Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 5. december 2024
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkeparti støtter
lovforslaget, der er blevet til på baggrund af det
beslutningsforslag om selvstændig kriminalisering af
internationale forbrydelser, der blev fremsat af SF i 2023, og som
SF har haft en tæt dialog med Dignity om (Forslag til
folketingsbeslutning nr. B 27 om selvstændig kriminalisering
af internationale forbrydelser i dansk ret, herunder tortur,
krigsforbrydelser og forbrydelser mod menneskeheden,
folketingsåret 2022-23, 2. samling).
Ruslands ulovlige og helt afskyelige
angrebskrig mod Ukraine har snart varet i 3 år. Det var bl.a.
den krig, der tilbage i februar 2023 fik SF til at foreslå en
styrket dansk lovgivning mod krigsforbrydelser og krigsforbrydere
gennem en særskilt kriminalisering af tortur,
krigsforbrydelser og forbrydelser mod menneskeheden i dansk
strafferet. Der var i offentligheden rejst tvivl om, hvorvidt alle
alvorlige krigsforbrydelser var dækket, og om de var
dækket godt nok i dansk lovgivning. Derudover var det alene
Italien og Danmark, der som de eneste lande i Europa ikke havde en
særskilt kriminalisering af disse alvorlige krigsforbrydelser
skrevet ind i deres lovgivning.
Den grundige udredning ved
Krigsforbrydelsesudvalget, som fulgte SF's beslutningsforslag, har
bekræftet, at der var behov for at få opdateret dansk
lovgivning om krigsforbrydelser. Også selv om
folketingsdebatten bar præg af, at den danske lovgivning
allerede var fin, og at det nok mest var kosmetisk, hvis der skulle
ændres noget. Det har dog vist sig, at der var behov for at
tilføje en del ny lovgivning.
Men SF bemærker, at lovgivning i sig
selv ikke gør det alene. Der skal også efterforskning
og indsamling af beviser til.
I Norge har man modsat i Danmark haft en
opsøgende tilgang til de ukrainske flygtninge og har
registreret 4.000 krigsforbrydelser i forbindelse med krigen i
Ukraine. I Danmark har krigsforbrydelser i Ukraine kun kastet tre
anmeldelser af sig.
Det viser, at der er behov for en
opsøgende indsats fra danske myndigheder. Det er
nødvendigt, fordi flygtninge ikke nødvendigvis
henvender sig af sig selv, da de ikke nødvendigvis kender
lovgivningen eller sproget og samtidig er traumatiserede. Det er
utopi at tro, at de bare henvender sig af sig selv.
Så hvis ikke opsporingen og
efterforskningen af krigsforbrydelser følger med, er det
ligegyldigt med ny lovgivning. Det bør være
næste skridt i kampen mod krigsforbrydelser, som Danmark skal
tage hul på.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af:
(udvalget)
1) I
det under nr. 6 foreslåede kapitel 13 a indsættes i § 118 l, nr. 4, efter
»karakter«: »som formålene i nr.
1-3«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 3
2) Nr. 2
affattes således:
»2. I §
334 a, stk. 1, ændres »sager om
overtrædelse af straffelovens §§ 210 eller 216-223,
§ 225, jf. §§ 216-223, eller §§ 231 eller
232« til: »de sager, der er nævnt i § 741 a,
stk. 4«, og », jf. § 741 a, stk. 4«
udgår.«
[Lovteknisk ændring]
3)
Efter nr. 6 indsættes:
»01. I §
745 e, stk. 1, nr. 2, litra a, ændres »kapitel
24 eller« til: »kapitel 24,«.«
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at ordene »som
formålene i nr. 1-3« indsættes efter
»lignende karakter« i det foreslåede § 118
l, nr. 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 6. Der er tale om en
lovteknisk præcisering af, at det ifølge § 118 l,
nr. 4, udgør et formål omfattet af torturbestemmelsen,
at handlingen er udført på baggrund af et formål
af lignende karakter som formålene nævnt i § 118
l, nr. 1-3.
Til nr. 2
Der er tale om en lovteknisk ændring,
som indebærer, at gengivelsen af den del af det
gældende § 334 a, stk. 1, som skal ændres, bliver
korrekt.
Til nr. 3
Det foreslås, at der indsættes
et nyt ændringsnummer, som ændrer »kapitel 24
eller« til »kapitel 24,« i retsplejelovens §
745 e, stk. 1, nr. 2, litra a. Der er tale om en
konsekvensændring som følge af, at der med
lovforslagets § 3, nr. 7, indsættes et nyt litra c i
retsplejelovens § 745 e, stk. 1, nr. 2.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. oktober
2024 og var til 1. behandling den 5. november 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring som en del af
høringen over Justitsministeriets betænkning 1583/2024
om visse internationale forbrydelser, og justitsministeren sendte
den 28. juni 2024 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del -
bilag 275 folketingsåret 2023-24. Den 23. oktober 2024 sendte
justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
6 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Karin
Gaardsted (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Rasmus Prehn (S)
Lasse Haugaard Pedersen (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen
(V) Lars Christian Lilleholt (V) Jan E. Jørgensen (V) Henrik
Rejnholt Andersen (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda
Høegh-Dam (SIU) Aaja Chemnitz (IA) Anna Falkenberg (SP)
Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen Larsen (LA) fmd. Sólbjørg Jakobsen
(LA) Mai Mercado (KF) nfmd. Per
Larsen (KF) Mikkel Bjørn (DF) Mette Thiesen (DF) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Serdal Benli
(SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Torsten Gejl (ALT)
Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |