Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 13. december 2024
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 13
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, LA, M, DF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling til de
stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DD) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag ved
2. behandling. Mindretallet vil stemme for ændringsforslag
nr. 5 og 6.
Et tredje mindretal i udvalget (EL og ALT) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (KF) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 2. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at SF finder det dybt kritisabelt, at
udvalget har fået under 24 timer til at behandle meget
omfattende ændringsforslag, som vil give betydelige
skattelettelser på anslået over 130 mio. kr. til en
række holdingselskaber med 7 års tilbagevirkende
kraft.
SF finder det mangelfuldt belyst, hvordan
provenutabet for statskassen på 170 mio. kr. er beregnet,
hvor mange der forventes at få gavn af denne bagudrettede
skattelettelse, hvordan de administrative konsekvenser af
lovforslaget vil blive håndteret, og om ordningen er
kontrollerbar for myndighederne. SF er bekymrede for lovkvaliteten
med en så forhastet lovproces.
SF er imod det samlede lovforslag og er i
særdeleshed skeptiske over for effekten på
iværksætteri af de påtænkte skattelettelser
i form af en forhøjet progressionsgrænse for
beskatning af personlig aktieindkomst og en forhøjelse af
loftet for indskud på aktiesparekontoen.
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
bemærker, at Danmarksdemokraterne er med i »Aftale om
Iværksætterpakken« fra juni 2024.
Danmarksdemokraterne er glade for at være med i aftalen, der
vil medvirke til at forbedre vilkårene for
iværksættere i Danmark.
I forbindelse med udmøntning af
aftalen og lovforslaget har aftalepartierne - minus
Danmarksdemokraterne, der ved en fejl ikke var indbudt til
forhandling - ændret i aftalen, således at
ændringer i den udskældte lagerbeskatning skulle
få virkning med tilbagevirkende kraft fra 2018, og at det
skulle finansieres med en udskydelse af ændringen af
progressionsgrænsen for beskatning af personlig aktieindkomst
med 1 år, så den først skulle træde i
kraft i 2026.
Efter at fejlen med, at
Danmarksdemokraterne ikke var med omkring disse ændringer,
blev opdaget, har Danmarksdemokraterne benyttet lejligheden til at
ønske, at skatteministeren ruller lagerbeskatningen
yderligere tilbage til den 1. januar 2015 og lader finansieringen
ske gennem en gradvis indfasning af progressionsgrænsen for
beskatning af personlig aktieindkomst.
Skatteministerens ændringsforslag
herom afventes, hvorfor Danmarksdemokraterne vil vente med at
redegøre for sin stilling til det samlede lovforslag til 2.
behandling, når indholdet af skatteministerens
ændringsforslag kendes.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at Det Konservative Folkeparti bakker op
om lovforslaget og de løsningsforslag, der er kommet
bagudrettet, men at partiet ønsker afklaring af en
løsning på det problem, der bagudrettet er for ejere
af virksomheder, der er blevet solgt til et børsnoteret
selskab.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget
bemærker, at Alternativet generelt støtter bedre
vilkår for iværksættere og gode rammevilkår
for fremtidens iværksættere.
Alternativet har også en overordnet
skattepolitik, som handler om mindre skat på almindelig
indkomst og mere skat på kapitalafkast. Dette lovforslag
rummer mange forskellige ting, f.eks. forskerbeskatning, som ikke
kun vedrører iværksættere, og positive tiltag
vedrørende fantomskat, men efter en samlet vurdering af alle
elementerne kan Alternativet ikke støtte forslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af SF og DD):
1) Nr. 4
og 5 udgår.
[Sikring af, at
selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 4. pkt., alene
vedrører udbytter af porteføljeaktiebeholdninger]
2) Nr. 6
affattes således:
»6. I §
2, stk. 8, indsættes efter 7. pkt. som nye
punktummer:
»Reglen i 7. pkt. finder dog ikke anvendelse,
hvis selskabet m.v. er hjemmehørende i et land, der er
medlem af EØS og har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med
Danmark. Det er tillige en betingelse for anvendelsen af 4. pkt.,
at den retmæssige ejer ikke har bestemmende indflydelse i det
udbyttegivende selskab, jf. ligningslovens § 2, medmindre den
retmæssige ejer er hjemmehørende i EU eller
beskatningen af den retmæssige ejer skal nedsættes
efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og en
fremmed stat, Færøerne eller
Grønland.««
[Skattefritagelse for udbytter af
unoterede porteføljeaktier udvides, når den
retmæssige ejer har bestemmende indflydelse og beskatningen
skal nedsættes efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst]
3)
Efter nr. 12 indsættes:
»01. I §
17, stk. 2, 3. pkt., indsættes efter
»udbytteudlodningstidspunktet«: » og er
retmæssig ejer af udbytteudlodningen«.«
[Sikring af værnet mod
videreudlodning gennem mellemliggende danske moderselskaber]
Til § 3
4)
Efter nr. 7 indsættes:
»01. I §
26, stk. 1, ændres »§ 23, stk. 2, 4, 5, 7
og 8,« til: »§ 23, stk. 2, 4, 5, 8 og
9,«.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 3, nr. 6]
Til § 5
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af SF):
5) Nr. 4
affattes således:
»4. § 16 A, stk. 3, nr. 1, litra d, affattes
således:
»d) Det
modtagende selskab ejer skattefri porteføljeaktier, jf.
aktieavancebeskatningslovens § 4 C, i det selskab, der
likvideres, og er skattepligtigt af udbytter, jf.
selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, som beskattes med
den i selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 2. pkt., nævnte
sats eller den sats, der fremgår af en relevant
dobbeltbeskatningsoverenskomst. Det er en forudsætning, at
mindst 50 pct. af aktiverne i det selskab, der likvideres,
består af direkte eller indirekte ejede datterselskabs- eller
koncernselskabsaktier, eller at der inden for de seneste 3 år
forud for likvidationen er foretaget en overdragelse af
sådanne aktier til selskabets direkte eller indirekte
aktionærer eller til et koncernforbundet selskab, jf. §
2, stk. 3.««
[Lovteknisk omformulering af den
foreslåede ændring]
6)
Efter nr. 5 indsættes:
»01. § 16 B, stk. 2, nr. 2, litra d, affattes
således:
»d) Det
afstående selskab ejer skattefri porteføljeaktier, jf.
aktieavancebeskatningslovens § 4 C, i det selskab, der
likvideres, og er skattepligtigt af udbytter, jf.
selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, som beskattes
med den i selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 2. pkt.,
nævnte sats eller den sats, der fremgår af en relevant
dobbeltbeskatningsoverenskomst. Det er en forudsætning, at
mindst 50 pct. af aktiverne i det selskab, der likvideres,
består af direkte eller indirekte ejede datterselskabs- eller
koncernselskabsaktier, eller at der inden for de seneste 3 år
forud for likvidationen er foretaget en overdragelse af
sådanne aktier til selskabets direkte eller indirekte
aktionærer eller til et koncernforbundet selskab, jf. §
2, stk. 3.««
[Lovteknisk omformulering af den
foreslåede ændring]
Til § 8
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af SF og DD):
7)
Efter nr. 2 indsættes:
»01. I §
30 B, stk. 3, 1. pkt., ændres »350.000
kr.« til: »130.000 kr.««
[Nedsættelse af grænsen
for, hvornår unoterede aktier m.v. skal tages ud af
pensionsordningen]
Til § 9
8) I
stk. 2 udgår »og §
4«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 12]
9) I
stk. 3 ændres »og
10-12« til: », 10-12 og 01«.
[Virkningstidspunkt for
ændringsforslag nr. 3]
10) I
stk. 3 ændres »3 og
4« til: »3, 4 og 01«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 6]
11) Stk.
4 affattes således:
»Stk. 4.
§ 3, nr. 2, 5 og 6, har virkning for aktier, der første
gang er optaget til handel på et reguleret marked eller en
multilateral handelsfacilitet den 1. januar 2018 eller senere. For
aktier, der er optaget til handel på et reguleret marked
eller en multilateral handelsfacilitet i perioden fra og med den 1.
januar 2018 til og med den 31. december 2024, finder 1. pkt. dog
kun anvendelse, hvis den skattepligtige ejede aktier i det selskab,
hvis aktier er optaget til handel på et reguleret marked
eller en multilateral handelsfacilitet, mindst 30 dage før
det tidspunkt, hvor aktierne første gang blev optaget til
handel på et reguleret marked eller en multilateral
handelsfacilitet.«
[Selskaber kan vælge
realisationsbeskatning af noterede porteføljeaktier for
aktier, der er optaget til handel på et reguleret marked
eller en multilateral handelsfacilitet i perioden fra den 1. januar
2018 til den 31. december 2024]
12) I
stk. 5 indsættes før
»§ 6, nr. 1,«: »§ 4 og«.
[Forhøjelse af
progressionsgrænsen for aktieindkomst udskydes til
indkomståret 2026]
13)
Som stk. 7 og 8 indsættes:
»Stk. 7.
En skattepligtig, der på baggrund af et valg om beskatning
efter realisationsprincippet, jf. aktieavancebeskatningslovens
§ 23, stk. 7, som affattet ved denne lovs § 3, nr. 6,
ønsker at få ændret skatteansættelsen, som
følge af at den skattepligtige ejede aktier i et selskab,
der blev optaget til handel på et reguleret marked eller en
multilateral handelsfacilitet første gang i perioden fra og
med den 1. januar 2018 til og med den 31. december 2024, jf. stk.
4, skal underrette told- og skatteforvaltningen om valget og anmode
om genoptagelse på baggrund heraf senest den 1. juli 2025
uanset fristerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27.
Anmodningen om genoptagelse skal omfatte skatteansættelserne
for den skattepligtige i hele den periode, hvor der er sket
beskatning af aktierne efter lagerprincippet. For aktier, der er
optaget til handel på et reguleret marked eller en
multilateral handelsfacilitet i 2024, træffes valget om
beskatning efter realisationsprincippet, jf.
aktieavancebeskatningslovens § 23, stk. 7, som affattet ved
denne lovs § 3, nr. 6, senest i forbindelse med indgivelse af
oplysninger efter skattekontrollovens § 2.
Stk. 8. En
anmodning om genoptagelse efter stk. 7 anses for en anmodning om,
at der sker genoptagelse af skatteansættelsen for alle
selskaber, hvormed den skattepligtige har været sambeskattet
i den periode, som anmodningen vedrører, idet der ved denne
genoptagelse dog kun kan foretages de ændringer af
ansættelsen for de sambeskattede selskaber, der er en direkte
følge af en ændring af skatteansættelsen for den
skattepligtige, der er foretaget som følge af genoptagelsen
efter stk. 7. Forpligtelsen til at betale et eventuelt skattekrav,
der er en følge af en ændring af en
skatteansættelse for et indkomstår for et selskab, hvis
skatteansættelse er genoptaget efter 1. pkt., påhviler
den skattepligtige, der har anmodet om genoptagelse efter stk.
7.«
[Frist for selskabers mulighed for
at anmode om genoptagelse af skatteansættelsen som
følge af ændringsforslag nr. 11]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter gældende regler skal
udenlandske selskaber m.v. betale en skat til Danmark på 15
pct. af udbytter, hvis selskabet m.v. er hjemmehørende i en
stat, der udveksler oplysninger med de danske myndigheder efter en
dobbeltbeskatningsoverenskomst, en anden international overenskomst
eller konvention eller en administrativt indgået aftale om
bistand i skattesager. Det følger af selskabsskattelovens
§ 2, stk. 8, 4. pkt.
Det er dog en betingelse, at selskabet m.v.
ejer mindre end 10 pct af det udbyttegivende selskab, jf.
selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 6. pkt. Endvidere er det en
betingelse for selskaber m.v., der er hjemmehørende i et
land uden for EU, at selskabet m.v. sammen med koncernforbundne
parter ejer mindre end 10 pct. af aktiekapitalen i det
udbyttegivende selskab, jf. selskabsskattelovens § 2, stk. 8,
7. pkt.
I lovforslagets § 1, nr. 4, er det
foreslået i selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 6. pkt.,
at ændre »selskabet m.v.« til »den
retmæssige ejer af udbyttet direkte og indirekte«.
Det fremgår af bemærkningerne,
at der er tale om en konsekvensændring som følge af
lovforslagets § 1, nr. 3, hvor det i selskabsskattelovens
§ 2, stk. 8, 4. pkt., bl.a. foreslås at ændre
begrebet »selskabet m.v.« til »den
retmæssige ejer af udbyttet«. Udvidelsen af
bestemmelsen til også at finde anvendelse på indirekte
ejede ejerandele er en følge af forslaget om ændringen
til retmæssige ejere.
Ændringen kan imidlertid føre
til, at selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 4. pkt., finder
anvendelse i situationer, hvor den umiddelbare modtager af
udbytteudlodningen (den rette indkomstmodtager) ejer mere end 10
pct. af aktiekapitalen. Dette er ikke hensigten.
Med ændringsforslaget foreslås
det derfor, at lovforslagets § 1, nr. 4, der er
konsekvensændringen af selskabsskattelovens § 2, stk. 8,
6. pkt., udgår. Herved sikres det, at selskabsskattelovens
§ 2, stk. 8, 4. pkt., kun kan finde anvendelse, når
selskabet m.v. ejer mindre end 10 pct. af aktiekapitalen i det
udbyttegivende selskab.
I lovforslagets § 1, nr. 5,
foreslås det tilsvarende i selskabsskattelovens § 2,
stk. 8, 7. pkt., at ændre »selskabet m.v.« til
»den retmæssige ejer af udbyttet«, at ændre
»det sammen med« til »denne sammen med« og
efter »§ 2,« at indsætte »direkte og
indirekte«. Disse ændringer er også ifølge
bemærkningerne konsekvensændringer som følge af
lovforslagets § 1, nr. 3.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at også lovforslagets § 1, nr. 5, der er
konsekvensændringen af selskabsskattelovens § 2, stk. 8,
7. pkt., udgår, idet 7. pkt. hænger nøje sammen
med 6. pkt.
Til nr. 2
Efter lovforslaget skal udenlandske
selskaber m.v. betale en skat til Danmark på 15 pct. af
udbytter, hvis den retmæssige ejer er hjemmehørende i
en stat, der udveksler oplysninger med de danske myndigheder efter
en dobbeltbeskatningsoverenskomst, en anden international
overenskomst eller konvention eller en administrativt indgået
aftale om bistand i skattesager. Satsen nedsættes dog til
nul, hvis udbyttet modtages af skattefrie porteføljeaktier,
jf. aktieavancebeskatningslovens § 4 C. Dette følger af
selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 4. pkt.
Det er dog en betingelse, at selskabet m.v.
ejer mindre end 10 pct. af det udbyttegivende selskab, jf.
selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 6. pkt. Endvidere er det en
betingelse for selskaber m.v., der er hjemmehørende i et
land uden for EU, at selskabet m.v. sammen med koncernforbundne
parter ejer mindre end 10 pct. af aktiekapitalen i det
udbyttegivende selskab, jf. selskabsskattelovens § 2, stk. 8,
7. pkt.
Det er tillige en betingelse, at den
retmæssige ejer ikke har bestemmende indflydelse i det
udbyttegivende selskab, jf. ligningslovens § 2, hvis den
retmæssige ejer er hjemmehørende uden for EU, Norge og
Island, jf. selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 8. og 9.
pkt.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at den i lovforslagets § 1, nr. 6, foreslåede
indsættelse af selskabsskattelovens § 2, stk. 8, 8. og
9. pkt., affattes således, at reglen i 7. pkt. dog ikke
finder anvendelse, hvis selskabet m.v. er hjemmehørende i et
land, der er medlem af EØS og har en
dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark, og at det tillige er en
betingelse for anvendelsen af 4. pkt., at den retmæssige ejer
ikke har bestemmende indflydelse i det udbyttegivende selskab, jf.
ligningslovens § 2, medmindre den retmæssige ejer er
hjemmehørende i EU eller beskatningen af den
retmæssige ejer skal nedsættes efter en
dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og en
fremmed stat, Færøerne eller Grønland.
Det vil betyde, at reglen i 7. pkt. ikke
skal finde anvendelse, hvor selskabet m.v. er hjemmehørende
i et land, der er medlem af EØS og har en
dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark. Forslaget er en
følge af EØS-aftalens bestemmelser om
etableringsfriheden.
Det vil desuden betyde, at det som
udgangspunkt er en betingelse, at den retmæssige ejer af
udbyttebetalingen ikke har bestemmende indflydelse i det
udbyttegivende selskab, jf. ligningslovens § 2. Betingelsen
finder dog ikke anvendelse, hvis den retmæssige ejer er
hjemmehørende i EU, eller hvis beskatningen af den
retmæssige ejer skal nedsættes efter en
dobbeltbeskatningsoverenskomst, som Danmark har med en fremmed
stat, Færøerne eller Grønland.
Kredsen af
porteføljeaktionærer, der kan modtage udbytter
skattefrit fra unoterede danske selskaber, udvides hermed i forhold
til lovforslaget til også at omfatte tilfælde, hvor den
retmæssige ejer af udbyttebetalingen har bestemmende
indflydelse i det unoterede danske selskab, hvis den
retmæssige ejer har ret til nedsættelse af den danske
kildebeskatning efter dobbeltbeskatningsoverenskomsten.
Ændringsforslag nr. 2 stillet i 1.
udkast til betænkning indeholdt også en ændring
af lovforslagets § 1, nr. 6. Denne ændring er
indarbejdet i nærværende ændringsforslag nr. 2,
som derfor træder i stedet for ændringsforslag nr. 2 i
udkast til betænkning, som trækkes tilbage.
Til nr. 3 og 9
Efter gældende ret er udbytter, som
danske selskaber modtager af datterselskabsaktier, jf.
aktieavancebeskatningslovens § 4 A, skattefrie. Dette
følger af selskabsskattelovens § 13, stk. 1, nr. 2. Det
er dog ikke alle datterselskabsudbytter, der er skattefrie. Det er
f.eks. en betingelse for, at der er tale om datterselskabsaktier,
at det udenlandske datterselskab er selskabsskattepligtigt uden
fritagelse i den stat, hvor datterselskabet er
hjemmehørende.
I de tilfælde, hvor det danske
selskab ikke er skattefri af udbyttebetalingen, kan det danske
selskab få lempelse i skatten på det modtagne udbytte
for den skat, som datterselskabet og ethvert datterselskab på
lavere niveau har udredet i skat af den del af indkomsten, der
ligger til grund for udbyttet til moderselskabet (underliggende
selskabsskatter).
Efter lovforslagets § 1, nr. 10,
foreslås indsat en betingelse i selskabsskattelovens §
13, stk. 1, nr. 2, 1. pkt., om, at et dansk moderselskab skal
være retmæssig ejer af udbytteudlodningen for at kunne
opnå skattefrihed for udbytteudlodningen.
Den nye betingelse i selskabsskattelovens
§ 13, stk. 1, nr. 2, 1. pkt., skal bl.a. hindre, at Danmark
kan bruges som gennemstrømningsland, dvs. at et udenlandsk
selskab indskyder et dansk selskab mellem sig selv og et andet
udenlandsk selskab med henblik på at kunne kanalisere midler
fra dette selskab ud til sig selv gennem Danmark. Med den nye
betingelse vil det danske selskab i et sådant
misbrugstilfælde skulle medregne udbytteudlodningen i den
skattepligtige indkomst og dermed beskattes af indkomsten med 22
pct. Beskatningen kan eventuelt nedsættes, hvis der er en
dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem datterdatterselskabets
hjemland og moderselskabets (den retmæssige ejers)
hjemland.
Samtidig foreslås det med
lovforslagets § 1, nr. 1, at ophæve den gældende
bestemmelse i selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, 11.
pkt., hvorefter der skal ske kildebeskatning af udbyttet ved
videreudlodningen fra det indskudte danske selskab til det
udenlandske selskab.
Med ændringsforslagets nr. 3
foreslås det, at selskabsskattelovens § 17,
stk. 2, ændres, så der efter
udbytteudlodningstidspunktet indsættes », og er
retmæssig ejer af udbytteudlodningen«.
Ændringsforslaget medfører, at
det vil være en betingelse efter selskabsskattelovens §
17, stk. 2, at det danske udbyttemodtagende selskab er
retmæssig ejer af udbytteudlodningen.
Med ændringsforslaget vil der ikke
kunne opnås lempelse for underliggende selskabsskatter efter
selskabsskattelovens § 17, stk. 2, hvis det danske selskab er
skattepligtigt af udenlandske datterselskabsudbytter som
følge af misbrug, hvor det ikke er retmæssig ejer af
udbytterne. Herved sikres det, at antimisbrugsreglen kan modvirke
omgåelse, hvor det danske selskab indsættes med henblik
på at omgå udenlandske kildeskatter.
Det danske selskab vil kunne få
lempelse i den danske beskatning efter ligningslovens § 33
eller dobbeltbeskatningsoverenskomsten i det omfang, det
udenlandske datterselskab pålægges kildeskatter ved
udlodningen til det danske selskab.
Med ændringsforslag nr. 9
foreslås det i lovforslagets § 9, stk. 3, at ændre
», og 10-12« til: », 10-12 og 01«.
Ændringsforslaget betyder, at
ændringen får virkning for udbytter, der udloddes den
1. januar 2025 eller senere, ligesom de andre ændringer
vedrørende udbyttebeskatningen.
Til nr. 4
Efter aktieavancebeskatningslovens §
26, stk. 1, opgøres gevinst og tab ved afståelse af
aktier efter reglerne i stk. 2-7, jf. dog § 23, stk. 2, 4, 5,
7 og 8, om lagerprincippet.
Med lovforslagets § 3, nr. 6,
foreslås det at indsætte et nyt stk. 7 i
aktieavancebeskatningslovens § 23.
Med ændringsforslaget foreslås
det i aktieavancebeskatningslovens § 26, stk. 1, at
ændre »§ 23, stk. 2, 4, 5, 7 og 8,« til
»§ 23, stk. 2, 4, 5, 8 og 9,«.
Der er tale om en konsekvensændring,
der ved en fejl ikke indgik i det fremsatte lovforslag.
Ændringsforslaget er således uden indholdsmæssig
betydning.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås
en anden lovteknisk tilgang i forhold til den foreslåede
ændring af ligningslovens § 16 A, stk. 3, nr. 1, litra
d, der er indeholdt i lovforslagets § 5, nr. 4, idet der i
stedet foreslås en nyaffattelse af den pågældende
bestemmelse.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget foreslås
en anden lovteknisk tilgang i forhold til den foreslåede
ændring af ligningslovens § 16 B, stk. 2, nr. 2, litra
d, der er indeholdt i lovforslagets § 5, nr. 4, idet der i
stedet foreslås en nyaffattelse af den pågældende
bestemmelse.
Til nr. 7
Med ændringsforslaget foreslås
det at nedsætte grænsen for, hvornår unoterede
aktier m.v., der er placeret i en pensionsordning, skal
afstås eller erhverves for frie midler. En nedsættelse
af denne grænse tjener til at understøtte, at de
friere rammer for investering af private pensionsopsparinger i
unoterede aktier m.v., som er aftalt med
iværksætterpakken, kan anvendes efter hensigten,
således at det bliver muligt for flere pensionsopsparere at
placere en større andel af deres pensionsopsparing i
unoterede aktier m.v.
Efter pensionsbeskatningslovens § 30 B
skal en kontohaver, hvis den samlede værdi af rateopsparinger
og opsparinger i pensionsøjemed i et pengeinstitut bortset
fra den del af opsparingen, der anbragt i et aktie- og
anpartsselskab, hvis aktier eller anparter ikke handles på et
reguleret marked eller multilateral handelsfacilitet (unoterede
aktier m.v.) og andele af et kommanditaktieselskab og
kommanditselskab, er faldet til under 350.000 kr. den 31. december,
inden 3 måneder efter dette tidspunkt enten afstå de
nævnte kapitalandele eller erhverve dem for frie
midler.
Hvis kontohaveren ikke inden udløbet
af fristen afstår de nævnte kapitalandele eller
erhverver de pågældende kapitalandele for frie midler,
skal kontohaveren straks give meddelelse til pengeinstituttet
herom. Herefter finder reglerne i pensionsbeskatningslovens §
30, stk. 1, dvs. afgiftsberigtigelse, tilsvarende anvendelse for
det beløb i ordningen, der kan henføres til
nævnte kapitalandele, og som kunne være udbetalt ved en
ophævelse af ordningen.
De friere rammer for investering af private
pensionsordninger, der er foreslået med lovforslagets §
8, for så vidt angår godkendte, udenlandske
pensionsordninger, og som, for så vidt angår danske
pensionsordninger, vil følge af Finanstilsynets
påtænkte ændring af bekendtgørelse nr.
2640 af 28. december 2021 om visse skattebegunstigede
opsparingsformer i pengeinstitutter (herefter
puljepensionsbekendtgørelsen), vil indebære, at
grænsen for, hvor meget der som minimum skal investeres i
hvert unoteret selskab, sænkes fra 100.000 kr. til 50.000 kr.
Derudover vil det for opsparing op til 2 mio. kr. indebære,
at kravet om, at værdien af de unoterede kapitalandele
på investeringstidspunktet højst udgør 20 pct.
af kundens samlede opsparing, forhøjes til 25 pct. For
opsparing over 2 mio. kr. vil der ikke være begrænsning
på værdien af de unoterede kapitalandele, idet kravet
om højst at udgøre 50 pct. på
investeringstidspunktet for opsparing op til 4 mio. kr. og
højst 75 pct. for opsparing over 4 mio. kr.
ophæves.
Disse placeringsregler følger for
pensionsordningerne i pensionsinstitutter med hjemsted i Danmark af
puljepensionsbekendtgørelsen, mens det for pensionsordninger
i pengeinstitutter med hjemsted i et andet land inden for Den
Europæiske Union eller i et land, som Fællesskabet har
indgået aftale med på det finansielle område, og
som af Skatteforvaltningen er godkendt til at udbyde
skattebegunstigede pensionsordninger omfattet af
pensionsbeskatningslovens kapitel 1, reguleres i
pensionsbeskatningslovens § 12.
Efter lovforslagets § 8, for så
vidt angår godkendte, udenlandske pensionsordninger, og som
følge af Finanstilsynets påtænkte ændring
af puljepensionsbekendtgørelsen vil der med en
pensionsopsparing på 200.000 kr. kunne placeres ned til blot
50.000 kr. - svarende til 25 pct. af opsparingen - i et unoteret
selskab. I tilfælde af at opsparingens værdi er
uændret den førstkommende 31. december, vil
pensionsbeskatningslovens § 30 B, stk. 3, finde anvendelse, da
værdien af opsparingen eksklusive værdien af de
unoterede kapitalandele i så fald vil være 150.000 kr.
Det vil betyde, at kontohaveren inden 3 måneder vil skulle
afstå eller erhverve de unoterede kapitalandele for frie
midler.
Med ændringsforslaget foreslås
det at ændre grænsen i pensionsbeskatningslovens §
30 B, stk. 3, 1. pkt., fra »350.000 kr.« til
»130.000 kr.«.
Denne med ændringsforslaget
foreslåede nedsættelse af beløbsgrænsen i
pensionsbeskatningslovens § 30 B, stk. 3, vil
understøtte, at de friere rammer for placering af private
pensionsopsparinger i unoterede aktier m.v. kan anvendes efter
hensigten, herunder også, for så vidt angår
pensionsopsparinger med en værdi under 350.000 kr., samtidig
med at reglen fortsat vil sikre, at der til stadighed vil
være en vis likviditet i pensionsopsparinger, der har oplevet
et værdifald i den del af opsparingen, der normalvis er mest
likvid. Den foreslåede grænse på 130.000 kr. vil
sikre omtrent samme forhold mellem den tilstrækkelige
beløbsmæssige størrelse af en
pensionsopsparing, hvor placeringsreglerne giver mulighed for at
investere pensionsopsparingen i unoterede kapitalandele, og
beløbsgrænsen i pensionsbeskatningslovens § 30 B,
stk. 3, der indebærer, at de unoterede kapitalandele skal
afstås eller erhverves for frie midler.
Ændringsforslaget omfatter både
de foreslåede ændringer af pensionsbeskatningslovens
§ 12, jf. lovforslagets § 8, som finder anvendelse for
udenlandske pengeinstitutter, og de ændringer af
puljepensionsbekendtgørelsen, som Finanstilsynet har haft i
offentlig høring i perioden fra den 21. august 2024 til den
18. september 2024, og som vil skulle finde anvendelse for danske
pengeinstitutter. Finanstilsynet påtænker at
sætte ændringerne af
puljepensionsbekendtgørelsen i kraft den 1. januar 2025,
hvilket svarer til den foreslåede ikrafttrædelsesdato
for lovens § 8, jf. lovforslagets § 9, stk. 1.
Ændringsforslaget til lovforslagets
§ 8 vil efter det foreslåede tilsvarende blive omfattet
af lovforslagets § 9, stk. 1, og derved efter det
foreslåede træde i kraft den 1. januar 2025.
Til nr. 8 og 12
Efter personskattelovens § 8 a, stk.
1, beregnes skat af aktieindkomst, der ikke overstiger et
grundbeløb på 48.300 kr. (2010-niveau), som en endelig
skat på 27 pct.
Efter personskattelovens § 8 a, stk.
2, beregnes skat af aktieindkomst, der overstiger et
grundbeløb på 48.300 kr. (2010-niveau), med 42
pct.
Progressionsgrænsen for beskatning af
aktieindkomst er således efter gældende ret 63.300 kr.
(2025-niveau), jf. personskattelovens § 8 a, stk. 1 og 2.
Med lovforslagets § 4, jf. § 9,
stk. 2, er det foreslået, at progressionsgrænsen for
aktieindkomst forhøjes til 83.100 kr. (2025-niveau) med
virkning fra og med indkomståret 2025.
Med ændringsforslag nr. 8
foreslås det at lade henvisningen til § 4 i
lovforslagets § 9, stk. 2, udgå.
Det vil indebære, at
forhøjelsen af progressionsgrænsen for aktieindkomst
ikke får virkning fra og med indkomståret 2025.
Med ændringsforslag nr. 12
foreslås det i stedet, at § 4 får virkning fra og
med indkomståret 2026.
Det vil indebære, at
forhøjelsen af progressionsgrænsen for aktieindkomst
først sker fra og med indkomståret 2026.
Til nr. 10
Ændringsforslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 5, hvorved en del af lovforslagets §
5, nr. 4, foreslås udskilt i et særskilt nummer.
Til nr. 11
Efter gældende regler skal selskaber
m.v. som udgangspunkt medregne gevinst og tab ved afståelse
af porteføljeaktier ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst. Ved porteføljeaktier forstås
aktier, som ejes af et selskab, der ejer mindre end 10 pct. af
aktiekapitalen i det selskab, der er investeret i.
For porteføljeaktier, der er optaget
til handel på et reguleret marked eller en multilateral
handelsfacilitet (noterede aktier), skal gevinst og tab medregnes
ved indkomstopgørelsen efter lagerprincippet. Det vil sige,
at indkomstårets gevinst eller tab opgøres som
forskellen mellem aktiernes værdi ved indkomstårets
slutning og aktiernes værdi ved indkomstårets
begyndelse. For aktier, som er erhvervet i indkomstårets
løb, anvendes anskaffelsessummen i stedet for aktiernes
værdi ved indkomstårets begyndelse. For aktier, som er
afstået i indkomstårets løb, anvendes
afståelsessummen i stedet for aktiernes værdi ved
indkomstårets slutning.
I lovforslagets § 3, nr. 6,
foreslås det at indføre en adgang for selskaber til at
vælge realisationsbeskatning af porteføljeaktier, der
er optaget til handel på et reguleret marked eller en
multilateral handelsfacilitet (noterede porteføljeaktier).
Adgangen til at vælge realisationsbeskatning vil være
mulig i en periode på 7 år efter den første
børsnotering.
Den foreslåede ændring vil
bl.a. medføre, at selskaber kan vælge, at
investeringer i nynoterede porteføljeaktier beskattes efter
realisationsprincippet i stedet for efter lagerprincippet. Adgangen
til at vælge realisationsbeskatning vil også omfatte
eventuelle nyudstedelser af aktier i det børsnoterede
selskab, f.eks. som følge af en kapitalforhøjelse,
forudsat at nyudstedelsen sker inden for 7 år efter den
første børsnotering.
Lovforslagets § 3, nr. 6,
foreslås i henhold til lovforslagets § 9, stk. 4, at
få virkning for aktier i selskaber, der er optaget til handel
på et reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet
første gang den 1. januar 2025 og frem.
Med ændringsforslag nr. 11
foreslås det, at selskabers adgang til at vælge
realisationsbeskatning af porteføljeaktier, jf.
lovforslagets § 3, nr. 6, får virkning for aktier i
selskaber, der er optaget til handel på et reguleret marked
eller en multilateral handelsfacilitet den 1. januar 2018 eller
senere.
Det vil indebære, at selskaber, der
er blevet beskattet efter lagerprincippet, som følge af at
de har aktier i et selskab, der er optaget til handel på et
reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet
første gang i perioden fra og med den 1. januar 2018 til og
med den 31. december 2024, også får mulighed for at
vælge realisationsprincippet for aktier i dette selskab.
Det foreslås samtidig, at muligheden
for at vælge realisationsbeskatning i disse tilfælde
kun skal gælde, hvis selskabet ejede aktier i det noterede
selskab, mindst 30 dage før sidstnævnte selskab
første gang blev optaget til handel på et reguleret
marked eller en multilateral handelsfacilitet.
Den foreslåede afgrænsning til
selskabsaktionærer, der ejede aktier i det noterede selskab,
mindst 30 dage før selskabet første gang blev optaget
til handel på et reguleret marked eller en multilateral
handelsfacilitet, er foretaget med henblik på at udelukke
eventuelle nye selskabsinvestorer fra muligheden for at vælge
realisationsbeskatning vedrørende aktier i selskaber, der er
optaget til handel på et reguleret marked eller en
multilateral handelsfacilitet i perioden fra den 1. januar 2018 til
og med den 31. december 2024.
Dette valg vil som udgangspunkt skulle
træffes senest den 1. juli 2025, jf. ændringsforslag
nr. 13.
Herudover er betingelserne for og
konsekvenserne af at vælge realisationsbeskatning for aktier
i selskaber, der er optaget til handel på et reguleret marked
eller en multilateral handelsfacilitet i perioden fra og med den 1.
januar 2018 til og med den 31. december 2024, de samme, som efter
lovforslaget skal gælde for aktier i selskaber, der
første gang optages til handel på et reguleret marked
eller en multilateral handelsfacilitet den 1. januar 2025 eller
senere.
Det indebærer bl.a., at
ændringsforslaget omfatter alle de aktier i samme selskab,
som selskabsaktionæren ejer i perioden på 7 år.
Inden for perioden kan selskabsaktionæren således ikke
have en aktiebeholdning i et givet børsnoteret selskab, hvor
nogle af aktierne i selskabet er omfattet af lagerprincippet og
andre er omfattet af realisationsprincippet.
Selskabsaktionæren kan dog have aktier i et andet selskab,
som er lagerbeskattet.
Det indebærer også, at valget
skal træffes for hele perioden på 7 år, hvor
selskabsaktionæren ejer aktier i det selskab, der er optaget
til handel på et reguleret marked eller en multilateral
handelsfacilitet første gang fra og med den fra 1. januar
2018 og frem. Hvis selskabet har købt flere aktier, efter
selskabet er optaget til handel på et reguleret marked eller
en multilateral handelsfacilitet, vil disse aktier også
skulle omfattes af valget af realisationsprincippet.
Hvis selskabsaktionæren har solgt
aktier i perioden og aktierne er valgt beskattet efter
realisationsprincippet, vil adgangen til fradrag for tab ved
afståelsen være kildeartsbegrænset.
Efter udløb af perioden på 7
år efter at selskabet er optaget til handel på et
reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet, vil det
selskab, der har valgt beskatning efter realisationsprincippet,
skulle anvende lagerprincippet ved opgørelse af gevinst og
tab på de porteføljeaktier, som selskabet fortsat
ejer.
Ved overgang til beskatning efter
lagerprincippet anvendes aktiens anskaffelsessum som værdien
ved begyndelsen af det første indkomstår, hvor
aktierne overgår til lagerbeskatningen, jf.
aktieavancebeskatningslovens § 24, stk. 3.
Hvor selskabet har anskaffet yderligere
porteføljeaktier i tilknytning til børsnoteringen
eller i løbet af perioden på 7 år, vil aktiernes
anskaffelsessum udgøre primoværdien for det
første indkomstår med lagerbeskatningen.
Hvor selskabets aktier i forbindelse med
børsnoteringen eller efter børsnoteringen og i
løbet af perioden på 7 år har skiftet
skattemæssig status fra datterselskabsaktier eller fra
skattefri porteføljeaktier til skattepligtige
porteføljeaktier, opgøres anskaffelsessummen efter
aktieavancebeskatningslovens § 33 A. Den skattemæssige
statusændring sidestilles med afståelse og
nyanskaffelse. Anskaffelsessummen er således værdien
på tidspunktet, hvor selskabets aktier overgår til
skattepligtige porteføljeaktier og derved går fra at
være en skattefri aktie til en skattepligtig
porteføljeaktie omfattet af aktieavancebeskatningslovens
§ 9. Dermed vil værdien på tidspunktet for
overgang til skattepligtige porteføljeaktier i sådanne
tilfælde udgøre primoværdien for det
første indkomstår med lagerbeskatningen.
Der vil ved overgang til lagerbeskatningen
indtræde en beskatning af de urealiserede gevinster og tab,
der er optjent over perioden.
Til nr. 13
Det foreslås ved forslaget til
bestemmelsen i § 9, stk. 7, 1. og 2. pkt., at selskaber, som
ønsker at få ændret skatteansættelsen som
følge af valg af realisationsprincippet, jf.
aktieavancebeskatningslovens § 23, stk. 7, som affattet ved
denne lovs § 3, nr. 6, vedrørende aktier i selskaber,
der er optaget til handel på et reguleret marked eller en
multilateral handelsfacilitet i perioden den 1. januar 2018 til og
med den 31. december 2024, jf. ændringsforslag nr. 11, skal
underrette Skatteforvaltningen om valget og anmode om genoptagelse
på baggrund heraf senest den 1. juli 2025 uanset fristerne i
skatteforvaltningsloens §§ 26 og 27. Anmodningen om
genoptagelse skal omfatte skatteansættelserne for den
skattepligtige i hele den periode, hvor der er sket beskatning af
aktierne efter lagerprincippet.
Valget af realisationsprincippet og den
deraf følgende genoptagelse af skatteansættelsen for
de omfattede indkomstår vil ikke kunne omgøres.
Genoptagelsen af skatteansættelsen
vil i øvrigt skulle følge de almindeligt
gældende regler for genoptagelse. Dette gælder
også med hensyn til udbetaling af eventuelle nedsatte
skattebetalinger for perioder med lagerbeskatning, som vil
indebære en rentetilskrivning eller eftergivelse af
ikkebetalt skat. Tilsvarende gælder manglende betaling af
skattebeløb, der skyldes eventuelle forhøjelser af
skatteansættelsen som følge af det ændrede valg
af opgørelsesprincip.
Genoptagelsen vedrører
skatteansættelsen for de indkomstår i hele perioden,
hvor indkomst fra de pågældende aktier har
påvirket indkomstopgørelsen i selskabet. Der vil ikke
som følge af en genoptagelse efter den foreslåede
bestemmelse kunne foretages andre ansættelsesændringer
end dem, der er en direkte følge af valget om anvendelse af
realisationsprincippet. Eventuelle andre
ansættelsesændringer vil kun kunne foretages i det
omfang, der sker genoptagelse efter de almindelige
genoptagelsesregler, jf. skatteforvaltningslovens §§ 26
og 27.
Hvis et selskabs aktier f.eks. er optaget
til handel på et reguleret marked eller en multilateral
handelsfacilitet den 6. juni 2019, vil selskabsaktionærer,
der ejede aktier i det pågældende selskab mindst 30
dage før børsnoteringen den 6. juni 2019, kunne
anmode om genoptagelse af skatteansættelserne for afsluttede
indkomstår med henblik på at anvende
realisationsprincippet ved opgørelse af gevinst og tab
på de pågældende aktier i alle årene.
For uafsluttede indkomstår vil
selskabet skulle opgøre gevinst og tab på de
pågældende aktier, som fortsat er i behold, efter
realisationsprincippet til og med den 6. juni 2026. Med
udløb af 7-årsperioden pr. 7. juni 2026 vil der
dermed, hvor selskabsaktionæren har et indkomstår, der
følger kalenderåret, skulle ske beskatning efter
lagerprincippet fra og med indkomståret 2026.
Det foreslås ved forslaget til §
9, stk. 7, 3. pkt., at der for aktier, der er optaget til handel
på et reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet
i 2024, kan træffes valg om beskatning efter
realisationsprincippet, i forbindelse med at selskabet indgiver
oplysninger efter skattekontrollovens § 2. Formålet
hermed er at sikre, at selskabet ikke i disse tilfælde skal
træffe valget, før selskabet skal indgive de
almindelige indkomstoplysninger for det pågældende
indkomstår.
Hvis et selskab, der anmoder om
genoptagelse efter bestemmelserne i forslaget til § 9, stk. 7,
1. og 2. pkt., i den periode, som genoptagelsen omfatter, er
indgået i en sambeskatning, vil de ændringer af
skatteansættelsen for den skattepligtige, der foretages som
følge af genoptagelsen, kunne have konsekvenser for
skatteansættelserne for de sambeskattede selskaber, idet
disse selskabers skatteansættelser efter
skatteforvaltningslovens almindelige regler vil kunne genoptages
med henblik på at foretage de ændringer af
skatteansættelsen, der er en direkte følge af den
ændring, der er foretaget vedrørende den
skattepligtige, jf. herved skatteforvaltningslovens § 27, stk.
1, nr. 2, om ændringer uden for den ordinære
ansættelsesfrist.
Det foreslås i forslaget til §
9, stk. 8, 1. pkt., at en anmodning om genoptagelse efter stk. 7
anses for en anmodning om, at der sker genoptagelse af
skatteansættelsen for alle selskaber, hvormed den
skattepligtige har været sambeskattet i den periode, som
anmodningen vedrører, idet der ved denne genoptagelse dog
kun kan foretages de ændringer af ansættelsen for de
sambeskattede selskaber, der er en direkte følge af en
ændring af skatteansættelsen for den skattepligtige,
der er foretaget som følge af genoptagelsen efter stk.
7.
Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at indgivelsen af en genoptagelsesanmodning efter
stk. 7 samtidig vil skulle anses for en genoptagelsesanmodning for
eventuelle sambeskattede selskaber. Der vil således samtidig
med ændringen af den skattepligtiges skatteansættelser
blive taget stilling til, hvilke eventuelle
ansættelsesændringer der som en direkte følge af
ændringerne af den skattepligtiges skatteansættelser
skal foretages for de øvrige selskaber, der er indgået
i sambeskatningen i den relevante periode.
Genoptagelse efter bestemmelsen vil skulle
ske for selskaber, der er indgået i sambeskatningen i den
relevante periode, også selv om de ikke længere er
sambeskattet med den skattepligtige.
Genoptagelsen vil kunne indebære, at
der for et indkomstår opstår et skattekrav, herunder
mod et selskab, der ikke længere indgår i
sambeskatningen, f.eks. fordi det er udgået af
sambeskatningskredsen som følge af et salg af selskabet.
Det vil f.eks. kunne være
tilfældet, hvis beskatningen efter lagerprincippet har
medført, at den skattepligtige i et indkomstår har
haft et underskud, som er udnyttet af et andet selskab i
sambeskatningen. Hvis anvendelsen af realisationsprincippet
medfører, at underskuddet formindskes eller helt bortfalder,
vil skatteansættelsen for det sambeskattede selskab, der har
udnyttet underskuddet, kunne genoptages med henblik på at
foretage de ændringer af skatteansættelsen, der er en
direkte følge af den ændring, der er foretaget
vedrørende den skattepligtige. Dette vil gælde,
også selv om selskaberne ikke længere er
sambeskattede.
I det nævnte eksempel vil denne
ændring medføre, at der sker en forhøjelse af
det (tidligere) sambeskattede selskabs indkomst i det
indkomstår, hvor det har udnyttet det underskud hos den
skattepligtige, der som følge af genoptagelsen efter
forslaget til bestemmelsen i § 9, stk. 7, helt eller delvis
bortfalder.
Det foreslås i forslaget til §
9, stk. 8, 2. pkt., at forpligtelsen til at betale et eventuelt
skattekrav, der er en følge af en ændring af en
skatteansættelse for et indkomstår for et selskab, hvis
skatteansættelse er genoptaget efter 1. pkt., påhviler
den skattepligtige, der har anmodet om genoptagelse efter stk.
7.
Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at en anmodning om genoptagelse efter den
særlige overgangsregel i § 9, stk. 7, ikke vil kunne
medføre, at der for et indkomstår kan rettes et
skattekrav mod sambeskattede selskaber, hvis
skatteansættelser genoptages efter forslaget til § 9,
stk. 8, 1. pkt., idet den skattepligtige, der har anmodet om
genoptagelse, i stedet vil skulle betale et sådant
skattekrav. Ved skattekravet skal forstås kravet på
indkomstskat samt tillæg og renter som følge af den
ændrede skatteansættelse.
Skulle det forekomme, at skattekravet
opstår som følge af en ændring af
skatteansættelsen for et selskab, der f.eks. som følge
af et salg ikke længere indgår i sambeskatningen,
sikrer den foreslåede bestemmelse, at der ikke mod et
sådant »udenforstående« selskab kan rettes
et skattekrav, som selskabet og dets ejere er uden indflydelse
på, og som køberen efter den indgåede
købsaftale muligvis ikke vil kunne opnå dækning
for hos sælgeren.
Det bemærkes, at den skattepligtige,
der har anmodet om genoptagelse i et tilfælde, hvor
selskabets underskud er blevet udnyttet af et andet selskab i en
national sambeskatning, efter selskabsskattelovens § 31, stk.
8, har krav på at modtage en betaling svarende til
skatteværdien af underskuddet. Da selskabet således har
modtaget en betaling svarende til skatteværdien af (den del
af) underskuddet, der er udnyttet af det sambeskattede selskab, vil
forpligtelsen til at betale det skattekrav, der opstår ved
ændringen af skatteansættelsen for det sambeskattede
selskab, der har udnyttet underskuddet, således reelt blot
udligne den tidligere modtagne betaling.
Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Ændringsforslag nr. 11 og 13
skønnes med betydelig usikkerhed at medføre et samlet
mindreprovenu på ca. 140 mio. kr. (2025-niveau). Heraf
vedrører ca. 100 mio. kr. udbetalinger af det nedsatte
skattebeløb. 40 mio. kr. vedrører beregnede renter af
det nedsatte skattebeløb efter de almindelige regler.
Skatteministeriet har ikke detaljerede
oplysninger om, hvilke selskaber der havde danske og udenlandske
porteføljeaktier, før og efter disse blev
børsnoterede. Det er beregningsteknisk lagt til grund, at en
begrænset andel af den samlede skønnede
beholdningsværdi af nynoterede danske og udenlandske
porteføljeaktier ejes af selskabsaktionærer, som
også ejede porteføljeaktier i selskabet mindst 30 dage
før børsnoteringen.
Ved virkning i 2025 vil det samlede
mindreprovenu på 140 mio. kr. (2025-niveau) efter
tilbageløb og adfærd skulle finansieres i 2025.
Ændringsforslag nr. 8 og nr. 12, der
vedrører udskydelse af den foreslåede
forhøjelse af progressionsgrænsen for beskatning af
aktieindkomst fra 2025 til 2026, vurderes at tilvejebringe
finansiering på 170 mio. kr. (2025-niveau) efter
tilbageløb og adfærd i 2025.
Ændringsforslaget vurderes
således at tilvejebringe finansiering af udgifterne forbundet
med at give den foreslåede mulighed for at vælge
realisationsbeskatning med tilbagevirkende kraft.
For så vidt angår
ændringsforslagets initiativ vedrørende
realisationsbeskatning, vurderes initiativet isoleret set med
usikkerhed at medføre administrative omkostninger for
Skattestyrelsen svarende til samlet 30,0 mio. kr. (ca. 38
årsværk) til behandling af genoptagelsessager. Dertil
kan der være omkostninger forbundet med opkrævning, som
for nuværende ikke er vurderet. Varetagelse af opgaven
kræver omprioritering af ressourcer i Skattestyrelsen, som
vil have konsekvenser for de væsentlige områder, hvor
ressourcerne skal tages fra. Givet opgavens omfang og kompleksitet
vil opgaven strække sig over en årrække.
Både tidshorisont og omfang skal afklares nærmere.
For så vidt angår
ændringsforslagets initiativ vedrørende
forhøjelse af progressionsgrænsen for aktieindkomst,
vurderes initiativet isoleret set at medføre administrative
omkostninger svarende til 0,6 mio. kr. i 2025 til vejledning i
Skattestyrelsen og 0,2 mio. kr. til systemudvikling i Udviklings-
og Forenklingsstyrelsen i 2025-2030.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober
2024 og var til 1. behandling den 10. oktober 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 8
møder.
Teknisk gennemgang
Skatteministeren og embedsmænd fra
Skatteministeriet har den 14. november 2024 over for udvalget
afholdt en teknisk gennemgang af lovforslaget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 28. juni 2024 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 299, folketingsåret
2023-24. Den 2. oktober 2024 sendte skatteministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 42
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
28 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
51 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret, med undtagelse af
spørgsmål nr. 48-51, som forventes besvaret inden 2.
behandling.
Anders Kronborg (S) Benny
Engelbrecht (S) Louise Mehnke (S) Jesper Petersen (S) Malte Larsen
(S) fmd. Per Husted (S) Simon
Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan E.
Jørgensen (V) Louise Elholm (V) Preben Bang Henriksen (V)
Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Hans
Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W.
Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Frederik Bloch Münster
(KF) Dina Raabjerg (KF) Lars-Christian Brask (LA) Peter Kofod (DF)
Sigurd Agersnap (SF) nfmd.
Karsten Filsø (SF) Carl Valentin (SF) Pelle Dragsted (EL)
Samira Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |