L 34 Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, lov om socialtilsyn, lov om social service og barnets lov.

(Ændringer af regler på udlændingeområdet vedrørende indkvartering, ydelser og sociale indsatser m.v.).

Af: Udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad Bek (S)
Udvalg: Udlændinge- og Integrationsudvalget
Samling: 2024-25
Status: 2. beh./Direkte til 3. beh.

Betænkning

Afgivet: 06-12-2024

Afgivet: 06-12-2024

Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 6. december 2024

20241_l34_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 6. december 2024

1. Ændringsforslag

Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget. Danmarksdemokraternes, Det Konservative Folkepartis og Liberal Alliances medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1-3, herunder om deling af lovforslaget. Udlændinge- og integrationsministeren har stillet ændringsforslag nr. 4.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, M og RV) vil stemme imod ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.

Et mindretal i udvalget (DD, SF, LA, KF, EL, DF, ALT og SIU) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.

Et flertal i udvalget (S, V, M og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af ministeren stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (DD, LA og KF) indstiller det under B nævnte lovforslag til vedtagelse. Mindretallet indstiller det under A nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Hvis ændringsforslag nr. 1 om deling ikke vedtages, indstiller mindretallet lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (SF, EL, ALT og SIU) indstiller de under A og B nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede ændringsforslag. Hvis ændringsforslag nr. 1 om deling ikke vedtages, indstiller mindretallet lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag.

Et tredje mindretal i udvalget (DF) indstiller de under A og B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Hvis ændringsforslag nr. 1 om deling ikke vedtages, indstiller mindretallet lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme for det af ministeren stillede ændringsforslag.

Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti

Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at lovforslaget bør opdeles, så den del, der vedrører en udvidelse af lempelig adgang til privat indkvartering for mindreårige udlændinge i indkvarteringssystemet, behandles som et separat lovforslag, mens de øvrige elementer samles i et andet separat lovforslag.

DD, LA og KF mener, at indkvarteringen af mindreårige udlændinge i det danske asylsystem skal ske ud fra barnets tarv.

Men DD, LA og KF er samtidig yderst opmærksomme på, at bl.a. indkvarteringsforhold er en afgørende faktor for flygtninge og migranters valg af, hvor de vælger at søge asyl. Derfor frygter DD, LA og KF, at regeringens foreslåede lempelse, hvor mindreårige asylansøgere for fremtiden nemt vil kunne indkvarteres hos nærtstående familiemedlemmer frem for på et asylcenter, kan gøre Danmark til et mere attraktivt land at søge asyl i. Det mener DD, LA og KF er den forkerte vej at gå.

Det er vigtigt for DD, LA og KF, at regeringen ikke lemper den stramme udlændingepolitik i Danmark. Derfor kan DD, LA og KF ikke støtte dette element i lovforslaget, og derfor har DD, LA og KF fremsat et ændringsforslag, der medfører, at dette element behandles som et separat lovforslag.

Hvis der ikke findes flertal for at opdele dette lovforslag, vil DD, LA og KF gerne kritisere regeringens praksis med »bunkelovforslag«, der bl.a. medfører, at Folketingets partier ender med at stemme for tiltag, som de er imod, og som har meget lidt at gøre med hinanden.

Dansk Folkeparti

Dansk Folkepartis medlem af udvalget har gennemgået lovforslaget og finder anledning til at kommentere på de forslag og problemstillinger, der rejses i lovforslaget. DF anerkender behovet for justeringer i udlændingelovgivningen, men vi er samtidig nødt til at tage højde for de konsekvenser, som forslaget kan medføre for både vores udlændingepolitik og vores velfærdssamfund.

Udvidelse af privat indkvartering for mindreårige udlændinge

Vi ser med bekymring på regeringens forslag om at udvide mulighederne for privat indkvartering af mindreårige udlændinge hos nærtstående familiemedlemmer. Selv om intentionen om at skabe trygge rammer for børn kan forstås, åbner denne ordning for følgende risici:

- Der er en reel risiko for, at flere udlændinge vil forsøge at bringe børn til Danmark med henblik på at opnå opholdstilladelse gennem familiesammenføring. Dette kan skabe en farlig præcedens og gøre Danmark mere attraktivt for misbrug af asylsystemet.

- Når først et barn er indkvarteret hos familiemedlemmer, kan det føre til en situation, hvor flere familiemedlemmer søger at følge efter og incitamentet til at forlade Danmark mindskes markant.

Dansk Folkeparti mener, at det er afgørende at værne om en stram udlændingepolitik, der forhindrer sådanne utilsigtede konsekvenser.

Udvidelse af sociale indsatser for uledsagede mindreårige uden lovligt ophold

Regeringen foreslår at udvide de sociale indsatser for uledsagede mindreårige, der opholder sig i landet uden lovligt grundlag. Dette forslag finder DF stærkt problematisk af følgende årsager:

- At tildele yderligere ressourcer til en gruppe, der opholder sig ulovligt i Danmark, belaster vores velfærdssystem unødigt og sender et forkert signal.

- DF forstår, at mindreårige kan være i en sårbar situation, men deres ophold i Danmark har intet juridisk fundament. At udvide sociale tilbud til denne gruppe underminerer dansk lovgivning og strammer yderligere presset på velfærdssystemet.

Dansk Folkeparti fastholder, at velfærdsressourcerne skal forbeholdes de borgere, der har lovligt ophold i Danmark, og som bidrager til vores samfund.

Forslag om ligedeling af forsørgertillæg

Regeringens forslag om ligedeling af forsørgertillægget rejser spørgsmålet om, hvorfor udlændinge, der opholder sig i Danmark på midlertidigt grundlag, overhovedet skal modtage denne ydelse. Forsørgertillæg bør ikke udbetales til personer, der ikke kan forsørge sig selv, eller som opholder sig her midlertidigt. Danmark står over for et betydeligt pres på velfærdssystemet, og det er afgørende, at ydelser som forsørgertillæg forbeholdes danske borgere og udlændinge, der har opnået permanent ophold og bidrager til samfundet. Dansk Folkeparti mener, at en stram og konsekvent linje på dette område er nødvendig for at beskytte vores velfærdssystem og sikre, at skatteydernes penge bruges ansvarligt.

Overordnede konsekvenser af lovforslaget

Dansk Folkeparti vurderer, at de samlede ændringer i lovforslaget risikerer at underminere Danmarks stramme udlændingepolitik og belaste vores velfærdssamfund yderligere. Lovforslaget åbner for flere veje til misbrug af asyl- og opholdssystemet og sender et signal om, at Danmark er villig til at udvide ydelser og rettigheder til grupper uden lovligt ophold.

Dansk Folkeparti står fast på, at Danmarks interesser altid skal sættes først. Vi kan derfor ikke støtte lovforslaget i den nuværende form. Vi opfordrer regeringen til at genoverveje forslaget med henblik på at sikre en politik, der sætter klare grænser og beskytter vores velfærdssamfund.

Dansk Folkeparti anbefaler derfor at stemme imod lovforslaget.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

a

Ændringsforslag om deling af lovforslaget

Af et mindretal (DD, KF og LA), tiltrådt af et mindretal (SF, EL, DF, ALT og SIU):

1) Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:

A. »Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Udvidelse af lempelig adgang til privat indkvartering for mindreårige udlændinge, der opholder sig i indkvarteringssystemet)« omfattende § 1, nr. 3, § 5, stk. 1, og § 6.

B. »Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, lov om socialtilsyn, lov om social service og barnets lov (Ændringer af regler på udlændingeområdet på området for ydelser og sociale indsatser m.v.)« omfattende § 1, nr. 1, 2 og 4-19, og §§ 2-6.

[Forslag om deling af lovforslaget]

b

Ændringsforslag til det under A nævnte forslag

Til § 5

Af et mindretal (DD, KF og LA), tiltrådt af et mindretal (SF, EL, ALT og SIU):

2) I stk. 1 udgår », jf. dog stk. 2«.

[Konsekvensændring]

Til § 6

3) I § 6 udgår »§ 1«.

[Konsekvensændring]

c

Ændringsforslag til det udelte lovforslag

Til § 1

Af udlændinge- og integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, M og RV):

4) Efter nr. 6 indsættes:

»01. I § 56 a, stk. 1, indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:

»En udlænding under 18 år, der er samlevende eller har indgået ægteskab, religiøs vielse uden borgerlig gyldighed eller andet ægteskabslignende forhold, og som vurderes at være ledsaget af sin voksne partner, får udpeget en repræsentant til varetagelse af sine interesser.«

02. I § 56 a, stk. 2, 4. pkt., ændres »3. pkt.« til: »4. pkt.««

[Udpegning af personlig repræsentant og konsekvensændring som følge heraf]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det foreslås, at lovforslaget deles op i to lovforslag (A og B).

Ændringsforslaget vil indebære, at lovforslaget deles i to separate lovforslag og dermed udskilles til to selvstændige lovforslag.

Det foreslås, at elementet fra lovforslaget, der omhandler udvidelse af lempelig adgang til privat indkvartering for mindreårige udlændinge, der opholder sig i indkvarteringssystemet, udskilles til lovforslaget under A.

Efter en opdeling af lovforslaget som foreslået vil det under A nævnte lovforslag have titlen »Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Udvidelse af lempelig adgang til privat indkvartering for mindreårige udlændinge, der opholder sig i indkvarteringssystemet)« og omfatte § 1, nr. 3, § 5, stk. 1, og § 6.

Det foreslås, at de øvrige elementer fra lovforslaget, der omhandler ligedeling af forsørgertillæg, udvidelse af fradragsadgangen for oppebåret indkomst, klager over Udlændingestyrelsens modenhedsvurdering, ophør af hvervet som repræsentant for uledsagede mindreårige udlændinge, revidering af reglerne om iværksættelse af sociale indsatser for mindreårige udlændinge og unge udlændinge i alderen 18 til 22 år og udvidelse af socialtilsynets kompetence til at føre tilsyn med særindkvarteringssteder og steder med ekstern indkvartering, udskilles til lovforslaget under B.

Efter en opdeling af lovforslaget som foreslået vil det under B nævnte lovforslag have titlen »Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, lov om socialtilsyn, lov om social service og barnets lov (Ændringer af regler på udlændingeområdet på området for ydelser og sociale indsatser m.v.)« og omfatte § 1, nr. 1-2, og 4-19, og §§ 2-6.

Til nr. 2

Der er tale om konsekvensændringer som følge af ændringsforslag nr. 1.

Til nr. 3

Der er tale om konsekvensændringer som følge af ændringsforslag nr. 1.

Til nr. 4

Efter udlændingelovens § 56 a, stk. 1, 1. pkt., får en uledsaget udlænding under 18 år, der opholder sig her i landet, medmindre ganske særlige grunde taler derimod, udpeget en repræsentant til varetagelse af sine interesser.

Den personlig repræsentant kan træffe de samme beslutninger som en forældremyndighedsindehaver og skal varetage den mindreåriges interesser og yde støtte og vejlede den mindreårige.

Det foreslås efter § 56, stk. 1, 1. pkt., at indsætte et nyt punktum, hvorefter en udlænding under 18 år, der er samlevende eller har indgået ægteskab, religiøs vielse uden borgerlig gyldighed eller andet ægteskabslignende forhold, og som vurderes at være ledsaget af sin voksne partner, får udpeget en repræsentant til varetagelse af sine interesser.

Med den foreslåede ordning vil der således i alle tilfælde, hvor Udlændingestyrelsen har vurderet, at en mindreårig udlænding, der er samlevende eller har indgået ægteskab, religiøs vielse uden borgerlig gyldighed eller andet ægteskabslignende forhold, skal anses som ledsaget af den mindreåriges voksne partner, skulle udpeges en personlig repræsentant for den mindreårige til varetagelse af den mindreåriges interesser.

Den voksne partner vil efter forslaget ikke kunne udpeges som personlig repræsentant for den mindreårige.

Religiøs vielse uden borgerlig gyldighed skal forstås som en indstiftelse af et ægteskabslignende forhold under tilstedeværelse af en religiøs autoritet. Det er ikke en forudsætning, at der er underskrevet en form for ægteskabskontrakt.

Andet ægteskabslignende forhold skal forstås som en forbindelse mellem to mennesker, der indgås i henhold til regler, der gælder i en bestemt gruppe, og som indebærer, at parterne af denne gruppe vil blive anset for ægtefæller med tilhørende rettigheder og pligter over for hinanden. Reglerne kan både være skrevne og uskrevne.

En voksen partner skal forstås som en udlænding, der er samlevende eller har indgået ægteskab, religiøs vielse uden borgerlig gyldighed eller andet ægteskabslignende forhold med den pågældende udlænding under 18 år.

Det foreslås endvidere, at henvisningen til § 56 a, stk. 1, 3. pkt., i § 56 a, stk. 2, 4. pkt., ændres til en henvisning til § 56, stk. 1, 4. pkt. Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af den foreslåede tilføjelse af et 2. pkt. i § 56 a, stk. 1.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2024 og var til 1. behandling den 24. oktober 2024. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og Integrationsudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren sendte den 9. juli 2024 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm del - bilag 130, folketingsåret 2023-24. Den 3. oktober 2024 sendte udlændinge- og integrationsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 12 spørgsmål til udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Thomas Skriver Jensen (S) Bjørn Brandenborg (S) Frederik Vad (S) Louise Mehnke (S) Gunvor Wibroe (S) Malte Larsen (S) Anders Kronborg (S) fmd. Thomas Jensen (S) Hans Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Erling Bonnesen (V) Heidi Bank (V) Mohammad Rona (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Peter Skaarup (DD) Inger Støjberg (DD) Steffen Larsen (LA) Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Mikkel Bjørn (DF) nfmd. Karsten Hønge (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Mads Olsen (SF) Søren Søndergaard (EL) Zenia Stampe (RV) Helene Brydensholt (ALT)

Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)24
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)15
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)13
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Dansk Folkeparti (DF)7
Radikale Venstre (RV)6
Alternativet (ALT)5
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)6