Skriftlig fremsættelse (1. oktober
2024)
Erhvervsministeren
(Morten Bødskov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til udkast til lov om arbejdstid
for mobile lønmodtagere på fartøjer på
indre vandveje:
(Lovforslag nr. L 4)
Danmark har
modtaget en åbningsskrivelse fra EU-Kommissionen, fordi vi
endnu ikke har implementeret EU's direktiv 2014/112, som beskytter
mobile arbejdstageres rettigheder på indre vandveje.
Direktivet er baseret på en aftale mellem arbejdsmarkedets
parter på europæisk plan.
Selvom Danmark
ikke har indre vandveje, skal vi sikre, at danske regler kan
anvendes på danskejede fartøjer under udenlandsk flag,
når de sejler på indre vandveje i andre EU-lande. Der
kendes dog ikke pt. til konkrete tilfælde, hvor sådanne
aftaler eksisterer.
Mobile
arbejdstagere på indre vandveje er ikke søfarende, men
deres arbejde udføres på fartøjer, hvorfor det
foreslås, at loven vedtages under Erhvervsministeriet, med
Søfartsstyrelsen som ansvarlig for kontrol og
håndhævelse.
Formålet
med lovforslaget er således at implementere direktivet
tekstnært, således at der fastsættes
- en 8-timers
arbejdsdag som udgangspunkt, men giver fleksibilitet for
forlængelser under kontrollerede og retfærdige
betingelser.
- regulering
af hvileperioder og pauser,
- beskyttelse
af sæsonarbejdere,
-
særlige regler for unge arbejdere,
- rammer for
nødsituationer
- krav om
helbredsundersøgelser, samt
-
forpligtigelse for arbejdsgivere til at føre optegnelser
over arbejdstid og hvileperioder.
Lovforslaget vurderes ikke at have
betydelige økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.