Fremsat den 7. november 2024 af indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet
(Opgavebortfald på indenrigs- og
sundhedsområdet)
§ 1
I lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr. 962 af 16.
august 2024, som ændret ved § 1 i lov nr. 647 af 11.
juni 2024, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »med undtagelse af«:
»klager over behandling foretaget med hel eller delvis
egenbetaling fra patienten på private tandklinikker
og«.
2. § 1,
stk. 3 og 4, ophæves.
Stk. 5-11 bliver herefter stk. 3-9.
3. I
§ 1, stk. 5, 1. pkt., der bliver
stk. 3, 1. pkt., ændres »stk. 6« til: »stk.
4«.
4. I
§ 1, stk. 6, 1. pkt., der bliver
stk. 4, 1. pkt., ændres »stk. 5« til: »stk.
3«, og i 2. pkt. ændres
»stk. 5, 3. pkt.« til: »stk. 3, 3.
pkt.«.
5. I
§ 1, stk. 7, 1. pkt., der bliver
stk. 5, 1. pkt., ændres »stk. 5 eller 6« til:
»stk. 3 eller 4«.
6. I
§ 1, stk. 11, der bliver stk. 9,
ændres »jf. stk. 7« til: »jf. stk.
5«.
7. § 2,
stk. 1, affattes således:
»Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn, jf. §§ 13-16, behandler
klager fra patienter over autoriserede sundhedspersoners
sundhedsfaglige virksomhed, herunder personer autoriseret til
specifikke opgaver, og forhold omfattet af sundhedslovens kapitel
4-7 og 9 og afsnit IV, når klagen angår en sag, som
vurderes at indeholde skærpende omstændigheder, jf.
stk. 6. Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn kan
herudover behandle klager, hvor Styrelsen for Patientklager, jf.
§ 1, stk. 2, har udtalt kritik af behandlingsstedets
sundhedsfaglige virksomhed og forhold omfattet af sundhedslovens
kapitel 4-7 og 9 og afsnit IV. Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn kan herudover behandle klager, hvor
behandlingsstedet er ophørt, eller hvor den sundhedsfaglige
virksomhed ikke er udført i tilknytning til et
behandlingssted. Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn
kan ikke behandle klager over praktiserende tandlæger,
tandteknikere og tandplejere, når behandlingen er foretaget
med hel eller delvis egenbetaling fra patienten og klager, hvor der
i den øvrige lovgivning er foreskrevet en anden
klageadgang.«
8. I
§ 2, stk. 3, 2. pkt., ændres
»§ 1, stk. 5 og 6« til: »§ 1, stk. 3 og
4«.
9. § 3,
stk. 2, og § 3 b
ophæves.
10. § 5,
nr. 11, ophæves.
Nr. 12 og 13 bliver herefter nr. 11 og
12.
11. § 6,
stk. 1, nr. 13, ophæves.
Nr. 14-16 bliver herefter til nr.
13-15.
12. § 12,
stk. 3, ophæves.
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 3 og
4.
13. I
§ 12, stk. 5, der bliver stk. 4,
ændres »stk. 4, 2. pkt« til: »stk. 3, 2.
pkt«.
14. I
§ 16, stk. 1, ændres
»stk. 1-4« til: »stk. 1-3«.
15. I
§ 16 c, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »stk. 1, 2 og 4« til: »stk.
1-3«.
16. § 18,
stk. 5, ophæves.
Stk. 6 bliver herefter stk. 5.
17. I
§ 18, stk. 6, 1. og 2. pkt., der bliver stk. 5, 1. og 2. pkt.,
ændres »stk. 1-5» til: »stk.
1-4«.
§ 2
I lov nr. 647 af 11. juni 2024 om ændring
af lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet og lov om autorisation af sundhedspersoner og
om sundhedsfaglig virksomhed (Ændring af
patientklagesystemet, mulighed for sekretariatsafgørelser i
patienterstatningsankesager, afvikling af Det Rådgivende
Praksisudvalg og afbureaukratisering ved ejerskifte i
tandlægeklinikker) foretages følgende
ændringer:
1. § 1,
nr. 3 og 6, ophæves.
2. I § 3,
stk. 2 og 4, ændres
»nr. 1-3, 6« til: »nr. 1, 2«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2025.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse på klager, som Styrelsen for Patientklager og
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn har modtaget
før lovens ikrafttræden. For sådanne klager
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men § 1 kan ved kongelig anordning helt
eller delvis sættes i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Lovens bestemmelser kan sættes i kraft på forskellige
tidspunkter.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedindhold | 2.1. | Ophævelse af
klageadgang over private tandklinikker, praktiserende
tandlæger, tandteknikere og tandplejere | 2.1.1. | Gældende ret | 2.1.2. | Indenrigs- og Sundhedsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 2.2. | Ophævelse af
klageadgangen for befordring og
befordringsgodtgørelse | 2.2.1. | Gældende ret | 2.2.2. | Indenrigs- og Sundhedsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgere | 6. | Klimamæssige
konsekvenser | 7. | Miljø- og
naturmæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 10. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Et velfungerende sundhedsvæsen, der følger med
tiden og har borgeren i centrum, er efter regeringens opfattelse en
grundsten i vores velfærdssamfund.
Det er samtidig afgørende for regeringen, at ressourcerne
i den offentlige sektor bruges på borgernær
velfærd og på indsatser som skaber værdi for
borgerne, og ikke på unødig administration og
dokumentation.
For at frigive ressourcer til de borgernære kerneopgaver
ønsker regeringen derfor, at færre ressourcer skal
bruges på administration og bureaukrati i den offentlige
sektor.
Regeringen har derfor allerede sammen med KL og Danske Regioner
som led i de flerårige samarbejdsprogrammer, der blev
etableret i økonomiaftalen for 2024, identificeret en
række regelforenklinger, som skal lette de administrative
byrder i kommunerne og regionerne. Det gælder bl.a.
ophævelsen af oplysningspligten ved erstatningsudbetalinger i
patienterstatningssager (kritisk skadefrekvens) og lempeligere
samtykkeregler til ukomplicerede behandlinger ved den kommunale
tandpleje.
Dertil kommer, at regeringen og KL i økonomiaftalen for
2025 er blevet enige om rammer, der udvikler den borgernære
velfærd, så kommunerne kan styrke kvaliteten i
velfærdsydelserne. Det er desuden en del af aftalen, at de
kommunale udgifter til administration nedbringes med 242 mio. kr. i
2025.
Regeringen og Danske Regioner er ligeledes enige om, at
økonomiaftalen for 2025 mellem regeringen og Danske Regioner
skaber stærke rammer for at styrke og udvikle
sundhedsvæsenet, bl.a. ved et løft af den regionale
driftsramme til sundhed med 2,1 mia. kr. i 2025. Det er desuden en
del af aftalen, at regionernes udgifter til administration skal
nedbringes med 104 mio. kr. i 2025.
Efter regeringens opfattelse kan en tilskæring af den
kommunale og regionale administration ikke stå alene. Det er
derfor regeringens opfattelse, at der også bør ske en
reduktion i statslig administration og bureaukrati. Regeringen vil
derfor i 2025 foretage en reduktion med 1.000 årsværk i
den statslige administration. De 1.000 årsværk skal
bidrage til at finansiere den borgernære velfærd i
kommuner og regioner i 2025 og anvendes til et løft af de
lokale velfærdsindsatser.
Som led i dette initiativ er der på Indenrigs- og
Sundhedsministeriets område identificeret en række
opgaver, der foreslås at bortfalde. Med dette lovforslag
ønsker regeringen at udmønte visse af de initiativer,
der på indenrigs- og sundhedsområdet kræver
lovændringer. Lovforslaget indeholder forslag om
ophævelse af adgangen til at klage over private
tandklinikker, praktiserende tandlæger, tandteknikere og
tandplejere samt ophævelse af adgangen til at klage over
kommunalbestyrelsens og regionsrådets afgørelser om
befordring og befordringsgodtgørelse.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Ophævelse af klageadgang over private
tandklinikker, praktiserende tandlæger, tandteknikere og
tandplejere
2.1.1. Gældende ret
Efter § 1, stk. 1, 1. pkt., i lov om klage og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (herefter klage-
og erstatningsloven) behandler Styrelsen for Patientklager klager
fra patienter over behandlingssteder sundhedsfaglige virksomhed og
forhold omfattet af sundhedslovens kapitel 4-9 og afsnit IV med
undtagelse af klager, hvor der i den øvrige lovgivning er
foreskrevet en anden klageadgang. Styrelsen for Patientklager kan
efter stk. 1, 2. pkt., ikke behandle en sådan klage, hvis den
faglige virksomhed eller det forhold, klagen vedrører, helt
eller delvis er omfattet af en klage, der behandles af
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn.
Efter klage- og erstatningslovens § 1, stk. 2,
træffer Styrelsen for Patientklager i sager efter stk. 1
afgørelse om, hvorvidt den sundhedsfaglige virksomhed har
været kritisabel, eller om behandlingsstedet har handlet i
strid med sundhedslovens kapitel 4-9 eller afsnit IV.
Styrelsen for Patientklager kan efter klage- og
erstatningslovens § 1, stk. 3, 1. pkt., i sager omfattet af
stk. 1 om sundhedsfaglig virksomhed, der udøves af
praktiserende tandlæger, mægle forlig mellem parterne
og træffe afgørelse om, at det udførte arbejde
er mangelfuldt, og at der skal ske hel eller delvis tilbagebetaling
af honoraret til patienten. Styrelsen for Patientklager kan desuden
efter stk. 3, 2. pkt., træffe afgørelse om, at der
skal ske omgørelse af arbejdet eller betaling for
omgørelsen.
Styrelsen for Patientklager kan endvidere efter klage- og
erstatningslovens § 1, stk. 4, 1. pkt., behandle klager fra
patienter over tandlægens manglende tilbud om skriftligt
prisoverslag, jf. sundhedslovens § 57 h, stk. 3, manglende
regelmæssig indkaldelse til tandlæge, jf.
sundhedslovens § 57 i, stk. 3, og manglende mulighed for akut
behandling hos tandlægen, jf. sundhedslovens § 64 c,
stk. 1. Styrelsen for Patientklager træffer efter stk. 4, 2.
pkt., afgørelse om, hvorvidt der er handlet i strid med de
bestemmelser, der er nævnt i 1. pkt.
Efter klage- og erstatningslovens § 2, stk. 1, 1. pkt.,
behandler Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, jf.
§§ 13-16, klager fra patienter over autoriserede
sundhedspersoners sundhedsfaglige virksomhed, herunder personer
autoriseret til specifikke opgaver, og forhold omfattet af
sundhedslovens kapitel 4-7 og 9 og afsnit IV, når klagen
angår en sag, som vurderes at indeholde skærpende
omstændigheder, jf. stk. 6. Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn kan efter stk. 1, 2. pkt., herudover
behandle klager, hvor Styrelsen for Patientklager, jf. § 1,
stk. 2, har udtalt kritik af behandlingsstedets sundhedsfaglige
virksomhed og forhold omfattet af sundhedslovens kapitel 4-7 og 9
og afsnit IV. Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn
kan herudover efter stk. 1, 3. pkt., behandle klager, hvor
behandlingsstedet er ophørt, eller hvor den sundhedsfaglige
virksomhed ikke er udført i tilknytning til et
behandlingssted. Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn
kan efter stk. 1, 4. pkt., ikke behandle klager, hvor der i den
øvrige lovgivning er foreskrevet en anden klageadgang.
Efter klage- og erstatningslovens § 3, stk. 1, 1. pkt.,
afgiver Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn i sager
efter §§ 2 og 2 a en udtalelse om, hvorvidt
sundhedspersonens sundhedsfaglige virksomhed har været
kritisabel, eller om sundhedspersonen har handlet i strid med
sundhedslovens kapitel 4-7 og 9 samt afsnit IV. Nævnet kan
efter stk. 1, 2. pkt., udtale kritik med indskærpelse eller
søge iværksat sanktioner.
Efter klage- og erstatningslovens § 3, stk. 2, 1. pkt., kan
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn i sager omfattet
af § 2, stk. 1, mægle forlig mellem parterne og
træffe afgørelse om, at det arbejde, en praktiserende
tandlæge har udført, er mangelfuldt, og at der skal
ske hel eller delvis tilbagebetaling af honoraret til patienten.
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn kan desuden
efter stk. 2, 2. pkt., træffe afgørelse om, at der
skal ske omgørelse af arbejdet eller betaling for
omgørelsen.
2.1.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
I økonomiaftalen for 2025 mellem regeringen og hhv. KL og
Danske Regioner er der enighed om rammerne for at udvikle den
borgnære velfærd og styrke og udvikle
sundhedsvæsenet. Det er en del af aftalerne, at de kommunale
udgifter til administration nedbringes med 242 mio. kr. i 2025, og
at de regionale udgifter til administration skal nedbringes med 104
mio. kr. i 2025.
Derudover har regeringen tilkendegivet, at der bør ske
bortfald af statslige opgaver og en reduktion af statslige
årsværk med 1.000 årsværk i den statslige
administration.
Regeringen har på den baggrund iværksat et arbejde
med at identificere opgaver i den statslige administration, som med
fordel vil kunne bortprioriteres.
På Indenrigs- og Sundhedsministeriets område er det
vurderingen, at Styrelsen for Patientklagers og
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævns behandling af
klager over private tandklinikker, praktiserende tandlæger,
tandteknikere og tandplejere er en opgave, som kan bortfalde.
Det foreslåede opgavebortfald vil sammen med øvrige
iværksatte initiativer på tandområdet, herunder
den vedtagne lempede adgang til journaloverdragelser og ensretning
af erstatningssystemet på området, være en
forenkling af reglerne på området og lempelse af byrder
for branchen.
Det foreslås derfor at ophæve klageadgangen over
private tandklinikker.
Med ophævelsen af klageadgangen vil Styrelsen for
Patientklager ikke kunne behandle faglige klager fra patienter over
behandling foretaget på private tandklinikker.
Det vil betyde, at den nuværende klageadgang til Styrelsen
for Patientklager ophører, og at der ikke længere vil
være adgang for patienter til at klage over behandlingen
foretaget med hel eller delvis egenbetaling fra patienten på
private tandklinikker.
Forslaget vil også betyde, at Styrelsen for Patientklager
i sager om behandling på private tandklinikker, ikke
længere vil kunne mægle forlig mellem parterne eller
træffe afgørelse om, at det udførte arbejde er
mangelfuldt, at der skal ske hel eller delvis tilbagebetaling af
honoraret til patienten, eller at der skal ske omgørelse af
arbejdet eller betaling for omgørelsen.
Styrelsen for Patientklager vil heller ikke længere kunne
behandle klager over en tilsidesættelse af krav om
udfærdigelse af prisoverslag ved bekostelige behandlinger,
manglende etablering af indkaldelsesordninger og manglende sikring
af, at en patient, der er tilknyttet praksis, i tilfælde af
akut opstået behov for tandpleje modtager undersøgelse
og eventuel behandling ingen for en rimelig frist.
Forslaget ændrer ikke ved, at Styrelsen for Patientklager
fortsat vil kunne behandle klager over behandlingssteders
sundhedsfaglige virksomhed, når der er tale om behandling,
som patienten ikke selv betaler helt eller delvist for, jf. klage-
og erstatningslovens § 1, stk. 1, som ændret ved lov nr.
647 af 11. juni 2024 om ændring af lov og klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og lov om
autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed.
Det drejer sig f.eks. om behandling på tandlægeskoler
og kommunal tandpleje til børn og unge.
Ophævelsen af klageadgangen vil også indebære,
at Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn ikke vil
kunne behandle klager over behandling foretaget af praktiserende
tandlæger, tandteknikere og tandplejere.
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn vil i sager
om praktiserende tandlæger, tandteknikere og tandplejere ikke
længere kunne mægle forlig mellem parterne og
træffe afgørelse om, at det arbejde, en praktiserende
tandlæge, tandtekniker eller tandplejer har udført, er
mangelfuldt, at der skal ske hel eller delvis tilbagebetaling af
honoraret til patienten, eller at der skal ske omgørelse af
arbejdet eller betaling for omgørelsen.
Forslaget ændrer ikke ved, at Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn fortsat vil kunne behandle klager over
tandlæger, tandteknikere og tandplejeres sundhedsfaglige
virksomhed, når der er tale om behandling, som patienten ikke
selv betaler helt eller delvist for, jf. klage- og
erstatningslovens § 2, stk. 1, som ændret ved lov nr.
647 af 11. juni 2024 om ændring af lov og klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og lov om
autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed.
Der kan således fortsat klages over offentligt ansatte
tandlæger, tandteknikere og tandplejere, eller
tandlæger, tandteknikere og tandplejere, som udøver
sundhedsfaglig virksomhed, som finansieres af det offentlige. Der
kan f.eks. være behandling, hvor regionsrådet giver
tilskud til tandpleje til patienter, der har betydelige
tandproblemer som følge af visse typer
kræftbehandling, Sjøgrens syndrom og medfødte
sjældne sygdomme, jf. sundhedslovens § 166.
Det skal understreges, at forslaget ikke har betydning for
patienters mulighed for erstatning for skader efter de
særlige og gunstige regler, der gælder på
sundhedsområdet. Patienter vil således fortsat kunne
ansøge om erstatning for skader hos en tandlæge,
tandplejer eller tandtekniker hos Patienterstatningen, ligesom
Patienterstatningens afgørelser fortsat vil kunne ankes til
Ankenævnet for Patienterstatningen, der sekretariatsbetjenes
af Styrelsen for Patientklager.
Traditionelt har betaling for omgørelsen været
anset for et mellemværende mellem patienten og
tandlægen, og man har - hvis der ikke kunne opnås
enighed - henvist til klagesystemet, som kan tage stilling til, om
behandlingen er honorarværdig. Denne mulighed bortfalder med
lovforslaget.
Som følge af, at klageadgangen over hvorvidt en
behandling har været honorarværdig ophæves,
ændres Patienterstatningens praksis for behandling af
tandskadeerstatningssager fra 1. januar 2025. Den ændres
således, at udgifterne til omgørelse af den
oprindelige behandling (en såkaldt omgørelse)
dækkes efter erstatningsansvarslovens § 1 om
helbredelsesudgifter, hvis udgiften er udløst af en
erstatningsberettigende skade.
Forslaget har desuden ikke betydning for patientsikkerheden,
idet Styrelsen for Patientsikkerhed fortsat kan føre tilsyn
med behandlingssteder og autoriserede sundhedspersoner. Styrelsen
for Patientsikkerhed kan iværksætte tilsyn af egen
drift samt efter henvendelser fra f.eks. borgere til styrelsen.
Styrelsen kan i den forbindelse træffe afgørelse om
pålæg, sanktioner og helt fratage autoriserede
sundhedspersoner deres autorisation.
Forslaget vil endvidere betyde, at klager, som er modtaget men
endnu ikke færdigbehandlet af Styrelsen for Patientklager
eller Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn inden
lovens ikrafttræden, vil blive færdigbehandlet efter de
hidtil gældende regler.
2.2. Ophævelse af klageadgangen for befordring og
befordringsgodtgørelse
2.2.1. Gældende ret
Efter sundhedslovens § 170, stk. 1, yder
kommunalbestyrelsen befordring eller befordringsgodtgørelse
til og fra alment praktiserende læge til personer, der er
omfattet af sikringsgruppe 1, og som modtager social pension, hvis
personen modtager behandling for regionens regning efter
sundhedsloven.
Efter sundhedslovens § 170, stk. 3, 1. pkt., yder
kommunalbestyrelsen befordring eller befordringsgodtgørelse
til de i stk. 1 nævnte personer til og fra speciallæge,
hvis personen modtager behandling for regionens regning efter denne
lov efter henvisning fra alment praktiserende læge eller
speciallæge, eller i særlige tilfælde uden
henvisning, jf. § 64, stk. 4, og behandlingen ydes af den
speciallæge inden for vedkommende speciale, der har
konsultationssted nærmest ved patientens opholdssted.
Kommunalbestyrelsen yder efter sundhedslovens § 170, stk.
4, godtgørelse for nødvendig befordring med ambulance
eller særligt sygekøretøj til og fra akut
skadebehandling hos alment praktiserende læge eller
speciallæge til personer, der er omfattet af
sygesikringsgruppe 1, hvis behandlingen finder sted for regionens
regning efter denne lov.
Efter sundhedslovens § 171 yder regionsrådet
befordring eller befordringsgodtgørelse til personer, der
har ret til vederlagsfri sygehusbehandling og som modtager social
pension. Befordring og befordringsgodtgørelse ydes til
behandling på regionale sygehuse og til behandling på
bl.a. de institutioner og behandlingssteder, som regionen efter
§ 75 indgår aftaler eller driftsoverenskomster med, samt
til behandling på andre sygehuse m.v. efter nærmere af
indenrigs- og sundhedsministeren fastsatte regler.
Efter sundhedslovens § 171, stk. 2, yder regionsrådet
befordring eller befordringsgodtgørelse til personer, som er
henvist til diagnostisk undersøgelse på sygehus, jf.
§ 79, til brug for udredning hos alment praktiserende
læge, jf. § 60, eller hos praktiserende
speciallæge, jf. § 64.
Efter sundhedslovens § 171, stk. 4, yder regionsrådet
befordring med ambulance eller særligt
sygekøretøj til personer, der i medfør af
§§ 79-83 og 86-89 har ret til vederlagsfri
sygehusbehandling og til diagnostiske undersøgelser på
sygehus til brug for udredning hos alment praktiserende læge
eller hos praktiserende speciallæge, hvis deres tilstand
gør det nødvendigt. Regionsrådet yder
godtgørelse for befordring til personer, der er omfattet af
1. pkt. og har ret til refusion af udgifter til behandling i andre
EU-/EØS-lande i medfør af § 89 a.
I bekendtgørelse nr. 816 af 18. juni 2018 om befordring
og befordringsgodtgørelse efter sundhedsloven er der fastsat
nærmere regler om retten til befordringsgodtgørelse
efter sundhedsloven, herunder bl.a. om persongruppen og
kommunalbestyrelsers og regionsråds forpligtelser.
Efter sundhedslovens § 172 yder kommunalbestyrelsen
befordring eller befordringsgodtgørelse til
genoptræning til personer, der har behov for
genoptræning efter endt behandling på sygehus, jf.
§ 140 og § 168, stk. 1. Befordringen eller
befordringsgodtgørelsen ydes efter reglerne i §
171.
Efter klage- og erstatningslovens § 5, nr. 11, kan
kommunalbestyrelsens afgørelser m.v. vedrørende
befordring og befordringsgodtgørelse efter sundhedslovens
§§ 170 og 172 og regler fastsat med hjemmel heri,
påklages til Styrelsen for Patientklager.
Regionsrådets afgørelser m.v. kan efter klage- og
erstatningslovens § 6, stk. 1, nr. 13, påklages til
Styrelsen for Patientklager, når de vedrører
vilkår for en persons ret til befordring og
befordringsgodtgørelse ved sygehusbehandling efter
sundhedslovens § 171 og regler fastsat med hjemmel heri.
2.2.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
I økonomiaftalen for 2025 mellem regeringen og hhv. KL og
Danske Regioner er der enighed om rammerne for at udvikle den
borgnære velfærd og styrke og udvikle
sundhedsvæsenet. Det er en del af aftalerne, at de kommunale
udgifter til administration nedbringes med 242 mio. kr. i 2025, og
at de regionale udgifter til administration skal nedbringes med 104
mio. kr. i 2025.
Derudover har regeringen tilkendegivet, at der bør ske
bortfald af statslige opgaver og en reduktion af statslige
årsværk med 1.000 årsværk i den statslige
administration.
Regeringen har på den baggrund iværksat et arbejde
med at identificere opgaver i den statslige administration, som med
fordel vil kunne bortprioriteres.
På Indenrigs- og Sundhedsministeriets område er det
vurderingen, at Styrelsen for Patientklagers behandling af klager
over kommunalbestyrelsens og regionsrådets afgørelser
om befordring og befordringsgodtgørelse er en opgave, som
kan bortfalde.
Det foreslås derfor at ophæve klageadgangen for
befordring og befordringsgodtgørelse.
Ophævelsen af klageadgangen vil betyde, at der ikke
længere vil kunne klages til Styrelsen for Patientklager over
kommunalbestyrelsens afgørelse m.v. vedrørende
befordring og befordringsgodtgørelse, og at Styrelsen for
Patientklager ikke længere vil kunne behandle disse
klager.
Forslaget vil også betyde, at der ikke vil kunne klages
til Styrelsen for Patientklager over regionsrådets
afgørelse vedrørende vilkår for retten til
befordring og befordringsgodtgørelse.
Det vil endvidere betyde, at Styrelsen for Patientklager vil
ikke længere kunne behandle klager over regionsrådets
afgørelser vedrørende vilkår for retten til
befordring og befordringsgodtgørelse ved sygehusbehandling,
og at klageadgangen over regionsrådets afgørelser
herom derfor bortfalder.
Forslaget vil betyde, at klager, som er modtaget men ikke
færdigbehandlet af Styrelsen for Patientklager inden lovens
ikrafttræden, vil blive færdigbehandlet efter de hidtil
gældende regler.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vil medføre positive økonomiske
konsekvenser for staten, kommuner og regioner. Ophævelsen af
klageadgangen for klager over private tandklinikker, praktiserende
tandlæger, tandteknikere og tandplejere vil medføre
positive økonomiske konsekvenser for regioner og kommuner
på årligt 7,6 mio. kr.
Ophævelsen af klageadgangen for befordring og
befordringsgodtgørelse vil ligeledes medføre positive
økonomiske konsekvenser for kommunerne og regionerne
på årligt 2,4 mio. kr.
Lovforslaget vil medføre frigivelse af 13,1
årsværk i 2025 i staten.
Lovforslaget har ikke implementeringsmæssige konsekvenser
for det offentlige.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning er ikke
relevante for lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget om bortfald af klageadgangen på
tandområdet skønnes at have positive administrative
konsekvenser for erhvervslivet, da de private tandklinikker som
følge af forslaget ikke skal levere information til
Styrelsen for Patientklager ved en klagesag.
5. Administrative konsekvenser for borgere
Forslaget om ophævelse af klageadgangen for klager over
private tandklinikker, praktiserende tandlæger, tandteknikere
og tandplejere og klageadgangen for befordring og
befordringsgodtgørelse skønnes at have negative
administrative konsekvenser for borgere, idet borgerne mister en
klageadgang.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke at have miljø- eller
naturmæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke at have klimamæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 2. september
2024 til den 30. september 2024 (28 dage) været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Ansatte Tandlægers Organisation (ATO),
Dansk Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk
Kiropraktor Forening, Dansk Neurologisk Selskab (DNS), Dansk
Pædiatrisk Selskab (DPS), Dansk Selskab for Almen Medicin
(DSAM), Dansk Selskab for Palliativ Medicin (DSPaM), Dansk Selskab
for Patientsikkerhed, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk
Sygeplejeråd (DSR), Dansk Sygepleje Selskab (DASYS), Danske
Bioanalytikere - dbio, Danske Fodterapeuter. Danske
Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer (DH), Danske
Patienter, Danske Regioner, Danske Tandplejere, Danske
Ældreråd, Datatilsynet, Depressionsforeningen Det
Centrale Handicapråd (DCH), De praktiserende psykiateres
organisation (DPBO), Diabetesforeningen, DØNHO (Danske
Øre- Næse- Halslægers Organisation),
Ergoterapeutforeningen (Etf), Farmakonomforeningen, FOA, Foreningen
af Speciallæger (FAS), Gigtforeningen, Hjernesagen,
Hjerneskadeforeningen, Hjerteforeningen, HØPA (Foreningen af
høreapparatbehandlende øre-næse-halslæger
i speciallægepraksis), Institut for Menneskerettigheder,
Jordemoderforeningen, KL, Kristelig Lægeforening (KLF),
Kræftens Bekæmpelse, Københavns Universitet,
Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere (LKT), LAP -
Landsforeningen af nuværende og tidligere psykiatribrugere,
Lev - livet med udviklingshandicap, Lægeforeningen,
Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber (LVS),
Osteoporoseforeningen - landsforeningen mod knogleskørhed,
Patienterstatningen, Patientforeningen, Praktiserende Lægers
Organisation (PLO), Praktiserende Tandlægers Organisation
(PTO), Psykiatrifonden, Radiograf Rådet, Roskilde
Universitet, Rådet for Socialt Udsatte, Scleroseforeningen,
SIND - Landsforeningen for psykisk sundhed,
Tandlægeforeningen, VIVE - Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd, Yngre Læger, Ældre
Sagen, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet.
I forbindelse med høringen har ministeriet modtaget
høringssvar fra Heilsumálaráðið, der
gør opmærksom på, at lovforslaget på
nuværende tidspunkt ikke kommer til at være
gældende på Færøerne. Det medfører,
at det fortsat er muligt at klage over privat praktiserende
tandlæger, tandteknikere og tandplejere på
Færøerne.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget vil medføre positive
konsekvenser for staten, kommuner og regioner. Ophævelsen af
klageadgangen over private tandklinikker, praktiserende
tandlæger, tandteknikere og tandplejere vil medføre
positive økonomiske konsekvenser for regionerne på
årligt 7,1 mio. kr. Ophævelsen af klageadgangen for
befordring og befordringsgodtgørelse vil ligeledes
medføre positive økonomiske konsekvenser for
kommunerne og regionerne på årligt 2,4 mio. kr. | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget vil medføre frigivelse
af 13,1 årsværk i 2025 i staten. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Forslaget om bortfald af klageadgangen
på tandområdet skønnes at have positive
administrative konsekvenser for erhvervslivet. | | Administrative konsekvenser for
borgerne | | Forslaget om ophævelse af
klageadgangen for klager over private tandklinikker, praktiserende
tandlæger, tandteknikere og tandplejere og klageadgangen for
befordring og befordringsgodtgørelse skønnes at have
negative administrative konsekvenser for borgere, idet borgerne
mister en klageadgang. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) | Ja | Nej | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter gældende ret varetager Styrelsen for Patientklager
opgaver med tilknytning til patientklagesystemet.
Efter klage- og erstatningslovens § 1, stk. 1, 1. pkt.,
behandler Styrelsen for Patientklager klager fra patienter over
behandlingssteders sundhedsfaglige virksomhed og forhold omfattet
af sundhedslovens kapitel 4-9 og afsnit IV med undtagelse af
klager, hvor der i den øvrige lovgivning er foreskrevet en
anden klageadgang.
Bestemmelsen indebærer, at Styrelsen for Patientklager
behandler klager fra patienter over ethvert behandlingssteds
sundhedsfaglige virksomhed og forhold omfattet af sundhedslovens
kapitel 4-9 med undtagelse af klager, hvor der i den øvrige
lovgivning er foreskrevet en anden klageadgang.
Efter bestemmelsen behandler Styrelsen for Patientklager bl.a.
klager over private tandklinikkers sundhedsfaglige virksomhed.
Det foreslås, at der i § 1, stk.
1, 1. pkt., efter »med undtagelse af«
indsættes »klager over behandling foretaget med hel
eller delvis egenbetaling fra patienten på private
tandklinikker og«.
Den foreslående ændring vil medføre, at
Styrelsen for Patientklager ikke kan behandle klager fra patienter
over behandling på private tandklinikker, som er foretaget
med hel eller delvis egenbetaling fra patienten.
Det vil betyde, at den nuværende klageadgang til Styrelsen
for Patientklager ophører, og at der ikke længere vil
være adgang for patienter til at klage over behandling
på private tandklinikker.
Klager, som allerede er modtaget men endnu ikke
færdigbehandlet af Styrelsen for Patientklager eller
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn inden lovens
ikrafttræden, vil blive færdigbehandlet efter de hidtil
gældende regler.
Til nr. 2
Det følger af klage- og erstatningslovens § 1, stk.
3, 1. pkt., at Styrelsen for Patientklager i sager omfattet af stk.
1 om sundhedsfaglig virksomhed, der udøves af praktiserende
tandlæger, kan mægle forlig mellem parterne og
træffe afgørelse om, at det udførte arbejde er
mangelfuldt, og at der skal ske hel eller delvis tilbagebetaling af
honoraret til patienten. Styrelsen for Patientklager kan desuden
efter stk. 3, 2. pkt., træffe afgørelse om, at der
skal ske omgørelse af arbejdet eller betaling for
omgørelsen.
Bestemmelsen indebærer, at Styrelsen for Patientklager i
sager over praktiserende tandlæger kan mægle forlig
mellem parterne og træffe afgørelse om, at
tandlægens udførte arbejde er mangelfuldt, at der skal
ske hel eller delvis tilbagebetaling af honoraret til patienten,
eller om der skal ske omgørelse af arbejdet eller betaling
for dette.
Det følger af klage- og erstatningslovens § 1, stk.
4, 1. pkt., at Styrelsen for Patientklager endvidere kan behandle
klager fra patienter over tandlægens manglende tilbud om
skriftligt prisoverslag, jf. sundhedslovens § 57 h, stk. 3,
manglende regelmæssig indkaldelse til tandlæge, jf.
sundhedslovens § 57 i, stk. 3, og manglende mulighed for akut
behandling hos tandlægen, jf. sundhedslovens § 64 c,
stk. 1. Styrelsen for Patientklager træffer efter stk. 4, 2.
pkt., afgørelse om, hvorvidt der er handlet i strid med de
bestemmelser, der er nævnt i 1. pkt.
Bestemmelsen indebærer, at patienterne kan klage til
Styrelsen for Patientklager over en tandlægens eventuelle
tilsidesættelse af krav om udfærdigelse af prisoverslag
ved bekostelige behandlinger, manglende etablering af
indkaldelsesordninger og manglende sikring af, at en patient, der
er tilknyttet praksis, i tilfælde af akut opstået behov
for tandpleje modtager undersøgelse og eventuel behandling
ingen for en rimelig frist.
Det foreslås, at § 1, stk.
3 og 4, ophæves.
Den foreslående ophævelse af klage- og
erstatningslovens § 1, stk. 3, der skal ses i sammenhæng
med den foreslåede ændring af klage- og
erstatningslovens § 1, stk. 1, vil medføre, at
Styrelsen for Patientklager i sager om behandlingssteders
sundhedsfaglige virksomhed, der udøves af praktiserende
tandlæger, ikke længere vil kunne mægle forlig
mellem parterne eller træffe afgørelse om, at det
udførte arbejde er mangelfuldt, at der skal ske hel eller
delvis tilbagebetaling af honoraret til patienten, eller at der
skal ske omgørelse af arbejdet eller betaling for
omgørelsen.
Den foreslående ophævelse af klage- og
erstatningslovens § 1, stk. 4, vil betyde, at Styrelsen for
Patientklager ikke længere vil kunne behandle klager over en
praktiserende tandlæges eventuelle tilsidesættelse af
krav om udfærdigelse af prisoverslag ved bekostelige
behandlinger, manglende etablering af indkaldelsesordninger og
manglende sikring af, at en patient, der er tilknyttet praksis, i
tilfælde af akut opstået behov for tandpleje modtager
undersøgelse og eventuel behandling ingen for en rimelig
frist.
Til nr. 3
Det følger af klage- og erstatningslovens § 1, stk.
5, 1. pkt., at inden Styrelsen for Patientklager behandler en klage
vedrørende en sundhedsydelse, som regionen helt eller delvis
afholder udgifterne til, tilbyder styrelsen, jf. dog stk. 6,
patienten en dialog med vedkommende region.
Det foreslås at ændre henvisningen i klage- og
erstatningslovens § 1, stk. 5,
således at henvisningen til stk. 6 i stedet bliver til stk.
4.
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2,
hvor det foreslås at ophæve § 1, stk. 3 og 4, i
klage- og erstatningsloven med deraf følgende rykning af
stk. 5-11 til stk. 3-9.
Til nr. 4
Det følger af klage- og erstatningslovens § 1, stk.
6, 1. pkt., at hvis en klage omfattet af stk. 5 er indgivet til
regionen, tilbyder regionen en dialog og orienterer samtidig
Styrelsen for Patientklager om klagen.
Det foreslås at ændre henvisningen i klage- og
erstatningslovens § 1, stk. 6, 1.
pkt., således at henvisningen til stk. 5 i stedet
bliver til stk. 3.
Det foreslås også at ændre henvisningen i
klage- og erstatningslovens § 1, stk. 6,
2. pkt., således at henvisningen til stk. 5, 3. pkt.,
i stedet bliver til stk. 3, 3. pkt.
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2,
hvor det foreslås at ophæve § 1, stk. 3 og 4, i
klage- og erstatningsloven med deraf følgende rykning af
stk. 5-11 til stk. 3-9.
Til nr. 5
Det følger af klage- og erstatningslovens § 1, stk.
7, 1. pkt., at patienter, der tager imod et tilbud om dialog efter
stk. 5 eller 6, tilbydes en uvildig bisidder.
Det foreslås at ændre henvisningen i klage- og
erstatningslovens § 1, stk. 7,
således at henvisningen til stk. 5 eller 6 i stedet bliver
til stk. 3 eller 4.
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2,
hvor det foreslås at ophæve § 1, stk. 3 og 4, i
klage- og erstatningsloven med deraf følgende rykning af
stk. 5-11 til stk. 3-9.
Til nr. 6
Det følger af klage- og erstatningslovens § 1, stk.
11, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte
nærmere regler om varetagelsen af og budgettet for
bisidderordningen, jf. stk. 7.
Det foreslås at ændre henvisningen i klage- og
erstatningslovens § 1, stk. 11,
således at henvisningen til stk. 7 i stedet bliver til stk.
5.
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2,
hvor det foreslås at ophæve § 1, stk. 3 og 4, i
klage- og erstatningsloven med deraf følgende rykning af
stk. 5-11 til stk. 3-9.
Til nr. 7
Det følger af klage- og erstatningslovens § 2, stk.
1, at Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, jf.
§§ 13-16, behandler klager fra patienter over
autoriserede sundhedspersoners sundhedsfaglige virksomhed, herunder
personer autoriseret til specifikke opgaver, og forhold omfattet af
sundhedslovens kapitel 4-7 og 9 samt afsnit IV med undtagelse af
klager, hvor der i den øvrige lovgivning er foreskrevet en
anden klageadgang. Det følger videre af bestemmelsen, at
nævnet ikke kan behandle en klage, hvis den sundhedsfaglige
virksomhed, klagen vedrører, er omfattet af en klage efter
§ 1, medmindre Styrelsen for Patientklager i anledning af
klagen efter § 1 har udtalt kritik af sundhedsvæsenets
sundhedsfaglige virksomhed.
Det følger af klage- og erstatningslovens § 2, stk.
6, at indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om,
hvornår en klage angår en sag, som indeholder
skærpende omstændigheder. Det omfatter klager, der ved
en indledningsvis screening af klagen rejser begrundet mistanke om
aktuel, overhængende fare eller alvorligere fare for
patientsikkerheden.
Det foreslås at nyaffatte § 2,
stk. 1.
Det foreslås med § 2, stk. 1, 1.
pkt., at Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn,
jf. §§ 13-16, behandler klager fra patienter over
autoriserede sundhedspersoners sundhedsfaglige virksomhed, herunder
personer autoriseret til specifikke opgaver, og forhold omfattet af
sundhedslovens kapitel 4-7 og 9 samt afsnit IV, når klagen
angår en sag, som vurderes at indeholde skærpende
omstændigheder, jf. stk. 6.
Ved sundhedspersoner forstås personer, der er autoriserede
i henhold til særlig lovgivning til at varetage
sundhedsfaglige opgaver, og personer, der handler på disses
ansvar, jf. sundhedslovens § 6.
Den foreslåede nyaffattelse vil indebære, at klager
ikke længere frit kan vælge mellem en
forløbsklage og en disciplinærnævnsklage. En
klage vil som udgangspunkt kun kunne behandles af
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, såfremt
klagen angår en sag, som vurderes at indeholde
skærpende omstændigheder. Det vil være op til
klageren at vælge mellem de to sagstyper i disse
tilfælde. Styrelsen for Patientklager giver konkret
vejledning til klageren om valg af sagstype.
Efter det foreslåede § 2, stk.
1, 2. pkt., kan Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn herudover behandle klager, hvor
Styrelsen for Patientklager, jf. §1, stk. 2, har udtalt kritik
af behandlingsstedets sundhedsfaglige virksomhed og forhold
omfattet af sundhedslovens kapitel 4-7 og 9 samt afsnit IV.
Dette vil medføre, at Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn fortsat vil kunne behandle klager, hvor
Styrelsen for Patientklager har udtalt kritik af behandlingsstedets
sundhedsfaglige virksomhed. Det vil i den forbindelse være en
forudsætning, at ansvaret for behandlingen kan placeres hos
en eller flere sundhedspersoner for, at klagen kan behandles af
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn.
Efter det foreslåede § 2, stk.
1, 3. pkt., kan Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn herudover behandle klager, hvor
behandlingsstedet er ophørt, eller hvor den sundhedsfaglige
virksomhed ikke er udført i tilknytning til et
behandlingssted.
I den situation, hvor et behandlingssted er ophørt, vil
en klage kun kunne behandles af Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn. Et behandlingssted anses som
ophørt, hvis det ikke længere er muligt at stile en
afgørelse til den samme behandlingsansvarlige enhed, som har
foretaget den behandling, der er klaget over. Det vil desuden
være en forudsætning, at ansvaret for behandlingen kan
placeres hos en eller flere sundhedspersoner for at klagen kan
behandles af Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn.
Det vil ligesom efter gældende ret medføre, at
såfremt et behandlingssted er ophørt, og det ikke er
muligt at placere ansvaret for den påklagede behandling hos
en eller flere sundhedspersoner, så vil klagen hverken kunne
behandles af Styrelsen for Patientklager eller af
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn.
Et behandlingssted vil blive anset som ophørt i en
række tilfælde. Hvis der er sket overdragelse af en
enkeltmandsvirksomhed, beror vurderingen af, om behandlingsstedet
er ophørt på, om behandlingsstedet fortsat leverer de
samme sundhedsydelser, om sundhedsydelserne gives af de samme
personer, om ledelsen er den samme, om den behandlingsansvarlige
enhed har samme adresse, og om virksomheden har samme navn.
Styrelsen for Patientklager vil altid foretage en konkret
vurdering, hvor de forskellige momenter ikke nødvendigvis
tillægges samme vægt.
Hvis der er sket overdragelse af et aktie- eller et
anpartsselskab, fortsætter selskabet stadig som den samme
juridiske person, og en afgørelse kan derfor stiles til den
samme behandlingsansvarlige enhed. Klagen behandles derfor som
udgangspunkt af Styrelsen for Patientklager.
Hvis behandlingsstedet har været drevet som
enkeltmandsvirksomhed eller interessentskab, og det er
opløst ved konkurs eller opløst på anden
måde, kan afgørelsen ikke længere stiles til den
behandlingsansvarlige enhed, hvorfor klagen kun kan behandles af
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn.
I de tilfælde, hvor behandlingsstedet har været
drevet som et aktie- eller anpartsselskab, og dette er under
konkursbehandling, kan afgørelsen stiles til konkurs- eller
likvidationsboet, som træder i stedet for den
behandlingsansvarlige enhed.
Såfremt konkurs- eller likvidationsboet er afsluttet,
inden Styrelsen for Patientklager har truffet afgørelse, kan
afgørelsen ikke længere stiles til den behandlende
enhed, hvorfor klagen herefter kun kan behandles af
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn. Dette
gælder dog ikke, hvis boet har overdraget virksomhedens
aktiver til en anden juridisk person, som efter en vurdering af de
ovenfor beskrevne momenter må anses for at være den
samme behandlingsansvarlige enhed.
I de tilfælde, hvor den sundhedsfaglige virksomhed ikke er
udført i tilknytning til et behandlingssted, kan den
pågældende behandling kun påklages til
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn. Dette kan
f.eks. være behandling foretaget i det offentlige rum, hvor
der er opstået et akut behandlingsbehov eller ulønnet
behandling af familie eller venner.
Efter det foreslåede § 2, stk.
1, 4. pkt., kan Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn ikke behandle klager, herunder klager
over praktiserende tandlæger, tandteknikere og tandplejere,
når behandlingen er foretaget med hel eller delvis
egenbetaling fra patienten, hvor der i den øvrige lovgivning
er foreskrevet en anden klageadgang.
Dette er en videreførelse af de gældende regler,
som indebærer, at hvis der er en anden klageadgang i den
øvrige lovgivning, kan Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn ikke behandle klagen. Herunder vil
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn ikke kan
behandle klager over praktiserende tandlæger, tandteknikere
og tandplejere, når behandlingen er foretaget med hel eller
delvis egenbetaling fra patienten.
Forslaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets §
2, nr. 1, som ophæver den affattelse af § 2, stk. 1, der
blev vedtaget ved § 1, nr. 6, i lov nr. 647 af 11. juni 2024
om lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden
for sundhedsvæsenet og lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (Ændring af
patientklagesystemet, mulighed for sekretariatsafgørelser i
patienterstatningsankesager, afvikling af Det Rådgivende
Praksisudvalg og afbureaukratisering ved ejerskifte i
tandlægeklinikker). Bestemmelsen er ikke trådt i kraft
endnu.
Til nr. 8
Det følger af klage- og erstatningslovens § 2, stk.
3, 2. pkt., at reglerne i § 1, stk. 5 og 6, tilsvarende finder
anvendelse.
Bestemmelsen indebærer, at reglerne om tilbud om dialog
ved Styrelsen for Patientklagers behandling af klager
vedrørende sundhedsydelse også gælder ved
behandling af klager ved Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn.
Det foreslås, at i § 2, stk. 3,
2. pkt., ændres »§ 1, stk. 5 og 6«
til »§ 1, stk. 3 og 4«.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at
§ 1, stk. 3 og 4, med lovforslagets § 1, nr. 2,
foreslås ophævet, og at stk. 5 og 6 derved bliver til
stk. 3 og 4.
Den foreslåede ændring vil sikre, at reglerne om
tilbud om dialog ved Styrelsen for Patientklagers behandling af
klager fortsat gælder ved behandling af klager ved
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn.
Til nr. 9
Det følger af klage- og erstatningslovens § 3, stk.
2, 1. pkt., at Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn i
sager omfattet af § 2, stk. 1, kan mægle forlig mellem
parterne og træffe afgørelse om, at det arbejde, en
praktiserende tandlæge har udført, er mangelfuldt, og
at der skal ske hel eller delvis tilbagebetaling af honoraret til
patienten. Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn kan
desuden efter stk. 2, 2. pkt., træffe afgørelse om, at
der skal ske omgørelse af arbejdet eller betaling for
omgørelsen.
Bestemmelsen indebærer, at disciplinærnævnet i
sager omfattet af lovens § 2, stk. 1, vedrørende
praktiserende tandlæger, får adgang til at mægle
forlig mellem parterne og træffe afgørelse om, at det
udførte arbejde er mangelfuldt, om der skal ske hel eller
delvis tilbagebetaling af det honorar, patienten har betalt for
behandlingen, eller at der skal ske omgørelse af arbejdet
eller betaling for omgørelsen.
Det følger af klage- og erstatningslovens § 3 b,
stk. 1, 1. pkt., at indenrigs- og sundhedsministeren kan
henlægge behandlingen af sager omfattet af § 2, stk. 1,
om praktiserende tandlæger til en tandlægefaglig
klageinstans. Indenrigs- og sundhedsministeren kan endvidere efter
stk. 1, 2. pkt., henlægge behandling af klager fra patienter
over manglende tilbud om skriftligt prisoverslag, jf.
sundhedslovens § 57 h, stk. 3, manglende regelmæssig
indkaldelse til tandlæge, jf. sundhedslovens § 57 i,
stk. 3, og manglende mulighed for akut behandling, jf.
sundhedslovens § 64 c, stk. 1, til klageinstansen. Ved
henlæggelse efter 1. og 2. pkt. indgår indenrigs- og
sundhedsministeren efter stk. 1, 3. pkt., de nødvendige
aftaler herom.
Bestemmelsen indebærer, at indenrigs- og
sundhedsministeren har bemyndigelse til efter aftale med f.eks.
Danske Regioner og Tandlægeforeningen at henlægge
behandlingen af faglige klager over praktiserende tandlæger
til en særlig klageinstans. Bemyndigelsen indebærer
også, at behandling af klager fra patienter over manglende
tilbud om skriftligt prisoverslag, manglende regelmæssig
indkaldelse til tandlæge og manglende mulighed for akut
behandling kan henlægges til klageinstansen.
Bemyndigelsen er på nuværende tidspunkt ikke
udmøntet.
Det foreslås, at § 3, stk.
2, og § 3 b
ophæves.
Den foreslåede ophævelse af § 3, stk. 2, vil
medføre, at Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn ikke længere i sager omfattet af
§ 2, stk. 1, kan mægle forlig mellem parterne og
træffe afgørelse om, at det arbejde, en praktiserende
tandlæge, tandtekniker eller tandplejer har udført, er
mangelfuldt, at der skal ske hel eller delvis tilbagebetaling af
honoraret til patienten, eller at der skal ske omgørelse af
arbejdet eller betaling for omgørelsen.
Den foreslåede ophævelse skal ses i sammenhæng
med den foreslåede ændring af klage- og
erstatningslovens § 2, stk. 1, hvori det foreslås, at
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn ikke
længere skal behandle klager fra patienter over praktiserende
tandlæger, tandteknikere og tandplejer, når
behandlingen er foretaget med hel eller delvis egenbetaling fra
patienten.
Den foreslåede ophævelse af § 3 b vil
medføre, at indenrigs- og sundhedsministeren ikke
længere vil kunne henlægge behandlingen af faglige
klager over praktiserende tandlæger, klager fra patienter
over manglende tilbud om skriftligt prisoverslag, manglende
regelmæssig indkaldelse til tandlæge og manglende
mulighed for akut behandling, til en særlig klageinstans.
Den foreslåede ophævelse skal ses i sammenhæng
med den foreslåede ændring af klage- og
erstatningslovens § 2, stk. 1, hvori det foreslås, at
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn ikke
længere skal behandle klager fra patienter over praktiserende
tandlæger, tandteknikere og tandplejere, når
behandlingen er foretaget med hel eller delvis egenbetaling fra
patienten. Med bortfald af denne ordinære kompetence for
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn til at behandle
sagerne vil der således heller ikke være behov eller
mulighed for at henlægge sagerne fra nævnet til
øvrige myndigheder.
Til nr. 10
Det følger af klage- og erstatningslovens § 5, nr.
11, at kommunalbestyrelsens afgørelser m.v.
vedrørende befordring og befordringsgodtgørelse efter
sundhedslovens § 170 og § 172 kan påklages til
Styrelsen for Patientklager.
Bestemmelsen indebærer, at borgere kan klage over
kommunalbestyrelsens afgørelser m.v. vedrørende
befordring og befordringsgodtgørelse til Styrelsen for
Patientklager.
Det foreslås, at § 5, stk.
11, ophæves.
Forslaget vil betyde, at Styrelsen for Patientklager ikke
længere vil kunne behandle klager over kommunalbestyrelsens
afgørelser m.v. vedrørende over befordring og
befordringsgodtgørelse, og at klageadgangen over
kommunalbestyrelsers afgørelser herom derfor bortfalder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 11
Det følger af klage- og erstatningslovens § 6, stk.
1, nr. 13, at regionsrådets afgørelser
vedrørende vilkår for en persons ret til befordring og
befordringsgodtgørelse ved sygehusbehandling efter
sundhedslovens § 171 kan påklages til Styrelsen for
Patientklager.
Det foreslås, at § 6, stk. 1,
nr. 13, ophæves.
Forslaget vil betyde, at Styrelsen for Patientklager ikke
længere vil kunne behandle klager over regionsrådets
afgørelser vedrørende vilkår for retten til
befordring og befordringsgodtgørelse ved sygehusbehandling
efter sundhedslovens § 171, og at klageadgangen over
regionsrådets afgørelser herom derfor bortfalder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 12
Det fremgår af klage- og erstatningslovens § 12, stk.
3, at Styrelsen for Patientklager som led i oplysning af sager
omfattet af § 1, stk. 1, om sundhedsfaglig virksomhed, der
udøves af praktiserende tandlæger, kan lade foretage
besigtigelse af det udførte eller manglende
tandlægearbejde.
Det foreslås, at § 12, stk.
3, ophæves.
Den foreslåede ophævelse skal ses i sammenhæng
med den foreslåede ændring af klage- og
erstatningslovens § 1, stk. 1, og ophævelse af § 1,
stk. 3 og 4, der medfører, at Styrelsen for Patientklager
ikke længere skal behandle klager over behandling foretaget
på private tandklinikker.
Forslaget vil medføre, at bestemmelsen om besigtigelse af
det udførte eller manglende tandlægearbejde, der
bliver overflødig som følge af bortfaldet af
kompetencen for Styrelsen for Patientklager til at behandle klager
over behandling foretaget på private tandklinikker, vil blive
ophævet.
Til nr. 13
Det fremgår klage- og erstatningslovens § 12, stk. 5,
at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte
nærmere regler om Styrelsen for Patientklagers videregivelse
af sagsakter og sagsoplysninger efter stk. 4, 2. pkt.
Det foreslås, at henvisningen i § 12, stk. 5, der bliver stk. 4,
ændres fra "stk. 4, 2. pkt" til: "stk. 3, 2. pkt".
Den foreslåede ændring er en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 12, om at ophæve § 12, stk.
3, og den deraf følgende rykning af stk. 4 og 5.
Til nr. 14
Det fremgår klage- og erstatningslovens § 16, stk. 1,
at reglerne i lovens § 12, stk. 1-4, finder tilsvarende
anvendelse for Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn.
Det foreslås, at henvisningen i § 16, stk. 1, ændres fra "stk.
1-4" til: "stk. 1-3".
Den foreslåede ændring er en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 12, om at ophæve § 12, stk.
3, og den deraf følgende rykning af stk. 4 og 5.
Til nr. 15
Det fremgår klage- og erstatningslovens § 16 c, stk.
2, 2. pkt., at reglerne i § 12, stk. 1, 2 og 4, finder
tilsvarende anvendelse på Tvangsbehandlingsnævnets
behandling af sager efter § 4.
Det foreslås, at henvisningen i § 16 c, stk. 2, 2. pkt., ændres
fra "stk. 1, 2 og 4" til: "stk. 1-3".
Den foreslåede ændring er en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 12, om at ophæve § 12, stk.
3, og den deraf følgende rykning af stk. 4 og 5.
Til nr. 16
Det fremgår af klage- og erstatningslovens § 18, stk.
5, at praktiserende tandlæger, der ikke er godkendt til at
yde tandlægehjælp, hvortil der ydes tilskud af
regionsrådet, jf. sundhedslovens § 64 b, stk. 3,
afholder udgifterne til driften af Styrelsen for Patientklagers
aktiviteter i tilknytning til patientklagesystemet og
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn og de udgifter,
der påhviler regionsrådene efter § 29, stk. 1, nr.
5, for de erstatningssager, som kan henføres til disse
tandlæger. Dette gælder dog ikke praktiserende
specialtandlæger, som ikke leverer ydelser, hvortil der kan
ydes tilskud af regionsrådet, jf. sundhedslovens § 64 b,
stk. 3.
Bestemmelsen indebærer praktiserende tandlægers
afholdelse af udgifter til eventuelle klagesager i Styrelsen for
Patientklager eller Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn. Regionerne kan desuden efter
bestemmelsen rejse et regreskrav mod disse tandlæger til
dækning af eventuelle udgifter til erstatningssager.
Bestemmelsen omfatter alene de praktiserende tandlæger, der
efter sundhedsloven ikke er godkendte til at yde
tandlægehjælp.
Det foreslås, at § 18, stk.
5, ophæves.
Den foreslåede ophævelse er en konsekvens af, at
§ 1, stk. 3 og 4, med lovforslagets § 1, nr. 2,
foreslås ophævet, og at stk. 5-11 derved bliver stk.
3-9.
Til nr. 17
Det fremgår klage- og erstatningslovens § 18, stk. 6,
1. og 2. pkt., at indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter
nærmere regler om afholdelse af udgifter efter stk. 1-5.
Ministeren kan herunder fastsætte forskellige standardtakster
for forskellige sagstyper og bestemme, at taksterne kan dække
andre sager end dem, der er nævnt i stk. 1-5, og at visse
områder inden for Styrelsen for Patientklagers og
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævns virksomhed ikke
indgår i takstbetalingen.
Det foreslås, at henvisningerne i § 18, stk. 6, 1. og 2. pkt., der bliver stk. 5, 1. og 2. pkt.,
ændres fra "stk. 1-5" til: "stk. 1-4".
Den foreslåede ændring er en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 16, om at ophæve § 18, stk.
5.
Til §
2
Til nr. 1
Ved § 1, nr. 3, i lov nr. 647 af 11. juni 2024 om
ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet og lov om autorisation af sundhedspersoner og
om sundhedsfaglig virksomhed (Ændring af
patientklagesystemet, mulighed for sekretariatsafgørelser i
patienterstatningsankesager, afvikling af Det Rådgivende
Praksisudvalg og afbureaukratisering ved ejerskifte i
tandlægeklinikker), er der vedtaget en ændring §
1, stk. 3, 1. pkt., i klage- og erstatningsloven.
Ved samme lovs § 1, nr. 6, er der vedtaget en nyaffattelse
af klage- og erstatningslovens § 2, stk. 1.
Ifølge samme lovs § 3, stk. 2, træder de to
ændringer i kraft den 1. januar 2025.
Det foreslås, at § 1, nr.
3 og 6, i lov nr. 647 af 11.
juni 2024 ophæves.
Forslaget om ophævelse af § 1, nr. 3, i lov nr. 647
af 11. juni 2024 er en konsekvens af dette lovforslags § 1,
nr. 2, hvor det foreslås at ophæve § 1, stk. 3, i
klage- og erstatningsloven.
Forslaget om ophævelse af § 1, nr. 6, i lov nr. 647
af 11. juni 2024 er en konsekvens af, at det i dette lovforslags
§ 1, nr. 7, er foreslået at nyaffatte § 2, stk. 1,
i klage- og erstatningsloven, fordi der er behov for at foretage
ændringer i den affattelse af § 2, stk. 1, som er
foretaget ved § 1, nr. 6, i lov nr. 647 af 11. juni 2024.
Til nr. 2
Det fremgår af § 3, stk. 2, i lov nr. 647 af 11. juni
2024, at § 1, nr. 1-3, 6, 7 og 10, i lov nr. 647 af 11. juni
2024 træder i kraft den 1. januar 2025.
Det fremgår af § 3, stk. 4, i lov nr. 647 af 11. juni
2024, at § 1, nr. 1-3, 6 og 7, i lov nr. 647 af 11. juni 2024
ikke finder anvendelse for klager modtaget før den 1. januar
2025. For sådanne klager finder de hidtil gældende
regler anvendelse.
Det foreslås, at i § 3, stk. 2 og 4, i lov nr. 647 af
11. juni 2024 ændres »nr. 1-3, 6« til: »nr.
1, 2«.
Forslaget er en konsekvens af forslaget om at ophæve
§ 1, nr. 3 og 6, i lov nr. 647 af 11. juni 2024, som affattet
ved lovforslagets § 2, nr. 1.
Til §
3
Med § 3, stk. 1, foreslås
det, at loven træder i kraft den 1. januar 2025.
Forslaget vil betyde, at der fra dette tidspunkt ikke
længere vil være klageadgang over private
tandklinikker, praktiserende tandlæger, tandteknikere og
tandplejere eller afgørelser om befordring og
befordringsgodtgørelse.
Med § 3, stk. 2, foreslås
det, at loven ikke finder anvendelse på klager, som Styrelsen
for Patientklager og Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn har modtaget før lovens
ikrafttræden, og at de hidtil gældende regler finder
anvendelse på disse klager.
Forslaget vil betyde, at klager, som allerede er modtaget og
endnu ikke færdigbehandlet af Styrelsen for Patientklager
eller Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn vil blive
færdigbehandlet af disse myndigheder efter de hidtil
gældende regler.
Dette sikrer, at patienter, som før lovens
ikrafttræden har indgivet en klage, fortsat kan få
denne klage færdigbehandlet.
Til §
4
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed.
Med § 4, stk. 1, foreslås det, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland, jf. dog
stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse betyder, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Det foreslås, at lovens § 1 ved kongelig anordning
helt eller delvis kan sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Den foreslåede bestemmelse betyder, at de foreslåede
ændringer af klage- og erstatningsloven i lovforslagets
§ 1 kan sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger. Det skyldes, at klage- og
erstatningsloven kan sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne, jf. klage- og erstatningslovens §
64.
Efter den gældende kongelige anordning nr. 1248 af 19.
december 2011 er klage- og erstatningslovens §§ 5 og 6,
som foreslås ændret med lovforslagets § 1, nr. 6
og 7, imidlertid ikke sat i kraft for Færøerne henset
til færøske forhold, herunder organisering af
sundhedsvæsenet.
Det foreslås desuden, at loven kan sættes i kraft
på forskellige tidspunkter.
De foreslåede ændringer kan derimod ikke
sættes i kraft for Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om klage- og erstatningsadgang inden
for sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr. 962 af
16. august 2024, som ændret ved § 1, i lov nr. 647 af
11. juni 2024 og lov nr. 652 af 11. juni 2024, foretages
følgende ændringer: | | | | § 1.
Styrelsen for Patientklager, jf. §§ 11 og 12, behandler
klager fra patienter over behandlingssteders sundhedsfaglige
virksomhed og forhold omfattet af sundhedslovens kapitel 4-9 og
afsnit IV med undtagelse af klager, hvor der i den øvrige
lovgivning er foreskrevet en anden klageadgang. Stk. 2.
--- Stk. 3.
Styrelsen for Patientklager kan i sager omfattet af stk. 1 om
sundhedsfaglig virksomhed, der udøves af praktiserende
tandlæger, mægle forlig mellem parterne og træffe
afgørelse om, at det udførte arbejde er mangelfuldt,
og at der skal ske hel eller delvis tilbagebetaling af honoraret
til patienten. Styrelsen for Patientklager kan desuden træffe
afgørelse om, at der skal ske omgørelse af arbejdet
eller betaling for omgørelsen. Stk. 4.
Styrelsen for Patientklager kan endvidere behandle klager fra
patienter over tandlægens manglende tilbud om skriftligt
prisoverslag, jf. sundhedslovens § 57 h, stk. 3, manglende
regelmæssig indkaldelse til tandlæge, jf.
sundhedslovens § 57 i, stk. 3, og manglende mulighed for akut
behandling hos tandlægen, jf. sundhedslovens § 64 c,
stk. 1. Styrelsen for Patientklager træffer afgørelse
om, hvorvidt der er handler i strid med de bestemmelser, der er
nævnt i 1. pkt. Stk. 5. Inden
Styrelsen for Patientklager behandler en klage vedrørende en
sundhedsydelse, som regionen helt eller delvis afholder udgifterne
til, tilbyder styrelsen, jf. dog stk. 6, patienten en dialog med
vedkommende regioner. Hvis patienten tager imod tilbuddet, sendes
klagen til regionen, som tager kontakt til patienten og
søger de spørgsmål, klagen vedrører
afklaret. Inden 4 uger efter Styrelsen for Patientklagers
fremsendelse af klagen til regionen giver regionen meddelelse til
Styrelsen for Patientklager om udfaldet af dialogen. Hvis den
pågældende herefter ikke ønsker yderligere
behandling af sin klage, meddeler regionen med patientens accept
dette til Styrelsen for Patientklager, hvorefter klagen anses for
bortfaldet. I modsat fald sender regionen alle relevante
oplysninger i sagen til Styrelsen for Patientklager til brug for
styrelsens behandling af sagen. Stk. 6. Hvis
en klage omfattet af stk. 5 er indgivet til regionen, tilbyder
regionen en dialog og orienterer samtidig Styrelsen for
Patientklager om klagen. Fristen i stk. 5, 3. pkt., regnes fra
regionens modtagelse af klagen. Stk. 7.
Patienter, der tager imod et tilbud om dialog efter stk. 5 eller 6,
tilbydes en uvildig bisidder. Styrelsen for Patientklager og
regionsrådet skal oplyse patienten om muligheden for at lade
sig ledsage af en uvildig bisidder i forbindelse med tilbuddet om
dialog. Indenrigs- og sundhedsministeren indgår aftale med en
privat institution om administration og drift af
bisidderordningen. Stk.
8-10. ---. Stk. 11.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere
regler om varetagelsen af og budgettet for bisidderordningen, jf.
stk. 7. | | 1. I § 1, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter »med undtagelse af«: »klager over
behandling foretaget med hel eller delvis egenbetaling fra
patienten på private tandklinikker og«. 2. § 1, stk. 3 og 4, ophæves. Stk. 5-10 bliver herefter stk. 3-8. 3. I § 1, stk. 5, 1. pkt., der bliver stk. 3,
1. pkt., ændres »stk. 6« til: »stk.
4«. 4. I § 1, stk. 6, 1. pkt., der bliver stk. 4,
1. pkt., ændres »stk. 5« til: »stk.
3«, og i 2. pkt. ændres
»stk. 5, 3. pkt.« til: »stk. 3, 3.
pkt.«. 5. I § 1, stk. 7, 1. pkt., der bliver stk. 5,
1. pkt., ændres »stk. 5 eller 6« til: »stk.
3 eller 4«. 6. I § 1, stk. 11, der bliver stk. 9,
ændres »jf. stk. 7« til: »jf. stk.
5«. | | | | § 2.
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, jf.
§§ 13-16, behandler klager fra patienter over
autoriserede sundhedspersoners sundhedsfaglige virksomhed, herunder
personer autoriseret til specifikke opgaver, og forhold omfattet af
sundhedslovens kapitel 4-7 og 9 samt afsnit IV, når klagen
angår en sag, som vurderes at indeholde skærpede
omstændigheder, jf. stk. 6. Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn kan herudover behandle klager, hvor
Styrelsen for Patientklager, jf. § 1, stk. 2, har udtalt
kritik af behandlingsstedets sundhedsfaglige virksomhed og forhold
omfattet af sundhedslovens kapitel 4-7 og 9 samt afsnit IV.
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn kan herudover
behandle klager, hvor behandlingsstedet er ophørt, eller
hvor den sundhedsfaglige virksomhed ikke er udført i
tilknytning til et behandlingssted. Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn kan ikke behandle klager, hvor der i
den øvrige lovgivning er foreskrevet en anden
klageadgang. | | 7. § 2, stk.
1, affattes således: »Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn, jf. §§ 13-16, behandler
klager fra patienter over autoriserede sundhedspersoners
sundhedsfaglige virksomhed, herunder personer autoriseret til
specifikke opgaver, og forhold omfattet af sundhedslovens kapitel
4-7 og 9 og afsnit IV, når klagen angår en sag, som
vurderes at indeholde skærpende omstændigheder, jf.
stk. 6. Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn kan
herudover behandle klager, hvor Styrelsen for Patientklager, jf.
§ 1, stk. 2, har udtalt kritik af behandlingsstedets
sundhedsfaglige virksomhed og forhold omfattet af sundhedslovens
kapitel 4-7 og 9 og afsnit IV. Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn kan herudover behandle klager, hvor
behandlingsstedet er ophørt, eller hvor den sundhedsfaglige
virksomhed ikke er udført i tilknytning til et
behandlingssted. Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn
kan ikke behandle klager over praktiserende tandlæger,
tandteknikere og tandplejere, når behandlingen er foretaget
med hel eller delvis egenbetaling fra patienten og klager, hvor der
i den øvrige lovgivning er foreskrevet en anden
klageadgang.« | | | | § 2.
--- Stk. 1-2.
--- Stk. 3. Inden
nævnet behandler en klage over en autoriseret sundhedspersons
sundhedsfaglige virksomhed i forbindelse med en sundhedsydelse, som
regionen helt eller delvist afholder udgifterne til, tilbyder
nævnet patienten en dialog med vedkommende region. Reglerne i
§ 1, stk. 5 og 6, finder tilsvarende anvendelse. Stk. 4-5.
--- | | . I § 2, stk. 3,
2. pkt., ændres
»§ 1, stk. 5 og 6« til: »§ 1, stk. 3 og
4«. | § 3.
--- Stk. 2.
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn kan i sager
omfattet af § 2, stk. 1, mægle forlig mellem parterne og
træffe afgørelse om, at det arbejde, en praktiserende
tandlæge har udført, er mangelfuldt, og at der skal
ske hel eller delvis tilbagebetaling af honoraret til patienten.
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn kan desuden
træffe afgørelse om, at der skal ske omgørelse
af arbejdet eller betaling for omgørelsen. § 3 b.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan henlægge behandlingen af
sager omfattet af § 2, stk. 1, om praktiserende
tandlæger til en tandlægefaglig klageinstans.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan endvidere henlægge
behandling af klager fra patienter over manglende tilbud om
skriftligt prisoverslag, jf. sundhedslovens § 57 h, stk. 3,
manglende regelmæssig indkaldelse til tandlæge, jf.
sundhedslovens § 57 i, stk. 3, og manglende mulighed for akut
behandling, jf. sundhedslovens § 64 c, stk. 1, til
klageinstansen. Ved henlæggelse efter 1. og 2. pkt.
indgår indenrigs- og sundhedsministeren de nødvendige
aftaler herom. Stk. 2.
Henlægger indenrigs- og sundhedsministeren sine
beføjelser efter stk. 1, 1. og 2. pkt., til en
tandlægefaglig klageinstans, fastsætter ministeren
regler om klageadgangen, herunder regler om: 1) Sammensætning af
klageinstansen. 2) Frister for indgivelse af klager til
klageinstansen. 3) Mulighed for at mægle forlig
mellem parterne. 4) Mulighed for besigtigelse af det
udførte eller manglende tandlægearbejde som led i
oplysning af sagen. 5) Ydelse af vederlag til medlemmerne af
klageinstansen, der ikke udfører hvervet som led i deres
tjenstlige arbejde, og afholdelse af udgifter til vederlag og
befordringsgodtgørelse. 6) Offentliggørelse af oplysninger
om afgørelser, der er truffet af klageinstansen, herunder
regler om, at offentliggørelse sker uden anonymisering af
oplysninger om den indklagede tandlæge, som har modtaget
kritik for alvorlig eller gentagen forsømmelse eller kritik
i forbindelse med kosmetisk behandling. 7) Videregivelse af afgørelser, der
er truffet af klageinstansen, til Styrelsen for Patientklager til
lærings- og tilsynsformål. Stk. 3.
Henlægger indenrigs- og sundhedsministeren sine
beføjelser efter stk. 1, 1. og 2. pkt., til en
tandlægefaglig klageinstans, finder forvaltningsloven
anvendelse for klageinstansens virksomhed. Stk. 4.
Afgørelser truffet af en tandlægefaglig klageinstans
kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. | | 9. § 3, stk. 2, og § 3 b
ophæves. | § 5.
Kommunalbestyrelsens afgørelser m.v. kan påklages til
Styrelsen for Patientklager, når de vedrører 1-10) --- 11) befordring og
befordringsgodtgørelse efter § 170 og § 172 i
sundhedsloven og regler fastsat med hjemmel heri, 12-13) --- | | 10. § 5, nr. 11, ophæves. Nr. 12 og 13 bliver herefter nr. 11 og
12. | § 6.
Regionsrådets afgørelser m.v. kan påklages til
Styrelsen for Patientklager, når de vedrører 1-12) --- 13) vilkår for en persons ret til
befordring og befordringsgodtgørelse ved sygehusbehandling
efter § 171 i sundhedsloven og regler fastsat med hjemmel
heri, 14-16) --- | | 11. § 6, stk. 1,
nr. 13, ophæves. Nr. 14-16 bliver herefter til nr.
13-15. | § 12.
--- Stk. 2.
--- Stk. 3.
Styrelsen for Patientklager kan som led i oplysning af sager
omfattet af § 1, stk. 1, om sundhedsfaglig virksomhed, der
udøves af praktiserende tandlæger, lade foretage
besigtigelse af det udførte eller manglende
tandlægearbejde. Stk. 4.
--- Stk. 5.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere
regler om Styrelsen for Patientklagers videregivelse af sagsakter
og sagsoplysninger efter stk. 4, 2. pkt. | | 12. § 12, stk. 3, ophæves. Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 3 og
4. 13. I § 12, stk. 5, der bliver stk. 4,
ændres »stk. 4, 2. pkt« til: »stk. 3, 2.
pkt«. | | | | § 16.
Reglerne i § 12, stk. 1-4, finder tilsvarende anvendelse for
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn. Stk. 2.
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn udarbejder en
årsberetning om nævnets virksomhed. Regionen bidrager
efter Sundhedsvæsenets Disciplinærnævns anmodning
med oplysninger til brug for årsberetningen, herunder
oplysninger om klager, der er bortfaldet efter en dialog med
regionen, jf. § 2, stk. 3. Årsberetningen
offentliggøres og sendes til indenrigs- og
sundhedsministeren, Styrelsen for Patientsikkerhed,
Sundhedsstyrelsen, regionerne og kommunerne. Stk. 3.
--- | | 14. I § 16, stk. 1, ændres »stk.
1-4« til: »stk. 1-3«. 15. I § 16 c, stk. 2, 2. pkt., ændres
»stk. 1, 2 og 4« til: »stk. 1-3«. | § 18.
--- Stk. 2-4.
--- Stk. 5.
Praktiserende tandlæger, der ikke er godkendt til at yde
tandlægehjælp, hvortil der ydes tilskud af
regionsrådet, jf. § 64 b, stk. 3, i sundhedsloven,
afholder udgifterne til driften af Styrelsen for Patientklagers
aktiviteter i tilknytning til patientklagesystemet og
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn og de udgifter,
der påhviler regionsrådene efter § 29, stk. 1, nr.
5, for de erstatningssager, som kan henføres til disse
tandlæger. Dette gælder dog ikke praktiserende
specialtandlæger, som ikke leverer ydelser, hvortil der kan
ydes tilskud af regionsrådet, jf. § 64 b, stk. 3, i
sundhedsloven. Stk. 6.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler om afholdelse af udgifter efter stk. 1-5. Ministeren kan
herunder fastsætte forskellige standardtakster for
forskellige sagstyper og bestemme, at taksterne kan dække
andre sager end dem, der er nævnt i stk. 1-5, og at visse
områder inden for Styrelsen for Patientklagers og
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævns virksomhed ikke
indgår i takstbetalingen. Endvidere kan der fastsættes
regler om forudgående opkrævning fra staten,
regionsråd og kommunalbestyrelser m.fl. af
acontobetaling | | 16. § 18, stk. 5, ophæves. Stk. 6 bliver herefter stk. 5. 17. I § 18, stk. 6, 1. og 2. pkt., der bliver stk. 5, 1. og 2. pkt.,
ændres »stk. 1-5« til: »stk.
1-4«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 647 af 11. juni 2024 om
ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet og lov om autorisation af sundhedspersoner og
om sundhedsfaglig virksomhed (Ændring af
patientklagesystemet, mulighed for sekretariatsafgørelser i
patienterstatningsankesager, afvikling af Det Rådgivende
Praksisudvalg og afbureaukratisering ved ejerskifte i
tandlægeklinikker) foretages følgende
ændringer: | | | | 3. I § 1, stk. 3, 1. pkt., indsættes
efter »tandlæger,«: »mægle forlig
mellem parterne, og«. 6. § 2,
stk. 1, affattes således: »Stk. 1. Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn, jf. §§ 13-16, behandler
klager fra patienter over autoriserede sundhedspersoners
sundhedsfaglige virksomhed, herunder personer autoriseret til
specifikke opgaver, og forhold omfattet af sundhedslovens kapitel
4-7 og 9 samt afsnit IV, når klagen angår en sag, som
vurderes at indeholde skærpende omstændigheder, jf.
stk. 6. Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn kan
herudover behandle klager, hvor Styrelsen for Patientklager, jf.
§ 1, stk. 2, har udtalt kritik af behandlingsstedets
sundhedsfaglige virksomhed og forhold omfattet af sundhedslovens
kapitel 4-7 og 9 samt afsnit IV. Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn kan herudover behandle klager, hvor
behandlingsstedet er ophørt, eller hvor den sundhedsfaglige
virksomhed ikke er udført i tilknytning til et
behandlingssted. Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn
kan ikke behandle klager, hvor der i den øvrige lovgivning
er foreskrevet en anden klageadgang.« | | 1. § 1, nr. 3 og 6, ophæves. | | | | § 3.
--- Stk. 2. §
1, nr. 1-3, 6, 7 og 10, træder i kraft den 1. januar
2025. Stk. 3.
--- Stk. 4. §
1, nr. 1-3, 6 og 7, finder ikke anvendelse for klager modtaget
før den 1. januar 2025. For sådanne klager finder de
hidtil gældende regler anvendelse. | | 2. I § 3, stk. 2 og 4, ændres »nr. 1-3, 6« til:
»nr. 1, 2«. |
|