Skriftlig fremsættelse (7. november
2024)
Kulturministeren
(Christina Egelund, fg.):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
musik, folkeoplysningsloven og lov om folkehøjskoler
(Styrket gennemsigtighed i tilskudsadministrationen m.v.)
(Lovforslag nr. L 98)
Lovforslaget
har til formål at flytte opgavevaretagelsen med Musikalske
Grundkurser (MGK) samt tildeling af det statslige tilskud til MGK
fra Statens Kunstfond til Kulturministeriet, som det blev meldt ud
i november 2023.
Overflytningen
skal skabe stabilitet om MGK-centrenes virke og etablere en mere
tydelig ansvarsdeling mellem Kulturministeriet og Statens Kunstfond
fremadrettet. Opgaven med musikkonservatorierne ligger i forvejen i
Kulturministeriet. Derved giver det god synergi, at der kan bygges
bro, og Statens Kunstfond kan fokusere på sin kerneopgave med
at fordele kunststøtte på baggrund af en kunstfaglig
vurdering. Samtidig har lovforslaget til formål at skabe
klare regler for administration af tilskud til MGK-centrene og
tilvejebringe et tidssvarende og mere enkelt hjemmelsgrundlag. Det
foreslås som følge heraf at tilføje en
bemyndigelsesbestemmelse i musikloven, hvorefter kulturministeren
på bekendtgørelsesniveau kan fastsætte
nærmere regler for administration af MGK, herunder regler om
fordeling af midler, organisering og fælles kursusfaglige
retningslinjer.
Lovforslaget
har desuden til formål at flytte hjemlen for
Europa-Nævnets virke fra tekstanmærkning på
finansloven til folkeoplysningsloven. Dette sker efter ønske
fra Folketingets Europaudvalg, som har opfordret til, at
støtteordninger gennem Europa-Nævnet får et
hjemmelsgrundlag i anden lov end finansloven, fx
folkeoplysningsloven.
Desuden vil
der med lovforslaget blive foretaget en række
konsekvensændringer i folkeoplysningsloven og
højskoleloven som følge af ændringer i
forskellige love på Social- og Boligministeriets
område, herunder lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område og lov om social service. Disse
konsekvensrettelser medfører ikke materielle ændringer
i de to love.
Det
foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2025.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.