Sikrer EU ligestillingen i Danmark?

En række af de rettigheder, som kvinder har på det danske arbejdsmarked, stammer fra EU. Seneste skud på stammen er øremærket forældreorlov til mænd.

Større
I EU er det forbudt at diskrimere pga. nationalitet. EU har også vedtaget regler, der forbyder diskrimination på baggrund af køn, seksualitet og race.
 
Ligestilling, især mellem mænd og kvinder, har gennem tiden været højt prioriteret i EU, og er det fortsat. Princippet om lige behandling mellem kønnene er nedskrevet i Romtraktaten og har været en del af EU-samarbejdet helt fra begyndelsen. De første centrale direktiver fra EU på området stammer derfor også helt tilbage fra 1970’erne. 

EU baner vejen for danske kvinder 

En række af de rettigheder, som kvinder har på det danske arbejdsmarked stammer fra EU. I 1975 vedtog EU sit ligelønsdirektiv, som slog fast, at kvinder og mænd skal have samme løn for samme arbejde. 

Direktivet blev efterfølgende implementeret i Danmark i 1976, da princippet om ligeløn ikke før da havde været gældende på det danske arbejdsmarked.
 
En række danske sager ved EU-Domstolen i 1980’erne har samtidig været med til at slå fast, at der er omvendt bevisbyrde ved sager, hvor kvinder fyres eller forskelsbehandles – eksempelvis i forbindelse med graviditet. Det vil sige, at det er op til arbejdsgiveren (og ikke arbejdstageren) at bevise, at der ikke er sket forskelsbehandling på grund af køn.

Landene stiller sig på bagbenene

Ikke alle EU-medlemslande er lige begejstrede, når Kommissionen vil blande sig i ligestilling. En række lande mener, at ligestilling skal overlades til de enkelte lande.

Kommissionen fremsatte f.eks. et forslag til kønskvoter i bestyrelser tilbage i 2012, som har mødt massiv modstand fra flertallet af lande. Forslaget blev blokeret i Rådet, fordi et flertal af lande mente, at det var for vidtgående. Til sidst lykkedes det dog Rådet og Parlamentet at blive enige, men hele 10 år skulle der gå, før, at de to institutioner vedtog direktivet i 2022.  

Direktivet trådte i kraft i december 2022. Reglerne skal sikre flere kvinder blandt bestyrelsesmedlemmer i børsnoterede selskaber ved at indføre en klar målsætning om, at mindst 40 procent af bestyrelsesmedlemmerne i større virksomheder med mindst 250 ansatte skal være af det underrepræsenterede køn (ofte kvinder).

Kvinderne skal have mere i lønningsposen 

Sidste skud på stammen er et nyt initiativ om løngennemsigtighed fra EU. Det skal gøre op med lønforskellen på 13 procent mellem kønnene og bane vejen for, at EU’s kvinder får mere i løn. 

Konkret skal arbejdsgiverne sikre objektive kriterier for lønnen og samtidig skal der være større åbenhed om lønforskellene mellem kønnene i større virksomheder. 

Landene og Europa-Parlamentet blev enige om en aftale den 15. december 2022 og reglerne er trådt i kraft.

 
Statusblad: Forslag til kønskvoter i bestyrelser Statusblad: Forslag til direktiv om løngennemsigtighed Pressemeddelelse fra Rådet: Rådet og Europa-Parlamentet når til enighed

Andel af kvinder i danske i bestyrelser

Lønforskel mellem mænd og kvinder i udvalgte lande

Områder med EU-regler om ligestilling

  • Regler om rettigheder for gravide og ammende kvinder i EU.

  • Regler om lige behandling mellem mænd og kvinder, bl.a. hvad angår løn, social sikring, ansættelsesforhold, arbejdsvilkår. 

  • Regler imod afskedigelse som følge af graviditet.

  • Regler om barsel og forældreorlov.

  • Forbud mod seksualchikane på arbejdspladsen.

  • Regler for løngennemsigtighed
Læs mere om ligestilling i EU

Bilka-dommen: EU-Domstolen kommer kvinderne til undsætning

EU-Domstolen har været en af de store drivkræfter på ligestillingsområdet. En af de centrale domme, den har afsagt, er den såkaldte Bilka-dom fra 1986. Her påpegede Domstolen, at det var op til varehuset Bilka at løfte bevisbyrden for, at kvinderne ikke fik lavere løn end mændene på grund af deres køn.
 
I sagen anlagde en af Bilkas medarbejdere i Tyskland sag mod Bilka med påstand om forskelsbehandling baseret på køn. Baggrunden var Bilkas virksomhedspension, som kun de fuldtidsansatte var berettiget til. Kvinden hævdede, at ordningen forskelsbehandlede de kvindelige ansatte, som havde et større behov for en deltidsansættelse for at have tid til at passe deres børn.
 
EU-Domstolen slog her fast, at ordningen var i modstrid med EU-reglerne, med mindre Bilka kunne bevise, at der var en objektiv forklaring på ordningen.
 

Øremærket forældreorlov

EU har i det såkaldte orlovsdirektiv vedtaget regler om, at fædre og medmødre skal have ret til 11 ugers øremærket forældreorlov. Direktivet er blevet behandlet i Folketinget og gælder i Danmark for børn født fra den 2. august 2022.  

Spørgsmålet om øremærket forældreorlov har ellers ad flere omgange været drøftet i Folketinget, uden at der har været et flertal bag. Danmark endte også med at stemme imod, da direktivet skulle vedtages, men blev stemt ned af flertallet af landene.  

Direktivet har fået en blandet modtagelse i Danmark. De positive stemmer peger på, at øremærket forældreorlov til fædre er vejen til større ligestilling i Danmark. Kritikerne mener derimod, at det skal være op til forældrene at fordele orloven.  

Hvordan er direktivet implementeret?

Direktivet er implementeret sådan, at det samlede antal orlovsuger med ret til barselsdagpenge er uændret, men faren (eller medmoren) har nu krav på meget mere orlov betalt fra den fælles pulje af barselsdagpenge end før.  

Det betyder samtidig, at den periode, som forældrene frit kan fordele mellem sig, er blevet kortere. 

Direktivet overlader et stort råderum til de enkelte lande ift., hvordan direktivet skal implementeres. Man kunne fra dansk side f.eks. have valgt at lægge de ekstra ugers øremærkning med barselsdagpenge oveni den eksisterende pulje og dermed give forældrene en længere forældreorlov samlet set. Men det fravalgte man.

Læs om orlovsreglerne på Beskæftigelsesministeriets hjemmeside her

Læs statusblad: Forslag til orlovsdirektivet.


Sideansvarlig: Mads Dam Døllner