L 98 Forslag til lov om ændring af lov om musik, folkeoplysningsloven og lov om folkehøjskoler.

(Styrket gennemsigtighed i tilskudsadministrationen m.v.).

Af: fungerende kulturminister Christina Egelund
Udvalg: Kulturudvalget
Samling: 2024-25
Status: Betænkning afgivet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 07-11-2024

Fremsat: 07-11-2024

Fremsat den 7. november 2024 af kulturministeren (Christina Egelund, fg.)

20241_l98_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 7. november 2024 af kulturministeren (Christina Egelund, fg.)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om musik, folkeoplysningsloven og lov om folkehøjskoler

(Styrket gennemsigtighed i tilskudsadministrationen m.v.)

§ 1

I lov om musik, jf. lovbekendtgørelse nr. 32 af 14. januar 2014, som ændret ved § 3 i lov nr. 1640 af 26. december 2013, foretages følgende ændringer:

1. I § 3 d, stk. 1, 1. og 2. pkt., ændres »Statens Kunstfond« til: »Kulturministeriet«.

2. I § 3 d indsættes som stk. 3 og 4:

»Stk. 3. Musikalske grundkurser har til formål dels at uddanne musikudøvere og -skabere, som kan deltage i og stimulere det lokale og regionale musikliv, og at forberede elever til optagelse på en videregående musikuddannelse.

Stk. 4. Kulturministeren fastsætter nærmere regler om de musikalske grundkurser, herunder om organisering, tilskudsfordeling og fælles kursusfaglige retningslinjer.«

§ 2

I folkeoplysningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1115 af 31. august 2018, som ændret ved § 9 i lov nr. 1052 af 30. juni 2020 og § 4 i lov nr. 375 af 28. marts 2022, foretages følgende ændringer:

1. § 43, stk. 3, affattes således:

 »Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan kræve betaling for udgifterne til undervisning, studiekredse og aktiviteter tilrettelagt som fleksible tilrettelæggelsesformer efter kapitel 4 fra handlekommunen eller den refusionspligtige kommune, jf. § 9 a, stk. 1, 2, 4 og 6, og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.«

2. Efter afsnit III indsættes:

»Afsnit III a

Europa-Nævnet

Kapitel 13

§ 51 a. Kulturministeren nedsætter et Europa-Nævn.

Stk. 2. Europa-Nævnet er uafhængigt og træffer efter ansøgning afgørelse om tilskud til fremme af debat og oplysning i Danmark om EU, herunder udvikling af deltagelsesdemokrati.

Stk. 3. Europa-Nævnet fører tilsyn med tilskudsmodtagernes overholdelse af loven, bestemmelser udstedt i medfør af loven og vilkår for tilskud.

Stk. 4. Europa-Nævnets afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.

Stk. 5. Kulturministeren fastsætter nærmere regler om Europa-Nævnets virke og om ydelse af tilskud efter stk. 2, herunder om regnskabsaflæggelse og revision m.v., samt om administration af ordningen, herunder om ansøgningsform, udbetaling, tilbagebetaling og opsparing af ikke forbrugte beløb til brug i følgende finansår.

§ 51 b. Europa-Nævnet består af fem medlemmer, som beskikkes af kulturministeren efter indstilling fra de fem største partier i Folketinget. Medlemmerne kan ikke samtidig være medlem af Folketinget eller Europa-Parlamentet.

Stk. 2. Kulturministeren udpeger Europa-Nævnets formand blandt nævnets medlemmer.

§ 51 c. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om digital kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur eller lignende.«

§ 3

I lov om folkehøjskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 280 af 25. marts 2019, som ændret ved § 10 i lov nr. 1052 af 30. juni 2020, foretages følgende ændring:

1. § 32, stk. 3, affattes således:

 »Stk. 3. Kommunalbestyrelsen i bopælskommunen kan kræve refusion af bidrag efter stk. 1 fra handlekommunen eller den refusionspligtige kommune, jf. § 9 a, stk. 1, 2, 4 og 6, og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.«

§ 4

Loven træder i kraft den 1. januar 2025.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

 
Indholdsfortegnelse
 
1.
Indledning
2.
Lovforslagets hovedpunkter
 
2.1.
Tilskud til musikalske grundkurser
  
2.1.1.
Gældende ret
  
2.1.2.
Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
 
2.2.
Ændring af folkeoplysningsloven (Europa-Nævnet
  
2.2.1.
Gældende ret
  
2.2.2.
Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
 
2.3.
Ændring af folkeoplysningsloven og lov om folkehøjskoler (ensrettet begrebsbrug)
  
2.3.1.
Gældende ret
  
2.3.2.
Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
6.
Klimamæssige konsekvenser
7.
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8.
Forholdet til EU-retten
9.
Hørte myndigheder og organisationer mv.
10.
Sammenfattende skema
1. Indledning
I Danmark har vi otte musikalske grundkurser (MGK) fordelt rundt i landet, som får spirende musikalske talenter til at gro og skaber lokale musikmiljøer.
Lovforslaget har blandt andet til formål at flytte opgavevaretagelsen med tildelingen af det statslige tilskud til musikalske grundkurser fra Statens Kunstfond til Kulturministeriet, som blev meldt ud i november 2023. Overflytningen skal skabe stabilitet omkring MGK-centrenes virke og etablere en mere tydelig ansvarsdeling mellem Kulturministeriet og Kunstfonden fremadrettet. Opgaven med musikkonservatorierne ligger i forvejen i Kulturministeriet. Derved giver det også god faglig synergi, at der kan bygges bro, og Statens Kunstfond kan fokusere på sin kerneopgave med at fordele kunststøtte på baggrund af en kunstfaglig vurdering.
Samtidig har lovforslaget til formål at skabe klare regler for administration af tilskud til MGK-centrene og tilvejebringe et mere enkelt hjemmelsgrundlag. Det foreslås som følge heraf at tilføje en bemyndigelsesbestemmelse i musikloven, hvorefter kulturministeren på bekendtgørelsesniveau kan fastsætte nærmere regler for administration af de musikalske grundkurser, herunder regler om fordeling af midler, organisering og fælles kursusfaglige retningslinjer.
Lovforslaget indeholder desuden bestemmelser om Europa-Nævnet. Europa-Nævnet (dengang Nævnet for Fremme af Debat og Oplysning om Europa) blev nedsat som følge af afstemningen om Maastricht-traktaten i 1992. Nævnets formål er at ruste danskerne til at tage stilling til europapolitiske spørgsmål gennem upartisk at støtte oplysnings- og debatskabende initiativer i den danske offentlighed.
Folketingets Europaudvalg har ved brev af 7. november 2023 opfordret kulturministeren til at komme med forslag til et andet hjemmelsgrundlag for bevillingen til Europa-Nævnet. Europaudvalget har foreslået, at støtteordninger gennem Europa-Nævnet får et hjemmelsgrundlag i enten en selvstændig lov eller i folkeoplysningsloven, frem for den nuværende hjemmel i tekstanmærkning til finansloven.
På baggrund af Folketingets Europaudvalgs forslag lægges der op til at indsætte et nyt afsnit i folkeoplysningsloven for at tilvejebringe særskilt hjemmel for Europa-Nævnets virksomhed.
Herudover foreslås en række mindre ændringer i folkeoplysningsloven og lov om folkehøjskoler som led i ensretning af begrebsbrug som følge af ændringer i retssikkerhedsloven jf. lov nr. 754 af 13. juni 2023 om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, lov om social service og forskellige andre love (lov om ændring af retssikkerhedsloven m.fl.).
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Tilskud til musikalske grundkurser
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af § 3 d i musikloven, at Statens Kunstfond kan yde tilskud til musikalske grundkurser ved musikskoler og i særlige tilfælde f.eks. i forbindelse med gymnasiale uddannelser, dispensere fra kravet om, at et musikalsk grundkursus skal drives af en musikskole eller flere musikskoler i fællesskab.
Musikalske grundkurser uddanner musikudøvere og -skabere mellem 14-24 år med henblik på optagelse på en videregående musikuddannelse samt at deltage i og stimulere det lokale og regionale musikliv.
Ifølge bemærkningerne til bestemmelsen, er det forudsat, at daværende Statens Musikråd (nuværende Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Musik) får kompetence til at træffe endelig beslutning om fordelingen af støtte til musikalske grundkurser, jf. Folketingstidende 1985-1986, tillæg A, spalte 4247-4248, og Folketingstidende 1986-1987, 1. samling, tillæg A, spalte 3419-3420.
De musikalske grundkurser er i øvrigt ikke reguleret ved anden lovgivning. Statens Kunstfond fastsætter nærmere kriterier ved beslutning om fordelingen af støtte til musikalske grundkurser. Statens Kunstfond har formuleret formål for de musikalske grundkurser og har fastsat fælles kursusfaglige retningslinjer om blandt andet ansøgning, optag og undervisning.
Statens Kunstfond har endvidere besluttet organiseringen med otte MGK-centre og fordelingen af tilskud til de enkelte centre ud fra rammebevillingen på finanslovens § 21.21.01.46. Musikalske Grundkurser.
Der findes otte MGK-centre fordelt rundt i landet: MGK Fyn v. Odense Musikskole, MGK Hovedstaden v. Københavns Musikskole, MGK MidtVest v. Holstebro Musikskole, MGK Nord v. Aalborg Kulturskole, MGK Sankt Annæ Gymnasium v. Sankt Annæ Gymnasium, MGK Sjælland v. Køge Musikskole, MGK Sydjylland v. Kulturskolen Kolding og MGK Østjylland v. Aarhus Musikskole.
2.1.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Kulturministeriet vurderer, at der er et behov for tydeligere og enklere rammer for de musikalske grundkursers virke for at sikre et solidt grundlag for grundkursernes arbejde med udviklingen af musikalske talenter og skabelsen af lokale musikmiljøer. Hensigten med overflytningen er at skabe stabilitet omkring de musikalske grundkursers virke og etablere en mere tydelig ansvarsdeling mellem Kulturministeriet og Statens Kunstfond fremadrettet. Desuden vurderes det hensigtsmæssigt at fastsætte en bestemmelse, der definerer formålet med de musikalske grundkurser, da dette formål tidligere har været fastlagt af Statens Kunstfond i forbindelse med indgåelse af rammeaftaler med de musikalske grundkurser.
Den foreslåede ændring af musiklovens § 3 d vil medføre, at ansvaret for fordelingen af det statslige tilskud til de musikalske grundkurser flyttes fra Statens Kunstfond til Kulturministeriet.
Lovforslaget vil også medføre, at der i loven tilføjes en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter kulturministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler for de musikalske grundkurser, herunder om organisering, tilskudsfordeling og fælles kursusfaglige retningslinjer.
2.2. Ændring af folkeoplysningsloven (Europa-Nævnet)
2.2.1. Gældende ret
Nævnet for Fremme af Debat og Oplysning om Europa (i dag Europa-Nævnet) blev nedsat som følge af afstemningen om Maastricht-traktaten i 1992. Nævnets formål er at ruste danskerne til at tage stilling til europapolitiske spørgsmål gennem upartisk at støtte oplysnings- og debatskabende initiativer i den danske offentlighed.
Europa-Nævnet har siden 1995, hvor det hed Nævnet for Fremme af Debat og Oplysning om Europa, haft sin materielle hjemmel i en tekstanmærkning til finansloven. Heraf fremgår reglerne om antallet af medlemmer i nævnet, fordeling af tilskud, sekretariatsbetjening m.v. Tekstanmærkningen indeholder herudover en bemyndigelse til, at kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om nævnets virke, fordelingen af tilskud til eksempelvis partier og bevægelser til fremme af debat og oplysning om EU samt regnskabsaflæggelse m.v.
2.2.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Folketingets Europaudvalg har opfordret kulturministeren til at komme med forslag til et andet hjemmelsgrundlag for bevillingen til Europa-Nævnet. Europaudvalget har foreslået, at støtteordninger gennem Europa-Nævnet får et hjemmelsgrundlag i enten en selvstændig lov eller i folkeoplysningsloven, frem for den nuværende hjemmel i tekstanmærkninger til finansloven.
Kulturministeriet vurderer, at det er hensigtsmæssigt, at hjemlen for Europa-Nævnets virksomhed flyttes fra tekstanmærkning på de årlige finanslove til folkeoplysningsloven for at tilvejebringe et overskueligt hjemmelsgrundlag.
De foreslåede ændringer har ikke til hensigt at ændre ved den nuværende ordning for Europa-Nævnet.
2.3. Ændring af folkeoplysningsloven og lov om folkehøjskoler (ensrettet begrebsbrug)
2.3.1 Gældende ret
Begrebet handlekommuneregler anvendes om de regler i den sociale retssikkerhedslov, der fastlægger, hvilken kommune der skal træffe afgørelse om hjælp og støtte efter de love, der er omfattet af retssikkerhedsloven (afgørelseskompetence), og som i udgangspunktet også skal afholde udgifterne hertil (betalingssansvar). Begrebsbrugen blev ændret ved lov nr. 754 af 13. juni 2023 om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, lov om social service og forskellige andre love (lov om ændring af retssikkerhedsloven m.fl.).
I både folkeoplysningsloven og højskoleloven findes bestemmelser, der giver mulighed for mellemkommunal refusion for udgifter til f.eks. folkeoplysende voksenundervisning og for elever på højskoler. Disse anvendes f.eks. i situationer, hvor en borger får refusion fra en anden kommune end den, vedkommende er på højskole i. I bestemmelserne henvises til kommuner, der har den generelle betalingsforpligtelse efter den sociale retssikkerhedslov.
2.3.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Formålet med ændringerne i den sociale retssikkerhedslov var blandt andet at skabe enklere begrebsbrug, der skal medvirke til at forhindre tvivl om mellemkommunale uenigheder.
Det er Kulturministeriets vurdering, at der af hensyn til at sikre tydelighed og medvirke til at undgå misforståelser, der kan føre til mellemkommunale uenigheder, er behov for en ensrettet begrebsbrug i lovgivning, der henviser til den sociale retssikkerhedslovs handlekommuneregler.
Med lovforslaget rettes op på en uklarhed om retstilstanden, som følger af uens begrebsbrug angående handlekommune og den refusionspligtige kommune. Med lovforslaget tiltænkes ingen materielle ændringer i, hvilken kommune der har handlekommuneansvaret for den enkelte borger.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 2, nr. 1, og § 3, nr. 1.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget forventes samlet set ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser for det offentlige.
For så vidt angår ændring af lov om musik vurderes det ikke, at lovforslaget vil have økonomiske konsekvenser for stat, regioner eller kommuner. Med ændringen af lov om musik lægges der op til, at opgaven med de musikalske grundkurser overflyttes fra Statens Kunstfond til Kulturministeriet. Der forventes således implementeringskonsekvenser for Kulturministeriet, herunder for Slots- og Kulturstyrelsen.
Lovforslaget vil ikke have økonomiske konsekvenser for kommuner og regioner.
Der vurderes ikke at være implementeringskonsekvenser for regioner og kommuner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen relevante EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 6. september 2024 til den 4. oktober 2024 (28 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Børne- og Kulturchefforeningen, Børne- og Undervisningsministeriet, Dansk Artist Forbund, Dansk Musiker Forbund, Dansk Musikpædagogisk Forening, Danske Musik- og Kulturskoler, Danske Professionshøjskoler, Danske Universiteter, Det Jyske Musikkonservatorium, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, Digitaliseringsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen, Kommunernes Landsforening, MGK Danmark, Rytmisk Musikkonservatorium, Statens Kunstfond, Syddansk Musikkonservatorium, Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Alternativet, Dansk Folkeparti Landsorganisation, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Moderaterne, Radikale Venstre, SF - Socialistisk Folkeparti, Socialdemokratiet, Venstres Landsorganisation, Liberal Alliance, Danmarksdemokraterne, Dansk Folkeoplysning Samråd, Frie Skolers Læreforening, Dansk Oplysnings Forbund, Demokrati i Europa Oplysningsforbundet, Europabevægelsen, Folkebevægelsen mod EU, Nyt Europa, AOF, Efterskoleforeningen, Europæisk Ungdom, Folkehøjskolernes Forening, Global Aktion, Global Nyt, Inforce, Den Selvejende Institution NOAH, Rådet for Grøn Omstilling, Verdens Skove, Folk&Sikkerhed, Oxfam Ibis, Altinget ApS, AMIS - A More Inclusive Society, Batavia Media ApS, Bazooka, Bravad Productions ApS, Dansk Crowdfunding Forening, Den Danske Europabevægelse, Det Udenrigspolitiske Selskab, DKsyd, Ekman Production, European Youth International, FIC, Folkets Radio, Folkevirke, Foreningen Dansk Socialarbejde, Foreningen Folkemøde Møn, Foreningen Pio, Foreningen Pitch, Foreningen Radio FTF-Frederiksberg, Foreningen Radio Storkøbenhavn, Foreningen til Oplysning om Europæiske Forhold, Frederiksberg Lokal-Tv, Fru Frobenius, Føljeton ApS, GameX Media ApS, Get Content v/Daniel Schultz Madsen, Global Frame ApS, HFSD ApS, International Network for Sustainable Energy - Europe, Kanal 1, Varde Bibliotek, Mediehuset København ApS, Radio Lorry, Radio Mælkebøtten, RudersdalTV, Rundfunk La Rouge/Odense ser Rødt, Schekhina - forening for udbredelse af kritisk journalistik og dokumentarisme, Seismo Media ApS, Solidaritet, Station København, Teknologiens Mediehus A/S, Travers Media ApS, TV Fritid, Tænketanken Europa ("Tænketanken"), Udestuen, Verdens Skove, Winther Media, Aarhus Global Media, Aarhus Universitetsforlag A/S, Europa-Nævnet.


10. Sammenfattende skema

 
Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Der forventes i begrænset omfang implementeringskonsekvenser for Kulturministeriet, da lovforslaget kan medføre et øget behov for administration for Slots- og Kulturstyrelsen.
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
 
Er i strid med de fem principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant omfang også gælder ved implementering af ikkeerhvervsrettet EU-regulering) (sæt X)
JA
NEJ X


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Det fremgår af musiklovens § 3 d, stk. 1, at Statens Kunstfond kan yde tilskud til musikalske grundkurser ved musikskoler og i særlige tilfælde, f.eks. i forbindelse med gymnasiale uddannelser, dispensere fra kravet om, at et musikalsk grundkursus skal drives af en musikskole eller flere musikskoler i fællesskab.

Det foreslås, at i § 3 d, stk. 1, ændres »Statens Kunstfond« til »Kulturministeriet«.

Den foreslåede ændring, vil medføre, at Kulturministeriet overtager ansvaret med at kunne yde statsligt tilskud til musikalske grundkurser. Fremadrettet vil kulturministeren fastsætte nærmere regler for det statslige tilskud til de musikalske grundkurser på bekendtgørelsesniveau, herunder organisering og kursusfaglige retningslinjer.

Til nr. 2

Det fremgår af musiklovens § 3 d, stk. 1, at Statens Kunstfond kan yde tilskud til musikalske grundkurser.

De musikalske grundkurser er i øvrigt ikke reguleret ved anden lovgivning.

Statens Kunstfond fastsætter formål for de musikalske grundkurser i forbindelse med, at der ydes tilskud, ligesom det også er Statens Kunstfond, der fastsætter krav til organisering af musikalske grundkurser og tilskudsfordeling.

Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at formålet med de musikalske grundkurser fremover vil være direkte fastsat i musikloven.

Oprindeligt blev det musikalske grundkursus oprettet for at sikre konservatorieforberedende undervisning, der ellers ikke var tilgængelig uden for de store byer. Den foreslåede bestemmelse er en fortsættelse af det nuværende formål og i overensstemmelse med intentionen ved oprettelsen af de første musikalske grundkurser tilbage i 1976.

Det foreslås, at der indsættes et nyt § 3 d, stk. 3, hvormed formålet for de musikalske grundkurser fastsættes i loven. Dette formål medfører ikke ændringer af indholdsmæssig karakter sammenlignet med det formål for de musikalske grundkurser, som hidtil har været fastsat af Statens Kunstfond.

Det foreslås, at der indsættes et nyt § 3 d, stk. 4, hvorefter kulturministeren kan til at fastsætte nærmere regler for de musikalske grundkurser, herunder om organisering, tilskudsfordeling og fælles kursusfaglige retningslinjer mv.

Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at kulturministeren vil blive bemyndiget til at fastsætte nærmere regler for de musikalske grundkurser. Der vil blive fastsat regler om organisering og fælles kursusfaglige retningslinjer mv. på bekendtgørelsesniveau med udgangspunkt i den foreslåede bestemmelse.

Til § 2

Til nr. 1

Det fremgår af § 43, stk. 3 i folkeoplysningsloven, at kommunalbestyrelsen kan kræve betaling fra en anden kommune for udgifterne til undervisning, studiekredse og aktiviteter tilrettelagt som fleksible tilrettelæggelsesformer efter kapitel 4 i folkeoplysningsloven for personer, for hvilke den anden kommune i henhold til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område har den generelle betalingsforpligtelse.

Den sociale retssikkerhedslov blev i 2023 ændret ved lovforslag 95, 2022/2, hvor § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt. blev videreført som § 9 a, stk. 1, 4 og 6. Ændringen medførte en række konsekvensrettelser på andre ministeriers område, men ved en fejl blev folkeoplysningsloven ikke taget med i lovændringen.

Det foreslås i § 43, stk. 3, at kommunalbestyrelsen i bopælskommunen kan kræve refusion af bidrag efter stk. 1 fra handlekommunen eller den refusionspligtige kommune, jf. § 9 a, stk. 1, 2, 4 og 6, og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.

Den foreslåede bestemmelse er et led i den ensretning af begrebsbrugen vedrørende handlekommuneforholdet, som kommer til udtryk i de gennemførte ændringer af §§ 9-9 b ved lov om ændring af retssikkerhedsloven m.fl., hvor begrebet handlekommune anvendes konsekvent.

De foreslåede ændringer vil ikke medføre materielle ændringer, og det vurderes ikke, at fejlen har haft betydning i praksis.

Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.3.

Til nr. 2

(Til § 51 a)

Det følger af finansloven i dag, at kulturministeren yder tilskud til fremme af debat og oplysning i Danmark om det europæiske fællesskab (EU), herunder udvikling af deltagelsesdemokrati. Til varetagelse heraf nedsætter kulturministeren Europa-Nævnet.

Europa-Nævnet er et uafhængigt nævn, der har til formål at ruste danskerne til stillingtagen til europapolitiske spørgsmål. Det sker gennem upartisk uddeling af puljemidler til oplysnings- og debatskabende initiativer om EU i den danske offentlighed. Nævnet træffer efter ansøgning beslutning om, hvem der skal modtage puljemidlerne. Partier, organisationer, virksomheder og privatpersoner kan søge puljemidlerne.

Tilskuddene til fremme af debat og oplysning om EU, herunder udvikling af deltagelsesdemokrati, fastsættes på bevilling på de årlige finanslove. Her fremgår det blandt andet, at der af bevillingen fordeles midler til alle partier i Folketinget og til danske bevægelser indvalgt i Europa-Parlamentet. Det fremgår videre, at der af bevillingen fordeles midler til tilskud til fremme af debat og oplysning i Danmark om det europæiske fællesskab (EU), herunder udvikling af deltagelsesdemokrati ved tre puljer til henholdsvis støtte til EU-oplysning for organisationer med EU som hovedformål, støtte til EU-oplysning for organisationer med EU som delformål og støtte til EU-oplysning.

Kulturministeren nedsætter således allerede i dag et uafhængigt Europa-Nævn, der træffer afgørelse om, hvem der skal modtage puljemidlerne, som fastsættes på de årlige finanslove.

Dette videreføres med lovforslagets 2, nr. 2, hvor kulturministeren efter den foreslåede § 51 a, stk. 1 nedsætter et Europa-Nævn.

Den foreslåede bestemmelse viderefører gældende ret, som indebærer, at kulturministeren nedsætter Europa-Nævnet, men med hjemmel i folkeoplysningslovens regler i stedet for regler på de årlige finanslove.

Europa-Nævnet træffer i dag afgørelse om upartisk tilskud til fremme af debat og oplysning i Danmark om EU efter afsøgning fra partier, organisationer, virksomheder og privatpersoner.

Med lovforslaget lægges der ikke op til en ændring af dette. Det foreslås derfor med stk. 2, at Europa-Nævnet er uafhængigt og træffer efter ansøgning afgørelse om tilskud til fremme af debat og oplysning i Danmark om EU, herunder udvikling af deltagelsesdemokrati.

Europa-Nævnet er allerede i dag et uafhængigt nævn, og den foreslåede bestemmelse er en tydeliggørelse af dette. Den foreslåede bestemmelse sikrer således Europa-Nævnets generelle uafhængighed af det politiske system og sikrer en fri samfundsmæssig debat om europapolitiske spørgsmål.

At Europa-Nævnet er uafhængigt indebærer blandt andet, at nævnet ikke kan modtage tjenestebefalinger fra en minister eller andre, og at nævnets afgørelser ikke kan påklages til anden administrativ myndighed.

Dette vurderes særligt relevant, da Europa-Nævnet blandt andet fordeler tilskud til partier i Folketinget og til danske bevægelser indvalgt i Europa-Parlamentet.

Bestemmelsen indebærer, at der skal indsendes en ansøgning for at komme i betragtning til at modtage tilskud.

Lovforslaget ændrer ligeledes ikke ved, at tilskuddets størrelse og fordeling i puljer fastsættes på de årlige finanslove for at give den fornødne fleksibilitet for så vidt angår bevillingens samlede størrelse og fordeling af beløb til de enkelte puljer.

Med stk. 3 foreslås det, at Europa-Nævnet fører tilsyn med tilskudsmodtagernes overholdelse af loven, bestemmelser udstedt i medfør af loven og vilkår for tilskud.

Den foreslåede bestemmelse indebærer, at Europa-Nævnet blandt andet kan afkræve tilskudsmodtagerne dokumentation for overholdelse af vilkårene og vil kunne kræve at få forelagt de oplysninger, som nævnet finder nødvendige for at kunne konstatere, om en tilskudsmodtager opfylder vilkårene for tilskuddet.

Den foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med den foreslåede stk. 5, hvorefter ministeren fastsætter nærmere regler om Europa-Nævnets virke og om ydelse af tilskud efter stk. 2, herunder om administration af ordningen, ansøgningsform, tidsfrister, vilkår, dokumentation, udbetaling og betaling af forskud, regnskabsaflæggelse, revision og rapportering og tilbagebetaling af tilskud og opsparing af ikke forbrugte beløb til brug i følgende finansår.

Europa-Nævnet er i dag et uafhængigt nævn, hvilket betyder, at nævnets afgørelser om tildeling af støtte er endelige og ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.

Efter det foreslåede stk. 4 kan Europa-Nævnets afgørelser ikke indbringes for anden administrativ myndighed.

Der er således tale om en videreførelse af, hvad der allerede gælder i dag, og den foreslåede bestemmelse indebærer, at Europa-Nævnets afgørelser ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed. Dette vil gælde både afgørelser om bevilling af tilskud og om tilbagebetaling m.v.

Den foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med Europa-Nævnets generelle uafhængighed af det politiske system og sikring af en fri samfundsmæssig debat.

Nævnets afgørelser vil i lighed med andre afgørelser, som er truffet af fagkyndige organer, kunne indbringes for Folketingets Ombudsmand eller domstolene.

Den nærmere fordeling af midlerne og administration af ordningen med Europa-Nævnet, herunder nævnets virke er i dag fastsat i tre bekendtgørelser med hjemmel i de årlige finanslove.

Da lovforslaget ikke har til hensigt at ændre ved den eksisterende ordning for Europa-Nævnet, fastsætter kulturministeren efter det foreslåede stk. 5 nærmere regler om Europa-Nævnets virke og om ydelse af tilskud efter stk. 2, herunder om regnskabsaflæggelse og revision m.v., samt om administration af ordningen, herunder om ansøgningsform, udbetaling, tilbagebetaling og opsparing af ikke forbrugte beløb til brug i følgende finansår.

Forslaget vil medføre, at kulturministeren fortsat fastsætter nærmere regler om Europa-Nævnets virke og om ydelse af tilskud efter stk. 2, herunder om regnskabsaflæggelse og revision m.v., samt om administration af ordningen, herunder om ansøgningsform, udbetaling, tilbagebetaling og opsparing af ikke forbrugte beløb til brug i følgende finansår.

Det er hensigten, at den foreslåede bestemmelse blandt andet vil blive brugt til at fastsætte nærmere regler om Europa-Nævnets virke, herunder regler for fratrædelse og genbeskikkelse af nævnets medlemmer, vederlag til nævnets medlemmer, om nævnets beslutningsdygtighed m.v., og at nævnet selv fastsætter sin forretningsorden. Det er hertil hensigten, at den foreslåede bestemmelse vil blive brugt til at fastsætte regler om sekretariatsbetjening af Europa-Nævnet, som forventes at skulle varetages af Slots- og Kulturstyrelsen, som tilfældet er i dag.

Det er desuden hensigten, at den foreslåede bestemmelse blandt andet vil blive brugt til at fastætte regler om regnskabsaflæggelse og revision i overensstemmelse med til enhver tid gældende regler om regnskab og revision af projekt- og aktivitetstilskud fra Kulturministeriet, herunder også om at Europa-Nævnet kan kræve udbetalte tilskud helt eller delvist tilbagebetalt og tilbagekalde tilsagn om tilskud, hvis tilskudsmodtageren har afgivet urigtige eller vildledende oplysninger eller har fortiet væsentlige oplysninger i forbindelse med ansøgning eller dokumentation m.v.

Den foreslåede bestemmelse udelukker ikke, at projekter, der er givet tilskud til - som det også er tilfældet i dag - kan ændres i projektperioden efter dialog med Europa-Nævnet.

(Til § 51 b)

Europa-Nævnet består i dag af fem medlemmer, som beskikkes af kulturministeren efter indstilling fra de fem største partier i Folketinget. Medlemmerne kan ikke samtidig være medlem af Folketinget eller Europa-Parlamentet. Kulturministeren udpeger nævnets formand blandt nævnets medlemmer.

Lovforslaget har ikke til hensigt at ændre i sammensætningen af Europa-Nævnet.

Med § 51 b, stk. 1 foreslås det derfor, at Europa-Nævnet består af fem medlemmer, som beskikkes af kulturministeren efter indstilling fra de fem største partier i Folketinget. Medlemmerne kan ikke samtidig være medlem af Folketinget eller Europa-Parlamentet.

Med stk. 2 foreslås det, at kulturministeren udpeger nævnets formand blandt nævnets medlemmer.

De foreslåede bestemmelser indebærer en videreførelse af ordningen, som den er i dag, da der med bestemmelsen ikke lægges op til at ændre i nævnets sammensætning.

(Til § 51 c)

Det foreslås med § 51 c, at kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om digital kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur eller lignende.

Den foreslåede bestemmelse medfører, at kulturministeren ved bekendtgørelse kan fastsætte regler om krav om anvendelse af bestemte it-systemer, digitale formater og digital signatur eller lignende.

Anvendelsen af bemyndigelsen skal ske i overensstemmelse med de til enhver tid gældende regler om den danske, nationale eID-løsning og den fællesoffentlige digitale infrastruktur.

Det bemærkes i øvrigt, at bestemmelserne skal fortolkes i overensstemmelse med udgangspunktet i dansk ret, herunder § 10 i lov om Digital Post fra offentlige afsendere, jf. lovbekendtgørelse nr. 686 af 15. april 2021, hvorefter en meddelelse anses for at være kommet frem på det tidspunkt, hvor meddelelsen er tilgængelig for adressaten.

Til § 3

Til nr. 1

Det fremgår af højskoleloven § 32, stk. 3, at kommunalbestyrelsen i bopælskommunen kan kræve refusion af bidrag efter § 32, stk. 1, fra en anden kommune for elever, for hvilke den anden kommune i henhold til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område har den generelle betalingsforpligtelse.

Den sociale retssikkerhedslov blev i 2023 ændret ved lovforslag 95, 2022/2, hvor § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt. blev videreført som § 9 a, stk. 1, 4 og 6. Ændringen medførte en række konsekvensrettelser på andre ministeriers område, men ved en fejl blev højskoleloven ikke taget med i lovændringen.

Det foreslås i § 32, stk. 3, at kommunalbestyrelsen i bopælskommunen kan kræve refusion af bidrag efter stk. 1 fra handlekommunen eller den refusionspligtige kommune, jf. § 9 a, stk. 1, 2, 4 og 6, og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.

Den foreslåede bestemmelse er et led i den ensretning af begrebsbrugen vedrørende handlekommuneforholdet, som kommer til udtryk i de gennemførte ændringer af §§ 9-9 b i lov om ændring af retssikkerhedsloven m.fl., hvor begrebet handlekommune anvendes konsekvent og skal ses i sammenhæng hermed.

De foreslåede ændringer vil ikke medføre materielle ændringer, og det vurderes ikke, at fejlen har haft betydning i praksis.

Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.3.

Til § 4

Det foreslås, at ændringsloven skal træde i kraft den 1. januar 2025.

§§ 1, 2 og 3 gælder ikke for Færøerne og Grønland. Det bemærkes, at kulturområdet er et sagsområde, som er overgået til Grønlands selvstyre.


Bilag

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
 
Lovforslaget
  
§ 1
I lov om musik, jf. lovbekendtgørelse nr. 32 af 14. januar 2014, som ændret ved lov nr. 1640 af 26. december 2013, foretages følgende ændringer:
§ 3 d, stk. 1. Statens Kunstfond kan yde tilskud til musikalske grundkurser ved musikskoler. Statens Kunstfond kan i særlige tilfælde, f.eks. i forbindelse med gymnasiale uddannelser, dispensere fra kravet om, at et musikalsk grundkursus skal drives af en musikskole eller flere musikskoler i fællesskab.
 
1. I § 3 d, stk. 1, 1. og 2. pkt., ændres »Statens Kunstfond« til: »Kulturministeriet«.
  
2. I § 3 d indsættes som stk. 3 og 4:
»Stk. 3. De musikalske grundkurser har til formål dels at uddanne musikudøvere og -skabere, som kan deltage i og stimulere det lokale og regionale musikliv, og at forberede elever til optagelse på en videregående musikuddannelse.
Stk. 4. Kulturministeren fastsætter nærmere regler om de musikalske grundkurser, herunder om organisering, tilskudsfordeling og fælles kursusfaglige retningslinjer.«
  
§ 2
I folkeoplysningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1115 af 31. august 2018, som ændret ved § 9 i lov nr. 1052 af 30. juni 2020 og § 4 i lov nr. 375 af 28. marts 2022, foretages følgende ændringer:
§ 43. ---
  
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan kræve betaling fra en anden kommune for udgifterne til undervisning, studiekredse og aktiviteter tilrettelagt som fleksible tilrettelæggelsesformer efter kapitel 4 for personer, for hvilke den anden kommune i henhold til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område har den generelle betalingsforpligtelse.
 
1. § 43, stk. 3, affattes således:
»Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan kræve betaling for udgifterne til undervisning, studiekredse og aktiviteter tilrettelagt som fleksible tilrettelæggelsesformer efter kapitel 4 fra handlekommunen eller den refusionspligtige kommune, jf. § 9 a, stk. 1, 2, 4 og 6, og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.«
  
2. Efter afsnit III indsættes:
»Afsnit III a
Europa-Nævnet
Kapitel 13 a
§ 51 a. Kulturministeren nedsætter et Europa-Nævn.
Stk. 2. Europa-Nævnet er uafhængigt og træffer efter ansøgning afgørelse om tilskud til fremme af debat og oplysning i Danmark om EU, herunder udvikling af deltagelsesdemokrati.
Stk. 3. Europa-Nævnet fører tilsyn med tilskudsmodtagernes overholdelse af loven, bestemmelser udstedt i medfør af loven og vilkår for tilskud.
Stk. 4. Europa-Nævnets afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Stk. 5. Kulturministeren fastsætter nærmere regler om Europa-Nævnets virke og om ydelse af tilskud efter stk. 2, herunder om regnskabsaflæggelse og revision m.v., samt om administration af ordningen, herunder om ansøgningsform, udbetaling, tilbagebetaling og opsparing af ikke forbrugte beløb til brug i følgende finansår.
§ 51 b. Europa-Nævnet består af fem medlemmer, som beskikkes af kulturministeren efter indstilling fra de fem største partier i Folketinget. Medlemmerne kan ikke samtidig være medlem af Folketinget eller Europa-Parlamentet.
Stk. 2. Kulturministeren udpeger Europa-Nævnets formand blandt nævnets medlemmer.
§ 51 c. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om digital kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur eller lignende.«
  
§ 3
I lov om folkehøjskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 280 af 25. marts 2019, som ændret ved §10 i lov nr. 1052 af 30. juni 2020, foretages følgende ændringer:
§ 32. ---
  
Stk. 2. ---
  
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen i bopælskommunen kan kræve refusion af bidrag efter stk. 1 fra en anden kommune for elever, for hvilke den anden kommune i henhold til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område har den generelle betalingsforpligtelse.
 
1. § 32, stk. 3, affattes således:
»Stk. 3. Kommunalbestyrelsen i bopælskommunen kan kræve refusion af bidrag efter stk. 1 fra handlekommunen eller den refusionspligtige kommune, jf. § 9 a, stk. 1, 2, 4 og 6, og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.«