteårene 2022 og
2023, hvis begge følgende betingelser er opfyldt.
Den
foreslåede bestemmelse medfører, at
kommunalbestyrelsen under visse betingelser og efter en
ansøgning fra boligejer vil kunne meddele hel eller delvis
eftergivelse eller tilbagebetaling af grundskyld for
skatteårene 2022 og 2023.
Omfattet af
bestemmelsen vil alene være fysiske personer. Det skal ses, i
lyset af at i de omfattede udstykningssager vil der typisk
være tale om en fysisk boligkøber, som erhverver en
nyudstykket ejendom af en professionel aktør, f.eks. en
ejendomsudvikler.
I
tilfælde, hvor en juridisk person har erhvervet en
restejendom af en anden juridisk ejer, lægges det til grund,
at begge vil være professionelle aktører, der vil have
forudsætninger for at forhindre eller løse en eventuel
tvist om betalingen af grundskyld for 2024 via domstolene,
retsmægling el.lign.
Ejendommens
kategorisering vil være uden betydning. Det vil skulle ses, i
lyset af at for nogle ejendomme er de endelige vurderinger endnu
ikke udsendt. Det betyder, at der vil kunne være eksempler
på ejendomme kategoriseret som en erhvervsejendom, som
faktisk fremstår som en ejerbolig, f.eks. fordi der er tale
om en 800 m2 grund med et
parcelhus, som endnu ikke har modtaget en omvurdering.
Den
foreslåede bestemmelse har således i lighed med det
foreslåede § 82 a, stk. 1, til hensigt at give mulighed
for, at kommunalbestyrelsen i visse udstykningstilfælde vil
kunne eftergive eller tilbagebetale grundskyld for 2022 og 2023.
Bestemmelsen vil f.eks. kunne anvendes i tilfælde, hvor den
fysiske ejer har betalt eller har modtaget en opkrævning af
grundskyld for skatteårene 2022 eller 2023, og hvor
sælger ikke har opfyldt sin kontraktlige forpligtelse
vedrørende grundskyld for disse skatteår, eller hvor
en fordeling af grundskylden for skatteårene 2022 eller 2023
ikke er kontraktuelt reguleret.
Bestemmelsen
vil både finde anvendelse for grundskyld, der
foreløbigt er opkrævet i 2022 og 2023, herunder for
ejendomme, som efter § 37 a i den tidligere gældende lov
om kommunal ejendomsskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 1463 af
6. oktober 2020 med senere ændringer, har fået ansat et
foreløbigt beregningsgrundlag, og for et eventuelt
efterreguleringsbeløb i forbindelse med udsendelsen af den
endelige vurdering.
Ved hele eller
dele af grundskylden menes, at kommunalbestyrelsen selv vil kunne
beslutte, om hele grundskylden for begge skatteår vil skulle
eftergives eller tilbagebetales. Det vil eksempelvis også
kunne besluttes, at det alene vil skulle ske for ét
skatteår eller for den periode, den fysiske person
(ansøgeren) ikke selv har beboet ejendommen.
Det
foreslås i nr. 1, at det er en betingelse, at den fysiske
person i henhold til et autoritativt register skal have overtaget
ejendommen den 1. januar 2021 eller senere.
Den
foreslåede betingelse vil indebære, at boligejeren (den
fysiske person), som ansøger om eftergivelse eller
tilbagebetaling af grundskyld, tidligst må være
registreret som ejer af ejendommen den 1. januar 2021 i et
autoritativt register.
Udstykningen
vil, jf. den foreslåede betingelse nr. 2, skulle være
gennemført af en tidligere ejer i perioden fra og med den 1.
januar 2021 til og med den 31. december 2023. De foreslåede
betingelser vil dermed samlet sikre, at boligejeren har købt
boligen på et tidspunkt, hvor udstykningen er
gennemført af en tidligere ejer.
