Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 19. november 2024
Forslag
til
Lov om arbejdstid for mobile lønmodtagere
på fartøjer på indre vandveje1)
Kapitel 1
Anvendelsesområde og
definitioner
§ 1.
Denne lov finder anvendelse for mobile lønmodtagere på
fartøjer, der erhvervsmæssigt transporterer gods eller
passagerer på indre vandveje, når lønmodtageren
i henhold til Romkonventionen har aftalt med arbejdsgiveren eller
dennes repræsentant, at dansk lovgivning skal være
gældende for ansættelsesforholdet, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Denne
lovs §§ 3-7 finder dog ikke anvendelse for
lønmodtagere, der i medfør af kollektiv overenskomst
er sikret de rettigheder, der svarer til dem i direktiv 2014/112/EU
af 19. december 2014 om iværksættelse af den
europæiske aftale om visse aspekter i forbindelse med
tilrettelæggelse af arbejdstiden inden for transport ad indre
vandveje, indgået af European Barge Union (EBU), European
Skippers Organisation (ESO) og European Transport Workers᾽
Federation (ETF).
Stk. 3. For
lønmodtagere, der ikke er omfattet af en overenskomst, der
sikrer de i stk. 2 nævnte rettigheder, finder §§
3-7 ikke anvendelse, hvis det i det enkelte
ansættelsesforhold skriftligt aftales, at
lønmodtageren er sikret disse rettigheder i henhold til en
nærmere angivet kollektiv overenskomst, som er gældende
på den virksomhed, hvor lønmodtageren er ansat.
Stk. 4. Loven
kan ikke ved aftale fraviges til ugunst for den mobile
lønmodtager.
Stk. 5.
Erhvervsdrivende inden for transport ad indre vandveje betragtes
ikke som lønmodtagere i henhold til denne lov, selv om de
har status som lønmodtagere i deres egen virksomhed.
§ 2.
I denne lov forstås ved:
1)
Lønmodtager: En person, der modtager vederlag for personligt
arbejde i tjenesteforhold.
2) En mobil
lønmodtager: En person, som er en del af besætningen
eller udfører en anden funktion om bord på et
fartøj, der er aktivt inden for erhvervsmæssig
transport på indre vandveje.
3) Indre
vandveje: Indre vandveje, som fremgår af bilag 1, afsnit 4, i
Europa-Parlamentet og Rådets beslutning nr. 1692/96/EF af 23.
juli 1996 om Fællesskabets retningslinjer for udvikling af
det transeuropæiske transportnet.
4) Arbejdstid:
Den tid, hvor lønmodtageren er på sin arbejdsplads og
står til arbejdsgiverens disposition under udførelse
af sin beskæftigelse eller sine opgaver.
5) Hvileperiode:
Det tidsrum, der ikke er arbejdstid, herunder hvileperioder
på fartøjet under sejlads, og når det ligger
stille, og hvileperioder på land.
6) Hviledag: En
hvileperiode uden afbrydelse i 24 timer, som den mobile
lønmodtager kan tilbringe et sted, denne selv
vælger.
7) Arbejdsplan:
Den planlægning af arbejds- og hviledage, som arbejdsgiveren
har meddelt lønmodtageren på forhånd.
8)
Fartøj: Et skib eller flydende materiel.
Kapitel 2
Daglig og ugentlig arbejdstid
§ 3.
Arbejdstiden er 8 timer pr. døgn, jf. dog stk. 2 og §
4.
Stk. 2.
Arbejdstiden kan forlænges i henhold til § 4, når
et gennemsnit på 48 timer om ugen ikke overskrides inden for
en 12-månedersperiode. Ferieperioder og sygefravær skal
ikke medregnes i beregningen af gennemsnittet. Krav på
hvileperioder, der kan henføres til lovbestemte fridage,
medregnes ligeledes ikke.
Stk. 3. For
ansættelsesforhold med en varighed på mindre end 12
måneder skal den maksimale tilladte arbejdstid beregnes
forholdsmæssigt.
§ 4.
Arbejdstiden må ikke overstige
1) 14 timer i en
given 24-timersperiode og
2) 84 timer i en
given 7-dagesperiode.
Stk. 2. Hvor
arbejdsplanen giver flere arbejdsdage end hviledage, må den
gennemsnitlige ugentlige arbejdstid på 72 timer ikke
overskrides i løbet af en 4-månedersperiode.
Stk. 3.
Arbejdstiden i natperioden må ikke overstige 42 timer i en
given 7-dagesperiode.
Arbejds- og
hviledage
§ 5.
Den mobile lønmodtager må maksimalt have 31 på
hinanden følgende arbejdsdage, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Hvis der
ifølge arbejdsplanen højst er det samme antal
arbejdsdage i forhold til hviledage, skal der i umiddelbar
forlængelse af de på hinanden følgende
arbejdsdage tildeles det samme antal på hinanden
følgende hviledage. Der kan afviges fra antallet af tildelte
på hinanden følgende hviledage, på betingelse af
at
1) det maksimale
antal på 31 på hinanden følgende arbejdsdage
ikke overskrides,
2) det under
stk. 3, nr. 1, 2 eller 3, nævnte minimumsantal på
hinanden følgende hviledage bevilges i umiddelbar
forlængelse af de ydede på hinanden følgende
arbejdsdage og
3) den
forlængede eller ombyttede periode af arbejdsdage udlignes
inden for referenceperioden.
Stk. 3. Hvis der
forekommer flere arbejdsdage end hviledage i arbejdsplanen,
bestemmes minimumsantallet af på hinanden følgende
hviledage til afholdelse i umiddelbar forlængelse af de ydede
på hinanden følgende arbejdsdage på
følgende måde:
1) 1-10 på
hinanden følgende arbejdsdage: 0,2 hviledage pr. på
hinanden følgende arbejdsdage.
2) 11-20
på hinanden følgende arbejdsdage: 0,3 hviledage pr.
på hinanden følgende arbejdsdage.
3) 21-31
på hinanden følgende arbejdsdage: 0,4 hviledage pr.
på hinanden følgende arbejdsdage.
Stk. 4. Delvis
optjente hviledage, jf. stk. 3, lægges til minimumsantallet
af på hinanden følgende hviledage og tildeles som hele
hviledage.
Sæsonarbejde
på passagerfartøj
§ 6.
Uanset kravene i §§ 4 og 5 og under iagttagelse af
kravene i § 3, stk. 2 og 3, må en mobil
lønmodtager, der udfører sæsonarbejde på
et passagerfartøj, have en arbejdstid, der ikke
overstiger
1) 12 timer i en
hvilken som helst 24-timersperiode og
2) 72 timer i en
hvilken som helst 7-dagesperiode.
Stk. 2. En mobil
lønmodtager som nævnt i stk. 1 skal have godskrevet
0,2 hviledage pr. arbejdsdag og skal tildeles mindst 2 hviledage i
løbet af hver periode på 31 dage. Eventuelle
resterende hviledage skal tildeles efter aftale.
Hvileperioder og
pauser
§ 7.
Mobile lønmodtagere har ret til hvileperioder på
mindst
1) 10 timer i
ethvert tidsrum på 24 timer, hvoraf mindst 6 timer skal
være uden afbrydelse, og
2) 84 timer i en
given 7-dagesperiode.
Stk. 2. Den
mobile lønmodtager må ikke arbejde mere end 6 timer i
træk uden pauser.
Beskyttelse af
mindreårige
§ 8.
§ 61, stk. 4, i lov om arbejdsmiljø finder ikke
anven-delse for 16- og 17-årige mobile lønmodtagere
på fartøjer på indre vandveje, når
natarbejdet er berettiget for at nå uddannelsesmålet
for et godkendt kursus, og såfremt der gives den unge en
passende kompenserende hvileperiode og formålene i artikel 1
i direktiv 94/33/EF om beskyttelse af unge på arbejdspladsen
ikke anfægtes.
Nødsituationer
§ 9.
Skibsføreren kan kræve, at den mobile
lønmodtager arbejder, når det er nødvendigt for
fartøjets, ombordværendes eller lastens umiddelbare
sikkerhed eller for at bistå andre fartøjer eller
personer i nød.
Stk. 2.
Bestemmelserne i §§ 3-8 kan fraviges i de i stk. 1
nævnte situationer.
Stk. 3. Så
snart som muligt efter at den normale situation er genoprettet,
skal skibsføreren påse, at den mobile
lønmodtager, der har udført arbejde i en planlagt
hvileperiode, får en tilstrækkelig hvileperiode.
Helbredsundersøgelse
§
10. Den mobile lønmodtager har krav på en
gratis årlig helbredsundersøgelse. Ved de medicinske
undersøgelser skal der rettes særlig
opmærksomhed mod symptomer eller forhold, der eventuelt kan
føres tilbage til arbejde om bord med minimale daglige
hvileperioder eller et minimalt antal hviledage, jf. §§
3-5.
Stk. 2. Mobile
lønmodtagere, der arbejder om natten, og som lider af
helbredsproblemer, som påviseligt skyldes, at de
udfører natarbejde, skal, når det er muligt,
overføres til dagarbejde, som passer til dem.
Stk. 3. Den
gratis helbredsundersøgelse er omfattet af lægens
tavshedspligt.
Optegnelser over arbejds-
og hvileperioder
§
11. Arbejdsgiveren eller dennes repræsentant skal
føre optegnelser over den daglige arbejds- og hvileperiode
for hver enkelt mobile lønmodtager. Optegnelserne skal
opbevares om bord indtil slutningen af referenceperioden.
Stk. 2.
Arbejdsgiveren eller dennes repræsentant og den mobile
lønmodtager skal hver måned kontrollere og
bekræfte optegnelsen.
Stk. 3.
Optegnelsen skal som minimum indeholde oplysninger om
følgende:
1)
Fartøjets navn.
2) Den mobile
lønmodtagers navn.
3) Den
ansvarlige skibsførers navn.
4) Dato.
5) Hvorvidt det
er en arbejdsdag eller en hviledag.
6) Begyndelse og
afslutning af de daglige arbejds- og hvileperioder.
Stk. 4. Den
mobile lønmodtager skal have udleveret et eksemplar af de
bekræftede optegnelser, der vedrører
lønmodtageren. Arbejdsgiveren skal opbevare optegnelserne
mindst 1 år.
Stk. 5.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
anvendelse af bestemte it-systemer og særlige digitale
formater til optegnelsen og registrering, jf. stk. 1-3.
Kapitel 3
Tilsyn og straffebestemmelser
§
12. Erhvervsministeren kan fastsætte regler om kontrol
og tilsyn m.v. af §§ 3-11.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om klageadgang,
herunder om, at klager over Søfartsstyrelsens
afgørelser ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed.
§
13. Overtrædelse af §§ 3-11 straffes med
bøde.
Stk. 2. Straffen
efter stk. 1 kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis
overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov
uagtsomhed, og hvis der
1) ved
overtrædelsen er sket skade på liv eller helbred eller
fremkaldt fare herfor eller
2) ved
overtrædelsen er opnået eller tilsigtet en
økonomisk fordel for den pågældende selv eller
andre.
Stk. 3. Det skal
betragtes som en særlig skærpende om-stændighed,
at der for unge under 18 år er sket skade på liv eller
helbred eller fremkaldt fare herfor, jf. stk. 2, nr. 1.
Stk. 4.
Overtræder et rederi, et sikkerhedsansvarligt sel-skab eller
en arbejdsgiver §§ 3-11, skal der ved straffens
udmåling lægges vægt på virksomhedens
størrelse.
Kapitel 4
Ikrafttræden
§
14. Loven træder i kraft den 1. januar 2025.
Kapitel 5
Territorialbestemmelse
§
15. Loven gælder ikke for Grønland og
Færøerne.
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører bestemmelser
i Rådets direktiv 2014/112/EU af 19. december 2014 om
iværksættelse af den europæiske aftale om visse
aspekter i forbindelse med tilrettelæggelse af arbejdstiden
inden for transport ad indre vandveje, indgået af European
Barge Union (EBU), European Skippers Organisation (ESO) og European
Transport Workers' Federation (ETF), EU-Tidende 2014, nr. L 367,
side 86.