Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 6. december 2024
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til
lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget.
Danmarksdemokraternes, Det Konservative Folkepartis og Liberal
Alliances medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1-3, herunder om deling af lovforslaget. Udlændinge- og
integrationsministeren har stillet ændringsforslag nr. 4.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M og RV) vil stemme imod ændringsforslag nr.
1 om deling af lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (DD, SF, LA, KF, EL, DF, ALT og SIU) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, V, M og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af ministeren stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DD, LA og KF) indstiller det under B nævnte
lovforslag til vedtagelse. Mindretallet
indstiller det under A nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Hvis
ændringsforslag nr. 1 om deling ikke vedtages, indstiller
mindretallet lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (SF, EL, ALT og SIU) indstiller de
under A og B nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Hvis ændringsforslag nr. 1 om deling
ikke vedtages, indstiller mindretallet lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (DF) indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Hvis ændringsforslag nr. 1 om deling ikke
vedtages, indstiller mindretallet lovforslaget til forkastelse ved
3. behandling, men vil stemme for det af ministeren stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti
Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances og
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at
lovforslaget bør opdeles, så den del, der
vedrører en udvidelse af lempelig adgang til privat
indkvartering for mindreårige udlændinge i
indkvarteringssystemet, behandles som et separat lovforslag, mens
de øvrige elementer samles i et andet separat
lovforslag.
DD, LA og KF mener, at indkvarteringen af
mindreårige udlændinge i det danske asylsystem skal ske
ud fra barnets tarv.
Men DD, LA og KF er samtidig yderst
opmærksomme på, at bl.a. indkvarteringsforhold er en
afgørende faktor for flygtninge og migranters valg af, hvor
de vælger at søge asyl. Derfor frygter DD, LA og KF,
at regeringens foreslåede lempelse, hvor mindreårige
asylansøgere for fremtiden nemt vil kunne indkvarteres hos
nærtstående familiemedlemmer frem for på et
asylcenter, kan gøre Danmark til et mere attraktivt land at
søge asyl i. Det mener DD, LA og KF er den forkerte vej at
gå.
Det er vigtigt for DD, LA og KF, at
regeringen ikke lemper den stramme udlændingepolitik i
Danmark. Derfor kan DD, LA og KF ikke støtte dette element i
lovforslaget, og derfor har DD, LA og KF fremsat et
ændringsforslag, der medfører, at dette element
behandles som et separat lovforslag.
Hvis der ikke findes flertal for at opdele
dette lovforslag, vil DD, LA og KF gerne kritisere regeringens
praksis med »bunkelovforslag«, der bl.a.
medfører, at Folketingets partier ender med at stemme for
tiltag, som de er imod, og som har meget lidt at gøre med
hinanden.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget har
gennemgået lovforslaget og finder anledning til at kommentere
på de forslag og problemstillinger, der rejses i
lovforslaget. DF anerkender behovet for justeringer i
udlændingelovgivningen, men vi er samtidig nødt til at
tage højde for de konsekvenser, som forslaget kan
medføre for både vores udlændingepolitik og
vores velfærdssamfund.
Udvidelse af privat
indkvartering for mindreårige udlændinge
Vi ser med bekymring på regeringens
forslag om at udvide mulighederne for privat indkvartering af
mindreårige udlændinge hos nærtstående
familiemedlemmer. Selv om intentionen om at skabe trygge rammer for
børn kan forstås, åbner denne ordning for
følgende risici:
- Der er en reel risiko for, at flere
udlændinge vil forsøge at bringe børn til
Danmark med henblik på at opnå opholdstilladelse gennem
familiesammenføring. Dette kan skabe en farlig
præcedens og gøre Danmark mere attraktivt for misbrug
af asylsystemet.
- Når først et barn er
indkvarteret hos familiemedlemmer, kan det føre til en
situation, hvor flere familiemedlemmer søger at følge
efter og incitamentet til at forlade Danmark mindskes markant.
Dansk Folkeparti mener, at det er
afgørende at værne om en stram
udlændingepolitik, der forhindrer sådanne utilsigtede
konsekvenser.
Udvidelse af sociale
indsatser for uledsagede mindreårige uden lovligt
ophold
Regeringen foreslår at udvide de
sociale indsatser for uledsagede mindreårige, der opholder
sig i landet uden lovligt grundlag. Dette forslag finder DF
stærkt problematisk af følgende årsager:
- At tildele yderligere ressourcer til en
gruppe, der opholder sig ulovligt i Danmark, belaster vores
velfærdssystem unødigt og sender et forkert
signal.
- DF forstår, at mindreårige
kan være i en sårbar situation, men deres ophold i
Danmark har intet juridisk fundament. At udvide sociale tilbud til
denne gruppe underminerer dansk lovgivning og strammer yderligere
presset på velfærdssystemet.
Dansk Folkeparti fastholder, at
velfærdsressourcerne skal forbeholdes de borgere, der har
lovligt ophold i Danmark, og som bidrager til vores samfund.
Forslag om ligedeling
af forsørgertillæg
Regeringens forslag om ligedeling af
forsørgertillægget rejser spørgsmålet om,
hvorfor udlændinge, der opholder sig i Danmark på
midlertidigt grundlag, overhovedet skal modtage denne ydelse.
Forsørgertillæg bør ikke udbetales til
personer, der ikke kan forsørge sig selv, eller som opholder
sig her midlertidigt. Danmark står over for et betydeligt
pres på velfærdssystemet, og det er afgørende,
at ydelser som forsørgertillæg forbeholdes danske
borgere og udlændinge, der har opnået permanent ophold
og bidrager til samfundet. Dansk Folkeparti mener, at en stram og
konsekvent linje på dette område er nødvendig
for at beskytte vores velfærdssystem og sikre, at
skatteydernes penge bruges ansvarligt.
Overordnede
konsekvenser af lovforslaget
Dansk Folkeparti vurderer, at de samlede
ændringer i lovforslaget risikerer at underminere Danmarks
stramme udlændingepolitik og belaste vores
velfærdssamfund yderligere. Lovforslaget åbner for
flere veje til misbrug af asyl- og opholdssystemet og sender et
signal om, at Danmark er villig til at udvide ydelser og
rettigheder til grupper uden lovligt ophold.
Dansk Folkeparti står fast på,
at Danmarks interesser altid skal sættes først. Vi kan
derfor ikke støtte lovforslaget i den nuværende form.
Vi opfordrer regeringen til at genoverveje forslaget med henblik
på at sikre en politik, der sætter klare grænser
og beskytter vores velfærdssamfund.
Dansk Folkeparti anbefaler derfor at stemme
imod lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal (DD,
KF og LA), tiltrådt af et mindretal (SF, EL, DF, ALT og SIU):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af udlændingeloven (Udvidelse af
lempelig adgang til privat indkvartering for mindreårige
udlændinge, der opholder sig i indkvarteringssystemet)«
omfattende § 1, nr. 3, § 5, stk. 1, og § 6.
B. »Forslag
til lov om ændring af udlændingeloven, lov om
socialtilsyn, lov om social service og barnets lov (Ændringer
af regler på udlændingeområdet på
området for ydelser og sociale indsatser m.v.)«
omfattende § 1, nr. 1, 2 og 4-19, og §§ 2-6.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 5
Af et mindretal (DD,
KF og LA), tiltrådt af et mindretal (SF, EL, ALT og SIU):
2) I
stk. 1 udgår », jf. dog
stk. 2«.
[Konsekvensændring]
Til § 6
3) I
§ 6 udgår »§
1«.
[Konsekvensændring]
c
Ændringsforslag til
det udelte lovforslag
Til § 1
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, M og RV):
4)
Efter nr. 6 indsættes:
»01. I §
56 a, stk. 1, indsættes efter 1. pkt. som nyt
punktum:
»En udlænding under 18 år, der er
samlevende eller har indgået ægteskab, religiøs
vielse uden borgerlig gyldighed eller andet ægteskabslignende
forhold, og som vurderes at være ledsaget af sin voksne
partner, får udpeget en repræsentant til varetagelse af
sine interesser.«
02. I
§ 56 a, stk. 2, 4. pkt.,
ændres »3. pkt.« til: »4.
pkt.««
[Udpegning af personlig
repræsentant og konsekvensændring som følge
heraf]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det
foreslås, at lovforslaget deles op i to lovforslag (A og
B).
Ændringsforslaget vil indebære, at lovforslaget deles i
to separate lovforslag og dermed udskilles til to
selvstændige lovforslag.
Det
foreslås, at elementet fra lovforslaget, der omhandler
udvidelse af lempelig adgang til privat indkvartering for
mindreårige udlændinge, der opholder sig i
indkvarteringssystemet, udskilles til lovforslaget under A.
Efter en
opdeling af lovforslaget som foreslået vil det under A
nævnte lovforslag have titlen »Forslag til lov om
ændring af udlændingeloven (Udvidelse af lempelig
adgang til privat indkvartering for mindreårige
udlændinge, der opholder sig i indkvarteringssystemet)«
og omfatte § 1, nr. 3, § 5, stk. 1, og § 6.
Det
foreslås, at de øvrige elementer fra lovforslaget, der
omhandler ligedeling af forsørgertillæg, udvidelse af
fradragsadgangen for oppebåret indkomst, klager over
Udlændingestyrelsens modenhedsvurdering, ophør af
hvervet som repræsentant for uledsagede mindreårige
udlændinge, revidering af reglerne om
iværksættelse af sociale indsatser for
mindreårige udlændinge og unge udlændinge i
alderen 18 til 22 år og udvidelse af socialtilsynets
kompetence til at føre tilsyn med
særindkvarteringssteder og steder med ekstern indkvartering,
udskilles til lovforslaget under B.
Efter en opdeling af lovforslaget som
foreslået vil det under B nævnte lovforslag have titlen
»Forslag til lov om ændring af udlændingeloven,
lov om socialtilsyn, lov om social service og barnets lov
(Ændringer af regler på udlændingeområdet
på området for ydelser og sociale indsatser
m.v.)« og omfatte § 1, nr. 1-2, og 4-19, og §§
2-6.
Til nr. 2
Der er tale om
konsekvensændringer som følge af ændringsforslag
nr. 1.
Til nr. 3
Der er tale om
konsekvensændringer som følge af ændringsforslag
nr. 1.
Til nr. 4
Efter udlændingelovens § 56 a,
stk. 1, 1. pkt., får en uledsaget udlænding under 18
år, der opholder sig her i landet, medmindre ganske
særlige grunde taler derimod, udpeget en repræsentant
til varetagelse af sine interesser.
Den personlig repræsentant kan
træffe de samme beslutninger som en
forældremyndighedsindehaver og skal varetage den
mindreåriges interesser og yde støtte og vejlede den
mindreårige.
Det foreslås efter § 56, stk. 1,
1. pkt., at indsætte et nyt punktum, hvorefter en
udlænding under 18 år, der er samlevende eller har
indgået ægteskab, religiøs vielse uden borgerlig
gyldighed eller andet ægteskabslignende forhold, og som
vurderes at være ledsaget af sin voksne partner, får
udpeget en repræsentant til varetagelse af sine
interesser.
Med den foreslåede ordning vil der
således i alle tilfælde, hvor Udlændingestyrelsen
har vurderet, at en mindreårig udlænding, der er
samlevende eller har indgået ægteskab, religiøs
vielse uden borgerlig gyldighed eller andet ægteskabslignende
forhold, skal anses som ledsaget af den mindreåriges voksne
partner, skulle udpeges en personlig repræsentant for den
mindreårige til varetagelse af den mindreåriges
interesser.
Den voksne partner vil efter forslaget ikke
kunne udpeges som personlig repræsentant for den
mindreårige.
Religiøs vielse uden borgerlig
gyldighed skal forstås som en indstiftelse af et
ægteskabslignende forhold under tilstedeværelse af en
religiøs autoritet. Det er ikke en forudsætning, at
der er underskrevet en form for ægteskabskontrakt.
Andet ægteskabslignende forhold skal
forstås som en forbindelse mellem to mennesker, der
indgås i henhold til regler, der gælder i en bestemt
gruppe, og som indebærer, at parterne af denne gruppe vil
blive anset for ægtefæller med tilhørende
rettigheder og pligter over for hinanden. Reglerne kan både
være skrevne og uskrevne.
En voksen partner skal forstås som en
udlænding, der er samlevende eller har indgået
ægteskab, religiøs vielse uden borgerlig gyldighed
eller andet ægteskabslignende forhold med den
pågældende udlænding under 18 år.
Det foreslås endvidere, at
henvisningen til § 56 a, stk. 1, 3. pkt., i § 56 a, stk.
2, 4. pkt., ændres til en henvisning til § 56, stk. 1,
4. pkt. Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af
den foreslåede tilføjelse af et 2. pkt. i § 56 a,
stk. 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober
2024 og var til 1. behandling den 24. oktober 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge-
og Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 9. juli 2024
dette udkast til udvalget, jf. UUI alm del - bilag 130,
folketingsåret 2023-24. Den 3. oktober 2024 sendte
udlændinge- og integrationsministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
12 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Thomas Skriver Jensen (S)
Bjørn Brandenborg (S) Frederik Vad (S) Louise Mehnke (S)
Gunvor Wibroe (S) Malte Larsen (S) Anders Kronborg (S) fmd. Thomas Jensen (S) Hans Andersen
(V) Preben Bang Henriksen (V) Erling Bonnesen (V) Heidi Bank (V)
Mohammad Rona (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda
Høegh-Dam (SIU) Peter Skaarup (DD) Inger Støjberg
(DD) Steffen Larsen (LA) Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD)
Mikkel Bjørn (DF) nfmd.
Karsten Hønge (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Mads Olsen
(SF) Søren Søndergaard (EL) Zenia Stampe (RV) Helene
Brydensholt (ALT)
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |