Fremsat den 6. november 2024 af skatteministeren (Rasmus Stoklund)
Forslag
til
Lov om ændring af momsloven
(Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet)
§ 1
I momsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
209 af 27. februar 2024, som ændret ved § 1 i lov nr.
1310 af 6. december 2019 og lov nr. 332 af 9. april 2024, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 4 c indsættes:
Ȥ 4 d. Der skal betales
afgift, når afgiftspligtige personer, der ikke er omfattet af
momslovens § 13, stk. 1, nr. 7, leverer licenser til
forfatteres og kunstneres ophavsretsbelagte værker mod
vederlag.«
2. § 13,
stk. 1, nr. 7, affattes således:
»7)
Ydelser leveret af forfattere og kunstnere, herunder
udøvende kunstnere, i forbindelse med forfattervirksomhed
eller kunstnerisk aktivitet. Fritagelsen omfatter dog ikke
overdragelse af ophavsrettigheder samt patenter, varemærker
og lignende rettigheder og meddelelse af licenser vedrørende
patenter, varemærker og lignende rettigheder.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2025.
Stk. 2. Loven har
virkning for levering af licenser, der vedrører udnyttelse
af forfatteres og kunstneres ophavsret fra og med den 1. januar
2025. Loven finder dog ikke anvendelse, når levering af
licenser, der vedrører udnyttelse af forfatteres og
kunstneres ophavsret, sker inden den 1. januar 2025 baseret
på aftaler indgået før den 6. november 2024.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget er en genfremsættelse af L 13, der blev
fremsat af den daværende regering (Socialdemokratiet) den 5.
oktober 2022, men bortfaldt ved folketingsvalget i november 2022. L
13 var en genfremsættelse af L 106 B fra folketingssamlingen
2021/22. Lovforslaget var oprindeligt en del af L 106 om
ændring af momsloven (Ændring af reglerne for
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet, brugtmoms,
momsgodtgørelse og -fritagelse for diplomater og justering
af reglerne om undervisning og turistsalg m.v.), som blev fremsat
den 22. december 2021. L 106 blev ved 2. behandlingen den 7. juni
2022, jf. Folketingstidende 2021-22, tillæg F, side 22-24,
delt således, at forslaget vedrørende ændring af
reglerne for forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet blev
udskilt i L 106 B. Ved 3. behandlingen den 9. juni 2022, jf.
Folketingstidende 2021-22, tillæg F, side 39-46, blev L 106 B
forkastet.
I forhold til L 13 fra folketingssamlingen 2022/23 er der
foreslået en ny paragraf, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Bestemmelsen har til formål at tydeliggøre, at det er
momspligtigt, når andre end forfattere og kunstnere meddeler
licens til disses ophavsrettigheder. Det samme fremgik også
af bemærkningerne til L 13, og det foreslås med
nærværende lovforslag blot, at der indsættes en
udtrykkelig bestemmelse i lovteksten herom.
Lovforslaget har til formål at sikre, at dansk ret i
relation til den momsmæssige behandling af meddelelse af
licenser til forfatteres og kunstneres ophavsrettigheder er i
overensstemmelse med EU-retten samtidig med, at den gældende
momsfritagelse for forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet
bevares.
Med forslaget vil det blive momspligtigt, når andre end
forfattere og kunstnere meddeler licens til disses
ophavsrettigheder.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Efter Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om
det fælles merværdiafgiftssystem (herefter
momssystemdirektivet) kan EU-lande, der pr. 1. januar 1978 fritog
ydelser leveret af forfattere og kunstnere, herunder
udøvende kunstnere, advokater og andre personer i liberale
erhverv, bortset fra lægegerningen og dertil knyttede
erhverv, fortsætte hermed. Dog kan EU-landene ikke
momsfritage ydelser i form af overdragelse af patenter,
varemærker og lignende rettigheder samt meddelelse af
licenser vedrørende disse rettigheder, jf.
momssystemdirektivets artikel 371, jf. bilag X, del B.
Momsfritagelsen er en såkaldt stand-still, hvorefter
medlemsstaterne kan opretholde en momsfritagelse. Det betyder, at
en medlemsstat, der har udnyttet muligheden for at opretholde en
eksisterende momsfritagelse, men senere har begrænset
momsfritagelsens anvendelsesområde ved lov eller
administrativ praksis, ikke efterfølgende kan udvide
momsfritagelsen på ny.
Danmark anvender ovennævnte mulighed for så vidt
angår forfattere og kunstnere, herunder udøvende
kunstnere, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 7.
Momsfritagelsen omfatter blandt andet ydelser leveret af
forfattere, komponister og kunstnere såsom musikere, men
også foredragsvirksomhed kan være omfattet. Mundtlige
gengivelser (foredrag) er således efter praksis momsfritagne,
hvis artikler og andre skriftlige arbejder med samme indhold ville
have været omfattet af momsfritagelsen.
Momsfritagelsen for forfattere, komponister og andre kunstnere
gælder for ydelser leveret af kunstnere til arrangører
af kulturelle aktiviteter m.v. Momsfritagelsen for
arrangørernes kulturelle aktiviteter findes i momslovens
§ 13, stk. 1, nr. 6.
Momsfritagelsen for forfattere, komponister og andre kunstnere
finder også anvendelse på ydelser leveret til
virksomheder, hvis aktiviteter ikke er momsfritagne. Det
gælder f.eks. koncertarrangører og teatre.
Efter gældende praksis anses overdragelse af ejerskab til
ophavsrettigheder samt til patenter, varemærker og lignende
rettigheder ikke for omfattet af momsfritagelsen for kunstnerisk
virksomhed. Denne indskrænkning af momsfritagelsen
gælder dog ikke i forbindelse med forfatteres og kunstneres
levering af licenser vedrørende deres ophavsrettigheder, der
således efter praksis er momsfritaget for meddelelse af
licens til sådanne rettigheder. Der har efter praksis heller
ikke på noget tidspunkt været betalt moms, når
andre end forfattere og kunstnere, f.eks. deres arvinger,
forvaltningsorganisationer eller forlag, har meddelt licens til
ophavsrettigheder.
Meddelelse af licens vedrørende ophavsrettigheder sker
f.eks., når en radiostation indgår aftale med en
forvaltningsorganisation om masseanvendelse af kunstneres musik.
Forvaltningsorganisationen vil på vegne af kunstnerne meddele
licens til radio- og fjernsynsudsendelser. For administrationen af
ophavsrettighederne modtager forvaltningsorganisationen et vederlag
fra kunstnerne. Ingen af disse transaktioner pålægges i
dag moms.
EU-Domstolen har ved dom af 21. januar 2021 i sag C-501/19, UCMR
- ADA Asociaţia pentru Drepturi de Autor a Compozitorilor mod
Asociatia culturala »Suflet de Român« ved
likvidator Pro Management Insolv IPURL (herefter C-501/19, UCMR)
behandlet spørgsmålet om moms og meddelelse af
licenser vedrørende ophavsrettigheder. Domstolen fandt, at
meddelelse (levering) af licens til ophavsrettigheder er
økonomisk virksomhed og derfor som udgangspunkt
momspligtig.
Tv-udbyderne viderefakturerer i dag betalingen for den momsfri
licens særskilt og uden moms til tv-abonnenterne. Baggrunden
for denne praksis er en afgørelse fra det tidligere
Momsnævn fra 1996 (TfS1996, 847MNA), hvor nævnet
anså tv-abonnenterne for at være de endelige aftagere
af licenserne og for at have købt licenserne direkte fra
forvaltningsorganisationerne. Nævnet fandt, at tv-udbyderne
derfor kunne anvende udlægsreglen i momslovens § 27,
stk. 3, nr. 3.
2.2. Skatteministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Skatteministeriet vurderer, at det på baggrund af
EU-Domstolens dom (C-501/19, UCMR) om, at det er økonomisk
virksomhed, når forvaltningsorganisationer leverer licenser
til ophavsrettigheder, er nødvendigt at tydeliggøre,
at "forfatter- og komponistvirksomhed samt anden kunstnerisk
virksomhed", alene omfatter forfatteres og kunstneres egne
aktiviteter, og således ikke f.eks. ydelser, der består
i, at foreninger og forvaltningsorganisationer for egen regning
på vegne af forfattere og kunstnere meddeler (leverer)
licenser til anvendelse af forfatternes og kunstnernes værker
til andre virksomheder m.v.
Det bemærkes, at forvaltningsorganisationer vurderes at
levere en momspligtig ydelse, når de som formidlere leverer
licenser til f.eks. tv-pakkeudbydere vedrørende udnyttelse
af kunstneres ophavsretbelagte værker. Det er således
vurderingen, at formidlere ikke kan anvende momsfritagelsen for
forfattere og kunstnere, jf. svaret på spørgsmål
87 til L 106 B i Folketingsåret 2021-2022, hvor
Skatteministeriet kommenterer redegørelsen af 29. april 2022
fra advokatfirmaet Gorrissen og Federspiel (L 106 B - bilag 17),
hvor der gives udtryk for den modsatte opfattelse.
Hensigten med lovforslaget er at skabe klare regler ved for det
første at bringe momsfritagelsens ordlyd tættere
på EU-reglerne i momssystemets bilag X, del B, samtidig med,
at forfattere og kunstnere bevarer deres momsfritagelse. For det
andet vil det med lovforslaget blive klart, at der skal betales
moms, når andre end forfatterne og kunstnerne leverer
licenser til anvendelse af disses værker.
Det foreslås på den baggrund, at momslovens §
13, stk. 1, nr. 7, nyaffattes, således at
fritagelsesbestemmelsens anvendelsesområde
tydeliggøres ved, at ordlyden kommer i bedre materiel og
sproglig overensstemmelse med momssystemdirektivet. Hermed sikres,
at dansk ret i relation til den momsmæssige behandling af
meddelelse af licenser til forfatteres og kunstneres
ophavsrettigheder er i overensstemmelse med de bagvedliggende
EU-regler samtidig med, at den gældende momsfritagelse for
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet bevares. Den
foreslåede ordlyd medfører ikke en ændring af
gældende regler og praksis vedrørende den kreds af
personer (forfattere og kunstnere, herunder udøvende
kunstnere), der er omfattet af fritagelsen. Momsfritagelsen
omfatter også forfatteren og kunstneren, herunder den
udøvende kunstner, i selskabsform. Det bemærkes i den
forbindelse, at momsfritagelsens sigte er at fritage den konkrete
aktivitet, der tilvejebringes som følge af en intellektuel
præstation, f.eks. at komponere et stykke musik eller skrive
en tekst eller bog. Den intellektuelle præstation omfatter
derimod ikke arbejde af mere teknisk karakter. F.eks. anses
litterære oversættelser som omfattet af
momsfritagelsen, men oversættelse af teknisk og kommercielt
materiale anses for momspligtig translatørvirksomhed.
Den foreslåede nye affattelse af momsfritagelsens 1. pkt.,
hvor momssystemdirektivets ordlyd "forfattere og kunstnere,
herudover udøvende kunstnere" anvendes, vil medføre,
at det klart vil fremgå, at ydelser leveret af andre end
forfatterne og kunstnerne ikke vil være omfattet af
fritagelsen.
Når f.eks. forlag, medlemsorganisationer eller -foreninger
og arvinger modtager indtægter fra Koda eller lignende
forvaltningsorganisationer, vil disse indtægter derfor ikke
være omfattet af momsfritagelsen.
Samtidig foreslås der i overensstemmelse med EU-Domstolens
dom i sag C-501/19, UMCR, en ny bestemmelse, der udtrykkeligt
fastsætter, at det er momspligtig økonomisk
virksomhed, når andre end forfatterne og kunstnerne leverer
licenser til disses ophavsbelagte værker, jf. forslaget til
momslovens § 4 d.
Desuden foreslås der i momsfritagelsen for forfattere og
kunstnere som 2. pkt. indsat en bestemmelse, der i overensstemmelse
med gældende praksis præciserer, at momsfritagelsen
ikke omfatter overdragelse (endeligt salg) af ophavsrettigheder
leveret af forfattere og kunstnere, herunder udøvende
kunstnere, samt patenter, varemærker og lignende rettigheder
leveret af forfattere og kunstnere, herunder udøvende
kunstnere, og meddelelse af licenser vedrørende patenter,
varemærker og lignende rettigheder.
Det bemærkes, at Skatteforvaltningen - bl.a. på
baggrund af EU-Domstolens praksis, jf. f.eks. Domstolens dom af 28.
juli 2011 i sag C-106/10, Lidl & Companhia - har vurderet, at
tv-udbydernes anvendelse af udlægsreglen i momslovens §
27, stk. 3, nr. 3, til at viderefakturere betalingen for licenserne
uden moms til tv-abonnenterne, ikke kan opretholdes, jf.
momssystemdirektivets artikel 79, stk. 1, litra c). Årsagen
hertil er, at tv-abonnenterne ikke køber licenser (de
får f.eks. ikke ret til at fremvise film offentligt), men
derimod tv-pakker. Endvidere køber tv-udbyderne ikke
licenserne i tv-abonnenternes navn, hvilket er en betingelse for at
anvende udlægsreglen.
Dette lovforslag vil imidlertid i givet fald betyde, at der skal
lægges moms på, når forvaltningsorganisationerne
meddeler licenser til ophavsrettigheder, hvilket i sig selv vil
medføre, at udlægsreglen ikke vil kunne anvendes til
at viderefakturere licenserne momsfrit til tv-abonnenterne.
Det bemærkes, at på baggrund af EU-Domstolens
praksis i sag C-51/18, Europa-Kommissionen mod Republikken
Østrig og sag C-37/16, SAWP, anses
følgeretsvederlag, jf. § 38 i lov om ophavsret, og
blankbåndsvederlag, jf. §§ 39-46 a i lov om
ophavsret, ikke for vederlag i momslovens forstand. Disse vederlag
er derfor ikke momspligtige.
Endelig bemærkes, at det følger af
skatteindberetningslovens § 44, at alle, der som led i deres
virksomhed har udbetalt eller godskrevet vederlag for udnyttelse af
ophavsrettigheder, patentrettigheder, mønster,
varemærke og lign. og vederlag for reklamemæssig
udnyttelse af en person, hver måned skal indberette om
beløb m.v. til indkomstregisteret. Der sondres i forhold til
indberetningspligten ikke mellem momsfrie og momspligtige
betalinger. Dermed skal betalingerne indberettes, uanset om der er
momspligt eller ej. Forslaget ændrer ikke herved.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget skønnes at medføre et umiddelbart
merprovenu på ca. 305 mio. kr. (2025-niveau) fra 2025
eksklusive virkning for DR og lignende public service-kanaler.
Provenuet regnes uden virkning for DR m.fl. som følge af, at
disse kanaler fra den 1. januar 2022 ikke længere bliver
delvist finansieret gennem momspligtig tv-licens. De ændrede
momsforhold medfører, at kanalernes fradragsret for
købsmoms reduceres, og det er i den forbindelse besluttet,
at kanalernes merudgifter til købsmoms, der ikke er
fradragsberettiget gennem momssystemet, bliver kompenseret. Efter
tilbageløb og adfærd skønnes merprovenuet at
udgøre ca. 230 mio. kr. fra 2025 (2025-niveau). Opgjort i
varig virkning skønnes forslaget at medføre et
umiddelbart merprovenu på ca. 305 mio. kr. og ca. 230 mio.
kr. efter tilbageløb og adfærd.
Det skønnes, at skatteudgifterne reduceres tilsvarende
det umiddelbare merprovenu.
| Tabel
3.1. Provenumæssige
konsekvenser ved det samlede lovforslag | Mio. kr. (2025-niveau) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Varigt | Finansår 2025 | Umiddelbar virkning | 305 | 305 | 305 | 305 | 305 | 280 | Virkning efter tilbageløb | 240 | 240 | 240 | 240 | 240 | | Virkning efter tilbageløb og
adfærd | 230 | 230 | 230 | 230 | 230 | | Anm.: Ændringer i de
provenumæssige konsekvenser i forhold til L 106 af 22.
december 2021 skyldes, at provenuet i nærværende
lovforslag er opgjort i 2025-niveau og ikke i 2022-niveau, som var
tilfældet i L 106. Ændringer i den varige virkning, set
i forhold til L 13 af 5. oktober 2022 skyldes, at den varige
virkning i nærværende forslag regnes med udgangspunkt i
1. januar 2025 (2025-niveau) og ikrafttrædelse fra 1. januar
2025, i modsætningen til L 13, hvor udgangspunktet var 1.
januar 2023 (2023-niveau) og ikrafttrædelse fra 1. juli 2023.
De provenumæssige konsekvenser er skønnet eksklusive
virkning fra DR og lignende public service-kanaler. Provenuet er
afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Finansårseffekten for
2025 er lavere end helårsvirkningen i 2025 grundet
periodeforskydning, som medfører, at betalingen for december
2025 først modtages i januar 2026. |
|
Det forventes, at ca. 90 pct. af merprovenuet kan
henføres til, at der kommer moms på betaling for
licens til rettigheder i forbindelse med tv-abonnementer, svarende
til et umiddelbart provenu på ca. 280 mio. kr. De resterende
10 pct. af provenuet forventes at komme fra momsfritagne
virksomheder og foreningers indkøb af rettigheder, svarende
til et umiddelbart provenu på ca. 25 mio. kr.
Lovforslaget vurderes at
medføre administrative udgifter på 0,1 mio. kr. i
2024. Udgifterne kan primært henføres til vejledning
og registrering.
Forslaget skønnes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for kommunerne eller regionerne.
Lovforslaget er udarbejdet i overensstemmelse med principperne
om digitaliseringsklar lovgivning, og de syv principper vurderes
overholdt.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget om at lægge moms på meddelelse af licens
til ophavsrettigheder leveret af andre end forfatterne og
kunstnerne selv, f.eks. af forlag og forvaltningsorganisationer,
vurderes at have økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget forventes som udgangspunkt ikke at have økonomiske
konsekvenser for momspligtige virksomheder, der køber
licenserne, idet disse har fradragsret for momsen af
indkøbet.
Det skønnes, at forslaget særligt vil
medføre højere priser for private forbrugere af
tv-abonnementer. Dette skyldes, at en del af prisen på
forbrugeres tv-abonnementer i dag er momsfritaget, da det anses som
betaling for licens til anvendelse af ophavsretsbelagt indhold, som
tv-udbydere blot lægger ud for på forbrugernes vegne.
Forslaget betyder imidlertid, at det alene er forfatteres og
kunstners levering af ophavsrettigheder, der kan momsfritages, og
ikke senere led. Til produktion af tv anvendes rettigheder, hver
gang der eksempelvis spilles en intro til en tv-serie eller vises
en film. Herved udgør produktion af tv, hvor rettigheder i
dag ikke er momsbelagte, en stor del af merprovenuet som
følge af momspålæggelsen.
Forslaget vil endvidere belaste momsfritagne virksomheder og
foreninger, der bruger sådanne rettigheder, når
betalingen for at bruge det ophavsretsbelagte indhold sker igennem
f.eks. en forvaltningsorganisation. Som eksempler kan nævnes
tandlæger, der spiller musik under tandbehandling,
privatskoler der anvender tekst, museer der anvender musik som en
del af deres udstilling, samt kirker, festivaler, almennyttige
foreninger og ikkekommercielle lokale radiostationer, der ligeledes
anvender denne type af rettigheder. Her vil betalingerne for
licenserne fremover blive pålagt moms, og de momsfritagne
virksomheder har ikke fradragsret for deres købsmoms. Det
skønnes, at den økonomiske belastning hos disse
momsfritagne virksomheder og foreninger vil svare til en umiddelbar
virkning på ca. 25 mio. kr. (2025-niveau). Det må dog
forventes, at momsbetalingen for licenserne med enkelte undtagelser
vil blive overvæltet og dermed i sidste ende betales af
forbrugerne.
At der kommer moms på rettigheder vil alt andet lige
reducere efterspørgslen efter de ophavsretsbelagte produkter
og dermed efterspørgslen efter kunstnernes
ophavsrettigheder, når brugerne af rettigheder får
højere priser i forbindelse med brugen af f.eks.
tv-abonnementer.
Public service radio- og tv-stationer, der fik nedsat deres
momsfradragsret på grund af bortfald af medielicensen fra 1.
januar 2022, kompenseres fuldt ud for købsmoms, som de ikke
længere kan fradrage inden for momssystemet. Forslaget vil
derfor ikke belaste disse radio- og tv-stationer.
Endelig bemærkes, at lovændringen vil kræve
it-systemændringer hos forvaltningsorganisationerne m.v., der
forvalter rettighederne på kunstnernes vegne.
Systemændringerne vil oftest medføre administrative
engangsomkostninger for forvaltningsorganisationerne. Hertil kommer
løbende administrative omkostninger som følge af
momspligten f.eks. ved udarbejdelse af momsregnskab m.v. Da
organisationerne på grund af momspligten vil få
momsfradragsret for moms af indkøb, mindskes
nettoomkostningerne.
Området for Bedre Regulering - Erhvervsstyrelsen vurderer,
at lovforslaget medfører administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Disse konsekvenser vurderes at være under 4
mio. kr., hvorfor de ikke kvantificeres nærmere.
Det bemærkes, at Området for Bedre Regulering -
Erhvervsstyrelsens skøn alene omfatter private danske
virksomheder (fysiske personer, selskaber og andre juridiske
personer), som producerer og/eller leverer varer og/eller
tjenesteydelser på markedsmæssige vilkår med det
formål at generere profit til ejerkredsen. Området for
Bedre Regulering - Erhvervsstyrelsen antager, at
forvaltningsorganisationerne er non-profit foretagender, der falder
uden for dette virksomhedsbegreb. Forvaltningsorganisationernes
administrative omkostninger som følge af moms på salg
af licens til rettigheder indgår dermed ikke i Området
for Bedre Regulering - Erhvervsstyrelsens skøn. I
skønnet ovenfor indgår kunstneres arvinger, der efter
forslaget bliver momspligtige og skal momsregistreres, hvis
den årlige indtægt fra rettigheder overstiger 50.000
kr. årligt.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget skønnes ikke at have administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Momssystemdirektivet fastsætter, at EU-lande, der pr. 1.
januar 1978 fritog bl.a. ydelser leveret af forfattere og
kunstnere, herunder udøvende kunstnere, kan fortsætte
hermed. Dog kan EU-lande ikke momsfritage overdragelse af patenter,
varemærker og lignende rettigheder, samt meddelelse af
licenser vedrørende disse rettigheder. Overdragelse og
meddelelse af licenser til patenter, varemærker og lignende
rettigheder kan derfor ikke momsfritages i henhold til
momssystemdirektivet. Lovforslaget sikrer, at momsloven bringes i
overensstemmelse med EU-retten. Der henvises i øvrigt til
gennemgangen af forholdet til EU-retten ovenfor i pkt. 2.2.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Da der er tale om en genfremsættelse af en del af
lovforslag L 106 fra folketingssamlingen 2021-22, hvor udkastet til
lovforslag var i høring fra og med den 17. september 2021
til og med den 15. oktober 2021 (28 dage) forud for
fremsættelsen af lovforslaget den 22. december 2021, er der
ikke foretaget fornyet høring.
| 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget vurderes at medføre et
merprovenu på ca. 230 mio. kr. (2025-niveau) efter
tilbageløb og adfærd eksklusive virkning for DR og
andre public service-kanaler. Merprovenuet kan overvejende
henføres til, at der lægges moms på betaling for
licens til ophavsrettigheder i forbindelse med
tv-abonnementer. | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Forslaget vurderes at medføre
omkostninger for Skatteforvaltningen på ca. 0,1 mio. kr. i
2024 primært til vejledning og registrering. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Forslaget forventes som udgangspunkt ikke
at have økonomiske konsekvenser for momspligtige
virksomheder, der køber licenserne, idet disse har
fradragsret for momsen af indkøbet. Forslaget vurderes dog
at medføre højere priser især på
tv-abonnementer for private forbrugere, da den del af prisen
på forbrugeres tv-abonnementer, der udgør betaling for
licenserne, fremover vil være momspligtig. Forslaget vil
alt andet lige reducere efterspørgslen for kunstnerne,
når brugere af rettigheder får højere
priser. Forslaget vil belaste momsfritagne
virksomheder og foreninger, der bruger sådanne rettigheder,
når betalingen for at bruge det ophavsretsbelagte indhold
sker igennem f.eks. en forvaltningsorganisation. Det
skønnes, at den økonomiske belastning hos disse
momsfritagne virksomheder og foreninger vil svare til en umiddelbar
virkning på ca. 25 mio. kr. Det må dog forventes, at
momsbetalingen for licenserne med enkelte undtagelser vil blive
overvæltet og dermed i sidste ende betales af
forbrugerne. Forslaget vil kræve
it-systemændringer hos forvaltningsorganisationerne, der
forvalter rettighederne på kunstnernes vegne, og
forvaltningsorganisationerne vil få løbende
omkostninger. På grund af momspligten vil organisationerne
samtidig få momsfradragsret for moms af indkøb,
hvorved nettoomkostningerne ved momspålæggelsen
mindskes. Public service radio- og tv-stationer
kompenseres for købsmoms, der ikke kan fradrages gennem
momssystemer. Disse stationer belastes derfor ikke af
forslaget. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Området for Bedre Regulering -
Erhvervsstyrelsen vurderer, at lovforslaget medfører
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Disse konsekvenser
vurderes at være under 4 mio. kr., hvorfor de ikke
kvantificeres nærmere. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget sikrer, at momsloven bringes i
overensstemmelse med EU-retten og momssystemdirektivet, der
fastsætter, at EU-lande, der pr. 1. januar 1978 fritog
ydelser leveret af bl.a. forfattere og kunstnere, herunder
udøvende kunstnere, kan fortsætte hermed. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | JA | NEJ X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
EU-Domstolen har i dom i sag C-501/19, UMCR, fastslået, at
det er økonomisk virksomhed at levere licenser til
kunstneres ophavsretsbelagte værker. Levering af den ydelse,
der består i at meddele licenser til ophavsbelagte
værker, er derfor som udgangspunkt momspligtig.
På baggrund af dommen foreslås indsat en ny
bestemmelse som momslovens § 4 d,
hvorefter der skal betales moms, når afgiftspligtige
personer, der ikke er omfattet af momsfritagelsen for forfattere og
kunstnere i momslovens § 13, stk. 1, nr. 7, leverer licenser
til forfattere og kunstneres ophavsretsbelagte værker mod
vederlag.
Virkningen af den foreslåede bestemmelse vil være,
at f.eks. forvaltningsorganisationer, bliver momspligtige,
når de leverer (meddeler) licenser, idet de ikke er omfattet
momsfritagelsen i lovens § 13, stk. 1, nr. 7, der er
personligt afgrænset til forfattere og kunstnere, herunder
udøvende kunstnere, jf. bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 2. Ligeledes vil det vederlag, som
f.eks. forfatteres og kunstneres arvinger modtager fra f.eks.
forvaltningsorganisationer, skulle pålægges moms, hvis
den momspligtige omsætning overstiger
momsregistreringsgrænsen, der i 2024 er på 50.000 kr.
om året.
Til nr. 2
Forfatter- og komponistvirksomhed samt anden kunstnerisk
virksomhed er fritaget for moms, jf. momslovens § 13, stk. 1,
nr. 7.
Det foreslås, at momslovens §
13, stk. 1, nr. 7, nyaffattes.
Det foreslås i 1. pkt. at
»Forfatter- og komponistvirksomhed samt anden kunstnerisk
virksomhed« ændres til: »Ydelser leveret af
forfattere og kunstnere, herunder udøvende kunstnere, i
forbindelse med forfattervirksomhed eller kunstnerisk
aktivitet.«
Forslaget vil bringe momsfritagelsens ordlyd i momsloven
tættere på de bagvedliggende EU-regler i
momssystemdirektivets bilag X, del B, og dermed sikre, at det klart
fremgår, at fritagelsen er personlig og således kun
omfatter kunstnere, herunder udøvende kunstnere, samtidig
med at det fremgår, at der kun er tale om personernes
forfattervirksomhed eller kunstneriske virksomhed. Momsfritagelsen
omfatter også forfatteren og kunstneren, herunder den
udøvende kunstner, i selskabsform.
Det forhold, at momsfritagelsen er personlig, indebærer,
at andre, herunder f.eks. forfatteres og kunstneres arvinger og
forvaltningsorganisationer, ikke er omfattet af fritagelsen.
Der foreslås ingen ændringer i, hvilke forfattere og
kunstnere, herunder udøvende kunstnere, der er omfattet af
fritagelsen, og som kan foretage momsfrie leveringer i forbindelse
med deres kunstneriske aktivitet.
Det foreslås derudover indsat som 2.
pkt., at fritagelsen ikke omfatter forfatternes og
kunstnernes, herunder udøvende kunstneres, overdragelse af
ophavsrettigheder samt patenter, varemærker og lignende
rettigheder og meddelelse af licenser vedrørende patenter,
varemærker og lignende rettigheder.
Ved overdragelse menes der fuld overdragelse af rettighederne.
Den foreslåede bestemmelse omfatter således ikke
levering af licenser, hvor der kun overdrages en begrænset
ret til at udnytte ophavsrettighederne, f.eks. i en nærmere
afgrænset periode eller til et nærmere afgrænset
formål.
Det nye 2. pkt. vil i overensstemmelse med gældende
praksis og direktivets bilag X, del B, præcisere, at
momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 7, 1. pkt.,
ikke omfatter overdragelse af patenter, varemærker og
lignende rettigheder. Uanset, at ophavsrettigheder anses for ikke
at være en "lignende rettighed", fastsættes det
desuden, at overdragelse af ophavsrettigheder i overensstemmelse
med gældende praksis heller ikke er omfattet af
fritagelsen.
Endelig præciseres i overensstemmelse med gældende
ret, at meddelelse af licenser vedrørende patenter,
varemærker og lignende rettigheder heller ikke er omfattet af
momsfritagelsen.
Forfatteres og kunstneres, herunder udøvende kunstneres,
overdragelse af ophavsrettigheder og patenter, varemærker og
lignende rettigheder og meddelelse af licens til patenter,
varemærker og lignende rettigheder vil derfor være
momspligtige.
Virkningen af den foreslåede bestemmelse vil være,
at momsfritagelsen begrænses til at omfatte forfatteres og
kunstneres, herunder udøvende kunstneres, kunstneriske
virksomhed og egne meddelelser af licenser til deres
ophavsrettigheder.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven skal træde i kraft den 1. januar 2025.
Det foreslås i stk. 2, 1.
pkt., at loven har virkning for leveringer af licenser, der
vedrører udnyttelse af forfatteres og kunstneres ophavsret
fra og med den 1. januar 2025.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at loven har
virkning for leveringer af licenser, der vedrører udnyttelse
af forfatteres og kunstneres ophavsret fra og med den 1. januar
2025, uanset hvad der efter momslovens § 23 er det momsretlige
leveringstidspunkt for ydelsen.
Leveres der en licens, der giver ret til udnyttelse af
forfatteres og kunstneres ophavsret både før og efter
den 1. januar 2025, vil loven kun finde anvendelse for den del af
vederlaget, der vedrører udnyttelse af licensen fra og med
den 1. januar 2025.
Det foreslås i 2. pkt., at
loven dog ikke finder anvendelse, når levering af licenser,
der vedrører udnyttelse af forfatteres og kunstneres
ophavsret fra og med den 1. januar 2025, sker inden den 1. januar
2025 baseret på aftaler indgået før den 6.
november 2024.
Den foreslåede bestemmelse har til formål at sikre,
at loven ikke får virkning for leveringer af
forvaltningsorganisationers licenser før den 1. januar 2025,
hvis sådanne leveringer var aftalt forud for lovforslagets
fremsættelse. Det forhold, at loven finder anvendelse, hvis
aftalen er indgået efter fremsættelsen af lovforslaget
og vedrører udnyttelse af forfatteres og kunstneres
ophavsret fra og med 1. januar 2025, skyldes hensynet til at
modvirke, at aftaleparter kan fremrykke leveringstidspunktet og
derved omgå lovens ikrafttrædelsesbestemmelse.
Loven gælder hverken for Færøerne eller
Grønland, fordi den lov, der foreslås ændret,
ikke gælder for Færøerne eller Grønland
og ikke indeholder en hjemmel til at sætte loven i kraft for
Færøerne eller Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I momsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 209 af 27. februar 2024, som ændret ved § 1 i lov
nr. 1310 af 6. december 2019 og lov nr. 332 af 9. april 2024,
foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter
§ 4 c indsættes: | | | »§ 4
d. Der skal betales afgift, når afgiftspligtige
personer, der ikke er omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr.
7, leverer licenser til forfatteres og kunstneres ophavsretsbelagte
værker mod vederlag.« | | | | § 13.
Følgende varer og ydelser er fritaget for afgift: | | | 1-6) --- | | 2. § 13, stk.
1, nr. 7, affattes således: | 7) Forfatter- og komponistvirksomhed
samt anden kunstnerisk virksomhed. | | »7) Ydelser leveret af forfattere
og kunstnere, herunder udøvende kunstnere, i forbindelse med
forfattervirksomhed eller kunstnerisk aktivitet. Fritagelsen
omfatter dog ikke overdragelse af ophavsrettigheder samt patenter,
varemærker og lignende rettigheder og meddelelse af licenser
vedrørende patenter, varemærker og lignende
rettigheder.« | 8-21) --- | | | Stk.
2-3. --- | | | | | | | | |
|