Betænkning afgivet af
Sundhedsudvalget den 10. december 2024
1. Ændringsforslag
Der stillet 22 ændringsforslag til
lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget.
Radikale Venstres medlem af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 1-4, herunder om deling af
lovforslaget. Indenrigs- og sundhedsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 5-22.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DD, SF og M) vil stemme imod ændringsforslag
nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (LA, KF, EL, DF, RV og ALT) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, V, DD, SF og M) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af indenrigs- og
sundhedsministeren stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA og DF) indstiller det under A nævnte lovforslag
til forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 2 og for
ændringsforslag nr. 3. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr. 4.
Et andet
mindretal (KF og ALT) indstiller det under A nævnte
lovforslag til vedtagelse med det under
nr. 3 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 2. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til vedtagelse med det under nr. 4 stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL og RV) indstiller det under A
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de under nr. 2 og 3 stillede ændringsforslag.
Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til
forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
ændringsforslag nr. 4. Hvis ændringsforslag nr. 1 om
deling af lovforslaget bliver forkastet ved 2. behandling, vil
mindstetallet stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3.
behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraterne er en del af
forebyggelsesaftalen og bakker derfor op om aftalen og indstiller
lovforslaget til vedtagelse. For Danmarksdemokraterne er det
samtidig vigtigt at bemærke, at udmøntningen af den
politiske aftale bør være i tråd med det, der er
aftalt, og formålet bag de enkelte initiativer bør
være, som de er beskrevet i aftalen - nemlig at sikre, at
ingen mindreårige får adgang til aldersbegrænsede
produkter, mens unge myndige i højere grad har et ansvarligt
forbrug. Det er samtidig ikke Danmarksdemokraternes ønske,
at ny regulering rammer små butikker, myndige voksne eller
risikerer at skabe øget grænsehandel eller illegal
handel med ingen eller minimal forebyggelseseffekt.
I den forbindelse noterer
Danmarksdemokraterne sig de indkomne høringssvar og de af
ministeren foreslåede reguleringer, som udmøntes i
bekendtgørelser, der indeholder tiltag, der ikke direkte har
været drøftet med aftalekredsen. Derfor har
Danmarksdemokraterne stillet en række spørgsmål
til ministeren i forbindelse med lovbehandlingen.
Danmarksdemokraterne vil følge implementeringen af aftalens
samlede initiativer tæt og arbejde for, at
udmøntningen så vidt muligt sker på en
måde, der er i tråd med de ovennævnte principper
og det, der er aftalt i den politiske aftale.
I den sammenhæng noterer
Danmarksdemokraterne sig med tilfredshed ministerens svar på
spørgsmål 42, og Danmarksdemokraterne undlader derfor
at stille det i ministerens svar nævnte ændringsforslag
om hensyn til håndspundne tobakspastiller.
Følgende fremgår af
ministerens svar: »De nærmere regler om bestanddele i
forhold til enkeltpakninger af tyggetobak fastsættes i en
bekendtgørelse. Bekendtgørelsen har været i
offentlig høring i perioden fra den 30. august til den 30.
september, og Indenrigs- og Sundhedsministeriet er ved at
gennemgå de indkomne høringssvar, heriblandt
også høringssvar fra Oliver Twist.
Bekendtgørelsen er således ikke endeligt udstedt. Jeg
er opmærksom på problemstillingen anført i
ændringsforslaget og deler intentionen om, at vi i
reguleringen af skal finde den rette balance, og det skal
bekendtgørelsen afspejle.«
Enhedslisten og Radikale Venstre
Enhedslistens og Radikale Venstres
medlemmer af udvalget anser forebyggelse for at være en af de
vigtigste sundhedspolitiske dagsordener. Det omhandler særlig
rygning og alkohol, der har den største direkte indvirkning
på sygdom og død.
Vi har i Danmark en række ulykkelige
rekorder, når det kommer til børns og unges druk, hvor
vi i Danmark starter langt tidligere med at drikke alkohol og
drikker langt mere på én gang end i andre lande. Det
kan ses i både sygdomsstatistikkerne og desværre
også i antallet af unge, der dør som direkte
konsekvens af druk. Ifølge Kræftens Bekæmpelse
er rygning årligt direkte årsag til mindst 16.000
dødsfald og en lang række sygdomme.
Alligevel har partierne bag aftalen valgt
at ignorere netop de greb, som alle peger på ville have den
største og mest umiddelbare effekt: højere priser og
en ensartet aldersgrænse på 18 år for køb
af alkohol, nikotinprodukter og tobak. Der er gode elementer i
aftalen, som vi støtter, men der er også elementer,
som vi anser for at være skadelige for folkesundheden og
forebyggelsesindsatsen.
For det første vælger man ikke
at hæve aldersgrænsen til 18 år for salg af
alkohol, selv om alle eksperter og erfaringer fra andre lande
viser, at det ville virke. I stedet sænker man den tilladte
alkoholprocent til 6%, hvilket er med til at blåstemple den
usunde alkoholkultur, fordi den tillader præcis de produkter,
som de unge primært drikker. Det løser ikke problemet,
men sender et signal om, at Sundhedsstyrelsens officielle råd
er forkerte og J-Dag er helt i orden. Det kan vi ikke bakke op
om.
For det andet indfører man et forbud
mod salg af alkohol til unge i nattelivszoner på bestemte
tidspunkter, men det er et forslag, der ikke løser noget
problem, men skaber en masse unødigt bureaukrati, fordi det
er så nemt at omgå ved blot at gå en gade
længere væk. Det er håbløs signalpolitik,
der ikke virker.
For det tredje forbyder man en række
smagsstoffer i nikotinposer for ikke at tiltrække de unge til
en ekstremt vanedannende last, der risikerer at føre til
rygning, men man tillader fortsat de smagsstoffer, som
målgruppen primært benytter sig af. Det er jo
meningsløst at ville løse et problem, men så
behændigt undgå præcis den primære
udfordring. Derfor foreslår vi at tilføje mentolsmage
til listen for at ramme rigtigt.
Enhedslisten og Radikale Venstre
ønskede en opdeling af lovforslaget i de elementer, vi
støtter, og dem, vi er imod. Da det ikke kunne samle
flertal, stemmer vi i stedet hverken for eller imod det samlede
lovforslag.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget
anerkender, at formålet med L 53 er at beskytte børn
og unge, men vi mener, at reguleringen i mødet med
virkeligheden vil være kontraproduktiv i forhold til det
overordnede formål i forebyggelsesplanen - som denne lov
udmønter - at beskytte børn og unge mod tobak,
nikotin og alkohol.
Vedrørende
nikotinposer
Hvis L 53 handlede om at beskytte
mindreårige, ville fokus være på reel
forebyggelse i stedet for at forbyde 90 pct. af det nuværende
legale marked for nikotinposer. Det er yderst problematisk, at
flertallet i aftalen ikke er opmærksom på, at en
nikotingrænse på 9 mg pr. pose netop vil medføre
dette. Grænsen synes at være sat uden politisk
forhandling, hvilket rejser spørgsmål om
gennemsigtighed og ansvarlighed i beslutningsprocessen.
Det er efter Dansk Folkepartis vurdering en
alt for tilfældig og ubegrundet beslutning at sætte
nikotingrænsen ved 9 mg, alene under henvisning til at
mindreårige for de flestes vedkommende bruger produkter
på 10 mg eller derover.
Denne tilgang risikerer at skubbe unge i
armene på kriminelle, der tilbyder illegale tobaks- og
nikotinprodukter. Dansk Folkeparti frygter, at forbuddet vil fremme
salget af illegale produkter. Når forhandlere af ulovlige
produkter ikke mærker konsekvenser i nævneværdig
grad, må det forventes, at det sorte marked blot
forøger sin andel af det samlede danske marked for salg af
nikotinposer.
Dansk Folkeparti bemærker også,
at forbuddet vil ramme voksne rygere, der ønsker at skifte
til mindre skadelige produkter som f.eks. nikotinposer. Dette
forbud vil ikke alene ramme de voksne rygere, men vil også
skubbe dem tilbage til cigaretterne, som er betydeligt mere
skadelige.
Samtidig undrer det Dansk Folkeparti, at
Venstre tilbage i december 2021 til L 89, Forslag til lov om
ændring af tobaksafgiftsloven, lov om forskellige
forbrugsafgifter, momsloven og forskellige andre love og om
ophævelse af lov om ændring af lov om forskellige
forbrugsafgifter og opkrævningsloven, fremhævede, at
». . . tilgængelig evidens kategorisk finder, at der er
større sundhedsomkostninger fra traditionelle
tobaksprodukter sammenlignet med røgfri nikotinprodukter.
Venstre konstaterer, at forslaget modarbejder ambitionen om en
røgfri generation i 2030.«
Ved L 53 har Dansk Folkeparti samme undren,
som Venstre havde ved L 89. Hvorfor vil man forbyde 90 pct. af
markedet for nikotinposer, som har langt færre
sundhedsomkostninger end traditionelle cigaretter? Dansk Folkeparti
mener, at L 53 er endnu et eksempel på, at vi er langt fra en
røgfri generation i 2030, og at reguleringen af nikotinposer
skubber os længere væk fra målet.
Vedrørende
cigaretter
Dansk Folkeparti ønsker at
fremhæve bekymringer over den foreslåede lovgivning
vedrørende cigaretter. Vi frygter, at lovforslaget vil
føre til en stigning i illegal handel, da store dele af
tobaks- og nikotinmarkedet gøres ulovligt.
Standardiseringskravene i de
tilhørende bekendtgørelser til L 53 vil reelt
medføre et forbud mod lange cigaretter i det såkaldte
100-format, der, så vidt vi er orienterede, i dag
udgør knap 40 pct. af markedet i Danmark. Der lægges
også i bekendtgørelserne op til et
varemærkeforbud, der forbyder legale producenter at
påføre deres varemærker på den enkelte
cigaret, hvilket vi i Dansk Folkeparti frygter kan føre
flere illegale cigaretter med sig, da cigaretter bliver lettere at
forfalske, samtidig med at forbrugerne og myndighederne vil have
sværere ved at kende forskel på lovlige og forfalskede
cigaretter.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har
kommunikeret, at forslaget om standardisering af udseendet på
selve cigaretten har taget udgangspunkt i allerede indførte
standardiseringskrav for konventionelle cigaretter i Holland og
Norge. Det er vores forståelse, at varemærker på
den enkelte cigaret stadig er tilladt i disse lande.
Derfor ønsker Dansk Folkeparti, at
forbuddet mod lange cigaretter og varemærkeforbuddet for den
enkelte cigaret genovervejes. Samtidig foreslår vi, at
straffen for ulovligt salg af tobaksprodukter skærpes
yderligere, end der lægges op til, for effektivt at
bekæmpe den illegale handel.
Alternativet
Alternativet er med i aftalen og stemmer
for lovforslaget.
I Alternativet er vi glade for at
være en del af aftalen om en forebyggelsesplan, som har et
meget klart formål, nemlig at reducere unges forbrug af
alkohol, nikotinprodukter og tobak, der kan have alvorlige
sundhedsmæssige konsekvenser. Vi ved, at netop disse
produkter er særlig skadelige og vanedannende for børn
og unge, og det er derfor vores ansvar at skabe bedre rammer, som
beskytter og forebygger unges adgang til disse produkter.
Med dette lovforslag sikrer vi bl.a., at
aldersgrænsen for køb af stærkere alkohol
hæves for 16-17-årige, og vi forbyder salg af alkohol
til unge under 18 år i nattelivszoner kl. 22-08. Tiltagene
har til formål at reducere risikoen for, at unge nemt fristes
til at købe og forbruge alkohol. Samtidig bidrager de til at
fremme en ansvarlig alkoholkultur, der beskytter unges fysiske og
mentale sundhed.
Med dette lovforslag regulerer vi
også tobaks- og nikotinprodukter for at gøre dem
mindre attraktive. Samtidig indfører vi flere røg- og
dampfrie miljøer, hvilket bidrager til sundere offentlige
rum for alle borgere og beskytter mod passiv rygning.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(RV), tiltrådt af et mindretal
(LA, KF, EL, DF og ALT):
1)
Lovforslaget deles i to dele med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og forskellige
andre love) (Udmøntning af forebyggelsesplanen
målrettet børn og unge - tobak, nikotin og
alkohol)« omfattende § 1, § 2, § 3, nr. 1, 2
og 8-12, og §§ 4-12.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om forbud mod salg af tobak og
alkohol til personer under 18 år (Forbud mod salg af
alkoholholdige drikkevarer til 16-17-årige, hvis
alkoholvolumenprocenten er over 6, m.m.)« omfattende §
3, nr. 3-7, og § 12, stk. 2.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 1
Af et mindretal
(RV), tiltrådt af et mindretal
(EL):
2) I
det under nr. 10 foreslåede § 15b, stk. 1, udgår »eller
mentol«.
[Kendetegnende aroma af mentol
bliver også forbudt]
Til § 12
Af et mindretal
(RV), tiltrådt af et mindretal
(LA, KF, EL, DF og ALT):
3) I
stk. 2 udgår »§ 3, nr.
3-7,«.
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 1 om deling]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 12
4) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
§ 3, nr. 3-7, træder i kraft den 1. april
2025.«
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 1 om deling]
d
Ændringsforslag til
det udelte lovforslag
Til § 1
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, DD, SF og M):
5) I
nr. 1 ændres i den indledende
tekst »5. pkt.« til: »6. pkt.«
[Rettelse af
indsætningssted]
6) I
den under nr. 20 foreslåede § 35 c ændres i stk. 1, 2. pkt., »stk. 1« til:
»1. pkt.«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 2
7)
Før nr. 1 indsættes:
»01. I §
1, stk. 2, udgår »Kapitel 2,«.«
[Korrektion som følge af
lovforslagets § 2, nr. 4]
8) I
den under nr. 6 foreslåede § 22 c ændres i stk. 1, 2. pkt., »stk. 1« til:
»1. pkt.«.
[Lovteknisk præcisering]
9) Nr.
12 affattes således:
»12. I §
33, stk. 1, nr. 2, ændres »i« til:
», der har hjemmel i«.«
[Lovteknisk ændring]
10)
Efter nr. 12 indsættes:
»02. I §
33, stk. 1, nr. 3, ændres »registreringspligten
i« til: »registreringspligten, der har hjemmel
i«.«
[Lovteknisk ændring]
11) I
den under nr. 18 foreslåede § 33 a ændres i stk. 1 »stk. 4« til:
»§ 18, stk. 4«.
[Lovteknisk præcisering]
12) I
den under nr. 18 foreslåede § 33 a indsættes i stk. 2 efter
»bødeforelæg«: »efter stk.
1«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 3
13) Nr.
2 udgår, og i stedet indsættes:
»2. I §
2, stk. 1 og 2, udgår
»fra butikker, hvor der foregår detailsalg«.
01. I
§ 2, stk. 1, indsættes som
2. pkt.: »Forbuddet omfatter
også proxysalg.«
02. I
§ 2, stk. 2, indsættes som
2. pkt.: »Forbuddet omfatter
også proxysalg.««
[Lovteknisk ændring]
14)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
2 a, stk. 3 og 5,
indsættes efter »fjernsalg«: »og i
ubemandede butikker«.«
[Klar regulering af alderskontrol i
forbindelse med salg af alkohol i ubemandede butikker]
15) I
den under nr. 6 foreslåede
ændring af § 3, stk. 2,
ændres »16,5« til: »16,4«.
[Korrektion]
16) I
den under nr. 9 foreslåede
ændring af § 5, stk. 1, 1.
og 2. pkt., udgår
»eller,«.
[Sproglig korrektion]
17) I
den under nr. 12 foreslåede § 5 a udgår i stk. 1 », om overtrædelse af
denne lovs bestemmelser«.
[Sproglig præcisering]
Til § 5
18) I
den under nr. 5 foreslåede
ændring af § 6, stk. 3 og
4, § 13, § 17, § 18, stk. 2,
§ 19, § 20, stk. 2, § 21, stk. 3, § 22
og § 26, stk. 2, ændres i
den indledende tekst »§ 22« til: »§ 22,
stk. 1,«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 9
19) Nr.
1 affattes således:
»1. I §
79 a, stk. 1, 1. pkt., udgår »og kapitel 2 i lov
om elektroniske cigaretter m.v«, og i 2.
pkt. udgår »og kapitel 2 i lov om elektroniske
cigaretter m.v.««
[Lovteknisk ændring]
Til § 10
20) Nr.
1 affattes således:
»1. I §
66 a, stk. 1, 1. pkt., udgår »og kapitel 2 i lov
om elektroniske cigaretter m.v«, og i 2.
pkt., udgår »og kapitel 2 i lov om elektroniske
cigaretter m.v.««
[Lovteknisk ændring]
Til § 11
21) Nr.
1 affattes således:
»1. I §
150 f, stk. 1, 1. pkt., udgår »og kapitel 2 i
lov om elektroniske cigaretter m.v«, og i 2. pkt. udgår »og kapitel 2 i lov
om elektroniske cigaretter m.v.««
[Lovteknisk ændring]
Til § 12
22) I
stk. 2 ændres »§ 2,
nr. 4, 7 og 11,« til: »§ 2, nr. 01, 4, 7 og
11,«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 8]
Bemærkninger
Til nr. 1, 3 og 4
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 1 at dele lovforslaget op i to lovforslag
(A og B).
Hvis ændringsforslaget bliver
vedtaget ved 2. behandling, vil de to lovforslag blive
viderebehandlet, herunder stemt om, hver for sig.
Lovforslag B omfatter forslaget om, at
alkoholholdige drikkevarer ikke må sælges til
16-17-årige, hvis alkoholvolumenprocenten er over 6, og
forslaget om, at alkoholholdige drikkevarer ikke må
sælges til personer under 18 år mellem kl. 22.00-08.00
i nattelivszoner.
Lovforslag A omfatter de øvrige
forslag i lovforslaget.
Ændringsforslag 3-4 er
konsekvensændringer som følge af ændringsforslag
nr. 1 om deling.
Eventuelt øvrige nødvendige
konsekvensændringer som følge af en vedtagelse af
ændringsforslaget ved 2. behandling vil blive stillet til 3.
behandling.
Til nr. 2
Med lovforslaget foreslås det at
forbyde kendetegnende aromaer i tobakssurrogater med undtagelse af
en kendetegnende aroma af tobak og mentol.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 2, at kendetegnende aroma af mentol
også bliver forbudt.
Til nr. 5
Der er tale om en rettelse i den indledende
tekst, idet der i den gældende fodnote til lovens titel er
fem punktummer. Indsættelse af den nye tekst i fodnoten som
sidste punktum er dermed rettelig 6. pkt. Ændringsforslaget
indebærer ikke indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 6
Der er tale om en lovteknisk
præcisering, idet henvisningen ændres fra at være
til »stk. 1« til at være til »1.
pkt.«. Ændringsforslaget indebærer ikke en
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 7
Det følger af lovforslagets §
2, nr. 4, at kapitel 4 ophæves. Med ændringsforslaget
er der tale om en korrektion og konsekvensrettelse som følge
heraf. Der er således ikke tale om en indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 8
Der er tale om en lovteknisk
præcisering, idet henvisningen ændres fra at være
til »stk. 1« til at være til »1.
pkt.«. Ændringsforslaget indebærer ikke en
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 9
Det fremgår af lovforslagets §
2, nr. 12, at i § 33, stk. 1, nr. 2 og 3, ændres
»i« til », der har hjemmel i«. Da den
foreslåede ændring imidlertid kræver yderligere
lovteknisk præcisering, for så vidt angår §
33, stk. 2, nr. 3, foretages den foreslåede ændring med
ændringsforslag. Der er således ikke tale om en
indholdsmæssig ændring, men en lovteknisk
ændring.
Der henvises i øvrigt til
ændringsforslag nr. 10.
Til nr. 10
Det fremgår af lovforslagets §
2, nr. 12, at i § 33, stk. 1, nr. 2 og 3, ændres
»i« til », der har hjemmel i«. Da den
foreslåede ændring imidlertid kræver yderligere
lovteknisk præcisering, for så vidt angår §
33, stk. 2, nr. 3, indsættes med ændringsforslag et nyt
nummer. Der er således ikke tale om en indholdsmæssig
ændring, men en lovteknisk ændring.
Der henvises i øvrigt til
ændringsforslag nr. 9.
Til nr. 11
Der er tale om en lovteknisk
præcisering, idet henvisningen ændres fra at være
til »stk. 4« til at være til »§ 18,
stk. 4«. Ændringsforslaget indebærer ikke en
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 12
Der er tale om en lovteknisk
præcisering, idet der i bestemmelsens stk. 2 indsættes
henvisning til bestemmelsens stk. 1, hvilket har til formål
at sikre ensartet ordlyd med den af lovforslagets § 2, nr. 18
foreslåede § 33 b. Ændringsforslaget
indebærer ikke en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 13
Det følger af lovforslagets §
3, nr. 2, at alle tilfælde, hvor der sælges
alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på
1,2 eller derover til personer under 16 år eller
alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent over 6 til
personer under 18 år, vil være en ulovlig handling, som
kan straffes med bøde, hvilket har til formål entydigt
at gøre proxysalg forbudt.
Der er med ændringsforslaget tale om
en lovteknisk ændring, så den foreslåede
ændring sker lovteknisk korrekt. Der er således ikke
tale om en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 14
I lov om forbud mod salg af tobak og
alkohol til personer under 18 år er der i dag fastsat regler
for salg af alkoholholdige drikkevarer og alderskontrol ved
fjernsalg og for fysiske butikker. Der er i den gældende
lovgivning ikke taget højde for, hvordan alderskontrollen
skal føres i ubemandede fysiske butikker, hvor alderskontrol
ikke kan udføres af en medarbejder, der er fysisk til stede
i butikken.
Det fremgår af § 2 a, stk. 2, i
lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18
år, jf. lovbekendtgørelse 1088 af 10. oktober 2024, at
den, der erhvervsmæssigt sælger alkoholholdige
drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 1,2 eller derover
på fysiske salgssteder, skal kræve fremvisning af
gyldig billedlegitimation, hvis sælgeren er i tvivl om, at
kunden er fyldt 16 år. Efter bestemmelsens stk. 4, skal den,
der erhvervsmæssigt sælger alkoholholdige drikkevarer
med en alkoholvolumenprocent på 16,5 eller derover på
fysiske salgssteder, kræve fremvisning af gyldig
billedlegitimation, hvis sælgeren er i tvivl om, at kunden er
fyldt 18 år.
Det fremgår af lovens § 2 a,
stk. 3, at den, der erhvervsmæssigt markedsfører
alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på
1,2 eller derover ved fjernsalg, skal drive et alderskontrolsystem,
hvormed det på salgstidspunktet kontrolleres, at kunden er
fyldt 16 år. Efter bestemmelsens stk. 5 skal den, der
erhvervsmæssigt markedsfører alkoholholdige
drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 16,5 eller
derover ved fjernsalg, drive et alderskontrolsystem, hvormed det
på salgstidspunktet kontrolleres, at kunden er fyldt 18
år.
Det foreslås, at der i § 2 a,
stk. 3 og 5, efter »fjernsalg« indsættes:
»eller i ubemandede butikker«.
Den foreslåede ændring vil
indebære, at der stilles specifikt krav om en effektiv
aldersverificering ved salg af alkoholholdige drikkevarer i
ubemandede butikker, svarende til de regler, der i dag er
gældende for salg af alkohol ved fjernsalg.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at der fremover er krav til, at den, der
erhvervsmæssigt markedsfører alkoholholdige
drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 1,2 eller derover
i ubemandede butikker, skal drive et effektivt alderskontrolsystem,
der lever op til kravene for salg af alkoholholdige drikkevarer jf.
§ 2, stk. 1 og 2, i lov om forbud mod salg af tobak og alkohol
til personer under 18 år.
Ændringen foreslås med henblik
på at skabe en klar regulering af alderskontrol i forbindelse
med salg af alkohol i ubemandede butikker. Der etableres
således klare regler for ubemandede butikker i forhold til,
hvordan de skal føre alderskontrol ved salg af alkohol.
Ubemandede butikker skal fremover sikre et system, der effektivt
verificerer køberens alder på samme vis som ved
fjernsalg.
Med ubemandede butikker forstås en
fysisk selvbetjeningsbutik, hvor der i udgangspunktet ikke er
fysisk tilstedeværelse af en medarbejder, og hvor kunden
handler uden at være i kontakt med butikspersonale.
Såfremt der er en medarbejder til stede i butikken, er det
ikke med henblik på ekspedition. I en ubemandet butik er det
således muligt at købe og betale for varer, uden der
er behov for, at en medarbejder er til stede i hele butikkens
åbningstid. Ubemandede butikker adskiller sig fra fjernsalg,
idet kunden skal befinde sig på en bestemt fysisk lokation (i
den ubemandede butik) for at kunne foretage et køb.
Butikker, der er bemandet med medarbejdere
til ekspedition på visse tidspunkter af døgnet (f.eks.
i dagtimerne), men ubemandet på andre tidspunkter af
døgnet (f.eks. om natten) - såkaldte hybridbutikker -
skal i de timer, hvor de er ubemandede, leve op til de
foreslåede krav for ubemandede butikker.
Det er i bemærkningerne til reglerne
om effektiv alderskontrol ved fjernsalg fastlagt, hvad der
forstås ved henholdsvis effektivt alderskontrolsystem,
salgstidspunkt og markedsføring, jf. Folketingstidende
2023-24, tillæg A, L 173 som fremsat, side 32-33. Der
henvises i øvrigt til de almindelige og specifikke
bemærkninger til § 3, nr. 2 og 3, i lov nr. 651 af 11.
juni 2024 om ændring af lov om tobaksvarer m.v., lov om
elektroniske cigaretter m.v. og lov om forbud mod salg af tobak og
alkohol til personer under 18 år (Udmøntning af dele
af forebyggelsesplanen målrettet børn og unge - tobak,
nikotin og alkohol), jf. Folketingstidende 2023-24, tillæg A,
L 173 som fremsat side 8-11 og side 31-34.
Kravet omfatter - ligesom reglerne for
fjernsalg - ikke en specifik verifikationsmetode, men at der sikres
et system, der effektivt kan verificere køberens alder. En
effektiv elektronisk aldersverificering kan eksempelvis ske ved
brugeroprettelse med pas eller anden gyldig legitimation eller ved
brug af en national eID-løsning som f.eks. MitID. Af hensyn
til at sikre metodefrihed kan det også være andre
verifikationsløsninger. Det kan også være
udenlandske identifikationsløsninger. Disse andre
løsninger skal også effektivt kunne verificere
køberens alder. Således vil forhandlerne i forbindelse
med myndighedernes kontrol skulle kunne redegøre for og
dokumentere, hvordan den valgte metode effektivt verificerer
køberens alder.
For så vidt angår
salgstidspunktet, fremgår det af bemærkningerne, at der
med salgstidspunktet skal forstås det tidspunkt, hvor
købet foretages. Aldersverifikationen vil skulle ske,
når kunden søger at gennemføre købet,
jf. Folketingstidende 2023-24, tillæg A, L 173 som fremsat,
side 32-33. Det betyder, at der er krav om, at alderskontrollen
sker ved hvert køb. Det kan f.eks. være ved
MitID-verificering ved det enkelte køb, eller ved at kunden
tidligere har aldersverificeret med MitID-aldersverifikation
tilknyttet kundens bruger eller profil. Den ubemandede butik skal
kunne dokumentere, hvordan aldersverificeringen er tilknyttet selve
salget. Alderen kan også verificeres ved brugeroprettelse
f.eks. ved fysisk billedlegitimation. Den ubemandede butik skal
således kunne dokumentere, at der er sket en
aldersverifikation i forbindelse med salget og senest på
salgstidspunktet, og den ubemandede butik skal kunne
redegøre for, hvordan butikken kobler salget til en
aldersverificeret bruger. Det vurderes som udgangspunkt ikke at
være tilstrækkeligt i forhold til at koble salget til
brugerens alder, hvis brugeroprettelsen omfatter en løsning,
hvor det umiddelbart vil være meget nemt at overdrage eller
dele brugerprofilen.
Køberens alder skal verificeres,
så det sikres, at køberen er over aldersgrænsen
for den pågældende alkoholholdige drikkevare.
Således skal personer under 16 år ikke kunne
købe alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent
på 1,2 eller derover, og personer under 18 år skal ikke
kunne købe alkoholholdige drikkevarer med en
alkoholvolumenprocent på 16,5 eller derover.
Det bemærkes, at der med
lovforslagets § 3, nr. 3 og nr. 5-7, lægges op til at
ændre procentsatsen således, at alkoholholdige
drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på over 6 fremover
ikke må sælges til personer under 18 år. Det er
hensigten, at den ændrede procentsats - når den
træder i kraft - også skal gælde for salg af
alkoholholdige drikkevarer i ubemandede butikker.
Det foreslås i lovforslagets §
12, stk. 1, at kravet træder i kraft den 1. januar 2025.
Det vurderes, at der ikke er
væsentlige administrative eller økonomiske
konsekvenser for staten eller erhvervslivet forbundet med
ændringsforslaget.
Den foreslåede ændring har ikke
til hensigt at medføre ændringer ved de gældende
strafbestemmelser for overtrædelse af § 2 a, som er
fastsat i § 5 i lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til
personer under 18 år. Der henvises dog til lovforslagets
§ 3, nr. 9, hvor bødeniveauet foreslås
hævet.
Til nr. 15
I § 3, stk. 2, i lov om forbud mod
salg af tobak og alkohol til personer under 18 år
anføres, at alkoholholdige drikkevarer med en
alkoholvolumenprocent på mellem 1,2 og 16,4 ikke må
indføres fra andre EU-lande af personer under 16
år.
I lovforslagets § 3, nr. 6, er det
foreslået, at i lovens § 3, stk. 2, ændres
»16,5« til »6«. Der er med
ændringsforslaget tale om en korrektion af den
foreslåede ændring, idet alkoholvolumenprocenten er
fejlagtig angivet i lovforslaget og rettelig burde have været
»16,4«.
Til nr. 16
Med ændringsforslaget foretages en
sproglig korrektion af lovforslagets § 3, nr. 9, om
ændring af § 5, stk. 1, 1. og 2. pkt. Der er ikke tale
om en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 17
Det fremgår af det foreslåede
§ 5 a, stk. 1, som affattes med lovforslagets § 3, nr.
12, at indenrigs- og sundhedsministeren efter forhandling med
justitsministeren kan fastsætte regler om, at
Sikkerhedsstyrelsen i nærmere angivne sager om straf efter
§ 5, stk. 1, eller regler fastsat i medfør af loven, om
overtrædelse af denne lovs bestemmelser, der ikke
skønnes at ville medføre højere straf end
bøde, i et bødeforelæg kan tilkendegive, at
sagen kan afgøres uden retssag, hvis den, der har
begået overtrædelsen, erklærer sig skyldig i
overtrædelsen og erklærer sig rede til inden en
nærmere angiven frist at betale en bøde som angivet i
bødeforelægget.
Med ændringsforslaget
præciseres bestemmelsen, således at bestemmelsens
ordlyd er enslydende med tilsvarende bestemmelser i lovforslaget.
Der er således tale om en sproglig præcisering og ikke
en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 18
Med lovforslagets § 5, nr. 5,
foreslås, at efter »rygning« indsættes
»eller brug af opvarmede tobaksvarer eller elektroniske
cigaretter med eller uden nikotin« i lovens § 6, stk. 3
og 4, § 13, § 17, § 18, stk. 2, § 19, §
20, stk. 2, § 21, stk. 3, § 22 og § 26, stk. 2.
Ændringsforslaget vil indebære,
at der foretages en præcisering af den indledende tekst med
henblik på at sikre korrekt henvisning. Der er således
ikke tale om en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 19
Der er tale om en lovteknisk ændring,
med henblik på at bestemmelsen er sproglig korrekt. Der er
således ikke tale om en indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 20
Der er tale om en lovteknisk ændring,
med henblik på at bestemmelsen er sproglig korrekt. Der er
således ikke tale om en indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 21
Der er tale om en lovteknisk ændring,
med henblik på at bestemmelsen er sproglig korrekt. Der er
således ikke tale om en indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 22
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 7, hvormed det
foreslås, at »Kapitel 2,« udgår i § 1,
stk. 2, i lov om elektroniske cigaretter m.v. som følge af
lovforslagets § 2, nr. 4.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober
2024 og var til 1. behandling den 11. oktober 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Sundhedsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
indenrigs- og sundhedsministeren sendte den 17. juni 2024 dette
udkast til udvalget, jf. SUU alm. del - 322 (folketingsåret
2022-23). Den 3. oktober 2024 sendte indenrigs- og
sundhedsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 15
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
5 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
42 spørgsmål til indenrigs- og sundhedsministeren og 1
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministrene har besvaret.
Lea Wermelin (S) Birgitte Vind (S)
Camilla Fabricius (S) Flemming Møller Mortensen (S) Lasse
Haugaard Pedersen (S) Maria Durhuus (S) Matilde Powers (S) nfmd. Rasmus Horn Langhoff (S) Sara
Emil Baaring (S) Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian
Lilleholt (V) Heidi Bank (V) Monika Rubin (M) Nanna W. Gotfredsen
(M) Rasmus Lund-Nielsen (M) fmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) Marlene Harpsøe (DD) Louise
Brown (LA) Helena Artmann Andresen (LA) Per Larsen (KF) Lise
Bertelsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Peter Kofod (DF) Kirsten
Normann Andersen (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF)
Signe Munk (SF) Peder Hvelplund (EL) Stinus Lindgreen (RV) Helene
Brydensholt (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |