Skriftlig fremsættelse (24. oktober
2024)
Social- og
boligministeren (Sophie Hæstorp Andersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
forældreansvarsloven og lov om Familieretshuset (Styrkelse af
barnets ret til begge forældre, herunder barnets bedste ved
samarbejdschikane og forældrefremmedgørelse, samt
forældreansvar for forældre, der er dømt for
gentagen vold i nære relationer)
(Lovforslag nr. L 66)
Lovforslaget udmønter Aftale om et
forbedret familieretligt system, som regeringen (Socialdemokratiet,
Venstre og Moderaterne) og Socialistisk Folkeparti,
Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative
Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti,
Alternativet og Nye Borgerlige indgik den 30. november 2023.
Med aftalen ønsker partierne at
fastholde den familieretlige reforms fokus på barnets bedste
og barnets trivsel i brudsituationer og at fortsætte arbejdet
med forbedringer set fra barnets perspektiv. Aftalen skal
således styrke barnets ret til begge forældre og
understrege forældrenes ansvar for at skærme barnet mod
deres indbyrdes konflikter.
Det fremgår af aftalen, at det er
forældrenes pligt at sikre, at barnet ikke gøres til
et våben i relationen mellem dem. Derfor skal
samarbejdschikane, herunder forældrefremmedgørelse, i
forældreansvarssager i højere grad end i dag stoppes.
Det er afgørende, at der så tidligt som muligt
sættes ind over for samarbejdschikane, herunder
forældrefremmedgørelse, og med aftalen
iværksættes der derfor en række forebyggende
initiativer. Det drejer sig navnlig om efteruddannelse og
udarbejdelse af en faglig guideline, der skal sætte
Familieretshuset i stand til så tidligt i forløbet som
muligt at afdække problematikkerne omkring samarbejdschikane,
herunder forældrefremmedgørelse. I sammenhæng
hermed følger det af aftalen, at anvendelsen af
børnesagkyndige erklæringer i alle sager om
forældreansvar skal udbygges for at få afdækket
en forælders eller forældrenes forudsætninger for
at tage vare på barnet og samarbejde med den anden
forælder om barnet. Det skal efter aftalen også
afdækkes, om der som et supplement til de eksisterende
børnesagkyndige undersøgelser kan udvikles en mindre
omfattende undersøgelsesform, der fortsat skal leve op til
den nødvendige faglige kvalitet.
På den baggrund fremgår det af
aftalen, at samarbejdschikane, herunder
forældrefremmedgørelse, skal have en helt
fremtrædende plads i forældreansvarsloven, bl.a. ved at
begrebet forældrefremmedgørelse introduceres i loven.
Videre fremgår det af aftalen, at konsekvens af chikane skal
gøres til et af lovens helt grundlæggende principper.
Dette må dog ikke betyde, at en forælder, som har
reelle grunde til at afbryde barnets kontakt med den anden
forælder, afholder sig fra at gøre det af frygt for at
blive beskyldt for samarbejdschikane eller
forældrefremmedgørelse. Alle afgørelser efter
forældreansvarsloven skal således fortsat træffes
ud fra, hvad der er bedst for barnet.
Aftalen er således udtryk for en
balance mellem på den ene side hensynet til effektivt at
sikre barnets ret til begge forældre og på den anden
side sikre, at alle afgørelser efter
forældreansvarsloven fortsat træffes ud fra en konkret
vurdering af barnets bedste således, at reaktioner og
konsekvenser i forhold til forældrefremmedgørelse ikke
anvendes uden øje for barnets samlede situation. I de
omhandlede situationer varetages barnets bedste ved at foretage en
nøje afvejning af det meget vigtige hensyn til, at barnet
fortsat har kontakt med begge forældre, over for de
øvrige hensyn, der måtte være i forhold til det
konkrete barn, herunder at beskytte barnet mod vold. Med aftalen
skærpes fokus på barnets trivsel og på det
forebyggende arbejde med forældrene, bl.a. ved at afholde
børnegrupper, børnesamtaler og overvåget
samvær i barnets nærmiljø, ved at styrke
Familieretshusets konfliktnedtrappende tilbud og ved at tilbyde en
tidlig forebyggende indsats til familier i form af
parrådgivning til forældre, der endnu ikke har truffet
endelig beslutning om at bryde med hinanden.
For at styrke forældrenes
retssikkerhed følger det af aftalen, at fristen for at
træffe afgørelse om kontaktbevarende samvær
udvides fra tre uger til fire uger for at sikre rimelige frister
for partshøring. Samtidigt er det vigtigt, at barnet ikke
unødigt mister sin kontakt med den ene forælder under
behandlingen af sagen. Derfor skal Familieretshuset i sager, hvor
der er tvivl om, hvorvidt der kan fastsættes kontaktbevarende
samvær, hurtigst muligt og inden fire måneder
træffe afgørelse om midlertidigt samvær.
Med lovforslaget gennemføres de dele
af aftalen, der vedrører samarbejdschikane, herunder
forældrefremmedgørelse, samt afgørelse om
kontaktbevarende samvær, idet gennemførelse af de
øvrige dele af aftalen ikke kræver lovgivning.
Endelig udmønter lovforslaget
tiltaget i regeringspublikationen Handlingsplan mod partnervold og
partnerdrab fra juni 2022 om styrkelse af beskyttelsen af
børn i forhold til forældremyndighed og samvær
gennem udvidelse af anvendelsesområdet for formodningsreglen
i § 4 a i forældreansvarsloven til også at omfatte
forældre, der er idømt ubetinget fængselsstraf
m.v. efter § 244, stk. 2, i straffeloven for gentagne gange at
have udøvet vold i nære relationer.
Forslagene ændrer ikke
forældreansvarslovens udgangspunkt om, at der ved alle
afgørelser efter loven skal foretages en konkret vurdering
af, hvad der er bedst for barnet.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.