L 84 Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse.

(Ændring af regler om udvidet producentansvar for emballage og engangsplastprodukter m.v. og supplerende bestemmelser til batteriforordningen).

Af: Miljøminister Magnus Heunicke (S)
Udvalg: Miljø- og Fødevareudvalget
Samling: 2024-25
Status: 3.beh./Vedtaget

Betænkning

Afgivet: 11-12-2024

Afgivet: 11-12-2024

Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 11. december 2024

20241_l84_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 11. december 2024

1. Ændringsforslag

Miljøministeren har stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af DD og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (DD og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Socialistisk Folkeparti

Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at med dette lovforslag sætter vi gang i at dreje på nogle af de helt store tandhjul med det formål at nedbringe forureningen fra vores emballageforbrug. Hver dansker har et årligt forbrug på 188 kg emballage, men alt for meget af den emballage bruges kun én gang og bliver enten ikke genanvendt eller bliver genanvendt i en lav kvalitet.

Med et udvidet producentansvar får erhvervslivet ansvaret for at sikre, at deres emballage kan genanvendes, og at den bliver genanvendt, og ikke mindst, at den kan genbruges.

Danmark er et af de lande i verden, som har det højeste ressourceforbrug. Kun 4 pct. af Danmarks økonomi er cirkulær, hvilket er væsentlig dårligere end det globale gennemsnit og flere af de andre europæiske lande. Det uholdbart høje forbrug af ressourcer kommer med store konsekvenser for vores miljø, natur og klima, og så udgør vores høje afhængighed af ressourcerne en risiko for vores forsyningssikkerhed og konkurrenceevne.

Med producentansvaret er det politiske budskab klart: Det er producenterne og erhvervslivet, der har ansvaret for at designe deres emballage på en måde, hvor vi får mindst muligt emballageaffald, og at det kan genanvendes på en måde, som er økonomisk fornuftig.

Med lovforslaget ligger der et kæmpe erhvervspotentiale i at opbygge en genanvendelsessektor med genanvendelsesanlæg, som kan genanvende emballageaffaldet til råvarer, som virksomhederne kan bruge igen i deres produktion. Men der ligger også i lovforslaget en intention om, at virksomheder i højere grad skal tænke i nye forretningsmodeller og i at gøre genbrug til en del af forretningsmodellen.

På den måde bliver vi i mindre grad afhængige af materialer uden for EU. Det er godt for forsyningssikkerheden, det er godt for miljøet og naturen, og det er godt for klimaet.

Skal vi lykkes, er det vigtigt at hele erhvervslivet forpligter sig. Det må ikke være sådan, at kun nogle virksomheder tager deres ansvar på sig, mens alle andre fortsætter som før og efterlader regningen.

SF mener derfor, at der med lovforslaget følger en forpligtelse til at hjælpe de kollektive ordninger og sikre, at alle omfattede virksomheder bliver tilmeldt, sådan at vi får det skub for forandring ude i erhvervslivet, som vi burde have.

Liberal Alliance

Liberal Alliances medlemmer af udvalget er bekymrede for, hvorvidt den foreslåede producentansvarsordning kan udvikle sig til et bureaukratisk monster, som kommer til at blive meget dyrere, end det bliver vurderet til af ministeriet. Der er flere elementer i lovforslaget, som Liberal Alliance er bekymrede for. For det første, har man har valgt at omfatte drikkevarebeholdere på op til 3 l. Liberal Alliance stiller sig undrende over for, hvorvidt der er et reelt problem med drikkevarebeholdere på mere end 0,6 l, f.eks. mælkekartoner, som bliver smidt i naturen. I Sverige har man f.eks. valgt kun at omfatte drikkevarekartoner på mindre end 0,6 l, altså såkaldte to-go-beholdere. Liberal Alliance mener, at det vil være gavnligt at overveje, om en lignende grænse kunne laves i Danmark.

Derudover er Liberal Alliance bekymrede for, at man har valgt at afskære producenterne fra at kunne klage over kommunernes fastlæggelse af fordelingsnøglen mellem emballage og ikkeemballage i forhold til producenternes betaling for emballager på genbrugspladserne. Det mener Liberal Alliance udgør et retssikkerhedsmæssigt problem for producenterne, da kommunen har et økonomisk incitament til at indrette fordelingsnøglen på en bestemt måde. Det mener Liberal Alliance bør være med i overvejelserne, så vi sikrer en klageadgang til producenterne.

På grund af de bekymringer kan Liberal Alliance ikke støtte op om lovforslaget.

Dansk Folkeparti

Dansk Folkeparti er med i »Aftale om Udvidet producentansvar for emballage og engangsplastprodukter« af 30. august 2022, som udmøntes i dette lovforslag. Det er en aftale, som Dansk Folkeparti, som et ansvarligt parti, står ved. For Dansk Folkeparti er det vigtigt, at måden, hvorpå vi omgås klodens ressourcer, bærer præg af omtanke og ansvarlighed. Men netop derfor er det med svære bekymringer, at Dansk Folkeparti stemmer for dette omfattende og komplekse lovforslag.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af miljøministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Nr. 7 affattes således:

»7. I § 9 p, stk. 2, 2. pkt., der bliver stk. 3, 2. pkt., udgår »og importører af emballerede produkter« og »eller importør«, og »markedsført som del af et emballeret produkt, og affald heraf« ændres til: »markedsført,«.«

[Lovteknisk ændring]

2) Nr. 42 affattes således:

»42. I § 9 ø, stk. 1, nr. 2, ændres »§ 9 t, stk. 1, § 9 u, stk. 1, § 9 v, stk. 1, § 9 w, stk. 1, og § 9 x, stk. 2« til: »og § 9 t, stk. 1«, », af drikkevarebeholdere og drikkebægre af engangsplast og af batterier og akkumulatorer« ændres til: »og af drikkevarebeholdere og drikkebægre af engangsplast«, og », drikkevarebeholdere og drikkebægre af engangsplast, udtjente bærbare batterier eller akkumulatorer eller udtjente bilbatterier eller - akkumulatorer« ændres til: »eller drikkevarebeholdere og drikkebægre af engangsplast«.«

[Lovteknisk ændring]

3) Nr. 48 affattes således:

»48. I § 9 ø, stk. 1, nr. 7, indsættes før »§ 9 t«: »og«, og »og § 9 x, stk. 5, 6 og 8« ændres til: »og i henhold til artikel 75 i batteriforordningen«.«

[Lovteknisk ændring]

4) Nr. 49 affattes således:

»49. I § 9 å, stk. 1, ændres »§ 9 t, stk. 1, § 9 u, stk. 1, § 9 v, stk. 1, § 9 w, stk. 1, og § 9 x, stk. 2« til: »og § 9 t, stk. 1, og i henhold til artikel 56, stk. 1, i batteriforordningen«.«

[Lovteknisk ændring]

Til § 2

5) Efter nr. 1 indsættes:

»01. I § 2, stk. 1, udgår », jf. dog stk. 2«.«

[Lovteknisk konsekvensrettelse]

6) Nr. 2 affattes således:

»2. § 2, stk. 2, ophæves.

Stk. 3 bliver herefter stk. 2.«

[Lovteknisk konsekvensrettelse]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det foreslås, at der tilføjes et komma efter ordet markedsført i § 9 p, stk. 2, 2. pkt., der med lovforslaget bliver stk. 3, 2. pkt. Den foreslåede nyaffattelse er alene af lovteknisk karakter. Der henvises til de specielle bemærkninger til § 1, nr. 7, i lovforslaget som fremsat den 7. november 2024.

Til nr. 2

Som følge af det foreslåede i lovforslagets § 1, nr. 42, kommer der til at mangle et »og« før henvisningen til § 9 t, stk. 1, i lovens § 9 ø, stk. 1, nr. 2. Det foreslås derfor at nyaffatte den foreslåede ændring, således at der tilføjes et »og« før henvisningen til § 9 t, stk. 1, i lovens § 9 ø, stk. 1, nr. 2. Den foreslåede nyaffattelse er alene af lovteknisk karakter. Der henvises til de specielle bemærkninger til § 1, nr. 42, i lovforslaget som fremsat den 7. november 2024.

Til nr. 3

Som følge af det foreslåede i lovforslagets § 1, nr. 48, kommer der til at mangle et »og« før henvisningen til § 9 t, i lovens § 9 ø, stk. 1, nr. 7, der også foreslås ændret med lovforslagets § 1, nr. 47. Det foreslås derfor at nyaffatte den foreslåede ændring, således at der tilføjes et »og« før henvisningen til § 9 t, i lovens § 9 ø, stk. 1, nr. 7. Den foreslåede nyaffattelse er alene af lovteknisk karakter.

Til nr. 4

Som følge af det foreslåede i lovforslagets § 1, nr. 49, kommer der til at mangle et »og« før henvisningen til § 9 t, stk. 1, i lovens § 9 å, stk. 1. Det foreslås derfor at nyaffatte den foreslåede ændring, således at der tilføjes et »og« før henvisningen til § 9 t, stk. 1, i lovens § 9 å, stk. 1. Den foreslåede nyaffattelse er alene af lovteknisk karakter. Der henvises til de specielle bemærkninger til § 1, nr. 49, i lovforslaget som fremsat den 7. november 2024.

Til nr. 5

Det foreslås, at der foretages en lovteknisk konsekvensrettelse i lov nr. 807 af 9. juni 2020 om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Implementering af affaldsdirektivets minimumskrav til eksisterende udvidede producentansvarsordninger, indførelse af udvidet producentansvar for emballage og modernisering af indsamling og behandling af elektronikaffald) som en konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 2.

Det foreslås således, at der i lovforslagets § 2 tilføjes et nyt nummer, som ophæver henvisningen til § 2, stk. 2, i § 2, stk. 1, i lov nr. 807 af 9. juni 2020, som en konsekvens af den foreslåede ophævelse i lovforslagets § 2, nr. 2.

Til nr. 6

Det foreslås, at der foretages en lovteknisk konsekvensrettelse i lov nr. 807 af 9. juni 2020 om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Implementering af affaldsdirektivets minimumskrav til eksisterende udvidede producentansvarsordninger, indførelse af udvidet producentansvar for emballage og modernisering af indsamling og behandling af elektronikaffald) som en konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 2.

Det foreslås derfor at nyaffatte lovforslagets § 2, nr. 2, således, at der ud over den foreslåede ophævelse af § 2, stk. 2, i lov nr. 807 af 9. juni 2020 tilføjes en rykningsklausul, hvorefter § 2, stk. 3, bliver § 2, stk. 2, i lov nr. 807 af 9. juni 2020. Der er alene tale om en lovteknisk konsekvensrettelse. Der henvises til de specielle bemærkninger til § 2, nr. 2, i lovforslaget som fremsat den 7. november 2024.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 7. november 2024 og var til 1. behandling den 21. november 2024. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og Fødevareudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.

Teknisk gennemgang

Miljøministeren og embedsfolk fra Miljøministeriet har den 20. november 2024 over for udvalget afholdt en teknisk gennemgang af lovforslaget.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og miljøministeren sendte den 2. juli 2024 dette udkast til udvalget, jf. MOF alm. del - bilag 580, folketingsåret 2023-24. Den 7. november 2024 sendte miljøministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 10 bilag på lovforslaget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.

Deputationer

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 6 spørgsmål til miljøministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Anne Paulin (S) Lasse Haugaard Pedersen (S) Bjarne Laustsen (S) Camilla Fabricius (S) Thorkild Holmboe-Hay (S) Ida Auken (S) Thomas Monberg (S) Kris Jensen Skriver (S) Thomas Jensen (S) Erling Bonnesen (V) nfmd. Kim Valentin (V) Anni Matthiesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Karin Liltorp (M) Hans Kristian Skibby (DD) fmd. Kristian Bøgsted (DD) Pernille Vermund (LA) Carsten Bach (LA) Rasmus Jarlov (KF) Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Mette Thiesen (DF) Carl Valentin (SF) Marianne Bigum (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Leila Stockmarr (EL) Katrine Robsøe (RV) Helene Brydensholt (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)24
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)15
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)13
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Dansk Folkeparti (DF)7
Radikale Venstre (RV)6
Alternativet (ALT)5
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)6