L 40 Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse og om ophævelse af lov om administration af Den Europæiske Unions forordninger om handel med træ og træprodukter med henblik på bekæmpelse af handel med ulovligt fældet træ.

(Supplerende bestemmelser til skovrydningsforordningen om tilsyn, gebyr og konfiskation m.v.).

Af: Minister for grøn trepart Jeppe Bruus (S)
Udvalg: Miljø- og Fødevareudvalget
Samling: 2024-25
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 03-10-2024

Fremsættelse: 03-10-2024

Skriftlig fremsættelse (3. oktober 2024)

20241_l40_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (3. oktober 2024)

Ministeren for grøn trepart (Jeppe Bruus):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse og om ophævelse af lov om administration af Den Europæiske Unions forordninger om handel med træ og træprodukter med henblik på bekæmpelse af handel med ulovligt fældet træ (Supplerende bestemmelser til skovrydningsforordningen om tilsyn, gebyr og konfiskation m.v.)

(Lovforslag nr. L 40)

Fra 1990 til 2020 blev et område større end EU tabt til skovrydning rundt omkring på jorden. 10 procent af dette tab vurderes at være forbundet med EU's forbrug. Den globale skovrydning har store konsekvenser for klima, natur, miljø og biodiversitet. For at ændre denne bevægelse og bekæmpe klimaforandringer og tab af biodiversitet har man i EU vedtaget en forordning mod global skovrydning og skovforringelse.

Formålet med skovrydningsforordningen er at minimere EU's bidrag til den globale skovrydning og skovforringelse, og at reducere EU's bidrag til drivhusgasemissioner og det globale tab af biodiversitet. I forbindelse med forhandlingerne af forordningen, var der opbakning fra alle Folketingets partier, med undtagelse af Nye Borgerlige.

Skovrydningsforordningen stiller en række krav til erhvervsdrivende, der handler med visse afledte produkter fra hhv. kvæg, kakao, kaffe, oliepalmer, gummi, soja og træ. Forordningen forpligter bl.a. de omfattede virksomheder til, ved hjælp af due diligence, at sikre at de produkter, som er omfattet af forordningen, er produceret på arealer, hvor der efter d. 31. december 2020 ikke er sket skovrydning eller skovforringelse verden over. Forordningen får virkning for store og mellemstore virksomheder d. 30. december 2024 og for små- og mikrovirksomheder d. 30. juni 2025.

Med lovforslaget sikres de nødvendige supplerende bestemmelser til implementering af skovrydningsforordningen, herunder regler om tilsyn, gebyr og konfiskation.

Regeringen ønsker at justere reglerne om tilsyn og håndhævelse i naturbeskyttelsesloven, for at sikre overholdelse af skovrydningsforordningens bestemmelser. Samtidig ønsker regeringen at ændre naturbeskyttelseslovens regler om gebyr for at sikre, at myndighederne har de nødvendige ressourcer til at føre en effektiv kontrol, som lever op til de i forordningen fastsatte minimumskrav for antal og omfang af tilsyn, som skal gennemføres. Der forventes opkrævet et årligt gebyr på ca. 400 kr. per virksomhed, samt et tids- og omkostningsbaseret gebyr ved behov for opfølgende tilsyn. Timeprisen for opfølgende tilsyn forventes at følge den til enhver tid gældende timesats for Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø, som i dag er 741 kr.

Det er hensigten, at lovforslaget skal træde i kraft den 30. december 2024, hvor skovrydningsforordningen får virkning for store og mellemstore virksomheder. Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.