L 30 Forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven, fusionsskatteloven, selskabsskatteloven og forskellige andre love.

(Justering af reglerne om efterbeskatning af fondes ubenyttede hensættelser og uddelingsforpligtelsen ved fondes anvendelse af realisationsprincippet m.v.).

Af: Skatteminister Rasmus Stoklund (S)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2024-25
Status: Betænkning afgivet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 02-10-2024

Fremsættelse: 02-10-2024

Skriftlig fremsættelse (2. oktober 2024)

20241_l30_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (2. oktober 2024)

Skatteministeren (Rasmus Stoklund):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven, fusionsskatteloven, selskabsskatteloven og forskellige andre love (Justering af reglerne om efterbeskatning af fondes ubenyttede hensættelser og uddelingsforpligtelsen ved fondes anvendelse af realisationsprincippet m.v.)

(Lovforslag nr. L 30)

Formålet med lovforslaget er at foretage visse justeringer af reglerne vedrørende beskatning af fonde mv.

Det foreslås at justere reglerne for efterbeskatning af fonde og foreningers ubenyttede hensættelser til opfyldelse af almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål, således at fonde og foreninger mv. alene kan undgå efterbeskatning, hvis de uddeler hensættelserne i deres helhed. Skattestyrelsen har ved en såkaldt "early warning" gjort opmærksom på, at de gældende regler giver fonde og foreninger mulighed for at fjerne beskatningen af skattepligtige indtægter.

Med lovforslaget foreslås det også at justere reglerne om den uddelingsforpligtelse, der gælder for fonde, der anvender realisationsprincippet ved opgørelse af gevinst og tab på porteføljeaktier. Fonde, der efter CFC-reglerne beskattes af indkomst i direkte eller indirekte ejede datterselskaber, kan være forpligtet til at uddele indkomst, som de ikke har realiseret. Dette er ikke tilsigtet, og det foreslås derfor, at indkomst, der medregnes til fondes skattepligtige indkomst efter CFC-reglerne, ikke skal medregnes ved opgørelsen af den indkomst, som fondene skal uddele.

Endvidere har Skattestyrelsen ved en "early warning" gjort opmærksom på, at visse underskud kan fremføres ved skattefri fusion af fonde mv. Dette er ikke tilsigtet, og det foreslås derfor, at sådanne underskud skal fortabes ved en skattefri fusion af fonde mv.

Endelig foreslås det, at renter og kursgevinster, som fonde mv. har modtaget fra et datterselskab, skal være skattefrie, i det omfang de modsvarende renteudgifter og kurstab ikke har været fradragsberettigede for datterselskabet som følge af reglerne om tynd kapitalisering. Forslaget har til formål at sikre, at fonde mv. undergives samme regelsæt som det, der gælder for moderselskaber mv., der er skattepligtige efter selskabsskatteloven.

Lovforslaget indeholder derudover en række ændringer af teknisk og sproglig karakter.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.