Betænkning afgivet af
Ældreudvalget den 11. december 2024
1. Ændringsforslag
Ældreministeren har stillet 18
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og DF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de under nummer 3, 5-7, 13 og 17 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de under nummer
1, 2, 4, 8-12, 14-16 og 18 stillede ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (DF) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme imod de stillede
ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne, Socialistisk
Folkeparti og Radikale Venstre
Danmarksdemokraternes, Socialistisk
Folkepartis og Radikale Venstres medlemmer af udvalget
støtter det samlede lovforslag og de dertilhørende
ændringsforslag, men partierne er kritiske over for, at
ældreministeren har indarbejdet et ændringsforslag
vedrørende madservice i loven uden at gå i dialog med
aftalekredsen bag lovforslaget - og uden om den normale
høringsproces for lovforslag. Ændringsforslaget
betyder, at kommunerne ikke længere er forpligtede til at
følge Ankestyrelsens principmeddelelse 11-19, som indebar,
at kommunerne altid skulle tilbyde praktisk støtte til
madlavning, hvis borgeren havde mulighed for at deltage i
madlavningen - også i meget begrænset omfang. Med
ændringsforslaget giver ældreministeren kommunerne
mulighed for at fravige Ankestyrelsens principmeddelelse ved at
tillade kommunerne at bevilge madserviceordning til
målgruppen.
Partierne anerkender, at kommuner kan og
skal lave de nødvendige skøn i forhold til at tilbyde
borgerne ernæringsrigtig mad, jf. lov om social service
§ 83, men partierne ønsker samtidig, at der
følges op på ændringen, så Folketinget
får indsigt i, hvilke konsekvenser ændringsforslaget
har for mennesker med handicap eller social udsathed og deres
muligheder for at få den nødvendige støtte til
madlavning, hvis det anses for gavnligt og muligt for borgeren at
deltage i madlavningen. Partierne frygter, at
ændringsforslaget forringer borgernes muligheder for
selvbestemmelse og udviklingsmuligheder i forhold til madlavning,
og ønsker derfor, at ændringsforslagets konsekvenser
følges tæt.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget
støtter ikke forslaget, idet der henvises til Enhedslistens
betænkningsbidrag til L 89, L 90, L 91 og L 93.
4. Ændringforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af ældreministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af EL
og DF):
1) I
undertitlen indsættes efter
»lokalplejehjem«: »og udskillelse af reglerne om
madservice fra bestemmelsen om personlig og praktisk hjælp i
lov om social service«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
Til § 1
2) I
det under nr. 2 foreslåede § 2, stk. 5, indsættes efter
»83 a,«: »83 b,«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
Af ældreministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
DF):
3) I
nr. 3 udgår
»93,«.
[Rettelse af fejl i lovforslaget om
ophævelse af § 93 i lov om social service]
Af ældreministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af EL
og DF):
4)
Efter nr. 4 indsættes:
»01. I §
83, stk. 1, nr. 1, ændres »pleje,« til:
»pleje og«, og i nr. 2
ændres »hjemmet og« til:
»hjemmet.«
02. § 83,
stk. 1, nr. 3, ophæves.
03.
Efter § 83 a indsættes:
Ȥ 83 b.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde madservice til personer, som
på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke
selv kan udføre madlavningen.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan vælge at tilbyde ydelsen efter stk. 1
som hjælp eller støtte til madlavning i hjemmet.
Stk. 3. Forud
for vurderingen af behovet for hjælp efter stk. 1 skal
kommunalbestyrelsen vurdere, om et tilbud efter § 83 a vil
kunne forbedre personens funktionsevne og dermed nedsætte
behovet for hjælp efter stk. 1.
Stk. 4. I
forbindelse med afslutning af et rehabiliteringsforløb efter
§ 83 a skal kommunalbestyrelsen vurdere modtagerens behov for
hjælp efter stk. 1.
Stk. 5. Vurderer
kommunalbestyrelsen efter gennemførelse af et
rehabiliteringsforløb efter § 83 a, at personen kan
blive selvhjulpen i forhold til madlavning, kan kommunalbestyrelsen
tilbyde et undervisningsforløb. Undervisningsforløb
kan tilrettelægges som kollektive forløb.
Stk. 6. §
81 finder ikke anvendelse ved vurderingen af behovet for
hjælp efter denne bestemmelse.
Stk. 7.
Tilbuddene efter stk. 1 og 5 kan ikke gives som generelle tilbud
efter § 79 eller som hjælp efter § 83, stk. 1, nr.
2.
Stk. 8.
Vælger kommunalbestyrelsen at tilbyde ydelsen efter stk. 1
som hjælp eller støtte til madlavning i hjemmet, har
modtageren ret til selv at udpege en person til at udføre
opgaverne, jf. § 94.«
04. I
§ 88, stk. 1, 2. pkt., § 90, stk. 1,
2. pkt., og stk. 2, § 91, stk. 1,
stk. 2, nr. 2, og stk. 5, 1. pkt.,
§ 94, 1. pkt., og § 94 a, 1.
pkt., ændres »§ 83« til:
»§§ 83 og 83 b«.
05. I
§ 90, stk. 1, 1. pkt., og § 95, stk. 1, indsættes efter
»§§ 83«: », 83 b«.«
[Udskillelse af reglerne om
madservice fra bestemmelsen om personlig og praktisk hjælp i
lov om social service og konsekvensændringer som følge
heraf]
Af ældreministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
DF):
5)
Efter nr. 5 indsættes:
»06. I §
93, stk. 1, udgår »beboere i plejehjem m.v., jf.
§ 192,«.
07. I
§ 93, stk. 3, ændres
»Ældreministeren« til: »Social- og
boligministeren«.«
[Rettelse af fejl i lovforslaget om
ophævelse af § 93 i lov om social service]
6) Nr.
13 affattes således:
»13. I §
137 b, stk. 1, nr. 3, og § 137 c,
stk. 2, ændres »lov om social service«
til: »denne lov eller ældreloven«.«
[Lovteknisk justering]
7) Nr.
14 affattes således:
»14. I §
137 d, stk. 1, ændres »lov om social
service« til: »denne lov eller personlig hjælp og
pleje samt hjælp eller støtte til nødvendige
praktiske opgaver m.v., som er tildelt i medfør af §
10, jf. § 9, stk. 2, nr. 1 og 2, i
ældreloven,«.«
[Lovteknisk justering]
Af ældreministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af EL
og DF):
8)
Efter nr. 17 indsættes:
»08. I §
161, stk. 1, ændres »§ 83, stk. 1, nr.
3,« til: »§ 83 b, stk. 1,«.«
[Konsekvens som følge af
ændringsforslag nr. 4]
9) I
den under nr. 20 foreslåede
ændring af § 161, stk. 4,
der bliver stk. 3, indsættes efter »»Social- og
boligministeren««: », og »§ 83, stk.
1, nr. 3« ændres til: »§ 83
b««.
[Konsekvens som følge af
ændringsforslag nr. 4]
Til § 2
10) Nr.
6 affattes således:
»6. I § 9
b, stk. 1, 1. pkt., ændres »personlig og
praktisk hjælp efter § 83 i lov om social service og
§ 90, nr. 1, i barnets lov« til: »personlig og
praktisk hjælp og madservice efter §§ 83 og 83 b i
lov om social service eller § 90, nr. 1, i barnets lov,
helhedspleje efter § 10, jf. § 9, stk. 2, nr. 1 og 2, i
ældreloven og madlevering eller madordning efter §§
13 eller 14 i ældreloven«, og efter »bevilget
personlig og praktisk hjælp« indsættes: »,
madservice, madlevering eller madordning«.«
[Konsekvens som følge af
ændringsforslag nr. 4 og korrektion]
11) Nr.
7 affattes således:
»7. I § 9
b, stk. 2, 1. pkt., ændres »§ 119 i lov om
social service eller § 90, nr. 11, i barnets lov« til:
»§ 23 i ældreloven«, og »§ 83 i
lov om social service og § 90, nr. 1, i barnets lov«
ændres til: »§§ 83 og 83 b i lov om social
service, § 90, nr. 1, i barnets lov eller § 10, jf.
§ 9, stk. 2, nr. 1 og 2, og §§ 13 og 14 i
ældreloven«.«
[Konsekvens som følge af
ændringsforslag nr. 4 og korrektion]
12) Nr.
13 affattes således:
»13. I §
9 c, stk. 7, 1. pkt., ændres »personlig og
praktisk hjælp efter § 83 i lov om social service og
§ 90, nr. 1, i barnets lov« til: »personlig og
praktisk hjælp og madservice efter §§ 83 og 83 b i
lov om social service eller § 90, nr. 1, i barnets lov,
helhedspleje efter § 10, jf. § 9, stk. 2, nr. 1 og 2, i
ældreloven og madlevering eller madordning efter §§
13 og 14 i ældreloven«.«
[Konsekvens som følge af
ændringsforslag nr. 4 og korrektion]
Til § 3
Af ældreministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
DF):
13)
Efter nr. 2 indsættes:
»01. I §
12, stk. 3, ændres »§ 4, stk. 2-4«
til: »§ 4, stk. 1, nr. 2-4«.«
[Korrektion af henvisning]
Til § 4
Af ældreministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af EL
og DF):
14)
Efter nr. 1 indsættes:
»01. I §
90, nr. 1, indsættes efter »hjælp«:
»og § 83 b om madservice«.«
[Konsekvens som følge af
ændringsforslag nr. 4]
Til § 15
15) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 13, stk. 1, nr. 2, 2.
pkt., ændres »social service eller« til:
»i henhold til § 83 i lov om social service
eller«, og »social service,« ændres til:
»i henhold til §§ 83 og 83 b i lov om social
service,«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
Til § 16
16) Nr.
1 affattes således:
»1. I §
21 i, stk. 1, nr. 1, ændres »§§ 83, 83
a eller 86 i lov om social service« til: »§§
83-83 b og 86 i lov om social service, §§ 10, 13 og 14 i
ældreloven«.«
[Konsekvens som følge af
ændringsforslag nr. 4]
Til § 20
Af ældreministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
DF):
17) I
stk. 1. indsættes før
»§ 5«: »§ 3, nr. 01, og«.
[Korrektion af
ikrafttrædelsestidspunkt]
Af ældreministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af EL
og DF):
18)
Efter stk. 5 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 6.
Afgørelser efter § 83, stk. 1, nr. 2, i lov om social
service vedrørende hjælp og støtte til
madlavning og afgørelser efter § 83, stk. 1, nr. 3, i
lov om social service, der er truffet før den 1. juli 2025,
er fortsat gældende, indtil kommunalbestyrelsen træffer
en ny afgørelse efter § 83 b i lov om social service
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 03.«
Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 7 og
8.
[Ny overgangsbestemmelse som
følge af ændringsforslag nr. 4]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets titel er forslag til lov om
ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, lov om
socialtilsyn og forskellige andre love (Ændringer som
følge af ældreloven, lov om ældretilsyn og lov
om lokalplejehjem).
Det foreslås i ændringsforslag
nr. 4 at udskille reglerne om madservice i servicelovens § 83,
stk. 1, nr. 3, fra de øvrige bestemmelser om personlig og
praktisk hjælp i servicelovens § 83, stk. 1, nr. 1 og 2,
til en ny bestemmelse i servicelovens § 83 b.
Som konsekvens af ændringsforslag nr.
4 foreslås lovforslagets undertitel derfor ændret,
så det fremgår, at lovforslaget også
vedrører udskillelse af reglerne om madservice fra
bestemmelsen om personlig og praktisk hjælp i lov om social
service.
Der er således tale om en
konsekvensændring som følge af ændringsforslag
nr. 4.
Til nr. 2
Det foreslås i lovforslagets §
1, nr. 2, at indsætte et nyt stk. 5 i § 2 i
serviceloven, hvorefter personer, der kan modtage tilbud efter
§§ 10, 13, 14, 16 og 17 i ældreloven, ikke kan
modtage tilbud efter §§ 83, 83 a, 84, og 86 i
serviceloven.
Det foreslås i ændringsforslag
nr. 4 at udskille reglerne om madservice i servicelovens § 83,
stk. 1, nr. 3, fra de øvrige bestemmelser om personlig og
praktisk hjælp i servicelovens § 83, stk. 1, nr. 1 og 2,
til en ny bestemmelse i servicelovens § 83 b.
Som konsekvens af ændringsforslag nr.
4 foreslås det derfor i ændringsforslag nr. 2 at
tilføje en henvisning til servicelovens § 83 b.
Der er således tale om en
konsekvensændring som følge af ændringsforslag
nr. 4.
Til nr. 3 og 5
Ifølge servicelovens § 93, stk.
1, omfatter bestemmelserne i servicelovens §§ 91 og 94
ikke beboere på plejehjem m.v., jf. servicelovens § 192,
lejere i plejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om almene
boliger m.v. eller lov om boliger for ældre og personer med
handicap, lejere og beboere i friplejeboliger, der er omfattet af
lov om friplejeboliger, og lejere i tilsvarende boligenheder.
Efter servicelovens § 93, stk. 2, skal
kommunalbestyrelsen bl.a. fastsætte og offentliggøre
de kvalitetskrav, der stilles til leverandører af kommunale
serviceydelser til de i stk. 1 nævnte persongrupper, jf.
servicelovens § 139. Efter servicelovens § 93, stk. 3,
fastsætter ældreministeren i en bekendtgørelse
regler for opgørelse og offentliggørelse m.v. af de
af kommunalbestyrelsen fastsatte kvalitetskrav efter stk. 2.
I § 1, nr. 3, i det fremsatte
lovforslag fremgår bl.a., at servicelovens § 192
foreslås ophævet. Det fremgår desuden fejlagtigt,
at servicelovens § 93 foreslås ophævet.
Hensigten med det foreslåede var, at
henvisningen til beboere på plejehjem m.v., jf. servicelovens
§ 192, fremover ikke skulle fremgå af servicelovens
§ 93, da servicelovens § 192 foreslås ophævet
og videreført i § 47 i det samtidig fremsætte
forslag til ældreloven. Herefter vil servicelovens § 93
ikke omfatte ældre personer som målgruppe, da de vil
være omfattet af ældreloven.
Det foreslås i ændringsforslag
nr. 3, at henvisningen til servicelovens § 93 udgår af
lovforslagets § 1, nr. 3.
Herudover foreslås det i
ændringsforslag nr. 5, at »beboere i plejehjem m.v.,
jf. § 192,« udgår af servicelovens § 93, stk.
1, og at »ældreministeren« ændres til
»social- og boligministeren« i servicelovens § 93,
stk. 3, da servicelovens § 93 herefter ikke vil omfatte
ældre personer som målgruppe.
Med ændringsforslag nr. 3 og 5 vil
hensigten med ændringen af servicelovens § 93, stk. 1,
blive opnået.
Der er således tale om rettelse af en
fejl i lovforslagets § 1, nr. 3, om ophævelse af §
93 i lov om social service.
Til nr. 4
Efter servicelovens § 83, stk. 1, nr.
1-3, skal kommunalbestyrelsen tilbyde personlig hjælp og
pleje, hjælp eller støtte til nødvendige
praktiske opgaver i hjemmet og madservice. Tilbuddene efter stk. 1
gives til personer, som på grund af midlertidigt eller varigt
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige
sociale problemer ikke selv kan udføre disse opgaver, jf.
servicelovens § 83, stk. 2.
Det fremgår af bemærkningerne
til lovforslaget, hvormed servicelovens § 83, stk. 1, nr. 3,
blev indført, jf. Folketingstidende 2009-2010, tillæg
A, L 165 som fremsat, side 7, at det overordnede formål med
madservicen er, at modtageren får tilbudt et dagligt
måltid mad til en rimelig pris tilpasset den enkeltes behov.
Det er således en central del af den borgernære service
i kommunerne, at borgere, som har vanskeligt ved at klare sig selv,
kan få tilbudt ernæringsrigtig mad.
Det fremgår derudover af
bemærkningerne, jf. Folketingstidende 2009-2010, tillæg
A, L 165 som fremsat, side 6, at der skelnes imellem tilbud om
madservice til henholdsvis beboere i plejeboliger m.v. og til
borgere i eget hjem.
Personer i eget hjem, der tilbydes
madservice efter servicelovens § 83, stk. 1, nr. 3, er
omfattet af reglerne om frit valg af leverandør af
madservice. Det frie valg betyder, at kommunalbestyrelsen har pligt
til at etablere rammerne for, at modtageren kan vælge mellem
forskellige godkendte leverandører af madservice, jf.
servicelovens §§ 91 og 92. Samtidig betyder det, at
området er konkurrenceudsat. Det er hensigten, at frit
leverandørvalg skal give modtagerne mulighed for at
vælge mellem både madserviceleverandører og
menuvariationer.
For personer i eget hjem er en
madserviceordning et tilbud, der enten udbringes til modtagerens
eget hjem, eller som modtageren kan afhente eller indtage hos
madserviceleverandøren såsom et dagcenter, en kro
el.lign.
Tilbuddet om madservice til beboere i
plejeboliger og lignende boligenheder omfatter alle døgnets
måltider. Tilbuddet er ikke omfattet af reglerne om frit
leverandørvalg, jf. servicelovens § 93.
Personen visiteres til madservice af den
kommunale myndighed på baggrund af en konkret og individuel
vurdering af behovet for denne hjælp.
Det har givet anledning til tvivl, om
personer, der kan deltage i madlavningen med støtte i eget
hjem, skal bevilges madservice efter servicelovens § 83, stk.
1, nr. 3, eller om der i stedet skal tildeles personen praktisk
støtte til madlavning i hjemmet efter § 83, stk. 1, nr.
2.
I principmeddelelse 11-19 slog
Ankestyrelsen fast, at når kommunen skal bevilge
støtte til madlavning, skal kommunen vurdere, om borgeren er
i personkredsen for enten praktisk støtte til madlavning
eller en madserviceordning. Ankestyrelsen fandt, at kommunen som
udgangspunkt er berettiget til at henvise borgeren til en
madserviceordning, hvis borgeren på grund af sin
funktionsevne ikke kan udføre nogen af de nødvendige
opgaver i forbindelse med madlavning og støtten dermed ikke
kan bidrage dels til at vedligeholde færdigheder, dels til at
afhjælpe væsentlige følger af borgerens
funktionsevne eller særlige sociale problemer. Personer, der
kan deltage i madlavningen med støtte, skal ikke bevilges
madserviceordning, men i stedet praktisk støtte til
madlavning. Det er ikke en forudsætning, at borgeren kan
deltage i alle dele af madlavningen.
Ankestyrelsens principmeddelelse 11-19
medfører i praksis, at kommunalbestyrelserne efter
gældende ret vil skulle anvende betydelige økonomiske
og personalemæssige ressourcer på at yde praktisk
støtte til madlavning i hjemmet.
Afgørelse efter serviceloven
træffes på baggrund af faglige og økonomiske
hensyn. Hensigten med reglerne om madservice er derfor også,
at personer, der ikke selv kan varetage madlavningen, ydes
hjælp hertil under samtidig hensyntagen til kommunens
økonomi.
Det er med Ankestyrelsens principmeddelelse
blevet tydeliggjort, at der er behov for større klarhed i
reglerne om madservice.
Det er på den baggrund
Ældreministeriets vurdering i overensstemmelse med
»Aftale om kommunernes økonomi for 2025«, at
afgrænsningen af kommunernes forpligtelse angående
madservice bør tydeliggøres, så området
reguleres i en selvstændig bestemmelse, hvor det vil
fremgå, at kommunalbestyrelsen som udgangspunkt skal tilbyde
udbringning af mad.
Med det samtidig fremsatte forslag til
ældrelov er afgrænsningen af kommunernes forpligtelse
angående madservice håndteret i relation til den
målgruppe, der vil være omfattet af dette lovforslag,
men det løser ikke problemstillingen i forhold til de
personer, der fortsat vil være omfattet af reglerne om
madservice i serviceloven.
Det foreslås derfor med
ændringsforslag nr. 4, at der bl.a. indsættes en ny
§ 83 b i serviceloven, som fastsætter, at udgangspunktet
for hjælpen efter serviceloven til personer, der på
grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke selv kan
lave mad, er levering af mad fremstillet uden for personens hjem.
Kommunalbestyrelsen kan dog vælge at levere ydelsen som
hjælp og støtte i hjemmet.
Det foreslås i § 83 b, stk. 1,
at kommunalbestyrelsen skal tilbyde madservice til personer, som
på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke
selv kan udføre madlavningen.
Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at kommunalbestyrelsen fremover vil skulle tilbyde
madservice efter servicelovens § 83 b, stk. 1. Det vil ikke
længere være muligt at yde hjælpen efter §
83. Madservice vil fortsat være en selvstændig ydelse
på linje med andre ydelser efter serviceloven.
Det foreslås herved også, at
der ikke fremover vil skulle skelnes mellem, om maden er produceret
i hjemmet eller leveres udefra. Med den nye bestemmelse vil
madservice derfor både omfatte mad leveret udefra og mad
produceret i hjemmet.
Der er med forslaget ikke tiltænkt
ændringer i forhold til målgruppen for ydelsen, som
fortsat vil være personer, der på grund af midlertidigt
eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller
særlige sociale problemer ikke selv kan udføre
opgaverne. Ydelsen gives på baggrund af en visitation efter
en konkret og individuel vurdering, idet der skal gives madservice
til personer med et særligt behov herfor.
Berettigede til ydelsen vil derved fortsat
efter en konkret og individuel vurdering være personer med
nedsat fysisk og/eller psykisk funktionsevne, det vil sige
personer, som i daglig tale benævnes som personer med
handicap, herunder personer med psykiske lidelser. Berettigede er
også personer med særlig sociale problemer. Der kan
være tale om personer, som er truet af social
udstødelse, nogle grupper af psykisk syge med særlige
problemer, personer med spiseforstyrrelser, hjemløse,
voldsramte, mennesker med senfølger efter overgreb,
stofmisbrugere, alkoholikere, personer, der har forsøgt
selvmord m.fl.
Hvis der er tale om en person med mere
komplekse behov, hvor kommunalbestyrelsen vurderer, at personen er
omfattet af personkredsen for socialpædagogisk bistand efter
servicelovens § 85 - det vil sige personer, der har en
betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller
særlige sociale problemer - skal kommunalbestyrelsen vurdere,
om personen har brug for hjælp, omsorg eller støtte
samt optræning og hjælp til udvikling af
færdigheder efter denne bestemmelse.
Det fremgår af servicelovens §
85, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde hjælp, omsorg eller
støtte samt optræning og hjælp til udvikling af
færdigheder til personer, der har behov herfor på grund
af betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller
særlige sociale problemer.
Det vil derfor bero på en konkret og
individuel vurdering i det enkelte tilfælde, om hjælp
til madlavning kan gives efter § 85.
Madservice efter den foreslåede
§ 83 b, stk. 1, vil kunne gives, uanset hvilken form for bolig
modtageren har. Der kan således gives madservice til
personer, der bor i egen bolig (lejlighed eller hus), ældre-
og plejeboliger efter lov om almene boliger m.v., plejehjem og
beskyttede boliger, boformer efter servicelovens §§
107-110, bofællesskaber, kollektivboliger og
ældrekollektiver m.v.
Det fremgår af servicelovens §
4, stk. 1, at kommunalbestyrelsen skal sørge for, at der er
de nødvendige tilbud efter denne lov. Kommunalbestyrelsen
opfylder sit forsyningsansvar efter stk. 1 ved brug af egne tilbud
og ved samarbejde med andre kommuner, regioner eller private
tilbud, jf. stk. 2.
Kommunalbestyrelsen vil derfor i
medfør af servicelovens § 4, stk. 1, have pligt til at
sørge for, at der er de nødvendige tilbud om
madservice efter den foreslåede bestemmelse i § 83 b,
stk. 1. Kommunalbestyrelsen vil skulle opfylde sit forsyningsansvar
efter § 4, stk. 1, ved brug af egne tilbud og ved samarbejde
med andre kommunalbestyrelser, regioner eller private tilbud, jf.
§ 4, stk. 2.
Det foreslås i § 83 b, stk. 2,
at kommunalbestyrelsen kan vælge at tilbyde ydelsen efter
stk. 1 som hjælp eller støtte til madlavning i
hjemmet.
Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at kommunalbestyrelsen fremover vil kunne opfylde
sin forpligtelse ved at producere maden uden for modtagerens hjem
og levere den til modtageren. Maden vil også kunne afhentes
eller indtages af modtageren hos de af kommunalbestyrelsen
godkendte madleverandører.
Det vil derimod være op til den
enkelte kommunalbestyrelse selv at beslutte, om kommunalbestyrelsen
som en del af serviceniveauet i kommunen tilbyder hjælp eller
støtte til madlavning i hjemmet.
Fastsættelse af serviceniveauet er en
lokalpolitisk beslutning. Serviceloven er en rammelov, som
sætter de overordnede rammer for, hvilke serviceydelser og
tilbud kommunalbestyrelsen har pligt til at yde. Det
indebærer en fleksibilitet for kommunalbestyrelsen i
sammensætningen af løsninger og i anvendelsen af
faglige metoder. Det indebærer også et politisk
handlerum til, at kommunalbestyrelsen på visse områder
kan fastsætte lokale kvalitetsstandarder, retningslinjer
eller lokale serviceniveauer (vejledende retningslinjer) om,
hvilken type hjælp der i den pågældende kommune
typisk gives i forhold til bestemte typer af behov eller
målgrupper.
Såfremt kommunalbestyrelsen
vælger at tilbyde hjælp eller støtte til
madlavning i hjemmet som en del af kommunens generelle vejledende
serviceniveau, vil kommunalbestyrelsen i den forbindelse skulle
beslutte, hvilke tilbud der skal stilles til rådighed,
omfanget af disse, og hvem der har ret til disse tilbud.
Hjælpen vil derefter skulle tilrettelægges ud fra en
vurdering af personens behov.
Hjælp eller støtte til at lave
et hovedmåltid i hjemmet vil f.eks. kunne ydes, ved at maden
laves sammen med personen. Det er også muligt, at maden kan
laves i hjemmet uden personens medvirken.
Hjælp eller støtte til
øvrige måltider vil fortsat også kunne omfatte
mindre madlavningsopgaver, der foregår »fra
køkken til bord«, som f.eks. hjælp til anretning
af morgenmad, herunder f.eks. tilberedning af havregrød,
æg el.lign., eller anretning af koldt
smørrebrød til frokost.
Uanset hvilket serviceniveau
kommunalbestyrelsen beslutter at fastlægge, vil tilbuddene om
madservice fortsat skulle tilrettelægges i henhold til
reglerne om frit valg af leverandør efter servicelovens
§§ 91 og 92.
Det fastsatte serviceniveau skal formidles
i en kvalitetsstandard. Borgerne skal kunne bruge
kvalitetsstandarden til at orientere sig om serviceniveauet i
kommunen og dermed få kendskab til, hvilken hjælp de
kan forvente fra kommunen, hvis de får behov for madservice.
Kvalitetsstandarden er ikke en overordnet hensigtserklæring,
men skal kunne bruges som grundlag for den daglige indsats i
kommunen og skal derfor indeholde konkrete mål og planer for,
hvordan de politisk vedtagne målsætninger skal
føres ud i livet. Det er lovpligtigt for kommunen at
udarbejde en kvalitetsstandard for madservice.
Det foreslås i § 83 b, stk. 3,
at kommunalbestyrelsen forud for vurderingen af behovet for
hjælp efter stk. 1 skal vurdere, om et tilbud efter § 83
a vil kunne forbedre personens funktionsevne og dermed
nedsætte behovet for hjælp efter stk. 1.
Med den foreslåede bestemmelse
videreføres kommunalbestyrelsens forpligtelse til at
vurdere, om et rehabiliteringsforløb vil kunne forbedre
personens funktionsevne og dermed nedsætte behovet for
madservice. Vurderingen skal foretages forud for vurderingen af
behovet for madservice.
Det foreslås i § 83 b, stk. 4,
at kommunalbestyrelsen i forbindelse med afslutningen af et
rehabiliteringsforløb efter § 83 a skal vurdere
modtagerens behov for hjælp efter stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at kommunalbestyrelsen også fremover vil
skulle vurdere, om personen efter afslutningen af et
rehabiliteringsforløb har behov for madservice.
Kommunalbestyrelsen vil således blive
forpligtet til efter forløbet at tage stilling til, om
modtagerens funktionsevne er blevet forbedret, således at den
pågældende kan klare sig selv uden eller med mindre
hjælp. Har modtageren af indsatsen fortsat brug for
hjælp og støtte i hverdagen, skal kommunalbestyrelsen
træffe afgørelse om indhold og omfang af
hjælpen. Kommunalbestyrelsen skal endvidere tage stilling til
modtagerens eventuelle andre behov for hjælp.
Det foreslås i § 83 b, stk. 5,
at vurderer kommunalbestyrelsen efter gennemførelsen af et
rehabiliteringsforløb efter § 83 a, at personen kan
blive selvhjulpen i forhold til madlavning, kan kommunalbestyrelsen
tilbyde et undervisningsforløb. Undervisningsforløb
kan tilrettelægges som kollektive forløb.
Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at kommunalbestyrelsen vil kunne vælge at
tilbyde et undervisningsforløb til personer, der efter et
rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a
vurderes at have mulighed for at blive selvhjulpne i forhold til
madlavning. Kommunalbestyrelsen kan også undlade at tilbyde
undervisningsforløb.
Vurderingen af, om en person efter et
rehabiliteringsforløb vil kunne blive selvhjulpen i forhold
til madlavning ved hjælp af et undervisningsforløb,
skal efter forslaget ske i forbindelse med den konkrete og
individuelle vurdering af den pågældende persons
funktionsnedsættelse og det afledte behov for hjælp i
forhold til at klare sig selv i hverdagen, som kommunalbestyrelsen
skal foretage, i forbindelse med at rehabiliteringsforløbet
afsluttes.
Kommunalbestyrelsen skal foretage en
konkret og individuel vurdering af, hvorvidt det er realistisk, at
et undervisningsforløb kan forbedre den
pågældende persons funktionsevne, og at personen
på denne vis kan opnå færdigheder, der fjerner
behovet for madservice. Der skal bl.a. ses på tyngden og
kompleksiteten af personens funktionsnedsættelse.
Det foreslås i § 83 b, stk. 6,
at lovens § 81 ikke finder anvendelse ved vurderingen af
behovet for hjælp efter denne bestemmelse.
Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at kommunalbestyrelsen fremover ikke vil skulle yde
madservice med det formål at styrke den enkeltes egne
muligheder og eget ansvar for at udvikle sig og udnytte egne
potentialer, i det omfang det er muligt for den enkelte.
Kommunalbestyrelsen vil derfor med forslaget ikke være
forpligtet til at tilbyde hjælp eller støtte til
madlavning i hjemmet, selv om personen kan deltage i dele af
madlavningen.
Hensynet er en afvejning af på den
ene side personens behov for at få tilbudt
ernæringsrigtig mad og på den anden side
kommunalbestyrelsens mulighed for at levere ydelsen til mange
personer på en hensigtsmæssig og ressourceoptimal
måde.
Det foreslås i § 83 b, stk. 7,
at tilbuddene efter stk. 1 og 5 ikke kan gives som generelle tilbud
efter § 79 eller som hjælp efter § 83, stk. 1, nr.
2.
Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at madservice i lighed med gældende ret ikke
vil kunne gives som et generelt tilbud efter servicelovens §
79 om generelle tilbud med aktiverende og forebyggende sigte.
Bestemmelsen vil endvidere indebære, at det ikke
længere vil være muligt at yde hjælp til
madlavning efter servicelovens § 83, stk. 1, nr. 2.
Det foreslås i § 83 b, stk. 8,
at vælger kommunalbestyrelsen at tilbyde ydelsen efter stk. 1
som hjælp eller støtte til madlavning i hjemmet, har
modtageren ret til selv at udpege en person til at udføre
opgaverne, jf. § 94.
Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at modtagere af madservice kun vil have ret til
selv at udpege en person til at udføre opgaven,
såfremt kommunalbestyrelsen vælger at tilbyde ydelsen
som hjælp eller støtte til madlavning i hjemmet.
Såfremt maden produceres uden for hjemmet og leveres til
modtageren, vil modtageren således ikke selv kunne udpege en
person til at udføre opgaven i medfør af § 94.
Produceres maden uden for hjemmet, vil modtageren stadig omfattes
af det frie valg af leverandør efter servicelovens
§§ 91 og 93.
Til nr. 6 og 7
Med lovforslagets § 1, nr. 13,
foreslås det, at der i servicelovens § 137 b, stk. 1,
nr. 3, og § 137 c, stk. 2, efter »lov om social
service« indsættes »eller
ældreloven«.
Med lovforslagets § 1, nr. 14,
foreslås det, at der i servicelovens § 137 d, stk. 1,
efter »lov om social service« indsættes
»eller personlig hjælp og pleje samt hjælp eller
støtte til nødvendige praktiske opgaver m.v., som er
tildelt i medfør af § 10, jf. § 9, stk. 2, nr. 1
og 2, i ældreloven,«.
Ændringsforslagene vil alene
medføre, at henvisningen til lov om social service i de
pågældende bestemmelser vil blive ændret til en
henvisning til denne lov. Der foreslås derudover ikke
ændringer af lovforslagets § 1, nr. 13 og 14.
Der er således alene tale om
lovteknisk justering. Dette skyldes, at der lovteknisk bør
henvises til denne lov, når der i bestemmelser i en lov er
tale om henvisninger til den selv samme lov.
Til nr. 8 og 9
Det foreslås i ændringsforslag
nr. 4 at udskille reglerne om madservice i servicelovens § 83,
stk. 1, nr. 3, fra de øvrige bestemmelser om personlig og
praktisk hjælp i servicelovens § 83, stk. 1, nr. 1 og 2,
til en ny bestemmelse i servicelovens § 83 b.
Som konsekvens af ændringsforslag nr.
4 foreslås det derfor i ændringsforslag nr. 6 at
indsætte et nyt nummer i lovforslaget, som vil ændre
henvisningen til servicelovens § 83, stk. 1, nr. 3, i
servicelovens § 161, stk. 1, til en henvisning til
servicelovens § 83 b.
Som konsekvens af ændringsforslag nr.
4 foreslås det desuden i ændringsforslag nr. 7 at
ændre henvisningen i servicelovens § 161, stk. 4, til
servicelovens § 83, stk. 1, nr. 3, til en henvisning til
servicelovens § 83 b.
Der er således tale om en
konsekvensændring som følge af ændringsforslag
nr. 4.
Til nr. 10-12
Det foreslås i ændringsforslag
nr. 4 at udskille reglerne om madservice i servicelovens § 83,
stk. 1, nr. 3, fra de øvrige bestemmelser om personlig og
praktisk hjælp i servicelovens § 83, stk. 1, nr. 1 og 2,
til en ny bestemmelse i servicelovens § 83 b.
Som konsekvens af ændringsforslag nr.
4 foreslås det i ændringsforslag nr. 8-10 at nyaffatte
henholdsvis lovforslagets § 2, nr. 6, lovforslagets § 2,
nr. 7, og lovforslagets § 2, nr. 13.
Herudover foreslås der i
ændringsforslag nr. 8-10 en korrektion af henvisningen til
bestemmelser i ældreloven, således at der også
vil blive henvist til ældrelovens §§ 13 eller 14 om
madlevering og madordning i retssikkerhedslovens § 9 b, stk.
1, 1. pkt., retssikkerhedslovens § 9 b, stk. 2, 1. pkt. og
retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 7, 1. pkt.
Til nr. 13
Det fremgår af § 12, stk. 3, i
socialtilsynsloven, at tilbud efter § 4, stk. 2-4, revisorer
og driftsherrer 1) af egen drift skal give socialtilsynet de
relevante og nødvendige oplysninger om tilbuds og koncerners
og koncernlignende konstruktioners økonomiske forhold og 2)
efter anmodning skal give socialtilsynet supplerende
økonomioplysninger for tilbud og koncerner og
koncernlignende konstruktioner, hvis socialtilsynet vurderer, at de
indberettede oplysninger ikke er fyldestgørende, eller er i
tvivl om, hvorvidt oplysningerne er i overensstemmelse med de
faktiske forhold.
§ 12, stk. 3, blev indsat i
socialtilsynsloven ved lov nr. 2620 af 28. december 2021. Det er
imidlertid en fejl, at der i § 12, stk. 3, henvises til §
4, stk. 2-4, da socialtilsynslovens § 4 både dengang
indeholdt og fortsat kun indeholder tre stykker. Der skulle i
stedet have været henvist til § 4, stk. 1, nr. 2-4.
Med ændringsforslaget foreslås
denne fejl korrigeret, sådan at der i socialtilsynslovens
§ 12, stk. 3, henvises til § 4, stk. 1, nr. 2-4.
Til nr. 14
Det foreslås i ændringsforslag
nr. 4 at udskille reglerne om madservice fra bestemmelsen om
personlig og praktisk hjælp i § 83, stk. 1, nr. 3, i
serviceloven til en ny bestemmelse i servicelovens § 83 b.
Som konsekvens af ændringsforslag nr.
4 foreslås det derfor i ændringsforslag nr. 11 at
indsætte et nyt ændringsnummer, hvorefter der i §
90, nr. 1, i barnets lov indsættes efter
»hjælp«: »og 83 b om
madservice«.«
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 4.
Til nr. 15
Det foreslås i ændringsforslag
nr. 4 at udskille reglerne om madservice i servicelovens § 83,
stk. 1, nr. 3, fra de øvrige bestemmelser om personlig og
praktisk hjælp i servicelovens § 83, stk. 1, nr. 1 og 2,
til en ny bestemmelse i servicelovens § 83 b.
Som konsekvens af ændringsforslag nr.
4 foreslås det derfor i ændringsforslag nr. 12, at
»social service eller« ændres til »i
henhold til § 83 i lov om social service eller«, og at
»social service,« ændres til: »i henhold
til §§ 83 og 83 b i lov om social service,«.
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 4.
Til nr. 16
Det foreslås i ændringsforslag
nr. 4 at udskille reglerne om madservice i servicelovens § 83,
stk. 1, nr. 3, fra de øvrige bestemmelser om personlig og
praktisk hjælp i servicelovens § 83, stk. 1, nr. 1 og 2,
til en ny bestemmelse i servicelovens § 83 b.
Som konsekvens af ændringsforslag nr.
4 foreslås det derfor i ændringsforslag nr. 11 at
nyaffatte lovforslagets § 16, nr. 1, så der i § 21
i, stk. 1, nr. 1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
ændres »§§ 83, 83 a eller 86 i lov om social
service« til: »§§ 83-83 b og 86 i lov om
social service, §§ 10, 13 og 14 i
ældreloven«.«
Der er således tale om en
konsekvensændring som følge af ændringsforslag
nr. 4 og en mindre sproglig justering uden indholdsmæssig
betydning i henvisningen til servicelovens § 86.
Til nr. 17
Med det foreslåede indføres
ikrafttrædelsestidspunktet for det foreslåede nye
nummer i § 3.
Til nr. 18
Med forslaget foreslås en
overgangsbestemmelse, som vil betyde, at afgørelser efter
§ 83, stk. 1, nr. 2, vedrørende hjælp og
støtte til madlavning og afgørelser efter § 83,
stk. 1, nr. 3, i lov om social service, der er truffet før
den 1. juli 2025, fortsat vil være gældende, indtil
kommunalbestyrelsen træffer en ny afgørelse efter
§ 83 b i lov om social service.
Ændringsforslaget skal ses i
sammenhæng med ændringsforslag nr. 4, hvorved det bl.a.
foreslås, at der indsættes en ny § 83 b i
serviceloven. Da den foreslåede nye § 83 b i
serviceloven vil medføre, at kommunalbestyrelsen efter
lovens ikrafttræden vil skulle tilbyde madservice efter
servicelovens § 83 b, stk. 1, foreslås det samtidig, at
afgørelser efter § 83, stk. 1, nr. 2, vedrørende
hjælp og støtte til madlavning og afgørelser
efter § 83, stk. 1, nr. 3, i lov om social service, der er
truffet før den 1. juli 2025, fortsat vil være
gældende, indtil kommunalbestyrelsen træffer en ny
afgørelse efter § 83 b i lov om social service.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. november
2024 og var til 1. behandling den 21. november 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Ældreudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Teknisk gennemgang
Ældreministeren og embedsfolk fra
Ældreministeriet har den 13. november 2024 over for udvalget
afholdt en teknisk gennemgang af lovforslaget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ældreministeren sendte den 22. august 2024 dette udkast til
udvalget, jf. ÆLU alm. del - bilag 64, folketingsåret
2023-24. Den 7. november 2024 sendte ældreministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Louise Mehnke (S) Birgitte Vind
(S) Camilla Fabricius (S) Gunvor Wibroe (S) Maria Durhuus (S)
Matilde Powers (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Sara Emil Baaring (S)
Thomas Jensen (S) Hans Christian Schmidt (V) Anni Matthiesen (V)
Preben Bang Henriksen (V) Erling Bonnesen (V) Monika Rubin (M) Rosa
Eriksen (M) Marlene Harpsøe (DD) nfmd. Karina Adsbøl (DD) Jens
Henrik Thulesen Dahl (DD) Louise Brown (LA) Carl Andersen (LA)
Birgitte Bergman (KF) Per Larsen (KF) Pia Kjærsgaard (DF)
Kirsten Normann Andersen (SF) fmd. Theresa Berg Andersen (SF) Claus
Jørgensen (SF) Peder Hvelplund (EL) Lotte Rod (RV) Sascha
Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |