Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 11. december 2024
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget. Radikale Venstres medlem af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1, skatteministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2 og Danmarksdemokraternes medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V og M) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af skatteministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af
Radikale Venstre stillede ændringsforslag og det af
Danmarksdemokraterne stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF, DD, EL, DF, RV og ALT) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for det af Radikale Venstre stillede
ændringsforslag og for det af Danmarksdemokraterne stillede
ændringsforslag. Såfremt Danmarksdemokraternes
ændringsforslag forkastes, vil mindretallet stemme for det af
skatteministeren stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (KF og LA) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
bemærker, at Danmarksdemokraterne indstiller lovforslaget til
forkastelse. For det første er det tvivlsomt, om
lovforslaget i det hele taget er nødvendigt, for at Danmark
overholder EU-reglerne på området, jf.
høringssvar fra Dansk Industri (DI). For det andet vil
lovforslaget medføre, at specielt TV-abonnementer skal
betale mere moms for licens til ophavsrettigheder. For det tredje
har processen været underlig, da lovforslaget ikke er
omfattet af regeringens lovprogram, og pludselig
genfremsættes uden at have været i ny høring.
Hvis Danmarksdemokraternes ændringsforslag om at udskyde
lovens virkningstidspunkt til den 1. januar 2026 ikke vedtages,
ønsker Danmarksdemokraterne at støtte
ændringsforslaget fra skatteministeren, da udskydelse af
loven med et halvt år er bedre end slet ingen udskydelse.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at der med lovforslaget indføres en
praksis for kunstnermoms, som er irreversibel af natur. Det
Konservative Folkeparti finder det ikke godtgjort, at behovet for
en sådan ændring eksisterer, da der partiet bekendt,
ikke er kommet en eneste henvendelse fra EU om, at Danmark skal
indføre moms på rettighedsbetalingen. Det undrer
derfor partiet, at regeringen nu vil rulle standstillbestemmelsen
tilbage, og at vi dermed fra nu og i al fremtid vil skulle
opkræve moms på området.
Det Konservative Folkeparti finder det
ydermere kritisabelt, at en irreversibel løsning kommer
igennem lovgivningsprocessen med kort aftræk og uden
høringsproces og med dertilhørende ulempe for mange
aktører, uden at man får belyst både juraen og
konsekvenserne af lovforslaget.
Det Konservative Folkeparti noterer sig, at
Advokathuset Gorrissen Federspiel i en redegørelse
konkluderer, at EU-retten ikke stiller krav om at gøre
meddelelse af licens til ophavsrettigheder momspligtig. Ydermere
har flere domme fra EU-Domstolen og den tyske højesteret for
skatte- og afgiftssager, Bundesfinanzhof, bestyrket argumentationen
for, hvorfor der ikke foreligger krav om at indføre moms.
Det Konservative Folkeparti kan derfor ikke støtte
lovforslaget.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget
bemærker, at Enhedslisten ikke kan støtte forslaget.
Enhedslisten ønsker ikke at gøre op med den brede
momsfritagelse på kunstnerisk virksomhed, herunder meddelelse
af licenser, som har været gældende i Danmark siden
1978. Enhedslisten mener, at der er skabt usikkerhed om den
tolkning af EU-retten, Skatteministeriet lægger til grund for
forslaget, ligesom det i udvalgsbehandlingen er blevet
afdækket, hvordan skattemyndighederne - uden om Folketinget -
tidligere har anlagt en forkert tolkning med den konsekvens, at
Danmark har mistet muligheden for at momsfritage overdragelse af
ophavsrettigheder.
Enhedslisten mener, at regeringen burde
udnytte det handle- og fortolkningsrum, som flere eksperter har
peget på eksisterer inden for de gældende EU-regler med
henblik på at forsætte den hidtidige praksis, hvor
forvaltningsorganisationer er momsfritaget.
Enhedslisten mener i den henseende, at der
er tale om en politisk beslutning om ikke at fastholde
momsfritagelsen for meddelelse af licens til
forvaltningsorganisationerne, da skatteministeren i sidste ende
kunne vælge at bede Folketinget om opbakning til at
forsætte den hidtidige praksis med henvisning til den uklare
retsstilling. Enhedslisten vil i øvrigt redegøre for
sin stillingtagen til forslaget i forbindelse med 3.
behandlingen.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget
bemærker, at Dansk Folkeparti er ganske uforstående
over for, hvorfor regeringen har fremsat lovforslaget. Forslaget
fremføres med argumentet om, at EU har pålagt Danmark
at indføre kunstnermoms, men af adskillige svar
fremgår det, at det ikke er tilfældet. Det er derfor
dybt kritisabelt, at regeringen vælger at bruge EU som
årsag til at presse lovforslaget igennem.
Samtidig er det kritisabelt, at
lovforslaget ikke har været i høring.
Høringsprocessen er en hjørnesten i kvaliteten af det
danske lovarbejde. Ved ikke at have sendt forslaget i høring
er der foregået en proces, hvor diverse parter, der normalvis
ville blive hørt, er blevet omgået.
Forslaget vil medføre en række
administrative og økonomiske byrder for selskaber og
borgere. Således vil priserne i hjemmet påvirkes,
f.eks. på tv-pakker der vil stige mellem 15 og 20 kr. som
følge af forslaget. I en tid, hvor mange husholdninger
allerede presses på økonomien, finder Dansk Folkeparti
det mærkværdigt, at regeringen ønsker at
hæve skatterne yderligere.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget
bemærker, at Alternativet ønsker de bedste
vilkår for vores kulturliv og kan ikke støtte
hovedforslaget. Alternativet ønsker selvfølgelig at
beskytte kulturlivet, og såfremt det ikke kan lade sig
gøre, ønsker Alternativet at udskyde den
unødvendige lovgivning, som er blevet kørt uden om
lovkatalog og almindelige høringsprocedurer. Alternativet
støtter derfor Danmarksdemokraternes ændringsforslag
om at udskyde virkningstidspunkter. Såfremt det ikke
vedtages, støtter Alternativet skatteministerens
ændringsforslag om at udskyde virkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(RV), tiltrådt af et mindretal
(SF, DD, EL, DF og ALT):
1) I
den under nr. 2 foreslåede
affattelse af § 13, stk. 1, nr. 7,
indsættes som 3. pkt.:
»1. pkt. finder tilsvarende anvendelse
på levering af licenser til forfatteres og kunstneres
ophavsretsbelagte værker, når licenserne leveres af
personer, der har modtaget rettighederne som arv fra kunstneren
eller forfatteren, herunder som arv gennem flere led.«
[Udvidelse af momsfritagelsen til
arvinger]
Til § 2
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, V og M):
2) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
Loven har virkning for levering af licenser, der vedrører
udnyttelse af forfatteres og kunstneres ophavsret fra og med den 1.
juli 2025.«
[Udskydelse af
virkningstidspunktet]
Af et mindretal
(DD), tiltrådt af et mindretal
(SF, EL, DF, RV og ALT):
3) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
Loven har virkning for levering af licenser, der vedrører
udnyttelse af forfatteres og kunstneres ophavsret fra og med den 1.
januar 2026.«
[Udskydelse af
virkningstidspunktet]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at der i lovforslagets
§ 1, nr. 2 foretages en ændring i § 13, stk. 1, nr.
7, for at præcisere, at arvinger i lighed med hidtidig
praksis betragtes som omfattet af Danmarks standstillforbehold.
Dette sker ud fra en betragtning om, at arvinger ikke får
overdraget rettigheder på samme måde som
rettighedserhververe, men blot indtræder i en afdød
forfatters eller kunstners retsstilling. Derfor sidestilles
arvinger som hidtil med forfattere og kunstnere, herunder
udøvende kunstnere. Noget tilsvarende gør sig f.eks.
gældende i relation til kreditorforfølgelse, hvor
arvinger, jf. ophavsretslovens § 62, sidestilles med
ophaveren, hvorimod dette ikke er tilfældet for
rettighedserhververe.
Det bemærkes desuden, at arvinger i
mange tilfælde ikke på egen hånd disponerer over
arvede rettigheder, men blot indtræder i afdødes
dispositioner, f.eks. for så vidt angår indtræden
i kollektive licenser via afdødes indmeldelse i
forvaltningsorganisationer. I forlængelse heraf modtager
arvingen blot rettighedsvederlag fra f.eks. kollektive
forvaltningsorganisationer.
Til nr. 2
Det fremgår af lovforslagets §
2, stk. 2, 1. pkt., at loven vil have virkning for levering af
licenser, der vedrører udnyttelse af forfatteres og
kunstneres ophavsret fra og med den 1. januar 2025. Det
fremgår af 2. pkt., at loven dog ikke vil finde anvendelse,
når levering af licenser, der vedrører udnyttelse af
forfatteres og kunstneres ophavsret, sker inden den 1. januar 2025
baseret på aftaler indgået før den 6. november
2024.
Det foreslås med
ændringsforslaget at nyaffatte lovforslagets § 2, stk.
2, hvorved virkningstidspunktet i 1. pkt. udskydes fra den 1.
januar 2025 til den 1. juli 2025, samtidig med at 2. pkt.
udgår.
Ændringsforslaget indebærer, at
loven kun vil have virkning for levering af licenser, der
vedrører udnyttelse af forfatteres og kunstneres
ophavsrettigheder fra og med den 1. juli 2025.
Ændringsforslaget er foranlediget af
oplysninger modtaget efter lovforslagets fremsættelse om de
systemændringer, der vil være nødvendige for at
implementere momspligten. Den foreslåede udskydelse af
virkningstidspunktet vurderes at give berørte virksomheder,
organisationer m.v. rimelig tid til implementeringen.
Det vil fra lovens ikrafttræden
være klart for de berørte virksomheder m.v., hvilke
momsregler der vil gælde for levering af licenser, der
vedrører udnyttelse af forfatteres og kunstneres ophavsret
fra og med den 1. juli 2025. Det vurderes desuden, at det udskudte
virkningstidspunkt vil medføre, at der kun er en
begrænset risiko for, at der inden lovens ikrafttræden
vil ske forudfakturering vedrørende sådanne licenser
specifikt for at undgå momsbetalingen.
Det foreslås derfor, at den
særlige regel i lovforslagets § 2, stk. 2, 2. pkt., ikke
medtages.
Ændringsforslaget vil ikke
ændre på lovens ikrafttrædelsestidspunkt, der
fortsat vil være den 1. januar 2025.
Ændringsforslaget betyder, at
merprovenuet, der som anført i lovforslagets
økonomiske bemærkninger vurderes at udgøre et
årligt umiddelbart merprovenu på 305 mio. kr. og 230
mio. kr. efter tilbageløb og adfærd (2025-niveau),
bliver halveret for så vidt angår 2025.
Til nr. 3
Lovens ikrafttrædelsestidspunkt
foreslås ikke ændret. Det vil sige, at loven fortsat
foreslås at skulle træde i kraft den 1. januar
2025.
Det foreslås imidlertid, at loven kun
skal have virkning for levering af licenser, der vedrører
udnyttelse af forfatteres og kunstneres ophavsret fra og med den 1.
januar 2026. Samtidig foreslås det, at virkningsbestemmelsens
§ 2, stk. 2, 2. pkt., om levering af licenser før
ikrafttrædelsen, men baseret på aftaler indgået
efter den 6. november 2024 (datoen for lovforslagets
fremsættelse), ikke medtages.
Ændringsforslaget betyder, at det
allerede fra lovens ikrafttræden den 1. januar 2025 vil
være klart for de berørte virksomheder m.v., hvilke
momsregler der vil gælde for levering af licenser, der
vedrører udnyttelse af forfatteres og kunstneres ophavsret
fra og med den 1. januar 2026. Det er vurderingen, at der på
den baggrund ikke er behov for den særlige regel i
lovforslagets § 2, stk. 2, 2. pkt.
Ændringsforslaget betyder, at
merprovenuet som beskrevet i lovforslagets økonomiske
bemærkninger (et årligt umiddelbart merprovenu på
305 mio. kr. og 230 mio. kr. efter tilbageløb og
adfærd (2025-niveau)) ikke kommer i 2025, men først i
2026.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. november
2024 og var til 1. behandling den 20. november 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Teknisk gennemgang
Skatteministeren og embedsmænd fra
Skatteministeriet har den 5. december 2024 over for udvalget
afholdt 1 teknisk gennemgang af lovforslaget.
Høringssvar
Lovforslaget har ikke være sendt i
høring.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 22
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
14 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
3 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
124 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Benny
Engelbrecht (S) Louise Mehnke (S) Jesper Petersen (S) Malte Larsen
(S) fmd. Per Husted (S) Simon
Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan E.
Jørgensen (V) Louise Elholm (V) Preben Bang Henriksen (V)
Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Hans
Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W.
Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Frederik Bloch Münster
(KF) Dina Raabjerg (KF) Lars-Christian Brask (LA) Peter Kofod (DF)
Sigurd Agersnap (SF) nfmd.
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Pelle Dragsted (EL)
Samira Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |