Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 11. december 2024
1. Ændringsforslag
Miljøministeren har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, LA, M, KF, EL og RV) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DD og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for ændringsforslag nr. 3 og imod
ændringsforslag nr. 1 og 2.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
ændringsforslag nr. 3 og hverken for eller imod
ændringsforslag nr. 1 og 2.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre og Enhedslisten
Socialistisk Folkepartis, Radikale Venstres
og Enhedslistens medlemmer af udvalget stemmer for lovforslaget og
ministerens ændringsforslag med en særskilt
bestemmelse, der sikrer kommunalbestyrelsens mulighed for at
fastsætte gebyrer til dækning af udgifter til
planlægning, etablering, drift og administration af
genbrugsområder på genbrugspladser i tilknytning til
affaldshåndtering.
Partierne lægger afgørende
vægt på, at miljøministeren i mail af 3.
december 2024 oplyste til aftalekredsen bag »Klimaplan for en
grøn affaldssektor« (S, V, M, RV, SF og LA), at
Ȯndringsforslaget adskiller sig fra
miljøministerens svar fra 2010, som Ankestyrelsen i sin
udtalelse fra 2017 henviser til, idet der med
ændringsforslaget ikke vil være mulighed for kommunerne
til at gebyrfinansiere etablering af byttehjørner, dvs.
genbrugsområder, i kommunale boligselskaber.«
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget anerkender
lovforslagets intentioner om at styrke genanvendelse og genbrug af
erhvervsaffald. Alternativet er enige i at frisætte
kommunerne for bureaukrati i forbindelse med genbrugsområder
på kommunale genbrugspladser. Dog er Alternativet kritiske
overfor en række helt centrale punkter i lovforslaget. For
det første er det kritisabelt, at lovforslaget tillader en
administrativ afvisning af affald, som ikke forhindrer affald, der
kan genbruges, i at blive brændt af. Det bliver nævnt i
lovforslaget, at det i mange tilfælde ikke vil være
muligt fysisk at afvise affaldslæsset, da man mangler
anlæg, hvor affald kan omdirigeres til sortering, såsom
egnede stikprøveanlæg. Derfor frygter Alternativet, at
man med lovforslaget ikke reducerer afbrænding af materialer,
der er egnede til genanvendelse, hvilket ellers netop er
lovforslagets intention.
Endnu mere kritisabelt er det, at
høringssvar peger på, at forbrændingsanlæg
kan have incitament til at modtage affald, som burde afvises, for
at udfylde kapacitet på anlægget. Man risikerer
altså, at der bliver afbrændt affald, som er egnet til
genanvendelse. Dette er alvorlige kritikpunkter. Alternativet
mener, at vi bliver nødt til at lave lovgivning, der i endnu
højere grad forpligter affaldssektoren til reelt at
understøtte en cirkulær økonomi, som anses for
bydende nødvendig i lyset af klimakrisen. Uden stram og
ambitiøs lovgivning skaber vi ikke incitament til at skabe
den dygtigste og bedst mulige affaldsbranche, der benytter sig af
best practice.
Afslutningsvis skal det nævnes, at
Alternativet er enige i forslaget om ikke at implementere nationale
standarder for, hvordan kommunerne arbejder med
genbrugsområder på genbrugspladserne.
Affaldshåndteringen fungerer forskelligt på tværs
af kommunerne, og derfor skal de have frihed til at implementere de
løsninger, der passer bedst til den lokale kontekst. Det er
vigtigt, at vi sætter ambitiøse krav til kommunerne,
men Alternativet mener ikke, at vi skal detailregulere kommunernes
arbejde med affaldshåndtering.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af miljøministeren, tiltrådt af et
flertal (S, V, SF, LA, M, KF, EL og
RV):
1) Nr. 2
affattes således:
»2. § 48, stk. 1, nr. 2, affattes
således:
»2)
planlægning, etablering, drift og administration af
genbrugsområder på genbrugspladser i tilknytning til
affaldshåndtering,«.«
[Hjemmel til gebyrfinansiering af
genbrugsområder på genbrugspladser]
2) Nr. 3
udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Af miljøministeren, tiltrådt af
udvalget:
3)
Efter nr. 3 indsættes:
»01. I overskriften til kapitel 7 udgår
»genbrug,«.«
[Konsekvensændring som
følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr.
4]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der findes hverken i
miljøbeskyttelsesloven eller i administrative regler en
eksplicit hjemmel til, at initiativer vedrørende
genbrugsgenstande kan finansieres over affaldsgebyrerne. Det
fremgår af miljøministerens svar af 16. november 2010
på spørgsmål nr. 4 (L 13) til Folketingets
Miljø- og Planlægningsudvalg, at kommunerne efter de
gældende regler har adgang til at gebyrfinansiere udgifterne
til opgaver, som har en naturlig tilknytning til de kommunale
affaldsordninger, og at dette eksempelvis kan være etablering
af et byttehjørne på genbrugspladsen. Energi-,
forsynings- og klimaministeren gentog denne forståelse i svar
af 19. juni 2018 på spørgsmål 287 (alm. del) fra
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at kommunalbestyrelsen fastsætter
gebyrer til dækning af udgifter til planlægning,
etablering, drift og administration af genbrugsområder
på genbrugspladser i tilknytning til
affaldshåndtering.
Med ændringsforslaget skabes en
særskilt hjemmel til at gebyrfinansiere udgifter til
planlægning, etablering, drift og administration af
genbrugsområder på genbrugspladsen i tilknytning til
affaldshåndtering.
Kommunerne skal ved fastsættelse af
gebyrer i medfør af den foreslåede bestemmelse
anlægge en almindelig proportionalitetsvurdering,
således at udgifterne står i et rimeligt forhold til
formålet. Med dette menes kommunens opgaver på
affaldsområdet, herunder affaldsforebyggelse.
Kommunalbestyrelsen har desuden i medfør af almindelige
kommunalretlige grundsætninger en forpligtelse til at handle
økonomisk forsvarligt, og kommuner må ikke uden
lovhjemmel yde tilskud til enkelte personer eller enkelte
virksomheder, som kan resultere i en uretmæssige
markedsfordel. Kommunalbestyrelsens lokale udmøntning af
bestemmelsen skal i den forbindelse iagttage
kommunalfuldmagtsreglerne og almindelige konkurrence- og
statsstøtteretlige regler.
Det er frivilligt for kommunalbestyrelsen
at etablere et genbrugsområde på genbrugspladsen. Med
et genbrugsområde menes et område på en kommunal
genbrugsplads, hvor brugere af genbrugspladsen henstiller
genbrugsgenstande, med henblik på at andre overtager dem. Med
genbrugsgenstand menes genstand, der ikke er affald, og som
indleveres på genbrugsområdet som genbrug.
Udgifter til planlægning, etablering,
drift og administration af kommunale genbrugsbutikker og udgifter
til, at kommuner eller kommunale institutioner og virksomheder
genbruger eller istandsætter genstande afleveret i
genbrugsområder vil dog ikke kunne dækkes af gebyret.
Gebyret vil endvidere ikke kunne dække udgifterne til
kommunernes øvrige initiativer, for så vidt
angår genbrugsgenstande, som ikke finder sted på
genbrugspladsen, herunder i genbrugsområder i boligselskaber.
Derudover vil gebyret endvidere ikke kunne dække udgifterne
til genstande, som er indleveret på genbrugspladsen som
affald, men som kommunen efterfølgende vurderer kan
genbruges uden videre forberedelse og flytter til
genbrugsområdet. Planlægning, etablering, drift og
administration i den forbindelse kan i stedet gebyrfinansieres af
kommunalbestyrelsen efter den gældende bestemmelse i
miljøbeskyttelseslovens § 48, stk. 1, nr. 1, da
genstandene er indleveret som affald.
Det forventes, at der med hjemmel i den
gældende miljøbeskyttelseslovs § 48, stk. 4, vil
blive fastsat regler om, at udgifterne til genbrugsområderne
vil kunne omfattes af gebyret til genbrugsområder, jf. §
48, stk. 1, nr. 2, for henholdsvis husholdninger og
virksomheder.
Det bemærkes, at
ændringsforslaget ikke vil ændre på de
grundlæggende principper for gebyrfastsættelsen.
Kommunalbestyrelsens fastsættelse af gebyret til
genbrugsområder, jf. § 48, stk. 1, nr. 2, vil
således fortsat være underlagt hvile i sig
selv-princippet, og der vil skulle opnås fuld dækning
af de omkostninger, som gebyret omfatter, men kommunen må
ikke optjene et overskud. Derudover skal krydssubsidiering så
vidt muligt undgås. Det betyder eksempelvis, at kommunen ikke
må lade husholdninger betale for omkostningerne for
virksomheder.
Ændringsforslaget vil endvidere ikke
ændre på gældende ret i forhold til, at alle
husholdninger i kommunen betaler gebyr for, at ordningen stilles
til rådighed for husholdningerne, mens virksomheder alene
betaler gebyr, når de gør brug af genbrugspladsen.
Til nr. 2
Det foreslås med
ændringsforslaget, at lovforslagets § 1, nr. 3,
udgår.
Ændringsforslaget vil medføre,
at den konsekvensrettelse af henvisningen i § 48, stk. 8, til
§ 48, stk. 1, nr. 5, der er foreslået i lovforslagets
§ 1, nr. 3, udgår.
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af den affattelse af lovforslagets § 1, nr. 2, der
foreslås med ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 3
Kapitel 7 i miljøbeskyttelsesloven
har overskriften »Affaldsforebyggelsesplan, genbrug,
genanvendelse og renere teknologi«.
Det foreslås, at overskriften til
miljøbeskyttelseslovens kapitel 7 ændres,
således at »genbrug,« udgår af
overskriften.
Ordet genbrug blev indsat i overskriften
til miljøbeskyttelseslovens kapitel 7 med § 1, nr. 10,
i lov nr. 898 af 21. juni 2022 samtidig med indsættelsen af
§ 50 f i miljøbeskyttelsesloven om
miljøministerens bemyndigelse til at fastsætte regler
om kommuners pligt til at etablere genbrugsområder på
genbrugspladser i kommunen. Den foreslåede ændring er
en konsekvens af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr.
4, hvormed det foreslås, at miljøbeskyttelseslovens
§ 50 f ophæves.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober
2024 og var til 1. behandling den 10. oktober 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og
Fødevareudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 6
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring.
Miljøministeren sendte høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget den 3. oktober 2024.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 10
bilag på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
16 spørgsmål til miljøministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Lasse Haugaard
Pedersen (S) Bjarne Laustsen (S) Camilla Fabricius (S) Thorkild
Holmboe-Hay (S) Ida Auken (S) Thomas Monberg (S) Kris Jensen
Skriver (S) Thomas Jensen (S) Erling Bonnesen (V) nfmd. Kim Valentin (V) Anni Matthiesen
(V) Hans Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Karin
Liltorp (M) Hans Kristian Skibby (DD) fmd. Kristian Bøgsted (DD)
Pernille Vermund (LA) Carsten Bach (LA) Rasmus Jarlov (KF) Per
Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Mette Thiesen (DF) Carl
Valentin (SF) Marianne Bigum (SF) Søren Egge Rasmussen (EL)
Leila Stockmarr (EL) Katrine Robsøe (RV) Helene Brydensholt
(ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |