L 78 Forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning og lov om planlægning.

(Gennemsigtighed i varmeforsyningsvirksomheder).

Af: Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard
Udvalg: Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Samling: 2024-25
Status: Betænkning afgivet

Betænkning

Afgivet: 12-12-2024

Afgivet: 12-12-2024

Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 12. december 2024

20241_l78_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 12. december 2024

1. Ændringsforslag

Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Det Konservative Folkeparti

Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at der er rigtig mange initiativer i denne lov, som efterfølgende skal implementeres, og hvor vi først kender detaljerne og de konkrete effekter i praksis efter lovens vedtagelse. Der har derfor også været mange bekymringer og input fra interessenter undervejs i lovprocessen. Bekymringerne har f.eks. handlet om fastsættelsen af prisloftet og konsekvenserne for et selskab, når prisloftet bliver overskredet. Derudover har en kritik handlet om vurderingerne af usikkerheden i økonomien vedrørende termonet. Der er nogle rigtig gode intentioner i denne lov. På grund af de mange usikkerheder om effekten i praksis mener vi imidlertid, at der er et særligt behov for at følge op på effekterne og lovens enkelte dele de kommende år, så vi kan foretage eventuelle justeringer i lovgivningen og implementeringen, så vi opnår de ønskede effekter.

Enhedslisten

Enhedslistens medlem af udvalget støtter en hurtigere udfasning af fossil gas til opvarmning. Det er vigtigt at have åbenhed om, hvad varmepriserne er lokalt, og hvad den reelle pris er for i stedet at vælge en individuel varmepumpeløsning. Indførelse af en prisloftmodel kommer til at koste 8,7 mio. kr. om året og står ikke mål med en forventet forbrugergevinst på 9 mio. kr. årligt. Det er meget vigtigt, at der findes en ordning, så der over for fjernvarmeforbrugerne er 100 pct. åbenhed om omkostningerne ved at vælge at blive koblet af den lokale fjernvarme.

Enhedslistens medlem af udvalget mener også, at det skal være tilladt for kommunerne at vælge at give kommunegaranti til termonetløsninger.

Dette lovforslag kunne være blevet bedre, men det har ikke været muligt at opnå via udvalgsbehandlingen. Enhedslisten støtter alligevel lovforslaget, da vi er nødt til det på grund af politiske aftaler.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af klima-, energi- og forsyningsministeren, tiltrådt af udvalget:

1) I den under nr. 11 foreslåede § 21 b ændres i stk. 2, 1. pkt., »på aftaletidspunktet« til: »fra tidspunktet for aftalens indgåelse«.

[Tydeliggørelse af anvendelsesområde]

2) I den under nr. 11 foreslåede § 21 b ændres i stk. 6, nr. 1, »metoder til fastsættelse af den markedsmæssige pris« til: »metoder til prisfastsættelsen«.

[Tydeliggørelse af anvendelsesområde]

Til § 3

3) I stk. 3 indsættes efter »§ 2, stk. 5,«: »i lov om varmeforsyning, jf. denne lovs § 1, nr. 2,«.

[Lovteknisk tilføjelse]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det foreslås at tydeliggøre anvendelsesområdet i den under nr. 11 foreslåede affattelse af § 21 b, stk. 2, 1. pkt.

Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at aftaler omfattet af det foreslåede § 21 b, stk. 1, som en varmeforsyningsvirksomhed indgår med koncern- eller interesseforbundne selskaber, skal indgås på markedsmæssige vilkår og være skriftlige fra tidspunktet for aftalens indgåelse. Ændringen har til formål at tydeliggøre, at kravet om skriftlighed løber fra tidspunktet for aftalens indgåelse.

Den foreslåede ændring har desuden til formål at tydeliggøre bemærkningerne til § 21 b, stk. 2, 1. pkt., i det fremsatte lovforslag, således at det bliver tydeligere, at bestemmelsen vil medføre, at Forsyningstilsynet vil kunne kontrollere markedsmæssigheden af aftaler, som en varmeforsyningsvirksomhed indgår med koncern- eller interesseforbundne selskaber, herunder f.eks. kontrollerede transaktioner omfattet af ligningslovens § 2 med koncernforbundne selskaber eller f.eks. transaktioner med interesseforbundne selskaber.

Til nr. 2

Det foreslås at tydeliggøre anvendelsesområdet i den under nr. 11 foreslåede affattelse af § 21 b, stk. 6, nr. 1.

Den foreslåede ændring vil indebære, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere regler om vurdering af markedsmæssige vilkår og om fastsættelse af den markedsmæssige pris, herunder metoder til prisfastsættelse. Ændringen har til formål at præcisere, at varmeforsyningsvirksomheder skal anvende en anerkendt prisfastsættelsesmetode inden for rammerne af OECD's Guidelines for Transfer Pricing og Skatteforvaltningens juridiske vejledning til at sikre markedsmæssigheden i aftaler, som varmeforsyningsvirksomheden indgår med koncern- og interesseforbundne selskaber.

Den foreslåede ændring har desuden til formål at tydeliggøre bemærkningerne til § 21 b, stk. 6, nr. 1, i det fremsatte lovforslag, således at det bliver tydeligere, at bestemmelsen vil medføre, at Forsyningstilsynet vil kunne vurdere markedsmæssigheden af vilkår og priser, når en varmeforsyningsvirksomhed indgår aftaler med koncern- eller interesseforbundne selskaber, herunder kontrollere transaktioner omfattet af ligningslovens § 2 med koncernforbundne selskaber eller transaktioner med interesseforbundne selskaber.

Til nr. 3

Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Indsættelsen har til formål at gøre det helt entydigt, at overgangsbestemmelsens henvisning til § 2, stk. 5, ikke er til den gældende formulering af § 2, stk. 5, i varmeforsyningsloven, men derimod til det stk. 5, som foreslås indsat med lovforslaget.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 6. november 2024 og var til 1. behandling den 27. november 2024. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsministeren sendte den 1. juli 2024 dette udkast til udvalget, jf. KEF alm. del - bilag 348, folketingsåret 2023-24. Den 23. oktober blev en del af lovforslaget sendt i supplerende høring. Den 6. november 2024 sendte klima-, energi- og forsyningsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget vedrørende den oprindelige høring. Udvalget modtog den 20. november høringssvar og høringsnotat fra den supplerende høring og høringssvar fra Forsyningstilsynet og det dertilhørende særskilte høringsnotat.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 16 bilag på lovforslaget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 7 skriftlige henvendelser om lovforslaget.

Deputationer

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 16 spørgsmål til klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Anne Paulin (S) Ida Auken (S) Jesper Petersen (S) Lea Wermelin (S) Mette Reissmann (S) Per Husted (S) Rasmus Horn Langhoff (S) fmd. Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Linea Søgaard-Lidell (V) Lars Christian Lilleholt (V) Kim Valentin (V) Christian Friis Bach (V) Karin Liltorp (M) Henrik Frandsen (M) Dennis Flydtkjær (DD) Kristian Bøgsted (DD) Steffen W. Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Frederik Bloch Münster (KF) Dina Raabjerg (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Nick Zimmermann (DF) Signe Munk (SF) Carl Valentin (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT) nfmd. 

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)24
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)15
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)13
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Dansk Folkeparti (DF)7
Radikale Venstre (RV)6
Alternativet (ALT)5
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)6