Ved et
autoritativt register forstås den datakilde, som kommunen til
enhver tid anvender til at identificere, hvem der ejer en konkret
ejendom. Datakilden vil i alle tilfælde være
administreret af en offentlig myndighed eller på vegne af en
offentlig myndighed. Data fra autoritative registre vedligeholdes
løbende af relevante myndigheder, hvorfor data fra disse
registre anvendes af Skatteforvaltningens administration. Det
autoritative register i dette tilfælde vil være
ejerfortegnelsen, der opdateres af kommunerne og indeholder
oplysninger om de faktiske ejere, dvs. primært tinglyste
ejere, men også andre, hvis ejerforholdet ikke er
tinglyst.
Det
foreslås i nr. 2, at det er en betingelse, at ejendommen af
en tidligere ejer i perioden fra og med den 1. januar 2021 til og
med den 31. december 2023 er udstykket, jf. § 6 i lov om
udstykning og anden registrering i matriklen m.v., i to eller flere
ejendomme.
Den
foreslåede betingelse indebærer, at en tidligere ejer,
det vil typisk sige sælger, vil skulle have udstykket den
oprindelige ejendom - den nuværende restejendom - i to eller
flere grunde.
Det vil sige,
at den fysiske person, som ansøger om eftergivelse eller
tilbagebetaling af grundskyld, vil have overtaget ejendommen, som
har bibeholdt BFE-nummeret.
Med to eller
flere ejendomme menes, at der efter udstykningen som minimum vil
skulle være to nye ejendomme samt restejendommen - dvs. tre
eller flere selvstændige ejendomme ialt.
Betingelsen
vil udgøre en nedre grænse for de
udstykningstilfælde, som vil være omfattet af den
foreslåede eftergivelses- og tilbagebetalingsordning. Med to
eller flere ejendomme vil en boligejer, der f.eks. udstykker
baghaven til en selvstændig parcelhusgrund, ikke være
omfattet af ordningen, fordi der i dette tilfælde ialt vil
være tale om to selvstændige ejendomme - den
nyudstykkede ejendom og restejendommen.
Der vil kunne
være tilfælde, hvor en tidligere ejer har udstykket
ejendommen og overdrager den til tredjemand, som herefter
overdrager til boligejeren. Et sådant tilfælde vil ikke
være til hinder for, at en boligejer vil kunne opfylde den
foreslåede betingelse.
Det
foreslås i stk. 2, at eftergivelse eller tilbagebetaling
efter stk. 1 helt eller delvis kan omfatte eventuelle renter og
gebyrer, der er påløbet som følge af manglende
betaling af grundskylden.
Bestemmelsen
har til formål at sikre, at i tilfælde, hvor en
boligejer enten har misligholdte betalinger under
opkrævningen eller under inddrivelsen, hvor der er
påløbet morarenter og gebyrer, vil kommunen ligeledes
kunne vælge at eftergive eller tilbagebetale disse, hvis
boligejeren får eftergivet eller tilbagebetalt sin
grundskyld.
Forslaget
omfatter alene morarenter og gebyrer som følge af manglende
betaling af grundskyld for skatteårene 2022 og 2023. Det vil
sige, at hvis boligejeren har øvrige krav under
opkrævning eller inddrivelse, hvorpå der er
påløbet morarenter og gebyrer, vil disse ikke
være omfattet af den foreslåede bestemmelse.
Det
foreslås i stk. 3, 1. pkt., at opkrævning og
inddrivelse, herunder tilskrivning af renter, af grundskyld m.v.
omfattet af stk. 1 og 2, kan sættes i bero i perioden fra
ejerens ansøgning om eftergivelse eller tilbagebetaling
efter stk. 1 og 2, og indtil kommunalbestyrelsen har truffet
afgørelse herom.
Den
foreslåede bestemmelse indebærer, at
kommunalbestyrelsen vil kunne sætte påbegyndte
opkrævnings- og inddrivelsesskridt i bero, når en
fysisk ejer indleverer ansøgningen efter det
foreslåede § 82 b, stk. 1. Berostillelsen vil kunne
gives i perioden fra ansøgningen indleveres, og indtil
kommunen træffer afgørelsen om en eventuel
eftergivelse eller tilbagebetaling af grundskyld for
skatteårene 2022 og 2023.
Det vil
være uden betydning, om det skyldige beløb i
grundskyld er under opkrævning eller inddrivelse.
Bestemmelsen
vil ikke omfatte juridiske ejere, der indleverer en
ansøgning om eftergivelse og tilbagebetaling, fordi disse
aldrig vil kunne få medhold i ansøgningen, da de ikke
foreslås omfattet af den foreslåede eftergivelses- og
tilbagebetalingsordning.
Det
foreslås i 2. pkt., at hviler grundskylden på
ejendommen i sin helhed med en pante- og fortrinsret, jf. §
29, stk. 1, i den tidligere gældende lov om kommunal
ejendomsskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 1463 af 6. oktober
2020 med senere ændringer, forlænges perioden med
pante- og fortrinsret tilsvarende med den periode, hvor
opkrævningen eller inddrivelsen har været sat i
bero.
Den
foreslåede bestemmelse indebærer, at pante- og
fortrinsretten, som hviler på den faste ejendom i dens helhed
med en pante- og fortrinsret i 2 år og 3 måneder, jf.
§ 29, stk. 1, i den tidligere gældende lov om kommunal
ejendomsskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 1463 af 6. oktober
2020 med senere ændringer, vil få forlænget sin
virkningsperiode med samme antal dage, som en boligejers
opkrævning eller inddrivelse sættes i bero efter det
foreslåede 1. pkt.
Det betyder,
at en boligejer, der har ansøgt om eftergivelse eller
tilbagebetaling af grundskyld for skatteårene 2022 og 2023,
jf. det foreslåede § 82 b, stk. 1, og som får et
afslag på sin ansøgning, vil få forlænget
den periode, hvorpå pante- og fortrinsretten hviler på
sin ejendom, med den samme periode, som boligejerens
opkrævning eller inddrivelse sættes i bero efter det
foreslåede 1. pkt.
Det
foreslås i stk. 4, at en eftergivelse eller tilbagebetaling
efter stk. 1 og 2 ikke medregnes ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst.
Den
foreslåede bestemmelse vil sikre, at en eftergivelse eller
tilbagebetaling af grundskyld og eventuelle renter og gebyrer vil
være fritaget for beskatning.
Det
foreslås i stk. 5, at afgørelser efter stk. 1-3 ikke
kan påklages til anden administrativ myndighed.
Afgørelser truffet af kommunalbestyrelsen i relation til
grundskyld opkrævet efter den tidligere gældende lov om
kommunalejendomsskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 1463 af 6.
oktober 2020 med senere ændringer, er ikke tillagt en
administrative klageadgang til Skatteankeforvaltningen eller anden
myndighed.
Den
foreslåede bestemmelse indsættes dog i
ejendomsskatteloven, hvorfor der vil kunne opstå tvivl om en
eventuel administrative klageadgang.
Med den
foreslåede bestemmelse tydeliggøres det dermed, at der
ikke vil være en administrativ klageadgang - ligesom
tilfældet er for øvrige kommunale afgørelser
vedrørende grundskyld for skatteåret 2023 og tidligere
skatteår.
Til nr. 11
Det foreslås i ændringsforslag
nr. 11, at i lovforslagets § 6, stk. 2, ændres
»21-43« til »21-37, 03, 38-43«.
Forslaget vil skulle ses i sammenhæng
med ændringsforslag nr. 1, hvorefter lovforslaget
foreslås delt i to lovforslag.
Lovforslagets § 1, nr. 12, 13 og 21,
og §§ 2 og 6, som vedrører forslag til
indførelse af en stigningsbegrænsningsordning for
dækningsafgift af erhvervsejendomme, foreslås udskilt i
L 24 A.
Lovforslagets § 1, nr. 1-11, 14-20 og
22-44, og §§ 3-6, som vedrører de øvrige
elementer, foreslås udskilt i L 24 B.
I ændringsforslaget til det under B
nævnte lovforslag foreslås 9 ændringsforslag,
inklusive nærværende ændringsforslag nr. 11 om
ændringer til lovforslagets bestemmelse om
ikrafttrædelse.
Ændringsforslag nr. 7 og 9 omhandler
ændringer til ændringer i lovforslaget, som vil skulle
træde i kraft den 1. januar 2025, jf. lovforslagets § 6,
stk. 2, hvorfor disse ikke er omtalt i denne foreslåede
bestemmelse. Ændringsforslag nr. 8, hvor der efter
lovforslagets § 37 foreslås indsat et nr. 03, vil
ligeledes skulle træde i kraft den 1. januar 2025.
De øvrige elementer i
ændringsforslag nr. 3-6 og 10 omhandler berostillelse af
opkrævningen og inddrivelsen af grundskyld og
dækningsafgift i særlige tilfælde, to
eftergivelses- og tilbagebetalingsordninger og ændringer til
de i lovforslagets § 1, nr. 11, foreslåede § 17,
stk. 5 og 7, som alle vil skulle træde i kraft den 2.
december 2024. De er derfor ikke med i ændringsforslag nr.
11.
Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Ændringsforslaget skønnes ikke
at have nævneværdige økonomiske konsekvenser,
fordi det skønnes, at der kun vil være ganske få
tilfælde, hvor der efter de foreslåede regler vil
skulle ske en eftergivelse eller tilbagebetaling af grundskyld for
2022-2024.
Ændringsforslaget til L 24 A
skønnes ikke at medføre administrative konsekvenser
for Skatteforvaltningen, regionerne og kommunerne.
Ændringsforslaget til L 24 B vedrørende en
eftergivelses- og tilbagebetalingsordning for grundskyld for 2024 i
visse udstykningstilfælde skønnes ikke at
medføre nævneværdige administrative
konsekvenser.
Derudover
skønnes ændringsforslaget til L 24 B at medføre
administrative omkostninger i Skatteforvaltningen på 1,6 mio.
kr. i 2025 og 1,0 mio. kr. varigt fra 2026 til sagsbehandling,
kontrol og forretningsafklaringer.
Det
bemærkes, at skønnet er forbundet med stor usikkerhed,
da de administrative omkostninger vil afhænge af antallet af
sager, der for nuværende ikke er kendt.
Ændringsforslaget til L 24 B forventes ikke at have
nævneværdige konsekvenser for kommunerne.
Ændringsforslaget til L 24 B vurderes ikke at have
konsekvenser for regioner.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober
2024 og var til 1. behandling den 11. oktober 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 28. juni 2024 dette udkast til
udvalget, jf. folketingsåret 2023-24, SAU alm. del - bilag
302. Et udkast til ændringsforslag har været sendt i
høring, og Skatteministeriet sendte den 9. oktober 2024
dette udkast til udvalget, jf. L 24 - bilag 2. Den 2. oktober 2024
og den 8. november 2024 sendte skatteministeren
høringssvarene og høringsnotater til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Benny
Engelbrecht (S) Louise Mehnke (S) Jesper Petersen (S) Malte Larsen
(S) fmd. Per Husted (S) Simon
Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan E.
Jørgensen (V) Louise Elholm (V) Preben Bang Henriksen (V)
Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Hans
Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W.
Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Frederik Bloch Münster
(KF) Dina Raabjerg (KF) Lars-Christian Brask (LA) Peter Kofod (DF)
Serdal Benli (SF) nfmd. Lisbeth
Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Pelle Dragsted (EL) Samira
Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |