Skriftlig fremsættelse (6. november
2024)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Lars Aagaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om CO2-fangstaktiviteter i
forsyningssektoren
(Lovforslag nr. L 77)
Formålet med lovforslaget er at
implementere Aftale om langsigtede
rammevilkår for CO2-fangst i
forsyningssektoren af 7. februar 2024. Lovforslaget skal
skabe klare rammevilkår for CO2-fangst i forsyningssektoren og fjerne
regulatoriske barrierer, så sektorens CO2-fangstpotentiale kan bringes i spil.
Kommunalt ejede forsyningsselskaber, fx
affaldsforbrændingsanlæg, udleder betydelige
mængder CO2, som kan lagres
eller udnyttes. Lovforslaget skal understøtte, at kommunalt
ejede forsyningsselskaber kan etablere CO2-fangst og konkurrere om
støttepuljen til CCS på lige fod med private
selskaber.
Lovforslaget skal give kommuner hjemmel til
CO2-fangst som ny hovedvirksomhed
enten i samme selskab som el- og varmeproduktionen eller i et
særskilt selskab. Kommunal deltagelse skal ske i et selskab
med begrænset ansvar. For at beskytte varmekunderne vil
lovforslaget indføre krav om, at CO2-fangstaktiviteten, uanset om den
foretages af et privat eller kommunalt ejet selskab, skal
være regnskabsmæssigt adskilt fra el- og
varmeproduktionen, såfremt CO2-fangsten organiseres i
hovedvirksomheden. Det foreslås endvidere, at der for alle
el- og varmeselskaber indføres krav om, at CO2-fangstaktiviteten skal ske
selskabsmæssigt adskilt fra fjernvarmenet.
Lovforslaget skal desuden sikre klare
rammer for finansiering af CO2-fangst, således at CO2-fangst kan ske på
markedsmæssige vilkår, herunder gennem indtægter
fra sparede CO2-kvoter og sparede
afgifter, salg af klimakreditter og salg af CO2 til anvendelse. Derudover foreslås
det at udvide kommuners mulighed for at indskyde egenkapital og
stille garanti i forbindelse med CO2-fangst.
Lovforslaget vil også sikre hjemmel
til, at kommuner kan etablere og eje helt lokale
rørledninger i nær tilknytning til CO2-fangstanlæg. Lovforslaget vil
herudover medføre konsekvensændringer i anden
lovgivning, herunder i varmeforsyningsloven og elforsyningsloven.
Lovforslaget indeholder en række bemyndigelser til at
fastsætte nærmere regler i bekendtgørelser.
Lovforslaget
medfører ikke væsentlige erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
Lovforslaget foreslås at træde
i kraft den 1. januar 2025.
Lovforslaget er omfattet af de fælles
ikrafttrædelsesregler.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.