Fremsat den 25. oktober 2024 af klima-,
energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard)
Forslag
til
Lov om ændring af
biobrændstofloven
(Støtte til fremme af grønne
drivmidler i transportsektoren m.v.)
§ 1
I biobrændstofloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 2167 af 29. november 2021, som
ændret ved lov nr. 673 af 11. juni 2024, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 7, stk. 2, indsættes efter
»administrativ myndighed«: », jf. dog stk.
3«.
2. I
§ 7 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler
om, at stk. 2 ikke finder anvendelse for konkrete
støtteordninger etableret i henhold til § 7
b.«
3.
Efter § 7 a indsættes:
Ȥ 7 b. Klima-, energi-
og forsyningsministeren kan fastsætte regler om støtte
med henblik på at fremme grønne drivmidler i
transportsektoren, at reducere drivmidlers afledte klimaeffekter i
transportsektoren eller at fremme Power-to-X.
Stk. 2.
Ministeren kan afholde udbud af støtte med henblik på
at fremme grønne drivmidler i transportsektoren, at reducere
drivmidlers afledte klimaeffekter i transportsektoren eller at
fremme Power-to-X.
Stk. 3.
Ministeren kan i forbindelse med stk. 1 og 2 fastsætte
nærmere regler om støtte eller udbud af støtte,
herunder om følgende:
1)
Ansøgning om tilsagn og ansøgning om udbetaling af
støtte.
2)
Støttemodtagere.
3)
Støtteberettigede omkostninger, støtteintensiteten,
støtteloft og støttens størrelse og
beregning.
4) Betingelser
og dokumentation, der skal tilvejebringes, for at kunne opnå
tilsagn og få udbetalt støtte.
5) Vilkår
i tilsagn om støtte og udbetaling af støtte.
6) Kriterier for
udvælgelse af ansøgninger om støtte.
7) Tilsyn og
kontrol i forbindelse med støtteordningen.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2025.
Bemærkninger til lovforslaget
Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Bemyndigelse til at støtte
grønne drivmidler i transportsektoren m.v. | 2.1. | Gældende ret | 2.2. | Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
overvejelser | 2.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderer det
hensigtsmæssigt at sikre en bred og fremtidssikret
bemyndigelse af klima-, energi og forsyningsministeren til at
udmønte politiske initiativer og aftaler om støtte
til fremme af grønne drivmidler i transportsektoren,
reducering af drivmidlers afledte klimaeffekter i transportsektoren
samt støtte til fremme af Power-to-X.
Den foreslåede lovhjemmel skal blandt andet bruges til at
afholde udbud og etablere støtteordninger til
udmøntning af støttepuljer i aftale om grøn
luftfart i Danmark. Aftalen blev indgået mellem regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk
Folkeparti og Enhedslisten den 15. december 2023. Aftalen skal
understøtte grøn omstilling af luftfarten i Danmark
og den teknologiske udvikling af en mere bæredygtig luftfart.
Aftalepartierne er enige om at indføre en passagerafgift,
som blandt andet skal være med til at finansiere den
grønne omstilling af indenrigsluftfarten i Danmark.
Der er med aftale om grøn luftfart i Danmark afsat ca.
1,5 mia. kr. i perioden 2027-2033 til at udbyde støtte til
en helt grøn indenrigsluftfart i 2030. Formålet med
udbuddet er at opnå en helt grøn indenrigsluftfart
senest i 2030. Der er med aftalen endvidere afsat en ramme på
ca. 1 mia. kr. i perioden 2025-2033, som føres tilbage til
branchen. Sidstnævnte pulje kan f.eks. anvendes til
grøn omstilling af udenrigsflyvninger fra Danmark,
støtte til reduktion af aromatindholdet i flybrændstof
eller andre tiltag end disse eksempler.
Eftersom det ikke er fastlagt, hvordan støttepuljerne i
aftale om grøn luftfart i Danmark og eventuelle fremtidige
støttepuljer konkret skal udmøntes, er der behov for
en bred lovhjemmel, der tager højde for flere forskellige
muligheder.
2. Bemyndigelse til at støtte grønne
drivmidler i transportsektoren m.v.
2.1. Gældende ret
Gældende lovgivning indeholder ikke en bred lovhjemmel,
der bemyndiger klima-, energi- og forsyningsministeren til at
fastsætte regler om støtte eller afholde udbud af
støtte målrettet fremme af grønne drivmidler i
transportsektoren og reducering af drivmidlers afledte
klimaeffekter i transportsektoren.
Gældende lovgivning indeholder således ikke en
lovhjemmel til at kunne afholde udbud og etablere
støtteordninger til at udmønte støttepuljer i
aftale om grøn luftfart i Danmark fra den 15. december 2023.
Gældende lovgivning indeholder ligeledes ikke en bred og
fremtidssikret lovhjemmel, som vil kunne anvendes ved eventuelle
andre fremtidige politiske initiativer målrettet
støtte til fremme af grønne drivmidler og reducering
af drivmidlers afledte klimaeffekter i transportsektoren. Med
afledte klimaeffekter kan f.eks. forstås klimaeffekter ud
over den direkte CO2-effekt
(non-CO2-effekter).
Det fremgår af § 43 k i lov om fremme af vedvarende
energi, herefter VE-loven, at klima-, energi- og
forsyningsministeren kan afholde udbud af støtte til
produktion af kemiske brændstoffer eller produkter fra
elektricitet (Power-to-X). Det fremgår af VE-lovens § 43
k, stk. 2, at bemyndigelsen til at afholde udbud af støtte
til produktion er tidsbegrænset, så eventuelle udbud
skal afholdes i perioden 2022-2030. Derudover er det forudsat i
bemærkningerne til lovforslaget for VE-lovens § 43 k, at
den konkrete udmøntning af udbud af støtte til
produktion af Power-to-X aftales mellem partierne bag Klimaaftale
for energi og industri m.v. fra 2020 på baggrund af et
oplæg fra regeringen, jf. Folketingstidende 2020-2021,
tillæg A, L 171 som fremsat, side 173-174.
Lov nr. 328 af 28. marts 2023 om ændring af lov om fremme
af vedvarende energi ændrer § 43 k ved at
tilføje, at klima-, energi- og forsyningsministeren
også kan afholde udbud af støtte til anvendelse af
kemiske brændstoffer eller produkter fra elektricitet
(Power-to-X). Ændringen er ikke trådt i kraft. Klima-,
energi- og forsyningsministeren fastsætter tidspunktet for
ændringens ikrafttræden. Bemyndigelsen til at
støtte anvendelse af Power-to-X er ikke underlagt samme
politiske og tidsmæssige begrænsninger som beskrevet
ovenfor.
Klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndiges med VE-lovens
§ 43 k kun til at støtte anvendelse og produktion af
Power-to-X, jf. stk. 1. Klima-, energi- og forsyningsministeren
bemyndiges således ikke til at støtte andre former for
tiltag, som f.eks. etablering af infrastruktur eller lignende, som
også vil kunne fremme Power-to-X. Derudover bemyndiger
bestemmelsen kun klima-, energi- og forsyningsministeren til at
afholde udbud af støtte. Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan således ikke etablere anden form for
støtteordning, som ikke anvender en udbudsmodel, i henhold
til § 43 k i VE-loven.
2.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at
det vil være hensigtsmæssigt at indsætte en bred
bemyndigelse i loven, der vil kunne anvendes til at udmønte
politiske initiativer og aftaler om støtte til fremme af
grønne drivmidler i transportsektoren og reducering af
drivmidlers afledte klimaeffekter i transportsektoren.
Endvidere vurderer Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, at
det er hensigtsmæssigt med en lovhjemmel, der vil kunne
anvendes til at udmønte eventuelle politiske initiativer om
støtte målrettet fremme af Power-to-X. På
baggrund af de indholdsmæssige, tidsmæssige og
politiske begrænsninger som VE-lovens § 43 k er
underlagt, jf. pkt. 2.1, vurderes det ikke, at gældende
lovgivning indeholder en tilstrækkelig bred og fremtidssikret
bemyndigelse til at støtte dette. Det bemærkes, at der
vil kunne være overlap mellem klima-, energi- og
forsyningsministerens bemyndigelse efter dette lovforslag og
VE-lovens § 43 k med hensyn til navnlig at støtte
anvendelse af Power-to-X. Klima-, energi- og forsyningsministeren
vurderer det dog hensigtsmæssigt med en samlet, bred og
fremtidssikret bemyndigelse, som ikke er begrænset til udbud
af støtte til produktion og anvendelse af Power-to-X.
Den foreslåede lovhjemmel vil kunne bruges til at afholde
udbud og etablere støtteordninger til udmøntning af
støttepuljerne i aftale om grøn luftfart i Danmark.
Lovhjemlen vil endvidere kunne bruges til at udmønte
eventuelle fremtidige og endnu ikke besluttede politiske
ønsker og aftaler om støtte målrettet fremme af
grønne drivmidler i transportsektoren og reducering af
drivmidlers afledte klimaeffekter i transportsektoren samt fremme
af Power-to-X.
Der er med aftale om grøn luftfart i Danmark afsat ca.
1,5 mia. kr. i perioden 2027-2033 til at udbyde støtte til
en helt grøn indenrigsluftfart i Danmark. Derudover er det
med samme aftale besluttet at afsætte ca. 1 mia. kr. i
perioden 2025-2033, som føres tilbage til branchen til
tiltag målrettet grøn omstilling af luftfarten.
Aftale om grøn luftfart i Danmark fastsætter
overordnede rammer for udmøntning og udformning af
støttepuljerne, hvorefter aftalepartierne vil træffe
beslutning om konkret udmøntning af de to
støttepuljer på baggrund af et oplæg fra
regeringen. Aftalen er indgået mellem regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk
Folkeparti og Enhedslisten.
Med de ca. 1,5 mia. kr. for perioden 2027-2033 forventes der at
skulle udbydes tilskud til meromkostningen ved køb af
grønne drivmidler frem for fossile med henblik på
gøre hele indenrigsluftfarten grøn senest i 2030, jf.
aftale om grøn luftfart i Danmark. Det afsatte beløb
på ca. 1,5 mia. kr. afspejler, hvad det skønnes at
koste at reducere indenrigsluftfartens CO2-udledninger ved tilskud til at udskifte
fossile drivmidler med grønne, ud over andre kommende
nationale og EU-tiltag, så indenrigsluftfarten er helt
grøn i 2030.
Ifølge aftale om grøn luftfart i Danmark skal
støttepuljen på 1,5 mia. kr. for perioden 2027-2033
så vidt muligt forholde sig teknologineutralt med hensyn til
blandt andet globale klimaeffekter, herunder Indirect Land Use
Change (ILUC). Samtidig skal forskellige modeller med henblik
på at fremme direkte og indirekte elektrificering
undersøges i forbindelse med udarbejdelse af udbudsmodellen.
Aftalen fastsætter endvidere, at førstegenerations
biobrændstoffer ikke skal kunne modtage støtte under
udbuddet, og at fly fysisk skal flyve med grønne drivmidler
for at kunne modtage støtte. Der kan indføres en
fleksibel model, hvor det enkelte fly skal tanke eller oplade
grønne drivmidler svarende til indenrigsrutens energibehov.
Derudover følger det, at tilskudsmodellerne skal ses i
sammenhæng med kommende national regulering og EU-regulering,
hvorfor tilskuddet blandt andet vil skulle modregnes udgifter
forbundet med det kommende fælleseuropæiske
iblandingskrav fra Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om sikring af lige konkurrencevilkår for bæredygtig
lufttransport (ReFuelEU Aviation). Det bemærkes, at det
fælleseuropæiske iblandingskrav i den nævnte
forordning er totalharmoniseret, hvilket begrænser
medlemsstatens mulighed for at sætte højere nationale
krav til iblanding af bæredygtigt brændstof.
Derudover kan støttepuljen på 1 mia. kr. i perioden
2025-2033 til grøn omstilling af luftfarten f.eks. anvendes
til grøn omstilling af udenrigsflyvninger fra Danmark. Det
kan f.eks. være i form af støtte til iblanding af
bæredygtigt flybrændstof som
Power-to-X-brændstoffer eller andre drivmidler som f.eks. til
el og brint. Puljen vil ligeledes kunne anvendes til at
støtte reduktion af aromatindholdet i flybrændstof med
henblik på at reducere klimaeffekter ud over den direkte
CO2-effekt (non-CO2-effekter). Det kan også være
andre tiltag.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der indsættes en bred lovhjemmel i
biobrændstoflovens § 7 b, stk. 1, der bemyndiger klima-,
energi- og forsyningsministeren til at fastsætte regler om
støtte med henblik på at fremme grønne
drivmidler i transportsektoren, at reducere drivmidlers afledte
klimaeffekter i transportsektoren eller at fremme Power-to-X.
Endvidere forslås det, at klima-, energi- og
forsyningsministeren i biobrændstoflovens § 7 b, stk. 2,
bemyndiges til at afholde udbud af støtte med henblik
på at fremme grønne drivmidler i transportsektoren, at
reducere drivmidlers afledte klimaeffekter i transportsektoren
eller at fremme Power-to-X.
I denne sammenhæng foreslås det, at klima-, energi-
og forsyningsministeren med biobrændstoflovens § 7 b,
stk. 3, bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om
støtte eller udbud af støtte i forbindelse med stk. 1
og 2, herunder regler om forholdene beskrevet i bestemmelsens stk.
3, nr. 1-7. Dette drejer sig blandt andet om regler
vedrørende støttemodtagere, støtteberettigede
omkostninger og støtteintensitet samt regler om kriterier
for udvælgelse af ansøgninger om støtte og
regler om tilsyn og kontrol. Oplistningen i § 7 b, stk. 3 er
ikke udtømmende, og der kan derfor også
fastættes andre regler.
Lovforslaget har til formål at etablere en fremtidssikret
lovhjemmel, som vil kunne imødekomme eventuelle politiske
initiativer målrettet støtte til grøn
omstilling af transportsektoren og Power-to-X. Lovforslaget har i
denne sammenhæng til formål at sikre
tilstrækkelig lovhjemmel til at afholde udbud og etablere
støtteordninger til at udmønte støttepuljer
som opfølgning på aftale om grøn luftfart i
Danmark.
Lovforslaget vil medføre, at klima-, energi- og
forsyningsministeren bemyndiges til at afholde udbud af
støtte eller fastsætte nærmere regler om
støtte som opfølgning på aftale om grøn
luftfart i Danmark. Klima-, energi- og forsyningsministeren vil
således blandt andet have bemyndigelse til at afholde udbud
og etablere støtteordninger til at udmønte
støttepuljer på ca. 1,5 mia. kr. i perioden 2027-2033
og på ca. 1 mia. kr. i perioden 2025-2033, jf. pkt. 2.2
ovenfor.
Derudover vil lovforslaget medføre, at klima-, energi- og
forsyningsministeren bemyndiges til at afholde udbud af
støtte eller fastsætte nærmere regler om
støtte eller udbud af støtte til fremme af
grønne drivmidler i transportsektoren eller at reducere
drivmidlers afledte klimaeffekter i transportsektoren eller fremme
Power-to-X. Der etableres således en bred lovhjemmel, der
tager højde for eventuelle fremtidige og endnu ikke
besluttede politiske initiativer vedrørende støtte
til fremme af de i stk. 1 og 2 nævnte områder.
Formålet med det forslåede stk. 2 og 3 er at sikre,
at klima-, energi- og forsyningsministeren både har mulighed
for at afholde udbud, jf. stk. 2, og mulighed for at
fastsætte nærmere regler om støtte eller udbud
af støtte, jf. stk. 3. Der vil kunne fastsættes
nærmere regler i en bekendtgørelse, udbudsmateriale og
lignende.
Den foreslåede bemyndigelse tager ikke stilling til den
konkrete udformning af eventuelle støtteordninger, da dette
vil afhænge af de konkrete politiske aftaler og den konkrete
ordning, som vil blive fastsat i bekendtgørelse eller
udbudsmateriale. Dertil kommer, at anvendelse af den
foreslåede bemyndigelse til at afholde udbud af støtte
og fastsætte regler om støtte ikke er bundet af
indholdet i aftale om grøn luftfart i Danmark. Den
foreslåede bemyndigelse kan derfor også anvendes,
såfremt beslutningerne i aftale om grøn luftfart i
Danmark ændrer sig.
Anvendelse af den forslåede bemyndigelse skal bygge
på en politisk aftale.
Med lovforslaget bemyndiges klima-, energi- og
forsyningsministeren til at afholde udbud af støtte eller
fastsætte regler om støtte til alle former for tiltag,
der har til formål at fremme grønne drivmidler i
transportsektoren og Power-to-X. Bemyndigelsen kan således
anvendes til at støtte f.eks. produktion og anvendelse af
grønne drivmidler i transportsektoren og
Power-to-X-produkter. Bemyndigelsen kan ligeledes bruges til at
støtte infrastruktur og andre omkostninger, der har til
formål at fremme grønne drivmidler og Power-to-X. Med
begrebet fremme skal f.eks. forstås tiltag, der har til
formål at øge anvendelsen eller produktionen af
grønne drivmidler i transportsektoren og Power-to-X.
Med lovforslaget bemyndiges klima-, energi- og
forsyningsministeren endvidere til at afholde udbud af
støtte og fastsætte regler om støtte til alle
former for tiltag, der har til formål at reducere drivmidlers
afledte klimaeffekter i transportsektoren. Med afledte
klimaeffekter kan f.eks. forstås klimaeffekter ud over den
direkte CO2-effekt (non-CO2-effekter).
Begrebet transportsektor skal forstås bredt og vil omfatte
alle typer af transport, herunder både vej-, luft- og
søtransport. På samme måde vil begrebet
grønne drivmidler skulle forstås bredt og vil omfatte
alle typer af grønne drivmidler, herunder både
biobrændstoffer, Power-to-X og elektricitet.
Med hensyn til Power-to-X er bemyndigelsen ikke begrænset
til at afholde udbud af støtte eller fastsætte regler
om støtte til fremme af Power-to-X i transportsektoren.
Klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndiges således
til at støtte fremme af Power-to-X i alle sektorer, herunder
transportsektoren og industrien. Power-to-X-begrebet dækker
over en række teknologier, som anvender elektricitet til
produktion af brint på grundlag af elektrolyse og eventuelt
konverterer den producerede brint til brændstoffer,
kemikalier eller andre materialer.
Anvendelse af den foreslåede bemyndigelse skal overholde
de til enhver tid gældende statsstøtteregler fastsat
af Europa-Kommissionen. Afhængig af den konkrete
støtteordning vil ordningen først skulle anmeldes til
og godkendes af Europa-Kommissionen.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 3,
og bemærkningerne hertil nedenfor.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget forventes at have negative økonomiske
konsekvenser samt implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Der er med aftale om grøn luftfart i Danmark fra 15.
december 2023 afsat ca. 1,5 mia. kr. i perioden 2027-2033 til at
udbyde støtte til en helt grøn indenrigsluftfart i
Danmark. Aftalepartierne er enige om, at der skal afsættes 42
mio. kr. i 2027 og 83 mio. kr. i 2028, 123 mio. kr. i 2029, 325
mio. kr. i 2030, 321 mio. kr. i 2031, 318 mio. kr. i 2032 samt 315
mio. kr. i 2033. Det fremgår samtidig, at støttepuljen
til grøn indenrigsluftfart er forbundet med administrative
udgifter på 6 mio. kr. i 2025 og 3 mio. kr. årligt i
perioden 2026-2030 samt 2 mio. kr. årligt fra 2031 og
herefter. Udgifterne finansieres af provenuet fra en ny
passagerafgift på flyrejser.
Derudover er der med aftale om grøn luftfart i Danmark
afsat en pulje på ca. 1 mia. kr. i perioden 2025-2033, som
skal føres tilbage til branchen til grøn omstilling
af luftfarten. Der er afsat 27 mio. kr. i 2025, 55 mio. kr. i 2026,
46 mio. kr. i 2027, 107 mio. kr. i 2028, 118 mio. kr. i 2029, 185
mio. kr. i 2030, 190 mio. kr. i 2031, 193 mio. kr. i 2032 samt 206
mio. kr. i 2033. Disse midler er inklusiv administration.
Udgifterne finansieres af provenuet fra en ny passagerafgift
på flyrejser.
Hvorvidt lovforslaget vil have yderligere konsekvenser for det
offentlige ud over støttepuljerne i aftale om grøn
luftfart i Danmark afhænger af, hvorvidt og hvorledes den
foreslåede lovhjemmel ellers vil blive brugt. Formålet
med bestemmelsen er blandt andet at etablere en bred lovhjemmel,
som imødekommer eventuelle fremtidige og endnu ukendte
politiske initiativer målrettet støtte til fremme af
grønne drivmidler og reducering af drivmidlers afledte
klimaeffekter i transportsektoren samt fremme af Power-to-X.
Lovforslagets eventuelle øvrige konsekvenser for det
offentlige kan derfor endnu ikke vurderes.
De syv principper for digitaliseringsklar lovgivning vurderes
grundlæggende iagttaget med den gældende § 7 a i
biobrændstofloven. Det følger heraf, at klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at
kommunikation om forhold, som er omfattet af denne lov,
bestemmelser fastsat i henhold til loven eller EU-retsakter om
forhold omfattet af loven, skal ske digitalt. Særligt
relevant for dette lovforslag er princip 1 om enkle og klare
regler, hvor Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet generelt har
tilstræbt en simpel regulering.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget forventes at have positive økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet. Der er med aftale om grøn
luftfart i Danmark fra 15. december 2023 afsat ca. 1,5 mia. kr. i
perioden 2027-2033 til at udbyde støtte til grøn
indenrigsluftfart i Danmark i form af meromkostningen til
køb af grønne drivmidler frem for fossile. Der er
afsat 42 mio. kr. i 2027 og 83 mio. kr. i 2028, 123 mio. kr. i
2029, 325 mio. kr. i 2030, 321 mio. kr. i 2031, 318 mio. kr. i 2032
samt 315 mio. kr. i 2033. Derudover er der med aftalen afsat en
pulje på ca. 1 mia. kr. i perioden 2025-2033, som
føres tilbage til erhvervslivet, til grøn omstilling
af luftfartssektoren. Der er afsat 27 mio. kr. i 2025, 55 mio. kr.
i 2026, 46 mio. kr. i 2027, 107 mio. kr. i 2028, 118 mio. kr. i
2029, 185 mio. kr. i 2030, 190 mio. kr. i 2031, 193 mio. kr. i 2032
samt 206 mio. kr. i 2033 (inkl. administration).
Lovforslagets administrative konsekvenser for erhvervslivet
afhænger af den konkrete udformning af tilskudsordningerne
til udmøntning af de to nævnte puljer i aftale om
grøn luftfart i Danmark. Det endelig design af ordningerne
er endnu ikke afklaret, hvorfor de administrative konsekvenser ikke
kan vurderes.
Hvorvidt lovforslaget i øvrigt vil have administrative og
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet ud over
støttepuljerne i aftale om grøn luftfart i Danmark
afhænger af, hvorvidt og hvorledes den foreslåede
lovhjemmel ellers vil blive brugt. Formålet med bestemmelsen
er blandt andet at etablere en bred lovhjemmel, som
imødekommer eventuelle fremtidige og endnu ukendte politiske
initiativer målrettet støtte til fremme af
grønne drivmidler og reducering af drivmidlers afledte
klimaeffekter i transportsektoren samt fremme af Power-to-X.
Lovforslagets eventuelle øvrige administrative og
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet kan derfor endnu
ikke vurderes.
Det bemærkes, at såfremt der fastsættes regler
i en bekendtgørelse i medfør af den foreslåede
bemyndigelse vil de erhvervsøkonomiske konsekvenser for
erhvervslivet blive vurderet i forbindelse hermed.
Det bemærkes derudover, at lovforslaget potentielt kan
have positive konsekvenser for erhvervslivets muligheder for at
fremme nye teknologier og forretningsmodeller i forbindelse med
blandt andet grøn omstilling af luftfartssektoren.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget forventes ikke at have administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslagets klimamæssige konsekvenser afhænger af
den konkrete udmøntning af støttepuljerne til
grøn luftfart i aftale om grøn luftfart i Danmark fra
15. december 2023. Indenrigsfly i Danmark skønnes i 2024 at
udlede knap 0,1 mio. tons CO2 ekskl.
flyvninger til Færøerne og Grønland.
Tilskudspuljen på 1,5 mia. kr., som er afsat til grøn
indenrigsluftfart, afspejler, hvad det skønnes at koste at
reducere indenrigsluftfartens CO2-udledninger ud over andre kommende
tiltag, så indenrigsluftfarten vil være helt
grøn senest i 2030. Såfremt puljen medfører en
fuld omstilling af indenrigsluftfarten skønnes den at
medføre CO2-reduktioner
på ca. 0,1 mio. ton CO2 i
2030. Udenrigsfly fra Danmark skønnes at udlede omkring 2,9
mio. tons CO2 i 2030, hvilket ikke
indgår i Danmarks opgørelser af drivhusgasemissioner,
jf. FN's opgørelsesprincipper. Den anden tilskudspulje
på ca. 1 mia. kr., som også er afsat til grøn
omstilling af luftfarten, kan f.eks. anvendes til grøn
omstilling af udenrigsflyvninger fra Danmark eller reduktion af
aromatindholdet i flybrændstof samt andre tiltag. De
klimamæssige konsekvenser afhænger af den konkrete
udmøntning af puljerne og kan derfor endnu ikke
vurderes.
Derudover afhænger eventuelle øvrige
klimamæssige konsekvenser ud over støttepuljerne i
aftale om grøn luftfart i Danmark af, hvorvidt og hvorledes
den foreslåede lovhjemmel ellers vil blive brugt.
Formålet med bestemmelsen er blandt andet at etablere en bred
lovhjemmel, som imødekommer eventuelle fremtidige og endnu
ukendte politiske initiativer målrettet støtte til
fremme af grønne drivmidler og reducering af drivmidlers
afledte klimaeffekter i transportsektoren samt fremme af
Power-to-X. Lovforslagets eventuelle øvrige
klimamæssige konsekvenser kan derfor endnu ikke vurderes.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslagets miljø- og naturmæssige konsekvenser
afhænger af den konkrete udmøntning af
støttepuljerne til grøn indenrigsluftfart i aftale om
grøn luftfart i Danmark fra 15. december 2023. Den ene
tilskudspulje kan f.eks. bruges til at reducere non-CO2-effekter i form af reduktion af
aromatindholdet i flybrændstof eller andre tiltag. Der
udestår dog beslutning om konkret udmøntning af
puljen.
Derudover afhænger lovforslagets eventuelle miljø-
og naturmæssige konsekvenser ud over støttepuljerne i
aftale om grøn luftfart i Danmark af, hvorvidt og hvorledes
den foreslåede lovhjemmel ellers vil blive brugt.
Formålet med bestemmelsen er blandt andet at etablere en bred
lovhjemmel, som imødekommer eventuelle fremtidige og endnu
ukendte politiske initiativer målrettet støtte til
fremme af grønne drivmidler og reducering af drivmidlers
afledte klimaeffekter i transportsektoren samt fremme af
Power-to-X. Lovforslagets eventuelle miljø- og
naturmæssige konsekvenser kan derfor endnu ikke vurderes.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder statsstøtteretlige aspekter.
Lovforslaget bemyndiger klima-, energi- og forsyningsministeren til
at afholde udbud af støtte eller fastsætte regler om
støtte til at udmønte støttepuljer som
opfølgning på aftale om grøn luftfart i Danmark
fra 15. december 2023. Nærmere regler om konkrete udbud og
støtteordninger vil blive fastsat i bekendtgørelse,
udbudsmateriale eller lignende.
Der er med aftalen afsat ca. 1,5 mia. kr. i perioden 2027-2033
til at udbyde støtte til grøn indenrigsluftfart.
Støtten skal ydes til meromkostningen ved køb af
grønne drivmidler frem for fossile.
Der er med aftalen endvidere afsat ca. 1 mia. kr. i perioden
2025-2033 til grøn omstilling af luftfarten. Puljen kan
f.eks. bruges til at grøn omstilling af udenrigsflyvninger
fra Danmark. Den kan også anvendes til at støtte
reduktion af aromatindholdet i flybrændstof. Det kan
også være andre tiltag.
Den konkrete udformning af støttemodellerne er ikke
afklaret. Tilskudsmodellerne vil skulle overholde de til enhver tid
gældende statsstøtteregler fra EU og, afhængig
af deres udformning, anmeldes til og godkendes af
Europa-Kommissionen.
Hvorvidt lovforslaget vil medføre yderligere
statsstøtteretlige aspekter ud over støttepuljerne i
aftale om grøn luftfart i Danmark afhænger af,
hvorvidt og hvorledes den foreslåede lovhjemmel ellers vil
blive brugt. Formålet med bestemmelsen er blandt andet at
etablere en bred lovhjemmel, som også imødekommer
eventuelle fremtidige og endnu ukendte politiske initiativer
målrettet støtte til fremme af grønne
drivmidler og reducering af drivmidlers afledte klimaeffekter i
transportsektoren samt fremme af Power-to-X. Lovforslagets
eventuelle øvrige statsstøtteretlige aspekter kan
derfor endnu ikke vurderes.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 28. juni 2024
til den 22. august 2024 (55 dage) været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
92-Gruppen, A/S Dan-Bunkering Ltd, Accura Advokatpartnerselskab,
ACE Denmark Akkrediteringsinstitutionen, inklusiv
Akkrediteringsrådet, ADB(Associationen Dansk
Biobrændsel), Advokatrådet - Advokatsamfundet, Affald
Plus, AffaldVarme Aarhus, AIR ALSIE A/S, Akademiet for de Tekniske
Videnskaber, Akademikerne, Aktiveenergiforbrugere, Alsie Express
A/S, Altinex Oil Denmark A/S, Aluminium Danmark, Andel,
Ankenævnet på Energiområdet, Aquaoil,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdstilsynet,
Arcadia efuels, ARI (Affald- og ressourceindustrien under DI),
Artelia A/S, Asfaltindustrien, Atlantic Airways, Baltic Control
Certification A/S, BAT-kartellet, BattMan Energy ApS,
Benzinforhandlernes Fælles Repræsentation, Better
Energy, BFI-indkøb, Bilfærgernes Rederiforening,
Billund Lufthavn, Billund Vand A/S, Biobrændselsforeningen,
Bio-Energipark Tønder, Biofos A/S, Biofuel Express, Biogas
Danmark, Biogas Express, Bopa Law, Bornholms Energi og Forsyning
(BEOF), BP Aviation A/S/Air BP, Brancheforeningen Dansk Luftfart,
Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Brintbranchen, Brunata,
Bryggeriforeningen, Bunker Holding, Bunker One, Business Danmark,
Business Region MidtVest (BRMV), Bygningssagkyndige &
Energikonsulenter, Carl Jensens Marinelager ApS, Centrica Energy
Trading A/S, CEPOS, Cerius, Cevea, CIP, Circle K, CO-industri,
Concito, COPENHAGEN AIRTAXI A/S, Copenhagen Energy, Copenhagen
Infrastructure Partners, Copenhagen Merchants, COWI, Crossbridge
Energy Fredericia, Dajolka, Daka, DAKOFA, Dan Belusa, Dana
Petroleum, DANAK (Den Danske Akkrediteringsfond), Danmarks Almene
Boliger (BL), Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Frie Autocampere,
Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Skibskredit, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Danoil
Exploration A/S, Dansk Affaldsforening, Dansk Arbejdsgiverforening
(DA), Dansk Biotek, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Facilities
Management (DFM), Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk
Gasteknisk Center (DGC), Dansk Industri, Dansk
Landbrugsrådgivning, Dansk luftfart/DI, Dansk
Maskinhandlerforening, Dansk Metal, Dansk Methanolforening, Dansk
Miljøteknologi, Dansk Offshore, Dansk Ornitologisk Forening,
Dansk Producentansvarssystem, Dansk Retursystem A/S, Dansk
Skovforening, Dansk Solcelleforening, Dansk Standard, Dansk Told-
og Skatteforbund, Dansk Transport og Logistik (DLTL), Danske
Advokater, Danske Commodities A/S, Danske Energiforbrugere (DENFO),
Danske Havne, UDKAST 55 Danske Maritime, Danske Regioner, Danske
Tegl, DanskHalm, DANVA (Dansk Vand- og Spildevandsforening),
DANVAK, DAT A/S (DANISH AIR TRANSPORT A/S), Dataetisk Råd,
DCC, DCC & Shell Aviation Denmark A/S, DCC Energi A/S, DCC
Energi Naturgas, De Danske Bilimportører, Decentral Energi,
DELTA Dansk Elektronik, DI, DI Energi, DLG, DOF BirdLife, Drivkraft
Danmark, DS Håndværk & Industri, DTU -
Myndighedsbetjening, E. ON Danmark A/S, EA Energianalyse, EBO
Consult A/S, Emmelev Mølle, Energi Danmark, Energi Fyn,
Energi- og Bygningsrådgivning A/S (EBAS), Energiforum
Danmark, Energifællesskaber, Energiklagenævnet,
Energinet, Energisammenslutningen, Energisystemer ApS,
Energitjenesten, Energycluster, Enyday, EON, Erhvervsflyvningens
Sammenslutning (ESDAA), Esbjerg Lufthavn, Esvagt A/S, European
Energy, EUROPEAN GREEN CITIES, Eurowind Energy A/S, Everfuel,
Evida, EWE Energie AG, Fagligt Fælles Forbund (3F), FH -
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Fjernvarme Fyn, FLEXFLIGHT
ApS, Fonden Kraka, Forbrugerrådet Tænk, Forenede Danske
El-bilister (FDEL), Foreningen af fabrikanter og importører
af elektriske husholdningsapparater (FEHA), Foreningen af
Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen
Biogasbranchen, Foreningen Danske Kraftvarmeværker,
Foreningen Danske Olieberedskabslagre, Foreningen Danske Revisorer,
Foreningen for Slutbrugere af Energi, Fors A/S, Forsikring &
Pension, Forsyningstilsynet, Fredericia Spildevand A/S,
Frederiksberg Forsyning, Fremsyn, Frie Elforbrugere, FSR Danske
revisorer, Faaborg Olie- og Skibshandel ApS, Gentofte og Gladsaxe
Fjernvarme, Go'on, Green Power Denmark, GreenGo Energy, Greenpeace,
GreenTech Advisor, Grundfos, GTS (Godkendt Teknologisk service), H2
Energy Esbjerg, Hans Christian Andersen Lufthavn (Odense),
Hanstholm Havns Olieforsyning ApS, Hededanmark, Hirtshals
Fiskernes, Handelsselskab A.m.b.a., HK-Kommunal, HK-Privat, HOFOR
A/S, Hornsyld Købmandsgaard A/S, Hulgaard advokater, Hveiti,
Haahr benzin, Håndværksrådet, Ineos Danmark,
Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), Institut for
produktudvikling (IPU), Intelligent Energi, Investering Danmark,
IT-Branchen, Jettime a/s, Justitia, Kalundborg Rrefinery,
Kjærgaard A/S, KlimaEnergi A/S, Klimarådet, Kommunernes
Landsforening, Kooperationen (Den Kooperative arbejdsgiver- og
interesseorganisation i Danmark), KPI OceanConnect A/S, Kraka,
København Lufthavn, Københavns Kommune - Teknik- og
Miljøforvaltningen, Københavns Kommune -
Økonomiforvaltningen, Københavns Universitet,
Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes
Fællesråd, Landsbyggefonden, Landsforeningen af
Solcelleejere, Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug,
Lantmännen, LCA Center, UDKAST 56 Lederne Søfart,
Lundsby Biogas, Maersk Air Cargo A/S, Malik, Malik Supply AS,
Maskinmestrenes Forening, Materialeplatformen, Mellemfolkeligt
Samvirke, Midtjyllands Lufthavn, Mollerup Mølle, MONJASA A/S
Munch Oil, Maabjerg Energy Center - MEC, N1 A/S, Nasdaq OMX
Copenhagen A/S, Nationalt Center for Miljø og Energi, Nature
Energy, Niels Weje Nielsen, Niras, NISA, Noah, NOAH Energi og
Klima, Nordic Green, Nordic Marine Oil A/S, Nordic Seaplanes A/S,
Nordisk Energirådgivning ApS, Nordisk Folkecenter for
Vedvarende Energi, Nordsøenheden, Noreco, Norlys, Norwegian
Air Shuttle ASA, Novozymes, NRGi Renewables A/S, Nævnenes
Hus, O. W. Bunker & Trading A/S, Offentlig Ansattes
Organisationer (OAO), OK, OK a.m.b.a., Oles Olie, Otto Kjær,
Oxfam IBIS, Partnerskabet for Bølgekraft, Peninsula
Petroleum Limited, Plan og Projekt, Planenergi, Plastindustrien,
Plesner Advokatpartnerselskab, PwC, Q8, Q8 Danmark A/S,
Rambøll, Rederiforeningen af 2010, Ren Energi Oplysning
(REO), RenoSam, Roskilde Lufthavn, RWE Renewables Denmark A/S RWEH2
Energy Europe, Rønne/Bornholm Lufthavn, Rådet for
Bæredygtig Trafik, Rådet for Bæredygtigt Byggeri,
Rådet for grøn omstilling, Samvirkende Energi- og
Miljøkontorer, SASOIL Denmark A/S, Scandinavian Airline
Systems A/S, SEAS-NVE, Seges, Shell Marine Products AS, Siemens
Gamesa, Skovgaard Energy, SMV Danmark, Statoil, Stena Oil AB,
SUN-AIR OF SCANDINAVIA A/S, Sunclass Airlines ApS, Synergi,
Sønderborg Lufthavn, Sønderjysk Landboforening,
TEKNIQ Arbejdsgiverne, Teknologisk Institut, Thisted Lufthavn,
Topoil AB, Topsoe A/S, Total S. A., TOTALENERGIES Marketing Denmark
A/S, TREFOR/EWII, T-REGS, Trumf Bunker A/S, UNO-X,
Varmepumpefabrikantforeningen, Vattenfall A/S, Vedvarende Energi,
Vejle Spildevand, VEKS, VELTEK, VELTEK - VVS- og El-Tekniske
Leverandørers Brancheforening, Verdens Skove, Verdo Randers,
Vestas Wind systems A/S, Vestforbrænding, Waste Plastic
Upcycling (WPU), WindSpace, World Fuel Commodities Services, WWF
Verdensnaturfonden, YX Danmark A/S, Økologisk Landsforening,
Ørsted, Aalborg Energicenter, Aalborg Lufthavn, Aalborg
Portland A/S, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Lovforslaget vil tilvejebringe en hjemmel
for klima-, energi- og forsyningsministeren til at afholde udgifter
til støttepuljer til grøn luftfart, som finansieres
af en passagerafgift. Hvorvidt lovforslaget vil medføre
yderligere konsekvenser end disse afhænger af, hvorvidt og
hvorledes den foreslåede lovhjemmel ellers vil blive
brugt. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Lovforslaget vil indebære udgifter
til administration af støttepuljer til grøn luftfart,
som finansieres af en passagerafgift. Hvorvidt lovforslaget vil
medføre yderligere konsekvenser end disse afhænger af,
hvorvidt og hvorledes den foreslåede lovhjemmel ellers vil
blive brugt. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Lovforslaget forventes at have positive
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet i form af
støttepuljer til grøn luftfart. Hvorvidt lovforslaget
vil medføre yderligere konsekvenser end disse afhænger
af, hvorvidt og hvorledes den foreslåede lovhjemmel ellers
vil blive brugt. | | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen. | Lovforslaget vil tilvejebringe en hjemmel
for klima-, energi- og forsyningsministeren til afholde udgifter
til støttepuljer til grøn luftfart. Lovforslagets
administrative konsekvenser for erhvervslivet afhænger af den
konkrete udformning af tilskudsordningerne til udmøntning af
puljer i aftale om grøn luftfart i Danmark. Det endelig
design af ordningerne er endnu ikke afklaret, hvorfor de
administrative konsekvenser ikke kan vurderes. Hvorvidt
lovforslaget kan medføre yderligere konsekvenser end disse
afhænger af, hvorvidt og hvorledes den foreslåede
lovhjemmel ellers vil blive brugt. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Klimamæssige konsekvenser | Lovforslaget vil tilvejebringe en hjemmel
for klima-, energi- og forsyningsministeren til afholde udgifter
til støttepuljer til grøn luftfart. Støtte til
helt grøn indenrigsluftfart skønnes at medføre
CO2-reduktioner på ca. 0,1
mio. ton i 2030, hvis puljen har fuldt afløb. Klimaeffekt af
ekstra pulje til grøn luftfart afhænger af
udmøntning af puljen. Hvorvidt lovforslaget vil
medføre yderligere konsekvenser end disse afhænger af,
hvorvidt og hvorledes den foreslåede lovhjemmel ellers vil
blive brugt. | Ingen. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Lovforslaget vil tilvejebringe en hjemmel
for klima-, energi- og forsyningsministeren til afholde udgifter
til støttepuljer til grøn luftfart. Hertil
bemærkes, at lovforslagets miljø- og
naturmæssige konsekvenser afhænger af den konkrete
udmøntning af tilskudspuljerne til grøn
indenrigsluftfart i aftale om grøn luftfart i Danmark fra
15. december 2023. Den ene tilskudspulje kan f.eks. bruges til at
reducere non-CO2-effekter i form af
reduktion af aromatindholdet i flybrændstof eller andre
tiltag. Der udestår dog beslutning om konkret
udmøntning af puljen. Hvorvidt lovforslaget vil
medføre yderligere konsekvenser end disse afhænger af,
hvorvidt og hvorledes den foreslåede lovhjemmel ellers vil
blive brugt. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder
statsstøtteretlige aspekter. Lovforslaget bemyndiger klima-,
energi- og forsyningsministeren til at udmønte
støttepuljer som opfølgning på aftale om
grøn luftfart i Danmark fra 15. december 2023. Den konkrete
udformning af tilskudsmodellerne er ikke afklaret.
Tilskudsmodellerne vil skulle overholde de til enhver tid
gældende statsstøtteregler fra EU og, afhængig
af deres udformning, anmeldes til og godkendes af
Europa-Kommissionen. Hvorvidt lovforslaget vil medføre
yderligere statsstøtteretlige aspekter end disse
afhænger af, hvorvidt og hvorledes den foreslåede
lovhjemmel ellers vil blive brugt. Formålet er at etablere en
bred lovhjemmel, som også imødekommer eventuelle
fremtidige og endnu ukendte politiske initiativer målrettet
støtte til blandt andet fremme af grønne drivmidler i
transportsektoren. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1 og 2
Ifølge den gældende § 7, stk. 2, i
biobrændstofloven kan klima-, energi- og
forsyningsministerens afgørelser efter loven eller regler
udstedt i medfør af loven ikke påklages til anden
administrativ myndighed.
Det foreslås, at der i § 7, stk.
2, efter »administrativ myndighed«
indsættes », jf. dog stk. 3«.
Det foreslås endvidere, at der i § 7 indsættes
stk. 3, hvoraf det fremgår, at
klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler
om, at stk. 2 ikke finder anvendelse for konkrete
støtteordninger etableret i henhold til § 7 b.
Den foreslåede bestemmelse medfører, at klima-,
energi- og forsyningsministeren vil kunne fastsætte regler
om, at der skal være klagemulighed i forbindelse med en
støtteordning etableret i henhold til den foreslåede
bemyndigelse i § 7 b. Klima-, energi- og forsyningsministeren
vil kunne fastsætte nærmere regler om klagemulighed og
vil i denne forbindelse også kunne begrænse
klageadgangen. Klima-, energi- og forsyningsministeren er ikke
forpligtet til at anvende den foreslåede mulighed i stk.
3.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til §
1, nr. 3, nedenfor vedrørende den foreslåede
bemyndigelse i § 7 b for klima-, energi- og
forsyningsministeren til at yde støtte.
Til nr. 3
Gældende lovgivning indeholder på nuværende
tidspunkt ikke en bred lovhjemmel, der bemyndiger klima-, energi-
og forsyningsministeren til at afholde udbud af støtte eller
fastsætte regler om støtte målrettet fremme af
grønne drivmidler i transportsektoren eller reducering af
drivmidlers afledte klimaeffekter i transportsektoren. Endvidere
indeholder gældende lovgivning ikke en tilstrækkelig
bred og fremtidssikret lovhjemmel til at klima-, energi- og
forsyningsministeren kan afholde udbud af støtte eller
fastsætte regler om støtte målrettet fremme af
Power-to-X, jf. pkt. 2.1 i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der indsættes en ny § 7 b i biobrændstofloven. Efter
det foreslåede stk. 1 bemyndiges
klima-, energi- og forsyningsministeren til at fastsætte
regler om støtte med henblik på at fremme
grønne drivmidler i transportsektoren, at reducere
drivmidlers afledte klimaeffekter i transportsektoren eller at
fremme Power-to-X. Efter det foreslåede stk. 2 bemyndiges klima-, energi- og
forsyningsministeren til at afholde udbud af støtte med
henblik på at fremme grønne drivmidler i
transportsektoren, at reducere drivmidlers afledte klimaeffekter i
transportsektoren eller at fremme Power-to-X.
Med lovforslaget sikres en bred og fremtidssikret lovhjemmel,
der vil kunne anvendes til at udmønte eventuelle politiske
initiativer og ønsker om støtte målrettet
fremme af grønne drivmidler i transportsektoren og
reducering af drivmidlers afledte klimaffekter i transportsektoren
samt fremme af Power-to-X.
Lovforslaget medfører, at klima-, energi- og
forsyningsministeren bemyndiges til at afholde udbud af
støtte eller fastsætte regler om støtte med
henblik på at udmønte støttepuljer til
grøn luftfart som følge af aftale om grøn
luftfart i Danmark fra 15. december 2023. Aftalepartierne er enige
om, at der afsættes ca. 1,5 mia. kr. i perioden 2027-2033 til
at udbyde støtte til en helt grøn indenrigsluftfart i
Danmark. Derudover er aftalepartierne enige om, at der
afsættes en ramme på ca. 1 mia. kr. i perioden
2025-2033, som føres tilbage til branchen. Se nærmere
pkt. 2.2 i de almindelige bemærkninger ovenfor. Anvendelse af
den foreslåede bemyndigelse er dog ikke begrænset til
indholdet i denne konkrete aftale.
Endvidere medfører lovforslaget, at der sikres lovhjemmel
til at udmønte eventuelle fremtidige og endnu ikke
besluttede politiske ønsker og aftaler om støtte
målrettet fremme af områderne nævnt i
bestemmelsens stk. 1 og 2.
Lovforslaget medfører, at klima-, energi- og
forsyningsministeren bemyndiges til at afholde udbud af
støtte eller fastsætte regler om støtte til
alle former for tiltag, der har til formål at fremme
grønne drivmidler i transportsektoren og fremme Power-to-X.
Klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndiges således
både til at støtte f.eks. produktion og anvendelse af
grønne drivmidler og Power-to-X-produkter samt til at
støtte infrastruktur og andre omkostninger i forbindelse med
omstillingen til grønne drivmidler og Power-to-X. I forhold
til grøn omstilling af luftfarten kan sidstnævnte
f.eks. være støtte til elfly eller lignende. Den
foreslåede bemyndigelse kan således anvendes til at
støtte f.eks. etablering, drift, investering, udvikling og
forskning samt generelt omstillingsomkostninger, der har til
formål at fremme grønne drivmidler og Power-to-X. Med
begrebet fremme skal f.eks. forstås tiltag, der har til
formål at øge anvendelsen eller produktionen af
grønne drivmidler i transportsektoren og Power-to-X.
Det bemærkes, at der med hensyn til udbud af støtte
til anvendelse af Power-to-X kan være overlap med
bemyndigelsen i VE-lovens § 43 k, der ligeledes bemyndiger
klima-, energi og forsyningsministeren til at afholde udbud af
støtte til anvendelse Power-to-X, jf. pkt. 2.1 og 2.2 i de
almindelige bemærkninger.
Med begrebet grønne drivmidler skal forstås alle
former for drivmidler, herunder både biobrændstoffer,
Power-to-X og elektricitet, under forudsætning af, at
drivmidlet kan karakteriseres som grønt. Begrebet skal
således fortolkes bredt.
Med begrebet transportsektoren skal forstås alle typer af
transport, herunder både vej-, luft- og søtransport.
Dette begreb skal således også fortolkes bredt.
Den foreslåede bemyndigelse medfører endvidere, at
klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndiges til at
støtte alle former for tiltag, der har til formål at
reducere drivmidlers afledte klimaeffekter i transportsektoren. Med
formuleringen afledte klimaeffekter kan f.eks. forstås
klimaeffekter ud over den direkte CO2-effekt (non-CO2-effekter).
Power-to-X-begrebet dækker over en række
teknologier, som anvender elektricitet til produktion af brint
på grundlag af elektrolyse og eventuelt konverterer den
producerede brint til brændstoffer, kemikalier eller andre
materialer. Den foreslåede bemyndigelse til at afholde udbud
af støtte eller fastsætte regler om støtte til
Power-to-X er ikke begrænset til støtte til fremme af
Power-to-X i transportsektoren. Klima-, energi- og
forsyningsministeren bemyndiges til at støtte fremme af
Power-to-X i alle sektorer, herunder både transportsektoren
og industrien.
Der tages med den foreslåede bestemmelse ikke stilling til
den konkrete udformning af eventuelle udbud eller
støtteordninger omfattet af bestemmelsens
anvendelsesområde, da dette afhænger af den konkrete
politiske aftale og den konkrete ordning. Anvendelse af den
foreslåede lovhjemmel vil skulle bygge på en politisk
aftale.
Klima-, energi- og forsyningsministeren vil i henhold til det
foreslåede stk. 1 og 2 kunne afholde én eller flere
udbud eller etablere én eller flere støtteordninger.
Klima-, energi- og forsyningsministeren vil endvidere kunne
bestemme, hvornår og hvor mange udbud der skal afholdes, samt
hvornår og hvor mange støtteordninger der skal
etableres.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2 medfører, at
der kan foretages processuelle skridt i relation til udbuddet.
Dette drejer sig blandt andet om indgåelse af kontrakter med
vindende udbudsgivere, ændring af vilkår for
kontrakterne, helt eller delvist bortfald eller ophævelse af
kontrakterne, udbetaling af støtte, krav om tilbagebetaling
af støtte og renter, regnskab, revision og rapportering.
Klima-, energi- og forsyningsministeren vil på baggrund af
den foreslåede lovhjemmel kunne indgå kontrakter med
vindende tilbudsgiver, herunder acceptere indkomne bud under
udbuddet. Klima-, energi- og forsyningsministeren vil endvidere
kunne administrere kontrakterne og udbetale støtte i henhold
til disse.
Klima-, energi- og forsyningsministeren er ikke forpligtet til
at anvende den foreslåede bemyndigelse. Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan endvidere vælge alene at anvende
dele af den foreslåede bemyndigelse og dermed kun afholde
udbud af støtte eller fastsætte regler om
støtte og udbud vedrørende en begrænset del
inden for den foreslåede bestemmelses
anvendelsesområde.
Det bemærkes, at klima-, energi- og forsyningsministerens
kompetencer efter biobrændstofloven er delegeret til
Energistyrelsen, jf. bekendtgørelse nr. 1366 af 28.
september 2022 om Energistyrelsens opgaver og beføjelser.
Eventuelle udbud og støtteordninger forventes derfor afholdt
og administreret af Energistyrelsen.
Støtte i henhold til den foreslåede bestemmelse vil
skulle overholde de til enhver tid gældende
statsstøtteregler fra EU. Afhængig af den konkrete
udformning, vil støtteordningen skulle anmeldes til og
godkendes af Europa-Kommissionen. Hvilket
statsstøtteregelsæt støtten falder ind under
afhænger af den konkrete ordning.
Derudover forslås det, at der indsættes et stk. 3, hvorefter klima-, energi- og
forsyningsministeren i forbindelse med stk. 1 og 2 kan
fastsætte nærmere regler om støtte eller udbud
af støtte, herunder om det, der er oplistet i bestemmelsens
nr. 1-7. Det skal bemærkes, at oplistningen ikke er
udtømmende. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan
derfor fastsætte yderligere regler.
Den foreslåede bestemmelse tager ikke stilling til, om
eventuel støtte skal ydes ved afholdelse af udbud.
Bestemmelsen giver både mulighed for at fastsætte
regler om støtte eller regler om udbud af støtte.
Aftalepartierne i aftale om grøn luftfart i Danmark er enige
om, at de ca. 1,5 mia. kr. afsat i perioden i 2027-2033 skal
udbydes til grøn indenrigsluftfart. Der er derimod ikke
taget stilling til, hvordan den anden pulje på ca. 1 mia. kr.
i perioden 2025-2033 til grøn omstilling af luftfarten skal
føres tilbage til branchen.
Nærmere regler om støtte og udbud af støtte
efter det foreslåede stk. 3 vil kunne fastsættes i
bekendtgørelse, udbudsmateriale, kontrakter eller
lignende.
Bestemmelsen medfører, at der vil kunne fastsættes
nærmere kriterier, vilkår, betingelser og lignende i
forbindelse med afholdelse af udbuddet, herunder vedrørende
administrative og processuelle forhold, i udbudsmaterialet. Der vil
f.eks. kunne fastsættes kriterier for hvilke
støttemodtagere og projekter, som kan deltage i udbuddet,
samt eventuelle klimamæssige, tekniske og finansielle krav
til støttemodtagerne. Der vil endvidere kunne
fastsættes kriterier om f.eks. ansøgningsform,
tidsfrister, forudsætninger og betingelser for at modtage
støtten, og der vil i den forbindelse også kunne
stilles krav om støttemodtagerens garantistillelse.
Bestemmelsen giver ligeledes mulighed for at fastsætte regler
om tilsyn og kontrol i forbindelse med udbuddet samt
fastsætte bodsbestemmelser eller lignende i udbudsmaterialet
og kontrakterne.
Det endelige udbudsmateriale og kontraktvilkår m.v. vil
fremgå af det udbudsmateriale, som offentliggøres
forud for afholdelse af udbuddene i henhold til den
foreslåede bestemmelse.
Afholdelse af udbud, indgåelse af kontrakter med de
vindende tilbudsgivere og udbetaling af støtten skal ske i
overensstemmelse med de til enhver tid gældende
statsstøtteregler fra EU og en eventuel
statsstøttegodkendelse fra Europa-Kommissionen.
Information om eventuelle udbud offentliggøres på
Energistyrelsens hjemmeside, og der vil blive udsendt en nyhed om
udbuddet. Det vil desuden sikres, at alle tilbudsgivere behandles
lige i forbindelse med udbudsprocessen og valg af tilbud.
Proceduren for støttetildeling vil skulle være
gennemsigtig, hvorfor der vil være en hvis grad af
offentlighed i forbindelse med udbuddet.
Det foreslås med § 7 b, stk. 3, nr. 1, at klima-, energi- og
forsyningsministeren vil kunne fastsætte nærmere regler
om ansøgning om tilsagn og ansøgning om udbetaling af
støtte.
Der vil f.eks. kunne fastsættes regler om
ansøgningsproceduren, ansøgningsperioder,
tidsfrister, ansøgningskriterier og støttepuljernes
størrelse. Indkomne ansøgninger kan f.eks. vurderes i
overensstemmelse med regler, der vil blive fastsat i
bekendtgørelse eller udbudsmateriale og tilsagn kan f.eks.
gives inden for en økonomiske ramme og efter regler, der
bliver fastsat i bekendtgørelse eller udbudsmateriale.
Det foreslås med § 7 b, stk. 3, nr. 2, at klima-, energi- og
forsyningsministeren vil kunne fastsætte nærmere regler
om støttemodtagere. Støttemodtageren afhænger
af den konkrete udformning af eventuel støtteordning.
Klima-, energi- og forsyningsministeren vil f.eks. kunne
fastsætte regler om støtteberettigede aktører,
formål og projekter.
Det forslås med § 7 b, stk. 3, nr. 3, at klima-, energi- og
forsyningsministeren vil kunne fastsætte nærmere regler
om støtteberettigede omkostninger, støtteintensitet,
støtteloft, samt støttens størrelse og dens
beregning. Støttepuljens størrelse og de
støtteberettigede omkostninger m.v. afhænger af den
konkrete støtteordning. Der vil f.eks. kunne gives
støtte til både investering, udvikling, forskning,
produktion og drift inden for bestemmelsens
anvendelsesområde.
Det forslås med § 7 b, stk. 3, nr. 4, at klima-, energi- og
forsyningsministeren vil kunne fastsætte nærmere regler
om betingelser og dokumentation, der skal tilvejebringes, for at
kunne opnå tilsagn og for at kunne få udbetalt
støtte efter denne bestemmelse. Der kan f.eks.
fastsættes regler om, at der skal indsendes en bestemt
dokumentation i forbindelse med ansøgningen eller inden
udbetaling af støtten. Der kan endvidere stilles krav om, at
relevant lovgivning skal overholdes, og at bestemte tilladelser
skal være indhentet. Der kan i denne og andre
sammenhænge bruges tro- og loveerklæringer.
Der kan ligeledes fastsættes betingelser, der sikrer
overholdelse af EU's statsstøtteregler, herunder betingelse
om, at arbejdet ikke må være påbegyndt, og at
ansøger ikke må være en kriseramt
virksomhed.
Det foreslås med § 7 b, stk. 3, nr. 5, at klima-, energi- og
forsyningsministeren vil kunne fastsætte nærmere regler
om vilkår i tilsagn om støtte og udbetaling af
støtte. Klima-, energi- og forsyningsministeren vil f.eks.
kunne fastsætte regler om oplysningspligt, tilbagebetaling af
for meget udbetalt støtte og helt eller delvis bortfald af
tilsagn. Klima-, energi- og forsyningsministeren vil ligeledes
kunne fastsætte regler om tidsfrister, etablering,
produktion, idriftsættelse m.v.
Det foreslås med § 7 b, stk. 3, nr. 6, at klima-, energi- og
forsyningsministeren vil kunne fastsætte regler om kriterier
for udvælgelse af ansøgninger om støtte.
Klima-, energi- og forsyningsministeren vil f.eks. kunne
fastsætte regler om at støtte tildeles efter laveste
pris eller efter princippet først-til-mølle eller
andre tildelingskriterier. Klima-, energi- og forsyningsministeren
vil ligeledes kunne fastsætte regler om, at der skal ske
lodtrækning, hvis den samlede ansøgte sum overstiger
støttepuljens størrelse.
Det foreslås med § 7 b, stk. 3, nr. 7, at klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler om tilsyn og
kontrol i forbindelse med støtteordningen. Tilsyn og kontrol
kan f.eks. have til formål at sikre, at eventuelle
betingelser og vilkår, der er stillet som forudsætning
for tilsagn og udbetaling af støtten, er opfyldt.
Der vil kunne fastsættes bødestraf for
overtrædelse af regler udstedt i medfør den
foreslåede bestemmelse, jf. biobrændstoflovens §
8, stk. 2. Det kan f.eks. være regler om bødestraf i
tilfælde af overtrædelse af regler og vilkår i
støtteordningen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1.
januar 2025.
De foreslåede ændringer vil ikke gælde for
Færøerne og Grønland og vil ikke kunne
sættes i kraft for Færøerne og Grønland,
da hovedloven ikke gælder og ikke kan sættes i kraft
for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I biobrændstofloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 2167 af 29. november 2021, som
ændret ved lov nr. 673 af 11. juni 2024, foretages
følgende ændringer: | | | | §
7. --- | | | Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministerens afgørelse efter loven eller
regler udstedt i medfør af loven kan ikke påklages til
anden administrativ myndighed. | | 1. I § 7, stk. 2, indsættes efter
»administrativ myndighed«: », jf. dog stk.
3«. | | | | | | 2. I § 7 indsættes som stk. 3: | | | »Stk. 3.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler
om, at stk. 2 ikke finder anvendelse for konkrete
støtteordninger etableret i henhold til § 7
b.« | | | | | | 3. Efter
§ 7 a indsættes: | | | »§ 7 b.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler
om støtte med henblik på at fremme grønne
drivmidler i transportsektoren, at reducere drivmidlers afledte
klimaeffekter i transportsektoren eller at fremme Power-to-X. | | | Stk. 2.
Ministeren kan afholde udbud af støtte med henblik på
at fremme grønne drivmidler i transportsektoren, at reducere
drivmidlers afledte klimaeffekter i transportsektoren eller at
fremme Power-to-X. | | | Stk. 3.
Ministeren kan i forbindelse med stk. 1 og 2 fastsætte
nærmere regler om støtte eller udbud af støtte,
herunder om følgende: | | | 1) Ansøgning om tilsagn og
ansøgning om udbetaling af støtte. | | | 2) Støttemodtagere. | | | 3) Støtteberettigede omkostninger,
støtteintensiteten, støtteloft og støttens
størrelse og beregning. | | | 4) Betingelser og dokumentation, der skal
tilvejebringes, for at kunne opnå tilsagn og få
udbetalt støtte. | | | 5) Vilkår i tilsagn om støtte og
udbetaling af støtte. | | | 6) Kriterier for udvælgelse af
ansøgninger om støtte. | | | 7) Tilsyn og kontrol i forbindelse med
støtteordningen.« |
|