L 35 Forslag til lov om ændring af lov om fødevarer og dyrevelfærdsloven.

(Ændring af takster i betalingsbestemmelser til finansiering af fødevare- og dyrevelfærdskontrol m.v.).

Af: Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V)
Udvalg: Miljø- og Fødevareudvalget
Samling: 2024-25
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 03-10-2024

Fremsat: 03-10-2024

Fremsat den 3. oktober 2024 ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (Jacob Jensen)

20241_l35_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 3. oktober 2024 ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (Jacob Jensen)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om fødevarer og dyrevelfærdsloven

(Ændring af takster i betalingsbestemmelser til finansiering af fødevare- og dyrevelfærdskontrol m.v.)

§ 1

I lov om fødevarer, jf. lovbekendtgørelse nr. 1033 af 5. juli 2023, foretages følgende ændringer:

1. I § 45, stk. 5, 1. pkt., ændres »563 kr.« til: »583 kr.«

2. I § 45, stk. 6, 1. pkt., ændres »9.814 kr.« til: »10.944 kr.«, og »786 kr.« ændres til: »877 kr.«

3. I § 45, stk. 7, 1. pkt., ændres »718 kr.« til: »801 kr.«

4. I § 45, stk. 9, indsættes som 2. pkt.: »Ministeren kan endvidere fastsætte regler om helt eller delvis at undlade opkrævning efter stk. 5, 6 og 7.«

§ 2

I dyrevelfærdsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 61 af 19. januar 2024, som ændret ved lov nr. 661 af 11. juni 2024, foretages følgende ændringer:

1. I § 43, stk. 3, nr. 1, ændres »3.168 kr.« til: »3.986 kr.«

2. I § 43, stk. 3, nr. 2, ændres »3.128 kr.« til: »3.999 kr.«

3. I § 43, stk. 3, nr. 3, 1. pkt., ændres »1.962 kr.« til: »2.017 kr.«

4. I § 43, stk. 3, nr. 4, ændres »1.145 kr.« til: »1.442 kr.«

5. I § 43, stk. 3, nr. 5, ændres »1.131 kr.« til: »1.447 kr.«

6. I § 43, stk. 3, nr. 6, 1. pkt., ændres »710 kr.« til: »730 kr.«

§ 3

Loven træder i kraft den 1. januar 2025.

§ 4

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men § 1 kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger. § 1 kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
 
2.1. Bestemmelser i fødevareloven om betaling vedrørende kampagnekontrol, kosttilskudskontrol og Fødevarestyrelsens rejsehold
  
2.1.1. Gældende ret
  
2.1.2. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris overvejelser og den foreslåede ordning
   
2.1.2.1. Justering af betaling til kontrolkampagner
   
2.1.2.2. Ændring af taksten for betaling til kosttilskudskontrollen
   
2.1.2.3. Ændring af betaling til delvis finansiering af Fødevarestyrelsens rejsehold med speciale i efterforskning og regnskabskontrol
   
2.1.2.4. Bestemmelse om helt eller delvis at undlade opkrævning
 
2.2. Bestemmelser i dyrevelfærdsloven om betaling for ordinær kontrol af dyrevelfærd i besætninger
  
2.2.1. Gældende ret
  
2.2.2. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema


1. Indledning

Med lovforslaget lægges der op til, at en række lovbestemmelser, som fastsætter takster for betaling for kontrol m.v. på Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris område, ændres. Det drejer sig om bestemmelser i lov om fødevarer (herefter fødevareloven) og dyrevelfærdsloven.

I fødevareloven foreslås det at nedsætte taksten for kontrolkampagner for at sikre balance på ordningen, jf. budgetvejledningens regler om at sikre balance mellem indtægter og udgifter. Desuden justeres taksterne for styrket kontrol med kosttilskud og delvis finansiering af Fødevarestyrelsens rejsehold med satsen for den årlige pris- og lønregulering, som er fastsat af Finansministeriet for det generelle pris- og lønindeks. Endvidere foreslås det, at der indsættes en bemyndigelse til at fastsætte regler om helt eller delvis at undlade opkrævning af taksterne med henblik på at opnå balance mellem indtægter og udgifter.

I dyrevelfærdsloven foreslås det, at taksterne for kontrol af dyrevelfærd i besætninger med grise og kvæg hæves med henblik på finansiering af den øgede kontrol, jf. den politiske aftale af 9. februar 2024 om dyrevelfærd 2024-2027 ("Sammen om Dyrene") (herefter "dyrevelfærdsaftalen") mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet.

For alle de foreslåede takster gælder det, at de fastsættes i overensstemmelse med reglerne i Finansministeriets budgetvejledning således, at der tilstræbes fuld dækning for de omkostninger, der er forbundet med det pågældende kontrolområde.

2. Lovforslagets hovedpunkter

2.1. Bestemmelser i fødevareloven om betaling vedrørende kampagnekontrol, kosttilskudskontrol og Fødevarestyrelsens rejsehold

2.1.1. Gældende ret

Det følger af fødevarelovens § 45, stk. 2, at ministeren kan fastsætte regler om opkrævning og betaling af afgifter og gebyrer til dækning af omkostninger ved tilsyn og kontrol efter loven eller regler udstedt i medfør af loven eller i henhold til forordninger udstedt af Den Europæiske Union vedrørende de af loven omfattede forhold, herunder for særligt belastende kontrol samt ekstraordinære tilsyn, kontrol og analyser eller anden særlig kontrol.

Efter § 45, stk. 5, 1. pkt., skal offentlige institutioner og momsregistrerede virksomheder, der er autoriserede eller registrerede som fødevarevirksomhed, bortset fra primærproducenter, betale et årligt beløb på 563 kr. til finansiering af Fødevarestyrelsens kontrolkampagner.

Det følger endvidere af § 45, stk. 6, 1. pkt., at virksomheder, der har anmeldt et eller flere kosttilskud til forhandling i Danmark, og som har en årlig omsætning på over 50.000 kr., skal betale et årligt beløb på 9.814 kr. pr. virksomhed og et årligt beløb på 786 kr. pr. anmeldt kosttilskud til dækning af omkostningerne i forbindelse med styrket kontrol af kosttilskud og handel hermed.

Efter § 45, stk. 7, 1. pkt., skal fødevareengrosvirksomheder betale et årligt beløb på 718 kr. til delvis finansiering af Fødevarestyrelsens rejsehold med speciale i efterforskning og regnskabskontrol.

Det fremgår endvidere af § 45, stk. 5-7, at taksterne pris- og lønreguleres årligt pr. 1. januar med den sats, som er fastsat af Finansministeriet for det generelle pris- og lønindeks. Det regulerede beløb afrundes til nærmeste hele kronebeløb og offentliggøres ved bekendtgørelse.

De regulerede takster fremgår af den til enhver tid gældende bekendtgørelse om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v. Taksterne fremgår aktuelt af bekendtgørelse nr. 93 af 29. januar 2024 om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v.

2.1.2. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris overvejelser og den foreslåede ordning

2.1.2.1. Justering af betaling til kontrolkampagner

Taksten for finansiering af Fødevarestyrelsens kontrolkampagner er fastsat direkte i fødevarelovens § 45, stk. 5, 1. pkt. Ændringer af taksten med henblik på at skabe balance mellem kontroludgifter og de opkrævede betalinger skal derfor ske ved lovændring.

Der er sket en reduktion i udgifterne til Fødevarestyrelsens kontrolkampagner, som finansieres ved den takst, som fremgår af fødevarelovens § 45, stk. 5, 1. pkt., og som opkræves fra offentlige institutioner og momsregistrerede virksomheder, der er autoriserede eller registrerede som fødevarevirksomhed, bortset fra primærproducenter. Reduktionen skyldes, at udgifterne til visse kemiske analyser er blevet overført til en anden kontrolordning. Baggrunden herfor er EU-regler, som trådte i kraft i 2023, og som medførte, at kontrollen skal gennemføres som en fast årlig kontrolaktivitet. Dermed opfylder kontrollen ikke betingelserne for at være en kontrolkampagne, og overføres i stedet til ordningen "Ordinær kontrol i engros". Som følge heraf er udgifter til kontrolkampagner reduceret med ca. 2,0 mio. kr. årligt, og taksten for kontrolkampagner i § 45, stk. 5, skal derfor justeres. Gebyret for Fødevarestyrelsens engroskontrol fastsættes i den til enhver tid gældende bekendtgørelse om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v. efter bemyndigelse i fødevarelovens § 45, stk. 2. Gebyret, som fremgår af § 28, stk. 1, i den nugældende bekendtgørelse nr. 93 af 29. januar 2024 om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v., er justeret som følge af flytningen af gebyret for de kemiske analyser.

Fødevarelovens § 45, stk. 5, 2. pkt., indeholder hjemmel til, at taksten pris- og lønreguleres årligt pr. 1. januar med den sats, som er fastsat af Finansministeriet for det generelle pris- og lønindeks. Det regulerede beløb afrundes til nærmeste hele kronebeløb og offentliggøres ved bekendtgørelse. Taksten er i overensstemmelse hermed reguleret til 611 kr. pr. virksomhed i prisniveau 2024, jf. § 35 i bekendtgørelse nr. 93 af 29. januar 2024 om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v.

På grund af de reducerede kontroludgifter til kontrolkampagner foreslås det, at taksten i § 45, stk. 5, stk. 1, nedsættes. Det foreslås i den forbindelse, at taksten i lovens § 45, stk. 5, 1. pkt., i overensstemmelse med bestemmelsen i § 45, stk. 5, 2. pkt., om pris- og lønregulering, reguleres til det gældende prisniveau i 2025, og herefter udgør 583 kr. pr. virksomhed.

2.1.2.2. Ændring af betaling til kosttilskudskontrollen

Det fremgår af § 45, stk. 6, 2. pkt., at taksterne i § 45, stk. 6, 1. pkt., pris- og lønreguleres årligt pr. 1. januar med den sats, som er fastsat af Finansministeriet for det generelle pris- og lønindeks. De regulerede beløb afrundes til nærmeste hele kronebeløb og offentliggøres ved bekendtgørelse. Taksterne, som i § 45, stk. 6, 1. pkt., er fastsat til 9.814 kr. pr. virksomhed og 786 kr. pr. kosttilskud i prisniveau 2022, er i overensstemmelse hermed reguleret til henholdsvis 10.646 kr. og 853 kr. i prisniveau 2024, jf. § 69, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 93 af 29. januar 2024 om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v.

Det foreslås på den baggrund, at taksterne i lovens § 45, stk. 6, 1. pkt., i overensstemmelse med bestemmelsen i § 45, stk. 6, 2. pkt., om pris- og lønregulering, reguleres til det gældende prisniveau i 2025, og herefter udgør 10.944 kr. pr. virksomhed og 877 kr. pr. kosttilskud.

2.1.2.3. Ændring af taksten til delvis finansiering af Fødevarestyrelsens rejsehold

Det fremgår af § 45, stk. 7, 2. pkt., at taksten i § 45, stk. 7, 1. pkt., pris- og lønreguleres årligt pr. 1. januar med den sats, som er fastsat af Finansministeriet for det generelle pris- og lønindeks. Det regulerede beløb afrundes til nærmeste hele kronebeløb og offentliggøres ved bekendtgørelse. Taksten, som i lovens § 45, stk. 7, 1. pkt., er fastsat til 718 kr. pr. virksomhed i prisniveau 2022, er i overensstemmelse hermed reguleret til 779 kr. pr. virksomhed i prisniveau 2024, jf. § 68, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 93 af 29. januar 2024 om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v.

Det foreslås på den baggrund, at taksten i lovens § 45, stk. 7, 1. pkt., i overensstemmelse med bestemmelsen i § 45, stk. 7, 2. pkt., om pris- og lønregulering, reguleres til det gældende prisniveau i 2025, og herefter udgør 801 kr. pr. virksomhed.

2.1.2.4. Bestemmelse om helt eller delvis at undlade opkrævning

Med henblik på at sikre balance mellem kontroludgifter og de opkrævede takster, kan der være behov for at undlade at opkræve betaling eller alene opkræve delvis dækkende betaling. I § 53 a, stk. 3, i lov om hold af dyr, § 43, stk. 5, i dyrevelfærdsloven, § 36 c, stk. 3, i lov om dyrlæger og § 15, stk. 4, i lov om dyreforsøg er der bestemmelser, som bemyndiger ministeren til at fastsætte regler om helt eller delvis at undlade opkrævning af betaling. På denne baggrund foreslås en tilsvarende bestemmelse indsat i fødevareloven. Det foreslås således, at ministeren bemyndiges til at fastsætte regler om helt eller delvis at undlade opkrævning af betaling for så vidt angår fødevarekontrol efter stk. 5-7.

2.2. Bestemmelser i dyrevelfærdsloven om betaling for ordinær kontrol af dyrevelfærd i besætninger

2.2.1. Gældende ret

Det følger af dyrevelfærdslovens § 43, stk. 3, at ejere af dyrehold for den ordinære kontrol af dyrevelfærd i besætninger som pr. 1. februar er registreret i Det Centrale Husdyrbrugsregister (CHR), betaler et årligt beløb på:

1) 3.168 kr. for ejere af dyrehold, hvor mindst én besætning er en kvægbesætning af en størrelse på over 40 dyr.

2) 3.128 kr. for ejere af dyrehold, som ikke er omfattet af nr. 1, og hvor mindst én besætning er en grisebesætning af en størrelse på over 40 dyr.

3) 1.962 kr. for ejere af dyrehold, som ikke er omfattet af nr. 1 eller 2, og hvor mindst én besætning har en størrelse på over 40 dyr, for fjerkræ dog 2.000 dyr. 1. pkt. gælder ikke for akvakultur, kameler, heste, kaniner, humlebier, hønsehold, der alene producerer æg til anvendelse i egen husholdning, eller slagtefjerkræ, der ikke leveres til fjerkræslagteri.

4) 1.145 kr. for ejere af dyrehold, som ikke er omfattet af nr. 1-3, og hvor mindst én besætning er en kvægbesætning af en størrelse på mindst 10 dyr.

5) 1.131 kr. for ejere af dyrehold, som ikke er omfattet af nr. 1-4, og hvor mindst én besætning er en grisebesætning af en størrelse på mindst 10 dyr.

6) 710 kr. for ejere af dyrehold, som ikke er omfattet af nr. 1-5, og hvor mindst én besætning har en størrelse på mindst 10 dyr. 1. pkt. gælder ikke for akvakultur, kameler, heste, kaniner, humlebier, hønsehold, der alene producerer æg til anvendelse i egen husholdning, eller slagtefjerkræ, der ikke leveres til fjerkræslagteri.

Det følger af § 43, stk. 7, at beløbene i § 43, stk. 3, årligt pr. 1. januar bliver pris- og lønreguleret med den sats for det generelle pris- og lønindeks, der er fastsat af Finansministeriet. Det regulerede beløb afrundes til nærmeste hele kronebeløb og offentliggøres ved bekendtgørelse. Den regulerede takst fremgår af den til enhver tid gældende bekendtgørelse om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v. Taksten fremgår aktuelt af § 24, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 93 af 29. januar 2024 om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v.

Kontrollen gennemføres ved en række kontrolindsatser, herunder bl.a. stikprøvebaseret basiskontrol, prioriteret indsats og kampagnekontrol.

I tillæg til den stikprøvebaserede basiskontrol gennemfører Fødevarestyrelsen også andre kontrolindsatser, herunder prioriteret indsats og kampagnekontrol, der sikrer, at styrelsen kan fokusere kontrollen mod aktuelle risici, behov og udfordringer med dyrevelfærden i besætninger, herunder grise- og kvægbesætninger.

2.2.2. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris overvejelser og den foreslåede ordning

Fødevarestyrelsens kontrolresultater viser, at der i en stor del af grise- og kvægbesætningerne er udfordringer med at overholde lovgivningen.

I perioden fra den 1. august 2021 til den 31. december 2024 er basiskontrollen med dyrevelfærd i grise- og kvægbesætninger øget. Det samlede nuværende kontroltryk for den stikprøvebaserede basiskontrol svarer til, at de enkelte grise- og kvægbesætninger som udgangspunkt kontrolleres ca. hvert 10. år. Sanktionsniveauet er dog stadig højt. Der er således fortsat behov for at styrke indsatsen for bedre dyrevelfærd i de danske grise- og kvægbesætninger.

Det fremgår af dyrevelfærdsaftalens initiativ nr. 9, at et øget kontroltryk forventes at øge incitamentet til regelefterlevelse. Aftalepartierne er således enige om at øge kontroltrykket, så grise- og kvægbesætninger som udgangspunkt kontrolleres hvert 5. år. Kontrollen tilrettelægges ved en kombination af kontrolindsatser under hensyn til aktuelle risici, behov og udfordringer med dyrevelfærden i grise- og kvægbesætninger.

For at tilvejebringe finansieringen til at udmønte dyrevelfærdsaftalens initiativ nr. 9 er der behov for at ændre taksterne i dyrevelfærdslovens § 43, stk. 3, nr. 1, 2, 4 og 5, der opkræves af ejere af besætninger med kvæg eller grise. Der er ikke behov for at ændre taksterne i nr. 3 og 6 med henblik på at finansiere dyrevelfærdsaftalens initiativ nr. 9, da disse vedrører andre dyrearter.

Den øgede kontrol forventes igangsat fra den 1. januar 2025. Merudgifterne i forbindelse med den øgede kontrol finansieres ved, at taksterne hæves fra den 1. januar 2025.

Den styrkede kontrol med dyrevelfærden i grise- og kvægbesætninger medfører budgetterede merudgifter på 5,0 mio. kr. årligt (prisniveau 2024). Forslaget om at hæve taksterne fsva. den ordinære dyrevelfærdskontrol skal ses i sammenhæng med det andet delelement i initiativ nr. 9 i dyrevelfærdsaftalen, hvorefter det er besluttet at afskaffe den anden opfølgende kontrol på veterinærområdet. Initiativet er samlet set udgiftsneutralt for erhvervet.

Herudover foreslås det at justere alle takster i § 43, stk. 3, med henblik på pris- og lønregulering til det gældende prisniveau i 2025.

3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner

Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner, fordi udgifterne til kontrol finansieres af de opkrævede beløb. Lovforslaget medfører ikke behov for it-anskaffelser eller tilpasning af eksisterende it-systemer. Lovforslaget følger principperne for digitaliseringsklar lovgivning.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

De foreslåede ændringer forventes at medføre, at erhvervets samlede betaling øges med 3,0 mio. kr. årligt i forhold til 2024. Ændringen på 3,0 mio. kr. er i 2024-niveau.

De 3,0 mio. kr. består af en reduktion af betalingen for kampagnekontrol på 2,0 mio. kr., som følge af forslaget til ændring af lov om fødevarer samt en merudgift på 5,0 mio. kr. vedrørende kontrol af dyrevelfærd, som følger af forslaget til ændring af dyrevelfærdsloven.

Innovations- og Iværksættertjekket er ikke relevant for lovforslaget, fordi forslaget ikke påvirker virksomheders eller iværksætteres muligheder for at teste, udvikle og anvende nye teknologier og innovation.

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har vurderet, at de pågældende ændringer sker i form af afgifter eller skatter.

5. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

6. Klimamæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.

7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljø- eller naturmæssige konsekvenser.

8. Forholdet til EU-retten

Det fremgår af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/625 af 15. marts 2017 om offentlig kontrol og andre officielle aktiviteter med henblik på at sikre anvendelsen af fødevare- og foderstoflovgivningen og reglerne for dyresundhed og dyrevelfærd, plantesundhed og plantebeskyttelsesmidler, om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 999/2001, (EF) nr. 396/2005, (EF) nr. 1069/2009, (EF) nr. 1107/2009, (EU) nr. 1151/2012, (EU) nr. 652/2014, (EU) 2016/429 og (EU) 2016/2031, Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 og (EF) nr. 1099/2009 samt Rådets direktiv 98/58/EF, 1999/74/EF, 2007/43/EF, 2008/119/EF og 2008/120/EF og om ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 854/2004 og (EF) nr. 882/2004, Rådets direktiv 89/608/EØF, 89/662/ EØF, 90/425/EØF, 91/496/EØF, 96/23/EF, 96/93/EF og 97/78/EF og Rådets afgørelse 92/438/EØF (forordningen om offentlig kontrol) (herefter kontrolforordningen), at gebyrer og afgifter bør dække, men ikke overstige de kompetente myndigheders omkostninger, herunder indirekte omkostninger, ved offentlig kontrol. De betalingsordninger, som er omhandlet i lovforslagets §§ 1-2, er omfattet af kontrolforordningen.

9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.

Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 22. august til den 10. september 2024 (20 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:

A/S Mortalin, Advokatrådet, Akademisk Arkitektforening, Alternativfondet, ANIMA, Anticimex A/S, Applia, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Astma-Allergi Forbundet, Bager- og Konditormestre i Danmark, Bech Food - DinFødevarekonsulent, Biodynamisk Forbrugersammenslutning, Boesen Food Consulting, Brancheforeningen for farmaceutiske industrivirksomheder i Danmark, Brancheforeningen for Kaffe og The, Brancheforeningen for Lægemiddelvirksomheder i Danmark (LIF), Bryggeriforeningen, Bureau Veritas - filial af Bureau Veritas Frankrig, Center for Miljø og Toksologi på DHI Vand - Miljø - Sundhed, Certificerende organers forum (COF), Comida Fødevarerådgivning, Coop Danmark, Dacopa, DAKA, DAKOFO, DANAK, Danish Agro, Danish Seafood Association (DSA), Danmarks Apotekerforening, Danmarks Biavlerforening, Danmarks civile Hundeførerforening (DcH), Danmarks Farve- og Lakindustri, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Restauranter og Cafeer, Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk Akvakultur, Dansk Akvarieunion, Dansk Erhverv, Dansk Fåreavl, Dansk Galop, Dansk Gede Union, Dansk Hunderegister, Dansk Industri, Dansk Kennel Klub, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Planteværn, Dansk Rideforbund, Dansk Skalddyrcenter, Dansk Terrier Klub, Dansk Transport og Logistik (DTL), Dansk Travsports Centralforbund, Dansk Træforening, Dansk Veterinær Konsortium-KU, Danske Advokater, Danske Erhvervsakademier, Danske Fugleforeninger, Danske Kartofler, Danske Lammeproducenter, Danske Mink, Danske Regioner, Danske Slagtermestre, Danske Speditører, Danske Svineproducenter, Danske Universiteter, Danske Ørredsøer, DAZA (Danske Zoologiske Haver og Akvarier), DCA - Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, De Samvirkende Købmænd, Den Danske Brancheorganisation for Vitalmidler, Den Danske Dyrlægeforening (DDD), Det Danske Fjerkræråd (JNL), Det Dyreetiske Råd, Det Veterinære Sundhedsråd, DI Fødevarer, DI Handel, Diabetesforeningen, DinSmiley, DTU-Fødevareinstituttet, Dyrefondet, Dyreforsøgstilsynet, Dyrenes Beskyttelse, Dyrenes Velfærd, Dyreværnsorganisationernes Samarbejdsorganisation (doso), E-Branchekoden ApS, ECSCOM/Kim Iversen, EFSA - Effektiv Food Safety Advise, EMCON, ERFA-gruppen for Helsekostbranchen, eSmiley, Eurofins Milk Testing Denmark A/S, Eurofins Miljø A/S, Eurofins Steins Laboratorium A/S, Faglig Fælles Forbund 3F, Fair Dog, Fairtrade Mærket, Felis Danica, Fokus på Dyr, Food Consult Nordic, Food Diagnostics A/S, Foodcare, FoodEfficiency, Forbrugerrådet Tænk, Force Technology, Foreningen af Tilsynsfunktionærer, Foreningen Eksotiske Pattedyr, Foreningen for Biodynamisk Jordbrug (biodynamisk), Foreningen Frit Fjerkræ, Foreningen Muslingeerhvervet (FME), Frie Bønder Levende Land, FS-C.dk (Food Safety Consult), Fødevare og Egenkontrol, Fødevaredanmark, FødevareExperten, Fødevarekonsulenten v/Jytte Høyrup, Fødevarer til Medicinske Formål (FMF), Gigtforeningen, Greenpeace Danmark, Grøn Hverdag, Grønlands Selvstyre, Hatting-KS A/S, Haveselskabet, HELSAM, Helsebranchens Leverandørforening, Hestens Værn, Hjerteforeningen, Horesta, Højmarkslaboratoriet A/S, International Transport Danmark, ISI Food Protection, Kantineledernes Landsklub, Kelsen Group, KGH CUSTOMS SERVICES Danmark, KGH CUSTOMS SERVICES Sverige, Kliniske Diætister, Kopenhagen fur, Kommunernes Landsforening, Kosmetik- og hygiejnebranchen, Kost & Ernæringsforbundet, Kost, Motion & Sund fornuft (KMS), Kraftvaerk Foodtech ApS, Kræftens Bekæmpelse, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, Landsforeningen Forsøgsdyrenes Værn, Landsforeningen Komitéen mod Dyreforsøg, Landskontoret for Heste, Lolex ApS, Maistic Bio Group, Marine Ingredients, Mejeriforeningen (ddb), Møllers Fødevarerådgivning, Nemhygiejne, Ninkovich Consult ApS, NOAHs Sekretariat (noah), NOPALAX, Nordic Petfood Association (NPFA), Nyt Hesteliv, Nærbutikkernes Landsforening, OASA, Ostehandlerforeningen for Danmark, Pernod Ricard Denmark, Plantebranchen, Plastindustrien i Danmark, QFish/Foreningen af Fiskeauktioner og Samlecentraler i Danmark, Quality Consulting Denmark, Rådet for Bedre Hygiejne, Salling Group, SAMMARK, SEDAN, SEGES, SGS Analytics Denmark A/S, Sills & Løndal Rådgivning ApS, Smiley-One, SPF-Danmark, Statens Seruminstitut, Stop Spild Af Mad, Sundhedsrådet, Teknologisk Institut, Tænketanken Frej, VAREFAKTA, Videncenter For Svineproduktion, VikingGenetics, ViNordic - Veterinary Industry Nordic, World Animal Protection Danmark, WWF Verdensnaturfonden og Økologisk Landsforening.

Lovforslagets forkortede høringsperiode skyldes det forhold, at grundlaget for beregningen af det eksakte takstniveau først sent på året kunne tilvejebringes.

 
10. Sammenfattende skema
 
Positive konsekvenser/mindre udgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
De foreslåede ændringer i taksterne forventes at medføre, at erhvervets samlede betaling øges med 3,0 mio. kr. årlig i forhold til i dag.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget vurderes at være i overensstemmelse med EU-rettens regler om offentlig kontrol og andre officielle aktiviteter (forordningen om offentlig kontrol)
Er i strid med de fem principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant omfang også gælder ved implementering af ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X)
Ja
Nej
X


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Efter § 45, stk. 5, 1. pkt., i fødevareloven skal offentlige institutioner og momsregistrerede virksomheder, der er autoriserede eller registrerede som fødevarevirksomhed, bortset fra primærproducenter, betale en årlig takst til finansiering af Fødevarestyrelsens kontrolkampagner. Taksten i fødevarelovens § 45, stk. 5, 1. pkt., er på 563 kr. i prisniveau 2022. Endvidere er der i § 45, stk. 5, 2. pkt., hjemmel til, at taksten pris- og lønreguleres årligt pr. 1. januar med den sats, som er fastsat af Finansministeriet for det generelle pris- og lønindeks. Taksten er i overensstemmelse hermed reguleret til 611 kr. pr. virksomhed i prisniveau 2024, jf. § 35 i bekendtgørelse nr. 93 af 29. januar 2024 om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v.

Udgifterne til visse kemiske analyser er på baggrund af ændrede EU-regler blevet overført til en anden kontrolordning, hvilket har medført en reduktion af udgifterne til Fødevarestyrelsens kontrolkampagner.

Det foreslås derfor, at taksten i fødevarelovens § 45, stk. 5, 1. pkt., ændres fra 563 kr. til 583 kr., hvilket betyder, at offentlige institutioner og momsregistrerede virksomheder, der er autoriserede eller registrerede som fødevarevirksomhed, bortset fra primærproducenter, årligt skal betale 583 kr. i prisniveau 2025 til finansiering af Fødevarestyrelsens kontrolkampagner.

Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.

Til nr. 2

Det fremgår af fødevarelovens § 45, stk. 6, at virksomheder, der har anmeldt et eller flere kosttilskud til forhandling i Danmark, og som har en årlig omsætning på over 50.000 kr., til dækning af omkostningerne i forbindelse med styrket kontrol af kosttilskud og handel hermed betaler et årligt beløb på 9.814 kr. og et årligt beløb pr. anmeldt kosttilskud på 786 kr.

Taksterne på 9.814 kr. og 786 kr. i loven er i prisniveau 2022. Det fremgår af § 45, stk. 6, at taksterne pris- og lønreguleres årligt pr. 1. januar med den sats, som er fastsat af Finansministeriet for det generelle pris- og lønindeks. Taksterne er i overensstemmelse hermed reguleret til 10.646 kr. og 853 kr. pr. virksomhed i prisniveau 2024, jf. § 69, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 93 af 29. januar 2024 om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v.

Det foreslås, at taksterne i fødevarelovens § 46, stk. 6, 1. pkt., ændres fra 9.814 kr. og 786 kr. til 10.944 kr. og 877 kr., hvilket betyder, at virksomheder, der har anmeldt et eller flere kosttilskud til forhandling i Danmark, og som har en årlig omsætning på over 50.000 kr., til dækning af omkostningerne i forbindelse med styrket kontrol af kosttilskud og handel hermed skal betale et årligt beløb på 10.944 kr. og et årligt beløb pr. anmeldt kosttilskud på 877 kr. Beløbene på 10.944 kr. og 877 kr. er fastsat i prisniveau 2025.

Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.

Til nr. 3

Det fremgår af fødevarelovens § 45, stk. 7, 1. pkt., at de virksomheder, der er omfattet af loven, til delvis finansiering af Fødevarestyrelsens rejsehold med speciale i efterforskning og regnskabskontrol betaler en årlig afgift på 718 kr.

Taksten i loven på 718 kr. pr. virksomhed er i prisniveau 2022. Fødevarelovens § 45, stk. 7, giver hjemmel til, at taksterne pris- og lønreguleres årligt pr. 1. januar med den sats, som er fastsat af Finansministeriet for det generelle pris- og lønindeks. Taksten er i overensstemmelse hermed reguleret til 779 kr. pr. virksomhed i prisniveau 2024, jf. § 68, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 93 af 29. januar 2024 om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v.

Det foreslås, at taksten i fødevarelovens § 45, stk. 7, 1. pkt., ændres fra 718 kr. til 801 kr. Det betyder, at de virksomheder, der er omfattet af loven, betaler en årlig afgift på 801 kr. i prisniveau 2025 til delvis finansiering af Fødevarestyrelsens rejsehold.

Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.

Til nr. 4

Det fremgår af fødevarelovens § 45, stk. 9, at ministeren fastsætter regler om opkrævning af de i § 45, stk. 5, 6 og 7, nævnte beløb, herunder fastsættelse af skæringsdato for, hvornår der foretages en opgørelse af virksomheder omfattet af § 45, stk. 5, 6 og 7, og af antal anmeldte produkter omfattet af § 45, stk. 6, og om termin for opkrævning.

Det foreslås, at der i § 45, stk. 9, indsættes en ny bestemmelse som 2. pkt., hvorefter ministeren bemyndiges til at fastsætte regler om helt eller delvis at undlade opkrævning af betaling efter fødevarelovens § 45, stk. 5, 6 og 7.

Med henblik på at sikre balance mellem kontroludgifter og de opkrævede takster, vil der kunne være behov for at undlade at opkræve betaling eller alene opkræve delvist dækkende betaling. Det foreslåede betyder, at i de tilfælde, hvor der er behov for at sikre balance mellem kontroludgifter og de opkrævede takster, bemyndiges ministeren til helt eller delvis at undlade at opkræve betaling fra de virksomheder m.m., der er omfattet af ordningen.

Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.

Til § 2

Til nr. 1

Af dyrevelfærdslovens § 43, stk. 3, nr. 1, fremgår, at ejere af dyrehold, hvor mindst én besætning er en kvægbesætning af en størrelse på over 40 dyr, for den ordinære kontrol af dyrevelfærd i besætninger som pr. 1. februar er registreret i Det Centrale Husdyrbrugsregister (CHR), betaler et årligt beløb på 3.168 kr.

Af § 43, stk. 7, fremgår det, at beløbene i § 43, stk. 3, årligt pr. 1. januar bliver pris- og lønreguleret med den sats for det generelle pris- og lønindeks, der er fastsat af Finansministeriet.

Med initiativ nr. 9 i dyrevelfærdsaftalen øges kontrollen med dyrevelfærd i grise- og kvægbesætninger, idet det forventes at øge incitamentet til regelefterlevelse. Der er derfor behov for at sikre den fornødne finansiering af den øgede og målrettede dyrevelfærdskontrol med grise- og kvægbesætninger. Den øgede kontrol forventes igangsat fra den 1. januar 2025.

Det foreslås på den baggrund, at taksten i dyrevelfærdslovens § 43, stk. 3, nr. 1, ændres fra 3.168 kr. til 3.986 kr. Den foreslåede takst er pris- og lønreguleret i prisniveau 2025, jf. § 43, stk. 7. Det foreslåede indebærer, at dyreholdsejeren skal betale 3.986 kr. i stedet for 3.168 kr.

Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.

Til nr. 2

Af dyrevelfærdslovens § 43, stk. 3, nr. 2, fremgår, at ejere af dyrehold, som ikke er omfattet af § 43, stk. 3, nr. 1, og hvor mindst én besætning er en grisebesætning af en størrelse på over 40 dyr, for den ordinære kontrol af dyrevelfærd i besætninger som pr. 1. februar er registreret i Det Centrale Husdyrbrugsregister (CHR), betaler et årligt beløb på 3.128 kr.

Af § 43, stk. 7, fremgår det, at beløbene i § 43, stk. 3, årligt pr. 1. januar bliver pris- og lønreguleret med den sats for det generelle pris- og lønindeks, der er fastsat af Finansministeriet.

Med initiativ nr. 9 i dyrevelfærdsaftalen øges kontrollen med dyrevelfærd i grise- og kvægbesætninger, idet det forventes at øge incitamentet til regelefterlevelse. Der er derfor behov for at sikre den fornødne finansiering af den øgede og målrettede dyrevelfærdskontrol med grise- og kvægbesætninger. Den øgede kontrol forventes igangsat fra den 1. januar 2025.

Det foreslås på den baggrund, at taksten i dyrevelfærdslovens § 43, stk. 3, nr. 2, ændres fra 3.128 kr. til 3.999 kr. Den foreslåede takst er pris- og lønreguleret i prisniveau 2025, jf. § 43, stk. 7. Det foreslåede indebærer, at dyreholdsejeren skal betale 3.999 kr. i stedet for 3.128 kr.

Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.

Til nr. 3

Af dyrevelfærdslovens § 43, stk. 3, nr. 3, fremgår, at ejere af dyrehold, som ikke er omfattet af § 43, stk. 3, nr. 1 eller nr. 2, og hvor mindst én besætning har en størrelse på over 40 dyr, for fjerkræ dog 2.000 dyr, betaler et årligt beløb på 1.962 kr. Dette gælder dog ikke for akvakultur, kameler, heste, kaniner, humlebier, hønsehold, der alene producerer æg til anvendelse i egen husholdning, eller slagtefjerkræ, der ikke leveres til fjerkræslagteri.

Af § 43, stk. 7, fremgår det, at beløbene i § 43, stk. 3 årligt pr. 1. januar bliver pris- og lønreguleret med den sats for det generelle pris- og lønindeks, der er fastsat af Finansministeriet.

Det foreslås på denne baggrund, at taksten i dyrevelfærdslovens § 43, stk. 3, nr. 3, ændres fra 1.962 kr. til 2.017 kr. Den foreslåede takst er pris- og lønreguleret i prisniveau 2025, jf. § 43, stk. 7. Det foreslåede indebærer, at dyreholdsejeren skal betale 2.017 kr. i stedet for 1.962 kr.

Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.

Til nr. 4

Af dyrevelfærdslovens § 43, stk. 3, nr. 4, fremgår, at ejere af dyrehold, som ikke er omfattet af § 43, stk. 3, nr. 1-3, og hvor mindst én besætning er en kvægbesætning af en størrelse på mindst 10 dyr, betaler et årligt beløb på 1.145 kr.

Af § 43, stk. 7, fremgår det, at beløbene i § 43, stk. 3, årligt pr. 1. januar bliver pris- og lønreguleret med den sats for det generelle pris- og lønindeks, der er fastsat af Finansministeriet.

Med initiativ nr. 9 i dyrevelfærdsaftalen øges kontrollen med dyrevelfærd i grise- og kvægbesætninger, idet det forventes at øge incitamentet til regelefterlevelse. Der er derfor behov for at sikre den fornødne finansiering af den øgede og målrettede dyrevelfærdskontrol med grise- og kvægbesætninger. Den øgede kontrol forventes igangsat fra den 1. januar 2025.

Det foreslås på den baggrund, at taksten i dyrevelfærdslovens § 43, stk. 3, nr. 4, ændres fra 1.145 kr. til 1.442 kr. Den foreslåede takst er pris- og lønreguleret i prisniveau 2025, jf. § 43, stk. 7. Det foreslåede indebærer, at dyreholdsejeren skal betale 1.442 kr. i stedet for 1.145 kr.

Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.

Til nr. 5

Af dyrevelfærdslovens § 43, stk. 3, nr. 5, fremgår, at ejere af dyrehold, som ikke er omfattet af § 43, stk. 3, nr. 1-4, og hvor mindst én besætning er en grisebesætning af en størrelse på mindst 10 dyr, betaler et årligt beløb på 1.131 kr.

Af § 43, stk. 7, fremgår det, at beløbene i § 43, stk. 3, årligt pr. 1. januar bliver pris- og lønreguleret med den sats for det generelle pris- og lønindeks, der er fastsat af Finansministeriet.

Med initiativ nr. 9 i dyrevelfærdsaftalen øges kontrollen med dyrevelfærd i grise- og kvægbesætninger, idet det forventes at øge incitamentet til regelefterlevelse. Der er derfor behov for at sikre den fornødne finansiering af den øgede og målrettede dyrevelfærdskontrol med grise- og kvægbesætninger. Den øgede kontrol forventes igangsat fra den 1. januar 2025.

Det foreslås på den baggrund, at taksten i dyrevelfærdslovens § 43, stk. 3, nr. 4, ændres fra 1.131 kr. til 1.447 kr. Den foreslåede takst er pris- og lønreguleret i prisniveau 2025, jf. § 43, stk. 7. Det foreslåede indebærer, at dyreholdsejeren skal betale 1.447 kr. i stedet for 1.131 kr.

Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.

Til nr. 6

Af dyrevelfærdslovens § 43, stk. 3, nr. 6, fremgår, at ejere af dyrehold, som ikke er omfattet af § 43, stk. 3, nr. 1-5, og hvor mindst én besætning har en størrelse på mindst 10 dyr, betaler et årligt beløb på 710 kr. 1. pkt. gælder ikke for akvakultur, kameler, heste, kaniner, humlebier, hønsehold, der alene producerer æg til anvendelse i egen husholdning, eller slagtefjerkræ, der ikke leveres til fjerkræslagteri.

Af § 43, stk. 7, fremgår det, at beløbene i § 43, stk. 3, årligt pr. 1. januar bliver pris- og lønreguleret med den sats for det generelle pris- og lønindeks, der er fastsat af Finansministeriet.

Det foreslås, at taksten i dyrevelfærdslovens § 43, stk. 3, nr. 6, ændres fra 710 kr. til 730 kr. Den foreslåede takst er pris- og lønreguleret i prisniveau 2025, jf. § 43, stk. 7. Det foreslåede indebærer, at dyreholdsejeren skal betale 730 kr. i stedet for 710 kr.

Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.

Til § 3

Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2025.

Til § 4

Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, men at § 1 vedrørende lov om fødevarer ved kongelig anordning helt eller delvis skal kunne sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger. Lovforslagets § 2 vedrørende dyrevelfærdsloven kan ikke sættes i kraft for Grønland, da hovedloven ikke gælder for Grønland og ikke kan sættes i kraft for Grønland. Det foreslås, at § 1 kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter. Baggrunden herfor er, at der i fremtiden kan være behov for at sætte forskellige dele af § 1 i kraft på forskellige tidspunkter.

Lovændringerne kan ikke sættes i kraft for Færøerne, da hovedlovene ikke gælder for Færøerne og ikke kan sættes i kraft for Færøerne.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
 
Lovforslaget
   
  
§ 1
  
I lov om fødevarer, jf. lovbekendtgørelse nr. 1033 af 5. juli 2023, foretages følgende ændringer:
§ 45. ----
Stk. 5. Offentlige institutioner og momsregistrerede virksomheder, der er autoriserede eller registrerede som fødevarevirksomhed, bortset fra primærproducenter, betaler til finansiering af Fødevarestyrelsens kontrolkampagner 563 kr. årligt. Beløbet opkræves for hvert produktions- eller forretningssted. Beløbet pris- og lønreguleres årligt pr. 1. januar med den af Finansministeriet fastsatte sats for det generelle pris- og lønindeks. Det regulerede beløb afrundes til nærmeste hele kronebeløb og offentliggøres ved bekendtgørelse.
 
1. I § 45, stk. 5, 1. pkt., ændres »563 kr.« til: »583 kr.«
Stk. 6. Virksomheder, der har anmeldt et eller flere kosttilskud til forhandling i Danmark, og som har en årlig omsætning på over 50.000 kr., betaler til dækning af omkostningerne i forbindelse med styrket kontrol af kosttilskud og handel hermed et årligt beløb på 9.814 kr. og et årligt beløb pr. anmeldt kosttilskud på 786 kr. Beløbene pris- og lønreguleres årligt pr. 1. januar med den af Finansministeriet fastsatte sats for det generelle pris- og lønindeks. Det regulerede beløb afrundes til nærmeste hele kronebeløb og offentliggøres ved bekendtgørelse.
 
2. I § 45, stk. 6, 1. pkt., ændres »9.814 kr.« til: »10.944 kr.«, og »786 kr.« ændres til: »877 kr.«
Stk. 7. De virksomheder, der er omfattet af loven, betaler til delvis finansiering af Fødevarestyrelsens rejsehold med speciale i efterforskning og regnskabskontrol en årlig afgift på 718 kr. Beløbet pris- og lønreguleres årligt pr. 1. januar med den af Finansministeriet fastsatte sats for det generelle pris- og lønindeks. Det regulerede beløb afrundes til nærmeste hele kronebeløb og offentliggøres ved bekendtgørelse.
 
3. I § 45, stk. 7, 1. pkt., ændres »718 kr.« til: »801 kr.«
Stk. 8. -
  
Stk. 9. Ministeren fastsætter regler om opkrævning af de i stk. 5, 6 og 7 nævnte beløb, herunder fastsættelse af skæringsdato for, hvornår der foretages en opgørelse af virksomheder omfattet af stk. 5, 6 og 7 og af antal anmeldte produkter omfattet af stk. 6, og om termin for opkrævning.
 
4. I § 45, stk. 9, indsættes som 2. pkt.: »Ministeren kan endvidere fastsætte regler om helt eller delvis at undlade opkrævning efter stk. 5, 6 og 7.«
   
  
§ 2
   
  
I dyrevelfærdsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 61 af 19. januar 2024, som ændret ved lov nr. 661 af 11. juni 2024, foretages følgende ændringer:
§ 43. ---
Stk. 2. ---
Stk. 3. For den ordinære kontrol af dyrevelfærd i besætninger betaler ejere af dyrehold, som pr. 1. februar er registreret i Det Centrale Husdyrbrugsregister (CHR), et årligt beløb på:

1) 3.168 kr. for ejere af dyrehold, hvor mindst én besætning er en kvægbesætning af en størrelse på over 40 dyr.

2) 3.128 kr. for ejere af dyrehold, som ikke er omfattet af nr. 1, og hvor mindst én besætning er en grisebesætning af en størrelse på over 40 dyr.

3) 1.962 kr. for ejere af dyrehold, som ikke er omfattet af nr. 1 eller 2, og hvor mindst én besætning har en størrelse på over 40 dyr, for fjerkræ dog 2.000 dyr. 1. pkt. gælder ikke for akvakultur, kameler, heste, kaniner, humlebier, hønsehold, der alene producerer æg til anvendelse i egen husholdning, eller slagtefjerkræ, der ikke leveres til fjerkræslagteri.

4) 1.145 kr. for ejere af dyrehold, som ikke er omfattet af nr. 1-3, og hvor mindst én besætning er en kvægbesætning af en størrelse på mindst 10 dyr.

5) 1.131 kr. for ejere af dyrehold, som ikke er omfattet af nr. 1-4, og hvor mindst én besætning er en grisebesætning af en størrelse på mindst 10 dyr.

6) 710 kr. for ejere af dyrehold, som ikke er omfattet af nr. 1-5, og hvor mindst én besætning har en størrelse på mindst 10 dyr. 1. pkt. gælder ikke for akvakultur, kameler, heste, kaniner, humlebier, hønsehold, der alene producerer æg til anvendelse i egen husholdning, eller slagtefjerkræ, der ikke leveres til fjerkræslagteri.

 
1. I § 43, stk. 3, nr. 1, ændres »3.168 kr.« til: 3.986 kr.«
2. I § 43, stk. 3, nr. 2, ændres »3.128 kr.« til: »3.999 kr.«
3. I § 43, stk. 3, nr. 3, ændres »1.962 kr.« til: »2.017 kr.«
4. I § 43, stk. 3, nr. 4, ændres »1.145 kr.« til: »1.442 kr.«
5. I § 43, stk. 3, nr. 5, ændres »1.131 kr.« til: »1.447 kr.«
6. I § 43, stk. 3, nr. 6, ændres »710 kr.« til: »730 kr.«