Betænkning afgivet af Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalget den 12. december 2024
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har
stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at der er rigtig mange initiativer i denne
lov, som efterfølgende skal implementeres, og hvor vi
først kender detaljerne og de konkrete effekter i praksis
efter lovens vedtagelse. Der har derfor også været
mange bekymringer og input fra interessenter undervejs i
lovprocessen. Bekymringerne har f.eks. handlet om
fastsættelsen af prisloftet og konsekvenserne for et selskab,
når prisloftet bliver overskredet. Derudover har en kritik
handlet om vurderingerne af usikkerheden i økonomien
vedrørende termonet. Der er nogle rigtig gode intentioner i
denne lov. På grund af de mange usikkerheder om effekten i
praksis mener vi imidlertid, at der er et særligt behov for
at følge op på effekterne og lovens enkelte dele de
kommende år, så vi kan foretage eventuelle justeringer
i lovgivningen og implementeringen, så vi opnår de
ønskede effekter.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget
støtter en hurtigere udfasning af fossil gas til opvarmning.
Det er vigtigt at have åbenhed om, hvad varmepriserne er
lokalt, og hvad den reelle pris er for i stedet at vælge en
individuel varmepumpeløsning. Indførelse af en
prisloftmodel kommer til at koste 8,7 mio. kr. om året og
står ikke mål med en forventet forbrugergevinst
på 9 mio. kr. årligt. Det er meget vigtigt, at der
findes en ordning, så der over for fjernvarmeforbrugerne er
100 pct. åbenhed om omkostningerne ved at vælge at
blive koblet af den lokale fjernvarme.
Enhedslistens medlem af udvalget mener
også, at det skal være tilladt for kommunerne at
vælge at give kommunegaranti til
termonetløsninger.
Dette lovforslag kunne være blevet
bedre, men det har ikke været muligt at opnå via
udvalgsbehandlingen. Enhedslisten støtter alligevel
lovforslaget, da vi er nødt til det på grund af
politiske aftaler.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af klima-, energi- og
forsyningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 11 foreslåede § 21 b ændres i stk. 2, 1. pkt., »på
aftaletidspunktet« til: »fra tidspunktet for aftalens
indgåelse«.
[Tydeliggørelse af
anvendelsesområde]
2) I
den under nr. 11 foreslåede § 21 b ændres i stk. 6, nr. 1, »metoder til
fastsættelse af den markedsmæssige pris« til:
»metoder til prisfastsættelsen«.
[Tydeliggørelse af
anvendelsesområde]
Til § 3
3) I
stk. 3 indsættes efter
»§ 2, stk. 5,«: »i lov om varmeforsyning,
jf. denne lovs § 1, nr. 2,«.
[Lovteknisk tilføjelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at tydeliggøre
anvendelsesområdet i den under nr. 11 foreslåede
affattelse af § 21 b, stk. 2, 1. pkt.
Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at aftaler omfattet af det foreslåede §
21 b, stk. 1, som en varmeforsyningsvirksomhed indgår med
koncern- eller interesseforbundne selskaber, skal indgås
på markedsmæssige vilkår og være skriftlige
fra tidspunktet for aftalens indgåelse. Ændringen har
til formål at tydeliggøre, at kravet om skriftlighed
løber fra tidspunktet for aftalens indgåelse.
Den foreslåede ændring har
desuden til formål at tydeliggøre bemærkningerne
til § 21 b, stk. 2, 1. pkt., i det fremsatte lovforslag,
således at det bliver tydeligere, at bestemmelsen vil
medføre, at Forsyningstilsynet vil kunne kontrollere
markedsmæssigheden af aftaler, som en
varmeforsyningsvirksomhed indgår med koncern- eller
interesseforbundne selskaber, herunder f.eks. kontrollerede
transaktioner omfattet af ligningslovens § 2 med
koncernforbundne selskaber eller f.eks. transaktioner med
interesseforbundne selskaber.
Til nr. 2
Det foreslås at tydeliggøre
anvendelsesområdet i den under nr. 11 foreslåede
affattelse af § 21 b, stk. 6, nr. 1.
Den foreslåede ændring vil
indebære, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan
fastsætte nærmere regler om vurdering af
markedsmæssige vilkår og om fastsættelse af den
markedsmæssige pris, herunder metoder til
prisfastsættelse. Ændringen har til formål at
præcisere, at varmeforsyningsvirksomheder skal anvende en
anerkendt prisfastsættelsesmetode inden for rammerne af
OECD's Guidelines for Transfer Pricing og Skatteforvaltningens
juridiske vejledning til at sikre markedsmæssigheden i
aftaler, som varmeforsyningsvirksomheden indgår med koncern-
og interesseforbundne selskaber.
Den foreslåede ændring har
desuden til formål at tydeliggøre bemærkningerne
til § 21 b, stk. 6, nr. 1, i det fremsatte lovforslag,
således at det bliver tydeligere, at bestemmelsen vil
medføre, at Forsyningstilsynet vil kunne vurdere
markedsmæssigheden af vilkår og priser, når en
varmeforsyningsvirksomhed indgår aftaler med koncern- eller
interesseforbundne selskaber, herunder kontrollere transaktioner
omfattet af ligningslovens § 2 med koncernforbundne selskaber
eller transaktioner med interesseforbundne selskaber.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter. Indsættelsen har til formål at
gøre det helt entydigt, at overgangsbestemmelsens henvisning
til § 2, stk. 5, ikke er til den gældende formulering af
§ 2, stk. 5, i varmeforsyningsloven, men derimod til det stk.
5, som foreslås indsat med lovforslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. november
2024 og var til 1. behandling den 27. november 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi-
og Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og klima-,
energi- og forsyningsministeren sendte den 1. juli 2024 dette
udkast til udvalget, jf. KEF alm. del - bilag 348,
folketingsåret 2023-24. Den 23. oktober blev en del af
lovforslaget sendt i supplerende høring. Den 6. november
2024 sendte klima-, energi- og forsyningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget
vedrørende den oprindelige høring. Udvalget modtog
den 20. november høringssvar og høringsnotat fra den
supplerende høring og høringssvar fra
Forsyningstilsynet og det dertilhørende særskilte
høringsnotat.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 16
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
7 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
16 spørgsmål til klima-, energi- og
forsyningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anne Paulin (S) Ida Auken (S)
Jesper Petersen (S) Lea Wermelin (S) Mette Reissmann (S) Per Husted
(S) Rasmus Horn Langhoff (S) fmd.
Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Linea Søgaard-Lidell (V)
Lars Christian Lilleholt (V) Kim Valentin (V) Christian Friis Bach
(V) Karin Liltorp (M) Henrik Frandsen (M) Dennis Flydtkjær
(DD) Kristian Bøgsted (DD) Steffen W. Frølund (LA)
Steffen Larsen (LA) Frederik Bloch Münster (KF) Dina Raabjerg
(KF) Kim Edberg Andersen (DD) Nick Zimmermann (DF) Signe Munk (SF)
Carl Valentin (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Søren Egge
Rasmussen (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT) nfmd.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |