Hver dag triller tæt på 6.000 lastbiler ind over den danske grænse. Hele 80 procent af de lastbiler, der krydser grænsen til Danmark, har en udenlandsk chauffør bag rattet.
Den store konkurrence fra udenlandske chauffører skaber bekymringer hos den danske vejtransportbranche, som er hårdt pressede af den internationale konkurrence.
Ikke mindst konkurrencen fra østeuropæiske chauffører giver anledning til bekymring, fordi de ofte kører til en løn, der er langt lavere end de danske chaufførers, hvilket chaufførerne oplever presser lønniveauet.
EU vedtager vejpakken som et værn mod social dumping
Flere års forhandlinger om den såkaldte vejpakke fik endelig sin afslutning i juli 2020. Der er tale om forhandlinger, som har splittet landene i øst og vest, både i Ministerrådet og i Europa-Parlamentet.
De nye regler slår fast, at udenlandske chauffører i meget stor udstrækning skal aflønnes på samme niveau som nationale chauffører i det land, de kører i. Som et resultat af vejpakken introduceres desuden en række nye tiltag, som skal forbedre arbejdsforholdene for EU’s chauffører.
Det bliver f.eks.et krav, at chaufførerne vender hjem til deres hjemland mindst hver fjerde uge. Det bliver samtidig slået fast, at chaufførernes ugentlige, obligatoriske hviletid på min. 45 timer ikke må tages i deres lastbil. Der er tale om ret vidtgående regler for at beskytte mod såkaldt social dumping.
Du kan læse mere om køretid og hvileperioder her
Begrænser vejpakken den fri bevægelighed?
Med vejpakken skal chaufførerne aflønnes forskelligt, alt efter hvilket land de kører transport i.
Da transportsektoren er så mobil, som den er, vil der være tilfælde, hvor en lastbilchauffør kører i flere forskellige lande i løbet af en normal arbejdsuge.
Der er derfor tale om et skrøbeligt kompromis i forsøg på at finde den rette balance mellem hensynet til sociale vilkår på den ene side og fri bevægelighed på den anden side. De første regler i vejpakken trådte i kraft i sommeren 2020, og efterfølgende vil reglerne drypvis træde i kraft i takt med, at de bliver implementeret i Danmark.