Går direktivet om mindsteløn imod den danske model?
Det er langt fra første gang, at store dele af Folketinget og arbejdsmarkedets parter i Danmark er skeptiske over for EU-lovgivning på arbejdsmarkedet, der potentielt kan udfordre den danske model. Det skyldes blandt andet, at regeringen og Folketinget i den danske model overlader et stort ansvar til arbejdsmarkedets parter.
De organisationer, der repræsenterer arbejdstagerne- og arbejdsgiverne, er således i høj grad med til at bestemme over hverdagen på de enkelte arbejdspladser. Det sker ved overenskomstaftaler gennem de kollektive forhandlinger, der blandt andet regulerer løn- og arbejdsvilkår bredt set.
Danmark deler den model med de andre nordiske lande, men i mange andre europæiske lande foregår det anderledes. Her lovgiver politikerne nemlig i højere grad om dele af arbejdsmarkedspolitikken, herunder løn.
Vil EU-Domstolen indføre lovfastsat mindsteløn i Danmark?
De kritiske røster i Danmark er bl.a. bekymrede for, om EU-Domstolen med udgangspunkt i direktivet om minimumsløn i fremtiden vil afsige domme, der vil betyde, at Danmark vil være nødt til at fastsætte en mindsteløn ved lov.
Domstolen har tidligere afsagt domme på arbejdsmarkedsområdet med uforudsete konsekvenser for Danmark. Det gælder bl.a. registrering af arbejdstid.
Arbejdsmarkedets parter og flere politiske partier sætter også spørgsmålstegn ved, om EU overhovedet har kompetence (hjemmel) til at lovgive på dette område.
Danmark forsøger at få erklæret mindstelønsdirektivet ugyldigt
Danmark forsøger at få direktivet erklæret ugyldigt gennem et såkaldt annullationssøgsmål. Annullationssøgsmål dækker kort fortalt over, at blandt andet EU’s medlemsstater kan anlægge en sag ved EU-Domstolen for at få erklæret en EU-retsakt ugyldig. Kriterierne for at anlægge annullationssøgsmål er bestemt i TEUF artikel 263. Blandt dem er, hvis der ikke er kompetence, altså lovhjemmel, i traktaterne.
Netop spørgsmålet om mangel på kompetence er blandt hovedargumenterne hos tilhængerne af, at Danmark anlægger et annullationssøgsmål i denne sag. De fremhæver, at EU ifølge traktaterne (TEUF artikel 153, stk. 5) ikke kan lovgive om lønforhold. Blandt argumenterne for et annullationssøgsmål er også, at det er vigtigt at understrege modstand imod direktivet, så Kommissionen ikke fremover kommer med andre forslag til EU-lovgivning på dele af arbejdsmarkedet, der udfordrer den danske model.
Omvendt argumenter modstanderne af et annullationssøgsmål bl.a. med, at Danmark ikke kan vinde en sag, da direktivet netop ikke regulerer løn, men processen for fastsættelse af løn. Desuden mener de, at et annullationssøgsmål - og den forsinkelse det formentlig vil skabe i forhold til at få direktivet til at virke i praksis i medlemsstaterne - vil blive taget ilde op af Kommissionen, Europa-Parlamentet og en række andre EU-lande. De frygter, at det vil skabe så meget vrede, at det vil give Danmark modvind i andre og måske endnu vigtigere sager.