Fremsat den 3. oktober 2024 ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri (Jacob Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fødevarer
og dyrevelfærdsloven
(Ændring af takster i
betalingsbestemmelser til finansiering af fødevare- og
dyrevelfærdskontrol m.v.)
§ 1
I lov om fødevarer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1033 af 5. juli 2023, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 45, stk. 5, 1. pkt.,
ændres »563 kr.« til: »583 kr.«
2. I
§ 45, stk. 6, 1. pkt.,
ændres »9.814 kr.« til: »10.944 kr.«,
og »786 kr.« ændres til: »877
kr.«
3. I
§ 45, stk. 7, 1. pkt.,
ændres »718 kr.« til: »801 kr.«
4. I
§ 45, stk. 9, indsættes som
2. pkt.: »Ministeren kan
endvidere fastsætte regler om helt eller delvis at undlade
opkrævning efter stk. 5, 6 og 7.«
§ 2
I dyrevelfærdsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 61 af 19. januar 2024, som
ændret ved lov nr. 661 af 11. juni 2024, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 43, stk. 3, nr. 1, ændres
»3.168 kr.« til: »3.986 kr.«
2. I
§ 43, stk. 3, nr. 2, ændres
»3.128 kr.« til: »3.999 kr.«
3. I
§ 43, stk. 3, nr. 3, 1. pkt.,
ændres »1.962 kr.« til: »2.017
kr.«
4. I
§ 43, stk. 3, nr. 4, ændres
»1.145 kr.« til: »1.442 kr.«
5. I
§ 43, stk. 3, nr. 5, ændres
»1.131 kr.« til: »1.447 kr.«
6. I
§ 43, stk. 3, nr. 6, 1. pkt.,
ændres »710 kr.« til: »730 kr.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2025.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men § 1 kan ved kongelig anordning
sættes helt eller delvis i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger. §
1 kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | 1. Indledning | 2. Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. Bestemmelser i fødevareloven
om betaling vedrørende kampagnekontrol, kosttilskudskontrol
og Fødevarestyrelsens rejsehold | | | 2.1.1. Gældende ret | | | 2.1.2. Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeris overvejelser og den foreslåede
ordning | | | | 2.1.2.1. Justering af betaling til
kontrolkampagner | | | | 2.1.2.2. Ændring af taksten for
betaling til kosttilskudskontrollen | | | | 2.1.2.3. Ændring af betaling til
delvis finansiering af Fødevarestyrelsens rejsehold med
speciale i efterforskning og regnskabskontrol | | | | 2.1.2.4. Bestemmelse om helt eller delvis
at undlade opkrævning | | 2.2. Bestemmelser i
dyrevelfærdsloven om betaling for ordinær kontrol af
dyrevelfærd i besætninger | | | 2.2.1. Gældende ret | | | 2.2.2. Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeris overvejelser og den foreslåede
ordning | 3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner | 4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. Klimamæssige konsekvenser | 7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. Forholdet til EU-retten | 9. Hørte myndigheder og
organisationer m.v. | 10. Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Med lovforslaget lægges der op til, at en række
lovbestemmelser, som fastsætter takster for betaling for
kontrol m.v. på Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeris område, ændres. Det drejer sig om bestemmelser
i lov om fødevarer (herefter fødevareloven) og
dyrevelfærdsloven.
I fødevareloven foreslås det at nedsætte
taksten for kontrolkampagner for at sikre balance på
ordningen, jf. budgetvejledningens regler om at sikre balance
mellem indtægter og udgifter. Desuden justeres taksterne for
styrket kontrol med kosttilskud og delvis finansiering af
Fødevarestyrelsens rejsehold med satsen for den årlige
pris- og lønregulering, som er fastsat af Finansministeriet
for det generelle pris- og lønindeks. Endvidere
foreslås det, at der indsættes en bemyndigelse til at
fastsætte regler om helt eller delvis at undlade
opkrævning af taksterne med henblik på at opnå
balance mellem indtægter og udgifter.
I dyrevelfærdsloven foreslås det, at taksterne for
kontrol af dyrevelfærd i besætninger med grise og
kvæg hæves med henblik på finansiering af den
øgede kontrol, jf. den politiske aftale af 9. februar 2024
om dyrevelfærd 2024-2027 ("Sammen om Dyrene") (herefter
"dyrevelfærdsaftalen") mellem regeringen (Socialdemokratiet,
Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance,
Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og
Alternativet.
For alle de foreslåede takster gælder det, at de
fastsættes i overensstemmelse med reglerne i
Finansministeriets budgetvejledning således, at der
tilstræbes fuld dækning for de omkostninger, der er
forbundet med det pågældende kontrolområde.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Bestemmelser i fødevareloven om betaling
vedrørende kampagnekontrol, kosttilskudskontrol og
Fødevarestyrelsens rejsehold
2.1.1. Gældende ret
Det følger af fødevarelovens § 45, stk. 2, at
ministeren kan fastsætte regler om opkrævning og
betaling af afgifter og gebyrer til dækning af omkostninger
ved tilsyn og kontrol efter loven eller regler udstedt i
medfør af loven eller i henhold til forordninger udstedt af
Den Europæiske Union vedrørende de af loven omfattede
forhold, herunder for særligt belastende kontrol samt
ekstraordinære tilsyn, kontrol og analyser eller anden
særlig kontrol.
Efter § 45, stk. 5, 1. pkt., skal offentlige institutioner
og momsregistrerede virksomheder, der er autoriserede eller
registrerede som fødevarevirksomhed, bortset fra
primærproducenter, betale et årligt beløb
på 563 kr. til finansiering af Fødevarestyrelsens
kontrolkampagner.
Det følger endvidere af § 45, stk. 6, 1. pkt., at
virksomheder, der har anmeldt et eller flere kosttilskud til
forhandling i Danmark, og som har en årlig omsætning
på over 50.000 kr., skal betale et årligt beløb
på 9.814 kr. pr. virksomhed og et årligt beløb
på 786 kr. pr. anmeldt kosttilskud til dækning af
omkostningerne i forbindelse med styrket kontrol af kosttilskud og
handel hermed.
Efter § 45, stk. 7, 1. pkt., skal
fødevareengrosvirksomheder betale et årligt
beløb på 718 kr. til delvis finansiering af
Fødevarestyrelsens rejsehold med speciale i efterforskning
og regnskabskontrol.
Det fremgår endvidere af § 45, stk. 5-7, at taksterne
pris- og lønreguleres årligt pr. 1. januar med den
sats, som er fastsat af Finansministeriet for det generelle pris-
og lønindeks. Det regulerede beløb afrundes til
nærmeste hele kronebeløb og offentliggøres ved
bekendtgørelse.
De regulerede takster fremgår af den til enhver tid
gældende bekendtgørelse om betaling for kontrol af
fødevarer, foder og levende dyr m.v. Taksterne fremgår
aktuelt af bekendtgørelse nr. 93 af 29. januar 2024 om
betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr
m.v.
2.1.2. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris
overvejelser og den foreslåede ordning
2.1.2.1. Justering af betaling til kontrolkampagner
Taksten for finansiering af Fødevarestyrelsens
kontrolkampagner er fastsat direkte i fødevarelovens §
45, stk. 5, 1. pkt. Ændringer af taksten med henblik på
at skabe balance mellem kontroludgifter og de opkrævede
betalinger skal derfor ske ved lovændring.
Der er sket en reduktion i udgifterne til
Fødevarestyrelsens kontrolkampagner, som finansieres ved den
takst, som fremgår af fødevarelovens § 45, stk.
5, 1. pkt., og som opkræves fra offentlige institutioner og
momsregistrerede virksomheder, der er autoriserede eller
registrerede som fødevarevirksomhed, bortset fra
primærproducenter. Reduktionen skyldes, at udgifterne til
visse kemiske analyser er blevet overført til en anden
kontrolordning. Baggrunden herfor er EU-regler, som trådte i
kraft i 2023, og som medførte, at kontrollen skal
gennemføres som en fast årlig kontrolaktivitet. Dermed
opfylder kontrollen ikke betingelserne for at være en
kontrolkampagne, og overføres i stedet til ordningen
"Ordinær kontrol i engros". Som følge heraf er
udgifter til kontrolkampagner reduceret med ca. 2,0 mio. kr.
årligt, og taksten for kontrolkampagner i § 45, stk. 5,
skal derfor justeres. Gebyret for Fødevarestyrelsens
engroskontrol fastsættes i den til enhver tid gældende
bekendtgørelse om betaling for kontrol af fødevarer,
foder og levende dyr m.v. efter bemyndigelse i
fødevarelovens § 45, stk. 2. Gebyret, som fremgår
af § 28, stk. 1, i den nugældende bekendtgørelse
nr. 93 af 29. januar 2024 om betaling for kontrol af
fødevarer, foder og levende dyr m.v., er justeret som
følge af flytningen af gebyret for de kemiske analyser.
Fødevarelovens § 45, stk. 5, 2. pkt., indeholder
hjemmel til, at taksten pris- og lønreguleres årligt
pr. 1. januar med den sats, som er fastsat af Finansministeriet for
det generelle pris- og lønindeks. Det regulerede
beløb afrundes til nærmeste hele kronebeløb og
offentliggøres ved bekendtgørelse. Taksten er i
overensstemmelse hermed reguleret til 611 kr. pr. virksomhed i
prisniveau 2024, jf. § 35 i bekendtgørelse nr. 93 af
29. januar 2024 om betaling for kontrol af fødevarer, foder
og levende dyr m.v.
På grund af de reducerede kontroludgifter til
kontrolkampagner foreslås det, at taksten i § 45, stk.
5, stk. 1, nedsættes. Det foreslås i den forbindelse,
at taksten i lovens § 45, stk. 5, 1. pkt., i overensstemmelse
med bestemmelsen i § 45, stk. 5, 2. pkt., om pris- og
lønregulering, reguleres til det gældende prisniveau i
2025, og herefter udgør 583 kr. pr. virksomhed.
2.1.2.2. Ændring af betaling til
kosttilskudskontrollen
Det fremgår af § 45, stk. 6, 2. pkt., at taksterne i
§ 45, stk. 6, 1. pkt., pris- og lønreguleres
årligt pr. 1. januar med den sats, som er fastsat af
Finansministeriet for det generelle pris- og lønindeks. De
regulerede beløb afrundes til nærmeste hele
kronebeløb og offentliggøres ved
bekendtgørelse. Taksterne, som i § 45, stk. 6, 1. pkt.,
er fastsat til 9.814 kr. pr. virksomhed og 786 kr. pr. kosttilskud
i prisniveau 2022, er i overensstemmelse hermed reguleret til
henholdsvis 10.646 kr. og 853 kr. i prisniveau 2024, jf. § 69,
stk. 1, i bekendtgørelse nr. 93 af 29. januar 2024 om
betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr
m.v.
Det foreslås på den baggrund, at taksterne i lovens
§ 45, stk. 6, 1. pkt., i overensstemmelse med bestemmelsen i
§ 45, stk. 6, 2. pkt., om pris- og lønregulering,
reguleres til det gældende prisniveau i 2025, og herefter
udgør 10.944 kr. pr. virksomhed og 877 kr. pr.
kosttilskud.
2.1.2.3. Ændring af taksten til delvis finansiering af
Fødevarestyrelsens rejsehold
Det fremgår af § 45, stk. 7, 2. pkt., at taksten i
§ 45, stk. 7, 1. pkt., pris- og lønreguleres
årligt pr. 1. januar med den sats, som er fastsat af
Finansministeriet for det generelle pris- og lønindeks. Det
regulerede beløb afrundes til nærmeste hele
kronebeløb og offentliggøres ved
bekendtgørelse. Taksten, som i lovens § 45, stk. 7, 1.
pkt., er fastsat til 718 kr. pr. virksomhed i prisniveau 2022, er i
overensstemmelse hermed reguleret til 779 kr. pr. virksomhed i
prisniveau 2024, jf. § 68, stk. 1, i bekendtgørelse nr.
93 af 29. januar 2024 om betaling for kontrol af fødevarer,
foder og levende dyr m.v.
Det foreslås på den baggrund, at taksten i lovens
§ 45, stk. 7, 1. pkt., i overensstemmelse med bestemmelsen i
§ 45, stk. 7, 2. pkt., om pris- og lønregulering,
reguleres til det gældende prisniveau i 2025, og herefter
udgør 801 kr. pr. virksomhed.
2.1.2.4. Bestemmelse om helt eller delvis at undlade
opkrævning
Med henblik på at sikre balance mellem kontroludgifter og
de opkrævede takster, kan der være behov for at undlade
at opkræve betaling eller alene opkræve delvis
dækkende betaling. I § 53 a, stk. 3, i lov om hold af
dyr, § 43, stk. 5, i dyrevelfærdsloven, § 36 c,
stk. 3, i lov om dyrlæger og § 15, stk. 4, i lov om
dyreforsøg er der bestemmelser, som bemyndiger ministeren
til at fastsætte regler om helt eller delvis at undlade
opkrævning af betaling. På denne baggrund
foreslås en tilsvarende bestemmelse indsat i
fødevareloven. Det foreslås således, at
ministeren bemyndiges til at fastsætte regler om helt eller
delvis at undlade opkrævning af betaling for så vidt
angår fødevarekontrol efter stk. 5-7.
2.2. Bestemmelser i dyrevelfærdsloven om betaling for
ordinær kontrol af dyrevelfærd i
besætninger
2.2.1. Gældende ret
Det følger af
dyrevelfærdslovens § 43, stk. 3, at ejere af dyrehold
for den ordinære kontrol af dyrevelfærd i
besætninger som pr. 1. februar er registreret i Det Centrale
Husdyrbrugsregister (CHR), betaler et årligt beløb
på:
1) 3.168 kr. for
ejere af dyrehold, hvor mindst én besætning er en
kvægbesætning af en størrelse på over 40
dyr.
2) 3.128 kr. for
ejere af dyrehold, som ikke er omfattet af nr. 1, og hvor mindst
én besætning er en grisebesætning af en
størrelse på over 40 dyr.
3) 1.962 kr. for
ejere af dyrehold, som ikke er omfattet af nr. 1 eller 2, og hvor
mindst én besætning har en størrelse på
over 40 dyr, for fjerkræ dog 2.000 dyr. 1. pkt. gælder
ikke for akvakultur, kameler, heste, kaniner, humlebier,
hønsehold, der alene producerer æg til anvendelse i
egen husholdning, eller slagtefjerkræ, der ikke leveres til
fjerkræslagteri.
4) 1.145 kr. for
ejere af dyrehold, som ikke er omfattet af nr. 1-3, og hvor mindst
én besætning er en kvægbesætning af en
størrelse på mindst 10 dyr.
5) 1.131 kr. for
ejere af dyrehold, som ikke er omfattet af nr. 1-4, og hvor mindst
én besætning er en grisebesætning af en
størrelse på mindst 10 dyr.
6) 710 kr. for
ejere af dyrehold, som ikke er omfattet af nr. 1-5, og hvor mindst
én besætning har en størrelse på mindst
10 dyr. 1. pkt. gælder ikke for akvakultur, kameler, heste,
kaniner, humlebier, hønsehold, der alene producerer æg
til anvendelse i egen husholdning, eller slagtefjerkræ, der
ikke leveres til fjerkræslagteri.
Det følger af § 43, stk. 7, at beløbene i
§ 43, stk. 3, årligt pr. 1. januar bliver pris- og
lønreguleret med den sats for det generelle pris- og
lønindeks, der er fastsat af Finansministeriet. Det
regulerede beløb afrundes til nærmeste hele
kronebeløb og offentliggøres ved
bekendtgørelse. Den regulerede takst fremgår af den
til enhver tid gældende bekendtgørelse om betaling for
kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v. Taksten
fremgår aktuelt af § 24, stk. 2, i bekendtgørelse
nr. 93 af 29. januar 2024 om betaling for kontrol af
fødevarer, foder og levende dyr m.v.
Kontrollen gennemføres ved en række
kontrolindsatser, herunder bl.a. stikprøvebaseret
basiskontrol, prioriteret indsats og kampagnekontrol.
I tillæg til den stikprøvebaserede basiskontrol
gennemfører Fødevarestyrelsen også andre
kontrolindsatser, herunder prioriteret indsats og kampagnekontrol,
der sikrer, at styrelsen kan fokusere kontrollen mod aktuelle
risici, behov og udfordringer med dyrevelfærden i
besætninger, herunder grise- og
kvægbesætninger.
2.2.2. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris
overvejelser og den foreslåede ordning
Fødevarestyrelsens kontrolresultater viser, at der i en
stor del af grise- og kvægbesætningerne er udfordringer
med at overholde lovgivningen.
I perioden fra den 1. august 2021 til den 31. december 2024 er
basiskontrollen med dyrevelfærd i grise- og
kvægbesætninger øget. Det samlede
nuværende kontroltryk for den stikprøvebaserede
basiskontrol svarer til, at de enkelte grise- og
kvægbesætninger som udgangspunkt kontrolleres ca. hvert
10. år. Sanktionsniveauet er dog stadig højt. Der er
således fortsat behov for at styrke indsatsen for bedre
dyrevelfærd i de danske grise- og
kvægbesætninger.
Det fremgår af dyrevelfærdsaftalens initiativ nr. 9,
at et øget kontroltryk forventes at øge incitamentet
til regelefterlevelse. Aftalepartierne er således enige om at
øge kontroltrykket, så grise- og
kvægbesætninger som udgangspunkt kontrolleres hvert 5.
år. Kontrollen tilrettelægges ved en kombination af
kontrolindsatser under hensyn til aktuelle risici, behov og
udfordringer med dyrevelfærden i grise- og
kvægbesætninger.
For at tilvejebringe finansieringen til at udmønte
dyrevelfærdsaftalens initiativ nr. 9 er der behov for at
ændre taksterne i dyrevelfærdslovens § 43, stk. 3,
nr. 1, 2, 4 og 5, der opkræves af ejere af besætninger
med kvæg eller grise. Der er ikke behov for at ændre
taksterne i nr. 3 og 6 med henblik på at finansiere
dyrevelfærdsaftalens initiativ nr. 9, da disse
vedrører andre dyrearter.
Den øgede kontrol forventes igangsat fra den 1. januar
2025. Merudgifterne i forbindelse med den øgede kontrol
finansieres ved, at taksterne hæves fra den 1. januar
2025.
Den styrkede kontrol med dyrevelfærden i grise- og
kvægbesætninger medfører budgetterede
merudgifter på 5,0 mio. kr. årligt (prisniveau 2024).
Forslaget om at hæve taksterne fsva. den ordinære
dyrevelfærdskontrol skal ses i sammenhæng med det andet
delelement i initiativ nr. 9 i dyrevelfærdsaftalen, hvorefter
det er besluttet at afskaffe den anden opfølgende kontrol
på veterinærområdet. Initiativet er samlet set
udgiftsneutralt for erhvervet.
Herudover foreslås det at justere alle takster i §
43, stk. 3, med henblik på pris- og lønregulering til
det gældende prisniveau i 2025.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og
regioner
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner, fordi
udgifterne til kontrol finansieres af de opkrævede
beløb. Lovforslaget medfører ikke behov for
it-anskaffelser eller tilpasning af eksisterende it-systemer.
Lovforslaget følger principperne for digitaliseringsklar
lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
De foreslåede ændringer forventes at medføre,
at erhvervets samlede betaling øges med 3,0 mio. kr.
årligt i forhold til 2024. Ændringen på 3,0 mio.
kr. er i 2024-niveau.
De 3,0 mio. kr. består af en reduktion af betalingen for
kampagnekontrol på 2,0 mio. kr., som følge af
forslaget til ændring af lov om fødevarer samt en
merudgift på 5,0 mio. kr. vedrørende kontrol af
dyrevelfærd, som følger af forslaget til ændring
af dyrevelfærdsloven.
Innovations- og Iværksættertjekket er ikke relevant
for lovforslaget, fordi forslaget ikke påvirker virksomheders
eller iværksætteres muligheder for at teste, udvikle og
anvende nye teknologier og innovation.
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
erhvervslivet, idet Erhvervsstyrelsens Område for Bedre
Regulering (OBR) har vurderet, at de pågældende
ændringer sker i form af afgifter eller skatter.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- eller naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Det fremgår af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2017/625 af 15. marts 2017 om offentlig kontrol og
andre officielle aktiviteter med henblik på at sikre
anvendelsen af fødevare- og foderstoflovgivningen og
reglerne for dyresundhed og dyrevelfærd, plantesundhed og
plantebeskyttelsesmidler, om ændring af Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 999/2001, (EF) nr. 396/2005,
(EF) nr. 1069/2009, (EF) nr. 1107/2009, (EU) nr. 1151/2012, (EU)
nr. 652/2014, (EU) 2016/429 og (EU) 2016/2031, Rådets
forordning (EF) nr. 1/2005 og (EF) nr. 1099/2009 samt Rådets
direktiv 98/58/EF, 1999/74/EF, 2007/43/EF, 2008/119/EF og
2008/120/EF og om ophævelse af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 854/2004 og (EF) nr. 882/2004,
Rådets direktiv 89/608/EØF, 89/662/ EØF,
90/425/EØF, 91/496/EØF, 96/23/EF, 96/93/EF og
97/78/EF og Rådets afgørelse 92/438/EØF
(forordningen om offentlig kontrol) (herefter kontrolforordningen),
at gebyrer og afgifter bør dække, men ikke overstige
de kompetente myndigheders omkostninger, herunder indirekte
omkostninger, ved offentlig kontrol. De betalingsordninger, som er
omhandlet i lovforslagets §§ 1-2, er omfattet af
kontrolforordningen.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 22. august til
den 10. september 2024 (20 dage) været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
A/S Mortalin, Advokatrådet, Akademisk Arkitektforening,
Alternativfondet, ANIMA, Anticimex A/S, Applia,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Astma-Allergi
Forbundet, Bager- og Konditormestre i Danmark, Bech Food -
DinFødevarekonsulent, Biodynamisk Forbrugersammenslutning,
Boesen Food Consulting, Brancheforeningen for farmaceutiske
industrivirksomheder i Danmark, Brancheforeningen for Kaffe og The,
Brancheforeningen for Lægemiddelvirksomheder i Danmark (LIF),
Bryggeriforeningen, Bureau Veritas - filial af Bureau Veritas
Frankrig, Center for Miljø og Toksologi på DHI Vand -
Miljø - Sundhed, Certificerende organers forum (COF), Comida
Fødevarerådgivning, Coop Danmark, Dacopa, DAKA,
DAKOFO, DANAK, Danish Agro, Danish Seafood Association (DSA),
Danmarks Apotekerforening, Danmarks Biavlerforening, Danmarks
civile Hundeførerforening (DcH), Danmarks Farve- og
Lakindustri, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Jægerforbund,
Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Restauranter og Cafeer,
Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk
Akvakultur, Dansk Akvarieunion, Dansk Erhverv, Dansk Fåreavl,
Dansk Galop, Dansk Gede Union, Dansk Hunderegister, Dansk Industri,
Dansk Kennel Klub, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk
Planteværn, Dansk Rideforbund, Dansk Skalddyrcenter, Dansk
Terrier Klub, Dansk Transport og Logistik (DTL), Dansk Travsports
Centralforbund, Dansk Træforening, Dansk Veterinær
Konsortium-KU, Danske Advokater, Danske Erhvervsakademier, Danske
Fugleforeninger, Danske Kartofler, Danske Lammeproducenter, Danske
Mink, Danske Regioner, Danske Slagtermestre, Danske
Speditører, Danske Svineproducenter, Danske Universiteter,
Danske Ørredsøer, DAZA (Danske Zoologiske Haver og
Akvarier), DCA - Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug,
De Samvirkende Købmænd, Den Danske Brancheorganisation
for Vitalmidler, Den Danske Dyrlægeforening (DDD), Det Danske
Fjerkræråd (JNL), Det Dyreetiske Råd, Det
Veterinære Sundhedsråd, DI Fødevarer, DI Handel,
Diabetesforeningen, DinSmiley, DTU-Fødevareinstituttet,
Dyrefondet, Dyreforsøgstilsynet, Dyrenes Beskyttelse,
Dyrenes Velfærd, Dyreværnsorganisationernes
Samarbejdsorganisation (doso), E-Branchekoden ApS, ECSCOM/Kim
Iversen, EFSA - Effektiv Food Safety Advise, EMCON, ERFA-gruppen
for Helsekostbranchen, eSmiley, Eurofins Milk Testing Denmark A/S,
Eurofins Miljø A/S, Eurofins Steins Laboratorium A/S, Faglig
Fælles Forbund 3F, Fair Dog, Fairtrade Mærket, Felis
Danica, Fokus på Dyr, Food Consult Nordic, Food Diagnostics
A/S, Foodcare, FoodEfficiency, Forbrugerrådet Tænk,
Force Technology, Foreningen af Tilsynsfunktionærer,
Foreningen Eksotiske Pattedyr, Foreningen for Biodynamisk Jordbrug
(biodynamisk), Foreningen Frit Fjerkræ, Foreningen
Muslingeerhvervet (FME), Frie Bønder Levende Land, FS-C.dk
(Food Safety Consult), Fødevare og Egenkontrol,
Fødevaredanmark, FødevareExperten,
Fødevarekonsulenten v/Jytte Høyrup, Fødevarer
til Medicinske Formål (FMF), Gigtforeningen, Greenpeace
Danmark, Grøn Hverdag, Grønlands Selvstyre,
Hatting-KS A/S, Haveselskabet, HELSAM, Helsebranchens
Leverandørforening, Hestens Værn, Hjerteforeningen,
Horesta, Højmarkslaboratoriet A/S, International Transport
Danmark, ISI Food Protection, Kantineledernes Landsklub, Kelsen
Group, KGH CUSTOMS SERVICES Danmark, KGH CUSTOMS SERVICES Sverige,
Kliniske Diætister, Kopenhagen fur, Kommunernes
Landsforening, Kosmetik- og hygiejnebranchen, Kost &
Ernæringsforbundet, Kost, Motion & Sund fornuft (KMS),
Kraftvaerk Foodtech ApS, Kræftens Bekæmpelse, Landbrug
& Fødevarer, Landsforeningen af Danske
Mælkeproducenter, Landsforeningen Forsøgsdyrenes
Værn, Landsforeningen Komitéen mod Dyreforsøg,
Landskontoret for Heste, Lolex ApS, Maistic Bio Group, Marine
Ingredients, Mejeriforeningen (ddb), Møllers
Fødevarerådgivning, Nemhygiejne, Ninkovich Consult
ApS, NOAHs Sekretariat (noah), NOPALAX, Nordic Petfood Association
(NPFA), Nyt Hesteliv, Nærbutikkernes Landsforening, OASA,
Ostehandlerforeningen for Danmark, Pernod Ricard Denmark,
Plantebranchen, Plastindustrien i Danmark, QFish/Foreningen af
Fiskeauktioner og Samlecentraler i Danmark, Quality Consulting
Denmark, Rådet for Bedre Hygiejne, Salling Group, SAMMARK,
SEDAN, SEGES, SGS Analytics Denmark A/S, Sills & Løndal
Rådgivning ApS, Smiley-One, SPF-Danmark, Statens
Seruminstitut, Stop Spild Af Mad, Sundhedsrådet, Teknologisk
Institut, Tænketanken Frej, VAREFAKTA, Videncenter For
Svineproduktion, VikingGenetics, ViNordic - Veterinary Industry
Nordic, World Animal Protection Danmark, WWF Verdensnaturfonden og
Økologisk Landsforening.
Lovforslagets forkortede høringsperiode skyldes det
forhold, at grundlaget for beregningen af det eksakte takstniveau
først sent på året kunne tilvejebringes.
| 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | De foreslåede ændringer i
taksterne forventes at medføre, at erhvervets samlede
betaling øges med 3,0 mio. kr. årlig i forhold til i
dag. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget vurderes at være i
overensstemmelse med EU-rettens regler om offentlig kontrol og
andre officielle aktiviteter (forordningen om offentlig
kontrol) | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter § 45, stk. 5, 1. pkt., i fødevareloven skal
offentlige institutioner og momsregistrerede virksomheder, der er
autoriserede eller registrerede som fødevarevirksomhed,
bortset fra primærproducenter, betale en årlig takst
til finansiering af Fødevarestyrelsens kontrolkampagner.
Taksten i fødevarelovens § 45, stk. 5, 1. pkt., er
på 563 kr. i prisniveau 2022. Endvidere er der i § 45,
stk. 5, 2. pkt., hjemmel til, at taksten pris- og
lønreguleres årligt pr. 1. januar med den sats, som er
fastsat af Finansministeriet for det generelle pris- og
lønindeks. Taksten er i overensstemmelse hermed reguleret
til 611 kr. pr. virksomhed i prisniveau 2024, jf. § 35 i
bekendtgørelse nr. 93 af 29. januar 2024 om betaling for
kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v.
Udgifterne til visse kemiske analyser er på baggrund af
ændrede EU-regler blevet overført til en anden
kontrolordning, hvilket har medført en reduktion af
udgifterne til Fødevarestyrelsens kontrolkampagner.
Det foreslås derfor, at taksten i fødevarelovens
§ 45, stk. 5, 1. pkt.,
ændres fra 563 kr. til 583 kr., hvilket betyder, at
offentlige institutioner og momsregistrerede virksomheder, der er
autoriserede eller registrerede som fødevarevirksomhed,
bortset fra primærproducenter, årligt skal betale 583
kr. i prisniveau 2025 til finansiering af Fødevarestyrelsens
kontrolkampagner.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af fødevarelovens § 45, stk. 6, at
virksomheder, der har anmeldt et eller flere kosttilskud til
forhandling i Danmark, og som har en årlig omsætning
på over 50.000 kr., til dækning af omkostningerne i
forbindelse med styrket kontrol af kosttilskud og handel hermed
betaler et årligt beløb på 9.814 kr. og et
årligt beløb pr. anmeldt kosttilskud på 786
kr.
Taksterne på 9.814 kr. og 786 kr. i loven er i prisniveau
2022. Det fremgår af § 45, stk. 6, at taksterne pris- og
lønreguleres årligt pr. 1. januar med den sats, som er
fastsat af Finansministeriet for det generelle pris- og
lønindeks. Taksterne er i overensstemmelse hermed reguleret
til 10.646 kr. og 853 kr. pr. virksomhed i prisniveau 2024, jf.
§ 69, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 93 af 29. januar
2024 om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende
dyr m.v.
Det foreslås, at taksterne i fødevarelovens § 46, stk. 6, 1. pkt., ændres fra
9.814 kr. og 786 kr. til 10.944 kr. og 877 kr., hvilket betyder, at
virksomheder, der har anmeldt et eller flere kosttilskud til
forhandling i Danmark, og som har en årlig omsætning
på over 50.000 kr., til dækning af omkostningerne i
forbindelse med styrket kontrol af kosttilskud og handel hermed
skal betale et årligt beløb på 10.944 kr. og et
årligt beløb pr. anmeldt kosttilskud på 877 kr.
Beløbene på 10.944 kr. og 877 kr. er fastsat i
prisniveau 2025.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af fødevarelovens § 45, stk. 7, 1.
pkt., at de virksomheder, der er omfattet af loven, til delvis
finansiering af Fødevarestyrelsens rejsehold med speciale i
efterforskning og regnskabskontrol betaler en årlig afgift
på 718 kr.
Taksten i loven på 718 kr. pr. virksomhed er i prisniveau
2022. Fødevarelovens § 45, stk. 7, giver hjemmel til,
at taksterne pris- og lønreguleres årligt pr. 1.
januar med den sats, som er fastsat af Finansministeriet for det
generelle pris- og lønindeks. Taksten er i overensstemmelse
hermed reguleret til 779 kr. pr. virksomhed i prisniveau 2024, jf.
§ 68, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 93 af 29. januar
2024 om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende
dyr m.v.
Det foreslås, at taksten i fødevarelovens § 45, stk. 7, 1. pkt., ændres fra
718 kr. til 801 kr. Det betyder, at de virksomheder, der er
omfattet af loven, betaler en årlig afgift på 801 kr. i
prisniveau 2025 til delvis finansiering af
Fødevarestyrelsens rejsehold.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det fremgår af fødevarelovens § 45, stk. 9, at
ministeren fastsætter regler om opkrævning af de i
§ 45, stk. 5, 6 og 7, nævnte beløb, herunder
fastsættelse af skæringsdato for, hvornår der
foretages en opgørelse af virksomheder omfattet af §
45, stk. 5, 6 og 7, og af antal anmeldte produkter omfattet af
§ 45, stk. 6, og om termin for opkrævning.
Det foreslås, at der i § 45,
stk. 9, indsættes en ny bestemmelse som 2. pkt., hvorefter ministeren bemyndiges til
at fastsætte regler om helt eller delvis at undlade
opkrævning af betaling efter fødevarelovens § 45,
stk. 5, 6 og 7.
Med henblik på at sikre balance mellem kontroludgifter og
de opkrævede takster, vil der kunne være behov for at
undlade at opkræve betaling eller alene opkræve delvist
dækkende betaling. Det foreslåede betyder, at i de
tilfælde, hvor der er behov for at sikre balance mellem
kontroludgifter og de opkrævede takster, bemyndiges
ministeren til helt eller delvis at undlade at opkræve
betaling fra de virksomheder m.m., der er omfattet af
ordningen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2.4 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
Af dyrevelfærdslovens § 43, stk. 3, nr. 1,
fremgår, at ejere af dyrehold, hvor mindst én
besætning er en kvægbesætning af en
størrelse på over 40 dyr, for den ordinære
kontrol af dyrevelfærd i besætninger som pr. 1. februar
er registreret i Det Centrale Husdyrbrugsregister (CHR), betaler et
årligt beløb på 3.168 kr.
Af § 43, stk. 7, fremgår det, at beløbene i
§ 43, stk. 3, årligt pr. 1. januar bliver pris- og
lønreguleret med den sats for det generelle pris- og
lønindeks, der er fastsat af Finansministeriet.
Med initiativ nr. 9 i dyrevelfærdsaftalen øges
kontrollen med dyrevelfærd i grise- og
kvægbesætninger, idet det forventes at øge
incitamentet til regelefterlevelse. Der er derfor behov for at
sikre den fornødne finansiering af den øgede og
målrettede dyrevelfærdskontrol med grise- og
kvægbesætninger. Den øgede kontrol forventes
igangsat fra den 1. januar 2025.
Det foreslås på den baggrund, at taksten i
dyrevelfærdslovens § 43, stk. 3,
nr. 1, ændres fra
3.168 kr. til 3.986 kr. Den foreslåede takst er pris- og
lønreguleret i prisniveau 2025, jf. § 43, stk. 7. Det
foreslåede indebærer, at dyreholdsejeren skal betale
3.986 kr. i stedet for 3.168 kr.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Af dyrevelfærdslovens § 43, stk. 3, nr. 2,
fremgår, at ejere af dyrehold, som ikke er omfattet af §
43, stk. 3, nr. 1, og hvor mindst én besætning er en
grisebesætning af en størrelse på over 40 dyr,
for den ordinære kontrol af dyrevelfærd i
besætninger som pr. 1. februar er registreret i Det Centrale
Husdyrbrugsregister (CHR), betaler et årligt beløb
på 3.128 kr.
Af § 43, stk. 7, fremgår det, at beløbene i
§ 43, stk. 3, årligt pr. 1. januar bliver pris- og
lønreguleret med den sats for det generelle pris- og
lønindeks, der er fastsat af Finansministeriet.
Med initiativ nr. 9 i dyrevelfærdsaftalen øges
kontrollen med dyrevelfærd i grise- og
kvægbesætninger, idet det forventes at øge
incitamentet til regelefterlevelse. Der er derfor behov for at
sikre den fornødne finansiering af den øgede og
målrettede dyrevelfærdskontrol med grise- og
kvægbesætninger. Den øgede kontrol forventes
igangsat fra den 1. januar 2025.
Det foreslås på den baggrund, at taksten i
dyrevelfærdslovens § 43, stk. 3,
nr. 2, ændres fra
3.128 kr. til 3.999 kr. Den foreslåede takst er pris- og
lønreguleret i prisniveau 2025, jf. § 43, stk. 7. Det
foreslåede indebærer, at dyreholdsejeren skal betale
3.999 kr. i stedet for 3.128 kr.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Af dyrevelfærdslovens § 43, stk. 3, nr. 3,
fremgår, at ejere af dyrehold, som ikke er omfattet af §
43, stk. 3, nr. 1 eller nr. 2, og hvor mindst én
besætning har en størrelse på over 40 dyr, for
fjerkræ dog 2.000 dyr, betaler et årligt beløb
på 1.962 kr. Dette gælder dog ikke for akvakultur,
kameler, heste, kaniner, humlebier, hønsehold, der alene
producerer æg til anvendelse i egen husholdning, eller
slagtefjerkræ, der ikke leveres til
fjerkræslagteri.
Af § 43, stk. 7, fremgår det, at beløbene i
§ 43, stk. 3 årligt pr. 1. januar bliver pris- og
lønreguleret med den sats for det generelle pris- og
lønindeks, der er fastsat af Finansministeriet.
Det foreslås på denne baggrund, at taksten i
dyrevelfærdslovens § 43, stk. 3,
nr. 3, ændres fra
1.962 kr. til 2.017 kr. Den foreslåede takst er pris- og
lønreguleret i prisniveau 2025, jf. § 43, stk. 7. Det
foreslåede indebærer, at dyreholdsejeren skal betale
2.017 kr. i stedet for 1.962 kr.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Af dyrevelfærdslovens § 43, stk. 3, nr. 4,
fremgår, at ejere af dyrehold, som ikke er omfattet af §
43, stk. 3, nr. 1-3, og hvor mindst én besætning er en
kvægbesætning af en størrelse på mindst 10
dyr, betaler et årligt beløb på 1.145 kr.
Af § 43, stk. 7, fremgår det, at beløbene i
§ 43, stk. 3, årligt pr. 1. januar bliver pris- og
lønreguleret med den sats for det generelle pris- og
lønindeks, der er fastsat af Finansministeriet.
Med initiativ nr. 9 i dyrevelfærdsaftalen øges
kontrollen med dyrevelfærd i grise- og
kvægbesætninger, idet det forventes at øge
incitamentet til regelefterlevelse. Der er derfor behov for at
sikre den fornødne finansiering af den øgede og
målrettede dyrevelfærdskontrol med grise- og
kvægbesætninger. Den øgede kontrol forventes
igangsat fra den 1. januar 2025.
Det foreslås på den baggrund, at taksten i
dyrevelfærdslovens § 43, stk. 3,
nr. 4, ændres fra
1.145 kr. til 1.442 kr. Den foreslåede takst er pris- og
lønreguleret i prisniveau 2025, jf. § 43, stk. 7. Det
foreslåede indebærer, at dyreholdsejeren skal betale
1.442 kr. i stedet for 1.145 kr.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Af dyrevelfærdslovens § 43, stk. 3, nr. 5,
fremgår, at ejere af dyrehold, som ikke er omfattet af §
43, stk. 3, nr. 1-4, og hvor mindst én besætning er en
grisebesætning af en størrelse på mindst 10 dyr,
betaler et årligt beløb på 1.131 kr.
Af § 43, stk. 7, fremgår det, at beløbene i
§ 43, stk. 3, årligt pr. 1. januar bliver pris- og
lønreguleret med den sats for det generelle pris- og
lønindeks, der er fastsat af Finansministeriet.
Med initiativ nr. 9 i dyrevelfærdsaftalen øges
kontrollen med dyrevelfærd i grise- og
kvægbesætninger, idet det forventes at øge
incitamentet til regelefterlevelse. Der er derfor behov for at
sikre den fornødne finansiering af den øgede og
målrettede dyrevelfærdskontrol med grise- og
kvægbesætninger. Den øgede kontrol forventes
igangsat fra den 1. januar 2025.
Det foreslås på den baggrund, at taksten i
dyrevelfærdslovens § 43, stk. 3,
nr. 4, ændres fra
1.131 kr. til 1.447 kr. Den foreslåede takst er pris- og
lønreguleret i prisniveau 2025, jf. § 43, stk. 7. Det
foreslåede indebærer, at dyreholdsejeren skal betale
1.447 kr. i stedet for 1.131 kr.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Af dyrevelfærdslovens § 43, stk. 3, nr. 6,
fremgår, at ejere af dyrehold, som ikke er omfattet af §
43, stk. 3, nr. 1-5, og hvor mindst én besætning har
en størrelse på mindst 10 dyr, betaler et årligt
beløb på 710 kr. 1. pkt. gælder ikke for
akvakultur, kameler, heste, kaniner, humlebier, hønsehold,
der alene producerer æg til anvendelse i egen husholdning,
eller slagtefjerkræ, der ikke leveres til
fjerkræslagteri.
Af § 43, stk. 7, fremgår det, at beløbene i
§ 43, stk. 3, årligt pr. 1. januar bliver pris- og
lønreguleret med den sats for det generelle pris- og
lønindeks, der er fastsat af Finansministeriet.
Det foreslås, at taksten i dyrevelfærdslovens § 43, stk. 3, nr. 6, ændres fra 710 kr. til 730 kr. Den
foreslåede takst er pris- og lønreguleret i prisniveau
2025, jf. § 43, stk. 7. Det foreslåede indebærer,
at dyreholdsejeren skal betale 730 kr. i stedet for 710 kr.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
3
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1.
januar 2025.
Til §
4
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland, men at § 1
vedrørende lov om fødevarer ved kongelig anordning
helt eller delvis skal kunne sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger. Lovforslagets § 2 vedrørende
dyrevelfærdsloven kan ikke sættes i kraft for
Grønland, da hovedloven ikke gælder for
Grønland og ikke kan sættes i kraft for
Grønland. Det foreslås, at § 1 kan sættes i
kraft på forskellige tidspunkter. Baggrunden herfor er, at
der i fremtiden kan være behov for at sætte forskellige
dele af § 1 i kraft på forskellige tidspunkter.
Lovændringerne kan ikke sættes i kraft for
Færøerne, da hovedlovene ikke gælder for
Færøerne og ikke kan sættes i kraft for
Færøerne.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I lov om fødevarer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1033 af 5. juli 2023, foretages
følgende ændringer: | § 45.
---- Stk. 5.
Offentlige institutioner og momsregistrerede virksomheder, der er
autoriserede eller registrerede som fødevarevirksomhed,
bortset fra primærproducenter, betaler til finansiering af
Fødevarestyrelsens kontrolkampagner 563 kr. årligt.
Beløbet opkræves for hvert produktions- eller
forretningssted. Beløbet pris- og lønreguleres
årligt pr. 1. januar med den af Finansministeriet fastsatte
sats for det generelle pris- og lønindeks. Det regulerede
beløb afrundes til nærmeste hele kronebeløb og
offentliggøres ved bekendtgørelse. | | 1. I § 45, stk. 5, 1. pkt., ændres
»563 kr.« til: »583 kr.« | Stk. 6.
Virksomheder, der har anmeldt et eller flere kosttilskud til
forhandling i Danmark, og som har en årlig omsætning
på over 50.000 kr., betaler til dækning af
omkostningerne i forbindelse med styrket kontrol af kosttilskud og
handel hermed et årligt beløb på 9.814 kr. og et
årligt beløb pr. anmeldt kosttilskud på 786 kr.
Beløbene pris- og lønreguleres årligt pr. 1.
januar med den af Finansministeriet fastsatte sats for det
generelle pris- og lønindeks. Det regulerede beløb
afrundes til nærmeste hele kronebeløb og
offentliggøres ved bekendtgørelse. | | 2. I § 45, stk. 6, 1. pkt., ændres
»9.814 kr.« til: »10.944 kr.«, og
»786 kr.« ændres til: »877 kr.« | Stk. 7. De
virksomheder, der er omfattet af loven, betaler til delvis
finansiering af Fødevarestyrelsens rejsehold med speciale i
efterforskning og regnskabskontrol en årlig afgift på
718 kr. Beløbet pris- og lønreguleres årligt
pr. 1. januar med den af Finansministeriet fastsatte sats for det
generelle pris- og lønindeks. Det regulerede beløb
afrundes til nærmeste hele kronebeløb og
offentliggøres ved bekendtgørelse. | | 3. I § 45, stk. 7, 1. pkt., ændres
»718 kr.« til: »801 kr.« | Stk. 8.
- | | | Stk. 9.
Ministeren fastsætter regler om opkrævning af de i stk.
5, 6 og 7 nævnte beløb, herunder fastsættelse af
skæringsdato for, hvornår der foretages en
opgørelse af virksomheder omfattet af stk. 5, 6 og 7 og af
antal anmeldte produkter omfattet af stk. 6, og om termin for
opkrævning. | | 4. I § 45, stk. 9, indsættes som 2. pkt.: »Ministeren kan endvidere
fastsætte regler om helt eller delvis at undlade
opkrævning efter stk. 5, 6 og 7.« | | | | | | § 2 | | | | | | I dyrevelfærdsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 61 af 19. januar 2024, som
ændret ved lov nr. 661 af 11. juni 2024, foretages
følgende ændringer: | § 43.
--- Stk. 2.
--- Stk. 3. For
den ordinære kontrol af dyrevelfærd i besætninger
betaler ejere af dyrehold, som pr. 1. februar er registreret i Det
Centrale Husdyrbrugsregister (CHR), et årligt beløb
på: 1) 3.168 kr. for
ejere af dyrehold, hvor mindst én besætning er en
kvægbesætning af en størrelse på over 40
dyr. 2) 3.128 kr. for
ejere af dyrehold, som ikke er omfattet af nr. 1, og hvor mindst
én besætning er en grisebesætning af en
størrelse på over 40 dyr. 3) 1.962 kr. for
ejere af dyrehold, som ikke er omfattet af nr. 1 eller 2, og hvor
mindst én besætning har en størrelse på
over 40 dyr, for fjerkræ dog 2.000 dyr. 1. pkt. gælder
ikke for akvakultur, kameler, heste, kaniner, humlebier,
hønsehold, der alene producerer æg til anvendelse i
egen husholdning, eller slagtefjerkræ, der ikke leveres til
fjerkræslagteri. 4) 1.145 kr. for
ejere af dyrehold, som ikke er omfattet af nr. 1-3, og hvor mindst
én besætning er en kvægbesætning af en
størrelse på mindst 10 dyr. 5) 1.131 kr. for
ejere af dyrehold, som ikke er omfattet af nr. 1-4, og hvor mindst
én besætning er en grisebesætning af en
størrelse på mindst 10 dyr. 6) 710 kr. for
ejere af dyrehold, som ikke er omfattet af nr. 1-5, og hvor mindst
én besætning har en størrelse på mindst
10 dyr. 1. pkt. gælder ikke for akvakultur, kameler, heste,
kaniner, humlebier, hønsehold, der alene producerer æg
til anvendelse i egen husholdning, eller slagtefjerkræ, der
ikke leveres til fjerkræslagteri. | | 1. I § 43, stk. 3, nr. 1, ændres
»3.168 kr.« til: 3.986 kr.« 2. I § 43, stk. 3, nr. 2, ændres
»3.128 kr.« til: »3.999 kr.« 3. I § 43, stk. 3, nr. 3, ændres
»1.962 kr.« til: »2.017 kr.« 4. I § 43, stk. 3, nr. 4, ændres
»1.145 kr.« til: »1.442 kr.« 5. I § 43, stk. 3, nr. 5, ændres
»1.131 kr.« til: »1.447 kr.« 6. I § 43, stk. 3, nr. 6, ændres
»710 kr.« til: »730 kr.« |
|